Uskon synnyttäminen

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Uskon synnyttäminen

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 17. Joulu 2011 11:40

Minua jäi mietityttämään se että Jumala synnyttää ihmiseen uskoa Sanan ja Pyhän Hengen voimavaikutuksen kautta kutes Room.10:17 sanoo.

17 Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta.

Vain Raamatun Sanan kautta eli pitäisikö ensin opetella ulkoapäin ne Raamatun Sanat ja sit kertoa kuulijalle niin sit Jumala pääsee synnyttämään uskoa?

Eikö Jumala synnytä uskoa jos kertoo omista kokemuksista Jumalan suht kanssa? Se jäi minua usein mietityttämään.
Eikö Jumala voi toimia jos kertoo omista kokemuksista ja omin sanoin kans ilman Raamatun Sanan mukaista?

Toinen asia vielä mikä jäi minua mietityttämään.

Matt. 24:14 Ja tämä valtakunnan evankeliumi pitää saarnattaman kaikessa maailmassa, todistukseksi kaikille kansoille; ja sitten tulee loppu.

Ap.5:42 Eivätkä he lakanneet, vaan opettivat joka päivä pyhäkössä ja kodeissa ja julistivat evankeliumia Kristuksesta Jeesuksesta.

Apt.8:35 Niin Filippus avasi suunsa ja lähtien tästä kirjoituksesta julisti hänelle evankeliumia Jeesuksesta.

Apt.17:18 Ja muutamat epikurolaiset ja stoalaiset filosofit väittelivät hänen kanssansa; ja toiset sanoivat: "Mitähän tuo lavertelija oikein tahtoo sanoa?" Toiset taas sanoivat: "Näkyy olevan vieraiden jumalien julistaja", koska hän julisti heille evankeliumia Jeesuksesta ja ylösnousemuksesta.

Kristuksen evankeliumi, Jumalan valtakunnan evankeliumi ja Jeesuksen ylösnousemuksen evankeliumi...
Jumala toimi kun nämä kolme evankeliumia julistettiin mutta ei ihmisten mukaista evankeliumia.

Gal.1:11 Sillä minä teen teille tiettäväksi, veljet, että minun julistamani evankeliumi ei ole ihmisten mukaista;

Minä tajusin ettei voi kertoa omin sanoin ilman evankeliumia. Se tarkoittaa että pitäisi ensin opetella ulkoa päin kaikki Raamatun Sanat niin sit Jumala pääsee toimimaan ja synnyttämään uskoa.

Jumala lähettää meidät julistamaan evankeliumia kaikille ihmisille ja minä jäin kipuilemaan kuinka osaan julistaa kun en muista tarkkaan Raamatun Sanaa siis kirjaimellisesti :oops: :oops:

Saa korjata jos olen väärässä. Ne väärät istutukset saa korjata pois ja siitä vaan :thumb: :thumb:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7926
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Uskon synnyttäminen

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 17. Joulu 2011 18:14

Tässä ajassa varmaan sen "epäselvyyden" tekee se, että oletetaan että kaikki ovat kuulleet evankeliumin. Periaatteessahan ihmiset tietävätkin Jeesuksesta vaikka eivät sitten ole oikein sisäistäneet mitä kaikki tarkoittaa uskon kannalta.

Tuohon aikaan varmasti piti kertoa koko evankeliumi, kun ei Jeesus ollut yhtä tiedetty kuin tänäpäivänä ihmisten keskuudessa. En tiedä tarvitsiko kuitenkaan olla sanasta sanaan jostain papyryksesta otettu, kun julistajat eivät tainneet lukea kirjoituksia julistaessaan vaan Jumalan Hengen voimasta julistivat evankeliumia. Eli uskoisin että tänäkin päivänä voi tulla uskoon Jumalan Hengen voimasta syntyvän julistuksen kautta, julistuksen joka kertoo sovitustyön ja ylösnousemuksen ja näin kertoo myös Sanasta joka on tullut lihaksi keskellemme. Evankeliumihan on siinä, että kerrotaan kuka Jeesus on ja mitä Hän teki puolestamme.

Ulkoahan on vaikea oppia mitään evankeliumia, en tiedä menisikö kovinkaan monelta sanasta sanaan vaikka miten vuosikymmenet opettelisi, se olisi mahdoton tehtävä. Lisäksi uskoa ei synnytetä ulkoa opituilla fraaseilla, vaan usko syntyy Jumalan voimasta, Pyhän Hengen vaikutuksesta.
lonelyrider
 

Re: Uskon synnyttäminen

ViestiKirjoittaja JHK » 17. Joulu 2011 20:48

Itsekkin ajattelen niin että Jumalan Henki voi todistaa toiselle sellaisten sanojen kautta jotka ovat totta. Jos puhut totta ja kerrot elämästäsi, varmasti se voi toimia yhtä voimakkaana todisteena kuin Raamatun sanakin. Puhukaamme totta, sillä Pyhä Henki on Totuuden Henki.
JHK
 

Re: Uskon synnyttäminen

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 18. Joulu 2011 11:39

Huomenta lonelyrider ja JHK! Kiitos kirjoituksistanne!

Mutta entäs ne yliluonnolliset kokemukset mitä Jumala on minulle tehnyt? Voiko niiden kautta saa uskonlahjan jos puhuu totta ja Totuuden Henki synnyttää uskoa?

Toinen kysymys vielä
Matt. 24:14 Ja tämä valtakunnan evankeliumi pitää saarnattaman kaikessa maailmassa, todistukseksi kaikille kansoille; ja sitten tulee loppu.

Jumalan valtakunnan evankeliumi julistetaan ennenkuin Jeesus tulee mutta mitä pitäisi kertoa Jumalan valtakunnan evankeliumista?
Mitä sisältöä siinä Jumalan valtakunnassa josta pitäisi julistaa? :oops: :oops:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7926
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Uskon synnyttäminen

ViestiKirjoittaja JHK » 18. Joulu 2011 12:18

Itse en miettisi etukäteen niin kauheasti mitä sanoisin jollekulle. Antaa keskutelun edestä luontevasti, että Herra voi antaa puhuttavaa siihen hetkeen. Jumalan sana, ja kaikki se, mitä Herra on tehnyt, käy todistukseksi, niin uskon. Jumala synnyttää uskon, ei raamatun siteeraaminen.
JHK
 

Re: Uskon synnyttäminen

ViestiKirjoittaja lara.tomb.raider » 18. Joulu 2011 18:11

Kiitos rehellisestä kysymyksen asettelustasi Vaisuliini!

Olen kuullut muutamalta uskovalta, kuinka paljon he ovat julistaneet ja kuinka moni on heidän kauttansa tullut uskoon. Tämä on masentanut minua, koska "naapurissani ei asu alkoholista eroon päässyttä avoparia, joka on tullut uskoon minun todistukseni kautta, mennyt naimisiin ja alkanut levittämään Sanaa taas eteenpäin". Olen kokenut huonoa omaatuntoa, koska en ole ikinä ollut tällaisissa ihmeellisissä hetkissä uskosta osattoman ihmisen kanssa. En ole (tai Jumala ei ole minun kauttani) parantanut ketään uskosta osatonta. Olen saanut olla puhumassa ja todistamassa uskostani mutta en ole nähnyt lopputulosta, onko toinen ihminen ottanut uskon vastaan vai ei. Olen pitänyt itseäni huonona krisittynä, b-luokan uskovaisena. Ei ole onnistunut, vaikka olisin siteerannut Raamattua kuinka paljon.

Mutta. Kiitos Herralle, enää en ajattele näin. Tuollainen ajatteluni oli Saatanana valhe. Saatana yrittää saada ihmiset lain alle, tottelemaan orjallisesti (laskemaan pelastuneita sieluja) ja potemaan silti riittämättömyyttä. Ylpeys Jumalan teosta (uskon synnyttämisestä) on väärin. Meillä ei ole kenelläkään valtaa ja voimaa tehdä toisesta ihmisestä uskovaa. Kaikki on Jumalan Pyhän hengen vaikutusta. Olemme onnellisessa asemassa, että Jumala haluaa käyttää meitä kaikkia uskovia jolltain tavalla valtakuntansa hyväksi. Toisia ei ole tarkoitettukaan evankelistoiksi mutta kaikki meidän on kutsuttu Kristuksen todistajiksi!

Luen Raamattua ja rukoilen. Edelleen teen sitä liian vähän mutta haluan antaa Jumalan kasvattaa minua. Vaikka kuinka lukisin ja rukoilisin, jotkut kohdat eivät avaudu heti. En muista jokaista kohtaa ulkoa. Tiedän uskovia, jotka pystyvät välittömästi sanomaan, mistä jakeesta tai kohdasta jokin lause Raamattua on. Minulla ei ole tällaista kykyä, vaikka opettelenkin Raamattua. Haluan viettää aikaa rehellisesti Jumalan kanssa, oppia Hänen persoonastaan lisää ja levätä Hänen läsnäolossaan. En koe, että Raamatun sana sanasta siteeraaminen saa kenessäkään aikaan uskoa. Joku ihminen voi puhua Pyhän hengen vaikutuksesta sanomatte kertaakaan "Raamatussa sanotaan..." tai "Matteuksen evankeliumin 8.:ssa luvussa Jeesus..." Ja ei-uskovatkin osaavat Raamatusta jakeita eikä yhden jakeen tyhjä hokeminen voi tehdä ei-uskovasta Jeesuksen todistajaa. Kirjain kuolettaa, mutta Henki tekee eläväksi! Jumala antaa meille tarvittavat sanat eri tilanteeseen, jos vain maltamme kuunnella. Jos Hän ei sellaisia sanoja anna, on vain parasta kuunnella.

Jos menisin julistamaan ulkoa opeteltuja fraaseja, niissä ei ole mitään voimaa. Joskus eräässä "evankeliointikampanjassa" myytiin Jeesusmukeja ja muuta krääsää (mielestäni Jumalan pilkkaa, ei mitään tekemistä evankeliumin kanssa). Eräs uskosta osaton tuli minulle nauramaan ja sanomaan "Eihän Jumalasta saisi tehdä kuvaa". En voinut sanoa kuin "Ei saisikaan". Seurasin vierestä, kuinka jopa ei-uskovat osasivat jotain Raamatusta paremmin, koska he ymmärsivät, mitä se merkitsee (vaikka eivät eläneet sen mukaan). Uskovat luettelivat ulkoa opittuja tekstejä, joista eivät ymmärtäneet mitään. Lisäksi heillä oli kivaa ohjelmaa, jotta ihmiset viihtyisivät. Kaikkein viimeiseksi he myivät ja yrittivät markkinoida Jeesusta "mukavana", ja yrittivät saada monia ihmisiä mukaan tilaisuuksiin. Lopputulos oli se, että evankeliointiteltassa oli pääasiassa vain uskovia hengaamassa, muutama alkoholisti ja utelias seuraamassa mitä tapahtuu. Loput nauroivat teltan ulkopuolella "typerille kristityille".

Itse yritän puhua totuutta. Jos en halua vastata johonkin kiusalliseen kysymykseen, kierrän sen tai jätän vastaamatta. En halua tietoisesti antaa valheellista vastausta. Jos huomaan puhuneeni "ohi suuni", yritän korjata sen tilanteessa, jossa se on mahdollista. En halua mennä tässäkään lain alle, koska puhelimella ihmisten perään soittaminen ja pikkuasioiden korjaaminen voi tulla raskaaksi. Jumala tekee jokaisessa uudestisyntyneessä työtään, jos vain annamme Hänelle siihen luvan. Jos suutuspäissäni olen puheissani kyllä kiltti/ mukava mutta sydämessäni ajattelen pahaa, joudun pyytämään väärää asennettani anteeksi. Muutama vuosi sitten yritin toimia ja toimin näin. Halusin sanojeni ja tekojeni olevan yhtä. En sanonut meneväni jumppaan, jos vasta harkitsin asiaa. Sanoin vain asioita, joita tiesin tekeväni tai olin jo tehnyt. Luin Raamattua. Tämän jälkeen aloin huomaamaan, että sanani olivat yhä enemmän linjassa Raamatun kanssa. Puheestani tuli voimallisempaa, koska olin Jumalan läsnäolossa kitkenyt pois sydämestäni väärää (tai siis Jumala oli muuttanut minua). Ihmistä pidetään monesti hyvänä uskovana, jos hän ei kiroile. Silti uskova saattaa jouruilla tai puhua pahaa, mikä on yhtä lailla huono asia Jumalan silmissä. Ja vaikka uskova puhuisi Raamatullisesti ja hienosti, siteeraisi Raamattua oikein, mutta ajattelisi väärin, hänen puheessaan ei ole voimaa. Ilman Pyhän hengen voimaa hyvin ulkoa opeteltu Raamattu ei saa ketään uskoon.

Yliluonnollisista kokemuksista voi mielestäni todistustilanteessa puhua, jos sen kokee kirkastavan Kristusta. Kannattaa kuitenkin muistaa, että monet pyysivät Jeesukselta ihmeitä ja merkkejä (Matt. 12, Luuk 11), käsittääkseni jopa seurasivan Häntä paikasta toiseen nähdäkseen yhä enemmän ja suurempia tekoja. Jeesus kuitenkin puhuu, ettei anneta muuta merkkiä kuin Joonan merkki. Ihmeistä ja tunnusteoista kertomisen ei-uskovalle tulee kuitenkin aina kirkastaa Jumalaa. Tuollaisten ihmeiden ei tule herättää pääsääntöisesti ihailua ja kauhua, kuten maailman ihmeet tekevät. Saatakin voi parantaa/ tehdä valheellisia ihmeitä, mutta ne kaikki sitovat ihmistä. Siksi monet löytävät "avun" muilta jumalilta erilaisten uskontojen kautta. Ihmisen tulee katua syntejään (ensiksi tunnistaa ne) ja pyytää Jeesuksen armoa. Vain sitä kautta ihminen tulee uskoon. Niissä tilantessa Jeesuksen armo on se ainoa, suurin ja pysyviin ihme - alku ja loppu, uskon täyttäjä.

Olin eilen työporukan pikkujoulujen jatkoilla paikallisessa yökerhossa. Pöytäämme tuli eräs mies, jolla oli paljon huolia sydämellä. Päätin, etten ala väkisin paasaamaan Raamatusta. Sanoin Jumalalalle, että jos Hän saa käyttää tilannetta, kuten parhaaksi katsoo. Tuo mies halusi jutella ja kertoi samat asiat moneen kertaan. Eräässä keskustelun vaiheessa hän kysyi, uskonko Jeesukseen. Sanoin, että uskon. Tämä mies sanoi myös uskovansa Jeesukseen. Silti tämän miehen elämä, puheet ja asiat osoittivat aivan muuta. Rukoilin sydämessäni hänen puolestaan keskustellessamme. En osannut sanoa mitään erityistä. Ainoa asia, jonka sanoin hänelle suoraan, oli, että hänen tulee palata vaimonsa luo, josta oli eronnut ilman syytä. Se oli ainoa asia, jonka tiesin Raamatusta ja tiesin voivani rehellisesti sanoa hänelle. Muihin hänen elämänsä ongelmiin kykenin vain rukoilemaan hiljaa sydämessäni. Lopulta sanoin voivani viedä hänet kotiin autolla, kun olin lähdössä. Hän oli ensiksi kiitollinen ja sanoi lähtevänsä samaa matkaa. Sen jälkeen hän sanoi minua huijariksi, ja häipyi pöydästä. Tiesin kuitenkin tehteeni parhaani. Olin todistanut uskostani hänen sitä kysyessä, lupasin viedä hänet autolla kotiin (koska olimme lähdössä samaan aikaan pois) ja rukoilin hänen puolestaan. En voinut tehdä enempää mutta olisin voinut tehdä vähemmän. Annetaan Jumalan tehdä se, mitä Hän haluaa tehdä. Me olemme vain sanansaattajia, viestinviejiä. Pelastus tulee yksin Jumalalta.

Room. 5:
1 Koska me siis olemme uskosta vanhurskaiksi tulleet, niin meillä on rauha Jumalan kanssa meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta
lara.tomb.raider
 
Viestit: 204
Liittynyt: 04. Tammi 2011 10:33
Paikkakunta: Satakunta

Re: Uskon synnyttäminen

ViestiKirjoittaja lara.tomb.raider » 18. Joulu 2011 18:18

Jatkoa edelliseen...
Joskus me saamme olla siinä onnellisessa tilanteessa, että uskosta osaton antaa elämänsä Jeesukselle meidän läsnäollessamme. Emme näe sitä, kuinka monta kertaa hänelle on puhuttu rakkaudessa Jumalan totuutta, tai kuinka paljon tämän ihmisen puolesta on rukoiltu. Me emme näe tuon ihmisen historiaa mutta haluamme niin usein saada "sulan hattuun". Jumala tekee työtään ajallaan ja tavallaan, me emme voi puuttua Hänen suunnitelmiinsa. Ainoa asia, jonka voimme päättää, on olla Jumalan käytettävissä tai olla olematta. Muu jää Jumalalle.
lara.tomb.raider
 
Viestit: 204
Liittynyt: 04. Tammi 2011 10:33
Paikkakunta: Satakunta

Re: Uskon synnyttäminen

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 19. Joulu 2011 02:25

Morotus! Kiitos kirjoituksistanne, JHK ja lara.tomb.raider!

Minä luin sinun kirjoitusta, lara ja ymmärrän sinua.

Niin, JHK...mutta minun oli tapana antaa heidän kyselevän mitä Jumala on minulle tehnyt ja se juttu johti syvempään keskusteluun. Minä toimin joskus ovelasti (sorry) ja heitin suolaa kertoakseni jotain lyhyesti mitä Jumala on minulle tehnyt. Sit he alkoivat uteliaasti kysyä.

Mutta...
taka-ajatuksissani jäi muistuttamaan kokoajan kun silloin juttelin heidän kanssa. Se muistutti ja sanoi että Jumalan Sana ei koskaan katoa ennenkuin tää maailma muitten kanssa katoaa. En muista missä Raamatussa se oli. Ymmärsin että tarvii Raamatullista Sanaa ja siinä asuu elävä Jumalan Henki joka vaikuttaa ja synnyttää uskoa. Kutes Lara sanoi että kirjain kuolettaa.

Niin sen takia tulin tänne kirjoittamaan kysyäkseni voiko Jumala toimia jos kerron omista kokemuksita ilman Raamatun siteeraamista.

Vielä siitä jutusta mitä taka-ajatuksissani jäi muistuttamaan... En vielä saanut selvää, oliko se tulleena Jumalalta vai...

Ai niin, tuli äsken mieleen. Vesitetty evankeliumi ei kuulemma saata ihmistä synnintuntoon kuin se Totuuden evankeliumi. Kun ihminen ymmärtää olevansa syntinen ja kokee syntisyytensä ja ymmärtää tarvitsevansa Vapahtajaa. Minun yliluonnolliset kokemukset Jumalan suht kanssa ei voi saattaa ihmistä synnintuntoon. Siihen tarvii myös Raamatun siteeraaminen niin sit Jumala pääsee saattamaan synnintuntoon ja synnyttää uskoa kans.

Miksi Sanat ei sulautunut minuun kun yritin opetella ulkoapäin ne Sanat? Mutta nyt nukkumaan. Hyvää yötä! :pc:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7926
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Uskon synnyttäminen

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 19. Joulu 2011 11:47

Morotus taas,
minä löysin kohdan siitä PP:n linkistä.

Usko on Jumalan teko

Jeesus sanoi lihansa päivinä uskon syntymisen olevan Jumalan teko. Kun evankeliumia julistetaan niin Pyhä Henki osoittaa synnin ihmisen sydämelle ja vanhurskauden, joka on Jeesuksessa Kristuksessa sekä myös kadotustuomion, mutta sille, joka uskoo Jumalaan osoitetaan armahdus Jeesuksen veren kautta. Usko tulee Jumalan sanan kuulemisen kautta, sen tähden julistetaan evankeliumia, koska ilman evankeliumin kuulemista ei ihminen voi tulla uskoon. Usko on Jumalan teko ja myös ne teot, joita ihminen uskossa tekee ovat Jumalan tekoja. Uskoon tulleelle eli uudestisyntyneelle kuuluu vesikaste, jonka uskoontullut ottaakin Raamatun opetuksen mukaisesti. Joh 6:29, Room 10: 17.


http://www.kotipetripaavola.com/uskoJumalaan

Raamatun Sana on se avain jonka kautta Jumala pääsee toimimaan ja synnyttämään uskoa kans.
Pitäisi aloittaa opettelemaan ulkoa päin ne Sanat Raamatusta mutta minulla on kova pää...
No jätetään se huolen aihe Herran haltuun...
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7926
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Uskon synnyttäminen

ViestiKirjoittaja lara.tomb.raider » 19. Joulu 2011 14:45

"Suolan heittäminen" (ihmeistä ja muutoksista kertominen) voi olla hyvä asia. Uskosta osattomia ihmisiä kiinnostaa se, mitä ja miten Jumala voi elämää muuttaa. Joskus konkreettisen esimerkin kertominen voi auttaa siinä. Silloin se on ok. Joskus tuollainen ihmeistä (kuten parantuminen tai raha-asioiden ihmeellinen järjestyminen) eivät auta, ja silloin tulee julistaa vain ja ainoastaan evankeliumia. Itse puhun joskus esimerkein ja vertauksin. Kerran kerroin yhtä esimerkkiä ystävälleni ja katsoimme ikkunasta kadulle. Samalla tapahtui juuri kuten olin kertonut vertauksessani/ esimerkissäni. Jeesus puhui vertauksin myös. Vertauskuvat ja esimerkit meidän käytännön elämästä tuovat Sanan eläväksi, jolloin se on helpommin ymmärrettävää. Emme muuta Raamatun sisältöä mutta esimerkit voidaan ottaa meidän arkielämästä. Useinhan ihmiset eivät tiedä, mihin tai miksi tarvitsisivat Jeesusta. Heidän ja meidän kaikkien tulee tunnistaa ja tunnustaa syntinsä, tapahtuu se sitten suoran Raamatun siteeraamisen, ihmeestä kertomisen tai minkä tahansa Jumalan hengen vaikuttamien sanojen vaikutuksesta!

Kunnia ihmeistä tulee antaa Jumalalle.
2. Mooseksen kirjan 7. luvussa puhutaan siitä, kuinka Aaron ja Mooses kohtaavat Faaraon. Faaraon noidat tekivät ulkoisesti samanlaisia ihmeen (muuttivat sauvansa käärmeiksi) mutta Aaronin käärme söi noitien käärmeet. Eli aina tällaisissa tilanteissa tulee kertoa, kuka on ihmeen antaja/ tekijä. Silloin se tulee ihmisille selväksi, ja itse on toiminut Jumalan todistajana!

Minun kauttani Jumala paransi kerran erään uskovan sisaren jalan. Hän yritti antaa siitä minulle jotain kunniaa tai vastaavaa. Lopetin keskustelut siihen. Olen hänen silmissään valitettavasti jotenkin kunnioitettu ihminen. Jos hän tietäisi, kuinka paljon olen tuon ihmeen jälkeen langennut, hän varmaan järkyttyisi. Jumala on armollinen antamaan minun ja meidän kaikkien synnit anteeksi. Ihmeteoilla ei ole ihmisen oman vaelluksen kanssa tekemistä, koska Jumala parantaa kenen kautta haluaa. Tärkeintä on se, että meillä on sydän paikallaan.
lara.tomb.raider
 
Viestit: 204
Liittynyt: 04. Tammi 2011 10:33
Paikkakunta: Satakunta

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa

cron