Urheileminen

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Urheileminen

ViestiKirjoittaja JoKi » 23. Marras 2011 19:44

Tässähän ei tarvitse keskustella pelkästään hiustenvärjäyksestä tai meikkauksesta, vaan voidaan myös puhua vaikka vaatetuksesta, hiusten kampaamisesta ym.
JoKi
 
Viestit: 331
Liittynyt: 22. Loka 2011 18:16
Paikkakunta: Vaasa

Re: Urheileminen

ViestiKirjoittaja inka » 23. Marras 2011 21:00

Mä luin kerran sellasen englanninkielisen kirjoituksen, että se on ihan sama käyttääkö vähän vaikka poskipunaa vai laittaako hirveät tällingit, niin helvettiin joutuu. Ja että aknesta kärsiväkään ei sais käyttää meikkivoidetta tai peitepuikkoa eikä esim syövän seurauksena kaljuuntunut peruukkiakaan mielellään, sillä nekin voi olla syntiä. :shock: Aika rankalta tekstiltä kuulosti..

Eikös kuitenkin muutos lähde sisältä ja sitä kautta Jumala muuttaa uskon kasvun kautta ihmistä niin, että alkaakin viihtymään ihan omassa luonnollisessa olemuksessaan? Mulle ainakin kävi niin..
Akne on tosi inhottava ihosairaus ja minä en ainakaan osais tuomita sellasta ihmistä, joka näppynsä haluaa peittää. Tuskin sellasta mistään viettelytarpeesta tekee! Olenhan näppyjä itsekin peitellyt ja vieläkin tulee joskus peiteltyä, jos sellasia sattuu tulemaan. Minusta siinä on kyllä vissi ero mitä varten ja miten meikkaa, eli onko tosissaan meikatun näköinen vaan vaan siistin olemuksen omaava. Voin kyllä olla väärässäkin. Jumala ohjatkoon. :) Eikä musta kyllä olis hiustenvärjäyksestäkään ketään nuhtelemaan, vaikka en itte hiuksia värjääkään..

Siunausta! :hugehug:
inka
 
Viestit: 177
Liittynyt: 15. Joulu 2010 15:24

Re: Urheileminen

ViestiKirjoittaja Jukka-Pekka » 24. Marras 2011 09:54

Tuli mieleeni eräitä ajatuksia meikkaamisesta ja liikunnasta. Ensiksikin mikään ei saa mennä 'epäjumalalana' Herramme Jeesuksen Kristuksen edelle. Me etsimme ensin kaikkessa Taivasten Valtakuntaa, Jumalan Tahtoa tapahtuvaksi ja kiellämme oman itsemme. Herra pitää kyllä huolen sitten meistä ja kaikesta, sillä Hänessähän on KAIKKI, mitä elämiseen ja jumalisuuteen tarvitsemme.
Liikuntaa on hyvä harrastaa jo senkin vuoksi, koska sillä on suotuisia vaikutuksia terveyteemme. Siitä taas seuraa väistämättä, että fyysinen olemuksemme näyttää paremmalta, missä ei ole mitään pahaa. Jos se menee itsekorostuksen, eräänlaisen narsismin puolelle ja alat ihailla itseäsi ja salaisena ajatuksenasi on vaikkapa vieraan naisen/miehen katseitten vetäminen puoleensa, on se syntiä. Tarvinneeko selittää, miksi....tuskinpa.
Joissain ammateissa edellytetään siistiä ulkoista olemusta, itseasiassa lähes kaikissa, varsinkin asiakaspalveluammateissa. Mahdollisesti on pukupakko, kuten suurimmalla osasta esim. vaikkapa automyyjistä. Hiukset tulee olla kammatut, hampaat pestyt ja tottakai hygienista on huolehdittava, vaikkei toimisikaan missään ammatissa. Pieni huomaamaton ehostus ei ole syntiä minun mielestäni ja ihonhoito, jos on esim. atooppinen iho. Tällöin joutuu hieman ehostautumaan ja voitelemaan naamaansa. Tälläistä meikkausta ei oikein edes havaitse. Vaimoni on asiakaspalvelutehtävissä hoitotyössä ja muuallakin hoitotyöhön liittyen. En nyt hänen ongelmistaan ihon puolella ala sen kummemmin kertoilemaan, mutta joitain peiteaineita hän käyttää, joilla on lääkinnällistäkin merkitystä. Mutta jos kyseessä olisi ns. "sotamaalaus", niin eipä kauniilta näyttäisi minun silmissäni, eikä Herrankaan. Tässäkin puhdas sydän on se pointti, mikä ratkaisee motiivit. Jos sydän ei ole puhdas, niin varmasti ehostautumisella on muitakin merkityksiä kuin lääkinnällisiä ja siisteyteen liittyviä.
Ja sitäpaitsi vaimoni on kaunis ilman minkäänlaisia meikkejä. Hän pitää huolta itsestään jo terveytensä vuoksi ja ammatti vaatii jo jonkinlaista liikuntaakin, mikä näkyy ulospäin niin, ettei 45-vuotiaaksi uskoisi. Minä olen harmaapää :wise3: , parta vaan uupuu, jos muistan ajaa sen. Mutta liikunnan ja terveen ruokavalion kautta ulkomuotoni on muuttunut itsestään ja olen siitä saanut positiivista palautetta. En ajattele asiaa muutoin kuin, että itsellä on terveempi ja huomattavasti parempi olla. Edellisessä ei ole syntiä - ainakaan minua ei Herra ole asiasta muistuttanut Henkensä kautta. Päinvastoin, Hän kehoitti minua aloittamaan liikunnan harrastamisen uudelleen ja moni vaiva on hävinnyt. Terve mieli terveessä ruumiissa unohtamatta ensisijaisesti hengellistä ulottovuutta on - näin minä uskon - Herramme tahto.

Snl.15:13 "Iloinen sydän kaunistaa kasvot, mutta sydämen tuskassa on mieli murtunut."

Siunausta! :pc:
Jes.35:8 "Ja siellä on oleva valtatie, ja sen nimi on "pyhä tie": sitä ei kulje saastainen; se on heitä itseänsä varten. Joka sitä tietä kulkee, ei eksy - eivät hullutkaan."
Jukka-Pekka
 
Viestit: 534
Liittynyt: 18. Marras 2010 17:30

Re: Urheileminen

ViestiKirjoittaja JoKi » 24. Marras 2011 14:23

Toisaalta voidaan miettiä, että voinko esimerkiksi minä päättää mikä on rajana pienessä ehostuksessa ja mikä suuressa ?

Itse pidän ehostuksena kampaajalla käyntiä ulkonäöllisistä syistä, sekä vaikkapa juuri hiusten "laittamista" useissa tapauksissa, itselläni hiukset on usein laitettu pystyyn vahalla, mutta ei pelkästään ulkonöllisistä syistä, vaan tykkään että ne on pystyssä vaikka olisin koko päivän kotona, ja menisin pihalle vain pipo päässä.

Eli jos mietitään mitä eroa käytännössä on hiuksien laittamisella ja meikkauksella ?
JoKi
 
Viestit: 331
Liittynyt: 22. Loka 2011 18:16
Paikkakunta: Vaasa

Re: Urheileminen

ViestiKirjoittaja Jukka-Pekka » 24. Marras 2011 21:01

JoKi kirjoitti:Toisaalta voidaan miettiä, että voinko esimerkiksi minä päättää mikä on rajana pienessä ehostuksessa ja mikä suuressa ?

Itse pidän ehostuksena kampaajalla käyntiä ulkonäöllisistä syistä, sekä vaikkapa juuri hiusten "laittamista" useissa tapauksissa, itselläni hiukset on usein laitettu pystyyn vahalla, mutta ei pelkästään ulkonöllisistä syistä, vaan tykkään että ne on pystyssä vaikka olisin koko päivän kotona, ja menisin pihalle vain pipo päässä.

Eli jos mietitään mitä eroa käytännössä on hiuksien laittamisella ja meikkauksella ?


Kampaajallahan, kuten parturissa ihmisen on käytävä ja siihen on vapaus, eikä Raamattu sitä kiellä. Ei kiellä varsinaisesti ehostustakaan. Itse käyn parturissa lähes joka kuukausi ja se maksaa minulle riippuen paikasta n. 17 - 26 e/hiusten lyhennys siististi. Ihmisillä kasvaa tukka (yleensä, jos ei kaljuunnu) ja jos ei halua sen kasvavan pitkäksi, jopa niin pitkäksi, että "kompastuu omiin hiuksiinsa", niin on järkevää leikata hiukset tai leikkauttaa. Meillä kotona sitä ei osata tehdä, sillä se on yllättävän vaikeaa, niin silloin on turvauduttava ammattilaisen apuun. Sama koskee naisia. Kyllähän heidänkin on leikkautettava hiuksensa, käytävä kampaajalla. Meillä on niin, että vaimollani on pitkähköt vaaleat hiukset ja itse osaan leikata hänen otsatukkansa. Joka toinen keerta hänen on käytävä kuitenkin kampaajalla, koska hiukset ovat voimakkaat ja tuuheat, jolloin niitä on päänahan hyvinvoinnin vuoksi ohennettava. Minulla tilanne on vähän samanlainen, että tukka on vahva ja voimakas, jolloin hiusten ohennus on tärkeää jo päänahan hengittävyyden ja sitä kautta hyvinvoinnin kannalta. Mielelläni leikkuutan hiukseni lyhyeksi ja ne nousevat itsestään pystyyn. Joskun joudun niitä jollain hiusvahalla korjailemaan, koska ne saattavat nukutun yön jälkeen sojottaa miten sattuvat. Sinulla on täysi oikeus ja vapaus minun näkemykseni mukaan pitää vahalla hiuksesi pystyssä niin halutessasi, eikä siinä ole mitään epäraamatullista.
Ehostaminen ei ole syntiä minun näkemykseni mukaan, kunhan se tehdään puhtaalla ja vilpittömällä sydämellä. Tässä yhteiskunnassa, joka on synnin saastuttama, seksistisellä ulkonäöllä ja ylipäätään seksillä esim. myydään kaikkea mahdollista. Seksuaalisuus suorastaan tulvii joka paikassa silmillemme. Älkäämme kuitenkaan mukautuko tämän maailman ajan mukaan. Seuraavassa muutama Raamatun lause ja linkki mietittäväksi.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyski ... i=dlk00778

1.Piet.3:1 Samoin te, vaimot, olkaa alamaiset miehillenne, että nekin, jotka ehkä eivät ole sanalle kuuliaisia, vaimojen vaelluksen kautta sanoittakin voitettaisiin,
3:2 kun he katselevat, kuinka te vaellatte puhtaina ja pelossa.
3:3 Älköön teidän kaunistuksenne olko ulkonaista, ei hiusten palmikoimista eikä kultien ympärillenne ripustamista eikä koreihin vaatteisiin pukeutumista,
3:4 vaan se olkoon salassa oleva sydämen ihminen, hiljaisen ja rauhaisan hengen katoamattomuudessa; tämä on Jumalan silmissä kallis.

3:5 Sillä näin myös muinoin pyhät vaimot, jotka panivat toivonsa Jumalaan, kaunistivat itsensä ja olivat miehillensä alamaiset;
3:6 niin oli Saara kuuliainen Aabrahamille, kutsuen häntä herraksi; ja hänen lapsikseen te olette tulleet, kun teette sitä, mikä hyvää on, ettekä anna minkään itseänne peljättää.
3:7 Samoin te, miehet, eläkää taidollisesti kukin vaimonne kanssa, niinkuin heikomman astian kanssa, ja osoittakaa heille kunnioitusta, koska he ovat elämän armon perillisiä niinkuin tekin; etteivät teidän rukouksenne estyisi.
3:8 Ja lopuksi: olkaa kaikki yksimielisiä, helläsydämisiä, veljiä kohtaan rakkaita, armahtavaisia, nöyriä.

Hiusten palmikoimisella ei tarkoiteta käsittääkseni sitä, ettei niitä saisi letille laitta. Joskus on syytäkin käytännön syistä niin tehdäkin. Ehkäpä Paavalin/Pietarin ajan kulttuurissa hiusten palmikoiminen, letitystä lienee tarkoitetaan, oli jonkinlainen ylimenevä kaunistautuminen, joka saattoi herättää tuossa ajassa miesten seksuaalisen mielenkiinnonkin. Mutta tässäkin asiassa me kasvamme Jumalan Armossa hengellisinä uusina luomuksina kohti Jeesuksen kaltaisuutta. Jumala katsoo sydämeen ja sen puhtauteen. Puhtaasta sydämestä lähtee puhtaita tekoja vajavaisuudessammekin. Emme kaikkea ymmärrä. Mutta jos ymmärryksemme lisääntyy hengellisen kasvun myötä ja näemme esim. ylenmääräisen meikkauksen olevan liiallista itsensä esille tuomista tai esim. pukeudumme hyvin paljastavasti, provosoivasti (niin miehet kuin naisetkin), niin parannuksen voi tehdä aina. Tässä ei pitäisi olla mitään epäselvää. Siististi ja puhtaisiin vaatteisiin pukeutuminen tilanteen mukaan ei ole syntiä, vaan muiden huomioon ottamista. En ole käännyttämässä kuitenkaan pois esim. hengellisestä kokouksesta sellaista, joka tulee sinne vaikkapa ryysyissä.

Jaak.2:1" Veljeni, älköön teidän uskonne meidän kirkastettuun Herraamme, Jeesukseen Kristukseen, olko sellainen, joka katsoo henkilöön.
2:2 Sillä jos kokoukseenne tulee mies, kultasormus sormessa ja loistavassa puvussa, ja tulee myös köyhä ryysyissä,
2:3 ja te katsotte loistavapukuisen puoleen ja sanotte: "Istu sinä tähän mukavasti", ja köyhälle sanotte: "Seiso sinä tuossa", tahi: "Istu tähän jalkajakkarani viereen",
2:4 niin ettekö ole joutuneet ristiriitaan itsenne kanssa, ja eikö teistä ole tullut väärämielisiä tuomareita?"

Minä en pidä puku päällä liikkumisesta esim. hengellisessä tilaisuudessa. Joillakin sellainen on ja joku voi katsoa kieroon sellaista, joka on pukeutunut vaikkapa "vain" farkkuihin ja T-paitaan, kuten minä useasti. Kaikki olemme samanarvoisia Herran edessä, pukeudummepa sitten "köyhästi" tai "ei-köyhästi"- vaatimattomasti. Henkilöön ei tule katsoa. Mutta nyt menikin sitten vähän ohi aiheen. Yritin tähän saada muuten linkkiä hiusten värjäämisestä ja hiusvärien kemikaaleista, kuinka erään kemikaalin vaikutuksesta jossain päin maailmaa tytär on saanut allergisen reaktion ja äitikin on vakavasti sairastunut. Hiusvärituotteissahan kehoitetaan aina tekemään allergiatesti joka kerta ennen värjäämistä. Näin olivat tehneet kyseiset naishenkilötkin ja heillä oli pitkä tausta hiusten värjäämisestä. Eräs kemikaali kerääntyykin elimistöön ja kun sitä on riittävästi, saattaa seurauksena olla anaflylaktinen shokki ja kuolema. Altistumme erilaisille kemikaaleille muutenkin, esim. liikennepäästöille ja on varmasti Jumalan Tahto, ettemme tieten tahtoen niille itseämme altista, ettemme sairastu.

Siunausta!
Jes.35:8 "Ja siellä on oleva valtatie, ja sen nimi on "pyhä tie": sitä ei kulje saastainen; se on heitä itseänsä varten. Joka sitä tietä kulkee, ei eksy - eivät hullutkaan."
Jukka-Pekka
 
Viestit: 534
Liittynyt: 18. Marras 2010 17:30

Re: Urheileminen

ViestiKirjoittaja JoKi » 24. Marras 2011 21:21

Tarkoitus minulla oli tuoda esille hiustenleikkauksen ja meikkaamisen raja. Jos molemmat tapahtuu tapahtuu samasta syystä, niin onko molemmat väärin tai molemmat oikein mielestänne ?
JoKi
 
Viestit: 331
Liittynyt: 22. Loka 2011 18:16
Paikkakunta: Vaasa

Re: Urheileminen

ViestiKirjoittaja Jukka-Pekka » 24. Marras 2011 22:20

JoKi kirjoitti:Tarkoitus minulla oli tuoda esille hiustenleikkauksen ja meikkaamisen raja. Jos molemmat tapahtuu tapahtuu samasta syystä, niin onko molemmat väärin tai molemmat oikein mielestänne ?


Aika kattavasti yllä on tuotu käsityksiä esille. Luin ketjun pikaisesti uudelleen. Ei ole näkemykseni mukaan syntiä käydä parturissa, kampaajalla ja vaikkapa ehostaa itseään hiukan silloin kun se tapahtuu Herrassa ja puhtaasta sydämestä sekä vaikuttimista.

Siunausta, :pc:
Jes.35:8 "Ja siellä on oleva valtatie, ja sen nimi on "pyhä tie": sitä ei kulje saastainen; se on heitä itseänsä varten. Joka sitä tietä kulkee, ei eksy - eivät hullutkaan."
Jukka-Pekka
 
Viestit: 534
Liittynyt: 18. Marras 2010 17:30

Re: Urheileminen

ViestiKirjoittaja lara.tomb.raider » 25. Marras 2011 01:56

Luulin kirjoittaneeni tähän viestiketjuun, mutta kirjoitustani ei näy missään. Itse en ole sitä poistanut enkä koe sen olevan niin provosoiva, että ylläpitokaan niin tekisi. Onko muille käynyt niin, että kirjoittaa ja lähettää tekstin mutta teksti ei menekään ketjuun??? Kiteytän tähän omat kokemukseni.

En tiedä kovin tarkasti, mitä Raamattu sanoo liikunnasta. Jotain vertauskuvallista siellä on, kuten "juoskaa väsymättä loppuun asti". Raamatusta löytyy kuitenkin maininta, että ruumis on Pyhän hengen temppeli. Mielestäni se kuvaa hyvin sitä, että ihmisen tulee huolehtia itsestään kokonaisvaltaisesti. Fyysiseen hyvinvointiin vaaditaan tarpeeksi liikuntaa, hyvää ja terveellistä ruokaa ja riittävästi unta. Suomalaiset liikkuvat keskimäärin liian vähän. Istumatyötä tekevälle nuorelle (20-40) vuotiaalle kolme kertaa viikossa hengästyttävää liikuntaa on liian vähän. Terveysviranomaiset ovat (ilmeisesti) tekemässä uusia suosituksia. Jos liikkuu pääosin autolla, tulisi liikuntaa harrastaa enemmän kuin tuo 3x30 minuutti viikossa. Joillakin liikunta menee pakkomielteen/ epäjumalanpalvonnan puolelle, mikä ei ole oikein.

Itse ajattelen liikuntaa, urheilua ja kuntoilua kokonaisuutena.
Jos kävelen töihin ja takaisin (n. 4km suuntaansa), en välttämättä kaipaa päivässä muuta liikuntaa. Työni on osittain seisomatyötä ja fyysistä (orkesterin johtaminen, soittaminen jne.). Jos kuljen autolle, voin käydä kuntosalilla jumpassa tai liikkumassa muuten. Kun meillä oli kesällä omakotitalon kunnostusta (tein mieheni kanssa yhtä raskaita fyysisiä töitä 6-8h päivässä) tai nyt syksyllä pihan haravointia, en mennyt kuntosalille hyötyliikunnan suuren määrän vuoksi. Toisinaan tuollaisina päivinä saatan venytellä kotona tai käydä jollain kevyellä jumppatunnilla. Kokonaisuus ratkaisee. Sen tiedän, että mitä enemmän liikun, sitä paremmin voin! Lepo on tärkeää myös, mutta hyvään unenlaatuun vaikuttaa ainakin minulla myös liikunta.

Vaikka liikun terveydellisistä syistä, tykkään myös siihen liittyvästä ulkonäköedusta. Liikunnalla on muitakin hyviä puolia kuin terveys- ja ulkonäkövaikutukset. Liikunta auttaa myös moniin psyykkiseen hyvinvointiin. Yritän huolehtia itsestäni myös muuten. Käyn hierojalla melko säännöllisesti. Lisäksi meikkaan arkisin kevyesti ja juhliin vahvemmin. Nautin meikkaamisesta, koska en koe sitä orjuuttavaksi. Voin kulkea ilman meikkiä. Olen käynyt työpaikallani myös remonttivaatteissa ja meikittä. Koen kuitenkin, että meikkaaminen saa minut itseni paremmalle mielelle. Samaan hyvään oloon auttavat puhtaat vaatteet, ihon rasvaaminen (minulla on melko kuiva iho) ja sauna.

Onko suihkussa pakko käydä? Ihmisen ei välttämättä tarvitse pestä hiuksiaan lainkaan, jos ei halua. Silti hiusten pesemistä pidetään normaalina. Ketkä eivät huolehdi lainkaan ulkonäöstään? Alkoholistit ja narkomaanit, masentuneet ja psyykkisesti sairaat. Heille ulkonäöllä tai omalla fyysisellä ololla ei ole mitään merkitystä. Tämä on toinen ääripää.

Ajattelen kaikessa tasapainoa. Urheilu - lepo, nukkuminen - valveilla oleminen, oma aika - lapsille tai puolisolle annettava aika ja niin edelleen. Myös Raamatun asioiden kanssa tarvitsee olla tasapaino. Jos käy seurakunnassa tankkaamassa vain opetusta ja ahmii tietoa, se ei hyödytä mitään. Täytyy myös evankelioida tai tehdä hyväntekeväisyyttä, palvella ja auttaa (mikä jokaisen kutsumus on). Jos tekee liikaa muiden hyväksi, väsyy. Ihminen tarvitsee myös itse virvoitusta ylistyksen ja palvonnan kautta.
lara.tomb.raider
 
Viestit: 204
Liittynyt: 04. Tammi 2011 10:33
Paikkakunta: Satakunta

Re: Urheileminen

ViestiKirjoittaja Jukka-Pekka » 25. Marras 2011 09:03

lara.tomb.raider kirjoitti:Luulin kirjoittaneeni tähän viestiketjuun, mutta kirjoitustani ei näy missään. Itse en ole sitä poistanut enkä koe sen olevan niin provosoiva, että ylläpitokaan niin tekisi. Onko muille käynyt niin, että kirjoittaa ja lähettää tekstin mutta teksti ei menekään ketjuun??? Kiteytän tähän omat kokemukseni.

Rauhaa!

Minun tiedossani ei ole, että ylläpito olisi poistanut viestisi. Mutta näin voi käydä, kuten minulle useastikin, jos kirjoitan suoraan foorumille johonkin ketjuun tai aloitan jonkin ketjun, niin kirjoitus voi hävitä kuin tuhka tuuleen, mikäli liian pitkään kirjoittaa. Pitäisi tarkistaa, onko asialle mitään tehtävissä. En tiedä, vaikka olen itse ylläpidossa :oops: .

En tiedä kovin tarkasti, mitä Raamattu sanoo liikunnasta. Jotain vertauskuvallista siellä on, kuten "juoskaa väsymättä loppuun asti". Raamatusta löytyy kuitenkin maininta, että ruumis on Pyhän hengen temppeli. Mielestäni se kuvaa hyvin sitä, että ihmisen tulee huolehtia itsestään kokonaisvaltaisesti. Fyysiseen hyvinvointiin vaaditaan tarpeeksi liikuntaa, hyvää ja terveellistä ruokaa ja riittävästi unta. Suomalaiset liikkuvat keskimäärin liian vähän. Istumatyötä tekevälle nuorelle (20-40) vuotiaalle kolme kertaa viikossa hengästyttävää liikuntaa on liian vähän. Terveysviranomaiset ovat (ilmeisesti) tekemässä uusia suosituksia. Jos liikkuu pääosin autolla, tulisi liikuntaa harrastaa enemmän kuin tuo 3x30 minuutti viikossa. Joillakin liikunta menee pakkomielteen/ epäjumalanpalvonnan puolelle, mikä ei ole oikein.

Itse ajattelen liikuntaa, urheilua ja kuntoilua kokonaisuutena.
Jos kävelen töihin ja takaisin (n. 4km suuntaansa), en välttämättä kaipaa päivässä muuta liikuntaa. Työni on osittain seisomatyötä ja fyysistä (orkesterin johtaminen, soittaminen jne.). Jos kuljen autolle, voin käydä kuntosalilla jumpassa tai liikkumassa muuten. Kun meillä oli kesällä omakotitalon kunnostusta (tein mieheni kanssa yhtä raskaita fyysisiä töitä 6-8h päivässä) tai nyt syksyllä pihan haravointia, en mennyt kuntosalille hyötyliikunnan suuren määrän vuoksi. Toisinaan tuollaisina päivinä saatan venytellä kotona tai käydä jollain kevyellä jumppatunnilla. Kokonaisuus ratkaisee. Sen tiedän, että mitä enemmän liikun, sitä paremmin voin! Lepo on tärkeää myös, mutta hyvään unenlaatuun vaikuttaa ainakin minulla myös liikunta.

Vaikka liikun terveydellisistä syistä, tykkään myös siihen liittyvästä ulkonäköedusta. Liikunnalla on muitakin hyviä puolia kuin terveys- ja ulkonäkövaikutukset. Liikunta auttaa myös moniin psyykkiseen hyvinvointiin. Yritän huolehtia itsestäni myös muuten. Käyn hierojalla melko säännöllisesti. Lisäksi meikkaan arkisin kevyesti ja juhliin vahvemmin. Nautin meikkaamisesta, koska en koe sitä orjuuttavaksi. Voin kulkea ilman meikkiä. Olen käynyt työpaikallani myös remonttivaatteissa ja meikittä. Koen kuitenkin, että meikkaaminen saa minut itseni paremmalle mielelle. Samaan hyvään oloon auttavat puhtaat vaatteet, ihon rasvaaminen (minulla on melko kuiva iho) ja sauna.

Onko suihkussa pakko käydä? Ihmisen ei välttämättä tarvitse pestä hiuksiaan lainkaan, jos ei halua. Silti hiusten pesemistä pidetään normaalina. Ketkä eivät huolehdi lainkaan ulkonäöstään? Alkoholistit ja narkomaanit, masentuneet ja psyykkisesti sairaat. Heille ulkonäöllä tai omalla fyysisellä ololla ei ole mitään merkitystä. Tämä on toinen ääripää.

Ajattelen kaikessa tasapainoa. Urheilu - lepo, nukkuminen - valveilla oleminen, oma aika - lapsille tai puolisolle annettava aika ja niin edelleen. Myös Raamatun asioiden kanssa tarvitsee olla tasapaino. Jos käy seurakunnassa tankkaamassa vain opetusta ja ahmii tietoa, se ei hyödytä mitään. Täytyy myös evankelioida tai tehdä hyväntekeväisyyttä, palvella ja auttaa (mikä jokaisen kutsumus on). Jos tekee liikaa muiden hyväksi, väsyy. Ihminen tarvitsee myös itse virvoitusta ylistyksen ja palvonnan kautta.


Sinulla on terve suhtautuminen liikuntaan. Jumalan tahto on varmasti, että voimme myös kokonaisvaltaisesti hyvin, mihin voimme vaikuttaa omilla elintavoillamme. Minä kyllä ainakin kuitenkin käyn suihkussa aika ajoin ja pesen säännöllisesti hiukseni, muutoin siitä seuraa moninaisia ongelmia itselle ja muillekin. Ja vielä, meidän ei ole pakko/ei täydy evankelioida yms. , vaan saamme Herran armosta, mikäli Hän on kutsunut esim. evankelioimiseen, evankelistaksi jne. viedä pelastussanomaa Jeesuksesta maailmaan ja uskonnolliseen nimikristilliseen maailmaan = uskosta osattomat. Herra johdattaa näissä asioissa varsinkin, kun rukoillen kuljemme.

Jer.31:9..."minä johdatan heitä, kun he kulkevat rukoillen..."

Siunausta :pc:
Jes.35:8 "Ja siellä on oleva valtatie, ja sen nimi on "pyhä tie": sitä ei kulje saastainen; se on heitä itseänsä varten. Joka sitä tietä kulkee, ei eksy - eivät hullutkaan."
Jukka-Pekka
 
Viestit: 534
Liittynyt: 18. Marras 2010 17:30

Re: Urheileminen

ViestiKirjoittaja lara.tomb.raider » 25. Marras 2011 10:22

KAIKKI (koko meidän elämä) on yhtä suurta armoa. Ajattelen meikkaamista kuin kankaalle maalaamisena, jota voin tehdä silloin tällöin. Iloitsen siitä. Toisilla on kiharat hiukset, joillain erilaiset (naiset saavat erilaisia kampauksia aikaan käyttäen luovuuttaan). Ajattelen ulkonnäköä myös lahjana, jolla voimme leikitellä ja muutella tiettyyn rajaan asti. Jumala on antanut "palikat" (kulttuurin, perheen, ulkonäön, luonnolliset lahjat ja luonteen, kristityille myös armolahjoja), ja me voimme näillä "palikoilla" toimia tiettyyn rajaan asti vapaasti. Huom! En tarkoita nyt mitään tatuointeja ja jotain ylilyöntejä. Joku kysyi, mikä ero on vähällä ja paljolla meikkaamisella, koska se on kaikki meikkaamista. Mikä ero on alkoholin kohtuukäytöllä ja humalajuomisella tai mikä ero on ahmimisella/ ylensyönnillä tai terveellisellä ruoan nauttimisella kohtuudella: se, että toinen on syntiä ja toinen asia ei ole, vaikka on kyse sitten ruoasta tai alkoholista (tai mistä asiasta tahansa).

Liikkuminen on lahja minulle, koska en ole esim. sidottu pyörätuoliin. Samoin Jeesuksen pelastus on lahja Jumalan armosta! Tarkoitin tuolla evankeliumin työn tekeminen - oma lepo/ oppiminen ja ammentaminen -esimerkillä tasapainoa. Meidät jokainen on kutsuttu viemään evankeliumia eteenpäin. Meillä on eri palvelutehtävät ja lahjat (jotkut ovat evankelistoja, jotkut eivät!), mutta jokainen tekee jotain. Siinä "jossakin" voi sitten väsyä liikaan tekemiseen. Mutta jos vain odottelemme ja opettelemme, istumme seurakunnan kokouksissa, käymme esirukoiltavana vuosi toisensa jälkeen (että Jumala näyttäisi mikä meidän tehtävä on valtakunnan eteenpäin viemisessä), suunnittelemme ja haaveilemme, kukaan ei kuulisi evankeliumia. Tasapaino tässä(kin) asiassa.

Siunausta kaikille :amen4:
lara.tomb.raider
 
Viestit: 204
Liittynyt: 04. Tammi 2011 10:33
Paikkakunta: Satakunta

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa

cron