Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, vaiko Jeesuksen nimeen?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, vaiko Jeesuksen nime

ViestiKirjoittaja rpe » 18. Marras 2016 15:56

Mielenkiintoista. Itse ymmärrän lapsenkaltaisuuden ja lapsenmielisyyden juuri päinvastoin, eli esim lapsikasteen kautta, jossa pelastuksemme on itsemme ulkopuolella ja tällöin lepäämme arkissa kuin lapsi vanhempien sylissä. Sen sijaan apostolit, kuten Johannes, Luukas,Paavali ja Pietarin kirjeiden kirjoittajat olivat syvästi oppineita ja varsinkin Paavali Ja Johannes selkeästi Platonin filosofian tuntevia ja tämän filosofiaa hyväksikäyttäviä. Miksi siis edelleen väheksyä "akateemisuuutta" Raamatun lehdillä kun Paavali itsekin apt kehottaa filosofian hyväksikäyttöön! Tätä et voi millään onneksi tai valitettavasti kiistää. Itse en ole pyhityksessä niin pitkällä, että sapattia lauantaina viettäisin. Mulle riittää myös sunnuntai :happy:
rpe
 
Viestit: 351
Liittynyt: 15. Marras 2015 09:30

Re: Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, vaiko Jeesuksen nime

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 18. Marras 2016 16:08

*
Anteeksi Rpe, voisitko lukea Tonin kirjoitusta ensin?

Mitä sapatinpäivään tulee, niin tiedätkö että Jeesus on itse lihaksitullut Sana. Kun jos perustetaan uskoa Jumalan asettamaan käskyyn, se tulee suoraan Jumalalta. Usko on se minkä Jeesus löytänee kun Hän tulee maan päälle.

Kun jos perustetaan uskoa johonkin opittuun ihmiskäskyyn niin voi muodostua uskonnolliseksi koska ihmiskäskyn mukaan on asetettu lepopäivän sunnuntaiksi ja silloin sydän on kaukana Jeesuksesta sillä Hän on sapatin Herra ja vielä Hän on lihaksitullut Sana johon meidän tulee perustaa omaa uskoa suoraan.

Siunattua perjantaita sinulle Rpe :pc:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, vaiko Jeesuksen nime

ViestiKirjoittaja toni t » 18. Marras 2016 16:11

rpe kirjoitti:Mielenkiintoista. Itse ymmärrän lapsenkaltaisuuden ja lapsenmielisyyden juuri päinvastoin, eli esim lapsikasteen kautta, jossa pelastuksemme on itsemme ulkopuolella ja tällöin lepäämme arkissa kuin lapsi vanhempien sylissä. Sen sijaan apostolit, kuten Johannes, Luukas,Paavali ja Pietarin kirjeiden kirjoittajat olivat syvästi oppineita ja varsinkin Paavali Ja Johannes selkeästi Platonin filosofian tuntevia ja tämän filosofiaa hyväksikäyttäviä. Miksi siis edelleen väheksyä "akateemisuuutta" Raamatun lehdillä kun Paavali itsekin apt kehottaa filosofian hyväksikäyttöön! Tätä et voi millään onneksi tai valitettavasti kiistää. Itse en ole pyhityksessä niin pitkällä, että sapattia lauantaina viettäisin. Mulle riittää myös sunnuntai :happy:


"Katsokaa, ettei kukaan saa teitä saaliikseen järkeisopilla ja tyhjällä petoksella, pitäytyen ihmisten perinnäissääntöihin ja maailman alkeisvoimiin eikä Kristukseen. Sillä hänessä asuu jumaluuden koko täyteys ruumiillisesti, ja te olette täytetyt hänessä, joka on kaiken hallituksen ja vallan pää." (Kol.2:8-10)

Paavali varoittaa lähimmäisiä siitä, ettei ihmiset antaisi eksyttää itseään järkeisopilla (filosofialla), joka pitäytyy ihmisten perinnäissääntöihin ja maailman alkeisvoimiin (niin kuin esimerkiksi Platon), eikä Kristukseen. Toisin sanoen Paavali kehoittaa karttamaan kaikkea sellaista filosofiaa joka perustaa ihmisten perinnäissäännöistä ja maailman alkeisvoimista. Paavali siis viittaa kintaalla Platonin filosofiaan, joka perustui järkeisoppiin eikä Kristukseen. Paavalin mukaan meidän tulee tukeutua vain Kristukseen "jossa kaikki viisauden ja tiedon aarteet ovat kätkettyinä." (Kol.2:3)
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, vaiko Jeesuksen nime

ViestiKirjoittaja rpe » 18. Marras 2016 16:59

Ja taas mennään metsään että rytisee: olen Paavalin kanssa täysin samaa mieltä, että järkeisopit ovat kamalia, eksyttäviä ja turhia, kun kyseessä on sielunpelastusyritykset, gnostilaisuus ja epämääräiset oppihimmelit oman hurskauden pönkittämiseksi. Miten ihmeessä tämä liittyy siihen, mitä kirjoitin??? Ei mitenkään!!
Paavali nimenomaan kieltää filosofian pelastustienä, korostaen Kristuksen sijaiskärsimystä ja tätä sanomaa korostaakseen hän nimenomaan HYVÄKSIKÄYTTÄÄ ja hyödyntää retoriikassa ( mitä Paavali suuresti oppineena antiikin filosofien tavoin runsaasti käyttää) ja opinperustuissa. Tästä hyvä esimerkki Apt loppuosan oikeudenkäyntiperikooppi. Ei siis kannata sekoittaa ikäänkuin hurskaamapana vaihtoehtona asoita keskenään. Filosofia (ja nykyisin myös psykologia) ovat mainioita kavereita ( ja huonoja isäntiä)Kristuksen sanoman eteenpäinviemisessä.
rpe
 
Viestit: 351
Liittynyt: 15. Marras 2015 09:30

Re: Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, vaiko Jeesuksen nime

ViestiKirjoittaja toni t » 18. Marras 2016 17:13

rpe kirjoitti:Ja taas mennään metsään että rytisee: olen Paavalin kanssa täysin samaa mieltä, että järkeisopit ovat kamalia, eksyttäviä ja turhia, kun kyseessä on sielunpelastusyritykset, gnostilaisuus ja epämääräiset oppihimmelit oman hurskauden pönkittämiseksi. Miten ihmeessä tämä liittyy siihen, mitä kirjoitin??? Ei mitenkään!!
Paavali nimenomaan kieltää filosofian pelastustienä, korostaen Kristuksen sijaiskärsimystä ja tätä sanomaa korostaakseen hän nimenomaan HYVÄKSIKÄYTTÄÄ ja hyödyntää retoriikassa ( mitä Paavali suuresti oppineena antiikin filosofien tavoin runsaasti käyttää) ja opinperustuissa. Tästä hyvä esimerkki Apt loppuosan oikeudenkäyntiperikooppi. Ei siis kannata sekoittaa ikäänkuin hurskaamapana vaihtoehtona asoita keskenään. Filosofia (ja nykyisin myös psykologia) ovat mainioita kavereita ( ja huonoja isäntiä)Kristuksen sanoman eteenpäinviemisessä.


"Katsokaa, ettei kukaan saa teitä saaliikseen järkeisopilla ja tyhjällä petoksella, pitäytyen ihmisten perinnäissääntöihin ja maailman alkeisvoimiin eikä Kristukseen. Sillä hänessä asuu jumaluuden koko täyteys ruumiillisesti, ja te olette täytetyt hänessä, joka on kaiken hallituksen ja vallan pää." (Kol.2:8-10)

Paavali toteaa tässä, että kaikki sellainen oppi, joka ei pitäydy Kristuksessa (nouse Jumalan sanan totuudesta), vaan ammentaa ihmisten perimmäissäännöistä ja maailman alkeisvoimista on tyhjää petosta. Tyhjää petosta ei ole siis vain sielunpelastusyritykset joita pyritään tekemään muun kuin Kristuksen kautta - vaan Paavali korostaa sitä, että kaikki sellainen järkeisoppi (filosofia), joka ei pitäydy Jumalan sanan totuuudessa (Kristuksessa) on petosta. Täten Platonit ja kumppanit jotka eivät lähteneet Jumalan sanan totuudesta julistivat tyhjää petosta.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, vaiko Jeesuksen nime

ViestiKirjoittaja rpe » 18. Marras 2016 20:32

Missään en ole sanonut, että filosofia olisi ns pelastustie tms. Kysymys on siitä, että filosofia on Raamatussa sisäänrakennettu ilmiö, jota ei voi sieltä poistaa. Missään kohtaa Paavali ei kiellä "henkisiä" juuriaan, vaan pikemminkin hyväksikäyttäää niitä ( Apt 17, 1kor13). Siksi en ymmärrä pointtiasi. Käytäthän itsekin "järkeisoppeja" ja yhdenlaista filosofiaa todistellessasi toisinaan aika hassuillakin tavoilla esim nuoren maan kreationismia. Tällöin tarvitaan juuri niitä "järjen päätelmiä" ym jotka ovat toisinaan kyllä aika hatusta vedettyjä ja keinotekoisia. En tiedä, oletko huomannut, mutta VT:n saarnaajan kirja on hyvin filosofinen, jopa niin, että sen sisältö kielisi sen syntyneen osittain 400 l eKr kreikkalaisten kyynikkojen ja osittain myös Platonin filosofian vaikutuspiiristä 300 lla. ( Saarnaaja on VT:n nuorimpia kirjoja, mistä kertoo sen heprean tyyli ja sanasto)
rpe
 
Viestit: 351
Liittynyt: 15. Marras 2015 09:30

Re: Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, vaiko Jeesuksen nime

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 19. Marras 2016 13:02

Filosofiasta puhuttaessa pitäisi ensin selvittää, miten kukakin tuon sanan määrittelee. Käsitteen juurihan tarkoittaa viisauden rakastamista. Kyllähän me uskovatkin rakastamme Jumalan viisautta. Filosofia sanana ei määrittele sitä, onko rakkauden kohteena oleva viisaus maallista vai Jumalan viisautta. Sananlaskuissahan sanotaan, että joka viisautta rakastaa, on isänsä ilo. Ja vielä näinkin: "Sano viisaudelle: 'Sinä olet sisareni', kutsu ymmärrystä ystäväksesi (Sananl.7:4)."


Jos puhutaan filosofiasta antiikin Kreikassa syntyneenä oppi-/ajatteluperinteenä, niin se kai keskittyy enimmäkseen ihan vain maallisiin ja osittain tavallisen elämän kannalta merkityksettömiinkin teoriointeihin. Kuitenkaan filosofia ei käsitteenä sisällä minkäänlaisia oppeja, vaan vain ajattelun kohteen ja ajattelutapoja. Eli voi kai puhua myös kristillisestä filosofiasta. Omassa tutkimuksessani sisällytän myös uskonnot elämänfilosofioihin (philosophies of life). Ja vaikka me emme puhukaan omasta uskostamme elävään Jeesukseen uskontona, niin maallisessa käsitejärjestelmässä sijoittaisin sen uskontoihin kuitenkin. Ymmärrän kuitenkin todellisuudessa eron uskonnollisuuden ja uskovaisuuden välillä.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, vaiko Jeesuksen nime

ViestiKirjoittaja rpe » 19. Marras 2016 18:04

Olet Aamu-usva minusta ihan kivasti oivaltanut filosofian merkityksen ja olemuksen. Se, että Raamatussa on selkeästi ns filosofista aineistoa ja esim UT:n kirjoituksissa se näkyy nimenomaan Platonin (ja osittain Aristoteleen hyveopin kautta) on minusta täysin luonnollista. Elihän apostolit ja UT:n kirjoittajat nimenomaan hellenistisessa kulttuuripiirissä, mistä jäänteenä on mm Paavalin huoneentaulut mm hiusten pituudesta ym. Se, että kristityt aina kaatavat Isän ja Pojan ja Pyhäjn Hengen nimeen, on nimenomaan Jeesuksen käsky. Ei todellakaan mikään katolinen lisäys (mitä nekin lienevät???, muut eivät ole kristillisiä kasteita vaan ihmisen omia viritelmiä) Itse triniteettioppi sensijaan sisältää suomeksi ymmärrettynä jopa vähemmän filosofista käsitteistö kuin kreikaksi. Apt kasteet ovat nimenomaan triniteettikasteita, koska esim Paavalin teologiassa triniteetti on jo sisäänrakennettu. Se, että ne ilmaistaan "Jeesuksen nimeen" on selkeä toteamus. Kannattaa ihan oikeasti lukea myös kreikan kielellä kielioppi ja konteksti ymmärtäen. Filosofia voi siis olla ystävämme, ei todellakaan aina vihollinen ( aivan niinkuin "hengenjohdatetut raamatun tulkinnat, unet ja kokemukset). Itse olen lueskellut antiikin filosofiaa n 25v ja aina jaksan hurmaantua joistain heidän oivalluksistaan. ( viimeisimpänä stoalaisuuden ja kristillisen etiikan suhde)
rpe
 
Viestit: 351
Liittynyt: 15. Marras 2015 09:30

Re: Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, vaiko Jeesuksen nime

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 20. Marras 2016 10:45

Olen varmaan tästä Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen kastamisesta ennenkin ajatukseni ilmaissut. Uskon, että tuo jae, missä kehotetaan kastamaan Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, kuuluu Raamattuun siinä missä muutkin jakeet. Ajattelen kuitenkin, että tuo yksi nimi on Jeesus. Kaste on ihan oikea jos kasteelle menijä on uskossa; lausutaan siinä sitten "Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen", "Jeesuksen nimeen" tai "Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen Jeesukseen Kristukseen". Jotkuthan käyttävät myös Jeesuksen nimen muun kielisiä versioita kastaessaan. Sekin on ihan ok. Mutta sitten kun ihminen on yhden kerran käynyt kasteella uskoon tultuaan, niin hänen ei tule mennä uudestaan kasteelle näiden kastekaavaoppien takia. "Yksi kaste."
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, vaiko Jeesuksen nime

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 21. Marras 2016 08:27

Luin tässä juuri Jeesuksen Johannekselta saamasta kasteesta. Siinä ei kerrota mitä sanoja käytettiin.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa

cron