Rukoilu

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Rukoilu

ViestiKirjoittaja JoKi » 28. Tammi 2012 16:16

Mitä olette mieltä 1 Tim 2:8

Täytyykö mielestänne rukoilu tehdä kädet ylös kohotettuina ? Vai liittyykö tuo kohta johonkin muuhun mielestänne ?



Uskon kyllä että rukoilu menee perille vaikka en kohottaisi käsiä ilmaan rukoillessa, mutta onko se siis Jumalan tahto mielestänne että kädet kohotetaan ylös aina rukoillessa ?
JoKi
 
Viestit: 331
Liittynyt: 22. Loka 2011 18:16
Paikkakunta: Vaasa

Re: Rukoilu

ViestiKirjoittaja pekka » 28. Tammi 2012 18:37

Joskus kun rukoilen niin kohotan molemmat käteni taivasta kohden ja joskus ristin käteni yhteen, mutta useimmiten rukoilen vain kaikessa hiljaisuudessa miettimättä kuinka käteni ovat.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Rukoilu

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 23. Heinä 2018 12:04

*
Kas tämä rukoilun ketju löytyi...

No haluaisin esittää yhtä kysymystä joka on minua askarruttanut pitkään. Se liittyy rukoiluun. Kun sinä päivänä me jouduimme jumittumaan nelikaistaisella moottoritiellä, koska siinä syntyi ruuhkaa samaan ja tiettyyn aikaan pahasti, jossa olivat yhtä aikaa siinä nelikaistaisella moottoritiellä. Toisessa puolessa on myös nelikaistainen moottoritie, en muista, oliko siinä jumitusta. Koska otin torkut autossa ja siinä nukuin noin tunnin. Välillä heräsin ja katsoin, ahaa vieläkö jumitus on siinä moottoritiellä ja siten nukuin uudelleen.

Mutta kanssani oli se uskonsisko samassa kyydissä. Hän rukoili ja rukoili pyytäen, että tämä juuttunut nelikaistainen tie olisi saatu auki. En seurannut mitä hän rukoili, kuin vain osan ja pätkän. Hän mainitsi jotain että ruuhka olisi saatu pois ja nelikaistainen moottoritie olisi saatu auki. Vähän myöhemmin tai hetken kuluttua hän taas rukoili ja pyysi sitä samaa kiittäen. Minussa heräsi miettimään tuota rukoilua.

Siitä lähtien iltaan asti seurasin hänen rukoilua ja tuo rukoilun juttu pani minua miettimään. En toimi näin, kuten tuo sisko. Tuo sama sisko joka sanoi minun ystävälle, ettei saa käyttää rukousöljyä koska se on tarkoitettu rukousöljy sairaan puolesta. Niin hänen rukoilu tuntui välillä menevän liian pitkälle. Niin haluaisin kysyä rukoilun jutusta.

Sanassa sanotaan, että Jumala tahtoo sellaisia rukoilijoita jotka rukoilevat Hengessä ja totuudessa.

Biblia (1776) Joh. 4:23 Mutta hetki tulee, ja jo nyt on, että totiset rukoiliat rukoilevat Isää hengessä ja totuudessa; sillä Isä tahtoo myös senkaltaisia, jotka häntä rukoilevat.

En rukoillut mitään vaan otin torkut. Se ei tarkoita, että olisin laiska rukoilemaan mutta tuo rukoilu tuntuu vastenkohtaiselta minunlaiselle.... Miten te toimitte, jos te esim. joudutte ruokakaupassa pitkään jonoon? Minulle on tärkeintä ennen kaikkea terveellinen tasapainottelu rukoilun kanssa, siksi en rukoillut, että se oli jumissa ja siinä jumituksessa otin torkut. Mitä ajattelette minun tavastani? :)
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Rukoilu

ViestiKirjoittaja Jukka » 23. Heinä 2018 16:45

vaisuliini kirjoitti:Miten te toimitte, jos te esim. joudutte ruokakaupassa pitkään jonoon? Minulle on tärkeintä ennen kaikkea terveellinen tasapainottelu rukoilun kanssa, siksi en rukoillut, että se oli jumissa ja siinä jumituksessa otin torkut. Mitä ajattelette minun tavastani? :)


Täällä Karjalohjalla meillä on kokonaista yksi kauppa, josta saamme päivittäistavaramme hankkia. Talviaikaan kaupassa palvelee yksi kassa eikä jonoja juuri koskaan synny, mutta kesällä väkilukumme moninkertaistuu mökkiläisten ansiosta. Silloin otetaan kaupan toinenkin kassa (varakassa) käyttöön, mutta siitä huolimatta jonot kiertävät pitkälle hyllystöjen taakse. Siinä on oiva tilaisuus rupatella muiden jonottajien kanssa. Toki rukoillenkin voi aikansa käyttää, ei lainkaan huono valinta. Kaikkiaan olen kokenut jonotukset siunauksina koska syntyy pientä kuulumisten vaihtoa lähimmäisten kanssa, jonotettiinpa sitten kaupan kassalle, Kelan tiskille tai lääkärin vastaanotolle odotushuoneessa.

Nousi mieleeni opetuslasten ahdinko liikenteessä. He tekivät matkaa Genesaretin järvellä veneen kanssa, kun myrsky yllätti. Merkillistä kyllä he yrittivät selviytyä tilanteesta omin avuin ja vasta viime hädässä turvasivat Herraan. Tämä käy ilmi sekä psalmien ennustuksista myrskyyn joutumisesta että Markuksen kertomuksesta. Aallot löivät laitojen yli ja vene oli täyttymässä vedestä, mutta Jeesus nukkui kaikista vesiroiskeista huolimatta, sillä ilmeisesti hän oli niin perin väsynyt (Mark. 4:37-38). Vasta tuossa vaiheessa opetuslapset turvasivat Jeesuksen apuun.

Toinenkin tapahtuma muistui nyt Apostolien teoista. Eikö ole kummallista, että Pietari nukkui vankilassa vartijoihin kahlehdittuna vaikka aamulla häntä odotti kuolemantuomion täytäntöönpano? Seurakunta kyllä hartaasti rukoili, mutta Pietarista sanotaan vain, että hän nukkui. Näin voi tehdä ihminen, joka on pannut luottamuksensa ja turvansa Jumalaan. Asiat hoituvat meidän nukkuessammekin kuten Vaisuliinin teksti todisti.
Jukka
 

Re: Rukoilu

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 23. Heinä 2018 16:49

Minä olen tässä asiassa samanlainen kuin Vaisuliini. Välillä on parempi vain olla kärsivällinen ja antaa ruuhkan rauhoittua tms.

Ei siitä rukouksesta kuitenkaan haittaa ole missään tilanteessa.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Rukoilu

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 23. Heinä 2018 22:12

*
Okei. :) No yksi kysymys vielä koska se on vähän arka juttu. Kun me ruokakaupassa ostimme itsellemme jotain napostavaa ja juotavaa ja siten menimme kassajonolle. Niin se sama naisuskova ruokakärryn kanssa tuli samalle kassajonolle ja siten rukoili ääneen ja pyysi, että pääsisi eroon jonosta. Olin ihan siinä vieressä. Minun ystävä, joka ei ole uskossa, kuuli sen rukouksen ja katsoi minua silmät pyöreinä. :shock: Mitä ajattelette?

No ystävä laski jonoa ja sanoi minulle että me olemme neljäs tai kolmas ja se naisuskova viides tai neljäs kassajonolla, ystävä sanoi ihmetellen, eiköhän se ole kamalan pitkä jono?!? Minä en sanonut mitään. Niin haluaisin kysyä mitä te ajattelette?
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Rukoilu

ViestiKirjoittaja Jukka » 24. Heinä 2018 08:33

vaisuliini kirjoitti:Okei. :) No yksi kysymys vielä koska se on vähän arka juttu. Kun me ruokakaupassa ostimme itsellemme jotain napostavaa ja juotavaa ja siten menimme kassajonolle. Niin se sama naisuskova ruokakärryn kanssa tuli samalle kassajonolle ja siten rukoili ääneen ja pyysi, että pääsisi eroon jonosta. Olin ihan siinä vieressä. Minun ystävä, joka ei ole uskossa, kuuli sen rukouksen ja katsoi minua silmät pyöreinä. :shock: Mitä ajattelette?


Mieleen nousivat Jeesuksen sanat niistä, jotka harjoittavat rukoilemista muiden nähden itseään esillä pitäen. Jeesus sanoi: "Ja kun rukoilette, älkää olko niinkuin ulkokullatut; sillä he mielellään seisovat ja rukoilevat synagoogissa ja katujen kulmissa, että ihmiset heidät näkisivät. Totisesti minä sanon teille: he ovat saaneet palkkansa" Matt. 6:5

vaisuliini kirjoitti:No ystävä laski jonoa ja sanoi minulle että me olemme neljäs tai kolmas ja se naisuskova viides tai neljäs kassajonolla, ystävä sanoi ihmetellen, eiköhän se ole kamalan pitkä jono?!? Minä en sanonut mitään. Niin haluaisin kysyä mitä te ajattelette?


Mielestäni 4-5 asiakasta kassajonossa edessä ei ole "pitkä jono". Aina on niitä, jotka odottavat palvelua heti ja hermoilevat, jos joutuvat parikin minuuttia odottamaan vuoroaan. Harvoin heillä on todellista kiirettä minnekään. Tuo "tarpeeton kiire ei minnekään" on aikanamme yleinen ilmiö, myös uskovaisten keskuudessa.
Jukka
 

Re: Rukoilu

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 24. Heinä 2018 10:12

*
Aivan, Jukka. :) Hänen rukoukset sai kuulostamaan, että olisi itse tienraivaaja. :) Totta, sinä sanoit, että "tarpeeton kiire ei minnekään" on aikanamme yleinen ilmiö, myös uskovaisten keskuudessa. Olen samaa havainnut.

No olen enemmän sellainen ihminen ja elän sen mukaan, kun jos se ovi sulkeutuu, toinen ovi avautuu. Siihen ei tarvita rukousta. Mitä oven juttuun tulee, jokin uusi seikkailu on elämän rikas sisältö, se parempi ja sen mukaan on elettävä. Mitä ajattelette? :)

Haluaisin vielä sanoa, että on jotain asioita, joihin Jumala ei vastaa, niin silloin on turhaa rukoilla. Jos toinen ovi avautuu, se on tavallaan Jumalan johdatukseksi ja sen kanssa on elettävä esim. ulkomailla reissaamisen yhteydessä. Mitä ulkomaiden reissaamiseen tulee; ei voi valmistaa etukäteen asiat valmiksi kun ei tiedä, millainen tilanne siellä on.

Se naisuskova taisi ymmärtää yhtä Raamatun kohtaa väärin, kun siinä sanotaan, että Jumala kuljettaa niitä, jotka vaeltavat rukoillen. Se ei tarkoita tienraivausta eikä väärän oven avautumista. Kun vaelletaan rukoillen, se tarkoittaa Jumalan varjelua koko matkalla.

Jer. 31:9 Itkien he tulevat, ja minä johdatan heitä, kun he kulkevat rukoillen. Minä vien heidät vesipuroille, tasaista tietä, jolla he eivät kompastu. Sillä minä olen Israelin isä, ja Efraim on minun esikoiseni.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Rukoilu

ViestiKirjoittaja ninni » 24. Heinä 2018 20:49

Ihan tismalleen samanlaisia ajatuksia minullakin heräsi, kuin vaisuliinilla ja Jukalla, tähän keskusteluun liittyen.
Oli mukava lukea! :thumbup:

Varsinkin tämä Jukan tuoma jae nousi myös minulle:
Jukka kirjoitti:
Mieleen nousivat Jeesuksen sanat niistä, jotka harjoittavat rukoilemista muiden nähden itseään esillä pitäen. Jeesus sanoi: "Ja kun rukoilette, älkää olko niinkuin ulkokullatut; sillä he mielellään seisovat ja rukoilevat synagoogissa ja katujen kulmissa, että ihmiset heidät näkisivät. Totisesti minä sanon teille: he ovat saaneet palkkansa" Matt. 6:5
ninni
 
Viestit: 9
Liittynyt: 07. Helmi 2018 14:17

Re: Rukoilu

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 26. Heinä 2018 08:21

*
Joo. :) Raamattu kertoo ulkokultaisesta rukouksesta ja siitä, joka sanoo; 'älkää hokeko tyhjää'. Monisanaisesta rukouksesta Raamattu puhuu. Olin itse siinä vieressä, kun naisruskova rukoili. Hän puhui jotain kaunista asiaa ja kiinnityin hänen rukoukseen ja huomasin, miten hän osasi puhua kauniisti. Ajattelin, pitääkö rukoilla jotain kaunista asiaa Herralle. Siten tuli mieleen se, että Raamattu varoittaa monisanaisesta rukouksesta.

No mitä uskonvaellukseen tulee; rukoilu paljastaa, millainen rakkaussuhde Jumalan kanssa on. Myönnän, etten nykyään paljoa rukoile sen jälkeen. Kun minulla oli vaikea vaihe, jonka aikana huomasin, että Jumala ei vastannut rukoukseen ja lakkasin rukoilemasta. Tarkoitan siis, että jäi pois turha rukous, johon Jumala ei vastaa. Mutta mitä ahdistukseen tulee, rukoilin kyllä ja huomasin, että ahdistus kesti vain hetken. Tuli sana mieleeni. Että Jumala valmisti minulle ulospääsyn.

Koska Hän ei salli sen menevän yli minun voimieni ja siksi sen ahdistuksen salliessaan Hän valmisti minulle ulospääsyn. Samalla minun turha rukous jäi pois enkä enää rukoillut sen jälkeen. Kun menin nukkumaan, en enää rukoillut. Mutta vähän aika sitten, siis tällä viikolla, yöllä tuli ahdistus. Olin hätäissäni ihmisten pelastumattomien sielujen puolesta. Huomasin, miten oli vaikea rukoilla. En pystynyt rukoilemaan kuin huokailemaan.... Se oli raskas huokailu.

Oletko kokeillut sitä raskasta henkistä hetkeä? Pystyitkö rukoilemaan siinä hetkellä? Huomasin, ettei ollut helppo rukoilla. Huokaillessani sain kyllä sanaakaan sanottua. No yleensä vaeltaessani rukoilen mielessäni, vain lyhyesti. Kun herään aamulla, en aina rukoile kuin joskus tarvittaessani. Mitä kärsimyksiin tulee, ne auttaa karsimaan turhat rukoukset pois. Raamattu puhuu, että Jumala on Auttaja ja Hänen käsi ei ole lyhyt auttamaan. Kun ahdistus tulee, niin se tarkoittaa, että Jumala auttaa kestämään ahdistusta. Jumala ei tarkoita, että varjelisi pois ahdistukselta.

Ristin tie ei ole helppo tie, kärsimykset ovat osa sitä, jonka kautta on mentävä sisälle Jumalan valtakuntaan. Rukouksen kanssa ei voi varjeltua kärsimyksiltä, kuin Jumala auttaa kestämään ne kärsimykset. Seurasin naisuskovan rukousmallia, joka sai kuulostamaan, että olisi itse tienraivaaja tajuamatta sitä, niin tulisi vaeltaa sitä ristin tietä, joka on niitä kärsimyksiä ja siinä ristin tiellä Jumala auttaa kestämään.

Raamattu puhuu Kristuksen kärsimyksen osallisuudesta, joka kuuluu uskonvaellukseen. :)
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa

cron