todael kirjoitti:MATT.5:23 kreikankielen valossa :
Matt.5:32 "Mutta minä sanon teille: jokainen, joka hylkää vaimonsa muun kuin huoruuden tähden, saattaa hänet tekemään huorin, ja joka nai hyljätyn, tekee huorin." Sanat "
saattaa hänet tekemään huorin" sisältävät kreikankielessä passiivi muodossa olevan verbin μοιχευθῆναι (KR-33/38 käännetty aktiivi muotoisena verbinä "
tekemään huorin"). Ajatus lauseessa tarkemmin kreikankielestä huomioituna on siis huorin tekijäksi toisen
leimaaminen, sellaisen maineen toiselle antaminen. Tässä mielessä jae EI SIIS tarkoita sitä, että hyljätty tekee huorin mennessään naimisiin uudestaan - VAAN kyse on muusta kuin huoraamisen syystä toisen huoraajaksi leimaamisesta.
Itse kääntäisin lauseen ποιεῖ αὐτὴν μοιχευθῆναι sanoin "
tekee hänestä huorintekijän". Kyseessä on siis väärän todistuksen antaminen ihmisestä joka ei ole aviorikokseen syyllistynyt, ja tätä väärää todistusta käyttää omaksi hyväkseen toinen osapuoli, oman uudelleen avioitumisensa ja alkuperäisen puolisonsa hylkäämiseksi.
Tätä jaetta on käytetty paljon syyttömän osapuolen syyllistämiseksi, vaikka siitä jakeessa EI OLE kysymys. Jeesus osoittaa sormensa aviopuolisostaan väärän todistuksen antajaa kohti, ja tuomitsee hänen tekonsa aviorikoksena.
- todael
Matt.5:32 "Mutta minä sanon teille: jokainen, joka hylkää vaimonsa muun kuin huoruuden tähden,
tekee hänestä huorintekijän, ja joka nai hyljätyn, tekee huorin."
Vaihdoin nyt sinun käännös ehdotuksen yllä olevaan lauseeseen ja minusta asiasisältö ei muutu ollenkaan.
Room.7:1. Ettekö te tiedä, rakkaat veljet, (sillä minä puhun lain taitaville) että laki vallitsee ihmistä niinkauvan kuin hän elää?
2. Sillä vaimo, joka miehen hallussa on, niinkauvan kuin mies elää, on häneen
lailla sidottu, mutta jos mies kuolee, niin hän on miehen laista vapaa.
3.
Sentähden jos hän toisen miehen kanssa on miehensä eläissä, niin hän huoraksi kutsutaan; mutta jos mies kuolee, niin hän on
laista vapaa, ettei hän huoraksi tule, jos hän toisen miehen kanssa on.
Avioliitossa Jumalan edessä mies ja vaimo on sidottu toisiinsa yhdeksi. Kaksi on sidottu yhdeksi Jumalan lailla. Raamattu ilmoittaa missä tapauksissa avioliitto loppuu eli missä tapauksissa laki ei enään sido miestä ja vaimoa ja silloin he ovat vapaita menemään uudestaan naimisiin kunhan se tapahtuu Herrassa.
Jos puoliso hylkää puolisonsa muunkuin sellaisen syyn tähden joka vapauttaa puolison laista joka sitoo hänet toiseen niin hän saattaa puolisonsa tekemään huorin (jos puoliso menee toiselle) koska laki sitoo vielä heidät toisiinsa Jumalan edessä. Sen vuoksi myös se joka yhtyy puolisoon jota laki vielä sitoo toiseen puolisoon ajautuu myös tekemään huorin.
Room.7.1-3 puhuu samasta kuin Matt.5:32. Room 7 luku tukee sitä että puolisot ovat siis sidottu toisiinsa lailla niin kauan kuin elävät jos sellaista asiaa ei tapahdu joka purkaisi lain joka sitoo heidät toisiinsa (huoruus). Jos puolisi menee toiselle lain vielä sitoessa häntä puolisoonsa tekee hän huorin ja joka huorin tekijään yhtyy tekee itsekkin huorin.
1.Kor.6:16 Vai ettekö tiedä, että joka yhtyy porttoon, tulee yhdeksi ruumiiksi hänen kanssaan? Onhan sanottu: "Ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi."
Jos puoliso siis hyljätään väärin perustein eli sellaisin ettei avioliitto ole purkautunut Jumalan edessä niin silloin jos hyljätty menee toiselle niin hän tekee huorin koska kuuluu Jumalan edessä vielä puolisolleen ja siksi myös toinen jolle hyljätty meni tekee huorin koska yhtyy huorin tekijään.
Ja joka yhtyy hyljättyyn tekee myös siksi huorin koska hyljätty kuuluu vielä toiselle Jumalan edessä jos hyljätty on hyljätty ilman syytä joka purkaisi lain joka puolisot toisiinsa sitoo. Kaikki seksielämä avioliiton ulkopuolella on huorin tekemistä ja jos joku yhtyy toisen puolisoon (omaan) tekee hän huorin koska harjoittaa avioliiton ulkopuolista yhdyntää. Näin minä ymmärrän asian.