Uskovassa ei voi asua riivaajaa

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Uskovassa ei voi asua riivaajaa

ViestiKirjoittaja PetriFB » 09. Marras 2011 12:05

Monet uskovat kysyvät ja pohtivat voiko uskovan sisällä asua riivaaja (demoni)? Raamatun selkeän opetuksen mukaan uudestisyntyneen uskovan sisällä ei voi asua riivaajia. Tässä kirjoituksessa käyn läpi tämän aiheen Raamatun sanan todistuksen valossa. Jumalan sanan tulee todistaa meille siitä mitä sana opettaa ja se opettaa selkeästi ettei uskovan sisällä voi asua riivaajia.

Kun käytän tässä kirjoituksessa sanaa uskova, niin tarkoitan sillä Uuden Liiton aikaista uudestisyntynyttä uskovaa, joka Jumalan armosta elää ja kasvaa uskossa Jumala sanan opetuksen mukaisesti Pyhän Hengen voimasta.


http://www.kotipetripaavola.com/uskovas ... aajaa.html

Ps. Saatan tehdä pieniä lisäyksiä vielä tekstiin.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Uskovassa ei voi asua riivaajaa

ViestiKirjoittaja Maria » 09. Marras 2011 16:30

Kiitos Petri veli tästä kirjoituksestasi ja kiitos Herralle sinusta! Tämä on todellakin tärkeä aihe, koska ainakin itse olen törmännyt tähän aika usein, kun on väitetty, että uskovassa voi muka olla riivaaja, vaikka onkin uudestisyntynyt Herran oma ja Pyhä Henki on astunut sydämeen asumaan. Ja kuinka paljon on niitä, joista ajetaan riivaajia ulos, kun uskotaan niitä olevan, jos elämässä on vaikeuksia, sairautta. Ja kuinka usein sekotetaan esim skitsofrenia ja pimeys. Lainaan pikkasen veljen kirjoitusta:

1 Kor 3:16 Ettekö tiedä, että te olette Jumalan temppeli ja että Jumalan Henki asuu teissä?
Opetus joka opettaa, että uskovan sisällä voi asua riivaaja on opetusta, joka loukkaa Jumalan pyhyyttä. Raamattu opettaa, että uudestisyntynyt uskova on Jumalan temppeli (Pyhän Hengen temppeli), jossa Jumala itse asuu Pyhän Hengen kautta. Pyhä Jumala ei voi asua samassa paikassa kuin saastaiset pahat henget. Pyhä Henki ja paha henki ei asu samassa asunnossa.


Tässä on juuri se mistä itsekin olen aina puhunut ja ajatellut asian olevan juuri näin; ettei uskovassa voi olla yhtä aikaa riivaajien asuntoa ja Pyhän Hengen asunto. Minua se ihan suututtaa ja loukkaa, kun näin opetetaan ja uskotaan, puhutaan. Mutta hyvin paljon on juuri tuota, että ne molemmat voisivat mukamas asua uudestisyntyneessä uskovassa. :o Ja höpö höpö!

Kerran eräällä heng foorumilla ollessani muutamia vuosia sitten minua syytettiin voimakkain sanoin, kun julistin evankeliumia totuuden mukaan, en korvasyyhyyn, niin tämä minkä Petri oli laittanutkin Raamatun paikaksi, niin sain sen saman syytöksen niskaani..

Koodi: Valitse kaikki
Matt 12:
24 Mutta kun fariseukset sen kuulivat, sanoivat he: "Tämä ei aja riivaajia ulos kenenkään muun kuin Beelsebulin, riivaajain päämiehen, voimalla".


He syyttivät minua etten julista Raamatun totuutta, enkä ole Jeesuksen seuraaja, vaan toimin riivaajien päämiehen voimassa ja .. :o Sain tosi karmasevia yksäreitä ja ihan julkisestikin minua suyytettiin, että toimin Beelsebulin voimalla ja olen eksynyt pois oikeasta evankeliumista. Noh sen voi tarkistaa jokainen minut paremminkin tunteva; onko näin? Mutta syy moiseen oli, kun en antanut periksi ja lähtenyt mielisteleen ja puhuun korvasyyhyyn ja maailmaa ja sen tapoja koroittaen..Nyt en voisi edes enää käydä sillä foorumilla, koska on eksytty niin kauas totuudesta ja Isän Jumalan tahdosta ja Sanasta. Surullista. :think2: Olin siellä varoittajana. No se siitä..

Tässä on tosi paljon hyvää ja tärkeää asiaa, mutta jatkan toiste jos Herra suo, mutta halusin jotain sanoa minäkin, kun tämä aihe on ollut minulle monesti jopa kiusallinen, kun olen saanut sapiskaa toisin ajattelustani ja kun olen pitänyt lujasti kiinni siitä; Ettei uudestisyntyneeseen uskovaan voi mennä riivaja/riivaajia, paitsi jos hän todella luopuu uskostaan kokonaan ja alkaa häpäistä ja pilkata Jumalaa ja Hänen Sanaansa/tahtoaan...

Siunausta kaikille Herran rakkaille!! :thumb: :hearts:
Maria
 

Re: Uskovassa ei voi asua riivaajaa

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 09. Marras 2011 20:22

En ole vielä kerennyt kokonaan lukea kirjoitustasi.
Jatkan lukemista kunhan kerkeän.

Jeesuksen häpäiseminen on vakava asia.

"Jotkut uskovat lähtevät seuraamaan näitä valheenopettajia, eli he luopuvat uskosta seuratessaan valheenopettajia, jotka kieltävät Herran. Siksi heidän tähtensä totuuden tie tulee häväistyksi. Tässä kohtaa Raamattu ei opeta, että Jumalaan uskovan opetuslapsen sisällä voi asua riivaajia, vaan että jotkut uskovat eksyvät seuraamaan valheenopettajia, eli he hylkäävät totuuden ja uskon Herraan Jeesukseen.

"Raamattu opettaa 2 Piet 2:ssa, että nämä valheenopettajat elävät haureudessa ja ovat täysin kiinni synneissä, heillä on ahneuteen harjaantunut sydän ja he ovat kirouksen lapsia. Nämä valheenopettajat ovat hylänneet suoran tien sekä koittavat viekoitella lihan himojen ja irstauksien kautta muitakin (myös uskovia) tekemään syntiä. Raamattu opettaa, että jos joku uskova eksyy näiden valheenopettajien kautta takaisin synnin teille, niin heille olisi ollut parempi etteivät olisi edes tulleet tuntemaan vanhurskauden tietä, koska sen tunnettuaan he kääntyvät pois uskosta Raamatun Jumalaan. Heille on tapahtunut, että mitä tosi sananlaskut sanovat: "Koira palaa oksennukselleen," ja: "Pesty sika rypee rapakossa". 2 Piet 2 ei opeta, että uskovassa voi asua riivaajia, vaan siitä että uskova voi luopua uskosta seuraamalla valheenopettajia. "

Jos nyt raamatun sanan mukaan mennään, niin mitä pitäisi ajatella asiasta, kerro Petri, kun en oikein itse osaa mitään kysyä enkä kirjoittaa.

En nyt sano, että hirveästi olisin tuohon aikaan totuudesta mitään tiennyt tai Jumalan sanasta, mutta vasta uskoon tulleena, monenlaiset valheet on uponneet ja olen lähtenyt mukaan asioihin, jotka ovat suorastaan jostain muusta kuin valkeudesta. Olen kyllä aika varma että kyse oli juuri sellaisesta valheprofeetan matkaan lähtemisestä, muuta vaihtoehtoa en oikein näe asialle.

Henkilökohtaisesti koen että ylimääräinen painolasti on kyllä otettu harteilta pois menneisyydestä, enkä koe syyttävänä enää asioita joita siihen liittynyt, olen oppinut elämään sen kanssa ja nähnyt että olen tarvinnut jotain joka on pysäyttänyt näkemään oman sisimmän tilan aivan uudella tavalla ja että on voinut kääntyä parannukseen siinäkin asiassa.
lonelyrider
 

Re: Uskovassa ei voi asua riivaajaa

ViestiKirjoittaja PetriFB » 09. Marras 2011 21:20

lonelyrider kirjoitti:En ole vielä kerennyt kokonaan lukea kirjoitustasi.
Jatkan lukemista kunhan kerkeän.

Jeesuksen häpäiseminen on vakava asia.

"Jotkut uskovat lähtevät seuraamaan näitä valheenopettajia, eli he luopuvat uskosta seuratessaan valheenopettajia, jotka kieltävät Herran. Siksi heidän tähtensä totuuden tie tulee häväistyksi. Tässä kohtaa Raamattu ei opeta, että Jumalaan uskovan opetuslapsen sisällä voi asua riivaajia, vaan että jotkut uskovat eksyvät seuraamaan valheenopettajia, eli he hylkäävät totuuden ja uskon Herraan Jeesukseen.

"Raamattu opettaa 2 Piet 2:ssa, että nämä valheenopettajat elävät haureudessa ja ovat täysin kiinni synneissä, heillä on ahneuteen harjaantunut sydän ja he ovat kirouksen lapsia. Nämä valheenopettajat ovat hylänneet suoran tien sekä koittavat viekoitella lihan himojen ja irstauksien kautta muitakin (myös uskovia) tekemään syntiä. Raamattu opettaa, että jos joku uskova eksyy näiden valheenopettajien kautta takaisin synnin teille, niin heille olisi ollut parempi etteivät olisi edes tulleet tuntemaan vanhurskauden tietä, koska sen tunnettuaan he kääntyvät pois uskosta Raamatun Jumalaan. Heille on tapahtunut, että mitä tosi sananlaskut sanovat: "Koira palaa oksennukselleen," ja: "Pesty sika rypee rapakossa". 2 Piet 2 ei opeta, että uskovassa voi asua riivaajia, vaan siitä että uskova voi luopua uskosta seuraamalla valheenopettajia. "

Jos nyt raamatun sanan mukaan mennään, niin mitä pitäisi ajatella asiasta, kerro Petri, kun en oikein itse osaa mitään kysyä enkä kirjoittaa.

En nyt sano, että hirveästi olisin tuohon aikaan totuudesta mitään tiennyt tai Jumalan sanasta, mutta vasta uskoon tulleena, monenlaiset valheet on uponneet ja olen lähtenyt mukaan asioihin, jotka ovat suorastaan jostain muusta kuin valkeudesta. Olen kyllä aika varma että kyse oli juuri sellaisesta valheprofeetan matkaan lähtemisestä, muuta vaihtoehtoa en oikein näe asialle.

Henkilökohtaisesti koen että ylimääräinen painolasti on kyllä otettu harteilta pois menneisyydestä, enkä koe syyttävänä enää asioita joita siihen liittynyt, olen oppinut elämään sen kanssa ja nähnyt että olen tarvinnut jotain joka on pysäyttänyt näkemään oman sisimmän tilan aivan uudella tavalla ja että on voinut kääntyä parannukseen siinäkin asiassa.


Jos valheenopettajien kautta kääntyy kokonaan pois uskosta, niin se on paha asia. Mutta jos valheenopettajien takia eksyy vähäksi aikaa, mutta hylkää heidän opetuksensa ja löytää rakastavan, totuullisen ja armahtavan Jumalan niin se on eri asia ja hyvä asia.

Kun on menneistä asioista tehnyt parannuksen, niin ne ovat anteeksiannettuja, eikä niistä enää saa syllistyä, eikä uskovat saa niistä enää muistutella, koska ne on anteeksi annettu, eikä niitä ole enää olemassa Jumalalle.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Uskovassa ei voi asua riivaajaa

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 09. Marras 2011 22:30

PetriFB kirjoitti:
lonelyrider kirjoitti:En ole vielä kerennyt kokonaan lukea kirjoitustasi.
Jatkan lukemista kunhan kerkeän.

Jeesuksen häpäiseminen on vakava asia.

"Jotkut uskovat lähtevät seuraamaan näitä valheenopettajia, eli he luopuvat uskosta seuratessaan valheenopettajia, jotka kieltävät Herran. Siksi heidän tähtensä totuuden tie tulee häväistyksi. Tässä kohtaa Raamattu ei opeta, että Jumalaan uskovan opetuslapsen sisällä voi asua riivaajia, vaan että jotkut uskovat eksyvät seuraamaan valheenopettajia, eli he hylkäävät totuuden ja uskon Herraan Jeesukseen.

"Raamattu opettaa 2 Piet 2:ssa, että nämä valheenopettajat elävät haureudessa ja ovat täysin kiinni synneissä, heillä on ahneuteen harjaantunut sydän ja he ovat kirouksen lapsia. Nämä valheenopettajat ovat hylänneet suoran tien sekä koittavat viekoitella lihan himojen ja irstauksien kautta muitakin (myös uskovia) tekemään syntiä. Raamattu opettaa, että jos joku uskova eksyy näiden valheenopettajien kautta takaisin synnin teille, niin heille olisi ollut parempi etteivät olisi edes tulleet tuntemaan vanhurskauden tietä, koska sen tunnettuaan he kääntyvät pois uskosta Raamatun Jumalaan. Heille on tapahtunut, että mitä tosi sananlaskut sanovat: "Koira palaa oksennukselleen," ja: "Pesty sika rypee rapakossa". 2 Piet 2 ei opeta, että uskovassa voi asua riivaajia, vaan siitä että uskova voi luopua uskosta seuraamalla valheenopettajia. "

Jos nyt raamatun sanan mukaan mennään, niin mitä pitäisi ajatella asiasta, kerro Petri, kun en oikein itse osaa mitään kysyä enkä kirjoittaa.

En nyt sano, että hirveästi olisin tuohon aikaan totuudesta mitään tiennyt tai Jumalan sanasta, mutta vasta uskoon tulleena, monenlaiset valheet on uponneet ja olen lähtenyt mukaan asioihin, jotka ovat suorastaan jostain muusta kuin valkeudesta. Olen kyllä aika varma että kyse oli juuri sellaisesta valheprofeetan matkaan lähtemisestä, muuta vaihtoehtoa en oikein näe asialle.

Henkilökohtaisesti koen että ylimääräinen painolasti on kyllä otettu harteilta pois menneisyydestä, enkä koe syyttävänä enää asioita joita siihen liittynyt, olen oppinut elämään sen kanssa ja nähnyt että olen tarvinnut jotain joka on pysäyttänyt näkemään oman sisimmän tilan aivan uudella tavalla ja että on voinut kääntyä parannukseen siinäkin asiassa.


Jos valheenopettajien kautta kääntyy kokonaan pois uskosta, niin se on paha asia. Mutta jos valheenopettajien takia eksyy vähäksi aikaa, mutta hylkää heidän opetuksensa ja löytää rakastavan, totuullisen ja armahtavan Jumalan niin se on eri asia ja hyvä asia.

Kun on menneistä asioista tehnyt parannuksen, niin ne ovat anteeksiannettuja, eikä niistä enää saa syllistyä, eikä uskovat saa niistä enää muistutella, koska ne on anteeksi annettu, eikä niitä ole enää olemassa Jumalalle.



Mietin tuota vaan kun sanassa sanotaan, että totuuden tie tulee häväistyksi. Onko se Pyhän Hengen pilkkaa?
lonelyrider
 

uskovat ja pahat henget

ViestiKirjoittaja Masa » 05. Touko 2012 11:21

Luin Kristian Sandin kirjoittaman kirjan Jumalan soturi nouse.

Kristian Sand on sitä mieltä että uskovassa voi olla paha henki joka estää uskovaa kasvamasta uskossa ja pidemmän päälle estää uskovaa löytämästä omaa palvelutehtäväänsä tai paikkaansa Kristuksen ruumiissa.
Luin myös Petrin "vastineen" samaan aiheseen. Petri on sitä meltä ettei uskovassa voi olla pahaahenkeä sisällä vaan mielenalueella, tähän mielenalueeseen saataana vetoaa ja estää uskovaa kasvamasta täyteen miehuuteen.

Nyt joku voisi selittää miten nämä kaksi eroaa toisistaan? tai mikä ero on kun sanotaan pahan hengen olevan sisällä tai sitten mielenalueella.
Toinen mielenkiintoinen pohdinta voisi syntyä kysymyksestä, miten vapautua mielenalueen missä sitten lieneekin tuo estävä voima - miten saadaan sota loppumaan vai onko se mahdotonta?

Otan tähän mukaan myös todaelin aloittaman keskustelun, viewtopic.php?f=2&t=789 (Kristukseen johtava armo)
Tämä siitä syystä koska mielestäni ruumiin jäsenet ovat myös "vastuussa" jokaseista ruumiin jäsenestä,
tarkoitan sitä että jos ihminen potkaisee varpaansa pöydänjalkaan, ei varvas sitä kipua pois vie, vaan pää ja kädet toimivat varpaan hyväksi jotta ei sattuisi enempää.
Sanotaanhan Raamatussa jos yksi jäsen kärsii kärsii koko ruumis, ja jokainen ruumiin jäsen auttaa varvasta jotta itse säästyy kärsimykseltä sillä kipu vaikuttaa niin päässä kuin käsissä.

Toinen näkökulma voisi olla myös sekin että varvas luulee olevansa ruumiin jäsen, vaikka ei siihen kuulukaan. - varvas siis kuvittelee olevansa vaikka ei olekaan, jos näin on silloin on ihan oikein että varvas jätetään "oman onnensa nojaa - saatanan ja omien himojensa kiusattavaksi".
Viimeksi muokannut Juha päivämäärä 18. Helmi 2017 17:44, muokattu yhteensä 1 kerran
Syy: Ketju yhdistetty
Masa
 

Re: uskovat ja pahat henget

ViestiKirjoittaja Herman » 05. Touko 2012 11:40

Mielestäni tässä asiassa väärinkäsityksiä aiheuttaa se kun termit menevät sekaisin. Minun ymmärrykseni mukaan voi sanoa pahan hengen olevan sisällä myös silloin, kun se vaikuttaa uskovan mielen/sielun alueella. Tai ruumiissa, silloinkin voi sanoa sen olevan sisällä. Riivaattuna oleminen on toinen epäselvä termi, sillä voidaan sanoa esimerkiksi että naapurini riivaa minua, eli kiusaa tai häiritsee minua, vaikka hän asuu naapurissani eikä ole edes kodissani. Siksi näiden käsitteiden kanssa tulee usein sekaannuksia ja ongelmia, jopa hajaannusta uskovien keskelle. Mutta paha henki ei kuitenkaan voi omistaa uskovaa. Siitä varmasti ovat yhtä mieltä lähes kaikki tervehenkiset uskovat.
Herman
 

Re: uskovat ja pahat henget

ViestiKirjoittaja lara.tomb.raider » 05. Touko 2012 12:38

Matteus 12.
22 Silloin tuotiin hänen tykönsä riivattu mies, joka oli sokea ja mykkä, ja hän paransi hänet, niin että mykkä puhui ja näki.
23 Ja kaikki kansa hämmästyi ja sanoi: "Eiköhän tämä ole Daavidin poika?"
24 Mutta kun fariseukset sen kuulivat, sanoivat he: "Tämä ei aja riivaajia ulos kenenkään muun kuin Beelsebulin, riivaajain päämiehen, voimalla".
25 Mutta hän tiesi heidän ajatuksensa ja sanoi heille: "Jokainen valtakunta, joka riitautuu itsensä kanssa, joutuu autioksi, eikä mikään kaupunki tai talo, joka riitautuu itsensä kanssa, pysy pystyssä.
26 Jos nyt saatana ajaa ulos saatanan, niin hän on riitautunut itsensä kanssa; kuinka siis hänen valtakuntansa pysyy pystyssä?
27 Ja jos minä Beelsebulin voimalla ajan ulos riivaajia, kenenkä voimalla sitten teidän lapsenne ajavat niitä ulos? Niinpä he tulevat olemaan teidän tuomarinne.
28 Mutta jos minä Jumalan Hengen voimalla ajan ulos riivaajia, niin on Jumalan valtakunta tullut teidän tykönne.
29 Taikka kuinka voi kukaan tunkeutua väkevän taloon ja ryöstää hänen tavaroitansa, ellei hän ensin sido sitä väkevää? Vasta sitten hän ryöstää tyhjäksi hänen talonsa.
30 Joka ei ole minun kanssani, se on minua vastaan; ja joka ei minun kanssani kokoa, se hajottaa.

Uskovassa ei voi olla samaan aikaan Pyhä ja paha henki.

Olen kuullut, että jotkut uskovat ajautuessaan kauemmas Jumalasta, avaavat portin paholaiselle. Esimerkiksi jos harrastaa seksisuhteita, haureuden henki muuttaa ihmiseen. Ihmisessä voi samalla vaikuttaa edelleen Pyhä Henki. Jos Pyhä henki poistuisi aina, kun teemme syntiä, ei olisi kovin montaa uskovaa ihmistä...
En tiedä näistä henkijutuista enempää.
Mitä eroa on olla riivattu tai henkien vallassa? Mitä ovat demonit, riivaajat ja henkivallat?
Missä löytäisi Raamatun mukaista opetusta? Olen kuullut aiemmin vain sellaista pelottelua ja pelon sekaista opetusta, mikä on ahdistanut minua. En halua puhua väärillä termeillä ja nimillä, jotta en harhauttaisi ketään.
lara.tomb.raider
 
Viestit: 204
Liittynyt: 04. Tammi 2011 10:33
Paikkakunta: Satakunta

Re: uskovat ja pahat henget

ViestiKirjoittaja Jasmiini » 05. Touko 2012 12:48

Kun pahat henget vaikuttavat uskovaan, ne eivät tee sitä ihmisen sisältä käsin, vaan ulkoa käsin. Demonit eivät siis ole ihmisen mielen alueella sisällä, vaan ulkoa käsin ovat vaikuttamassa; houkuttamassa syntiin ja lankeamukseen tai sekoittamassa asioita, opetuksesta ym. elämästä, että uskova eksyisi.
Viimeksi muokannut Jasmiini päivämäärä 06. Loka 2014 13:11, muokattu yhteensä 1 kerran
Jasmiini
 

Re: uskovat ja pahat henget

ViestiKirjoittaja toni t » 05. Touko 2012 17:57

Herman kirjoitti:Mielestäni tässä asiassa väärinkäsityksiä aiheuttaa se kun termit menevät sekaisin. Minun ymmärrykseni mukaan voi sanoa pahan hengen olevan sisällä myös silloin, kun se vaikuttaa uskovan mielen/sielun alueella. Tai ruumiissa, silloinkin voi sanoa sen olevan sisällä. Riivaattuna oleminen on toinen epäselvä termi, sillä voidaan sanoa esimerkiksi että naapurini riivaa minua, eli kiusaa tai häiritsee minua, vaikka hän asuu naapurissani eikä ole edes kodissani. Siksi näiden käsitteiden kanssa tulee usein sekaannuksia ja ongelmia, jopa hajaannusta uskovien keskelle. Mutta paha henki ei kuitenkaan voi omistaa uskovaa. Siitä varmasti ovat yhtä mieltä lähes kaikki tervehenkiset uskovat.


Uskovan sisällä ei voi Raamatun opetuksen mukaan mielestäni olla riivaajaa sillä uskova on Pyhän Hengen temppeli. Ihmiset ovat itse sekoittaneet termejä esim, riivattu tarkoittamaan myös sellaista jossa ihminen ei oikeasti ole riivattu mutta Raamattu ei sekoita termejä. Kun Raamattu puhuu ihmisestä joka on riivattu niin se tarkoittaa silloin sitä että riivaaja on ihmisen sisällä ja on ottanut ihmisen hallintaansa. Jasmiini kirjoitti todella hyvin.

Jasmiini kirjoitti:Kun pahat henget vaikuttavat uskovaan, ne eivät tee sitä ihmisen sisältä käsin, vaan ulkoa käsin. Demonit eivät siis ole ihmisen mielen alueella sisällä, vaan ulkoa käsin ovat vaikuttamassa; houkuttamassa syntiin ja lankeamukseen tai sekoittamassa asioita, opetuksesta ym. elämästä, että uskova eksyisi.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa

cron