Missä menee raja mielestänne ?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Missä menee raja mielestänne ?

ViestiKirjoittaja JoKi » 19. Marras 2011 18:38

Jos otetaan vielä esimerkkinä vaikka joku muusikko, luultavasti hän on käyttänyt omaa rahaa, omaa aikaa (harjoittelu mukaan luettuna varmaankin satoja tai tuhansia tunteja), sekä ottanut tietynlaisia taloudellisia riskejä esim. jätämällä opiskelut ja tehnyt osa-aikaisena töitä panostaakseen enemmän musiikkiin.


Kyse ei ole siis ehkä pelkästään siitä kappaleesta, vaan siitä työstä, rahasta ja riskeistä joita sen tekemiseen on vaadittu, ja siitä että luultavasti muusikko haluaa korvauksen näistä.


Tätä voisi mielestäni ehkä jopa verrata siihen, että kyseinen muusikko palkattaisiin laulamaan johonkin mainokseen, kun mainos olisi valmis niin mainostoimisto kertoisi, että eihän me sulle mitään makseta pelkästä laulusta.
JoKi
 
Viestit: 331
Liittynyt: 22. Loka 2011 18:16
Paikkakunta: Vaasa

Re: Missä menee raja mielestänne ?

ViestiKirjoittaja JHK » 19. Marras 2011 20:42

Tämä ei nyt ole kannannotto musiikin lataamisen puolesta.

Jos otetaan vielä esimerkkinä vaikka joku muusikko, luultavasti hän on käyttänyt omaa rahaa, omaa aikaa (harjoittelu mukaan luettuna varmaankin satoja tai tuhansia tunteja), sekä ottanut tietynlaisia taloudellisia riskejä esim. jätämällä opiskelut ja tehnyt osa-aikaisena töitä panostaakseen enemmän musiikkiin.
Kyse ei ole siis ehkä pelkästään siitä kappaleesta, vaan siitä työstä, rahasta ja riskeistä joita sen tekemiseen on vaadittu, ja siitä että luultavasti muusikko haluaa korvauksen näistä.

¨
Minua inhottaa se kuinka nykyään kaikki pyörii rahan ympärillä. Kaikki ne tunnit jotka muusikko on soittanut, niin eikö hän ole itsensä vuoksi soittanut? Koska tahtoo! Minä piirrän ja maalaan, ja en tee sitä' mistään muusta syystä kuin että minulla on siihen lahja ja tahto tehdä niin. Iso osa bändejä tekee sitä musiikkia mitä tahtovat tehdä, ja ovat tyytyväisä jos kymmenen ihmistä siitä ihan oikeasti heidän lisäkseen pitää. Raha sitä, raha tätä, raha sitä ja tätä ja tuota.

Lahjat, ideat, inspiraatio, oivallukset - eivätkö ne tule Jumalalta? Siksikö ne on annettu, että niillä rikastuttaisiin!? Toki on yksi asia ansaita elantonsa, mutta musabisneksessä tehdään rahaa kasapäin, siitä on kohtuus kaukana.

En tarkoita että tämä liittyisi mitenkään edellisen viestin kirjoittajaan.
JHK
 

Re: Missä menee raja mielestänne ?

ViestiKirjoittaja pekka » 19. Marras 2011 21:25

Kyllä, olen JHK:n kanssa samaa mieltä hyvin pitkälti, että ei se rahan ja ahneuden maailma ole todellakaan tärkeintä Vaan:

HERRA ON MINUN PAIMENENI, EI MINULTA MITÄÄN PUUTU.

Tänään auttaa Herra. Ja käännyn Hänen puoleensa jos olen jotain vailla ja Hän tietää mitä oikeasti tarvitsen ja antaa minulle sen mitä tarvitsen. Päivieni määrä on rajallinen ja en tiedä koska lähtöni hetki koittaa. Mitään en saa mukaan, kuitenkin yhden "saan" ja se on uskoni Herraan Jeesukseen ja vain se merkitsee kun lähtöni aika koittaa.

Ilosta minä laulan, ilosta minä piirrän, ilo asuu sydämessäni, kiitos ja ylistys Herrasta Jeesuksesta Kristuksesta. Se on kaikki mitä minulla on ja mitä minä "omistan" tai Herra Jeesus omistaa minut.

Maailman saavutukset pidän roskana Herran Jeesuksen rinnalla. Ilo ja rauha jonka olen saanut Herralta Jeesukselta ovat kaikki mitä tarvitsen, elatuksen murheet hoituvat siinä sivussa kuten Herra kohdalleni tahtoo.

Kaikki kunnia ja ylistys ja kiitos taivaalliselle Isällemme ja Herrallemme Jeesukselle Kristukselle!
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Missä menee raja mielestänne ?

ViestiKirjoittaja toni t » 19. Marras 2011 21:31

pekka kirjoitti:Kyllä, olen JHK:n kanssa samaa mieltä hyvin pitkälti, että ei se rahan ja ahneuden maailma ole todellakaan tärkeintä Vaan:

HERRA ON MINUN PAIMENENI, EI MINULTA MITÄÄN PUUTU.

Tänään auttaa Herra. Ja käännyn Hänen puoleensa jos olen jotain vailla ja Hän tietää mitä oikeasti tarvitsen ja antaa minulle sen mitä tarvitsen. Päivieni määrä on rajallinen ja en tiedä koska lähtöni hetki koittaa. Mitään en saa mukaan, kuitenkin yhden "saan" ja se on uskoni Herraan Jeesukseen ja vain se merkitsee kun lähtöni aika koittaa.

Ilosta minä laulan, ilosta minä piirrän, ilo asuu sydämessäni, kiitos ja ylistys Herrasta Jeesuksesta Kristuksesta. Se on kaikki mitä minulla on ja mitä minä "omistan" tai Herra Jeesus omistaa minut.

Maailman saavutukset pidän roskana Herran Jeesuksen rinnalla. Ilo ja rauha jonka olen saanut Herralta Jeesukselta ovat kaikki mitä tarvitsen, elatuksen murheet hoituvat siinä sivussa kuten Herra kohdalleni tahtoo.

Kaikki kunnia ja ylistys ja kiitos taivaalliselle Isällemme ja Herrallemme Jeesukselle Kristukselle!


:amen4: :GBU: ;gladly:
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Missä menee raja mielestänne ?

ViestiKirjoittaja JoKi » 19. Marras 2011 21:51

Monet varmaankin harrastaa eri asioita, joite tekee koska se on mukavaa. Meneekö mielestänne tässä raja siinä, että jos tekee musiikkia pelkästään rahan takia, niin heidän musiikista kuuluu maksaa, koska eivät tekevät sitä työnä ?

Entä muusikko joka pitää laulamisesta, on saanut tehtyä sopimuksen jonkun levy-yhtiön kanssa levystä. Levy menee sen verran huonosti kaupaksi, että toista levyä ei levy-yhtiö halua tehdä, muusikko jatkaa laulelua omaksi ilokseen. Onko tällaisen muusikon levyn imuroiminen oikein mielestänne ?

Entä jos levy-yhtiön palkkalistoilla on joku äänimies joka on provikkapalkalla, eikö tässä viedä myös häneltä rahaa ?


Päteekö tämä mielestänne myös muihin tuotteisiin jotka eivät ole esineen muodossa, kuten aikaisemmin mainittu sähköinen kirja ?

Entä jos kyse on vain tietokirjatyyppisestä kirjasta joka saatetaan tehdä rahan takia ?
JoKi
 
Viestit: 331
Liittynyt: 22. Loka 2011 18:16
Paikkakunta: Vaasa

Re: Missä menee raja mielestänne ?

ViestiKirjoittaja JoKi » 19. Marras 2011 22:00

Ja ei tässä ollut tarkoitus olla kysymys rahasta, vaan Käskystä "Älä varasta."
JoKi
 
Viestit: 331
Liittynyt: 22. Loka 2011 18:16
Paikkakunta: Vaasa

Re: Missä menee raja mielestänne ?

ViestiKirjoittaja JHK » 20. Marras 2011 00:06

Tämä ei nyt ole kannannotto musiikin lataamisen puolesta.

Jäikö jotain lukematta? ;)

JoKi - moniko tuhat sivuisen laki/sääntökirjan tarvitset? Mitä sydämesi sanoo? Muista että rakkaus täyttää koko lain - rakkauden laki. Se toimii molempiin suuntii - se velvoittaa ja myös oikeuttaa.

On sanottu erinomaisesti:"Mikä ei ole oikeus ja kohtuus, ei saata olla myöskään laki"

Jos kopioit CD:n verran musiikkia ystävälle, onko se vallan kohtuutonta? Tai yksi kappale? Koeta tavoittaa lain suuret periaatteet - Jumalan lain henki ja sydän.
JHK
 

Re: Missä menee raja mielestänne ?

ViestiKirjoittaja JoKi » 20. Marras 2011 00:31

Me taidetaan pitää eri asioita varastamisena.

Itse oletan että siihen asti kun musiikki on tullut koneelle imuroituna, sen eteen on tehty töitä. Ehkä sille yhdelle levylle mikä omalla koneella on, ei ole ehkä rahallista suurta arvoa. Mutta oli se sitten 1 sentti tai 100 euroa, niin on Käsky "Älä varasta."
JoKi
 
Viestit: 331
Liittynyt: 22. Loka 2011 18:16
Paikkakunta: Vaasa

Re: Missä menee raja mielestänne ?

ViestiKirjoittaja JHK » 20. Marras 2011 01:01

Ajatuskoe:

Menen kirjastoon, otan romaanin, ja menen kotiin. Kotona jäljennän romaanin käsin kirjoittaen - varastinko sen?

Menen kirjastoon, otan romaanin, ja menen kotiin. Kotona jäljennän romaanin valokuvaamalla joka sivun - varastinko sen?

Menen kirjastoon, otan romaanin, ja menen kotiin. Kotona jäljennän romaanin kopioimalla sen kopiokoneella - varastinko sen?

Käsitettä "varastaminen" siten kun se nähdään fyysisen esineen ottamisena, ei mielestäni voi, eikä saa, soveltaa luonteeltaan "ei fyysisiin" asioihin.

Jos otan kirjaston kirjan enkä palauta sitä (koskaan) niin sitten varastin sen.

Mielestäni nämä immateriaalioikeudet ovat sopimuksen varaisia asioita, niitä ei voida suoraan johtaa varastamisen käsitteestä, ne ovat luonteeltaan hieman toisenlaisia. Tai jos niille suodaan "varkaussuoja" niin sitten kirjojen käsin jäljentäminenkin on varastamista. Jumalan lakikin joustaa tilanteen vaatiessa, vähempiarvoisina yhteiskuntamme säännötkin saavat luvan joustaa mikäli koen että rakkaus, oikeus ja kohtuus niin vaatii. Rakkaus, oikeus ja kohtuus tosin eivät salli minun latailla netistä elokuvia.
JHK
 

Re: Missä menee raja mielestänne ?

ViestiKirjoittaja JoKi » 20. Marras 2011 01:12

Oletko sitä mieltä, että työnantajan ei tarvitse maksaa työntekijälle palkkaa, koska ei ole saanut välttämättä mitään tavaraa, vaan työpanosta.

Eikö muusikko ole verrattavissa työntekijään, joka on tehnyt työtä, vaikkakin ehkä mukavaa työtä.
JoKi
 
Viestit: 331
Liittynyt: 22. Loka 2011 18:16
Paikkakunta: Vaasa

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa

cron