Uskovassa ei voi asua riivaajaa

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: uskovat ja pahat henget

ViestiKirjoittaja toni t » 06. Touko 2012 19:14

Masa kirjoitti:
toni l kirjoitti:
Tässä nyt sitten sekoitettiin niitä kuuluisia termejä (sidottu/riivattu). Uskon ettet tarkoittanut että Pietari olisi riivattu. Halusin tuoda kuitenkin tuon näkemykseni esille että kun saatana toimii ihmisen sisältäkäsin niin silloin tila on riivattu jolloin ihminen itse ei enään voi vaikuttaa asiaan vaan saatanan demoni on ottanut vallan. Siksi en käyttäisi sidottu sanaa sillä se vasta voikin sekoittaa sitä mitä tarkoitetaan. Minulla ainakin oli vaikeuksia ymmärtää tarkasti mitä meinasit sisäisellä sitomisella..

En usko että uskovassa voisi olla paha henki (saastainen henki) sisällä joka täytyisi ulos ajaa jotta ihminen vapautuisi. Jumalan Poika vapauttaa ihmisen uudestisyntymisen hetkellä jolloin ihmisestä tulee Jumalan Hengen temppeli jossa Isä ja Poika asuvat Pyhässä Hengessä. En usko että mikään saastainen henki voisi asua Isän ja Pojan kanssa samassa huoneessa. Jotta saastainen henki voisi tulla uskovaan jossa isä ja Poika asuvat Pyhässä Hengessä täytyisi sen voida ajaa Isä ja Poika sieltä pois. Se taas ei voi olla mahdollista millään mittarilla sillä kukaan ei aja pois kaikkivaltiasta Jumalaa Hänen temppelistään. saatanan ainut keino eksyttää uskovaa on koittaa tehdä se ulkoapäin sillä sisälle ei ole mitään asiaa sillä kristityssä (Jumalan temppelissä) asuu Isä ja Poika Pyhässä Hengessä.

Näin ajattelen aiheesta uskovat ja pahat henget.


Mitä tarkoitan sitomisella - haluaisin esittää mielummin kysymyksen , Kysymyksen kautta voidaan päästä asian ytimeen paremmin kiinni. Yritän hakea sanoja jotka kuvaavat Pietarin tilaa verrattuna Juudas iskariotiin johon meni saatana.

Pietariin ei mennyt saatana, mutta mikä oli se voima joka ja missä se vaikutti Pietarissa kun kielisi Kristuksen kolme kertaa, tuliko se jokin Pietarin sisältä vai ulkoa?

En taida saada ajatustani selkeästi kirjoitettua - harmi :)


Epäuskossa ihminen voi kieltää Herransa. Pietarikin kielsi Jeesuksen kun epäuskossa pelkäsi. Epäusko ja pelko nousee tietysti ihmisen itsensä sisältä mutta ei minkään demonin vaikutuksesta. saatana voi ruokkia tätä epäuskoa ja pelkoa ulkoapäin esim, syöttämällä ihmiselle ajatuksia jotka koettelevat uskoa jne.. Jeesus sanoo että ihmisen sydämestä nousee pahat ajatukset jne.. se ei tarkoita että ihminen olisi riivattu sisäisesti vaan että ihminen helposti mieltyy vääryyteen. Usko antaa mielenmuutoksen parannukseen pahuudesta ja Pyhässä Hengessä on voima vastustaa pahaa.

Matt.12:29. Taikka kuinka joku taitaa jonkun väkevän huoneesen mennä, ja hänen tavaroitansa ryöstää, ellei hän ensin sido väkevää, ja sitte ryöstä hänen huonettansa?

Riivaaja voi tunkeutua kristittyyn ja ottaa hänet hallintaansa vain jos ensin kykenee sitomaan Isän ja Pojan jotka kristityssä Pyhässä Hengessä asuvat. Se ei ole mahdollista. Kristitty ei voi mitenkään olla riivattu eli sisäisesti sidottu riivaajan hallintaan sillä silloin riivaaja joutuisi sitomaan Isän ja Pojan.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: uskovat ja pahat henget

ViestiKirjoittaja Masa » 06. Touko 2012 19:30

toni l kirjoitti:
Epäuskossa ihminen voi kieltää Herransa. Pietarikin kielsi Jeesuksen kun epäuskossa pelkäsi. Epäusko ja pelko nousee tietysti ihmisen itsensä sisältä mutta ei minkään demonin vaikutuksesta. saatana voi ruokkia tätä epäuskoa ja pelkoa ulkoapäin esim, syöttämällä ihmiselle ajatuksia jotka koettelevat uskoa jne.. Jeesus sanoo että ihmisen sydämestä nousee pahat ajatukset jne.. se ei tarkoita että ihminen olisi riivattu sisäisesti vaan että ihminen helposti mieltyy vääryyteen. Usko antaa mielenmuutoksen parannukseen pahuudesta ja Pyhässä Hengessä on voima vastustaa pahaa.

Matt.12:29. Taikka kuinka joku taitaa jonkun väkevän huoneesen mennä, ja hänen tavaroitansa ryöstää, ellei hän ensin sido väkevää, ja sitte ryöstä hänen huonettansa?

Riivaaja voi tunkeutua kristittyyn ja ottaa hänet hallintaansa vain jos ensin kykenee sitomaan Isän ja Pojan jotka kristityssä Pyhässä Hengessä asuvat. Se ei ole mahdollista. Kristitty ei voi mitenkään olla riivattu eli sisäisesti sidottu riivaajan hallintaan sillä silloin riivaaja joutuisi sitomaan Isän ja Pojan.



Ehkä juoksen tässä ketjussa. Tapaan kasata eri ajatuksia, joista sitten jossain vaiheessa pääsen lopputulokseen nyt mainitsit tuon epäuskon ja siitä tuli seuraava jae mieleeni, jännä muuten että se on jatko mitä vaisuulini laittoi.
22:31 Simon, Simon, katso, saatana on tavoitellut teitä valtaansa, seuloakseen teitä niinkuin nisuja;
22:32 mutta minä olen rukoillut sinun puolestasi, ettei sinun uskosi raukeaisi tyhjään. Ja kun sinä kerran palajat, niin vahvista veljiäsi."

Jae antaa ymmärtää ettei ihmisestä ole kestämään yksin epäuskoa vaan Kristus rukoilee epäuskoisen puolesta, koska muuten epäuskoisen usko raukeaa tyhjiin.
Masa
 

Re: uskovat ja pahat henget

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 07. Touko 2012 10:25

Laitan näkemystäni tänne asiasta. En ole lukenut tarkemmin ketjua, pyydän etukäteen anteeksi sitä, joitain kirjoituksia kyllä. Kuitenkin haluan laittaa lusikkani soppaan.

Ihmisessä on sekä sielu että henki. Uskovalla on Kristuksen Henki, palvelemassa. Sielu on oma mieli ja psyyke, ne on siis kaksi eri asiaa. Hengen omistaa joko Kristus tai se kuuluu beliarille. Ei siellä missä on Kristus voi olla saatana, se on täysin mahdotonta. Ihmisessä asuvaa henkeä ei voi omistaa sekä saatana että Herra Jeesus yhtäaikaa. Kun Kristus ottaa vallan, paha tulee sidotuksi ja Henki on se jonka tulee elää ja palvella Herraa.

Tietenkin ihmisessä on myös sielullisuus joka on oma mieli ja se on lankeemuksen kautta sidoksissa pahaan, se yrittää tuhota hengen työn ja sen kautta pahan vallat yrittävät vaikuttaa myös uskovaan.

Pitää muistaa myös se että Kristus kirkastettiin opetuslapsille vasta sitten helluntaina Pyhän Hengen vuodatuksessa. Kristus ei voinut asua Henkenä heidän sisimmässään ennenkuin Hän oli tullut itse kirkastetuksi. Ehkä opetuslasten toiminta, Jeesuksen ollessa maanpäällä heidän kanssaan, perustui johonkin samaan miten vanhan testamentinkin aikaan Jumalan voima ilmeni.
lonelyrider
 

Re: uskovat ja pahat henget

ViestiKirjoittaja Herman » 07. Touko 2012 11:21

Masa, me voidaan tietysti sopia mitä termejä käytetään niin että ymmärretään toisiamme, mutta meidän sopimukset ei vaikuta muiden tapaan opettaa ja käyttää termejä. Toin esille ajatuksen että joskus käsitteet menevät sekaisin, siksi että sen kautta voi ehkä tulla paremmin ymmärtämään toisia. Ainakin itse huomasin, että eräs englantilainen opettaja jota usein tästä aiheesta moititaan, käyttää eri merkityksissä sanoja 'posessed' (eli joku hallitsee toista omistaen tämän), tai että ihmisessä on paha henki. Kun Suomen kielessä ei löydy kunnollista vastinetta sanalle 'posessed' voi käännöksen kautta tulla isoja väärinkäsityksiä.
Herman
 

Re: uskovat ja pahat henget

ViestiKirjoittaja Herman » 07. Touko 2012 11:26

Mielestäni oleellisinta aiheen suhteen on se, kuka tai mikä HALLITSEE ihmistä, ei niinkään pohdiskelu onko se sisä- vai ulkopuolella. Se on ainakin varmaa, että jos ja kun Pyhä Henki istuu sydämen valtaistuimella, ei paha henki voi siellä istua. Ja valitettavasti myös päinvastoin - oli ihminen sitten uskossa tai ei. Uskonelämä ei ole jokin iäti pysyvä asema, vaan jatkuvaa vaeltamista ja valvomista. Emme voi kumartaa ja palvella kahta herraa samanaikaisesti.
Herman
 

Re: uskovat ja pahat henget

ViestiKirjoittaja toni t » 07. Touko 2012 12:17

Herman kirjoitti:Mielestäni oleellisinta aiheen suhteen on se, kuka tai mikä HALLITSEE ihmistä, ei niinkään pohdiskelu onko se sisä- vai ulkopuolella. Se on ainakin varmaa, että jos ja kun Pyhä Henki istuu sydämen valtaistuimella, ei paha henki voi siellä istua. Ja valitettavasti myös päinvastoin - oli ihminen sitten uskossa tai ei. Uskonelämä ei ole jokin iäti pysyvä asema, vaan jatkuvaa vaeltamista ja valvomista. Emme voi kumartaa ja palvella kahta herraa samanaikaisesti.


Tähän veljen kirjoitukseen haluaisin sen verran kommentoida että mielestäni on myös hyvä ymmärtää se milloin ihminen on riivattu eli milloin ihmisessä on paha henki sisällä.

Matt.10:8 Parantakaa sairaita, herättäkää kuolleita, puhdistakaa pitalisia, ajakaa ulos riivaajia. Lahjaksi olette saaneet, lahjaksi antakaa.

Jeesuksen käsky opetuslapsille oli ajaa ulos riivaajia eli pahoja henkiä ihmisistä. Kun riivaaja on ihmisessä on se aina ihmisen sisällä jolloin se tulee sieltä ajaa ulos. Me tiedämme sen että saatana hallitsee maailmaa ja että saatana on vanginnut uskomattomat ihmiset tahtoaan tekemään synnin orjuuteen mutta se ei vielä tarkoita että ihminen olisi riivattu. On tärkeää tietää se milloin ihminen on riivattu ja milloin ei sillä muutoin voidaan toimia väärin ihmistä kohtaan ja monet ovatkin toimineet kun ovat yrittäneet ajaa riivaajia ulos ihmisestä jossa niitä ei ole.

Kun ihmisessä on riivaaja eli paha henki sisällä niin kristityllä eli Herran Jeesuksen opetuslapsella on Jumalan antama voima ja auktoriteetti ajaa riivaaja ulos ihmisestä käskemällä riivaajaa lähtemään pois Herran Jeesuksen nimessä. Jeesus ajoi ulos riivaajia sanallaan ja Apostolit ajoivat ulos riivaajia Jeesuksen nimessä.

Mielestäni on siis tärkeää ymmärtää se milloin ihminen on riivattu jolloin riivaaja tulee Jeesuksen nimessä ajaa ulos ja milloin ihminen ei ole riivattu sisältäkäsin mutta elää saatanan vankeudessa synnin orjuudessa. Sellaiselle uskomattomalle ihmiselle joka ei ole riivattu sisältä eli ihmisessä ei ole pahaa henkeä sisällä tulee julistaa Jumalan ilosanomaa Herrasta Jeesuksesta mutta sellaisesta ei tarvitse Jeesuksen nimessä käskeä mitään henkiä ulos.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: uskovat ja pahat henget

ViestiKirjoittaja Masa » 07. Touko 2012 18:36

Herman kirjoitti:Masa, me voidaan tietysti sopia mitä termejä käytetään niin että ymmärretään toisiamme, mutta meidän sopimukset ei vaikuta muiden tapaan opettaa ja käyttää termejä. Toin esille ajatuksen että joskus käsitteet menevät sekaisin, siksi että sen kautta voi ehkä tulla paremmin ymmärtämään toisia. Ainakin itse huomasin, että eräs englantilainen opettaja jota usein tästä aiheesta moititaan, käyttää eri merkityksissä sanoja 'posessed' (eli joku hallitsee toista omistaen tämän), tai että ihmisessä on paha henki. Kun Suomen kielessä ei löydy kunnollista vastinetta sanalle 'posessed' voi käännöksen kautta tulla isoja väärinkäsityksiä.



Onhan se noinkin, jotekin sitä vain haluaa järkeistää missä ,miten mikä "sairaus" vaikuttaa.
Toni muistaakseni kirjoitti siitä miten Jumala voi laittaa saatanan enkilitkin palvelemaan Jumalan tarkoitusperiä jopa niin ettei ihmisen luisuisi pois Kristuksesta.
2 Korittolaiskirje on oiva esimerkki, miten paha saadaan palvelemaan hyvää vaikka se ei sitä tahtoisi.

2.kor
12:7 Ja etten niin erinomaisten ilmestysten tähden ylpeilisi, on minulle annettu lihaani pistin, saatanan enkeli, rusikoimaan minua, etten ylpeilisi.
12:8 Tämän tähden olen kolmesti rukoillut Herraa, että se erkanisi minusta.
2:9 Ja hän sanoi minulle: "Minun armossani on sinulle kyllin; sillä minun voimani tulee täydelliseksi heikkoudessa." Sentähden minä mieluimmin kerskaan heikkoudestani, että Kristuksen voima asettuisi minuun asumaan.
Masa
 

Re: uskovat ja pahat henget

ViestiKirjoittaja Lemmikki » 08. Touko 2012 12:27

Mitä ajatella uskovista, jotka srk:ssa vihaa toisia uskovia?

Ovatko he pahan vallassa vai mitä? Kuinka jaksaa tällaisessa srk:ssa vai onko parempi etsiä toinen paikka?

He eivät tykkää Jeesuksen seuraajista vaan etsivät omaa menestystään, suosiota , ystäviä. Raamattu kutsuu heitä valheveljiksi mutta koska vanhemmisto ei heitä tunnista niin rivi uskova saa kärsiä.

Itse en jaksa olla vihan kohteena, joten etsin toisen srk:n. :(
Jeesus on Rakas *** ישוע הוא המשיח
Lemmikki
 
Viestit: 89
Liittynyt: 01. Touko 2012 20:54

Re: uskovat ja pahat henget

ViestiKirjoittaja PetriFB » 09. Touko 2012 10:32

Toni onkin jo tuonut asiasta todella hyvän ja selvän opetuksen.

Riivaajien vallassa oleminen sekä niiden sisällä oleminen tarkoittaa sitä, että riivajahenget asuvat ihmisen sisällä ja sitä kautta hallitsevat ihmistä. Tämän vastakohta on kun Pyhä Henki asuu ihmisessä ja vaikuttaa hänessä tahtomista ja tekemistä, että Jumalan hyvä tahto tapahtuisi.

Ihminen joka on uskossa, jossa asuu Pyhä Henki ei voi olla riivattu, eli riivaajat eivät voi asua hänen sisällään.

Riivaajat voivat kuitenkin vaikuttaa uskovan mieleen ja puhua sekä koittaa eksyttää häntä. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että riivaaja on ihmisen sisällä, vaan sitä että riivaaja vaikuttaa uskovan mieleen ja ajatuksiin hänen ulkopuoleltansa.

Termeistä ja niiden sekavuuksista muutama sana. On totta että joskus sanat ja termit voivat tarkoittaa muuta kuin olemme tarkoittaneet tai joku toinen voi ne käsittää väärin. Olen myös huomannut että joskus uskovat voivat langeta siihen että he sanovat etteivät tarkoittaneet sitä mitä sanoivat, koska he eivät halua tehdä parannusta, niin siksi he sanovat etteivät tarkoittaneet sitä mitä kirjoittivat, vaan selittävät asian ihan toiseksi.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: uskovat ja pahat henget

ViestiKirjoittaja Herman » 09. Touko 2012 11:29

Tuohon puheidensa pyörtämiseen, sellainen ajatus että voi olla (ja useimmiten onkin) aika vaikeaa tietää mitä toinen todella on tarkoittanut. Ihminen kun vain itse tietää, mitä hän on tarkoittanut. Joidenkin itsensä ilmaiseminen saattaa olla vajavaista, tai sitten on voitu puhua/kirjoittaa liian hätäisesti tai jostain muusta lukemattomasta syystä voi tapahtua väärinkäsityksiä. Siksi olen itse äärimmäisen varovainen ajattelemaan, että toinen olisi tarkoittanut jotain mutta kuin mitä hän sanoo tarkoittavansa. Olen itse kokenut tulleeni väärin kohdelluksi nimenomaan siinä, että minua on syytetty omien puheideni vääristelemisestä yms, vaikka totuus on ollut toinen. Kiitos Herralle että olen tahtonut antaa anteeksi niille, jotka niin tekivät, mutta asia on silti vakava ja rukoilen että silmämme avautuisivat näkemään ja voisimme puhdistua kaikesta väärästä epäluuloisuudesta ja pelosta yms, tai mikä sitten aiheuttaakin tuollaista.

Kaikkia siunaten.
Herman
 

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 34 vierailijaa

cron