Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, vaiko Jeesuksen nimeen?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen, vaiko Jeesuksen nimeen?

ViestiKirjoittaja toni t » 01. Joulu 2010 19:59

Tonin aloitus koski alunperin ainoastaan kastamista, mutta muutin tätä niin että ketjussa voidaan keskustella myös että onko oikein/väärin/sallittua käyttää kaavaa "Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen" esim. rukouksessa ja muissa tilanteissa. -Juha

Mihin nimeen kastetaan

Matt. 28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen

Jotkut kastavat Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen vaikka se ei ole nimi vaan Jeesus käski kastamaan Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Isä ei ole nimi ja Poika ei ole nimi vaan ne ovat ”arvoja”.

Mikä on se nimi johon Jeesus käski kastaa eli mikä on Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimi johon tulee kastaa? Huomioitavaa on että tulee kastaa nimeen ei nimiin eli Isällä ja Pojalla ja Pyhällä Hengellä on yksi nimi johon kastetaan.

Joh. 17:6 Minä olen ilmoittanut sinun nimesi ihmisille, jotka sinä annoit minulle maailmasta. He olivat sinun, ja sinä annoit heidät minulle, ja he ovat ottaneet sinun sanastasi vaarin.

Joh. 17:11 Ja minä en enää ole maailmassa, mutta he ovat maailmassa, ja minä tulen sinun tykösi. Pyhä Isä, varjele heidät nimessäsi, jonka sinä olet minulle antanut, että he olisivat yhtä niinkuin mekin.
17:12 Kun minä olin heidän kanssansa, varjelin minä heidät sinun nimessäsi, jonka sinä olet minulle antanut, ja suojelin heitä, eikä heistä joutunut kadotetuksi yksikään muu kuin se kadotuksen lapsi, että kirjoitus kävisi toteen.

Joh. 17:26 Ja minä olen tehnyt sinun nimesi heille tunnetuksi ja teen vastakin, että se rakkaus, jolla sinä olet minua rakastanut, olisi heissä ja minä olisin heissä."

Isä antoi Pojalleen nimensä ja Pojan nimi on Herra Jeesus joten Herra (Jahve/Jehova/Jhwh) Jeesus on nimi jonka Isä Pojalleen antoi.

Joh. 14:26 Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut.

Pyhä Henki tulee Pojan nimessä eli Herran Jeesuksen nimessä. Eli Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimi on Herra Jeesus.

Opetuslapset ymmärsivät Jeesuksen kaste käskyn tarkoittavan Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeä eli Herran nimeä ja siksi opetuslapset kastoivat aina Herran Jeesuksen nimeen tai Jeesukseen Kristukseen. Opetuslapset eivät Raamatun mukaan kastaneet koskaan sanomalla Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.

Apt.8:16 sillä hän ei ollut vielä tullut yhteenkään heistä, vaan he olivat ainoastaan kastetut Herran Jeesuksen nimeen.

Apt.19:5 Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen..

Apt. 2:38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.

Apt. 10:48 Ja hän käski kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen nimeen. Silloin he pyysivät häntä viipymään siellä muutamia päiviä.

Kol. 3:17 Ja kaikki, minkä teette sanalla tai työllä, kaikki tehkää Herran Jeesuksen nimessä, kiittäen Isää Jumalaa hänen kauttansa.

Opetuslapset kastoivat vain Herran Jeesuksen nimessä koska se oli Herran Jeesuksen käsky.

Room.10:9Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut;
10:10 sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.
10:11 Sanoohan Raamattu: "Ei yksikään, joka häneen uskoo, joudu häpeään."
10:12 Tässä ei ole erotusta juutalaisen eikä kreikkalaisen välillä; sillä yksi ja sama on kaikkien Herra, rikas antaja kaikille, jotka häntä avuksi huutavat. 10:13 Sillä "jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu."

Paavali siteeraa roomalaiskirjeen luvun 10 jakeessa 13 vanhan testamentin Jooel.2:32 Ja jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu.

Tässä kohdassa Herra sana on (Jahve/Jehova joka tarkoittaa itsestään aina olemassa ollutta Jumalaa joka on kaiken Luonut ja juuri tästä Herrasta Jeseja 45:18 kertoo) eli paavali siteeraa tätä kohtaa ja sanoo että joka tunnustaa Jeesuksen täksi Herraksi pelastuu!

Matt. 1:20 Mutta kun hän tätä ajatteli, niin katso, hänelle ilmestyi unessa Herran enkeli, joka sanoi: "Joosef, Daavidin poika, älä pelkää ottaa tykösi Mariaa, vaimoasi; sillä se, mikä hänessä on siinnyt, on Pyhästä Hengestä.
1:21 Ja hän on synnyttävä pojan, ja sinun on annettava hänelle nimi Jeesus, sillä hän on vapahtava kansansa heidän synneistänsä."
1:22 Tämä kaikki on tapahtunut, että kävisi toteen, minkä Herra on puhunut profeetan kautta, joka sanoo:
1:23 "Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan, ja tälle on annettava nimi Immanuel", mikä käännettynä on: Jumala meidän kanssamme.
1:24 Herättyään unesta Joosef teki, niinkuin Herran enkeli oli käskenyt hänen tehdä, ja otti vaimonsa tykönsä
1:25 eikä yhtynyt häneen, ennenkuin hän oli synnyttänyt pojan. Ja hän antoi hänelle nimen Jeesus.

Petri on myös tutkinut seuraavaa.

Joona.9 (2:10) Mutta minä tahdon uhrata sinulle kiitoksen kaikuessa. Mitä olen luvannut, sen minä täytän. Herrassa on pelastus."
10 ¶ (2:11) Sitten Herra käski kalaa, ja se oksensi Joonan kuivalle maalle.

Jakeessa yhdeksän sanotaan, että kun Joona lupasi uhrata Herralle kiitoksen kera sen mitä Hän oli luvannut, niin sen hän täyttää. Tämän jälkeen Joona sanoi, että Herrassa on pelastus, jonka jälkeen Herra Jumala käski kalaa oksentamaan Joonan kuivalle maalle. Jakeessa yhdeksän on alkukielessä sanat Jeshuatah laJhvh Herrassa on pelastus. Jeshuatah sana on perusmuodossa Jeshuah, joka tarkoittaa pelastusta (Jumalan pelastusta). Herran Jeesuksen nimi on hepreaksi Jehoshua ja Jeshua. Jae yhdeksän kätkee sisäänsä Herran Jeesuksen nimen, sillä kun Jeshuah sanasta tiputetaan pois viimeinen kirjain, niin sanasta tulee Jeesuksen nimi. Kun Joona sanoi, että Herrassa on pelastus, niin vasta sen jälkeen Herra käski kalaa oksentamaan Joonan kuivalle maalle.

http://www.kotipetripaavola.com/Joonanmerkki.html

Jeesus sanoi, että Hänelle Isä antoi oman nimensä, jotta Jeesuksen uskovat olisivat yhtä, niin kuin Isä ja Poika on yhtä. Mikä on tuo nimi, jonka Isä antoi Jeesukselle, mikä on kuitenkin Isän nimi. VT:ssa Isän nimi on Jhwh. Paavali, Pietari ja Jaakob kirjoittavat kirjeissään näin Jeesuksesta, Meidän Herramme Jeesus Kristus. Tuomas sanoi; Minun Herrani ja Jumalani. Herra (JHWH) on se nimi, jonka Isä antoi Pojallensa, onhan se Jumalan nimi. Jeesus nimi on myös mielenkiintoinen, sillä se on hebr. Yehoshua, joka tarkoittaa Herrassa (Jhwh) on pelastus. Nimi Jehoshua tulee sanoista Jhwh sekä Yasha. Sana yasha tarkoittaa pelastaa sekä pelastajaa. Lyhyempi muoto Jeshua tarkoittaa myös Herra(Jhwh) pelastaa. Tämä on mielenkiintoista ja siten Isän nimi on Herra Jeesus, joka on se nimi, jonka Isä antoi Pojallensa eli Kristukselle.

http://www.kotipetripaavola.com/Jeesus_on_Jumala

:thumb:
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Mihin nimeen kastetaan

ViestiKirjoittaja Jukka-Pekka » 01. Joulu 2010 21:45

Raamatusta ei löydy yhtäkään kohtaa, jossa olisi kastettu Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Tämä kohta Raamatussa aiheuttaa sekaannusta runsaasti. Apostoleilla ei olisi ollut niin huono muisti, että olisivat unohtaneet tuon käskyn.

Kol.3:17 "Ja kaikki, minkä teette sanalla tai työllä, kaikki tehkää Herran Jeesuksen nimessä, kiittäen Isää Jumalaa hänen kauttansa."

Muistaakseni olen lukenut jostain artikkelin, että tuo jae 'kastaminen' Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen olisi peräti väärennetty. Korjatkaa ihmeessä, jos teillä on eksaktimpaa tietoa asiasta. Tuossahan kastetaan ns. "tittleihin". Toni käytti nimitystä "arvoihin".

Onko sitten kastettava uudestaan sellainen uskova sisar tai veli, mikäli on uskovien kasteella kastettu Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen? Itse en lähtisi kastamaan toiseen kertaan. Ainostaan sitten, jos on vauvana pirskotettu vettä päälle Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Vauvakastehan EI ole kaste ollenkaan, vaan katolisen kirkon jäänne ja yksi sen tukipilareista saada vatiouskontoon sidotuksi kaikki kansat. Tässä alkuisin katolisesta lahkosta peräisin olevalla harhasakramentilla onkin esim. Suomessa saatu lähes koko kansa uinutettua uskomaan kasteen armoon, mikä on kristikunnan suurimpia huijauksia maailmassa (Gal.1:8-9).

On syntynyt tilanteita, joissa uskovaa on jäänyt vaivaamaan asia, mihin nimeen olenkaan kastettu. Ja onkin uudelleen kastettu upotuskasteella Herramme Jeesuksen Kristuksen/Jeesuksen...nimeen. Tässä tilanteessa on kyseessä kaksi kastetta - minun mielestäni. Tälläistä kuitenkin tapahtuu ja mikä irvokkainta ev.lut.kirkon piiristä pappeja on Israelissa salaa käynyt kasteella Jordanissa, tarkoitan uskovien upotuskastetta. Myös erään veljen luona käy paljon luterilaisia salaa kasteella. :o

Onko kenelläkään tarkempaa tietoa siitä, että onko Matt.28:19 katolisen kirkon jonkin kirkolliskokouksen mahdollinen lisäys? Kun vaan löytäisin sen artikkelin jostain, jossa sen suuntaisesti väitetään ja lähteet siihen. Olenpa jopa törmännyt väitteeseen, että Markuksen evankeliumin 16. luku loppuisi jakeeseen 8. Wikipedia toteaa artikkelin lopussa niin, mutta mielipiteet jakaantuvat.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Evankelium ... sen_mukaan

Itseäni tämäkin asia vaivaa. Itse kastan kuitenkin uskovien upotuskasteella Herramme Jeesuksen Kristuksen nimeen, kuten apostolit.
Jes.35:8 "Ja siellä on oleva valtatie, ja sen nimi on "pyhä tie": sitä ei kulje saastainen; se on heitä itseänsä varten. Joka sitä tietä kulkee, ei eksy - eivät hullutkaan."
Jukka-Pekka
 
Viestit: 534
Liittynyt: 18. Marras 2010 17:30

Re: Mihin nimeen kastetaan

ViestiKirjoittaja PetriFB » 01. Joulu 2010 22:28

Tonilla ja Jukka-Pekalla on todella hyvät kirjoitukset tässä ketjussa.

Laitan tähän pikku pätkän kastekirjoituksestani:
Apostolit kastoivat Herran Jeesuksen nimeen ja kaikissa apostolien teoissa esiintyvissä kastekohdissa käytäntö on aina sama. Onko tässä nyt ristiriita Jeesuksen ja apostolien välillä, kun Matt 28:19:ssa on Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen? Ei tässä ole mitään ristiriitaa. Apostolit toteuttivat Herran Jeesuksen Kristuksen käskyn kastamalla uskoon tulleet Herran Jeesuksen nimeen. Koska Raamatussa on näin käytännössä kastettu, ja kaikissa apostolien tekojen kaste kohdissa, missä on maininta jonkun nimeen kastamisesta, niin se on poikkeuksetta Herran Jeesuksen nimeen, niin sen tähden on oikein kastaa Herran Jeesuksen nimeen. Tämä kaste Herran Jeesuksen nimeen ei ole Branhamilaisuutta niin kuin jotkut asian ymmärtävät, vaan Raamatullisuutta. Itse en kannata Branhamilaisuutta, enkä epäraamatullista Jeesus yksin oppia, joka on harhaoppi.

Historia todistaa, että Roomassa vuonna 303 jKr keisari Diocletian määräsi monia kristittyjen kirjoja poltettavaksi. Kirjojen joukossa oli myös varhaisia UT:n käsikirjoituksia. Varhaisin muoto Matt 28:19 on n.300- luvun lopulta tai 400- luvulta. Varhaisimpia käsikirjoituksia ei ole olemassa Matteuksen evankeliumista. Kirkkohistorioitsija Eusebius siteeraa monta kertaa kirjoituksissaan Matt 28:19 kohtaa näin; "Menkää ja tehkää kaikista kansoista opetuslapsia minun nimeeni." Eusebiuksen kirjoitukset ovat 300-luvulta. Meillä ei ole tällä hetkellä näyttää yhtäkään käsikirjoitusta Matteuksen lopusta, jossa olisi Eusebiuksen siteeraama siteeraus. Kaikissa olemassa olevissa käsikirjoituksissa on kaste Isä ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen Matt 28:19:ssa. Kun meillä ei ole yhtään käsikirjoitusta, jossa olisi kirjoitettu Jeesuksen nimeen, niin en halua yrittää todistella Raamatun opetusta historian todistuksella, enkä siten uskalla kumota tuota Matt 28:19:ssa olevaa kohtaa. Joten minulle riittää Raamatun opettama yksi kaste uskoontulon jälkeen, vaikka se olisi tehty Matt 28:19:n mukaisesti, vaikka itse kastankin Herran Jeesuksen nimeen. Minusta Raamattu apostolien teoissa itse todistaa sen, että kaste suoritetaan Jeesuksen nimeen, Raamatun oman todistuksen pitäisi riittää tässä asiassa. Kol 3:17 Ja kaikki, minkä teette sanalla tai työllä, kaikki tehkää Herran Jeesuksen nimessä, kiittäen Isää Jumalaa hänen kauttansa. Raamatun oma todistus on myös, että kaikki minkä teemme sanalla ja työllä tulisi tehdä Herran Jeesuksen nimeen. Minä itse kastan Herran Jeesuksen nimeen ja tiedän myös monia, jotka kastavat Jeesuksen nimeen. Apostolit noudattivat Jeesuksen lähetyskäskyä ja saarnasivat evankeliumia ja kastoivat uskoon tulleet Jeesuksen nimeen, kyllä tämän tulee riittää jokaiselle todisteeksi, että kaste Herran Jeesuksen nimeen on pätevä ja Raamatullinen.

Tärkein asia on kuitenkin uskon syntyminen Kristukseen, josta seuraa vesikaste. Seuraavaksi käymme läpi kaikki kastekohdat, mitkä esiintyvät Raamatussa ja näemme sen jälkeen järjestyksen olevan aina ensin usko ja sitten kaste.

http://www.kotipetripaavola.com/vesikaste2b2.html

Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Kenen nimeä käytetään toimintojen ohessa?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 20. Maalis 2015 17:21

Tästä eteenpäin olevat viestit yhdistetty toisaalta -Juha

*
No koitin oikaistaa erään uskonsysterin Sanan mukaiseen suuntaan että tulee käyttää vain yksin Jeesuksen nimeä, eikä Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeä. Hän on aktiivisesti evankelista ja käyttää silti Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeä. Laitoin hänelle PP:n linkin, jossa selitetään nimen juttua. Matt. 28:19 alkuperäinen kohta kirjoineen kerättiin poltettavaksi. Sanoin hänelle että alkuperäinen kohta on vaikea löytää kun poltettiin joskus 300-luvulla. Hän sanoi että kaikkea linkkeä ei pidä uskoa. :roll: Sanoin hänelle että apostolit käyttivät vain Jeesuksen nimeä, voi ne vahvistaa puolesta kenen nimeä apostolit eniten käyttivät. Mutta hän lupasi tutkia asiaa mutta hän laittoi minulle tämän linkin. :shock: :?

Hänen antaman linkin mukaan:
Matteuksen teksti löytyy sellaisenaan 100-luvulta Raamatun ulkopuolisista lähteistä. Vuosisadan alkupuolelta peräisin oleva Didakhe -niminen ”seurakuntakäsikirja” mainitsee kasteesta, että se tulee suorittaa Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen (Did. 7:1). Justinos Marttyyrin teksteissä kaste suoritetaan samoin näiden kolmen Persoonan nimeen (1 Apol. 61). Toisen vuosisadan lopussa eläneet Tertullianus (ANF 3: on Baptism 6) ja Kleemens Aleksandrialainen (Exc. 76:3) kirjoittivat kasteesta samalla tavalla. Kyseessä ei siis ole mikään Nikeassa 300-luvulla keksitty asia. :shock: :?

Teksti löytyy kaikissa Matteuksen tekstin käsikirjoituksista perinteisessä ”Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen” -muodossa. Ei ole olemassa yhtä ainoaa Matteuksen evankeliumin käsikirjoitusta, jossa teksti olisi jossain toisessa muodossa. Vain yksi kirkkoisä on eri mieltä. Hän oli kolminaisuusoppia toisinaan vastustanut Eusebios Kesarealainen. Ne, jotka haluavat kasteen suoritettavaksi vain ja ainoastaan ”Jeesuksen nimeen”, vetoavat Eusebioksen tekstiin, jossa muoto on ”minun nimeeni” (viittaa Jeesukseen). Ongelma asiassa on se, että Eusebios lainaa lähetyskäskyä myös Matteuksesta tutussa muodossa; eli ”Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen”. Toisaalta tekstimuoto ”minun nimeeni” ei sisällä kastamista lainkaan, vaan puhuu pelkästään opettamisesta. :shock: :?

No mitä mieltä olette tästä linkistä jonka minä tänään sain?
https://timoflink.wordpress.com/2011/10 ... matt-2819/
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Kenen nimeä käytetään toimintojen ohessa?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 20. Maalis 2015 17:33

*
En tunne Timoa mutta hänen opetus hämmästyttää. Eikö ne, kaikki mitä hän kirjoitti, pohjaudu Raamattuun?
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Kenen nimeä käytetään toimintojen ohessa?

ViestiKirjoittaja JHK » 20. Maalis 2015 18:01

Yksi Eusebios ei kupissa paljoa paina kun muu todistusaineiston "Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen" puolesta on niin kattavaa. Olen samalla linjalla Timon kanssa.

Minäkin pohdin aikoinaan tätä ristiriita kolminaisuuskaavan ja Jeesuksen nimen välillä. Itseasiassa tuo Didakhe sai minut lopullisesti vakuuttumaan kolminaisuuskaavan puolesta. Didakhe mainitsee molemmat kaavat:

Didakhe 7:1-5
1. Mutta liittyen kasteeseen, kastakaa näin: selostettuanne ensin kaikki nämä säännöt, kastakaa Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen juoksevassa vedessä.
2. Mutta jos ei ole juoksevaa vettä, kastakaa jossain muussa vedessä, ja jos et voi kastaa kylmässä niin lämpimässä vedessä.
3. Mutta jos ei ole kumpaakaan, kaada vettä kolme kertaa päähän Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
4. Mutta ennen kastetta, paastotkoon kastaja ja kastettava, ja muut, jotka kykenevät. Ja käskekää kastettavaa paastoamaan yksi tai kaksi päivää aikaisemmin.

Didakhe, luku 9:5
5. Ja älköön kukaan syökö tai juoko ehtoolisestanne, vaan sellaiset, jotka on kastettu Herran nimeen, sillä totuudella Herra on sanonut tähän liittyen ’älkää antako pyhää koirille’.


Molemmat kaavat mainitaan Didakhessa, mutta kaste suoritetaan kolminaisuuskaavaalla. "Kaste Herran nimeen" ja "Kaste Herran Jeesuksen nimeen" voidaan täten tulkita fraasiksi, joka viittaa kolminaisuuskaavaan. Tämän pohjalta minä uskon siis että kaikki kohdat, joissa raamattu sanoo jonkun kastetun Herran/Jeesuksen nimeen, suoritettiin itseasiassa Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. En pidä kumpaakaan kaavaa vääränä, mutta minä ratkaisen ristiriidan näin.
JHK
 

Re: Kenen nimeä käytetään toimintojen ohessa?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 20. Maalis 2015 18:19

*
Apostolit käyttivät väkevästi Jeesuksen nimeä kastamalla:

Ap.t. 2:38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.

Ap.t. 10:48 Ja hän käski kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen nimeen. Silloin he pyysivät häntä viipymään siellä muutamia päiviä.

Ap.t. 19:5 Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Kenen nimeä käytetään toimintojen ohessa?

ViestiKirjoittaja PetriFB » 20. Maalis 2015 18:29

Tätä kenen nimeä käytetään kastamisessa ei ratkaise Eusebius eikä Didakhe, sillä molemmat ovat Raamatun ulkopuolisia lähteitä.

Raamattu sanoo, että: Kol 3:17 Ja kaikki, minkä teette sanalla tai työllä, kaikki tehkää Herran Jeesuksen nimessä, kiittäen Isää Jumalaa hänen kauttansa.

Jokainen UT:ssa mainittu kaste on tehty Herran Jeesuksen nimessä sekä muutkin asiat tehtiin Jeesuksen nimen kautta:

Apt 2:38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.

Apt 8:16 sillä hän ei ollut vielä tullut yhteenkään heistä, vaan he olivat ainoastaan kastetut Herran Jeesuksen nimeen.

Apt 10:48 Ja hän käski kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen nimeen. Silloin he pyysivät häntä viipymään siellä muutamia päiviä.

Apt 19:5 Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen.

Apt 8:12 Mutta kun he nyt uskoivat Filippusta, joka julisti evankeliumia Jumalan valtakunnasta ja Jeesuksen Kristuksen nimestä, niin he ottivat kasteen, sekä miehet että naiset.

Apt 10:43 Hänestä kaikki profeetat todistavat, että jokainen, joka uskoo häneen, saa synnit anteeksi hänen nimensä kautta."

Apt 4:12 Eikä ole pelastusta yhdessäkään toisessa; sillä ei ole taivaan alla muuta nimeä ihmisille annettu, jossa meidän pitäisi pelastuman."

Luuk 24:47 ja että parannusta syntien anteeksisaamiseksi on saarnattava hänen nimessänsä kaikille kansoille, alkaen Jerusalemista.

1 Kor 6:11 Ja tuommoisia te olitte, jotkut teistä; mutta te olette vastaanottaneet peson, te olette pyhitetyt, te olette vanhurskautetut meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja meidän Jumalamme Hengessä.

Apt 9:27 Mutta Barnabas otti hänet turviinsa ja vei hänet apostolien tykö ja kertoi heille, kuinka Saulus tiellä oli nähnyt Herran, ja että Herra oli puhunut hänelle, ja kuinka hän Damaskossa oli rohkeasti julistanut Jeesuksen nimeä.

Room 1:5 jonka kautta me olemme saaneet armon ja apostolinviran, että syntyisi uskon kuuliaisuus hänen nimeänsä kohtaan kaikissa pakanakansoissa,

Meidän tulisi uskoa Jeesukseen, niin kuin Raamattu opettaa. Tämä tarkoittaa sitä, että Raamattu on ainoa uskonopin auktoriteetti. Didakhe ei ole Jumalan sanaa, ei Raamatun ilmoitus, vaan teksti joka opettaa myös vääriä opetuksia.

Kun tutkimme Didakheen teoksen opetusta vesikasteesta, niin näemme sen olevan epäraamatullinen teos, joka ei perustu Raamatun opetukseen.

Didakhe: Luku 7.

1 Mutta liittyen kasteeseen, kastakaa näin: selostettuanne ensin kaikki nämä säännöt, kastakaa Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen juoksevassa vedessä.
2 Mutta jos ei ole juoksevaa vettä, kastakaa jossain muussa vedessä, ja jos et voi kastaa kylmässä niin lämpimässä vedessä.
3 Mutta jos ei ole kumpaakaan, kaada vettä kolme kertaa päähän Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
4 Mutta ennen kastetta, paastotkoon kastaja ja kastettava, ja muut, jotka kykenevät. Ja käskekää kastettavaa paastoamaan yksi tai kaksi päivää aikaisemmin.

Raamattu on uskovan ainoa auktoriteetti, koska se on Jumalan sanan ilmoitus ja opetus. Raamattu ei opeta esimerkiksi, että jos et voi kastaa kylmässä vedessä, niin kasta lämpimässä tai jos ei ole kumpaakaan, niin kaada vettä kolme kertaa päähän.

Raamattu ei opeta, että kastajan ja kastettavan on paastottava ennen kastetta. Raamattu ei opeta, että kastettavan tulee paastota yksi tai kaksi päivää aikaisemmin kun menee kasteelle.

Koska Didakheen opetusta vesikasteesta ei löydy Raamatusta ja koska Didakheen oppi on Raamatun sanan vastainen, niin se tarkoittaa sitä, että Didakheen opetus vesikasteesta on väärä opetus.

Didakhe: Luku 4.
5 Älä ole käden ojentaja vastaanottamisessa ja sen poisvetäjä antamisessa.
6 Jos sinulla on, anna kädestäsi syntiesi vapautukseksi.
7 Älä epäröi antaa, äläkä valita antaessasi, sillä sinun tulisi tietää, kuka on palkkion maksava.

Didakhe opettaa, että antaessasi kädestäsi (omaisuus, rahaa) saat vapautuksen synneistäsi. Didakheen oppi on täsmälleen sama kuin Rooman kirkon aneoppi opettaa että ane on kuin ylimääräinen sakramentaalinen anteeksiantamus ajallisista rangaistuksista; että Rooman katolinen kirkko voi antaa syntejä anteeksi Kristuksen ja pyhimysten ansioiden tähden. Katoliset sanovat, että ane tarjoaa keinon katuvalle syntiselle maksaa (tai suorittaa) synnin velkaa. Rooman katolinen kirkko opettaa, että todellinen ane on krusifiksin, ruusukon ja medaljongien käyttämistä.

Raamattu opettaa, että kaikki ihmiset ovat tehneet syntiä Jumalaa vastaan ja ovat Jumalan kirkkautta vailla ja pelastus on Jumalan armoa ja Jumalan lahja Herran Jeesuksen veren ja kuoleman kautta, kun Hän sovitti syntimme Golgatalla. Ne jotka tunnustaen katuvat syntejänsä saavat pelastuksen lahjaksi Jumalalta. Raamattu opettaa myös ettei meidän vanhurskaat tekomme voi meitä pelastaa, sillä Jumalan armo pelastaa meidät. Herran Jeesuksen veri tuo puhdistuksen synneistä, ei ihmisten kätten annit tai aneet.

Raamatun opetuksen perusteella niin Didakheen kuin Rooman katolisen kirkon opetus syntien anteeksiantamuksesta kätten antien sekä aneiden kautta on väärä opetus, eli harhaoppi.

Kehotan jokaista uskovaa karttamaan Didakhen opetuksia, sillä se ei ole Raamatun tekstiä, vaan Raamatun opetuksen vastaista tekstiä. Jos pysyisimme pelkästään Raamatun (VT ja UT) opetuksen alaisuudessa koskien sitä mikä on Raamatun opetus, niin emme eksyisi niin helposti uskomaan Raamatun vastaisia opetuksia.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Kenen nimeä käytetään toimintojen ohessa?

ViestiKirjoittaja JHK » 20. Maalis 2015 18:37

"Katolista aneoppia" löytyy myös näköjään Danielin kirjasta, josta juttu on todennäköisesti didakheen poimittu:
Daniel 4:27 Sentähden, kuningas, kelvatkoon sinulle minun neuvoni: kirvoita synnit itsestäsi almuilla ja pahat tekosi vaivaisia armahtamalla; ehkäpä silloin onnesi kestäisi."

EDIT: tosin 33/38 on vähemmistössä tuon käännöksen kanssa. Sikäli kun katsoin oikein, septuaginta kääntää myös "almuilla", joten vika ei ole Didakhen laatijoiden, vaan septuagintan kääntäjien.

Ja tarkennan vielä että minä en käytä didakhea auktoriteettina, vaan ajattelen että se valottaa tapaa jolla alkukirkko käytti termiä.
JHK
 

Re: Kenen nimeä käytetään toimintojen ohessa?

ViestiKirjoittaja PetriFB » 20. Maalis 2015 19:04

JHK:

Dan 4:27 (4:24) Wherefore, O king, let my counsel be acceptable unto thee, and break off thy sins by tzedek (righteousness), and thine iniquities by showing mercy to the poor; if it may be a prolonging of thy tranquillity. (Orthodox Jewish Bible)

Dan 4:27 (4:24) Sentähden, herra kuningas, kelvatkoon sinulle minun neuvoni, ja päästä itses synnistäs vanhurskaudella, ja vapaaksi sinun pahoista töistäs laupiudella vaivaisia kohtaan, niin hän sinun rauhas pitentää. (Biblia)

Alkutekstin mukaan synti katkeaa ja murtuu vanhurskauden kautta, ei rahan antamisen (ane) kautta. Alkutekstissä ei ole ane tai raha sanaa, vaan arameankielen sana tsidqah (vanhurskaus, tehdä oikein).

Katolinen Douay Rheims kääntää jakeen näin: Dan 4:27 (4-24) Wherefore, O king, let my counsel be acceptable to thee, and redeem thou thy sins with alms, and thy iniquities with works of mercy to the poor: perhaps he will forgive thy offences.

Katolisilla on aneoppi, mutta sitä ei ole Raamatussa.

Kirjoitit aikaisemmin: Molemmat kaavat mainitaan Didakhessa, mutta kaste suoritetaan kolminaisuuskaavaalla. "Kaste Herran nimeen" ja "Kaste Herran Jeesuksen nimeen" voidaan täten tulkita fraasiksi, joka viittaa kolminaisuuskaavaan. Tämän pohjalta minä uskon siis että kaikki kohdat, joissa raamattu sanoo jonkun kastetun Herran/Jeesuksen nimeen, suoritettiin itseasiassa Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. En pidä kumpaakaan kaavaa vääränä, mutta minä ratkaisen ristiriidan näin.

Sinun oppisi perusta pohjautuu Didakhen tekstiin siitä miten uskot Raamattua. Jos uskoisit vain Raamattua, niin silloin voit nähdä sen mitä Raamattu opettaa.

Kirjoitit näin: Ja tarkennan vielä että minä en käytä didakhea auktoriteettina, vaan ajattelen että se valottaa tapaa jolla alkukirkko käytti termiä.

Se mitä ja miten alkuseurakunta uskoi löytyy vain Raamatusta, joka on ainoa uskonopin auktoriteetti uskon asioissa. Paavali sanoi, että heti hänen lähtönsä jälkeen seurakunnan omasta joukosta tulee nousemaan miehiä, jotka vetävät opetuslapsia mukaansa väärän puheen ja opetuksen kautta. Jos pidämme Raamatun yksistään uskonopin auktoriteetiksi, niin emme eksy kovin helposti, mutta heti kun otamme Raamatun ulkopuolisen lähteen, jonka kautta pyrimme valottamaan sitä mitä Raamattu opettaa, niin olemme suuressa vaarassa eksyä. Jos uskoo Didakheeseen, niin takuu varmasti eksyy, koska sen kokonaisuus on vastoin Raamatun opetusta. Miksi meille ei riitä Raamattu? Mikä kiehtoo Raamatun ulkopuolisissa lähteissä ns. kirkkoisissä ja muissakin, jotka opettivat monessa kohdin vastoin Raamatun opetusta. Miksi meitä ei kiehdo Raamatun auktoriteetti?
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 26 vierailijaa

cron