Mitä on oikea seurakunta käytännön tasolla?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Mitä on oikea seurakunta käytännön tasolla?

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 15. Joulu 2011 13:52

lara.tomb.raider kirjoitti:Kerroin etsiväni ja kaipaavani kahta asiaa. Ne ovat päällekkäisiä ja osittain myös erillisiä. Toinen asia ovat ystävät, joiden kanssa tehdä arkipäiväisiä asioita. Toinen asia, jota kaipaan syvästi on uskovien yhteys. Uskovien yhteys on merkinnyt minulle aiemmin raamattupiirejä, nuorteniltoja, messuja, vapaata rukousta uskovien ystävien kesken kotona, kahvilla käymistä ja toisten ihmisten konkreettista auttamista taloudellisesti, aikaa antamalla tai auttamalla muulla tavoin. Tietysti parhaassa tapauksessa ystävät ja uskovien yhteys ovat päällekkäisiä.

Minulla ei ole ristiriitaa sen suhteen, että haluaisin olla jotain. En koe painetta liittyä mihinkään yksittäiseen seurakuntaan tai järjestöön. Haluan vain säännöllistä rukousyhteyttä ja seurakuntaelämää. En tiedä, millaista on oikea ja säännöllinen seurakuntaelämä, koska minulla ei sellaista ole. Olen myös hieman huolissani siitä, että jos olen tällainen yksinäinen samurai, niin siinä ei mene taas kauaa kun olen taas "maailmassa". Se puoliksi uskova - puoliksi uskosta osaton - elämäntyyli on hajoittavaa ja sisäinen helvetti! Koen itselleni tärkeäksi viikottaiset tapaamiset (on se sitten messu tai mikä tahansa). Tällä hetkellä koen hyvin vähän tyydytystä mennessäni seurakuntaan. En ole vierailija: käyn jossain tilaisuuksissa useamman kuin yhden kerran tutustuakseni ja antaakseni jotain omasta osaamisesta ja käyttäen Herran minulle suomia armolahjoja. Armolahjat voivat toimia myös niin, että minä rukoilen ja soitan rohkaistakseni jotain ihmistä (esim. tiedon sanat). Olen tehnyt näin, mutta jotenkin on mukavampaa ja rakkaudellisempaa sanoa asiat kasvotusten kuin puhelimessa sadan kilometrin päähän! Koen armolahjojen terveemmän ja rakentavamman käytön toimivan yhteisössä kokonaisuutena, kasvotusten. Useat Raamatun esimerkit armolahjoista liitetään kahden tai useamman (jopa muutamien kymmenien tai satojen) ihmisten kokoontumiseen. En halua suistaa keskustelua nyt armolahjakeskusteluksi, koska se(kään) ei ratkaise tätä kysymyksen asetteluani.


Mutta mitä sinä voit asialle? Ratkeaako asia liittymällä mihinkään ja jos ratkeaa, siinä vastaus, mutta luulisin että se ei miksikään muuta mitään, ainakin mitä olen ymmärtänyt viestiesi perusteella.

Ystävyys, sekin on sellainen asia joka tulee luontojaan ja samoin on myös seurakuntayhteyden laita. Väkisin puristaminen aiheuttaa sisäistä ristiriitaa.

Ei seurakuntaan liittyminen ole välttämättä huono asia, mutta omalle kohdalleni, ainakaan vielä, se ei ole vastaus. Ja sen vuoksi näen myös että sinä voisit saada asiassa rauhan, näin on myös itselleni käynyt.

Jumalan eteen voit asian viedä ja uskon että Hänellä olisi mitä parhain ratkaisu siihen janoon mikä sinussa on. Jano sammuu vasta sitten kun löytää sen ratkaisun, jonka Jumala on kohdallesi valmistanut, tässäkin asiassa.

Armolahjat, nekin on käytössä silloin kun Jumalan tahto on, miksi sitäkään ei voisi jättää Jumalan eteen pelkästään, ja antaa Hänen johdattaa näissä asioissa eteenpäin.

Itsestäni voin sanoa, että henk.kohtaisesti en koe edes itselläni mitään armolahjoja olevan, mutta jos jotain on, nekin on Jumalasta, ei minusta, eikä minun tarvitse sitä ajatella edes millaisessa käytössä ne on, kun Jumala tekee mitä tahtoo, on minun ajatukseni mitä ovatkaan.
lonelyrider
 

Re: Mitä on oikea seurakunta käytännön tasolla?

ViestiKirjoittaja Jukka-Pekka » 15. Joulu 2011 19:30

Rauhaa!

Minä nyt en malta olla kommentoimasta tässä välissä, miten Jumala ei koskaan ole Sanaansa vastaan seurakunta-asiassakaan. Ihmisten pystyttämät "seurakunnat" ovat ns. puolueita, joihin kuuluu sisaria ja veljiä aivan varmasti. Herran Tahto on yhäkin, ettei seurakunta, uudestisyntyneet Jumalan lapset ole hajallaan kuka missäkin lammastarhassa. Herran tahto on varmasti, että emme sitoudu mihinkään sellaiseen, joka on lihamme tuotosta, eikä syntynyt Hengen vaikutuksesta. En aseta ketään kirkkokuntaan tms. kuuluvaa veljeä/sisarta alapuolelleni, vaan he ovat tasavertaisia Jumalan lapsia kuin kuka tahansa muukin uudestisyntynyt uskova.
En näe myöskään vääränä käydä tilaisuuksissa, joissa on uskovia koolla vaikkapa jonkin kyltin alla. Meidän on muistettava AINA koetella kuitenkin opetus, jota siellä annetaan Raamatun Sanalla. Sama pätee myös tähän virtuaaliseen foorumiin, jossa vapaasti saa keskustella asioista toinen toistaan kunnioitten, ja uskontiellä tukien lipsumatta kuitenkaan Rakkaudesta Totuuteen, Kristukseen, joka kasvattaa meitä Tahtonsa mukaisesti kohti kaltaisuuttaan hengellisesti. Tässä seurakunta-asiassa tulee muistaa, ettemme kiivaile lihan mukaan Totuuden puolesta, vaan Hengen mukaan pitäytyen Raamatun opetuksissa nöyrtyen Jumalan Sanan alle kaikessa. Jumala johdattaa kaikkeen Totuuteen Rakkaudessa ja karsii meistä sellaista, joka on lihastamme ja sielullista. En siis kehoita ketään liittymään eriseuroihin ja lahkoihin, mutta Jumalan Tahto on, että Sanasta näemme Hengen silmin, mikä on seurakunta ja haluamme ojentautua sen mukaan. Toivon mukaan nyt osasin oikein ohjata ja asettaa Sanojani seurakuntaan liittyvässä kipuilussa. Jumala ei ole luterilainen, babtisti, helluntailainen, vapaakirkollinen, citykirkollinen tms. Hänen Poikansa on YKSI ja seurakunta on Hänen ruumiinsa, johon olemme Hengessä (ei vedessä, vesikasteessa) kastetut, 1.Kor.1:13, 1.Kor.12:13...

Siunausta :pc:
Jes.35:8 "Ja siellä on oleva valtatie, ja sen nimi on "pyhä tie": sitä ei kulje saastainen; se on heitä itseänsä varten. Joka sitä tietä kulkee, ei eksy - eivät hullutkaan."
Jukka-Pekka
 
Viestit: 534
Liittynyt: 18. Marras 2010 17:30

Re: Mitä on oikea seurakunta käytännön tasolla?

ViestiKirjoittaja uuhi » 16. Joulu 2011 16:41

pekka mainitsi sen erään weijon. weijon oppi jumaluudesta on raamatun vastainen, väärä, eikä hänen opetuksensa kaikilta muiltakaan osin ole raamatun mukainen.
uuhi
 
Viestit: 532
Liittynyt: 30. Joulu 2010 14:39

Re: Mitä on oikea seurakunta käytännön tasolla?

ViestiKirjoittaja Puolesta » 17. Joulu 2011 01:52

Minusta me tarvitsemme apostoleja, jotka menevät eri paikkakunnille ja kasaavat siellä sellaiset ihmiset yhteen, jotka tahtovat kirkkokuntien ulkopuolella palvella elävää Jumalaa ja jotka haluavat rakentaa Kristuksen ruumista paikkakunnalleen.

Toivon, että menemme yhdessä ruokoukseen ja pyydämme Herraa kirkastamaan meille, keitä tällaiset ihmiset ovat. Alkuseurakunta levisi tälla tavoin, niin on meidänkin edettävä. Kun paikkakunnille alkaa muodostua kokoontuva porukka voidaan sitten edetä muihin osa-alueisiin. En tiedä onko tämän aika vielä, mutta toivon, että tässä maassa aletaan etsiä todellista seurakuntayhteyttä. Meidän täytyy löytyy toisemme ja toteuttaa Jumalan suunnitelma.

Tässä on mahdollista aloittaa toimintaa heti. Tämä foorumi jo on yhdistänyt meitä ja täällä on syntynyt halua yhteyteen. Isot paikkakkunnat ainakin mahdollistavat kokoontumiset, koska niissä on varmasti seurakunta-asian ymmärtäneitä. Tietysti me aina olemme vajavaisia tässäkin alueessa. Eikä kukaan meistä ymmärrä täysin totuutta, vaan me olemme matkalla.

Veijo Lindroos Turussa on omalta osaltaa tehnyt jotakin konkreettista tämän eteen ja siellä kokoontuu uskovia. Olen käynyt siellä heidän kokoontumisissaan muutaman kerran. Näen siinä puutteita, mutta myös paljon hyvää. Liikaa yhden ihmisen johtama on tuo Turun porukka. Lisäksi he ovat nimenneet porukkansa Jumalan seurakunnaksi, joka ei ole viisasta. Yleensäkää seurakunnalla ei kuulu olla raamatun mukaan mitään nimeä. Tottakai voidaan puhua seurakunnan kokoontumisesta tai seurakunnasta paikkakunnan nimellä. Minä sanoisin, että Turun seurakunta on hajallaan, niinkuin jokaisen muunkin paikkakunnan seurakunta.
Puolesta
 
Viestit: 108
Liittynyt: 22. Tammi 2011 16:58

Re: Mitä on oikea seurakunta käytännön tasolla?

ViestiKirjoittaja Herman » 02. Tammi 2012 21:06

Puolesta kirjoitti:Minusta me tarvitsemme apostoleja, jotka menevät eri paikkakunnille ja kasaavat siellä sellaiset ihmiset yhteen, jotka tahtovat kirkkokuntien ulkopuolella palvella elävää Jumalaa ja jotka haluavat rakentaa Kristuksen ruumista paikkakunnalleen.

Toivon, että menemme yhdessä ruokoukseen ja pyydämme Herraa kirkastamaan meille, keitä tällaiset ihmiset ovat. Alkuseurakunta levisi tälla tavoin, niin on meidänkin edettävä. Kun paikkakunnille alkaa muodostua kokoontuva porukka voidaan sitten edetä muihin osa-alueisiin. En tiedä onko tämän aika vielä, mutta toivon, että tässä maassa aletaan etsiä todellista seurakuntayhteyttä. Meidän täytyy löytyy toisemme ja toteuttaa Jumalan suunnitelma.

Tässä on mahdollista aloittaa toimintaa heti. Tämä foorumi jo on yhdistänyt meitä ja täällä on syntynyt halua yhteyteen. Isot paikkakkunnat ainakin mahdollistavat kokoontumiset, koska niissä on varmasti seurakunta-asian ymmärtäneitä. Tietysti me aina olemme vajavaisia tässäkin alueessa. Eikä kukaan meistä ymmärrä täysin totuutta, vaan me olemme matkalla.


Tähän viestiin sanon AAMEN!

Tunnen jonkun verran tällaista uskonyhteyttä etsiviä ja myös jollakin asteella jo todeksi eläviä uskovia, erityisesti n.50 kilometrin säteellä pääkaupungistamme. Jos tätä foorumia lukee joku tällaista yhteyttä etsivä, voin ilomielin auttaa löytämään kateissa olevat veljet ja sisaret :) Laittakaa vaikka yksityisviestiä minulle ja kertokaa mistä päin olette.

"Minä tahdon tarkoin koota sinut, Jaakob, kaikkinesi, visusti kerätä Israelin jääneet, saattaa heidät yhteen, niinkuin lampaat tarhaan, niinkuin lauman laitumellensa: on oleva ihmisten kohina!" (Miika 2:12)
Herman
 

Re: Mitä on oikea seurakunta käytännön tasolla?

ViestiKirjoittaja pekka » 20. Helmi 2012 01:32

"Seurakunnan kokouksen tarkoitus":

http://avatkaa.com/AP2.html
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Mitä on oikea seurakunta käytännön tasolla?

ViestiKirjoittaja Jukka-Pekka » 20. Helmi 2012 09:18

pekka kirjoitti:"Seurakunnan kokouksen tarkoitus":

http://avatkaa.com/AP2.html


Hyvä kirjoitus, jota en käy sen enempää ruotimaan yksityiskohtaisesti. Siunausta ja kiitos linkistä, :pc:
Jes.35:8 "Ja siellä on oleva valtatie, ja sen nimi on "pyhä tie": sitä ei kulje saastainen; se on heitä itseänsä varten. Joka sitä tietä kulkee, ei eksy - eivät hullutkaan."
Jukka-Pekka
 
Viestit: 534
Liittynyt: 18. Marras 2010 17:30

Re: Mitä on oikea seurakunta käytännön tasolla?

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 20. Helmi 2012 11:31

Täältä "Turun porukasta" yhdyn iloiten tähän viestiketjuun suurimmalta osin :good2:

Emme ole nimenneet itseämme Jumalan seurakunnaksi, vaan käytämme seurakunnasta täällä Turussa ja myös kaikkialla muualla myös muita nimityksiä, kuten esimerkiksi Kristuksen seurakunta/ruumis. Itse en ainakaan tarkoita Jumalan seurakunnalla vain yhtä pientä porukkaa tästä Turun seurakunnasta, vaan kaikkia kaikkialla kokoontuvia uskovia tässä kaupungissa.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Mitä on oikea seurakunta käytännön tasolla?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 01. Loka 2018 11:59

*
No jos seurakunnassa on naisvanhin, joka johtaa kaitsijan tehtävää, se tarkoittaa, että seurakunta on jo kasvanut pois Jumalan asettamista järjestyksistä, eikä ole enää suorassa yhteydessä Jumalan kanssa ja on luopioseurakunta. En voi olla tekemisessä luopioseurakunnan kanssa. Sillä luopioseurakunta tulee sielullinen ja on riivaajien yhteydessä luullen Pyhäksi Hengeksi.

Raamattu ei ole sellainen vajavainen, vaan täydentävä ja kaikenkattava opetus, jonka Jumala on kirjoituttanut kaikessa viisaudessa seurakunnan turvaksi. Siinä on Jumalan asettamat järjestykset, joita tulisi noudattaa, että seurakunta olisi vielä suorassa yhteydessä Jumalan kanssa. Sitä olisi tärkeintä ymmärtää.

Mitä päärooliin tulee, sen aloin ymmärtää, miksi Jumala asetti pääroolin jutun, siksi seurakunta saa olla yhteydessä Jumalan kanssa. Jumala myös asetti alamaisuuden siksi, että seurakunta saa olla yhteydessä Jumalan kanssa. Mitä alamaisuuteen tulee; se ei tarkoita alempiarvoisuutta, vaan tasa-arvoisuutta miehen kanssa. Alamaisuus ei ole hierarkinen, eikä ole alempiarvoinen, vaan Jumalan asettama järjestys.

No varmaan täällä kaikki tietävät jo alamaisuuden, kun PP toi tänne Sanan valossa raamatullisen alamaisuuden. Niin alamaisuus on väärinymmärretty opetus Raamatusta. Johtaminen on muuten usein väärinymmärretty että se on käskytystä ja toisen alistamista. Jeesus opetti johtamisen olevan kaikkien palvelemista eli asettumista palvelijan paikalle jossa johtaja palvellen auttaa lähimmäisiään ja on luomassa heille turvallista elämää.

Miehen tehtävänä perheen päänä on myös palvella vaimoaan ja lapsiaan sekä turvata ja taata heille turvallinen perhe-elämä. Tämä alamaisuus ei tarkoita alistamista. Raamattu opettaa että miehen tulee rakastaa vaimoaan niin kuin Jeesus rakasti seurakuntaa. Eli naisen osa vaimona on antautua miehelleen niin vaimoaan rakastetaan ja hänestä pidetään hyvää huolta niinkuin Jeesus seurakuntaa rakastaa ja pitää siitä hyvää huolta.

Jeesus on seurakunnan pää niin mies on vaimon pää, siihen kuuluu palveleminen ja huolenpito. Se tarkoittaa että vaimo ei ole alempiarvoinen kuin mies vaan samanarvoinen miehen kanssa. Jumala asetti ainoastaan miehen pääksi vaimolle, jotta miehen ensisijainen tehtävä on rakastaa vaimoaan niinkuin Kristus rakasti seurakuntaa.

Jumalan asettamien johtotehtävien seurakunnan johdolla seurakunta on Jumalan yhteydessä. Mutta naiset saa myös osallistua seurakunnan yhteiseen rakentamiseen raamatullisen alamaisuuden mukaan. Esimerkiksi Jumala käski Aabrahamia kuuntelemaan Saaraa kaikessa, koska Saara oli viisas vaimo. Saara ei kuitenkin ollut opettaja. Nainen voi opettaa ottamatta paikan itselleen. Esimerkiksi Kol. 3.16, kun siinä puhutaan opettamisesta.

Kol. 3:16 Runsaasti asukoon teissä Kristuksen sana;
opettakaa ja neuvokaa toinen toistanne kaikessa viisaudessa,
psalmeilla, kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla,
veisaten kiitollisesti Jumalalle sydämissänne.

Tuo jae ei mainitse suoranaisesti Sanan opettamisesta, vaan hengellisistä lauluista, kiitoslauluista ja psalmeista. Raamatusta ei ole kuitenkin yhtään löytynyt sellainen opetus, joka voisi tukea siitä opetusta, jonka mukaan nainen voisi johtaa seurakuntaa, voisi toimia kaitsijana ja opettajana vallitsevasti - seurakunnassa.

Nainen voi profetoida, kuten Filippuksen tyttäret profetoivat heidän armolahjan mukaan, se on tavallaan seurakunnan yhteiseksi rakentumiseksi, mutta tyttäret eivät olleet seurakunnan johdolla. Alamaisuuden nähdessään kaikella ymmärryksellä nainen voi osallistua seurakunnan yhteiseen rakentumiseen.

Kun viimeksi olin paikallisseurakunnan kokouksessa ja näin naisvanhimman, joka johti sitä tehtävää vanhimmiston kanssa. Oli järkyttävää nähdä se ja lähdin sieltä, jätin kehotuksen pastorille, että seurakunta toimisi Sanan mukaan. En tiedä, tekikö se seurakunta parannuksen vai ei. Otan selvää joku päivä katsoakseni, joko seurakunta teki parannuksen. Jos ei tehnyt parannuksen, en voi olla tekemisessä sen seurakunnan kanssa. Se on minulle luopioseurakunta, joka on luopunut Jumalan Sanan opetuksesta - koskien Jumalan asettamia järjestyksiä seurakunnan keskellä, siksi se olisi yhteydessä Jumalan kanssa. Nyt me elämme tätä luopumuksen aikaa, kuten Raamatussa sanotaan, että ensin luopumus tapahtuu ennen Jeesuksen tulemusta.

Mutta yhteinen kokoontuminen Jeesuksen päivän lähestyessään tuntuu jäävän pois. Siitä pelkästään ajatus minua hirvittää. Seurakunta koostuu uskovista, joiden usko on ensisijaisesti Jumalan Sanan kohde ja he ymmärtävät yhteisen kokoontumisen tärkeyden ja varmaan siitä löytyy jossain, mutta en vielä, en tänä päivänä ole löytänyt sen yhteisen kokoontumisen Jeesuksen nimen tähden.

FB:n ryhmissä näkyy se hajaannuttava erotus, mihin usko perustuu, enkä koe sitä yhteiseksi kokoontumiseksi Jeesuksen nimen tähden. Koin, miten FB:n ryhmissä loitoonnuttaa pois Jumalan läheisyydestä. Kaipaan Jeesuksen läheisyyttä ehdolla, että usko olisi vain ainoastaan Jumalan Sanan kohde ja ensisijainen kohde, mutta oma tulkinta oman ymmärryksen nojalla hajaannuttaa tämän kaiken. Se minua harmittelee ja surettaa. En vielä löytänyt yhteisen kokoontumispaikan Jeesuksen nimen tähden. Olen rukoillut hiljaa huokaillen ylös ja kaivaten yhteistä kokoontumista Jeesuksen nimen tähden.

Viisi asiaa varjelee rakkauden kylmentymiseltä, joka johtaa luopumukseen:
-Jumalan väärentämätön Sana eli jokapäiväinen Raamatun lukeminen
-Jumalan Sanassa pysyminen
-Totuudelle kuuliaisuus johtaa vilpittömään veljesrakkauteen
-Puhtaalla sydämellämme rakastamme toisiamme, sillä rakkaus on Jumalasta
-Uskovien yhteydenpito/ yhteinen kokoontuminen Jeesuksen nimen tähden

:hearts: :bible:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Edellinen

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 31 vierailijaa