D-vitamiini

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: D-vitamiini

ViestiKirjoittaja systeri » 15. Tammi 2012 13:45

Aivan ...mutta kun ihminen alkaa sairastaa niin sitä alkaa kelaamaan että missä on mennyt pieleen.Miksi kärsin auringon valosta...miksi se tärkeä energian lähde, jolla mun atooppista ihoa nuorena hoidettiin, on "kääntänyt mulle selkänsä".En pysty enää olla paljon auringossa kun saan siitä rakkulaihottumaa,eikä se oo vaan "alkukesän kankeutta" vaan jatkuu pitkin kesää.Miksi oon allerginen hyvälle elintarvikkeelle eli kalalle,jonkin verran pystyn syödä.
Onko syynä se että on vitamiini vaje..iho ja suolisto käy kuulemma vähän kuin käsikädessä..ainakin että suolisto täytyy pitää kunnossa että ihokin voi hyvin.

Mulle selvis luultavasti juuri tämän hetkinen tilanteeni, kun oon netistä ym.koittanu etsiä tietoa että mitä tää kaikki on ja laitan sen tähän ihan siksi, että jos joskus eksyis joku lukemaan jolla samat jutut.
Eli mulla on jonkinnäköinen koliitti ,muutaman kerran tähystetty,käsittääkseni pysynyt vasemmalla puolella ,jonka kans oon pärjäillyt ihan lääkkeitä käyttäen, mutta nyt se jostain syystä äityi todella pahaksi,en viitsi nyt kaikkea ihan tähän kirjoittaa,mutta tuntui että mikään ei tehoa :oops:
Siinä sivuoireina tuli kaikki mahdolliset melkein mitä oon löytänyt siihen liittyvän.Äkäinen ihotulehdus pahiten kasvoissa mutta myös siellä täällä ympäri kehoa, silmäoireet ,niveloireita ,kyhmyruusu reidessä ja sen lisäksi vielä flunssan jälkitautina poskiontelotulehdus kova yskä.Pääkivusta ja suun aftoista en tiedä liittyykö kumpaan mutta sitäkin on kestänyt reilun viikon.Kuumetta oli myös viikon verran ja vieläkin tahtoo vähän kohota lämmön puolelle.

Viisi vuotta toimin veikkausyrittäjänä ,siitä on kaksitoista vuotta kun lopetin.Tuona aikan en juuri ulkona käynyt koska olin lähes aina töissä ja lomiakaan ei pystynyt pitää.Aiheuttiko tuon ajan auringottomuus sen että en kärsi sitä enää..iho pitää suojata tosi hyvin.Ja maidoton ruokavalio mitä se pitkän päälle tekee.uuten syön kyllä mielestäni terveellisesti mutta nyt kyllä täytyy olla tosi tarkkana...suklaa on mun heikkous,mitenköhän siitä selviän :think2:
Koitan kyllä nyt selvitä näillä apteekin tuotteilla ..en ainakaan Ameriikoista ala tilaamaan,mulle liian vaikeaa :-P

Onneks on viikko "saikkua".. :)
systeri
 

Re: D-vitamiini

ViestiKirjoittaja systeri » 16. Tammi 2012 12:29

Ja mitä enemmän tongin tätä netin ihmeellistä maailmaa niin huomaan että nää mun ihan kaikki sivuoireet voi johtua tuosta suolesta...siis ihan suolesta koko juttu ;) En tykkää mutta sen kans on elettävä..jollei Herra paranna.Ehkä sitä oppii arvostamaan taas ja kiittämään niistä terveistä päivistä kunhan semmonen koittaa.
systeri
 

Re: D-vitamiini

ViestiKirjoittaja systeri » 16. Tammi 2012 12:45

Ts.silloinhan sitä kaiholla muistelee niitä terveitä päiviä kun on sairas ja arvostus nousee kun miettii että mitä jos en koskaan tuu ennalleen.
systeri
 

Re: D-vitamiini

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 16. Tammi 2012 13:22


Luin Hermanin laittaman linkin.
Minulla on kans sama ongelma. Siis lääkäri määräsi minulle 100mq rautataplettia ja B-vitamiinitaplettia anemian estoon. Mutta sain niistä vatsan kipeäksi ja astma reagoi herkästi kans. Mietin johtuuko että minulla on herkkä vatsa mutta luin Hermannin jutun ja tajusin että niissä tapleteissa voi olla lisäaineita. Astmaatikkona olen allerginen lisäaineille. Astma ei tykkää lisäaineista.

Onko olemassa lisäaineetonta siis D- ja B- vit.tapl.?
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: D-vitamiini

ViestiKirjoittaja Herman » 16. Tammi 2012 17:21

Esimerkki suomalaisesta luontaistuotekaupasta saatavasta luontaisesta (tai ainakin mahdollisimman luontaisesta) d-vitamiinivalmisteesta on Solgar-nimisen valmistajan tuotteet. Heillä on kapseleina kalanmaksaöljystä otettua d-vitamiinia jossa ei ole lisäaineita. Kapselitkin voi pureskella ja sylkeä tyhjät kuoret pois kuten minä teen, jos ei kalanmaksaöljyn maku kauhistuta. Vaikka eivät ne kapselin kuoret sinänsä myrkyllisiä ole, itse en vain tykkää niitä syödä kun ovat gelatiinia eli siasta tehtyä enkä syö sikaa kuin pakotettuna :)
Herman
 

Re: D-vitamiini

ViestiKirjoittaja Jukka-Pekka » 17. Tammi 2012 09:53

Rauhaa!

Olen jonkin verran tutustunut aiheeseen, mutta Janne tällä foorumilla taitaa olla spesialisti näiden asioiden suhteen. Minä olen syönyt terveelliseen ("suomalainen ravintoymppyrä") ruokavalioon yhdistettynä D3 vitamiinilisää jo kolme vuotta. Viimeisen vuoden aikana olen lisännyt purkista otettavan vitamiinilisän 60 mikrorammaan (2400 IU). Ulkoilua ja liikuntaa olen lisännyt viimeisen kahdeksan kuukauden ajan radikaalisti niin, että sohvaperuna :wise3: jaksaa juosta jo puolimaratonin, kunhan vaan polvi ja selkä kestävät.
Mutta kokemuksiin kolmenvuoden ajalta palatakseni, totean seuraavaa,

Ennen kolmen vuoden D-vitamiinin käyttöperiodia sairastin satavarmasti ainakin neljä täkäläisittäin kuumeista 'lentsua' (nuhakuume, flunssa jne.) vuodessa. Auringossa en tykkää olla muutoin kuin suojattuna vaattein, koska palan helposti, enkä siis rusketu, enkä haluakaan. Ihotyyppinen on sellainen, etten helposti rusketu, vaan aina ensin iho palaa ja olen punainen kuin tomaatti. Aurinkosuoja auttaa vähän tähän asiaan, mutta en ole 'auringonpalvojarannallaloikoilija' ollut ikinä.

Eräs nimeltämainitsematon ravitsemusterapeutti syö terveellisen ja monipuolisen ravinnon lisäksi itse n. 50 mikrogrammaa D-vitamiinilisää ja syöttää lapsilleen per nenä (leikki-ikäisiä) 20 mikrogrammaa ja kokemukset ovat samansuuntaisia kuin minulla.
Korostan kuitenkin, että on täysin Herran varassa kaikinpuolinen terveyteni hengen ja ruumiin alueella - aivan jokainen hengenveto. Päämääränä on kilvoitella Armosta käsin hengellisesti kasvaen usko säilyttäen Taivaan Kotiin, mikä ei taas tarkoita terveen järjen käyttöä koskien ruumiimme terveyttä. Siinäkin Herra antaa viisautta, kuten kaikissa maallisissa/hengellisissä asioissa, kunhan sitä Häneltä anomme. Ensin Taivasten Valtakunta ja lopusta Herra huolehtii.

Lk.12:23 Sillä henki on enemmän kuin ruoka, ja ruumis enemmän kuin vaatteet.
12:24 Katselkaa kaarneita: eivät ne kylvä eivätkä leikkaa, eikä niillä ole säilytyshuonetta eikä aittaa; ja Jumala ruokkii ne. Kuinka paljoa suurempiarvoiset te olette kuin linnut!
12:25 Ja kuka teistä voi murehtimisellaan lisätä ikäänsä kyynäränkään vertaa?
12:26 Jos siis ette voi sitäkään, mikä vähintä on, mitä te murehditte muusta?
12:27 Katselkaa kukkia, kuinka ne kasvavat: eivät ne työtä tee eivätkä kehrää. Kuitenkin minä sanon teille: ei Salomo kaikessa loistossansa ollut niin vaatetettu kuin yksi niistä.
12:28 Jos siis Jumala näin vaatettaa kedon ruohon, joka tänään kasvaa ja huomenna uuniin heitetään, kuinka paljoa ennemmin teidät, te vähäuskoiset!
12:29 Älkää siis tekään etsikö, mitä söisitte ja mitä joisitte, älkääkä korkeita tavoitelko.
12:30 Sillä näitä kaikkia maailman pakanakansat tavoittelevat; mutta teidän Isänne kyllä tietää teidän näitä tarvitsevan.
12:31 Vaan etsikää Jumalan valtakuntaa, niin myös nämä teille annetaan sen ohessa

Em. kohdan pitäisi sopia tähänkin yhteyteen. Toki se on hyvä lukea konaisuudessaan Raamatusta koko Lk.12.

Jaak.1:5 Mutta jos joltakin teistä puuttuu viisautta, anokoon sitä Jumalalta, joka antaa kaikille alttiisti ja soimaamatta, niin se hänelle annetaan.

Edellisen uskon tarkoittavan hengellistä viisautta sen kasvunmäärän mukaan, missä olemme itsekukin menossa, mutta myös maallista viisautta AINA Herramme kunniaksi.

Siunausta :pc:
Jes.35:8 "Ja siellä on oleva valtatie, ja sen nimi on "pyhä tie": sitä ei kulje saastainen; se on heitä itseänsä varten. Joka sitä tietä kulkee, ei eksy - eivät hullutkaan."
Jukka-Pekka
 
Viestit: 534
Liittynyt: 18. Marras 2010 17:30

Re: D-vitamiini

ViestiKirjoittaja systeri » 17. Tammi 2012 11:26

Hyvä kun J-P muistutit..kävin heti purkilla :)
Ootko Jukka-Pekka mittauttanu itsestäs näitä arvoja,miten korkella on?Oon jonkin verran seurannu joitain palstoja ja jossain keskustelivat niistä ..en oo kyllä edes sen kummemmin tutkinu että miten niihin kokeisiin pääsee?Voiko mennä vaan vai pitääkö olla lupa lääkäriltä.

Mulla on taas aika lääkärille ,epäilen ihosarkoidoosia :? katsotaan saako lähetteen ihotauteihin vai arvaako tk lääkäri sen olevan vaan "jotain näppylää"
Ja kävin illalla eräällä toisella lääkärillä joka ei liity tähän, mutta hänkin löysi polyypin joka täytyy ilmeisesti poistaa..lähetti patologille.Ja 150e köyhempänä tässä istuskelen...muutenkin on nyt menny rahaa tähän sairastamiseen.Köyhän ei pitäis sairastaa mutta ehkä tää on sitä Taivaallista ravistelua, että jotain pitäis tehdä että temppeli pysyis kunnossa :)
systeri
 

Re: D-vitamiini

ViestiKirjoittaja Herman » 17. Tammi 2012 14:54

Minä olen myös jonkun verran tutkinut mm. d-vitamiinia ja sen vaikutuksia sekä erilaisia tapoja saada sitä elimistöönsä työni puolesta (pidän pientä luontaistuotekauppaa), joten voin koittaa auttaa jos aiheen suhteen on jotain askarruttavia kysymyksiä. En tosin ole mikään tohtorismies joten en voi sanoa tutkineeni asioita molekyylitasolla, mutta nykyisin löytyy internetistä sekä kirjoista todella hyvää tietoa sekä kokemuksia, kenellä vain on aikaa ja mielenkiintoa niitä tutkia.
Herman
 

Re: D-vitamiini

ViestiKirjoittaja Herman » 17. Tammi 2012 15:48

Pulla, minulla on eräs läheinen ystävä joka alkoi koliittiin sairastuttuaan tutkimaan asiaa perinpohjaisesti, ja sai parannettua koliittinsa luontaisin keinoin. Tässä tärkeimmät apukeinot:

D-vitamiinia suurena annoksena. Ystäväni suositteli 100-250 mikrogrammaa vuorokaudessa. Parasta olisi saada se öljymuodossa, sillä puriste- tai pulverimuodossa imeytyminen ei ole yhtä hyvää, varsinkin silloin jos on suolistosairaus.

Jos koliitti on aktiivinen ja tosi paha, ystäväni suositteli SCD-ruokavalion kokeilemista. Se on aika rajoitettu varsinkin aluksi, mutta monet ovat saaneet siitä avun. Esimerkiksi näiltä kotisivuilta löytyy aiheesta jotakin: http://www.scd-fi.info/

Sitten probiootit ja prebiootit sekä oligofruktosakkaridit voivat olla kokeilemisen arvoisia. Ne ruokkivat ja pitävät yllä suoliston hyvää bakteerikantaa.

Monet ovat myös saaneet apua koliittiin c-vitamiinista ja k-vitamiinista, kunhan vain muistaa taas käyttää luontaisia lähteitä ja välttää synteettisiä valmisteita.

Tulehdustiloihin yleisesti ottaen Omega 3 -rasvahapot ovat hyviä.

Ja yksi tärkeimmistä koliiti aiheuttajista on STRESSI, eli se kannattaa minimoida.

Kannattaa pyytää lääkäriä mittaamaan d-vitamiinitasot, etenkin varastotaso (hormonitaso ei nimittäin kerro kovinkaan paljoa todellisesta tilanteesta, koska elimistö pyrkii pitämään sen aina kunnossa eli siinä näkyy muutosta vaan jos tilanne on todella paha). S-D-25 on labrakokeen nimi jossa mitataan d-vitamiinitaso.

Rukoillaan myös, että Jeesus koskettaisi sairauttasi ja parantaisi sinut Jumalan kunniaksi!

Siunausta!
Herman
 

Re: D-vitamiini

ViestiKirjoittaja systeri » 17. Tammi 2012 17:38

Herman kirjoitti:Pulla, minulla on eräs läheinen ystävä joka alkoi koliittiin sairastuttuaan tutkimaan asiaa perinpohjaisesti, ja sai parannettua koliittinsa luontaisin keinoin. Tässä tärkeimmät apukeinot:

D-vitamiinia suurena annoksena. Ystäväni suositteli 100-250 mikrogrammaa vuorokaudessa. Parasta olisi saada se öljymuodossa, sillä puriste- tai pulverimuodossa imeytyminen ei ole yhtä hyvää, varsinkin silloin jos on suolistosairaus.

Jos koliitti on aktiivinen ja tosi paha, ystäväni suositteli SCD-ruokavalion kokeilemista. Se on aika rajoitettu varsinkin aluksi, mutta monet ovat saaneet siitä avun. Esimerkiksi näiltä kotisivuilta löytyy aiheesta jotakin: http://www.scd-fi.info/

Sitten probiootit ja prebiootit sekä oligofruktosakkaridit voivat olla kokeilemisen arvoisia. Ne ruokkivat ja pitävät yllä suoliston hyvää bakteerikantaa.

Monet ovat myös saaneet apua koliittiin c-vitamiinista ja k-vitamiinista, kunhan vain muistaa taas käyttää luontaisia lähteitä ja välttää synteettisiä valmisteita.

Tulehdustiloihin yleisesti ottaen Omega 3 -rasvahapot ovat hyviä.

Ja yksi tärkeimmistä koliiti aiheuttajista on STRESSI, eli se kannattaa minimoida.

Kannattaa pyytää lääkäriä mittaamaan d-vitamiinitasot, etenkin varastotaso (hormonitaso ei nimittäin kerro kovinkaan paljoa todellisesta tilanteesta, koska elimistö pyrkii pitämään sen aina kunnossa eli siinä näkyy muutosta vaan jos tilanne on todella paha). S-D-25 on labrakokeen nimi jossa mitataan d-vitamiinitaso.

Rukoillaan myös, että Jeesus koskettaisi sairauttasi ja parantaisi sinut Jumalan kunniaksi!

Siunausta!


Kiitos Herman..uskonrukousta tarvittais,mutta usein vaan on niin että ihmistä ei suoralta kädeltä paranneta ja asioilla voi olla joku tarkoitus.
D-vitamiinia ja brobiootteja ja kalkkia oon nyt syönyt ja ruokavaliota oon muuttanu aika radikaalisti..sokerit viljat (paitsi kaura) kahvi kaikki missä on maitoa mm.karkit tietyt mausteet ym pois ja just tk lääkäri ihmetteli että millä oon saanu suoleni niin nopeasti rauhoittumaan että tällä hetkellä ei oo ongelmaa sen suhteen juurikaan,oli muuten asiallinen tyyppi.
Mutta tuo iho..sain lähetteen ihotautilääkärille ja pääsen jo huomenna käymään.Hän kans arveli ihosarkoidoosia mutta se jää nähtäväksi mitä koepalojen tulokset sanoo.
Tuota SCD ruokavaliota oon miettiny ,se vaikutti aika rankalta ja jotenkin vaikealta vai kuvittelinko vaan.Luin sitä joskus.Pitääpä kurkata uudestaan,nyt pitäis mennä huilaamaan kun likatkin lähti lapsikuoron harjoituksiin.Siunausta.
systeri
 

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 30 vierailijaa

cron