Masentunut, jota masennetaan... viekää minut Jeesuksen LUO !

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Masentunut, jota masennetaan... viekää minut Jeesuksen L

ViestiKirjoittaja Jukka-Pekka » 30. Marras 2011 12:05

Lääkkeistä vielä sananen. Täällä osin tarpeettomasti pelotellaan keskushermostoon vaikuttavista lääkkeistä. Nyrkkisääntö on, että mikäli käyttö on valvottua, annostus oikea ja lääke sopii, jolloinka tulee vähäisiä ja ei ollenkaan tai siedettäviä sivuvaikutuksia, ei lääke ole vaarallinen, SIIS OIKEIN KÄYTETTYNÄ! Minulle tehtiin tasan viikko sitten nielun avarrusleikkaus liittyen synnynnäiseen uniapneaan. Minulla nielu on ahdas, mutta päälle päin se ei näy. Olen joillekin kipulääkkeille allerginen, ensisijaisesti asetosalisyylihapolle ja sen johdannaisille = ASA-allergia. En siis voi käyttää kipulääkkeitä, jotka sisältävät asetosalisyylihappoa, kuten esim. Asperiini jne. tai esim. Burana, jossa vaikuttavana aineena on iburofeniini. Lievään ja keskivaikeaan kipuun minulla auttaa yleensä Panadol, jossa vaikuttavana aineena on parasetamoli. No, onneksi se käy minulle, muutoin vaihtoehdot kivun lievittämiseen olisivat vähissä, ellei Herra niitä lievitä. Kurkussamme on paljon hermopäätteitä, jotka aistivat herkästi kipua. Nielunalueelle tehdyt leikkaukset ovatkin usein kivuliaita operaation jälkeen. Meillä ihmisillä on erilainen kivunsietokynnys. Kokeilin aluksi pärjätä leikkauksen jälkeen parasetamolilla, mutta se ei auttanut. Sairaalasta minulle tarjottiin erittäin vahvaa opioidi-johdannaista, mutta en suostunut siihen. Mutta on muitakin opioidijohdannaisia ja lievempi minulle tarjotuista vaihtoehdoista on kivunhoitoon tarkoitettu Panacod, joka sisältää parasetamolia ja kodeiinia. Kodeiinia käytetään myös joissain esim. yskänlääkkeissä, mm. siksi, koska se kuivattaa limakalvoja. Panacod ei sovi kaikille ja jotkut saavat siitä voimakkaitakin sivuvaikutuksia. Se aiheuttaa pitkäaikaisessa käytössä riippuvuutta ja sitä myös väärinkäytetään, onpa sitä myös myynnissä katukaupassakin. Sillä on myös hengenvaarallisia interaktioita joidenkin muiden lääkkeiden kanssa, yleensä keskushermostoon vaikuttavien lääkkeiden, alkoholin jne. kanssa. Yleensä turvallinen määrä ko. lääkettä päivittäin käytettynä on korkeintaan 6 mg ja tietyistä fysiologisista (maksan entsyymien toiminta ) syistä sitä ei tule ottaa kuin 4 - 6:n tunnin välein. Parasetamoli ja kodeiini kivunlievittäjinä vahvistava elimistössä toistensa kipua lievittävää vaikutusta siten, että maksassa syntyy metaboliitteina morfiinia, jolloinka kipu lievittyy tehokkaammin kuin pelkällä parasetamolilla, jota ei myöskään tule ottaa enempää kuin korkeintaan 6 mg/pv tilapäiseen kipuun. Panacod on kolmiolääke. Kaikki varmaan tietävät, mitä se tarkoittaa. Jotta leikkauksen jälkeinen kipuni olisi edes siedettävällä tasolla niin, että pystyn syömään vellimäisiä/nestemäisiä ruokia ja juomaan jotakin sekä puhumaankin että nukkumaankin, on minun käytettävä kyseistä lääkettä. Olo on vähän hutera ja pieniä sivuvaikutuksiakin on, joista ei ole suuremmin haittaa ja joista osa on ennaltaehkäistävissäkin. Oikein käytettynä lääke on turvallinen. Väärinkäytettynä riippuvuutta (fyysistä ja psyykkistäkin) aiheuttava ja jopa kuolemaan johtava lääkevalmiste. Käytän toistaiseksi lääkettä 4 mg/pv ja 1 mg Panadolia (parasetamol). Opioidit luetaan huumausaineisiin. Kodeiini on opioidi. Monet vahvat kipulääkkeet ovat opioidijohdannaisia.

Leikkausten jälkeen kivun lievittämiseksi niitä laitetaan suoraan suoneenkin, jolloin ne vaikuttavat nopeammin ja tehokkaammin.
Tässä on esimerkki siitä, että ko. lääkkeellä voidaan alkaa hysterisoimaan siten, että MIES KÄYTTÄÄ OOPPIUMIA :o . Niin käytänkin, mutta lääkkeenä lääkärin reseptillä, valvonnassa ja harkitusti pienimmällä mahdollisella annostuksella tilapäisesti. Pisin aika, kun olen kyseistä lääkettä joutunut käyttämään on noin kuukausi, kun kaatuessani mursin kylkiluuni ja tilani oli erittäin kivulias pitkään ja jokainen hengitysliike aiheutti kovia tuskia, enkä olisi saanut nukutuksi. Kyseinen lääke ei sovi kaikille. Minulle se sopii. Jos ei sopisi, joutuisin kokeilemaan paljon vahvempia ja tehokkaampia opioidijohdannaisia, joita on laaja kirjo. Jos taas en käyttäisi mitään kivunlievittäjää tai en olisi käyttänyt koskaan, yöuneni olisivat menneet kuukaudeksi, mistä seurauksena olisi ollut varmasti psyykoosi, syömättömyys ja juomattomuus, mikä taas etenkin viimeisen tarpeen laiminlyönnin seurauksena olisi johtanut hankaliin komplikaatioihin elimistössä ja lopulta kuolemaan.

Täällä ollaan eräässä viestissä leimattu bentsodiatsepiinit masennuksen ensisijaisena lääkehoitomuotona. Ne eivät ole masennuksen ensisijainen hoitomuoto, eivätkä lääkkeet yksinään sitä tee, vaan muutakin hoitoa tarvitaan, esim.oikea ravitsemus, liikunta ym. terveelliset elämäntavat ovat hyviä 'lääkkeitä' moneen sairauteen jopa parantaen ne, ennaltaehkäisten monia sairauksia jne. Kaikki lääkkeet eivät siis sovi kaikille ja moni sairaus vaatii parantuakseen muutakin hoitoa kuin lääkehoitoa. Sama pätee masennuksen hoitoon. Eivät kaikki lääkkeet kaikille sovi, kuten ei minullekaan sovi kaikki särkylääkkeet tai jotkut muut lääkkeet, kuten eräät antiobiootit jne. Masennuksen yhteydessä saattaa esiintyä vaikeaa tuskaista ahdistuneisuutta, unettomuutta jne. mihin jotkin bentsodiatsepiinit ovat ensiapuna tiukassa lääkärin valvonnassa hyvä ja tehokas ensiapu. Niitä ei tule käyttää pitkäaikaisesti, vaan lyhytaikaisesti - yleensä puhutaan viikoista, ehkäpä kuukausista. Kun niitä viisaasti käytetään, ne tulee lopettaa asteittain hankalien vieroitusoireiden välttämiseksi. Ne aiheuttavat riippuvuutta ja toleranssi niitä kohtaan kasvaa, jolloinka on terapeuttisen vaikutuksen aikaansaamiseksi, on otettava yhä suurempia annoksia. Tässä yleistä tietoa ns. "bentsoista."
Näitä lääkkeitäkin on saatavana katukaupassa ja niitä väärinkäytetään huumausaineena monesti kohtalokkain seurauksin. Monia muitakin lääkkeitä käytetään tietoisesti väärin ja niihin liitetään useasti mukaan alkoholi, joitain muita lääkkeitä ja huumeita, jolloin puhutaan sekakäytöstä. Edellinen ei tee lääkkeistä yleensä pahoja, eikä voida jotain lääkeryhmää yleistää läpikotaisin pahaksi, jos väärinkäyttöä ilmenee. "Bentsoja" määrätään myös holtittomasti joskus ilman seurantaa, jolloinka väärinkäytön mahdollisuuden riski kasvaa. Niitä käytetään myös leikkausta edeltävänä esilääkityksenä, joissain lääketieteellisissä kuvantamismenetelmissä esim. ahtaanpaikan kammoa potevilla potilailla esim. mangneettikuvauksessa jne. Siinä potilas viedään melko ahtaaseen kuvantamisputkeen (joka on kuuma ja meluinen) melko pitkäksikin aikaa, jotta esim. jokin osa selkää saadaan kuvannettua ja diagnoosi varmistettua/selville. Ei ollenkaan huono lääke tällöin fobiasta, nimeltään ahtaanpaikan kammosta kärsivälle potilaalle. Tälläinen kammo voidaan hoitaa pois lääkkeettömästi esim. oppimiseen liittyvällä, kognitiivisella psykoterapialla, jossa potilasta altistetaan yksinkertaisesti fobialle ja vähitellen oppimalla voi vapautua pelosta, ellei Herra sitä tee. Jotkut, yllättävän monet kärsivät lentopelosta. Lentäminen heille on ylitsepääsemätön asia. Tiedän muutamia sellaisia. He ovat päässeet lentopelostaan kognitiivisen psykoterapian avulla. Siinä ei kaivella menneisyyttä ja menneisyydessä tapahtuneita asioita. Joissain sielunhoidollisissa tapauksissa on hyvä ehkäpä varovasti käsitellä jotain menneisyydessä tapahtunutta traagista tapahtumaa (esim. insesti, joka voi sairastuttaa psyykkisesti), joka ehkäpä aiheuttaa patoutunutta vihaa ja sitä kautta katkeruutta, joka on synti, josta on tehtävä parannus ja josta Herra voi vapauttaa terveen hengellisen kasvun kautta, kuten myös kaikesta muustakin synnistä vähitellen, mutta siis vajavaisiksi jäämme tässä ajassa, mutta kunhan tervettä hengellistä kasvuprosessia kohti Jeesuksen kaltaisuutta meissä tapahtuu jatkuvasti perustana Jeesuksen Golgatan sovitustyö syntiemme puolesta.

Kaikki ei siis ole niin mustavalkoista, vaan ihmisviisaus voi olla avuksi oikein käytettynä moneenkin asiaan...
Masennukseen ei tule minun käsittääkseni koskaan määrätä antipsykootteja, jos ei ole kyse psykoottisesta masennuksesta, jolloin todellisuuden taju on hämärtynyt voimakkaasti. Ja masennuksen syy on aina ensin koetettava selvittää kaikin mahdollisin keinoin ennen hoitoa. Antipsykootit ovat neuroleptejä, psykoosinestolääkkeitä. Jos aiemmin terve nainen joutuu psykoosiin, vaikkapa yllättäen synnytyksen jälkeiseen psykoosiin, tila saadaan hoidettua antipsykootilla ja ehkäpä muillakin hoitotoimenpiteillä. Potilas selviää, eikä lääkitys jää pysyväksi. Nyt ei tule minua käsittää siten, että opettaisin väärin esim. Jumalan mahdollisuuksista parantaa minkä tahansa sairauden tai häiriötilan. Jumala voi herättää vaikka kuolleista - en tiedä yhtään tapausta, että näin olisi käynyt, mikä ei tee minusta tai muista heikkouskoisia, eikä kenenkään tule ketään sellaiseksi nimittää tai syyllistää. Lasaruksen Jeesus herätti kuolleista. Joh.11 kertoo tilanteesta.

Joku mainitsi, että asenteissamme olisi korjaamisen varaa suhteessa neurobiologisiin ja psyykkisiin häiriöihin/sairauksiin. TOTTA, olen samaa mieltä. Tämä tällä erää liittyen pintapuolisesti lääkkeisiin, lääkevastaisuuteen, psyykkisiin/fyysisiin häiriötilanteisiin ja sairauksiin. Jos ei Herra paranna jotain mitä tahansa sairautta, niin Hän voi sen tehdä jotain muuta kautta. Olisi sydämetöntä jättää heitteille sairas ihminen!!! Sitäpaitsi me itsekukin vanhenemme ja fysiologisesti myös elimistömme vanhenee, rappeutuu ja sitä kautta voimme sairastua moniin eri sairauksiin. Ja vielä yksi asia, masentuneessa uskovassa EI OLE SELLAISTA KUIN MASENNUKSEN HENKIVALTAA! Tälläistäkin demonia on yritetty ajaa pois ja seurauksena on ollut liian usein sairaalahoito. Kun taas masennusta sairautena rukoillaan parantuvaksi, niin sellainen voi todellakin parantua ja kyseessä on Jumalan teko ja ihme, mitä tapahtuu tänäkin päivänä, mutta ei suinkaan siis aina. Herkkiä, hauraita, rikkinäisiä nuoria uskovia voi sairastuttaa hengellinen väkivalta. Hengellisestä puoskaroinnista onkin jo ollut foorumilla hyvä kirjoitus. Tälläisiä uskonyhteisöjä on. Vaihtuvuus on suuri ja yleensä paimenen paikalla on mustavalkoisen jyrkästi hengellisyydestä, uskovan kasvuprosessista ymmärtämätön 'ainoa oikeaoppinen' voimakas persoona, joka koettaa survoa väkisin johonkin muottiin uskovaa ja uskomaan täsmällisesti samoin kuin hän kaikessa oikeaoppisuudessaan itse. Tälläisissä tapauksissa potkitaan ikäänkuin eteenpäin hengellisesti nuorta, vielä vauvaa Kristuksessa sellaiselle hengellisyyden tasolle, jolle kyseinen veli tai sisar ei ole vielä kykene. Kasvu vie oman aikansa ja monista eri tekijöistä johtuen se ei ole kaikilla identtisen samanvauhtista. Ongelmia syntyy varmasti, jos paimeneksi ryhtyy sellainen, johon Herralta ei ole kutsumusta, eikä armoitusta. Tässä miettimistä :think2: rukouksen kanssa Herran edessä.

Siunausta, :hugehug:
Jes.35:8 "Ja siellä on oleva valtatie, ja sen nimi on "pyhä tie": sitä ei kulje saastainen; se on heitä itseänsä varten. Joka sitä tietä kulkee, ei eksy - eivät hullutkaan."
Jukka-Pekka
 
Viestit: 534
Liittynyt: 18. Marras 2010 17:30

Re: Masentunut, jota masennetaan... viekää minut Jeesuksen L

ViestiKirjoittaja Jukka-Pekka » 30. Marras 2011 12:18

Watchman kirjoitti:Toivon että otatte huomioon sen että olen kirjoituksissani käyttänyt joka kerta sanoja "pitkälti" ja "enimmäkseen"
kirjoittaessani psyykelääkkeiden vääristyneestä käytöstä. Eli en näe ja kirjoita täysin mustavalkoisesti asiasta niin-
kuin minut on tuomittu.

Joissain tapauksissa lääkityksen käyttö voi olla paikallaan, jos todella on niin että ongelmat johtuvat todellisesta
fysiologisperäisestä ongelmasta johon lääke todellisesti vaikuttaa. Mutta tarkoitukseni jota suurin osa täällä ei tunnu
haluavan ymmärtää on se suuri ongelma että esimerkiksi masennuslääkkeet ja psykotrooppiset lääkkeet eivät ole
sellaisia. Tämä ei ole mitään salatiedettä vaan yleisesti tunnustettu tosiasia. Ei tiedetä miten ne oikeastaan vaikuttavat,
ollaan vain huomattu niiden jotenkin lievittävän masennusoireta ja siksi niiden käyttöä oikeutetaan. Se on kuitenkin
tutkittu, että pitkässä käytössä ne nimenomaan muuttavat ihmisen aivotoimintaa niin ettei välittäjäaineet enää
toimi normaalisti.

Ongelma tänä päivänä ei ole se että ne jotka oikeasti tarvitsevat lääkitystä eivät sitä saisi. Ongelma on se että aivan
liian monet luulevat tarvitsevansa lääkitystä vaikka siitä ei ole heille kuin pelkkää haittaa.

*Watchman*


Rauhaa!

Hyvä, että olet korjaillut ja selventänyt asioita. Tiedän kyllä runsaasti ns. selviytymistarinoita, mikäli jonkin psyykkisen häiriötilan hoito on toteutettu oikein kokonaisvaltaisesti ihmisen tilanne huomioonottaen. Päinvastaisiakin tapauksia on siis ja asioilla on kääntöpuolensa, jonka olen myös nähnyt. Tilanne ei kuitenkaan ole täysin musta ja paha, kuten pitkään kirjanmerkeissäni ollut linkki pääosin antaa ymmärtää. Hauras ja rikkinäinen uskova tai uskosta osaton voi saada linkistä väärän kuvan. Sen verran olen ollut tekemisissä mielenterveyspotilaiden kanssa, joita uskovien että etenkin uskosta osattomien "roskasakiksi" roskasakiksi liian usein leimataan, että suurena vaarana näen sen, että he syyllistyvät ja syyllistävät perusteettomasti itseään (kun sitä jo muutoinkin tekevät) ja alkavat hädissään purkamaan omin päin lääkityksiä! Tämän takia näistä asioista on kirjoitettava erittäin varoen - varsinkin, kun tämä foorumi on julkinen kaikille.

Siunausta! JP
Jes.35:8 "Ja siellä on oleva valtatie, ja sen nimi on "pyhä tie": sitä ei kulje saastainen; se on heitä itseänsä varten. Joka sitä tietä kulkee, ei eksy - eivät hullutkaan."
Jukka-Pekka
 
Viestit: 534
Liittynyt: 18. Marras 2010 17:30

Re: Masentunut, jota masennetaan... viekää minut Jeesuksen L

ViestiKirjoittaja Watchman » 30. Marras 2011 15:24

Jukka-Pekka kirjoitti:Lääkkeistä vielä sananen. Täällä osin tarpeettomasti pelotellaan keskushermostoon vaikuttavista lääkkeistä.


Kertomasi esimerkki jossa sinulle tehtiin leikkaus ja sait sen vuoksi opiaattijohdannaista, on hyvä esimerkki siitä
pienestä prosentista tapauksista jossa tällaisten aineiden valvottu ja rajoitettu käyttäminen on perusteltua.
Toivottavasti ymmärrät viimeistään nyt ettei tarkoitukseni ole kieltää käyttöä niissä tapauksissa. Tämän päivän
maailmassa ei ole ongelma se, että tuollaisissa tapauksissa ei saisi sopivia lääkkeitä käyttöönsä. Ihmisiä länsimaissa
harvemmin tarvitsee valistaa lääkkeiden tarpeesta silloin kun niitä oikeasti tarvitaan.

Mutta kysyn sinulta Jukka-pekka etkö näe minkä mittaluokan ongelma tämä on mistä täällä olen kirjoittanut? Se
tuottaa suunnattomasti enemmän kärsimystä ja tuhoa ihmisille kuin sellaiset harvinaiset tapaukset jossa joku oikeasti
lääkitystä tarvitseva ei niitä saa tai lopettaa käyttönsä seinään. Ja olen ensimmäisestä kirjoituksesta lähtien varoittanut
vakavasti tekemästä sellaista!

Täällä ollaan eräässä viestissä leimattu bentsodiatsepiinit masennuksen ensisijaisena lääkehoitomuotona. Ne eivät ole masennuksen ensisijainen hoitomuoto, eivätkä lääkkeet yksinään sitä tee, vaan muutakin hoitoa tarvitaan, esim.oikea ravitsemus, liikunta ym. terveelliset elämäntavat ovat hyviä 'lääkkeitä' moneen sairauteen jopa parantaen ne, ennaltaehkäisten monia sairauksia jne.


Sitä olen koittanut sanoa, mutta ongelma onkin juuri siinä että usein ne ovat ensisijainen "hoito"muoto. Esimerkiksi
minulle tarjottiin niitä heti ensi alkuun kun menin hakemaan apua keskivaikeaan masennukseen ja annettiin ymmärtää
että jos ei lääkitys kelpaa on turha odottaa muutakaan apua. Myös tuttavilleni on käynyt näin, esimerkiksi eräälle jolle
kouluikäisenä määrättiin benzoja josta sitten alkoi vuosia kestänyt päihdekierre jonka vasta Jeesus katkaisi. En tiedä mitä
virallisesti väitetään mutta kokemuksien mukaan lähes aina ensisijainen vastaus on pilleri kouraan eikä paljon muuta apua
sitten tarjotakaan.

Ja tuo mitä kerroit benzoista miten niitä tulisi käyttää, on ihan totta mutta miten se sitten käytännössä toteutuu on
toinen juttu. Tiesitkö että tänä päivänä reseptilääkkeitä käytetään väärin enemmän kuin huumeiksi luokiteltuja?
2000-luvun alussa näitä käytettiin vielä suunnillen yhtä paljon, mutta muutaman vuoden aikana laittomien huumeiden
käyttö on jopa hieman vähentynyt kun taas reseptilääkkeiden "viihdekäyttö" on kasvanut valtavasti. Olisi aika herätä ja
avata silmät ennenkuin on liian myöhäistä!

Mutta tarkennan vielä että kirjoittaessani mielialalääkkeiden olevan turhia, tarkoitan sillä sellaisia jotka perustuvat serotoniini-
ja noradrenaliinisysteemin "korjaamiseen" (SSRI). Se on todella suuri huijaus sillä nämä lääkkeet eivät korjaa sitä vaan päinvastoin
saavat sen menemään epäkuntoon. Tieteelliset apukeinot joiden toimivuudesta ei ole tieteellistä näyttöä mutta
tieteellistä näyttöä löytyy niiden toimivuutta vastaan. Tätä totuutta pitäisi enemmän tuoda esille eikä ainakaan
kieltää sitä esille tuomista sillä se voi koitua monelle turmioksi kun taas asianmukainen varoittaminen ja kehoittaminen
voi auttaa monia välttämään tuon ansan tai pääsemään siitä pois jos siihen on joutunut.

Ja vielä yksi asia, masentuneessa uskovassa EI OLE SELLAISTA KUIN MASENNUKSEN HENKIVALTAA!


Uskovassa itsessään ei ole riivaajaa mutta masennuksen henkivalta voi vaikuttaa uskovaan ihmiseen erilaisten asioiden kautta.
Minusta meidän uskovien on otettava huomioon myös henkimaailma kun kohtaamme masentuneita ihmisiä. Mutta uskon että
varmasti myös tapahtuu ylilyöntejä joista kerroit vaikka itselläni ei ole sellaisista paljoa kokemusta.

*Watchman*
Watchman
 
Viestit: 26
Liittynyt: 04. Marras 2011 18:58

Re: Masentunut, jota masennetaan... viekää minut Jeesuksen L

ViestiKirjoittaja toni t » 30. Marras 2011 16:32

Watchman: Mutta esimerkiksi psyykelääkkeiden suhteen asia on todella selkeä ja todisteita sekä kokemuksia löytyy aivan
valtavasti sen puolesta ettei psyykelääkkeitä pitäisi juuri kenenkään käyttää. Kolesterolilääkkeet ovat toinen. En ala
näistä väittelemään kenenkään kanssa, toin vain esille varoitukset ja kehoitan tutkimaan asiaa Jumalan johdatuksessa.


Olen nähnyt oikeasti psyykkisistä sairauksista kärsiviä ihmisiä ja heille on masennsulääkkeet tuoneet apua ja helpotusta elämään. Tämä ei ole mikään teoria vaan itse havaitsemani tosi asia elävästä elämästä ja olen tätä elämää seurannut psykiatrian osastolla ja avohoidossa olevien ihmisten kohdalla. Olen nähnyt sen mitä on tapahtunut kun lääkkeitä vaihdellaan ja vähennetään jne.. Lääkkeillä on monissa psyykesairauksissa todella iso ja tärkeä rooli. Psykoosin hoidassa lääkkeet ovat ehdottoman tärkeitä ja tästä on kokemusta. Olen nähnyt sen että kun psykoosin jälkihoidossa lääkitystä niin psykoosi kuin masennuslääkkeitä vähennetään liian nopeaan niin sairaus voi iskea uudestaan. Oikeasti pyykesairaudesta kärsivälle ihmiselle lääkkeet ovat siis todella tärkeitä ja niitä ei tule väheksyä.

Täysin eri asia on sitten se onko ihminen oikeasti sairas. Se että elämäntilanne masentaa tervettä ihmistä ei ole oikea psyykesairaus ja sellaiseen ei myöskään lääkkeet auta eikä ole hyväksi. Lääkkeissä on aina myös haittavaikutuksia mutta oikeasti psyykkisestisairaalle ihmiselle lääkkeen tuoma apu on niin tärkeä ettei lääkitystä tule hylätä jos ei tunne pärjäävänsä ilman. Tottakai aina paras olisi että pärjäisi ilman lääkitystä ja se on myös lääkityksen tavoite.

Lääkärit sanoivat myös minulle aina että lääkkeet ovat vain tämän sairauden hoidon ajaksi ja että niistä on tarkoitus päästä mahdollisimman nopeasti eroon. Söin itse noin vuoden erinlaisia lääkkeitä jotka lopetettiin kun niitä ei enään tarvittu. Lopetus tulee tehdä pikkuhiljaa että elimistö tottuu muutokseen.

Ps. Whatcman olisikohan meidän syytä kohta noudattaa sinun kommenttiasi ettei näistä lääkeasioista aleta väittelemään... :think2: :wise3:
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Masentunut, jota masennetaan... viekää minut Jeesuksen L

ViestiKirjoittaja Watchman » 30. Marras 2011 17:15

Toni l kirjoitin etten halua alkaa väittelemään kenenkään kanssa enkä edelleenkään halua. Olen kirjoittanut
vastauksia koska minua on syytetty ja tuomittu asioista joita EN ole kirjoittanut selventääkseni mitä oikeasti
olen kirjoittanut ja mitä en. Sekä tarkentanut joitakin asioita kun monella tuntuvat menevän sekaisin puurot ja
vellit (alettiin puhumaan esimerkiksi fyysisten sairauksien lääkkeistä joista en alunperin ole kirjoittanut mitään).

Olen nähnyt sen että kun psykoosin jälkihoidossa lääkitystä niin psykoosi kuin masennuslääkkeitä vähennetään liian nopeaan niin sairaus voi iskea uudestaan.


Jos olet lukenut kirjoituksiani niin tiedät mistä tuo ilmiö johtuu. Se johtuu siitä että nuo lääkkeet saavat ihmisen
aivojen välittäjäaine systeemin sekaisin. Tämä on aivan tutkistuti todennettua jo 1980-luvulla että masentuneilla
ihmisillä ei ole mitään vikaa tuossa systeemissä, vaikka sitä ennen niin luultiin ja kuviteltiin lääkkeiden korjaavan
sen kuvitellun vian. Ja tutkitusti on myös todettu että masennuslääkkeet vaikuttavat tuohon systeemiin niin ettei
se enää toimi normaalisti. Tämä ei ole mikään hatusta vedetty juttu tai oma mielipide vaan tieteellisesti tutkittua.

Se että lääkkeet joillakin auttavat sillä tavalla että ne lievittävät oireita jotta ihminen pystyy saamaan elämänsä
tasapainoon, ja sitten pikkuhiljaa lopettaa lääkeiden käytön, on varmasti myös ihan totta enkä sitä ole kieltänyt.
Mutta se ei perustu siihen että nuo lääkkeet toimisivat kuten niiden väitetään toimivan, koska ne eivät toimi niin.

Luulen että sellaisissa tapauksissa on sama antaisiko masentuneelle masennuslääkeen sijaan vaikkapa päivittäin
pieniä määriä amfetamiinia tai kokaiinia, nämä kaikki auttaisivat samalla tavalla, sillä niissä tapauksissa apu tulee
siitä että ihminen saa tuosta aineesta väliaikaisesti voimaa jonka avulla järjestää asiansa kuntoon, ja sitten sen
jälkeen päästä tuosta lääke/huumekoukusta eroon. Eli ratkaisu on silloinkin taas se että saa elämänsä tasapainoon
ja lääke antaa siihen vain voimaa. Eli ongelma ei ole välittäjäaineissa vaan enemmänkin psyykkinen. Taisin jo
aikaisemminkin mainita useista tutkimuksista, joissa on todettu lumelääkkeiden toimineen yhtä hyvin tai jopa paremmin
kuin masennuslääkkeiden (sivuvaikutusten vuoksi). Sekin osoittaa että ongelma on enemmän psykologinen kuin fysiologinen.

Tämä voi joissain tapauksissa toimia, mutta kun katsoo kokonaiskuvaa ja kuinka monessa tapauksessa se EI toimi
vaan lääkkeet saavat aivotoiminnaltaan terveen ihmisen aivotoiminnan oikeasti sekaisin ja mahdollisesti jopa elinikäiseen
lääkeriippuvuuteen, niin ollaan kokonaisuutena aika paljon miinuksen puolella.

Vaikuttaa siltä että monet kirjoittavat aiheesta vain mutu-tuntuman perusteella eivätkä ole oikeasti tutkineet mistä
näissä lääkkeissä ja asioissa on kyse..? :think2:

*Watchman*
Watchman
 
Viestit: 26
Liittynyt: 04. Marras 2011 18:58

Re: Masentunut, jota masennetaan... viekää minut Jeesuksen L

ViestiKirjoittaja toni t » 30. Marras 2011 17:49

Watchman kirjoitti:Toni l kirjoitin etten halua alkaa väittelemään kenenkään kanssa enkä edelleenkään halua. Olen kirjoittanut
vastauksia koska minua on syytetty ja tuomittu asioista joita EN ole kirjoittanut selventääkseni mitä oikeasti
olen kirjoittanut ja mitä en. Sekä tarkentanut joitakin asioita kun monella tuntuvat menevän sekaisin puurot ja
vellit (alettiin puhumaan esimerkiksi fyysisten sairauksien lääkkeistä joista en alunperin ole kirjoittanut mitään).

Olen nähnyt sen että kun psykoosin jälkihoidossa lääkitystä niin psykoosi kuin masennuslääkkeitä vähennetään liian nopeaan niin sairaus voi iskea uudestaan.


Jos olet lukenut kirjoituksiani niin tiedät mistä tuo ilmiö johtuu. Se johtuu siitä että nuo lääkkeet saavat ihmisen
aivojen välittäjäaine systeemin sekaisin. Tämä on aivan tutkistuti todennettua jo 1980-luvulla että masentuneilla
ihmisillä ei ole mitään vikaa tuossa systeemissä, vaikka sitä ennen niin luultiin ja kuviteltiin lääkkeiden korjaavan
sen kuvitellun vian. Ja tutkitusti on myös todettu että masennuslääkkeet vaikuttavat tuohon systeemiin niin ettei
se enää toimi normaalisti. Tämä ei ole mikään hatusta vedetty juttu tai oma mielipide vaan tieteellisesti tutkittua.

Se että lääkkeet joillakin auttavat sillä tavalla että ne lievittävät oireita jotta ihminen pystyy saamaan elämänsä
tasapainoon, ja sitten pikkuhiljaa lopettaa lääkeiden käytön, on varmasti myös ihan totta enkä sitä ole kieltänyt.
Mutta se ei perustu siihen että nuo lääkkeet toimisivat kuten niiden väitetään toimivan, koska ne eivät toimi niin.

Luulen että sellaisissa tapauksissa on sama antaisiko masentuneelle masennuslääkeen sijaan vaikkapa päivittäin
pieniä määriä amfetamiinia tai kokaiinia, nämä kaikki auttaisivat samalla tavalla, sillä niissä tapauksissa apu tulee
siitä että ihminen saa tuosta aineesta väliaikaisesti voimaa jonka avulla järjestää asiansa kuntoon, ja sitten sen
jälkeen päästä tuosta lääke/huumekoukusta eroon. Eli ratkaisu on silloinkin taas se että saa elämänsä tasapainoon
ja lääke antaa siihen vain voimaa. Eli ongelma ei ole välittäjäaineissa vaan enemmänkin psyykkinen. Taisin jo
aikaisemminkin mainita useista tutkimuksista, joissa on todettu lumelääkkeiden toimineen yhtä hyvin tai jopa paremmin
kuin masennuslääkkeiden (sivuvaikutusten vuoksi). Sekin osoittaa että ongelma on enemmän psykologinen kuin fysiologinen.

Tämä voi joissain tapauksissa toimia, mutta kun katsoo kokonaiskuvaa ja kuinka monessa tapauksessa se EI toimi
vaan lääkkeet saavat aivotoiminnaltaan terveen ihmisen aivotoiminnan oikeasti sekaisin ja mahdollisesti jopa elinikäiseen
lääkeriippuvuuteen, niin ollaan kokonaisuutena aika paljon miinuksen puolella.

Vaikuttaa siltä että monet kirjoittavat aiheesta vain mutu-tuntuman perusteella eivätkä ole oikeasti tutkineet mistä
näissä lääkkeissä ja asioissa on kyse..? :think2:

*Watchman*


Jos sanoo ettei halua alkaa väittelemään asiasta niin silloin ei aleta selventelemään koko ajan mitä onkin oikeasti tarkoittanut oman kantansa tueksi sillä se on juuri väittelemistä. Jokainen väittelijä voisi perustella väittelynsä sinun perusteella kirjoittaa edelleen aiheesta vaikka ainakin kahdesti ennen edellistä viestiäsi sanoit ettet halua alkaa väittelemään. Silti kuitenkin koko ajan tuot vahvasti omaa kantaasi esille ja siinä valossa että tiedät totuuden ja me muut olemme eksyneet uskomaan valheeseen jota meille syötetään tietyltä taholta.

Psykoosi on sairaus joka aiheuttaa aivoissa ja välittäjäaine systeemeissä häiriön. Häiriö johtuu psykoosista joka on sairaus. Lääkkeet tasaavat ja auttavat korjaamaan tätä psykoosin aiheuttamaa tilaa. Jos lääkkeitä lasketaan liian nopeasti niin psykoosin aiheuttamat häiriöt voi voimistua ja aiheuttaa ihmiselle uuden psykoosin ja tiedän mistä puhun sillä olen ollut todistamasa tilannetta. Lääkkeet eivät siis aiheuta psykoosi potilaan oireita sillä oireet tulevat ennen lääkeiden syöntiä ja lääkeillä korjataan psykoosin aiheuttamia oireita. Lääkkeiden vähentäminen vähentää lääkkeentuomaa korjaavaa vaikutusta ja silloin psykoosin aiheuttama toiminta häiriö aivoissa voimistuu. Psykoosiin voi joutua syömään vuosia lääkeitä joita lasketaan pikkuhiljaa.

Eräs lääkäri sanoi voimakkaan psykoosin olevan sydänkohtaus joka tapahtuu aivoissa ja siksi aivojen toiminta ei ole normaalia ja tuota normaalisti aineita joita tarvittaisiin. Siksi on todella tärkeää että oikeat lääkkeet tasaavat ja auttavat tämän aivojen toimintahäiriön aikaansaaman vääränlaisen aineen tuotannon korjaamisessa. Paranemis prosessi voi siis olla todella pitkä jossa lääkkeillä tuetaan aivojen arvojen pysymistä normaalina sillä ilman oikeaa lääkitystä aivot eivät siihen pystyisi.

Jos ihminen ei ole oikeasti sairas vaan luulo sairas niin tietysti lumelääkkeet voivat auttaa ja monet eivät ole oikeasti sairaita mutta monet myös ovat ja siksi sinun kirjoitukset ovat vääristäviä sillä korostat liikaa sitä ettei psyykelääkkeistä ole apua. Oletko ollut psykiatrisella osastolla katsomassa potilaita. Väitän että 95% heistä ei pärjäisi ilman lääkitystä. Ja se ei johdu siitä että he olisivat lääkekoukussa vaan siitä että heidän oma keho on sairas eikä tuota tarpeeksi oikeita aineita joita aivot tarvitsevat.

Jos taas katsomme kaikkia suomalaisia jotka syövät masennuslääkkeitä niin moni syö turhaan se on totta mutta monille psyykelääkkeet ovat todella tarpeellisia ja on todella vaarallista silloin sanoa että lähes kaikki psyykelääkkeet ovat turhia.

Nyt olet Watchman sanonut kantasi ja samoin minä annetaan nyt muille keskustelijoille vuoro myös tuoda omia kokemuksia ja näkemyksiä aiheesta esille. Minun ja sinun näkemykset on nyt kaikkien luettavana ei enään korosteta ja tuputeta niitä jooko, sillä emmehän halua alkaa väittelemään aiheesta. :hys:
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Masentunut, jota masennetaan... viekää minut Jeesuksen L

ViestiKirjoittaja Watchman » 30. Marras 2011 22:48

toni l kirjoitti:Jos sanoo ettei halua alkaa väittelemään asiasta niin silloin ei aleta selventelemään koko ajan mitä onkin oikeasti tarkoittanut oman kantansa tueksi sillä se on juuri väittelemistä.


Jos toinen ymmärtää minun sanovan kaikkia lääkkeitä turhiksi vaikka olen kirjoittanut pelkistä psyykelääkkeistä,
niin tottakai minulla on oikeus ja jopa velvollisuus kertoa tälle etten ole kirjoittanut sellaista ja selittää tarkemmin tai
toisella tavalla mitä olen kirjoittanut. Sitä kutsutaan keskustelemiseksi. Väitteleminen on sitä kun jankutetaan
juupas-eipäs tyyliin mielipiteistä ja se on turhaa.

Psykoosi on sairaus joka aiheuttaa aivoissa ja välittäjäaine systeemeissä häiriön. Häiriö johtuu psykoosista joka on sairaus. Lääkkeet tasaavat ja auttavat korjaamaan tätä psykoosin aiheuttamaa tilaa. Jos lääkkeitä lasketaan liian nopeasti niin psykoosin aiheuttamat häiriöt voi voimistua ja aiheuttaa ihmiselle uuden psykoosin ja tiedän mistä puhun sillä olen ollut todistamasa tilannetta. Lääkkeet eivät siis aiheuta psykoosi potilaan oireita sillä oireet tulevat ennen lääkeiden syöntiä ja lääkeillä korjataan psykoosin aiheuttamia oireita. Lääkkeiden vähentäminen vähentää lääkkeentuomaa korjaavaa vaikutusta ja silloin psykoosin aiheuttama toiminta häiriö aivoissa voimistuu. Psykoosiin voi joutua syömään vuosia lääkeitä joita lasketaan pikkuhiljaa.


Tiedän tuo on virallinen totuus asiasta. Oletko koskaan kyseenalaistanut tuota virallista totuutta? Tiesitkö että aina
kannattaa kyseenalaistaa viralliset totuudet. Joskus ne voivat olla oikeasti myös totta, mutta aina ne eivät ole. Jos
et koskaan kyseenalaista niitä, et voi koskaan tulla tietämään ovatko ne oikeasti totta vai ei. Raamatullisesti sanoen:
"Koetelkaa kaikki".

Eräs lääkäri sanoi voimakkaan psykoosin olevan sydänkohtaus joka tapahtuu aivoissa ja siksi aivojen toiminta ei ole normaalia ja tuota normaalisti aineita joita tarvittaisiin.


Eräs tiedemies sanoi ihmisen olevan lähtöisin apinasta ja maailman räjähdyksestä. Itse asiassa suurin osa tiedemiehistä
ja oikeastaan suurin osa maailman ihmisestä uskoo tuohon tiedemieheen. Mutta eräs toinen tiedemies sanoi jotain muuta.
Häneen eivät usko niin monet. Mutta on niitä jotka kuuntelevat häntä eivätkä heti tyrmää mitä hän sanoo vaan ottavat
itse selvää asiasta
. Kumpaan sinä kuulut?

Oletko ollut psykiatrisella osastolla katsomassa potilaita.


Olen ollut useita kertoja. Siellä on paljon sellaisia joiden kohdalla on inhimillisesti nähden liian myöhäistä auttaa heitä
tervehenkisin keinoin koska heillä on asiat menneet liian pitkälle. Myös lääkkeillä on osansa siihen sillä psyykelääkkee
muuttavat ihmisen aivotoimintaa ja pitkään käytettynä tekevät näistä inhimillisesti nähden parantumattomasti psyyke-
sairaita. Monelle heistä lääkitys ei ole enää mikään apukeino vaan ainoa tapa saada heidän elämänsä olemaan edes jollain
tavalla siedettävää. Eli olet aivan oikeassa ettei heistä suurin osa pärjäisi ilman lääkitystä.

Ne ihmiset keitä kirjoituksillani enemmän tahdon koskettaa eivät kuitenkaan ole nuo joiden kohdalla asiat ovat menneet
liian pitkälle. Heitä useita voi auttaa enää vain ihmeellinen Jumalan ihmeteko. Kirjoituksillani tahdon koskettaa niitä joilla
vielä on enemmän toivoa. Niitä jotka ovat joko alttiita psyykelääkkeiden houkutuksille tai taistelevat niiden koukussa.
Tahdon sanoa heille, että heillä on toivoa ja ettei se toivo ole mikään pilleripurkki vaan elävä Jumala ja Hänen tahtonsa
mukainen elämä!

*Watchman*
Watchman
 
Viestit: 26
Liittynyt: 04. Marras 2011 18:58

Re: Masentunut, jota masennetaan... viekää minut Jeesuksen L

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 01. Joulu 2011 00:19

Tuosta psykoosista sen verran, että jos psykoosi jatkuu kuukaudesta toiseen, sen paranemisennuste huononee radikaalisti ja olen jopa ymmärtänyt että ennuste normaaliin elämäään on todella huono, jos psykoosi ei parane hyvinkin piakkoin alkamisestaan. Psykoosi on vakava psyykkinen tila, johon masennus ei ole verrattavissakaan. Näin olen ymmärtänyt, korjatkoon joku jos on parempaa tietämystä aiheesta. Kyllä psykoosissa oleva ihminen siis tarvitsee lääkitystä jo senkin vuoksi että on vaaraksi muille, saati sitten itselleen.

Mielestäni tässä ketjussa olisi pitänyt puhua masennuksesta ylipäätänsä tai ainakin olisi voitu tuoda selkeämmin esiin se että lääkkeet eivät ole ihmiselle se ensisijainen juttu, jos ei sitten ole taustalla fyysinen sairaus tai jokin vakava psyykkinen tila. Koska siinähän on vissi ero, miten pitää lähteä ratkomaan sitä ihmisen oiretilaa, masennukseen yleensä on jokin syy, jos ei fyysinen ole syy, niin sitten henkisellä puolella on jotain joka kuormittaa ja ei se ratkea lääkityksellä vaan sillä että ihminen saa apua ja kuka on paras auttaja ihmisen ongelmiin, joiden lähteenä on raskaat taakat... mielestäni se on yksin vain Jeesus, toivottavasti kukaan ei ensisijaisesti sentään ajattele lääkkeistä tulevan se paras apu.

Mutta en lähde väittelemään aiheesta sen enempiä. Mielestäni yksikään kirjoittaja ei ole käskenyt jättää lääkityksiä pois, koska sellaista ei ylipäätänsä toisella ihmisellä ole valtuuksia tehdä, päättää toisen ihmisen asioista. Ja on jokaisen ihmisen omalla vastuulla tämä elämä ylipäätänsä, ei siis tule kuunnella toisten ihmisten mielipiteitä, sillä niitähän riittää. Ainakaan itse en voi omista virhevalinnoistani, en niistäkään joihin joku ihminen oikeasti on vaikuttanutkin toiminnallaan, syyttää. Olen vastuussa ihan itse Jumalan edessä omista teoistani, kokonaisuudessani. Siksi on turha vedota siihen, että joku lukee tätä palstaa ja voi tehdä sitä sun tätä. Se ihminen voi lukea sitten vaikka mitä muutakin kuin tätä palstaa, kukaan täällä kun ei suoranaisesti ole antanut mitään ohjeita kellekään, tehdä yhtään mitään radikaalia. Siis jos joku lukee tätä palstaa: "älä lopeta lääkityksiäsi eläkä muitakaan elämäsi valintoja tee toisten ihmisten kirjoitusten siivittämänä, silloin et itse koettele asioita vaan annat muiden vaikuttaa niihin".
lonelyrider
 

Re: Masentunut, jota masennetaan... viekää minut Jeesuksen L

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 01. Joulu 2011 00:51

Laitan vielä tästä että ei saisi olla mitään puolia ja puolueita kun keskustelee täällä. Enkä halua mitään puolia ottaa. Pitäisi olla siis sovussa oleva Kristuksen seurakunta, jossa ei lähdetä "kynsin ja hampain verissä päin tappelemaan aiheista". Koin vain jotenkin syvästi, että keskustelu meni sellaisille urille, että kun koitti sanoa että se Jeesus on paras apu, niin lähdettiin ikäänkuin puolustelemaan lääkkeitä. En tiedä miksi niin koin ja kokeeko kukaan muu kuitenkaan niin? Joka tapauksessa olen sanani sanonut asiaan, enkä ole lääkekielteinen vaikka sellainen kuva voi helposti tulla, mutta se asia mistä haluan pitää kiinni niin on: Kristuksen koroittaminen ensisijaisesti. Hän voi vielä tänäkin päivänä tehdä paljon ihmisten keskuudessa jos uskomme siihen.
lonelyrider
 

Re: Masentunut, jota masennetaan... viekää minut Jeesuksen L

ViestiKirjoittaja Jukka-Pekka » 01. Joulu 2011 09:47

lonelyrider kirjoitti:Laitan vielä tästä että ei saisi olla mitään puolia ja puolueita kun keskustelee täällä. Enkä halua mitään puolia ottaa. Pitäisi olla siis sovussa oleva Kristuksen seurakunta, jossa ei lähdetä "kynsin ja hampain verissä päin tappelemaan aiheista". Koin vain jotenkin syvästi, että keskustelu meni sellaisille urille, että kun koitti sanoa että se Jeesus on paras apu, niin lähdettiin ikäänkuin puolustelemaan lääkkeitä. En tiedä miksi niin koin ja kokeeko kukaan muu kuitenkaan niin? Joka tapauksessa olen sanani sanonut asiaan, enkä ole lääkekielteinen vaikka sellainen kuva voi helposti tulla, mutta se asia mistä haluan pitää kiinni niin on: Kristuksen koroittaminen ensisijaisesti. Hän voi vielä tänäkin päivänä tehdä paljon ihmisten keskuudessa jos uskomme siihen.


Rauhaa!

Kyllä uskovan ihmisen kohdalla, että uskosta osattomankin osalta Herramme Jeesus on vastaus itseasiassa kaikkeen. Jumala VOI ja MYÖSKIN PARANTAA tänä päivänä oikeasti sairaita kaikenlaisista sairauksista. Ensisijaisesti minäkin käännyn Herrani puoleen kaikin tavoin, jos sairastan. Tosin olen huomannut, että jotkin sairaudet ovat kääntyneet siunaukseksi ja vieneet lähemmäs Herraa - ylipäätään koettelemukset ja ahdistukset, eikä niihin ole tarvinnut lääkitystä.
Tunnen toisaalta paljon sairauksien kanssa kamppailevia uskovia, joita Herra ei syystä tai toisesta ole parantanut - ainakaaan vielä. Herran aivoituksia en tiedä, mutta monikin sairas tarvitsee rinnallakulkijaa ja auttajaa ja Jumalan Armosta olen saanut korottamatta yhtään itseäni olla sen voiman ja viisauden mukaan, mitä Herra on minulle antanut auttaa arkisissa asioissa ja tukea uskontiellä eteenpäin. Kiitos ja ylistys ainoastaan Herralle!

Siunausta! :pc:
Jes.35:8 "Ja siellä on oleva valtatie, ja sen nimi on "pyhä tie": sitä ei kulje saastainen; se on heitä itseänsä varten. Joka sitä tietä kulkee, ei eksy - eivät hullutkaan."
Jukka-Pekka
 
Viestit: 534
Liittynyt: 18. Marras 2010 17:30

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 14 vierailijaa