Urheileminen

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Urheileminen

ViestiKirjoittaja JHK » 25. Marras 2011 12:33

Mielestäni viimeisimmissä kommenteissa on esimerkillisen tervettä suhtautumista näihin asioihin.
JHK
 

Re: Urheileminen

ViestiKirjoittaja PetriFB » 25. Marras 2011 20:59

Meikkauksesta muutama ajatuksen poikanen. En vastusta naisia, jotka meikkaavat enkä ole meikkausta vastaan ehdottomasti, vaikka näen sen turhana monessa tapauksessa. Ihonhoito on eri asia kuin meikkaaminen, sillä ihonhoito tähtää ihon hoitamiseen ja meikkaaminen tähtää kaunistautumiseen ja korostamiseen, jossa korostetaan omaa ulkonäköä. Tuon tässä sen esille, että nykyään niin naiset kuin miehetkin voivat meikata. Eli lukekaa tämä molempia koskevaksi, mutta muistaen etteivät kaikki naiset tai miehet meikkaa.

Sitten tutkittua tietoa:

Yleisradion teettämän tutkimuksen mukaan reilusti yli puolet naisista (62 %) ehostaa kasvojaan joka päivä tai lähes joka päivä. Syy siihen on selvä: valtaosa naisista näyttää mielestään paremmalle meikattuna. Miehistä kuitenkin vain 38 % pitää kumppaniaan paremman näköisenä meikattuna kuin ilman meikkiä, ja yli puolet (51 %) on sitä mieltä, että puoliso on yhtä kaunis myös meikittä.

Muita tärkeitä syitä itsensä ehostamiselle ovat naisten mielestä meikkaamisen hauskuus ja mahdollisuus peittää ikääntymisen merkkejä. Lisäksi lähes joka viides nainen tuntee itsensä varmemmaksi meikattuna.

Toimihenkilöt ja suurituloiset ehostavat itseään keskimäärin muita naisia useammin. Sen sijaan noin joka kymmenes nainen ei meikkaa juuri koskaan.


http://olotila.yle.fi/arkisto/tutkittua-meikkaaminen

Siis valtaosa meikatuista naisista kokee itsensä kauniimmaksi tai paremman näköiseksi meikattuna. Osalle (ei kaikille) on kyse myös seksuaalisen vetovoiman herättämisestä, vaikka tutkimus ei sitä paljasta, niin se on kuitenkin osaltaan myös piilotajuisesti sekä osalla ihan tietoisesti mukana. Mistä tämä kertoo? Epävarmuudesta sekä siitä että haluaa korostaa muille omaa kauneuttaan ja tuntee itsensä epävarmaksi ilman meikkiä. Melkein kaikissa kulttuureissa on tämä asenne naisilla, eikä se siten ole ihme eikä syyllistämisen asia. Naiset oppivat tämän, siis suurin osa (ei kaikki), koska lihallisessa ja sielullisessa maailmassa naisen ulkonäölle asetetaan liian suuret paineet ja odotukset.

Kun ihminen tulee uskoon, niin hän alkaa kasvamaan uskossa ja tulee ymmärtämään sisäisen kauneuden merkityksen ja ulkoinen ylimääräinen kauneuden korostamisen tarve vähenee ja myös kokonaan katoaa monilla, siis tarkoitan meikkaamista. Muuten ulkonaisesta kauneudesta tulee naisen pitää huolta; pestä hampaat ja kasvot sekä tukka ja olla siistin näköinen. Sama se on miehilläkin, että on hyvä pitää huolta itsestään, eli olla puhdas jne. Mutta ylimääräinen kauneuden korostaminen kyllä alkaa rapistua, eli maailmallinen meikkaaminen, jolla tarkoitan sitä, että oman kauneuden korostaminen meikkaamisen kautta alkaa vähenemään ja lopulta voi kadota kokonaan, koska alkaa uskossa kypsyminen ja kasvu kohti sisäisen ihmisen kauneutta. Siis tarkoitan meikkaamisella meikkaamista, jonka tarkoitus on korostaa omaa kauneuttaan, jossa näkyy selkeästi kuinka meikillä korostetaan omia kasvojaan maailmallisen ja lihallisen mielen mukaan.

Olen sitä mieltä, että tässä on kyse paljolti kasvusta ja uskovat naisia, jotka meikkaavat eivät ole muita huonompia, he ovat vain tietyssä kasvuvaiheessa. Esimerkiksi minä olen paljon kasvamattomampi kuin apostoli Paavali ja tuskin koskaan saavutan sellaista kypsyyttä kuin Paavalilla oli. Siitä huolimatta Jumala rakastaa minua yhtä paljon kuin Paavalia, vaikka hän onkin minua kypsempi ja kasvaneempi.

Kaikille tulee antaa tilaa ja aikaa kasvaa. En kiinnitä huomiota esim. kokouksissa joissa olen puhunut naisten meikkeihin siten, että saarnaisin heitä ottamaan pois meikit, vaan opetan ja julistan Jumalan sanaa, joka kasvattaa niin miehet kuin naisetkin kasvamaan sisäisesti kauniiksi Kristuksessa (Messias Jeesuksessa). Tämä saa aikanaan uskovan naisen kasvamaan siten että hän alkaa tavoittelemaan sisäistä kauneutta ja jättää pois, jopa kokonaan meikkaamisella ulkonäön korostamisen. Samoin se muuttaa myös miehen turhamaisen ulkoisen kauneuden (komeuden) tavoittelun sisäisen kauneuden tavoittelemiseksi.

1 Piet 3:
1 ¶ Samoin te, vaimot, olkaa alamaiset miehillenne, että nekin, jotka ehkä eivät ole sanalle kuuliaisia, vaimojen vaelluksen kautta sanoittakin voitettaisiin,
2 kun he katselevat, kuinka te vaellatte puhtaina ja pelossa.
3 Älköön teidän kaunistuksenne olko ulkonaista, ei hiusten palmikoimista eikä kultien ympärillenne ripustamista eikä koreihin vaatteisiin pukeutumista,
4 vaan se olkoon salassa oleva sydämen ihminen, hiljaisen ja rauhaisan hengen katoamattomuudessa; tämä on Jumalan silmissä kallis.
5 Sillä näin myös muinoin pyhät vaimot, jotka panivat toivonsa Jumalaan, kaunistivat itsensä ja olivat miehillensä alamaiset;

Koen että tässä painotetaan ettei uskovan ihmisen kaunistus ole ulkonaista, siis siten että maailmallinen ulkonainen kaunistautuminen on vallannut uskovan sydämen. Vaan että kun sisäisesti kaunistuu ja se on tärkein asia, niin ulkonaisesti voi näyttää siistiltä, eli pitää vaikka kauniita asuja, mutta niissä ei ole maailmallisen ulkonaisen tavoittelun merkkejä, vaan kun uskova on sisäisesti kaunis, niin hän pukeutuu siveän siistiksi ja siveän kauniiksi, ei kuten tämän maailman houkutuslinnut, jotka korostavat omaa ulkonaista olemustaan. Puhdas sydän ja sisäisesti kauniin sydämen omaava nainen ei tarvitse ulkonaisen kauneuden korostamista meikkien avulla.

Vaimoni on ollut töissä asiakaspalvelutöissä ilman meikkiä, mutta muuten hän oli huoliteltu ja siisti. Nainen voi siis olla luonnon kauniina ja siistinä töissä kuin töissä. En siis ole tuomitsemassa uskovia naisia, jotka meikkaavat, vaan tuon esille, että voi esiintyä myös luonnon kauniina.

Eräs pari tuli luokseni ja mies pyysi minua nuhtelemaan pariaan, kun olivat menossa Keuruun kesäjuhlille. Oli kuuma kesäpäivä ja nainen oli pukeutunut asialliseen t-paitaan sekä hameeseen, joka oli polviin asti. Sanoin että parisi on pukeutunut ihan ok, enkä siinä ole mitään nuhdetta. Annoin kuitenkin pienen nuhteen sille miehelle. Hän oli menossa Keuruulle shortsit jalassa ilman paitaa. Sanoin, että olisi hyvä laittaa vaikka t-paita päälle, sillä ruskettunut rintasi ja rintakarvasi voi olla lankeemuksena jollekin naiselle. Hän suuttui minulle kovasti. Minä koin miehessä farisealaisen asenteen, jonka kautta hän tuomitsi parinsa, joka oli ihan asianmukaisesti pukeutunut, kun sen sijaan hän itse oli asiaankuulumattomasti pukeutunut.

Sitten siihen ihonhoitoon. Jos ihossa on ongelmia, niin totta kai on oikein ja järkevää käyttää sellaisia tuotteita, jotka auttavat iho-ongelmissa. Tätä ei verrata mielestäni meikkaamiseen, korjatkaa jos olen väärässä. Olen mies enkä ole koskaan käyttänyt meikkejä, joten minun "asiantuntemukseni" ei ole parasta mahdollista tasoa, vaan tuon esille sen miten ymmärrän ja koen tämän asian.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Urheileminen

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 25. Marras 2011 21:23

Samaa mieltä kanssa. Oma luonnonkauneus kaunistaa enemmän kuin meikattu. :thumb:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Urheileminen

ViestiKirjoittaja Jukka-Pekka » 28. Marras 2011 19:42

Kyllähän Paavali viittaa hengelliseen kasvuun ja sisäiseen kauneuteen, missä olen samaa mieltä. Minä en edes huomaa, onko vaimoni ehostautunut/meikannut vaiko ei. Jonkinlainen meikkauspussi hänellä on, mutta tutkimus ei ainakaan hänen kohdallaan pidä paikkaansa. Meikkausosastolta hän on ostanut pitkäkestoisia ihonhoitoon liittyviä tuotteita, mikä on taas ihosta huolehtimista. minun itseni pitäisi huolehtia ihostani enemmän rasvaamalla sitä lääkkeenomaisilla aineilla, ettei se kutisi ja kuivuisi. Taustalla on seborrooinen ekseema eli suomeksi sanottuna taliköhnärokahtuma, jota olisi hoidettava useimmin ja minulla on jatkuva resepti erääseen kosteusvoiteeseen apteekista.
Huomattava meikkaus ei ole minusta miehenä edes hyvännäköistä saati, että se herättäisi haureellisia ajatuksia. Jonkinlainen epävarmuus on varmaan taustalla, jos pitää olla naamioituna sen näköiseksi, että kun meikit ottaa pois, niin ulkonäkö muuttuu radikaalisti. Itse en tuntenut erästä naapurin rouvaa, kun olin nähnyt hänet vahvasti meikattuna ja hän kävelikin vastaan ilman meikkiä. En tervehtinyt "tuntematonta" ja siitä seurasi loukkaantuminen. Vastaavia tapauksia on useita ja onpa sattunut kohdalleni.
Hiusväriasiasta päästiin yhteisymmärrykseen, kun naisista ei aina tiedä, onko väri päässä oikea vaiko ei. Vaimoni värjäsi hiuksia monta vuotta sitten. Minäkin peittelin harmaita. Luin hiusväreistä ja niiden vaarallisuudesta, minkä perusteella päätin, että antaapi tukan harmaantua rauhassa ja nyt siitä tuleekin naisilta positiivista palautetta, kuinka charmikas olen. No, tämä menee toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos!!!...paitsi vaimoni sanomana. Pitäisikö sittenkin värjätä...en kuitenkaan värjää, eikä värjää kauniita luonnonvaaleita hiuksia vaimonikaan - enää. Toisaalta tunne hänet sen verran hyvin, että hän kiusaantuu valtavasti, jos joku muu paitsi minä kehun hänen ulkonäköään. Eihän siinä mitään pahaa ole sanoa omalle vaimolleen, että olet kaunis.
Kun nyt kirjoittaessani tätä, kysyn vaimoltani, oletko meikannut, niin vastaus on, että määrätyt toimenpiteet ihonhoitamiseksi hänen on hyvä tehdä. Ok, varmasti näin on. :think2:

Siunausta!
Jes.35:8 "Ja siellä on oleva valtatie, ja sen nimi on "pyhä tie": sitä ei kulje saastainen; se on heitä itseänsä varten. Joka sitä tietä kulkee, ei eksy - eivät hullutkaan."
Jukka-Pekka
 
Viestit: 534
Liittynyt: 18. Marras 2010 17:30

Edellinen

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 38 vierailijaa

cron