Voi näitä eksyneitä suomalaisia ihmisparkoja jotka juoksevat tuon äiti amman perässä ja jotka ovat taas menneet halaamaan tuota ihmisten eksyttäjää äiti ammaa ja haluavat olla hänen seuraajiaan:
"Miksi suomalaiset haluavat yhä halata Äiti Ammaa? Tunnettu guru jo 13:tta kertaa Suomessa"
http://www.pohjalainen.fi/uutiset/kotim ... -1.1935829""Amamaatumtumtum", kuiskuttaa Äiti Amma korvaani. Hän on ottanut minut rintansa päälle täysrutistukseen, josta ei hevin liikahdeta minnekään. Pääni on täysin piilossa hänen syleilyssään. Hyvä, jos uskallan liikauttaa edes sormea. Sitten Amma hellittää otteesta, naurahtaa ja antaa minulle kovan hedelmäkarkin, omenan, ruusun terälehden ja hindulaisen rukousnauhan.
Olen pökerryksissä.
Jotkut rutistuksesta päässeet purskahtavat itkuun. Toiset jäävät hetkeksi istumaan aivan Amman lähelle ja tuijottavat häntä.
Ympäri maailmaa tunnettu uskonnollinen johtaja ja guru Mata Amritanandamayi eli Amma on vieraillut Suomessa jo kolmetoista kertaa sitten vuoden 1998.
Useista vierailukerroista huolimatta hänen suosionsa ei tunnu lainkaan laantuneen, kun katsoo urheiluhallin kokoista täyttä Vantaan Energia Areenaa. Yhteensä Amman on sanottu halanneen yli 35 miljoonaa ihmistä. Tälläkin kertaa paikalla on monta ensikertalaista.
Mutta miten yksi halaileva ihminen on pystynyt luomaan ympärilleen häntä rakastavan maailmanlaajuisen seuraajajoukon?
Vakuuttavalla tunnevaikuttamisella, arvioi karismaa tutkinut Jyväskylän yliopiston johtamisen professori Tuomo Takala. Hänen mielestään Amma on ideaaliesimerkki karismaattisesta johtajasta.
– Äiti Amman tapauksessa korostetaan ihmisyyttä, vaatimattomuutta ja hyvyyttä. Hän pystyy saamaan seuraajia voimakkaalla läsnäolollaan, ja hän itse uskoo asiaansa. Hän on uskonnollinen johtaja, joka pystyy olemaan vakuuttava toimissaan ja joka on luonut toimivan tunnevaikuttamisen mekanismin.
Amman halauksesta on kieltämättä tehty sekä fyysisesti että aistillisesti voimakas kokemus. Sitä täydentävät voimakas suitsukkeen tuoksu ja kaiuttimista lähes taukoamatta kuuluva mantra. Niiden lisäksi viikonlopun virallinen ohjelmalehtinen ja paikalla olevat ihmiset korostavat sanoissaan Amman hyvyyttä.
Tapahtumassa häneen liitetään muun muassa sanoja jumalallinen, hyväntekijä ja vaatimaton. Samaan aikaan ympärillä näkyy myös useita rahalippaita.
Amman antama voimakas tunnekokemus vetoaa nopeasti myös ensikertalaisiin.
Jo kolme tuntia ennen ohjelman alkua ensimmäisenä paikalle saapunut Silja Keronen kokee saaneensa uutta voimaa Amman halauksesta.
– Tämä on tällä hetkellä paras tuntemani kokemus. Minulle jäi tästä hyvä, rauhallinen olo. Koin tarvitsevani halausta, sillä minulla terveys on ollut huono ja nyt olen taas terve. Kiitän häntäkin siitä, että olen parantunut.
Hyvää oloa ja iloa korostaa myös ensimmäisenä Ammaa halamaan päässyt Leena Shemeikka.
– Kun jaan lapsille halauksia, on ihanaa, että voin saada halauksen myös itse täysin pyyteettömästi.
Jos kerran Amma voi tarjota hyviä, tunteisiin vetoavia kokemuksia, ja koko tilaisuudenkin alussa rukoiltiin maailmanrauhaa, onko kaikki niin hyvin kuin miltä myös näyttää?
Takala ei ota kantaa Äiti Ammaan, mutta muistuttaa, ettei karisma ole yksinomaan vain hyvä ominaisuus, vaan sitä voidaan myös käyttää väärin.
Historian lehdille mahtuu monia tapauksia, joissa karismaattista johtajaa on uskottu sokeasti. Tätä kutsutaan hänen mukaansa "mustaksi karismaksi".
– Oma eettisyys voi kääntyä huonoksi ja tuhoavaksi asiaksi. Esimerkiksi kulttiuskonnoissa voimakas johtaja saattaa johdattaa koko kulttinsa tuhoon. Onhan näitä ollut erilaisia tapahtumia, kuten joukkoitsemurhia. Se on vahvan, tunteisiin vetoavan johtajan varjopuoli.
Varjopuolista huolimatta karisma on kuitenkin ominaisuus, jota monet haluavat, mutta harvat sen saavat. Takala itse ajattelee, että karisma on synnynnäinen taipumus, joka voi ajan myötä kehittyä.
– Kaikkiin karisma ei tartu, vaikka sitä yritetään saada erilaisien koulutuksien ja valmennuksien kautta. Ihmisellä voi olla synnynnäistä taipumusta voimakkaaseen omistautumiseen ja kutsumukseen.
– Äiti Amman tapauksessa karisma on voinut hänen oman kutsumuksensa myötä vain vahvistua.
Äiti Amma käy Suomessa joka toinen vuosi."
Kuvateksti: "Leena Shemeikka oli ensimmäinen, joka pääsi intialaista Äiti Ammaa halaamaan."