Hyvää joulua!

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Hyvää joulua!

ViestiKirjoittaja Herman » 24. Joulu 2011 01:26

Minun mielestäni joulu on meille suomalaisille vain perheitä ja ihmisiä lähentävä hyväntahtoinen perinne. Ei hirveän montaa loppupeleissä kiinnosta vietetäänkö sitä Jumalan tai joidenkin epäjumalien kunniaksi, tai mistä perinteet ovat lähtöisin. Se on tietysti kurjaa, että lapsia sekoitetaan pukki-saduilla, mutta jos jättää ne omaan arvoonsa, en näe joulussa mitään minkä takia pitäisi kauheasti kiivailla. Totuuden Jeesuksen syntymästä voi vapaasti kertoa, jos jotakin asia kiinnostaa. En usko että se kuitenkaan vie kovin monelta pois iloa joulusta. Ainakaan itselläni joulu ei ole koskaan liittynyt Jeesukseen, joten minun joulun viettooni se ei vaikuta millään tavoin, yhtä siunattua on silti olla läheisten kanssa yhdessä, yhtä hyvältä maistuu kuitenkin ne herkulliset ruuat ja yhtä mukavaa on antaa ja saada lahjoja.
Herman
 

Re: Hyvää joulua!

ViestiKirjoittaja systeri » 24. Joulu 2011 11:50

Minä just kauppareissulla ajattelin näitä toivotuksia ,en voi toivottaa ihmisille "iloista hanukkaa"...koska en siitä mitään ymmärrä :) ...oon ollut tässä pikku kaupungissa kaksi kertaa yrittäjänä ja muutenkin palvelualalla,joten mut tunnetaan niin että samalla reissulla saattaa tulla kymmeniä hyvän joulun toivottajia vastaan,joten vastaan vaan "kiitos sitä samaa" :)
Ja tuos kaupasta tullessani mietin sitä kun taas tämänkin joulun alla eräällä sukulaisella todettiin uusiutunut syöpä...toisella sukulaisella todettiin syövän levinneen luustoon,suht nuoria molemmat,just tänä vuonna eräs nuorehko sukulainen kuoli ...eräs sukulainen ,himosiivooja ja joulun laittaja joutui kotonaan kurjaan "onnettomuuteen" ...tuossa isännälle juttelin kaupasta että eikö ihmiset pysähdy yhtään ajattelemaan miten Jumala puhuu ja mikä on tärkeää,toiset on kuin jatkoajalla.Varmaan nyt mietitään ja haluan muistaa heitä rukouksin.
kaupasta tullessani kiitin myös Jumalaa siitä että saan olla kiitollinen siitä mitä on ,mun ei tarvi kadehtia ketään...Jumala ei tuomitse mua perinne ruuista eikä siitä että hain lisää tarjottavaa "iiisolle perheelleni" :) Jeesus on mun johtotähteni täällä pimeän maailman keskellä ja haluan nähdä Hänet edessäni koko ajan,enkä takkuuntua mihinkään turhuuteen.Jumala auttakoon pysymään tiellä ja pitämään sydämmen puhtaan :)
Raamatun Sanan totuuksista voi kiivailla, mutta eläminen täällä ajassa on armon varassa...itse en ainakaan osaa ja tarvitsen Jumalan armollista pitkää auttavaa kättä joka käänteessä ;gladly:
Mutta kyllä mä luulen että osaan suhtautua mm toniin ja Pekkaankin...(joka mutisi jotain kun lumina lähti foorumilta ;) )tästä lähin vähän toisella tavalla... ;) :thumb: ..älkää mun takia vaietko :) Siunausta :hugehug:
systeri
 

Re: Hyvää joulua!

ViestiKirjoittaja pekka » 24. Joulu 2011 14:36

pulla kirjoitti:Minä just kauppareissulla ajattelin näitä toivotuksia ,en voi toivottaa ihmisille "iloista hanukkaa"...koska en siitä mitään ymmärrä :) ...oon ollut tässä pikku kaupungissa kaksi kertaa yrittäjänä ja muutenkin palvelualalla,joten mut tunnetaan niin että samalla reissulla saattaa tulla kymmeniä hyvän joulun toivottajia vastaan,joten vastaan vaan "kiitos sitä samaa" :)
Ja tuos kaupasta tullessani mietin sitä kun taas tämänkin joulun alla eräällä sukulaisella todettiin uusiutunut syöpä...toisella sukulaisella todettiin syövän levinneen luustoon,suht nuoria molemmat,just tänä vuonna eräs nuorehko sukulainen kuoli ...eräs sukulainen ,himosiivooja ja joulun laittaja joutui kotonaan kurjaan "onnettomuuteen" ...tuossa isännälle juttelin kaupasta että eikö ihmiset pysähdy yhtään ajattelemaan miten Jumala puhuu ja mikä on tärkeää,toiset on kuin jatkoajalla.Varmaan nyt mietitään ja haluan muistaa heitä rukouksin.
kaupasta tullessani kiitin myös Jumalaa siitä että saan olla kiitollinen siitä mitä on ,mun ei tarvi kadehtia ketään...Jumala ei tuomitse mua perinne ruuista eikä siitä että hain lisää tarjottavaa "iiisolle perheelleni" :) Jeesus on mun johtotähteni täällä pimeän maailman keskellä ja haluan nähdä Hänet edessäni koko ajan,enkä takkuuntua mihinkään turhuuteen.Jumala auttakoon pysymään tiellä ja pitämään sydämmen puhtaan :)
Raamatun Sanan totuuksista voi kiivailla, mutta eläminen täällä ajassa on armon varassa...itse en ainakaan osaa ja tarvitsen Jumalan armollista pitkää auttavaa kättä joka käänteessä ;gladly:
Mutta kyllä mä luulen että osaan suhtautua mm toniin ja Pekkaankin...(joka mutisi jotain kun lumina lähti foorumilta ;) )tästä lähin vähän toisella tavalla... ;) :thumb: ..älkää mun takia vaietko :) Siunausta


Rakas uskonsisar pulla, kyllä me kaikki olemme yhtä rakkaita Herralle ja yhtä riippuvaisia Hänen Armostaan. Kukaan meistä ei ole toistaan suurempi tai toistaan heikompi tai parempi. Kaikki kunnia kuuluu vain ja ainoastaan Isälle ja Pojalle! Minä en ole yhtään mitään, ainoastaan kelvoton syntinen ihminen joka olen täysin riippuvainen Herrasta.

Isän Jumalan Siunausta ja Herran Jeesuksen Armoa sinullekin ja kaikille läheisillesi.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Hyvää joulua!

ViestiKirjoittaja Masa » 25. Joulu 2011 17:06

Hyvää joulua vaan kaikille.

Pitkästä aikaa paistoin kinkun ja niin pois päin, on se vain kumma miten koen hyvin voimakaan inhon koko jouluun - kinkkua syödessä inho vain nousi sieluun.
No ehkä ensi vuonna en vietä mitään joulua ja kinkku jää ainakin paistamatta syön mielummin kaalikääryleitä puolukkahillon perunamuusin kera.
Ei vain tunnu oikealle, muuta selitystä minulla ei ole antaa kuin inhotus.

Onko muuten jollakulla tietoa hanukka-juhlasta, ei sillä että itse sitä viettäisin mutta kiinnostaa noin muuten. niin ja viettääkö joku tästä porukasta hanukka-juhlaa?
Masa
 

Re: Hyvää joulua!

ViestiKirjoittaja Herman » 25. Joulu 2011 20:23

Hanukka on juutalaisten perinne joka perustuu apokryfikirjoihin kirjattuihin tapahtumiin eli VT:n ja UT:n väliselle ajanjaksolle. Mielestäni olisi jotenkin aika keinotekoisen ja vieraan tuntuista alkaa uskovana vietellä hanukkaa, mutta kukin tehköön mitä hyväksi kokee.

Minä paistoin kinkun kun eräs sukulainen pyysi (hänellä huono uuni). Maistoinkin yhden siivun vaikka en normaalisti sikaa syö, ja oli aika hyvää ollakseen sikaa :) Joululauluja jaksoi vielä eilen illalla kuunnella, mutta tänään alkoi keittämään kun koitin parin tunnin matkalla ajaessa kuunnella tulisiko radiosta jotain hyvää musaa, ja joka tuutista tulee vaan jotain kulkusia ja poroja :x :x :x Kaikesta huolimatta meillä oli ihan hyvä joulu :)
Herman
 

Re: Hyvää joulua!

ViestiKirjoittaja PetriFB » 27. Joulu 2011 14:22

Masa kirjoitti:
Onko muuten jollakulla tietoa hanukka-juhlasta, ei sillä että itse sitä viettäisin mutta kiinnostaa noin muuten. niin ja viettääkö joku tästä porukasta hanukka-juhlaa?


Jotkut Jeesuksen opetuslapset jotka ymmärtävät joulun pakanallisuuden ovat alkaneet viettää juutalaista hanukka-juhlaa. Tässä hanukka-juhlassa ja sen viettämisessä on ongelmana se, ettei se kuulu vanhan liiton Jumalan asettamiin juhliin, joita oli seitsemän. Jumala ei siis asettanut hanukkaa, joka on temppelin vihkimisen muistojuhla Jerusalemissa, vaan juutalaiset itse sen asettivat. Tätä juhlaa juutalaiset viettivät sen kunniaksi kun juutalaiset Juudas Makkabealaisen johdolla valtasivat takaisin itselleen Jerusalemin temppelin 165 jKr. kreikkalaisten hallusta. Tämän voiton jälkeen juutalaiset hävittivät kreikkalaisten saastuttamat temppelin pyhät esineet ja tekivät uudet tilalle ja juhlivat uudistetun temppelin juhlaa kahdeksan päivää polttaen alttarilla polttouhria. Talmudin mukaan tämän voiton jälkeen temppelissä oli vain yhdeksi päiväksi öljyä poltettavaksi Menorassa (kultainen lampunjalka), mutta ihme tapahtui ja öljyä riitti kahdeksaksi päiväksi, eli koko juhlan ajaksi. Uuden öljyn valmistaminen olisi kestänyt kahdeksan päivää.

Alunperin hanukkaa vietettiin sen kunniaksi kun Jerusalemin temppeli saatiin vallattua takaisin ja uudistettua. Öljy ihme on varmaankin saanut myöhemmin aikaan sen, että hanukkaa pidetään valon juhlana. Jotkut opettavat, että hanukka on Raamatullinen juhla ja että Jeesuksen opetuslasten (myös uskovien, jotka eivät ole juutalaisia) tulisi viettää sitä joulun sijasta. Tämä ei kuitenkaan ole totta. Jumala ei asettanut hanukka-juhlaa vanhassa liitossa, eikä Jumala ole sitä asettanut Uuden Liiton kansalle. Alkuperäiseen hanukkaan (temppelin vihkimisen muistojuhlaan) kuului polttouhrin uhraaminen. Jeesus Kristus ja Hänen sovituskuolemansa poisti ja kumosi jokaisen vanhan liiton uhritoimituksen. Uuden Liiton uskovat eivät saa uhrata vanhan liiton uhreja, sillä ne ovat kumotut. Jo tämä yksi seikka osoittaa sen, että Jeesuksen opetuslasten ei tarvitse viettää hanukkaa, eikä sen viettämistä ole heille asetettu.

Jotkut sanovat, että koska Jeesus käyskenteli (Joh 10:22,23) Salomon pylväskäytävässä temppelin vihkimisen muistojuhlan aikaan, niin se on Raamatullinen juhla ja uskovien tulisi sitä viettää. Tämä ei ole kuitenkaan totta, sillä on muistettava, että tämä asia kuului vanhan liiton aikakauteen ja oli juutalaisten itsensä asettama, eikä Jumalan. Jeesus Kristus eli vanhan liiton aikana ja juutalaisena Hän osallistui kansansa elämään sekä hyväksyi lihansa päivinä eläinuhrit jne. Mutta kuolemansa jälkeen Hän kumosi eläinuhrit ja jos joku uskova uhraisi eläimen veren kautta syntiuhrin, niin Hän tekisi tyhjäksi Jeesuksen lunastuksen ja sovitustyön. Kaikki mitä Jeesus hyväksyi lihansa päivänä, ei ole voimassa enää Uudessa Liitossa. Uuden Liiton uskovien ei tarvitse viettää hanukka-juhlaa. Hanukka-juhlan viettäjät ja puolesta puhujat sanovat sen olevan valon juhla, eli Jeesuksen juhla. Hanukka-juhla ei ole Jeesuksen juhla, vaan sitä juhlittiin kun temppeli saatiin vallattua pakanoilta ja uudelleen vihittiin Jumalan palvelukseen. Jeesuksen "valon juhla" on siinä kun Hän kuoli meidän syntimme tähden ja kuolemansa ja ylösnousemuksensa kautta lahjoitti meille syntien anteeksiantamuksen ja iankaikkisen elämän. Tämä on todellinen valon juhla Jeesuksen opetuslapselle ja sitä juhlaa saamme viettää vuoden jokaisena päivänä.

Toki juutalaisille suotakoon Hanukka-juhlan vietto, olkoon sitten ortodoksi- tai messiaaninen juutalainen, kunhan messiaaninen juutalainen ei osallistu vanhan liiton uhrimenoihin. Juutalaisille hanukka-juhla ei kuitenkaan ole Jeesuksen juhla, vaan temppelin vihkimisen muistojuhla. Se myös täytyy muistaa, että Uudessa Liitossa ei ole enää käsin tehtyä temppeliä, sillä Uuden Liiton temppelinä on jokainen Jeesuksen opetuslapsi, koska Jumalaa asuu heissä Pyhän Hengen kautta. Sekin tulee muistaa, että vanhan liiton temppeli ja temppelipalvelus on kumottu sekä kaikki vanhan liiton temppelissä suoritetut uhrit ja menot ovat lakkautetut ja kumotut, koska Jeesuksen lunastus- ja sovitustyön kautta Hänen opetuslapsensa ovat Jumalan temppeleinä tässä maailmassa. Uuden Liiton kansa saa juhlia vuoden jokaisena päivänä sitä kun Herra Jeesus Kristus vapautti kansansa synnin ja saatanan orjuudesta ja antoi meille lahjaksi syntien anteeksiantamuksen ja iankaikkisen elämän.

Koko kirjoitus löytyy sivultani: http://www.kotipetripaavola.com/Jeesuksensyntyma.html
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Hyvää joulua!

ViestiKirjoittaja tuomarisimson777 » 27. Joulu 2011 22:34

Mä en viettänyt itse varsinaisesti joulua.. Mä vietin syömisen ja makoilemisen julhaa :lol: kerran vuodessa saatavat ruuta maistuvat hyviltä ja se että saa olla kotona äiteen lihapatojen äärellä rauhassa vailla sitä jatkuvaa kiirettä joka on aina arkjena.. mun arki on TODELLA harmaata sitten..
Ainakin melkein oikeita uskon-näkemyksiä jo vuodesta 2004=)=)
tuomarisimson777
 
Viestit: 543
Liittynyt: 01. Maalis 2011 17:44

joulu

ViestiKirjoittaja Eetu » 26. Marras 2012 12:09

Tästä viestistä eteenpäin olevat viestit ovat yhdistetty toisesta ketjusta. -Juha

http://www.kotipetripaavola.com/Jeesuksensyntyma.html

Luin tuon ja tajusin että joulussa ei oikeastaan ole muuta "kristillistä" kuin Rooman katolisen kirkon Mass of Christ eikä sekään siis kristillistä vaan perinnettä. Perinteet kunniaan, mutta nyt olenkin hiukka vaikeassa tilanteessa, kun sukulaiset ovat kyselleet missä vietän joulua. Koska olen sanojen kanssa tekemisissä päivittäin (olen kääntäjä), niin takerruin tietty heti tuohon viettää-verbiin ja äitille ja siskolle sanoin että en enää vietä joulua.

Nyt tietysti tulee semmoinen tilanne vastaan, että varmasti jouluna eli auringonjumalan pojan juhlana vai mikä paavinhattufestivaali se nyt onkaan, saan varmasti tekstiviestejä joissa toivotellaan hyvää joulua, ja töissä varmasti työkaverit toivottelevat, töissä ajattelin että voisin vain pistää jonkun hymiön jos tulee sähköpostitoivotus, tai sitten vain hymyillä jos joku työkaveri toivottelee kasvotusten hyvää joulua.

Olen jo ilmoittanut joillekin läheisille että en aio ostaa lahjoja, tosin osallistuin mummolleni ostettavan ovikellon rahoitukseen mutta ovikello oli niin tärkeä asia että en tuossa asiassa takertunut siihen faktaan että en tahdo koskea epäraamatullisiin juhliin pitkällä kepilläkään.

Eli jälleen kerran, hirveä tilitysviesti minulta suhteellisen helposta asiasta, anteeksi siitä. Eli kysyisin siis teiltä muilta ajatuksia joulusta. Miten suhtaudutte jouluun?
Eetu
 

Re: joulu

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 26. Marras 2012 12:29

Tämä on jokavuotinen aloitus muuten... toistuu varmaan ensijoulun aikoihinkin ;) Tee omantuntosi mukaan, siinä minulta neuvo.
lonelyrider
 

Re: joulu

ViestiKirjoittaja systeri » 26. Marras 2012 12:34

Lahjat ostetaan ja piparit ja tortut kyllä väsätään..oli miten oli :)
systeri
 

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa

cron