Mitä on oikea seurakunta käytännön tasolla?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Mitä on oikea seurakunta käytännön tasolla?

ViestiKirjoittaja PetriFB » 12. Joulu 2011 11:42

Apt 2:
47 (FIN) kiittäen Jumalaa ja ollen kaiken kansan suosiossa. Ja Herra lisäsi heidän yhteyteensä (ekklesia) joka päivä niitä, jotka saivat pelastuksen.
47 (AV) Praising God, and having favour with all the people. And the Lord added to the church (ekklesia) daily such as should be saved.
47 (BYZ) αινουντες τον θεον και εχοντες χαριν προς ολον τον λαον ο δε κυριος προσετιθει τους σωζομενους καθ ημεραν τη εκκλησια

Apostolien tekojen toisesta luvusta käy ilmi se kuinka Herra Jumala itse lisää omaan seurakuntaansa jokaisen ihmisen joka vastaanottaa pelastuksen Herrassa Jeesuksessa. Täten jokainen uudestisyntynyt uskova kuuluu uudestisyntymisen perusteella Jumalan seurakuntaan, Kristuksen ruumiiseen.

1 Kor 12:13 sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.

Ef 1:13 Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti,

Jokainen uskova saa uudestisyntymässä sisimpäänsä Pyhän Hengen sinetiksi Jumalan lapseudesta. Pyhän Hengen kasteessa saadaan Pyhä Henki sinetiksi sisimpään. Pyhässä Hengessä kaikki uudestisyntyneet uskovat ovat yksi ruumis ja yhden ja saman Jumalan seurakunnan jäseniä.

1 Kor 1:2 Korintossa olevalle Jumalan seurakunnalle, Kristuksessa Jeesuksessa pyhitetyille, jotka ovat kutsutut ja pyhät, ynnä kaikille, jotka avuksi huutavat meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimeä kaikissa paikkakunnissa, niin omissaan kuin meidänkin.

Seurakunta on myös paikallisesti yksi, eli Jumalalla on vain yksi seurakunta jokaisella paikkakunnalla. Valitettavasti uskovat ovat lipsuneet pois tästä perustotuudesta ja ovat sen tähden hajaannuksen tilassa erilaisissa kirkoissa, kirkkokunnissa, herätysliikkeissä, uskonnollisissa yhdistyksissä sekä kaikkien näiden ulkopuolella.

Jumala toimii kuitenkin myös hajaannuksen tilassa joutuen johdattamaan ihmisiä hajaannuksen keskellä johdattaen itse kutakin Hänen tahtonsa mukaisesti. Monet uskovat eivät ymmärrä ollenkaan mitä Raamattu opettaa seurakunnan ykseydestä ja siksi Jumala aluksi johdattaa heitä myös erilaisten kirkkokuntien, herätysliikkeiden jne. yhteyteen. Kun uskova kasvaa ja kypsyy uskossa niin Jumala haluaa avata myös ymmärryksen seurakunnan ykseydestä. Jotkut ottavat sen vastaan ja ojentautuvat sen mukaisesti. Toiset hyökkäävät sitä vastaan puolustaen kiivaasti omaa kirkkoaan tai herätysliikettään.

On tietysti selvää, että juuri uskoontullut tai nuori uskova ei voi aina heti ymmärtää seurakunnan ykseyttä. Samoin on tilanteita, että jos paikkakunnalla joku ymmärtää seurakunnan ykseyden ja muut eivät, niin silloin monissa tilanteissa tämän yhden voi olla vaikea alkaa kokoontumaan kuten Raamattu opettaa, koska yksin se ei onnistu.

Sitten eräs tärkeä huomio. Kaikki uskovat ovat yhtä tärkeitä Jumalalle eikä kukaan voi pitää toisia itseään huonompana. Kirkkokunnissa ja herätysliikkeissä olevat uskovat eivät saa pitää itseään muita parempina koska he kuuluvat oman oppinsa mukaisesti johonkin ihmisen perustamaan kirkkokuntaan tai herätysliikkeeseen pitäen sitä seurakuntana. Kirkkokuntien ja herätysliikkeiden ulkopuolella olevat, jotka ymmärtävät seurakunnan ykseyden eivät saa pitää itseään niitä parempina, jotka kuuluvat kirkkokuntiin ja herätysliikkeisiin.

Kaikkein tärkeintä on että kun ymmärrät seurakunnan ykseyden niin itse toimit sen mukaan. Sinun tulee nähdä jokainen uudestisyntynyt uskova Kristuksen ruumiin jäseneksi, eli Jumalan seurakuntaan kuuluvaksi riippumatta kuuluvatko he johonkin herätysliikkeeseen tai eivät. Elä tässä todellisuudessa omalta kohdaltasi. Jumala johdattaa niitä jotka rukoillen kulkevat.

Jumalan tahto on seurakunnan ykseys, ja tässä lopun ajassa Hän kokoaa kansansa yhdeksi ja ennallistaa seurakunnan uskomaan siten kuin Raamattu opettaa. Ekumenia on antikristuksen työ johon hän eksyttää ihmisiä mukaan ja on jo eksyttänyt myös uskovia, sillä monet kirkkokunnat ja herätysliikkeet kuuluvat ekumeenisen neuvoston jäseniksi. Jumala kuitenkin koko ajan enemmän puhuu kansallensa seurakunnan ykseydestä ja johdattaa heitä olemaan yksi yhä enemmän ja enemmän.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Mitä on oikea seurakunta käytännön tasolla?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 12. Joulu 2011 12:19

Niin totta.
Minä en ymmärrä seurakuntaan liittymistä. Koska en ole löytänyt Raamatusta sellaista kehoitusta että pitäisi liittyä johonkin seurakuntaan ja olla jäsen. Mutta Raamatussa on tavattu sana "seurakunta" niin se saa uskovia ymmärtämään väärin luullen että pitäisi liittyä johonkin seurakuntaan jäseneksi.

Se sana "seurakunta" kai tarkoittaa uskovia mutta ei sellaista seurakuntaa missä pitäisi rekisteröidä. Se aiheuttaa usein väärinkäsitystä.

Jumalan siunausta kaikille! :pc:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Mitä on oikea seurakunta käytännön tasolla?

ViestiKirjoittaja todael » 12. Joulu 2011 17:19

Olen täysin samaa mieltä Petri Paavolan kanssa, hänen edellä kirjoittamassaan tekstissä.

Silti toisin muutaman seikan vielä esille. Omalla kohdallani on tärkeää - vaikka en kuulukaan rekisterimäisesti mihinkään Lahden seudulla olevaan uskonnolliseen yhdistykseen - että tunnustan Lahden paikallisseurakunnassa - siis siinä yhdessä paikallisseurakunnassa olevat vanhemisto veljet.

1Tess.5:12 "Mutta me pyydämme teitä, veljet, antamaan tunnustuksenne niille, jotka tekevät työtä teidän keskuudessanne ja ovat teidän johtajanne Herrassa ja neuvovat teitä,"

Tämä tarkoittaa omalla kohdallani selvästi Raamattuun pitäytyvien vanhemisto veljien tunnustamisen paikkakunnallani. Minulla ei ole oikeutta käydä "haukkumaan" tai "vähättelemään" uskonnollisten yhdistysten sisällä toimivia vanhemmisto veljiä eikä saarnaajia. Tehtäväni on rukoilla heidän puolestaan ja osallistua myös yhteiseen sanan opetukseen, sekä leivän murtamiseen.

Ongelman tuottaa molemilla puolilla - joka rekisteröitynä tai ei - uskovissa rakkaudettomuus ja ylpeys. Olen itse huomannut kuinka helposti "uskonnollisesta yhdistyksestä" tulee väärällä tavalla ihmisiä hallitseva yhteisö, ja tällöin ollaan vaarassa ajautua lahko-mielen valtaan. Näen myös samaa ns. "ulkopuolella" olevien joukossa - eräiden opetuksessa jopa väitetään, että kukaan kirkkolaitosten sisällä oleva ei voi olla todellinen Jeesuksen seuraaja. Tällainen opetus on katkeruudesta sekä ylpeydestä nousevaa - ja siitä on tehtävä Jeesuksen nimessä parannus. Kristuksen Henki johtaa veljesrakkauteen sekä niiden seurakunnan sisällä Jumalan asettamien palvelutehtävien kunnioittamiseen.

Yhdellä paikkakunnalla on VAiN yksi Jumalan seurakunta, eikä kellään ole oikeutta - esim. herätyksen nimissä - lähteä muodostamaan uutta seurakuntaa kyseiselle paikkakunnalle. Monet tekevät näin, koska he haluavat eristää herätyksen tai ajattelevat, että VAIN he ovat arvollisia huolehtimaan uskoon tulleista ihmisistä. Molemmissa ajatusmaailmoissa hallitsee ylpeys sekä lahkohenkisyys. Kellään ei ole oikeutta OMIA herätystä omalla seurakunnalleen, eikä sen nimissä ole oikeutta perustaa uutta seurakuntaa. Jeesus sanoi, että jokaisella paikkakunnalla on VAIN yksi lampunjalka - vain YKSI seurakunta.

Ajattelen soluryhmistä seuraavaa. Niissäkin voi vallita ylpeys sekä katkeruuden mieli. Ihmiset voivat kokoontua siksi koska he pitävät itseään muita uskovia parempina. Tällöin puu tunnetaan hedelmistään. Usein tällaisen syyn perusteella muodostetuissa soluissa vahvasti tulee esille voimakas hyökkäys muita uskovia kohtaan, ja silloin kylvetään veljesvihan simentä, jonka hedelmä on katkeruus ja syvempi ylpeyden henki. Itse en voisi koskaan aloittaa solutoimintaa ILMAN että tuon asian rehellisesti rukouksessa paikkakuntani vanhemmiston tietoon.

Mikä on paikkakuntani vanhemmisto ? En tunne esim. Lahdesta kaikkien "seurakuntien" vanhemmistoveljiä, mutta tunnen yhden kokoontuvan ja lähetysseurakuntana toimivan seurakunnan vanhemmiston ja jos Jumala puhuisi minulle kotikokouksien pitämisestä, koen että minun tulisi rehellisesti tuoda tämä asia esille tuntemani vanhemmisto veljen tietoon.

Minusta on vaarallista lähteä kokoontumaan ilman yhteistä paikallisseurakunnan yhteyttä, koska tämä olisi selvä merkki muille, että kokoontuminen on tarkoitettu erottavaksi tekijäksi muista uskovista. Siksi itse keskustelisin vanhemmiston kanssa, että kokoontumiset eivät ole eri seurakunta eikä niiden tarkoituksena ole perustaa uutta seurakuntaa. Samassa esittäisin vanhemmistolle että tarvitsisin heidän puoleltaan myös rukoustukea ja johdatusta kotikokouksien pitämiseen.

Tällaisia lyhyitä ajatuksia - koetelkaa kaikki ja pitäkää se mikä hyvää on.
todael
 

Re: Mitä on oikea seurakunta käytännön tasolla?

ViestiKirjoittaja pekka » 12. Joulu 2011 22:29

Kiitos todael kirjoituksestasi.

Kirjoitat, että Raamatun mukaan jokaisella paikkakunnalla kuuluu olla vain yksi seurakunta (Jumalan seurakunta). Täällä Vaasassa on monia eri seurakuntia ja eri nimisiä kristillisiä seurakuntia ja osa niistä on kaiketi mukana ekumeniassa. Apostolisen mallin mukaista seurakuntaa en tiedä Vaasassa olevan, ehkä vapaakirkon muistuttaa sitä eniten, ainakin siellä pitäisi olla vanhemmiston. Mutta minusta menee aika vaikeaksi tässä sekavassa ajassa missä elämme muutenkin jos minun pitäisi mennä vapaakirkosta kysymään lupa jos haluaisin kotonani järjestää pienimuotoisen kokoontumisen Herran Jeesuksen nimessä. Eikö se ole byrokratiaa silloin jollain tavalla vai kuinka? En edes tunne oikeastaan ketään vapaakirkkolaista Vaasassa ja en tiedä kuinka he itse kokoontuvat seurakuntatiloissaan ja kuinka Raamatullisesti ja niin edelleen.

Haluatko vähän tarkentaa jotenkin mitä nyt pitäisi siis tehdä kun asiat ovat vähän niin kuin sekaisin mitä tulee näihin kotikokoontumisiin ja niiden "vaarallisuuteen" jos kokoontuu ilman lupaa/paikallisseurakunnan yhteyttä, kuten kirjoitit. Ehkä ymmärrät mitä tarkoitan? Minusta tämä asia ei ole niin helppo kun ei oikein ole niitä puhtaita apostolisen mallin mukaisia seurakuntia eri paikkakunnilla. En tiedä muuta kuin Weijo Lindroosin apostolisen mallin mukaisen seurakunnan Turussa. Onko niitä muitakin, tietääkö joku?
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Mitä on oikea seurakunta käytännön tasolla?

ViestiKirjoittaja todael » 13. Joulu 2011 00:05

En tarkoita luvan saamista miltään uskonnolliselta instituutioilta, vaan yhteistyön tunnustamisen kaikkien uskovien kanssa. Paikallisseurakunnassa on seurakunnan vanhimmat joiden kanssa työhön olisi lähdettävä, joskin tiedän, että monet seurakunnat ovat luopuneet Jumalan Sanasta ja seuraavat ekumeenista Rooman kirkon petoa. Todelliset paikallisseurakunnan vanhimmat ovat monesti näkymättömässä asemassa.

Yhteinen kokoontuminen on aina kaikessa vapaudessa ja Jeesuksen nimessä mahdollista, mutta säännöllinen työmuodon rakentaminen - evankeliointi, opetustyö jne. minusta edellyttää koko paikallisseurakunnan yhteistä tunnustusta. Tämä ei TARKOITA kirkkokuntien antamaa lupaa, vaan asiasta ilmoittamista. Itse menisin jokaisen raamatullisen (uudestisyntyneitä veljiä Herrassa) seurakunnan vanhemmistoon ja kertoisin, että Jumala on laskenut sydämelleni tämän työmuodon - jos he eivät sitä hyväksy - silloin minun tulee seurata Jumalaa enemän kuin ihmistä. Mutta silti - olen tunnustanut ykseyden paikallisseurakunnassa, enkä ole lähtenyt omassa vapaudessa enkä salassa ilman muita veljiä tekemään Jumalan valtakunnan työtä. Toivottavasti tämä selvensi jotenkin ajatusta.

Paavali ilmoittaa galatalaiskirjeessä (Gal.2:9), että hän meni Jerusalemin seurakuntaan, esittämään sen työkutsun jonka Jumala oli hänelle antanut. Tiedän, että tässä luopumuksen ajassa, monet vanhemmisto veljet voivat evätä siunauksensa siihen kutsuun joka meille on annettu. Mutta itse koen tärkeäksi, juuri paikallisseurakunnan yhteyden rakentamiseksi ottaa yhteyttä muihin uskoviin ja kertoa heille millaisen kutsun Jumala on antanut. Hyväksynnän Jumalan valtakunnan työhön loppupelissä antaa VAIN JUMALA, ei ihminen. Mutta veljesrakkauden ja yhteyden tähden - koen että näin tulisi toimia.

Tiedän että ongelma on siinä, että paikallisseurakunnasta on vaikea löytää seurakunnan vanhimmat joidenka kanssa tulisi yhdessä rukouksessa hakea Jumalan johdatusta kotikokouksille sekä työmuodolle. Tarkoitin myös sitä, että jos jokainen ryhtyy alottamaan omia kotikokouksiaan ilman yhteistä paikallisseurakunnan tunnustamista, ajaudutaan toiseen äärilaitaan. Syntyy pieniä "kuppikuntia" jotka toisten tietämättä kokoontuvat omissa piireissään ja näin yhteys hajaanutuu. Näen tällaista toimintaa täällä Lahdessa. Karismaattiset kokoontuvat omissa piireissään ja muut omissa piireissään.

Tiedän asia on erittäin moniselkoinen ja vaikea. Kristuksen ruumiin ykseyttä voidaan hajottaa monella tavalla.

Itse haen paikallisseurakunnan yhteyttä, enkä edes ajattele perustavani mitään uutta seurakuntaa, enkä kotikokouksia paikkakunnallani. Rakennan erittäin pienessä muodossa jo olemassa olevaa paikallisseurakuntaa Lahdessa - joskin tehtävä on erittäin vaikea ja juuri tämän "lohkottamisen" tähden jopa melkein mahdoton.

Toivottavasti tämä selvensi ajatuksiani.
todael
 

Re: Mitä on oikea seurakunta käytännön tasolla?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 13. Joulu 2011 00:40

todael kirjoitti:
Yhteinen kokoontuminen on aina kaikessa vapaudessa ja Jeesuksen nimessä mahdollista, mutta säännöllinen työmuodon rakentaminen - evankeliointi, opetustyö jne. minusta edellyttää koko paikallisseurakunnan yhteistä tunnustusta. Tämä ei TARKOITA kirkkokuntien antamaa lupaa, vaan asiasta ilmoittamista. Itse menisin jokaisen raamatullisen (uudestisyntyneitä veljiä Herrassa) seurakunnan vanhemmistoon ja kertoisin, että Jumala on laskenut sydämelleni tämän työmuodon - jos he eivät sitä hyväksy - silloin minun tulee seurata Jumalaa enemän kuin ihmistä. Mutta silti - olen tunnustanut ykseyden paikallisseurakunnassa, enkä ole lähtenyt omassa vapaudessa enkä salassa ilman muita veljiä tekemään Jumalan valtakunnan työtä. Toivottavasti tämä selvensi jotenkin ajatusta.


Niin... mutta kuinka kastetilaisuus? Minä kysyn uteliaasti sori :oops:
Minua jäi joskus mietityttämään se kaste juttu koska seurakunta vaatii rekisteröitymisen myös kun uskova menee kasteelle.
Ja vastoin Raamatun Sanaa kans se rekisteröinti juttu...

Hyvää yötä :pc:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Mitä on oikea seurakunta käytännön tasolla?

ViestiKirjoittaja todael » 13. Joulu 2011 01:12

Lyhyesti ajatuksia Vaisuliinin kaste-pohdintaan :

Rekisteröityminen on yhdistys sääntöihin kuuluva Suomen lain mukainen järjestys. "Rekisteröidyn uskonnollisen yhdyskunnan jäsenyys on väestötieto ja se merkitään väestötietojärjestelmään. Vanhemmat voivat liittää alle 12-vuotiaan uskonnollisen yhdyskunnan jäseneksi. 12 vuotta täyttänen liittyminen ja liittyminen ja eroaminen vaatii hänen oman suostumuksensa ja 15 vuotta täyttäneen myös vanhempien suostumuksen. Liittyminen tapahtuu ilmoittamalla ko. yhdyskunnalle, joka voi valita jäsenensä. "(lainaus Wikipediasta)

Tampereen Helluntaiseurakunta : (http://tamperehelluntai.fi/?sid=234)
"Helluntaiseurakunnan jäseneksi liitytään kasteen kautta, jonka henkilö on ottanut uskoontulonsa jälkeen."


Raamatussa en ole löytänyt mistään mainintaa, että apostolit olisivat kirjanneet kastettuja johonkin kirjaan tai yhdyskunnan rekisteriin. Päinvastoin kaste apostolisena aikana oli luonnollinen seuraus uskoon tulemisesta, ei siis erillinen seurakuntaan liittyminen. Pietari julisti helluntaina :

Apt.2:38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.

Pietari siis heti yhdisti uskoon tulemisen ja kasteelle menemisen. Eikä sanonut, että myöhemmin sitten kun tuntuu siltä, niin voidaan kastaakin.... että mieti ihan rauhassa vaan.

Minusta on epäraamatullista vaatia toista liittymään uskonnollisen yhdistyksen rekisteriin, sillä perusteella että uskova voidaan kastaa. Kaste ei ole mihinkään yhdistykseen liittymistä, vaan Kristuksen kuolemaan ja ylösnouksemukseen kastamista. Itse minut kastettiin Lahden Baptistilähetyksen toimesta ja liityin silloin seurakunnan rekisteriin - olin nuori uskova, ja SILLOIN tärkeintä oli vain totella Jumalaa ja mennä kasteelle. Tämä siis ei saa olla este, mutta jos ihminen itse pyytää että hän ei tahdo liittyä rekisteriin, vaan tahtoo tulla (vain) kastetuksi, minusta tätä ei voida keneltäkään uskovalta kieltää - vaikka mielestäni on myös sellaisia uskonnollisia yhdistyksiä jotka tekevät niin. He sanovat : "Emme kasta jollet liity rekisteriin".

Itse ymmärrän Raamatusta,että jokainen uudestisyntynyt Jumalan lapsi voi kastaa uskoon tulleen upotus kasteella - tilanteesta johtuen on myös kastettu paloletkulla tai muulla JOS ei ole kyetty tilanteen tähden suorittamaan upotuskastetta. Näin esim vankilassa on tapahtunut.

Filippus ei lähtenyt Kandaken hoviherran edestä Jerusalemiin kyselemään, saako kastaa vai tuodaanko kastettu Jerusalemiin kastettavaksi, vaan siinä hetkessä ja tilanteessa he kahdestaan suorittivat raamatullisen upotuskasteen. Hoviherran kysymys on huomattava "MIKÄ ESTÄÄ kastamasta minua ?" Mikään ei estänyt, vaan Filippus kastoi Kandaken hoviherran heti siinä hetkessä. Siis kaste EI ole seurakunnan yhteydessä (määrätyssä kastetilaisuudessa) vaaditusti tapahtuva asia, vaan se on uudestisyntyneen ja Jumalan välinen asia ennen kaikkea, ja se voi tapahtua heti kun uskova niin haluaa.

Filippus ei toiminut oman seurakuntansa nimissä, vaan oli paikallisseurakuntansa ja Jumalan antaman vahvistuksen nojalla asetettu evankelistaksi. On myös mielestäni vaarallista, ilman yhteyttä toisiin paikkakunnalla asuviin veljiin Herrassa alkaa suorittamaan upotuskasteita, vaan mielestäni tulisi rehellisesti tuoda oma kutsu paikallisseurakunnan (muiden uudestisyntyneiden uskovien) tietoon ja sen jälkeen alkaa toimia Jumalan antamassa tehtävässä. Puhutaan Jumalan kutsun vahvistumisesta muiden uskovien kautta - jos näin ei olisi kuka tahansa voisi asettaa itsensä apostoliksi tai profeetaksi oman tunteensa tai muun syyn tähden.

- todael :good2:
Viimeksi muokannut todael päivämäärä 13. Joulu 2011 01:54, muokattu yhteensä 3 kertaa
todael
 

Re: Mitä on oikea seurakunta käytännön tasolla?

ViestiKirjoittaja pekka » 13. Joulu 2011 01:52

Kiitoksia paljon todael selvennyksestäsi ja kiitokset myös vaisuliinille tärkeän asian esille ottamisesta.

Jumalan siunausta teille molemmille ja kaikille muillekin foorumilaisille.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Mitä on oikea seurakunta käytännön tasolla?

ViestiKirjoittaja Jukka-Pekka » 13. Joulu 2011 12:28

PetriFB kirjoitti:Apt 2:
47 (FIN) kiittäen Jumalaa ja ollen kaiken kansan suosiossa. Ja Herra lisäsi heidän yhteyteensä (ekklesia) joka päivä niitä, jotka saivat pelastuksen.
47 (AV) Praising God, and having favour with all the people. And the Lord added to the church (ekklesia) daily such as should be saved.
47 (BYZ) αινουντες τον θεον και εχοντες χαριν προς ολον τον λαον ο δε κυριος προσετιθει τους σωζομενους καθ ημεραν τη εκκλησια

Apostolien tekojen toisesta luvusta käy ilmi se kuinka Herra Jumala itse lisää omaan seurakuntaansa jokaisen ihmisen joka vastaanottaa pelastuksen Herrassa Jeesuksessa. Täten jokainen uudestisyntynyt uskova kuuluu uudestisyntymisen perusteella Jumalan seurakuntaan, Kristuksen ruumiiseen.

1 Kor 12:13 sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.

Ef 1:13 Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti,

Jokainen uskova saa uudestisyntymässä sisimpäänsä Pyhän Hengen sinetiksi Jumalan lapseudesta. Pyhän Hengen kasteessa saadaan Pyhä Henki sinetiksi sisimpään. Pyhässä Hengessä kaikki uudestisyntyneet uskovat ovat yksi ruumis ja yhden ja saman Jumalan seurakunnan jäseniä.

1 Kor 1:2 Korintossa olevalle Jumalan seurakunnalle, Kristuksessa Jeesuksessa pyhitetyille, jotka ovat kutsutut ja pyhät, ynnä kaikille, jotka avuksi huutavat meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimeä kaikissa paikkakunnissa, niin omissaan kuin meidänkin.

Seurakunta on myös paikallisesti yksi, eli Jumalalla on vain yksi seurakunta jokaisella paikkakunnalla. Valitettavasti uskovat ovat lipsuneet pois tästä perustotuudesta ja ovat sen tähden hajaannuksen tilassa erilaisissa kirkoissa, kirkkokunnissa, herätysliikkeissä, uskonnollisissa yhdistyksissä sekä kaikkien näiden ulkopuolella.

Jumala toimii kuitenkin myös hajaannuksen tilassa joutuen johdattamaan ihmisiä hajaannuksen keskellä johdattaen itse kutakin Hänen tahtonsa mukaisesti. Monet uskovat eivät ymmärrä ollenkaan mitä Raamattu opettaa seurakunnan ykseydestä ja siksi Jumala aluksi johdattaa heitä myös erilaisten kirkkokuntien, herätysliikkeiden jne. yhteyteen. Kun uskova kasvaa ja kypsyy uskossa niin Jumala haluaa avata myös ymmärryksen seurakunnan ykseydestä. Jotkut ottavat sen vastaan ja ojentautuvat sen mukaisesti. Toiset hyökkäävät sitä vastaan puolustaen kiivaasti omaa kirkkoaan tai herätysliikettään.

On tietysti selvää, että juuri uskoontullut tai nuori uskova ei voi aina heti ymmärtää seurakunnan ykseyttä. Samoin on tilanteita, että jos paikkakunnalla joku ymmärtää seurakunnan ykseyden ja muut eivät, niin silloin monissa tilanteissa tämän yhden voi olla vaikea alkaa kokoontumaan kuten Raamattu opettaa, koska yksin se ei onnistu.

Sitten eräs tärkeä huomio. Kaikki uskovat ovat yhtä tärkeitä Jumalalle eikä kukaan voi pitää toisia itseään huonompana. Kirkkokunnissa ja herätysliikkeissä olevat uskovat eivät saa pitää itseään muita parempina koska he kuuluvat oman oppinsa mukaisesti johonkin ihmisen perustamaan kirkkokuntaan tai herätysliikkeeseen pitäen sitä seurakuntana. Kirkkokuntien ja herätysliikkeiden ulkopuolella olevat, jotka ymmärtävät seurakunnan ykseyden eivät saa pitää itseään niitä parempina, jotka kuuluvat kirkkokuntiin ja herätysliikkeisiin.

Kaikkein tärkeintä on että kun ymmärrät seurakunnan ykseyden niin itse toimit sen mukaan. Sinun tulee nähdä jokainen uudestisyntynyt uskova Kristuksen ruumiin jäseneksi, eli Jumalan seurakuntaan kuuluvaksi riippumatta kuuluvatko he johonkin herätysliikkeeseen tai eivät. Elä tässä todellisuudessa omalta kohdaltasi. Jumala johdattaa niitä jotka rukoillen kulkevat.

Jumalan tahto on seurakunnan ykseys, ja tässä lopun ajassa Hän kokoaa kansansa yhdeksi ja ennallistaa seurakunnan uskomaan siten kuin Raamattu opettaa. Ekumenia on antikristuksen työ johon hän eksyttää ihmisiä mukaan ja on jo eksyttänyt myös uskovia, sillä monet kirkkokunnat ja herätysliikkeet kuuluvat ekumeenisen neuvoston jäseniksi. Jumala kuitenkin koko ajan enemmän puhuu kansallensa seurakunnan ykseydestä ja johdattaa heitä olemaan yksi yhä enemmän ja enemmän.


e jaettu
PetriFB kirjoitti:Apt 2:
47 (FIN) kiittäen Jumalaa ja ollen kaiken kansan suosiossa. Ja Herra lisäsi heidän yhteyteensä (ekklesia) joka päivä niitä, jotka saivat pelastuksen.
47 (AV) Praising God, and having favour with all the people. And the Lord added to the church (ekklesia) daily such as should be saved.
47 (BYZ) αινουντες τον θεον και εχοντες χαριν προς ολον τον λαον ο δε κυριος προσετιθει τους σωζομενους καθ ημεραν τη εκκλησια

Apostolien tekojen toisesta luvusta käy ilmi se kuinka Herra Jumala itse lisää omaan seurakuntaansa jokaisen ihmisen joka vastaanottaa pelastuksen Herrassa Jeesuksessa. Täten jokainen uudestisyntynyt uskova kuuluu uudestisyntymisen perusteella Jumalan seurakuntaan, Kristuksen ruumiiseen.

1 Kor 12:13 sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.

Ef 1:13 Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti,

Jokainen uskova saa uudestisyntymässä sisimpäänsä Pyhän Hengen sinetiksi Jumalan lapseudesta. Pyhän Hengen kasteessa saadaan Pyhä Henki sinetiksi sisimpään. Pyhässä Hengessä kaikki uudestisyntyneet uskovat ovat yksi ruumis ja yhden ja saman Jumalan seurakunnan jäseniä.

1 Kor 1:2 Korintossa olevalle Jumalan seurakunnalle, Kristuksessa Jeesuksessa pyhitetyille, jotka ovat kutsutut ja pyhät, ynnä kaikille, jotka avuksi huutavat meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimeä kaikissa paikkakunnissa, niin omissaan kuin meidänkin.

Seurakunta on myös paikallisesti yksi, eli Jumalalla on vain yksi seurakunta jokaisella paikkakunnalla. Valitettavasti uskovat ovat lipsuneet pois tästä perustotuudesta ja ovat sen tähden hajaannuksen tilassa erilaisissa kirkoissa, kirkkokunnissa, herätysliikkeissä, uskonnollisissa yhdistyksissä sekä kaikkien näiden ulkopuolella.

Jumala toimii kuitenkin myös hajaannuksen tilassa joutuen johdattamaan ihmisiä hajaannuksen keskellä johdattaen itse kutakin Hänen tahtonsa mukaisesti. Monet uskovat eivät ymmärrä ollenkaan mitä Raamattu opettaa seurakunnan ykseydestä ja siksi Jumala aluksi johdattaa heitä myös erilaisten kirkkokuntien, herätysliikkeiden jne. yhteyteen. Kun uskova kasvaa ja kypsyy uskossa niin Jumala haluaa avata myös ymmärryksen seurakunnan ykseydestä. Jotkut ottavat sen vastaan ja ojentautuvat sen mukaisesti. Toiset hyökkäävät sitä vastaan puolustaen kiivaasti omaa kirkkoaan tai herätysliikettään.

On tietysti selvää, että juuri uskoontullut tai nuori uskova ei voi aina heti ymmärtää seurakunnan ykseyttä. Samoin on tilanteita, että jos paikkakunnalla joku ymmärtää seurakunnan ykseyden ja muut eivät, niin silloin monissa tilanteissa tämän yhden voi olla vaikea alkaa kokoontumaan kuten Raamattu opettaa, koska yksin se ei onnistu.

Sitten eräs tärkeä huomio. Kaikki uskovat ovat yhtä tärkeitä Jumalalle eikä kukaan voi pitää toisia itseään huonompana. Kirkkokunnissa ja herätysliikkeissä olevat uskovat eivät saa pitää itseään muita parempina koska he kuuluvat oman oppinsa mukaisesti johonkin ihmisen perustamaan kirkkokuntaan tai herätysliikkeeseen pitäen sitä seurakuntana. Kirkkokuntien ja herätysliikkeiden ulkopuolella olevat, jotka ymmärtävät seurakunnan ykseyden eivät saa pitää itseään niitä parempina, jotka kuuluvat kirkkokuntiin ja herätysliikkeisiin.

Kaikkein tärkeintä on, että kun ymmärrämme seurakunnan ykseyden, niin itse toimimme sen mukaan sen hengellisen kasvun mukaan ja ojentaudumme Jumalan Tahdon mukaisesti Hengessä. Sinun tulee nähdä jokainen uudestisyntynyt uskova Kristuksen ruumiin jäseneksi, eli Jumalan seurakuntaan kuuluvaksi riippumatta kuuluvatko he johonkin herätysliikkeeseen tai eivät. Elä tässä todellisuudessa omalta kohdaltasi. Jumala johdattaa niitä jotka rukoillen kulkevat.

Jumalan tahto on seurakunnan ykseys, ja tässä lopun ajassa Hän kokoaa kansansa yhdeksi ja ennallistaa seurakunnan uskomaan siten kuin Raamattu opettaa. Ekumenia on antikristuksen työ, johon saatana eksyttää ihmisiä mukaan ja on jo eksyttänyt myös uskovia, sillä monet kirkkokunnat ja herätysliikkeet kuuluvat ekumeenisen neuvoston jäseniksi. Jumala kuitenkin koko ajan enemmän puhuu kansallensa seurakunnan ykseydestä ja johdattaa heitä olemaan yksi yhä enemmän ja enemmän.


Rauhaa!

Erittäin hyvin selkeästi kirjoitettu Raamatun, Jumalan Sanan pohjalta siitä, mitä seurakunta on. Se on siis kaikki, KAIKKI uudestisyntyneet Jumalan lapset, Kristuksen ruumis, jonka pää Hän itse on. Kristuksen ruumiin jäsenyyteen ei siis pääse minkään kirkkokunnan, yhdistyksen, herästysliikkeen jäsenyyden perusteella. Ainoastaan uudestisyntymisen perusteella, kun Pyhä Henki muuttaa meihin asumaan, kun olemme tehneet parannuksen ja uskoneet syntimme anteeksi Herramme Jeesuksen Kristuksen Golgatalla täytetyn lunastustyön perusteella.
KAIKKI, jotka ovat Sanan kuulemisen, lukemisen perusteella uudestisyntyneet Jumalan lapsiksi, ovat sisariamme ja veljiämme riippumatta siitä, mihin kirkkokuntaan yms. he kuuluvat. Tämä on tärkeää muistaa ja Pyhä Henki siitä säännöllisesti allekirjoittanuttakin muistuttaa. Minulle itseasiassa hyvin pian uskoontulon jälkeen seurakunta-oppi selvisikin Herran Armosta, eikä silloin vallinnut ja nykyäänkin vallitseva uskovien puoluehajaannus vastannut lainkaan Raamatun opetuksia. Tätä ihmettelin ja omatuntoni on kuitenkin sidottu Raamatun Sanaan ja opetuksiin siten, miten se on minulle auennut ja Herran Armosta KAIKKI Kristuksen ruumiin jäsenet ovat TASAVERTAISIA sisariani ja veljiäni.
Monelle on luonnollisesti selkeä asia, että on ns. 'järjestäynyt seurakunta.' Monet sisaret ja veljet ovat hengellisempiä uskonkasvussaan kuin sellaiset, joille seurakunta-opetus on Pyhän Hengen avaamana selvinnyt Sanasta. Valitettavasti Suomessa, väheksymättä sisaria/veljiä Herrassa, on melko paljon ylpeyttä ja tuomiohenkisyyttä sellaisia veljiä/sisaria kohtaan, joille Jumalan Sanan opetus seurakunnasta ei ole selvinnyt - syystä, jota en osaa selittää, miksi näin. Kun tässä kohden ollaan ojennuttu Raamatun Sanan opetuksien mukaan, seurauksena on joskus lihallinen ylpeämielisyys ns. ainoasta oikeaoppisesta alkuperäisestä Jumalan seurakunnasta. Tälläisessä yhteisössä saattaa esiintyä muita uskovia kohtaan ylimielistä ylhäältä päin kohdistuvaa 'oikeaoppisuutta' lihan tekojen suhteen koskien nimenomaan lahkoja ja eriseuroja (Gal.5) .- oppejakin. Ja VÄKISIN yritetään ahdistaa ns. muottiin hengellisellä’ VÄKIVALLALLA veljiämme/sisariamme sellaiseen, johon he eivät Jumalan Hengen vaikutuksesta kykene – ovat siis maitoruokaa tarvitsevia ja siitä käsin terveeseen uskonkasvuun kykeneviä. Herra armahtakoon jokaista omaansa!!! (Hebr.4:14-16). Olen itse sortunut siihen ja puheet ja saarnat ovat pyörineet tuomitsevassa mielessä, väärän tuomion hengessä heitä kohtaan, joille ei Raamatun opetus seurakunnasta ole selvinnyt. Tässä olen saanut Armosta joutua parannukseen, ja Herra on pistänyt parannuksen paikalle. :oops: Kiitos Herralle, että Hänen Armonsa riittää ja se kasvattaa Pyhän Hengen saadessa valtaa minussa ja kuolettaen lihaani.
Kristittyjen yhteyden/ykseyden perusta voidaan ymmärtää myös lihallisesti väärin, mikä johtaa ekumeniaan/yhteiskristillisyyteen. Ekumenia on perkeleen keksintö huijata uskovat, nimikristityt pysymään puolueissaan ja yhdistymään lopulta paavin, antikristuksen vallan alle. Tämä ei ole kuin lihallista yhteyttä uskovien ja nimikristittyjen välillä, nöyrtymättä parannukseen eriseuroista ja lahkoista, jotka ovat siis yksi osa lihan tekoja, jotka tulee siis Pyhällä Hengellä kuolettaa. Muitakin lihantekoja siis on - ei ainoastaan eriseurat ja lahkot. Mutta joissain piireissä siis keskitytään juuri eriseurojen/lahkojen lihalliseen poiskarsimiseen - jopa hengellisellä väkivallalla. Tämäkään ei ole Jumalan silmissä oikein, mikä johtuu taas hengellisesti kasvamattomuudesta ja usein ylpeydestä.

1.Kor.3:1 Niinpä, veljet, minun ei käynyt puhuminen teille niinkuin hengellisille, vaan niinkuin lihallisille, niinkuin pienille lapsille Kristuksessa.
3:2 Maitoa minä juotin teille, en antanut ruokaa, sillä sitä ette silloin sietäneet, ettekä vielä nytkään siedä;
3:3 olettehan vielä lihallisia. Sillä kun keskuudessanne on kateutta ja riitaa, ettekö silloin ole lihallisia ja vaella ihmisten tavoin?
3:4 Kun toinen sanoo: "Minä olen Paavalin puolta", ja toinen: "Minä olen Apolloksen", ettekö silloin ole niinkuin ihmiset ainakin?
3:5 Mikä Apollos sitten on? Ja mikä Paavali on? Palvelijoita, joiden kautta te olette tulleet uskoviksi, palvelijoita sen kykynsä mukaan, minkä Herra on heille kullekin antanut.
3:6 Minä istutin, Apollos kasteli, mutta Jumala on antanut kasvun.
3:7 Niin ei siis istuttaja ole mitään, eikä kastelijakaan, vaan Jumala, joka kasvun antaa.
3:8 Mutta istuttaja ja kastelija ovat yhtä; kuitenkin on kumpikin saava oman palkkansa oman työnsä mukaan.
3:9 Sillä me olemme Jumalan työtovereita; te olette Jumalan viljelysmaa, olette Jumalan rakennus.

Edellisessä Paavali nuhtelee siis korintolaisia puoluekristillisyydestä, joka on siis lihallisuutta. Joku on jopa Kristuksen puolta, mikä sekin on lahkohenkisyyttä. Edellinen ei käy ilmi siis kolmannesta luvusta, vaan

1.Kor.1:10 "Mutta minä kehoitan teitä, veljet, meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimeen, että kaikki olisitte puheessa yksimieliset ettekä suvaitsisi riitaisuuksia keskuudessanne, vaan pysyisitte sovinnossa ja teillä olisi sama mieli ja sama ajatus.
1:11 Sillä Kloen perheväeltä olen saanut teistä kuulla, veljeni, että teillä on riitoja keskuudessanne.
1:12 Tarkoitan sitä, että yksi teistä sanoo: "Minä olen Paavalin puolta", toinen: "Minä Apolloksen", joku taas: "Minä Keefaan", joku vielä: "Minä Kristuksen."
1:13 Onko Kristus jaettu? Ei kaiketi Paavali ole ristiinnaulittu teidän edestänne? Vai oletteko te kastetut Paavalin nimeen?"

Hengellisen kasvun kautta Pyhän Hengen vaikuttaessa meissä eriseurat, liha istukset, raja-aidat veljien ja sisarien välillä yksinkertaisesti sulavat pois. Olemme Kristuksessa yhtä hengellisesti. Lihallisuutta/vajavaisuutta meissä on vaelluksemme ajan tässä ajassa loppuun saakka. Mutta edellisen ei tule olla seurakunnan = Kristuksen ruumiin hajaannuksen peruste ja oikeutus! Ymmärrän hyvin sen, että monet kipuilevat uskovien yhteyden puolesta halaten yhteyttä, joka meillä on ON JO sen perusteella, että olemme uudestisyntyneet Pyhästä Hengestä ja meillä on YKSI AINOA ISÄ ja lunastajamme Jeesus Kristus, jonka uhrin perusteella olemme YHTÄ ja SAMAA seurakuntaa. Tulemme taas siihen, mitä on terve hengellinen kasvu ja missä minäkin olen vielä vrt. esim Paavaliin paljonkin jäljessä. Emme katso Jumalan seurakuntaa lihallisin, ekumeenisin silmin, vaan hengellisin silmin. Emme myöskään linnottaudu eriseuraisuuden/lahkolaisuuden lihan teon perusteella yhdenkään veljen/sisaren yläpuolelle edustaen ns. "ainoaa oikeaa oppista seurakuntaa." Näitäkin on valitettavasti Suomessa, apostolisia ainoita oikeaoppisia Jumalan seurakuntia runsain joukoin erilaisine opetuksineen eri oppikysymyksistä ja isien perinnäissäännöistä, minkä seurauksena ollaankin 'yläpuolella' muiden nähden 'perkeleitä' kaikissa tai lähes kaikissa muissa veljissä ja sisarissa. :think2: Tälläisessä ainoassa oikeaoppisessa seurakunnassa voi olla lihallisuutta enemmän kuin jossain ehkäpä eriseurassa, kirkkokunnassa, jotka eivät ole Jumalan istutuksia. Muodollisesti ollaan ns. Jumalan seurakunta paikallisesti, mutta lahkohenki/eriseuraisuus kuitenkin vaikuttaa voimakkaasti.
Uskon myös seurakunnan ennalleenasettamiseen niinkuin Raamattu sen opettaa - katsokaamme peiliin ja tehkäämme itsekukin parannusta - minä ensin!

Joh.14:26 "Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut."

Joh.16:13" Mutta kun hän tulee, totuuden Henki, johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen. Sillä se, mitä hän puhuu, ei ole hänestä itsestään; vaan minkä hän kuulee, sen hän puhuu, ja tulevaiset hän teille julistaa."

Edellä Hengessä ja Totuudessa mietittävää varmasti itsekullekin meistä SAMAN ISÄN LAPSISTA syntyneille. Älkäämme pönkittäkö mitään lihantekoja sen perusteella, että olemme vajavaisia loppuun saakka, sillä se ei ole Jumalan Tahto, esim. ekumenia, eriseurat, lahkot, ylpeys, kateus, riidat, haureus jne. Herran Armo kasvattaa ja Pyhä Henki kuolettaa lihaamme.

Siunausta KAIKILLE veljille ja sisarille Herrassa, joka ei ol :hearts:
Jes.35:8 "Ja siellä on oleva valtatie, ja sen nimi on "pyhä tie": sitä ei kulje saastainen; se on heitä itseänsä varten. Joka sitä tietä kulkee, ei eksy - eivät hullutkaan."
Jukka-Pekka
 
Viestit: 534
Liittynyt: 18. Marras 2010 17:30

Re: Mitä on oikea seurakunta käytännön tasolla?

ViestiKirjoittaja Jukka-Pekka » 13. Joulu 2011 12:32

Rauhaa :)

Jep jees...ylläpitäjä on jatkuvissa ongelmissa kirjoituksen ulkoasun suhteen. Anteeksi, mutta kirjoitan tänne suoraan, enkä tarkista oikeinkirjoitusta ja tulos on edellisen kaltainen usein. Asetuksissa on jotain viilaamisen varaa :) . Yirtän ottaa selville itse ja apua otetaan vastaan. Siunausta KAIKILLE veljille ja sisarille Herrassa! :hugehug: :hearts:
Jes.35:8 "Ja siellä on oleva valtatie, ja sen nimi on "pyhä tie": sitä ei kulje saastainen; se on heitä itseänsä varten. Joka sitä tietä kulkee, ei eksy - eivät hullutkaan."
Jukka-Pekka
 
Viestit: 534
Liittynyt: 18. Marras 2010 17:30

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 39 vierailijaa

cron