Rauhaa!
Hengellisessä kasvussa ei ole kyse ihmislihan kykeneväisyydestä johonkin hyvään. Liha kaikkine sen hurskauksineen on kuin saastainen vaate Jumalan edessä. Ei ole kyse siis siitä, mitä lihassamme kykenemme tekemään, rakastamaan lähimmäisiä, tekemään hyvää, auttamaan köyhiä jne. , sillä tätä kaikkea myös pystyy tekemään moni uskosta osatonkin. Kun Sanan kuulemisen/lukemisen kautta uudestisynnymme ylhäältä, saamme Pyhän Hengen ja meistä tulee uusia luomuksia, Kristuksen ruumiin jäseniä (Rm.10:17, Ef.1:13, 1.Kor.12:13) jne. Olemme sitä ennen tulleet tietoiseksi synneistämme. Lain kautta tulee synnintunto (pienoinen käännösvirhe Rm.3:20; synnintunto on oikeastaan paremmin käännettynä tulla tietoiseksi syntisyydestään, synneistään). Kun siis tulemme tietoiseksi siitä, ettemme kykene lain kautta vanhurskautumaan kelvataksemme Jumalalle, on olemassa toinen TIE, joka on Jumalan Pojassa Jeesuksessa Kristuksessa valmistettu meille Tien uskon kautta, uudestisyntymisen kautta, jolloinka tulemme täysin vanhurskaaksi. Tämän jälkeen tulee uskovien upotuskaste, jolla ei ole vanhurskauttavaa vaikutusta, mutta ei mennä nyt siihen.
Seuraavassa muuten lievä kuvaus lihastamme:
Rm.3:10 "niinkuin kirjoitettu on: "Ei ole ketään vanhurskasta, ei ainoatakaan,
3:11 ei ole ketään ymmärtäväistä, ei ketään, joka etsii Jumalaa;
3:12 kaikki ovat poikenneet pois, kaikki tyynni kelvottomiksi käyneet; ei ole ketään, joka tekee sitä, mikä hyvä on, ei yhden yhtäkään.
3:13 Heidän kurkkunsa on avoin hauta, kielellänsä he pettävät, kyykäärmeen myrkkyä on heidän huultensa alla;
3:14 heidän suunsa on täynnä kirousta ja katkeruutta.
3:15 Heidän jalkansa ovat nopeat vuodattamaan verta,
3:16 hävitys ja kurjuus on heidän teillänsä,
3:17 ja rauhan tietä he eivät tunne.
3:18 Ei ole Jumalan pelko heidän silmäinsä edessä."
3:19 Mutta me tiedämme, että kaiken, minkä laki sanoo, sen se puhuu lain alaisille, että jokainen suu tukittaisiin ja koko maailma tulisi syylliseksi Jumalan edessä;
3:20 sentähden, ettei mikään liha tule hänen edessään vanhurskaaksi lain teoista; sillä lain kautta tulee synnin tunto.=(tulla tietoiseksi synneistä).
Olemme siis lihamme puolesta tuollaisia ja suumme on tukittu puolustamaan millään tavoin mitään lihasta lähtevää 'hyvyyttä' ja pahuutta = saastainen vaate, parantumaton vanha luomus.
Rm.3:21 "Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia,
3:22 se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta.
3:23 Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla
3:24 ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa,
3:25 jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit
3:26 jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen.
3:27 Missä siis on kerskaaminen? Se on suljettu pois. Minkä lain kautta? Tekojenko lain? Ei, vaan uskon lain kautta.
3:28 Niin päätämme siis, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain tekoja."
Olemme siis vanhurskautetut uskon kautta ja vain uskon kautta Jeesukseen Jumalan edessä. Kun siis näin on, me kasvamme hengellisesti uusina luomuksina Jeesuksen kaltaisuutta Pyhän Hengen kuolettaessa lihaamme ja saaden meissän aikaan tahtomista ja tekemistä niin, että Jumalan hyvä tahto tapahtuisi yhä enenevässä määrin kohdallamme Fil.2:13. Lihamme tuomio on kuolema ja siihen lihamme kuoleman prosessiin emme pysty kuin Pyhän Hengen vaikuttaessa lihamme kuoleentumista. Lihamme ei siis voi, eikä kykene alistumaan mihinkään hengelliseen, vaan ainoastaan lihalliseen 'hyvyyteen', joka on syntiä ja pahuutta. Olemme siis enemmän tai vähemmän vaellukseltamme keskeneräisiä, lihallisia. Uskonelämän alussa enemmän lihallisia, mutta jo pidempään terveessä hengellisessä kasvussa vähemmän lihallisia. Paavali kiteyttää hyvin sen, että kuinka on lihamme laita jo edellä ja mikä sen tuomio on.
Rm.8:1
Niin ei nyt siis ole mitään kadotustuomiota niille, jotka Kristuksessa Jeesuksessa ovat.8:2 Sillä elämän hengen laki Kristuksessa Jeesuksessa on vapauttanut sinut synnin ja kuoleman laista.
8:3
Sillä mikä laille oli mahdotonta, koska se oli lihan kautta heikoksi tullut, sen Jumala teki, lähettämällä oman Poikansa syntisen lihan kaltaisuudessa ja synnin tähden ja tuomitsemalla synnin lihassa,8:4 että lain vanhurskaus täytettäisiin meissä, jotka emme vaella lihan mukaan, vaan Hengen.
8:5 Sillä niillä, jotka elävät lihan mukaan, on lihan mieli, mutta niillä, jotka elävät Hengen mukaan, on Hengen mieli.
8:6 Sillä lihan mieli on kuolema, mutta hengen mieli on elämä ja rauha;
8:7 sentähden että
lihan mieli on vihollisuus Jumalaa vastaan, sillä se ei alistu Jumalan lain alle, eikä se voikaan.
8:8 Jotka lihan vallassa ovat, ne eivät voi olla Jumalalle otolliset.
8:9
Mutta te ette ole lihan vallassa, vaan Hengen, jos kerran Jumalan Henki teissä asuu. Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa.8:10 Mutta jos Kristus on teissä, niin ruumis tosin on kuollut synnin tähden, mutta henki on elämä vanhurskauden tähden.
8:11
Jos nyt hänen Henkensä, hänen, joka herätti Jeesuksen kuolleista, asuu teissä, niin hän, joka herätti kuolleista Kristuksen Jeesuksen, on eläväksitekevä myös teidän kuolevaiset ruumiinne Henkensä kautta, joka teissä asuu.8:12 Niin me siis, veljet, olemme velassa, mutta emme lihalle, lihan mukaan elääksemme.
8:13
Sillä jos te lihan mukaan elätte, pitää teidän kuoleman; mutta jos te Hengellä kuoletatte ruumiin teot, niin saatte elää.8:14 Sillä kaikki, joita Jumalan Henki kuljettaa, ovat Jumalan lapsia.
8:15 Sillä te ette ole saaneet orjuuden henkeä ollaksenne jälleen pelossa, vaan te olette saaneet lapseuden hengen, jossa me huudamme: "Abba! Isä!"
Olen lihavoinut eräitä jakeita Rm.8 luvun alusta. Uskon kautta Jeesukseen emme siis ole kadotustuomion alla. Mutta meidän ei tule myöskään elää entistä elämää, lihanmukaista elämää, jota elimme ennen uskoontuloamme kaikessa omavanhurskaudessa ja pahuudessa. Kun olemme uskossa Kristukseen, niin meissä on siis Pyhä Henki, joka on VOIMA kaikkea pahuutta, syntielämää, Jumalan tahdon vastaisuutta vastaan. Ei tarvitse siis omissa voimissa yrittää olla enemmän kuin on, vaan armahdettuina syntisinä Jumalan Voimassa, Hänen Henkensä Voimassa lihamme kuoleentuu kuoleentumistaan ja Jeesus saa meissä yhä enemmän sijaa, kun olemme kuuliaisia Jumalan tahdolle, hengelliselle laille, jota ei liha kykene täyttämään milloinkaan (Rm.8:7), vaan itseasiassa Herramme Jeesus meissä (Rm.8:13). Tätä kutsutaan pyhitykseksi, pyhityselämäksi ja ilman sitä emme ole Jumalalle otollisia (Hebr.12:14). Itseasiassa pyhitys, hengellinen kasvuprosessi on Armoa Armon päälle. Ja kaikessa vajavaisuudessamme meidän tulee turvata Herraan ja Hänen Armoonsa, eikä Hän hylkää ja jätä heitä, jotka Häntä avuksensa huutavat, vaikka lankeaisimmekin, mutta älköön Jumalan Armo olko meille yllykkeeksi synnintekoon, sillä
Rm.6:1 "Mitä siis sanomme? Onko meidän pysyttävä synnissä, että armo suureksi tulisi?
6:2 Pois se! Me, jotka olemme kuolleet pois synnistä, kuinka me vielä eläisimme siinä?"
Siunausta!
Jes.35:8 "Ja siellä on oleva valtatie, ja sen nimi on "pyhä tie": sitä ei kulje saastainen; se on heitä itseänsä varten. Joka sitä tietä kulkee, ei eksy - eivät hullutkaan."