Seurakunta

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Seurakunta

ViestiKirjoittaja JoKi » 25. Loka 2011 18:00

Tyätyykö Kristityn kuulua johonkin seurakuntaan ?

Mikä on sellainen seurakunta joka toimii Raamatun oppien mukaan ?
JoKi
 
Viestit: 331
Liittynyt: 22. Loka 2011 18:16
Paikkakunta: Vaasa

Re: Seurakunta

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 25. Loka 2011 18:32

Joo, Jeesuksen seurakuntaan tulee kuulua. :D On vain yksi Kristusruumis ja Hänen omansa sen jäseniä.

En voi kuitenkaan nimetä mitään tiettyä ryhmittymää jossa sinun tulisi olla, noin niinkuin nimikkeittäin, ne kun on ihmisten antamia seurakunnan nimiä, eikä se kerro oikeastaan välttämättä millainen opetus paikassa on.
lonelyrider
 

Re: Seurakunta

ViestiKirjoittaja toni t » 25. Loka 2011 18:56

Kaikki uudesti Jumalan Hengestä syntyneet muodostavat Kristuksen seurakunnan. Eri kaupungeissa sitten kun Jeesukseen uskovat kokoontuvat yhteen Jeesuksen nimessä on Kristuksen seurakunta koolla. Alkuseurakunta kokoontui kodeissa Jeesuksen nimessä. Seurakunnan kokous olisi tietenkin hyvä suorittaa mahdollisimman raamatun opetuksen mukaisesti. Eli seurakunta kokoontui kodeissa sopivan kokoisissa ryhmissä joissa jokainen pystyi osallistumaan hyvin kokoukseen. Kokoukset eivät olleet siis sellaisia missä suuri joukko istui penkeillä ja kuunteli kun yksi vain puhui.

Sinäkin JoKi kuulut jo Kristuksen seurakuntaan kun uskot Herraan Jeesukseen.

Matt.18:20 Sillä missä kaksi tahi kolme on kokoontunut minun nimeeni, siinä minä olen heidän keskellänsä."

Tehän voitte siellä kokoontua pekan kanssa seurakunnan kokoukseen. :thumb:
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Seurakunta

ViestiKirjoittaja lara.tomb.raider » 25. Loka 2011 20:49

Jokainen uudestisyntynyt ihminen kuuluu Jumalan seurakuntaan. Uudestisyntynyt ihminen tunnustaa Jeesuksen Kristuksen Jumalan pojaksi, joka eli maan päällä, kuoli syntien tähden ja nousi ylös kuolleista. Ei kannata sekoittaa ulkoista muutosta siihen, onko ihminen uskova eli uudestisyntynyt vai ei. Pyhä henki tekee meissä jokaisessa työtään omalla aikataululla. Uudestisyntyneen ihmisen merkkejä (hengen hedelmiä) voi lukea Raamatusta mm. Matt. 7, Matt. 21, Joh. 15 ja Gal. 5. Mitä pidempään uskova on elänyt Jeesuksen kanssa, sitä enemmän näitä ulkoisia muutoksia tulee. Yksittäiset lankeamiset eivät poista uudestisyntynyttä ihmistä Jumalan seurakuntayhteydestä. Synnit tulee kuitenkin tunnustaa, mutta meidän ei tarvitsee elää pelosta käsin arkeamme! Jeesus on antanut jo kaikki meidän teot anteeksi. Meidän tehtävä on ottaa ne vastaan.

Jokaisessa kaupungissa toimii yksi seuranta (Raamatun mukaan). Raamatussa mainitaan mm. Korintton, Rooman ja Efeson seurakunta. (Siellä ei mainita, että Efesossa vaikutti helluntailaisuus, ev.luterilaisuus, körttiläisyys, adventistit, lestadiolaiset ja vapaakirkkolaiset.) Jokaisessa seurakunnassa toimii opettajat, paimenet ja niin edelleen. Ne ovat Pyhän hengen antamia virkoja, joilla ei ole mitään tekemistä nykyaikaisen pappeusjärjestelmän kanssa. Nykyaikaiset virat ovat ihmisten keksintöä ja tulkintaa. En sano, etteikö jossain seurakunnissa toimisi uudestisyntyneitä kristittyjä. Järjestelmälle ei ole Raamatullista perustetta.

Jokaisen uudestisyntyneen ihmisen tulee ottaa kaste. Itse kuuluin ev.luterilaiseen seurakuntaan lapsena ja minut on kastettu. Jossain vaiheessa alkoi tuntua siltä (uudestisyntyneenä), että tarvitsin kastetta. Kasteessa meidät liitetään Jeesukseen, ei mihinkään oppijärjestelmään tai "kristinuskon suuntaukseen". Minun oli hieman vaikea saada kastetta, koska monessa seurakunnassa kasteen ehtona oli liittyminen kyseiseen seurakuntaan. Tälle ei ole Raamatullista perustetta. Jokainen ihminen kasvaa kohti Kristusta omaa vauhtiaan ja oppii lisää. Halusin kasteen Kristukseen, omaehtoisena valintana - en niin, että vanhemmat valitsevat puolestani ja liittävät minut samalla Lutherin oppeihin. Erosin myös ev.luterilaisesta kirkosta. Koin vahvasti, että minun tuli lähteä pois.

Ongelmatonta tämä pelkkä "Jumalan seurakuntaan" kuuluminen ei ole ollut. Minua katsotaan "oudosti" lähes joka paikassa (seurakunnassa), jossa yritän käydä rakentumassa ja rakentamassa, että olen ulkopuolinen. En ole päässyt johonkin toimintaan mukaan syystä, että en kuulu kirjallisesti yhteenkään seurakuntaorganisaatioon. Minua harmittaa, ettei ole sellaisia kotikokouksia, joissa käydä. Se olisi Jumalan mielenmukaista toimintaa. Sellaisessa seurakuntayhteydessä vietetään ehtoollista, kerätään kolehti (ja jaetaan se tasan tarvitsevien kesken), rukoillaan, ylistetään, tutkitaan Jumalan sanaa ja oikeasti tutustutaan toisiinsa! Minun valintaani eivät hyväksy vanhempani eivätkä monet tutut kristityt.
lara.tomb.raider
 
Viestit: 204
Liittynyt: 04. Tammi 2011 10:33
Paikkakunta: Satakunta

Re: Seurakunta

ViestiKirjoittaja toni t » 25. Loka 2011 21:13

Hyvä kirjoitus laralta. Haluaisin kuitenkin sanoa että vesikaste ei liitä ihmistä Jeesukseen eli Kristuksen seurakuntaan vaan Pyhän Hengen kaste.

Ef 1:13 Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti.

Apt 2: 47 kiittäen Jumalaa ja ollen kaiken kansan suosiossa. Ja Herra lisäsi seurakunnan yhteyteen joka päivä niitä, jotka saivat pelastuksen.

1 Piet 1:23 te, jotka olette uudestisyntyneet, ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta.

1 Kor 12:13 sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä.

Näistä kohdista selviää että pelastuneet lisätään heti seurakuntaan eli Kristuksen ruumiiseen. Kristuksen sanan kautta ihminen tulee uskoon joka siis tarkoittaa uudestisyntymistä joka tapahtuu sanan kautta eli pelastuu. Pelastunut/uskoon tullut ihminen liitetään eli kastetaan heti Hengessä Kristuksen ruumiiseen eli seurakuntaan.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Seurakunta

ViestiKirjoittaja pekka » 25. Loka 2011 21:28

Kyllä vain Toni, eiköhän tästä vielä kahden hengen seurakunta synny. Ja sitten toivotaan, että saataisiin myös kolmaskin jäsen seurakuntaamme. Se olisikin jo aika sopiva jäsenmäärä se. Otetaan ilmottautumisia vastaan!
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Seurakunta

ViestiKirjoittaja lara.tomb.raider » 26. Loka 2011 13:33

Vesikaste (lapsikaste) ei liitä ihmistä automaattisesti Jeesuksen (oikeaan, Raamatulliseen) seurakuntaan. Sillä liitetään ihminen oppijärjestelmään, esim. luterilainen kirkko. Lapsen kasteella, jossa hän ei voi ilmaista tahtoa seurata Jeesusta, ei ole mitään tekemistä tietoisen Jeesuksen seuraamisen kanssa. Kaste on valinta, ymmärtävän ihmisen valinta. En osaa määritellä, mikä on sopiva ikä lapsen ymmärtää kasteasioita. Määrittelyllä ei ole mitään merkitystä eikä rajaa voi vetää vaikka, että "alle 10-vuotiaita ei voi kastaa, koska he eivät ymmärrä tarpeeksi". Siinä vaiheessa, kun lapsi ymmärtää, mistä kasteessa on kysymys ja itse haluaa mennä kasteelle, hän on tarpeeksi vanha tekemään sen valinnan. Pyhä henki voi vaikuttaa uskon, ja ihminen menee kasteelle, kun tekee sen oikeista motiiveista. Jeesus kävi kasteella (Matt. 3). Jokainen joka uskoo ja kastetaan pelastuu (Mark. 16). Pelkkä vedessä "plutraaminen" ei riitä liittämiseksi seurakuntaan. Pyhä henki (sydämen ympärileikkaus) liittää meidät Jeesukseen.
lara.tomb.raider
 
Viestit: 204
Liittynyt: 04. Tammi 2011 10:33
Paikkakunta: Satakunta

Re: Seurakunta

ViestiKirjoittaja tuomarisimson777 » 26. Loka 2011 22:01

Lapsikasteesta on tuore kokemus. Pikku-Kiia.. (olen hänen enonsa) kastetiin hiljattain. Päästi leveän hymyn. Arvelivat muut että "tais luulla olevansa kylvyssä, vauvathan tykkää vedestä"
Ainakin melkein oikeita uskon-näkemyksiä jo vuodesta 2004=)=)
tuomarisimson777
 
Viestit: 543
Liittynyt: 01. Maalis 2011 17:44


Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa