MATT.5:23 kreikankielen valossa

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

MATT.5:23 kreikankielen valossa

ViestiKirjoittaja todael » 05. Tammi 2012 06:28

MATT.5:23 kreikankielen valossa :

Matt.5:32 "Mutta minä sanon teille: jokainen, joka hylkää vaimonsa muun kuin huoruuden tähden, saattaa hänet tekemään huorin, ja joka nai hyljätyn, tekee huorin."


Sanat "saattaa hänet tekemään huorin" sisältävät kreikankielessä passiivi muodossa olevan verbin μοιχευθῆναι (KR-33/38 käännetty aktiivi muotoisena verbinä "tekemään huorin"). Ajatus lauseessa tarkemmin kreikankielestä huomioituna on siis huorin tekijäksi toisen leimaaminen, sellaisen maineen toiselle antaminen. Tässä mielessä jae EI SIIS tarkoita sitä, että väärästä aviorikoksen syytöksestä hyljätty tulee toisen puolioson pakottamana menemään naimisiin uudestaan - VAAN kyse on muusta kuin huoraamisen syystä toisen huoraajaksi leimaamisesta, sellaisen ominaispiirteen sekä nimen toiselle antamisesta.

Itse kääntäisin lauseen ποιεῖ αὐτὴν μοιχευθῆναι sanoin "tekee hänestä huorintekijän". Kyseessä on siis väärän todistuksen antaminen ihmisestä joka ei ole aviorikokseen syyllistynyt, ja tätä väärää todistusta käyttää omaksi hyväkseen toinen osapuoli, oman uudelleen avioitumisensa ja alkuperäisen puolisonsa hylkäämiseksi.

Tätä jaetta on käytetty paljon syyttömän osapuolen syyllistämiseksi, vaikka siitä jakeessa EI OLE kysymys. Jeesus osoittaa sormensa aviopuolisostaan väärän todistuksen antajaa kohti, ja tuomitsee hänen tekonsa aviorikoksena.

- todael :pc:
Viimeksi muokannut todael päivämäärä 10. Tammi 2012 18:46, muokattu yhteensä 1 kerran
todael
 

Re: MATT.5:23 kreikankielen valossa

ViestiKirjoittaja JHK » 05. Tammi 2012 11:42

Mielenkiintoista. Jään odottamaan mitä muut ovat saaneet tästä irti.
JHK
 

Re: MATT.5:23 kreikankielen valossa

ViestiKirjoittaja toni t » 05. Tammi 2012 15:29

todael kirjoitti:MATT.5:23 kreikankielen valossa :

Matt.5:32 "Mutta minä sanon teille: jokainen, joka hylkää vaimonsa muun kuin huoruuden tähden, saattaa hänet tekemään huorin, ja joka nai hyljätyn, tekee huorin."


Sanat "saattaa hänet tekemään huorin" sisältävät kreikankielessä passiivi muodossa olevan verbin μοιχευθῆναι (KR-33/38 käännetty aktiivi muotoisena verbinä "tekemään huorin"). Ajatus lauseessa tarkemmin kreikankielestä huomioituna on siis huorin tekijäksi toisen leimaaminen, sellaisen maineen toiselle antaminen. Tässä mielessä jae EI SIIS tarkoita sitä, että hyljätty tekee huorin mennessään naimisiin uudestaan - VAAN kyse on muusta kuin huoraamisen syystä toisen huoraajaksi leimaamisesta.

Itse kääntäisin lauseen ποιεῖ αὐτὴν μοιχευθῆναι sanoin "tekee hänestä huorintekijän". Kyseessä on siis väärän todistuksen antaminen ihmisestä joka ei ole aviorikokseen syyllistynyt, ja tätä väärää todistusta käyttää omaksi hyväkseen toinen osapuoli, oman uudelleen avioitumisensa ja alkuperäisen puolisonsa hylkäämiseksi.

Tätä jaetta on käytetty paljon syyttömän osapuolen syyllistämiseksi, vaikka siitä jakeessa EI OLE kysymys. Jeesus osoittaa sormensa aviopuolisostaan väärän todistuksen antajaa kohti, ja tuomitsee hänen tekonsa aviorikoksena.

- todael :pc:


Matt.5:32 "Mutta minä sanon teille: jokainen, joka hylkää vaimonsa muun kuin huoruuden tähden, tekee hänestä huorintekijän, ja joka nai hyljätyn, tekee huorin."

Vaihdoin nyt sinun käännös ehdotuksen yllä olevaan lauseeseen ja minusta asiasisältö ei muutu ollenkaan.

Room.7:1. Ettekö te tiedä, rakkaat veljet, (sillä minä puhun lain taitaville) että laki vallitsee ihmistä niinkauvan kuin hän elää?
2. Sillä vaimo, joka miehen hallussa on, niinkauvan kuin mies elää, on häneen lailla sidottu, mutta jos mies kuolee, niin hän on miehen laista vapaa.
3. Sentähden jos hän toisen miehen kanssa on miehensä eläissä, niin hän huoraksi kutsutaan; mutta jos mies kuolee, niin hän on laista vapaa, ettei hän huoraksi tule, jos hän toisen miehen kanssa on.

Avioliitossa Jumalan edessä mies ja vaimo on sidottu toisiinsa yhdeksi. Kaksi on sidottu yhdeksi Jumalan lailla. Raamattu ilmoittaa missä tapauksissa avioliitto loppuu eli missä tapauksissa laki ei enään sido miestä ja vaimoa ja silloin he ovat vapaita menemään uudestaan naimisiin kunhan se tapahtuu Herrassa.

Jos puoliso hylkää puolisonsa muunkuin sellaisen syyn tähden joka vapauttaa puolison laista joka sitoo hänet toiseen niin hän saattaa puolisonsa tekemään huorin (jos puoliso menee toiselle) koska laki sitoo vielä heidät toisiinsa Jumalan edessä. Sen vuoksi myös se joka yhtyy puolisoon jota laki vielä sitoo toiseen puolisoon ajautuu myös tekemään huorin.

Room.7.1-3 puhuu samasta kuin Matt.5:32. Room 7 luku tukee sitä että puolisot ovat siis sidottu toisiinsa lailla niin kauan kuin elävät jos sellaista asiaa ei tapahdu joka purkaisi lain joka sitoo heidät toisiinsa (huoruus). Jos puolisi menee toiselle lain vielä sitoessa häntä puolisoonsa tekee hän huorin ja joka huorin tekijään yhtyy tekee itsekkin huorin.

1.Kor.6:16 Vai ettekö tiedä, että joka yhtyy porttoon, tulee yhdeksi ruumiiksi hänen kanssaan? Onhan sanottu: "Ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi."

Jos puoliso siis hyljätään väärin perustein eli sellaisin ettei avioliitto ole purkautunut Jumalan edessä niin silloin jos hyljätty menee toiselle niin hän tekee huorin koska kuuluu Jumalan edessä vielä puolisolleen ja siksi myös toinen jolle hyljätty meni tekee huorin koska yhtyy huorin tekijään.

Ja joka yhtyy hyljättyyn tekee myös siksi huorin koska hyljätty kuuluu vielä toiselle Jumalan edessä jos hyljätty on hyljätty ilman syytä joka purkaisi lain joka puolisot toisiinsa sitoo. Kaikki seksielämä avioliiton ulkopuolella on huorin tekemistä ja jos joku yhtyy toisen puolisoon (omaan) tekee hän huorin koska harjoittaa avioliiton ulkopuolista yhdyntää. Näin minä ymmärrän asian.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: MATT.5:23 kreikankielen valossa

ViestiKirjoittaja todael » 05. Tammi 2012 15:43

Olen kanssasi täysin samaa mieltä. Avioliitto on Jumalan edessä kuolemaan asti oleva liitto, joka purkautuu VAIN fyyisessä kuolemassa tai huorin tekemisessä.Matt.5:32 silti mielestäni Jeesuksen sanoissa kohdistaa "pontin" juuri väärästä syystä huorintekijäksi toisen tekemiseen.

Väärästä syystä aviorikoksen tekijäksi nimetty - ja täten aviopuolisonsa hylkäämä - on syytön tilaansa, koska toinen osapuoli on TEHNYT perättömillä syytöksillä toisesta huorintekijän, oman etunsa tähden. Tällainen ihminen on syytön osapuoli, ja Jeesus ei tässä kohdassa Matt.5:32 kohdista syytöstä syyttömän osaksi, vaan SEN joka pyrkii valhetelemalla pääsemään toisesta puolisostaan eroon.

Jumalan silmissä tällainen avioliitto on SILTI voimassa, koska aviorikosta ei ole tapahtunut, vaikka toista siitä mustamaalataankin, MUTTA HUOMAA Jeesus sanoo, että tämä valehteleva osapuoli tekee HUORIN siinä, kun hän hylkää toisen PERÄTTÖMÄSTÄ syystä. Täten perättömistä syistä avionrikkojaksi leimattu on vapaa Jumalan edessä puolisostaan, kun hänet mustamaalannut on valheellisen todistuksen nojalla eronnut puolisostaan ja mennyt uudestaan naimisiin.

Kiitos paljon Toni tärkeistä sanoista.

- todael
todael
 

Re: MATT.5:23 kreikankielen valossa

ViestiKirjoittaja toni t » 05. Tammi 2012 16:02

todael kirjoitti:Olen kanssasi täysin samaa mieltä. Avioliitto on Jumalan edessä kuolemaan asti oleva liitto, joka purkautuu VAIN fyyisessä kuolemassa tai huorin tekemisessä.Matt.5:32 silti mielestäni Jeesuksen sanoissa kohdistaa "pontin" juuri väärästä syystä huorintekijäksi toisen tekemiseen.

Väärästä syystä aviorikoksen tekijäksi nimetty - ja täten aviopuolisonsa hylkäämä - on syytön tilaansa, koska toinen osapuoli on TEHNYT perättömillä syytöksillä toisesta huorintekijän, oman etunsa tähden. Tällainen ihminen on syytön osapuoli, ja Jeesus ei tässä kohdassa Matt.5:32 kohdista syytöstä syyttömän osaksi, vaan SEN joka pyrkii valhetelemalla toisesta pääsemään toisesta puolisostaan eroon.

Jumalan silmissä tällainen avioliitto on SILTI voimassa, koska aviorikosta ei ole tapahtunut, MUTTA HUOMAA Jeesus sanoo, että tämä osapuoli tekee HUORIN siinä, kun hän hylkää toisen VÄÄRÄSTÄ syystä. Täten perättömistä syistä avionrikkojaksi leimattu on vapaa Jumalan edessä puolisostaan, kun tämä valheellisen todistuksen nojalla eroaa puolisostaan ja menee uudestaan naimisiin.

Kiitos paljon Toni tärkeistä sanoista.

- todael


Matt.5:31. On myös sanottu: jokainen joka emäntänsä hylkää, hän antakaan hänelle erokirjan.
32. Mutta minä sanon teille: joka emäntänsä hylkää, muutoin kuin huoruuden tähden, hän saattaa (tekee) hänen huorin tekemään; ja joka nai sen hyljätyn, hän tekee huorin.

Minusta Jeesus tuo tässä esille sitä että väärin syin hyljätty saatetaan/tehdään tekemään huorin mutta tietenkin vain siinä tilanteessa ettei hyljättykkään enään kunnioita liittoaan (joka on Jumalan edessä edelleen voimassa) hylkääjäänsä. Minusta Jeesus puhuu kyseisessä kohdassa sellaisesta tilanteesta jossa hyljätty menee toiselle sillä Jeesus jatkaa heti perään ja joka nai sen hyljätyn, hän tekee huorin. Se täytyy myös muistaa että Jeesus tarkoittaa uskovia lain tuntevia tässä.

En kuitenkaan sano etteikö asia voisi olla myös niin kuin sinä veli todael kerroit. Se ei vain auennut vielä minulle niin. Siunausta sinulle veljeni Kristuksessa.

:pc:
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: MATT.5:23 kreikankielen valossa

ViestiKirjoittaja toni t » 05. Tammi 2012 16:12

Jumalan silmissä tällainen avioliitto on SILTI voimassa, koska aviorikosta ei ole tapahtunut, vaikka toista siitä mustamaalataankin, MUTTA HUOMAA Jeesus sanoo, että tämä valehteleva osapuoli tekee HUORIN siinä, kun hän hylkää toisen PERÄTTÖMÄSTÄ syystä. Täten perättömistä syistä avionrikkojaksi leimattu on vapaa Jumalan edessä puolisostaan, kun hänet mustamaalannut on valheellisen todistuksen nojalla eronnut puolisostaan ja mennyt uudestaan naimisiin.


En huomannut tätä kohtaa äsken. Minusta tässä on nyt hieman ristiriitaa. Koska aviorikosta ei ole tapahtunut sitoo laki puolisot vielä toisiinsa niin kuin sinäkin sanot. Jos toinen puolisi hylkää toisen perättömistä syistä ei sellainen pura avioliittoa Jumalan edessä. Kun on kyse uskovista ei perättömistä syistä eroaminen pura avioliittoa Jumalan edessä vaikka toinen valheellisesti syyttäisikin toista huoruudesta. Kyllähän syytetty tietää onko hän oikeasti tehnyt huorin ja siksi hän myös tietää että laki sitoo hänet edelleen puolisoonsa vaikka puoliso valheellisesti häntä syyttäisikin. Jos hyljätty ei halua enään kunnioittaa liittoa jota ei ole Jumalan edessä purettu oikeista syistä ja menee toiselle niin hän tekee huorin sillä laki sitoo hänet vielä puolisoonsa.

Jeesus myös jatkaa että joka nai hyljätyn tekee huorin ja Jeesus sanoo tämän siksi että hyljättyä sitoo vielä laki puolisoonsa jos hylkäys on tehty vääristä syistä johon Jeesus kyseisessä kohdassa viittaa koska lisää joka nai hyljätyn tekee myös huorin. Eli kyseisessä kohdassa ei mielestäni ole ulottuvuutta jossa valehteleva osapuoli tekisi huorin ja siksi hyljätty olisi vapaa koska Jeesus jatkaa heti ja joka nai hyljätyn tekee huorin. Eli kyseisessä kohdassa liittoa ei ole Jumalan edessä vielä purettu.

Jos hylkääjä menee toiselle niin silloin hän tietenkin tekee huorin ja silloin hyljätty on vapaa laista joka hänet sitoi puolisoonsa.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: MATT.5:23 kreikankielen valossa

ViestiKirjoittaja todael » 05. Tammi 2012 17:09

Kyllä, VAIN kuolemassa tai aviorikoksen tapahtuessa - avioliitto Jumalan edessä rikkoontuu.

Täten vääristä perusteista hyljätty voi HETI väärien syytösten johdosta katkerassa mielessä mennä uusiin naimisiin - VAIKKA hänet väärin perustein hyljännyt ei ITSE olisikaan VIELÄ mennyt uudelleen naimisiin. Tällöin vääristä perusteista hyljätty tekee huorin. Ratkaisevinta on se, että väärin perustein toisen hyljännyt mennessään ITSE uusiin naimisiin TEKEE huorin ja näin hyljätty tulee aviorikoksen tähden puolisostaan vapaaksi.

- todael :pc:
todael
 

Re: MATT.5:23 kreikankielen valossa

ViestiKirjoittaja Masa » 05. Tammi 2012 18:19

Raamatun valossa voidaan pähkäillä näitäkin asioita miten asioiden pitäisi mennä.
On myös helppoa ottaa ehdottomuuden asenne avioliitto kysymyksissä, kun ei ole itse kokenut hylätyksi tulemista - uskon siis ettei Tonilla eikä Todaelilla ole oma kohtaistakokemusta hylätyksitulemisen tunteesta ja kun sitä ei ole on helppoa olla ehdoton.
Mutta kokeilkaa kerrankin miltä se tuntuu, niin sitten tiedätte mitä ja miten kova kipu voi ihmisen sisuksissa olla.
Tämä ei ole syytös kumpaakaan kohtaan, mutta toivioisin että ehdottomuus ja asenne "minä kyllä teen juuri niin kuin opetan ja ajattelen tässä hetkessä" .. sillä kukaan ei tiedä mitä tekee ennen kuin ITSE joutuu kokemaan hylätyksi tulemisen.
Masa
 

Re: MATT.5:23 kreikankielen valossa

ViestiKirjoittaja todael » 05. Tammi 2012 18:27

Masa, olen tullut hyljätyksi vaimoni puolelta uskooni liittyvistä syistä. En siis puhu "korkealta" vaan erittäin matalalta. En silti tässä ole käynyt puimaan kenenkään elämää, vaan tutkinut Jumalan Sanaa, auttaakseni muita hyljättyjä.

Siunausta sinulle Masa.

- todael :prayer4:
todael
 

Re: MATT.5:23 kreikankielen valossa

ViestiKirjoittaja toni t » 05. Tammi 2012 18:30

Masa kirjoitti:Raamatun valossa voidaan pähkäillä näitäkin asioita miten asioiden pitäisi mennä.
On myös helppoa ottaa ehdottomuuden asenne avioliitto kysymyksissä, kun ei ole itse kokenut hylätyksi tulemista - uskon siis ettei Tonilla eikä Todaelilla ole oma kohtaistakokemusta hylätyksitulemisen tunteesta ja kun sitä ei ole on helppoa olla ehdoton.
Mutta kokeilkaa kerrankin miltä se tuntuu, niin sitten tiedätte mitä ja miten kova kipu voi ihmisen sisuksissa olla.
Tämä ei ole syytös kumpaakaan kohtaan, mutta toivioisin että ehdottomuus ja asenne "minä kyllä teen juuri niin kuin opetan ja ajattelen tässä hetkessä" .. sillä kukaan ei tiedä mitä tekee ennen kuin ITSE joutuu kokemaan hylätyksi tulemisen.


Minäkin olen tullut hylätyksi joka otti silloin todella koville joten tiedän tunteen ja kivun joka hylätyksi tulemisesta tulee. En tosin ollut silloin avioliitossa enkä elänyt Jeesusta seuraten. Emme saa kuitenkaan perustaa uskoamme tunteisiin vaan Jumalan sanan opetukseen.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa