Kirjoittaja PetriFB » 02. Joulu 2010 16:11
Apt 21:
18 Seuraavana päivänä Paavali meni meidän kanssamme Jaakobin tykö, ja kaikki vanhimmat tulivat sinne saapuville.
19 Ja kun hän oli heitä tervehtinyt, kertoi hän kohta kohdalta kaikki, mitä Jumala hänen palveluksensa kautta oli tehnyt pakanain keskuudessa.
20 Sen kuultuaan he ylistivät Jumalaa ja sanoivat Paavalille: "Sinä näet, veli, kuinka monta tuhatta juutalaista on tullut uskoon, ja he ovat kaikki lainkiivailijoita.
21 Mutta heille on kerrottu sinusta, että sinä opetat kaikkia pakanain seassa asuvia juutalaisia luopumaan Mooseksesta ja kiellät heitä ympärileikkaamasta lapsiaan ja vaeltamasta säädettyjen tapojen mukaan.
22 Mitä siis on tehtävä? Varmaankin on suuri joukko kokoontuva, sillä he saavat kuulla sinun tulleen.
23 Tee siis tämä, minkä me nyt sinulle sanomme. Meillä on täällä neljä miestä, joilla on lupaus täytettävänä.
24 Ota ne luoksesi ja puhdista itsesi heidän kanssansa ja maksa kulut heidän puolestaan, että he saisivat leikkauttaa tukkansa; siitä kaikki huomaavat, ettei ole mitään perää siinä, mitä heille on kerrottu sinusta, vaan että sinäkin vaellat lain mukaan ja noudatat sitä.
25 Mutta uskoon tulleista pakanoista me olemme päättäneet ja kirjoittaneet, että heidän on välttäminen epäjumalille uhrattua ja verta ja lihaa, josta ei veri ole laskettu, ja haureutta."
26 Silloin Paavali otti ne miehet luokseen, ja kun hän seuraavana päivänä oli puhdistanut itsensä heidän kanssaan, meni hän pyhäkköön ja ilmoitti, milloin heidän puhdistumispäivänsä tulisivat päättymään, jota ennen heidän kunkin edestä oli tuotava uhri.
27 ¶ Mutta kun ne seitsemän päivää olivat päättymässä, näkivät Aasiasta tulleet juutalaiset hänet pyhäkössä, kiihoittivat kaiken kansan ja kävivät häneen käsiksi.
Paavali tuli Jerusalemiin ja Jerusalemin seurakunnan vanhimmat sanoivat, että juutalaisille oli kerrottu Paavalin opettavan pakanain seassa asuvia juutalaisia luopumaan Mooseksesta sekä kieltävän ympärileikkauksen ja että ei saa vaeltaa juutalaisten tapojen mukaan. Jerusalemin seurakunnan vanhimmat neuvoivat Paavalia maksamaan neljän miehen nasiirilupauksen kulut, että juutalaiset huomaisivat Paavalin vaeltavan lain mukaan ja noudattavan lakia. Tämä kohta todistaa, että Paavali ei ollut se joka oli tehnyt nasiirilupauksen Kenkreassa. Jos Paavali olisi tehnyt nasiirilupauksen, niin hän olisi voinut nasiirilupaukseensa, mutta koska hän ei ollut sellaista tehnyt, niin siksi Jerusalemin seurakunnan vanhimmat ehdottivat hänelle, että hän maksaisi neljän miehen nasiirilupauksen kulut.
Paavali ei myöskään tässä kohdassa aikonut itse tehdä nasiirilupausta, vaan hänen tuli maksaa neljän miehen nasiirilupauksen kulut. Jakeessa 24 oleva sana puhdista on alkukielellä haginidzo, joka tarkoittaa kuvaannollisesti pyhittymistä joko moraalisesti tai seremoniallisesti. Haginidzo tarkoittaa myös puhdistautumista juutalaisen lain mukaan joko rukouksen, pidättäytymisen, mikva-kasteiden (pesujen) sekä uhrien kautta. Uskon, että Paavalin kohdalla jakeessa 24 oli kyse puhdistautumisesta rukouksen kera, sillä Paavali ei voinut enää Uuden Liiton palvelijana osallistua vanhan liiton eläinuhrijärjestelmän mukaiseen eläinuhrin suorittamiseen.
Jakeet 26 ja 27 alkutekstin mukaan sanovat, että kun ne seitsemän päivää olivat päättymässä kun heidän puolesta tuli tuoda uhri, ei siis päättyneet, vaan päättymässä. Tämä tarkoittaa sitä että niiden neljän miehen edestä ei keritty tuomaan uhria, sillä uskon Jumalan estäneen sen, siksi että Jumala ei halunnut että Paavali olisi rahoittanut nasiirilupauksen mukaiset VT:n uhrit, siksi Jumala esti sen.
Jos ja kun rahoitamme jonkun puolesta asian, jossa uhrataan vanhan liiton uhreja, niin tietenkin se on väärin. Koska rahoillamme silloin tuemme vanhan liiton uhrijärjestelmää. Raamatun ei tarvitse sanoa, että Paavali teki väärin, koska näemme sen itsekin sanasta. Jumala esti tämän tapahtuman, joka kertoo sen, että se oli väärin Jumalan mielestä ja Hän puuttui vääryyteen estämällä sen.
Jumala esti Paavalin erehdyksen juutalaisten kautta, niin etteivät he kerinneet uhraamaan, koska ne seitsemän päivää olivat päättymässä, mutta eivät päättyneet ja pian olisi uhrin aika, ja siksi Jumala esti tämän aikeen. Paavali varmasti aikoi olla lain alaisille kuin lain alainen, mutta olemalla ei lain alla, mutta koska siinä kuitenkin olisi menty lain alle suorittamalla eläinuhrina myös syntiuhri, niin Jumala esti tämän. Nasiirilupaus ei kuulu enää Uuteen Liittoon. Vanhan Liiton uhrit eivät kuulu Uuden Liiton Jumalan palvelijoille, eivätkä ole voimassa Uudessa Liitossa.
Ehkäpä Jumala on sallinut kirjoituttaa Pietarin ja Paavalin lankeemukset, koska ei kukaan ihminen ole täydellinen, ei edes he. Meillä on suuri vaara nostaa ihminen jalustalle, kun siellä pitäisi olla Jumala, jolle kaikki kunnia kuuluu. Kukaan uskova ei ole erehtymätön. Me kaikki erehdymme, minäkin olen erehtyväinen, me jokainen olemme erehtyväisiä ja siksi myös Pietari ja Paavali erehtyivät, koska Jumala on vain erehtymätön.
Jaak 3:2 Sillä monessa kohden me kaikki hairahdumme. Jos joku ei hairahdu puheessa, niin hän on täydellinen mies ja kykenee hillitsemään myös koko ruumiinsa.
Jerusalemin seurakunnassa vaikutti aluksi VT:n lain alaisuus, joka tulee esille siitä kuinka Jerusalemin seurakunnan vanhimmat neuvoivat Paavalia toimimaan VT:n lain mukaan johon kuului syntiuhrin uhraaminen. Pietarin kirjeistä käy kuitenkin ilmi, että Jerusalemin seurakunnan opetus ohjautui lopulta kuitenkin Uuden Liiton mukaisen uskon järjestyksen mukaisesti.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!