Uskovassa ei voi asua riivaajaa

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Uskovassa ei voi asua riivaajaa

ViestiKirjoittaja Juha » 18. Helmi 2017 18:55

Mietin tätä kohtaa:

31 Ja hän alkoi opettaa heille, että Ihmisen Pojan piti kärsimän paljon ja joutuman vanhinten ja ylipappien ja kirjanoppineiden hyljittäväksi ja tuleman tapetuksi, ja kolmen päivän perästä nouseman ylös.
32 Ja tämän hän puhui peittelemättä. Silloin Pietari otti hänet erilleen ja rupesi häntä nuhtelemaan.
33 Mutta hän kääntyi, katsoi opetuslapsiinsa ja nuhteli Pietaria sanoen: "Mene pois minun edestäni, saatana, sillä sinä et ajattele sitä, mikä on Jumalan, vaan sitä, mikä on ihmisten". Mark. 8:31-33


Tästä kohdasta jotkut ovat opettaneet että uskovassa voisi olla riivaajia. Tähän asti olen ajatellut, että tuossa kohdassa oli kyse siitä vain että saatana jotenkin vaikutti Pietarin ajatuksiin ja ajatusmaailmaan. Tämä tulkinta on ehkä mahdollinen, mutta miettiessäni uudemman kerran tätä jaejaksoa, löysin mielenkiintoisen, ehkä jopa selkeämmän tulkinnan tälle kohdalle.

Ensiksi haluaisin kiinnittää huomiota siihen, että sana "saatana" tarkoittaa merkitykseltään vastustajaa, sellaista joka on jotakin vastaan. Ilmaisua "saatana" käytetään usein kun viitataan paholaiseen, itse persoonalliseen pahaan. Mutta kuitenkin sanaa voidaan käyttää myös tilanteissa missä joku on jotain vastaan, ilman että sillä viitattaisiin paholaiseen itsessään.

Ajattelen, että Jeesus ei kutsunut Pietaria paholaiseksi, vaan vastustajaksi [yleismerkityksessä], koska Pietari yritti vastustella Jumalan tahtoa ja estää Jeesusta täyttämästä tehtäväänsä niin kuin oli tarkoitettu.

VT:ssä on esimerkkejä, joissa käytetään alkukielessä sanaa "saatana", mutta sillä ei viitata kuitenkaan paholaiseen.

Otan tähän esimerkiksi 4. Moos. 22:21-22.

21 Ja Bileam nousi aamulla, satuloi aasintammansa ja lähti matkaan Mooabin päämiesten kanssa.
22 Mutta kun hän lähti, syttyi Jumalan viha, ja Herran enkeli asettui tielle estämään häntä, hänen ratsastaessaan aasintammallaan, kaksi palvelijaa mukanansa. 4. Moos. 22:21-22


4. Moos. 22:21-22 sanotaan kuinka Herran enkeli asettui estämään Bileamia. Alkukieli käyttää "estää"-sanan kohdalla sanaa ”saatana”, substantiivimuodossa. Alkukieli ilmaisee siis että Herran enkeli asettui "saatanaksi", eli estäjäksi tai vastustajaksi Bileamille. Alkukielen ilmaisu tulee englanninkielisessä käännöksessä selkeämmin esille:

21 And Balaam rose up in the morning, and saddled his ass, and went with the princes of Moab.
22 And God's anger was kindled because he went: and the angel of the LORD stood in the way for an adversary against him. Now he was riding upon his ass, and his two servants were with him. 4. Moos. 22:21-22 (KJV)


Toinen esimerkki: 1. Sam. 29:1-4

1 Filistealaiset kokosivat kaikki joukkonsa Afekiin, ja israelilaiset olivat leiriytyneet lähteelle, joka on Jisreelissä.
2 Ja kun filistealaisten ruhtinaat tulivat satoineen ja tuhansineen, ja Daavid miehineen tuli viimeiseksi Aakiin kanssa,
3 sanoivat filistealaisten päälliköt: "Mitä nuo hebrealaiset täällä tekevät?" Aakis vastasi filistealaisten päälliköille: "Tämähän on Daavid, Saulin, Israelin kuninkaan, palvelija, joka on ollut minun luonani toista vuotta, enkä minä ole havainnut hänessä mitään siitä päivästä alkaen, jona hän siirtyi minun luokseni, tähän päivään asti".
4 Niin filistealaisten päälliköt vihastuivat häneen; ja filistealaisten päälliköt sanoivat hänelle: "Toimita tämä mies takaisin; palatkoon hän siihen paikkaan, jonka sinä olet hänelle määrännyt. Älköön hän tulko meidän kanssamme taisteluun, ettei hän taistelussa tulisi meidän vastustajaksemme. Sillä miten hän voisi hankkia itselleen Herransa suosion paremmin kuin näiden miesten päillä? 1. Sam. 29:1-4


Jakeessa 4 filistealaiset ilmaisevat etteivät haluaisi Daavidia vastustajakseen taistelussa. Alkukielen sana on tässäkin "saatana".

VT:ssä on muitakin samantapaisia kohtia mutta riittäköön nää pointin tekemiseksi. :)
Kuka on noussut taivaaseen ja astunut sieltä alas? Kuka on koonnut kouriinsa tuulen? Kuka on käärinyt vedet viitan sisään? Kuka on asettanut kohdalleen kaikki maan ääret? Mikä on hänen nimensä ja mikä hänen poikansa nimi, sinähän sen tiedät? Sananl. 30:4
Avatar
Juha
Site Admin
 
Viestit: 1702
Liittynyt: 29. Heinä 2012 03:40

Re: Uskovassa ei voi asua riivaajaa

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 19. Helmi 2017 09:02

Mielenkiintoista.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Edellinen

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa

cron