Uskovat baarissa kaljoilla..=(

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Uskovat baarissa kaljoilla..=(

ViestiKirjoittaja lara.tomb.raider » 03. Joulu 2011 14:17

Itsellä on ollut kokemusta sekä täysabsolutismista että ryyppäämisestä ja kaikkea siltä väliltä... Reagoin ja toimin alkoholin suhteen kaikissa tapauksissa vääristä syistä.

Olin muutama vuosi sitten kokonaan koskematta alkoholiin, koska haluasin miellyttää ja vaikuttaa paremmalta ihmiseltä. Jos olin seurakunnassa ja sanoin käyttäväni alkoholia, sitä katsottiin kieroon. Jos sanoin olevani käyttämättä alkoholia, sitä ihannoitiin, pidettiin ikään kuin normaalina toimintana. Oli helpompaa sopeutua uskovien joukkoon, jotka mielluummin kyttäsivät sitä, miten normien mukaan käyttäydyin kuin sitä, miksi teen sen tai mitä sydämessäni ajattelen! Opiskelukavereiden/ kollegoiden ja ei-uskovien taholta oli jotain kummeksuntaa, koska olin juomatta. En sopeutunut muusikkopiireihin, koska en juonut.

No, olen elänyt myös päin vastaistakin vaihetta. Kun join ja juhlin, olin normaali muusikkopiireissä. Sisällä oli paha olla, koska juhliminen oli kuorta - keino paeta arkea. Moni paremmista kavereista paini samojen ongelmien kanssa kuin minä itsekin. Yritimme yhdessä piristää elämäämme juhlimisen ja unohtamisen keinoin. Minua paheksuttiin uskovien parissa, koska olin "kuin maailman ihmiset". Kukaan heistä ei keskustellut sydämeni tilasta, vaikka jotkut tiesivät minut. Mikä johtaa juomaan (tai tekemään muuta syntiä), miksi on niin paha olla. Moraalisaarnoja tarjottiin ilman rakkautta, mikä ei auttanut minua.

Olen elänyt myös kolmatta vaihetta, mikä on mielestäni kaikkein vaikein: kultainen keskitie. Uskovat pitävät rappiollisena ja ei-uskovien mielestä en käytä alkoholia "oikein" eli ei-humalahakuisesti. Eli toimin siis niin tai näin, joku pitää sitä vääränä. Kuka tuntee sydämen? Jumala. Hän näkee, miksi tai miten toimimme väärin tai oikein. Oikea toiminta vain ulkokultaisuuden tähden ei miellytä Jumalaa, jos "astia" on sisältä mätä. Moraalisesti oikeaa toimintaa näkee paljon uskovien parissa. Kun muutamalla lauseella kysyy heidän suhtautumista asioihin (vaikka alkoholiin), joillain voi olla pakonomainen toiminta tehdä oikein. Tällaisten moraalisten ihmisten kulissit sortuvat hyvin nopeasti, koska he yrittävät moraalisesti elää oikeaa kristityn elämää.

Nyt, kiitos Herran armon, olen saanut olla ilman alkoholia muutaman kuukauden kokonaan. Unenlaatuni on parantunut, olen pirteämpi. Viikonloput eivät mene krapulassa tai muulla tavoin väsyneenä/ masentuneena. En ole tehnyt ratkaisua absolutismin suuntaan. Tiedän olevan kuitenkin näin oikein, koska sydämessäni on rauha. Voin joskus nauttia lasillisen (jos koen niin), mutta ainakin toistaiseksi haluan pysytellä kokonaan tuosta aineesta erossa. En tuomitse todellakaan kohtuukäyttäviä uskovia, koska he tuntevat oman sydämensä. Itse koen ei-uskovan miehen ja hänen ei-uskovien sukulaistensa ja ystäviensä tähden olevan parempi olla autokuskin roolissa. Lisäksi on välillä mukavaa sanoa kollegoille syyn siihen, etten juuri tänä päivänä ota. "Minun ei tarvitse. Osaan pitää hauskaa selvin päin. Jos en viihdy jossain, voin lähteä kotiin. Inhoan krapulaa ja rakastan Jumalaa."

Rajan veto siihen, missä voi ja kuinka paljon voi juoda, täytyy jokaisen tehdä itse. Se, miksi joillain on niin kova hinku lähteä ulos juomaan, kertoo heidän suhteestaan Jumalaan. Kun kohtaa Jumalan rakkauden täysin 100% syntisen ihmisen paikalta, ei ole tarvetta kiusata Jumalaa. Meistä jokainen tekee välillä väärin ja tarvitsee Jeesuksen armoa. Jos tietää tekevänsä väärin, asiat voi tunnustaa Jumalalle. Hän antaa voiman myös kohdata ihmisten tuijotukset ja mielipiteet - ja jopa hymyillä kaiken tämän keskellä. En väitä, että olisin tässä 100% alkoholittomassa tilassa lopun elämääni, mutta nyt tämä on minulle oikein. Tiedän sen.

Eilen mietin kaupan kassalla ostaessani alkoholitonta siideriä, että tölkki näyttää aivan samalta kuin alkoholillinen versio samasta juomasta. Jos nyt joku näkisi minut kaupan kassalla, automaattinen oletus olisi, että ostan alkoholillista 4,7% siideriä. Mietin jopa sitä, että jos joku oppilaani näkisi, niin mitä sitten tapahtuisi. Tulisiko siitä keskustelua tai supinaa? Alkoholi herättää voimakkaita tunteita puolesta ja vastaan. Kaikilla yli 10-vuotiailla suomalaisilla on jotain kokemusta alkoholista tai sen lieveilmiöistä, kaikilla on mielipide. Jos alan miettimään, mitä ihmiset ajattelevat, en voisi käydä ulkona tai ruokakaupassa laisinkaan.
lara.tomb.raider
 
Viestit: 204
Liittynyt: 04. Tammi 2011 10:33
Paikkakunta: Satakunta

Re: Uskovat baarissa kaljoilla..=(

ViestiKirjoittaja JHK » 03. Joulu 2011 15:30

Olen saunonut kaverin ja muun porukan kanssa, ja joskus juonut oluen siihen päälle - ei mitään sellaista mitä pitäisi hävetä. Seurakunnassa voi olla että sitä katsottaisiin kieroon - uskova juo olutta ja vielä uskottomien edessä! Nyt meni todistamisen mahdollisuus? En koe sitä ongelmaksi, jos Jeesuskin saattoi juoda viiniä ihmisten seurassa.
Join erään kuukauden aikana pakkauksen verran olutta (en koskaan yhtä enempää päivässä). Jätin tölkit lojumaan pöydälle. Uskosta osattomia tuli kylän, en vaivautunut piilottamaan niitä. Joku olisi varmasti pitänyt sitä kamalana munauksena - "uskottavuus meni!" Mutta en taaskaan ollut tehnyt mitään sopimatonta! Pitääkö meidän kätkeä oikeidenkin tekojen jäljet, jos joku voi ymmärtää ne väärin?
Olemme istuneet iltaa joskus opiskeluporukan kanssa, ja olen siinä seurassa ottanut toisinaan siiderin, toisinaan yhden annoksen jotain väkevää. En siitäkään koe syyllisyyttä - en ole eläissäni ollut kännissä; kukaan ei koskaan ole nähnyt minua humalassa sekoillen, se on minun todistukseni ihmisille - alkoholia voi käyttää arvokkuudella.
Tämä ongelma johtuu tästä maasta jossa uskottomat menevä juomisen kanssa yli ja uskovat vastaavasti "ali". Kaksi ääripäätä - äärimmäinen juominen ja äärimmäinen kieltäminen. Kumpikaan ei mielestäni ole tervettä.
JHK
 

Re: Uskovat baarissa kaljoilla..=(

ViestiKirjoittaja lara.tomb.raider » 18. Joulu 2011 19:05

Mielestäni on aivan tervettä ja jopa suotavaa kieltäytyä alkoholista. En tarkoita, että tarvitsee välttämättä olla absolutisti. On väärin arvostella absolutistia "ei terveeksi" toiminnaksi. Jos sen ehdolla, etten ikinä joisi pisaraakaan alkolia, saataisiin alkoholismi loppumaan ja ihmisiä runsaasti uskomaan ja elämään Jeesus-yhteydessä, olisin koko loppuikäni täysin ilman alkoholia. Tämän toivoisin olevan jokaisen uskovan suhde alkoholiin: riippumaton, vaikka sitä nautintoaineena silloin tällöin käyttäisikin.

Kaikille alkoholi ei sovi. Tiedän erään ihmisen, jolla on alkoholiallergia. Jos hän saa vähän alkoholia elimistöönsä, hän alkaa oksentamaan. Näin on ollut monta vuotta, ja hänen on pysyttävä aina ja koko ajan "vesilinjalla". On myös ihmisiä, joilla on ollut addiktio alkoholiin. En osaa selittää sen syitä, koska riippuvuus on henkis-psyykkis-fyysinen sairaus. Riippuvuus on monitahoinen sairaus, josta vapauduttuaan ei kannata alkaa leikkiä alkoholilla. Toiset eivät juo, koska haluavat olla kokonaan ilman kyseistä ainetta. Sillä voi saada tiukkapipon maineen, mutta ainakaan nämä ihmiset eivät saata lähimmäistään kiusaukseen. Alkoholi sisältää myös paljon energiaa, joten jos haluaa pudottaa painoaan, voi vähentää tai jopa kokonaan lopettaa alkoholin käytön.

En koe ahdistusta olla juomatta jossain juhlissa. Jos se on jollekin ongelma, niin se on hänen asiansa. Jos taas joisin lasillisen viiniä, ja se olisi ongelma (etten ole vesiselvä), niin tuo on myös sairasta. Jokaisen täytyy ratkaista tämä asia omalla kohdallaan itse. Alkoholin juomattomuus tai kohtuukäyttö ei ole pelastuskysymys. Se on tappelua tyhjästä.
lara.tomb.raider
 
Viestit: 204
Liittynyt: 04. Tammi 2011 10:33
Paikkakunta: Satakunta

Re: Uskovat baarissa kaljoilla..=(

ViestiKirjoittaja JHK » 19. Joulu 2011 01:40

En tarkoittanut että absolutismissa olisi jotain vikaa. Tarkoitan ylikeilteistä ilmapiiriä, jossa pienenkin määrän käyttö rinnastetaan synnintekemiseen tai lievimmilläänkin huonotapaisuuteen. Sitä tarkoitan epäterveellä ilmapiirillä.
JHK
 

Re: Uskovat baarissa kaljoilla..=(

ViestiKirjoittaja pekka » 23. Joulu 2011 17:15

Ei siinä mitään pahaa ole jos silloin tällöin juo lasin, tai kaksikin, vaikkapa viiniä esimerkiksi ruuan kanssa. Pitää vain huolehtia, ettei siitä tule mitään vakituista tapaa. Juopua ei saa alkoholista. Pitää myös muistaa, että toleranssi kasvaa jos usein maistelee alkoholipitoisia juomia eli hiipivän alkoholismin vaara on aina olemassa jos usein alkaa maistelemaan. Entisenä alkoholistina tiedän kuinka salakavalaa on alkoholismin kehittyminen, pikku hiljaa vain alkaa alkoholia kulumaan enemmän ja enemmän ja yksi päivä huomaa, että on tullut riippuvaiseksi aineesta. Ja aineen suurkuluttajaksi. Mikään määrä ei enää tunnu riittävän. Minut pelasti uskoon tulo Herraan Jeesukseen Kristukseen. Jumala armahti minut kun huusin apua. Olin silloin jo hyvin huonossa kunnossa. Jumala on Rakkaus!

Tuon takia en enää tänä päivänä juo alkoholia juuri ollenkaan, ehkä noin pari lasia viiniä per vuosi ruuan kanssa jos joku on sitä pöydälle laittanut juotavaksi, esimerkiksi jossain juhlatilaisuudessa.

Mutta se on jokaisen oma asia kuinka alkoholia käyttää. Toivon kaikille kohtuutta ja harkintaa jotka sitä käyttävät.

Kiitos Isälle Jumalalle Herran Jeesuksen nimessä.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Uskovat baarissa kaljoilla..=(

ViestiKirjoittaja todael » 23. Joulu 2011 17:27

Muistakaa tässäkin asiassa veljesrakkaus - ja heikomman uskovan huomioiminen, ettemme olisi lankeemukseksi heikoille veljille ja sisarille.

Gal.5:13 "Te olette näet kutsutut vapauteen, veljet; älkää vain salliko vapauden olla yllykkeeksi lihalle, vaan palvelkaa toisianne rakkaudessa."

Room. 15:1 "Mutta meidän, vahvojen, tulee kantaa heikkojen vajavaisuuksia, eikä elää itsellemme mieliksi."

- todael :prayer4:
todael
 

Re: Uskovat baarissa kaljoilla..=(

ViestiKirjoittaja pekka » 23. Joulu 2011 20:07

Niin, ja sanomattakin on selvää, että aina voimme rukoilla niiden ihmisten puolesta joilla on ongelmia.

Jumalan siunausta kaikille.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Edellinen

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 18 vierailijaa

cron