Ylöstempauksesta ajatuksia

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Ylöstempauksesta ajatuksia

ViestiKirjoittaja toni t » 30. Marras 2010 17:32

Matt.27:50 Niin Jeesus taas huusi suurella äänellä ja antoi henkensä.
27:51 Ja katso, temppelin esirippu repesi kahtia ylhäältä alas asti, ja maa järisi, ja kalliot halkesivat,
27:52 ja haudat aukenivat, ja monta nukkuneiden pyhien ruumista nousi ylös.
27:53 Ja he lähtivät haudoistaan ja tulivat hänen ylösnousemisensa jälkeen pyhään kaupunkiin ja ilmestyivät monelle.

Jotkut sanovat että tässä kohdassa tapahtui vanhan liiton poisnukkuneiden uskovien ylösnousemus mutta mielestäni asia ei ole niin.

Kol.1:18 Ja hän on ruumiin, se on: seurakunnan, pää; hän, joka on alku, esikoinen kuolleista nousseitten joukossa, että hän olisi kaikessa ensimmäinen.

Jeesus on kuolleista nousseiden esikoinen eli ensimmäinen joka on noussut kuolleista eikä kuolema voi Häneen enään koskea. Ennen Jeesusta moni on herännyt kuolleista mutta ei vielä iankaikkiseen elämään vaan he kaikki ovat vielä kuolleet uudestaan mutta kun Jeesus heräsi kuolleista niin Hän nousi iankaikkiseen elämään eikä Hän enään kuole. Jeesus oli siis esikoinen kuolleista nousseista jotka eivät enään kuole. Tämä kohta kumoaa sen että matt.27:52 kertoisi vanhan liiton kuolleitten ylösnousemuksesta taivaaseen.

Jeesus meni ylösnoustuaan kuolleista Isän oikealle puolelle sillä ylösnousemuksessa ihminen pääsee Herran tykö. Matt 27 poisnukkuneet eivät heränneet vielä iankaikkiseen elämään Herran luokse vaan he vain ilmestyivät monille mutta kuolivat uudestaan myöhemmin ja odottavat elämänylösnousemusta joka tapahtuu Herran päivänä kun Jeesus palaa vihan ajan lopulla. Uskon että kuolleet uskovat odottavat elämän ylösnousemusta Aabrahamin helmassa ja uskottomat tuomion ylösnousemusta tuonelan puolella josta luuk. 16 puhuu.

1.Kor.15:20 Mutta nytpä Kristus on noussut kuolleista, esikoisena kuoloon nukkuneista.
15:21 Sillä koska kuolema on tullut ihmisen kautta, niin on myöskin kuolleitten ylösnousemus tullut ihmisen kautta.
15:22 Sillä niinkuin kaikki kuolevat Aadamissa, niin myös kaikki tehdään eläviksi Kristuksessa,
15:23 mutta jokainen vuorollaan: esikoisena Kristus, sitten Kristuksen omat hänen tulemuksessaan;
15:24 sitten tulee loppu, kun hän antaa valtakunnan Jumalan ja Isän haltuun, kukistettuaan kaiken hallituksen ja kaiken vallan ja voiman.

Kristus heräsi ensimmäisenä iankaikkiseen elämään ja Kristuksen omat heräävät iankaikkiseen elämään Hänen tulemuksessaan jolloin tapahtuu ensimmäinen eli elämän ylösnousemus ja sitten tulee loppu eli tämän aikakauden loppu ja alkaa tuhannen vuoden rauhan jakso.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Ylöstempauksesta ajatuksia

ViestiKirjoittaja toni t » 11. Tammi 2011 21:09

Ristin voitto lehdessä on seuraava kirjoitus.

Seurakunnan ylöstempaus tapahtuu 21. toukokuuta 2011, julistaa amerikkalainen Family Radio Worldwide-liike. Se on radion ja nettisivujen kautta löyhästi organisoitu järjestö.

Aikamäärän on laskenut Raamatun tulkintansa perusteella liikkeen 89-vuotias johtohahmo Harold Camping, joka on kirkkokuntiin sitoutumaton.

Lasketun päivämäärän lähestyessä liikkeen jäsenet ovat levittäneet sanomaansa monin tavoin, ja se on herättänyt USA:ssa laajaa huomiota.

Camping väittää monien Raamatunkohtien osoittavan ylöstempauksen tapahtuvan 21.5.2011 ja maailman tuomio päivän olevan 21 lokakuuta. Yksi peruste laskelmalle on Nooan ajan vedenpaisumus, joka Campingin mukaan tapahtui 4990 eKr. Kun siitä lasketaan 7000 vuotta eteenpäin ("7000 vuotta aikaa paeta Jumalan vihaa") päädytään vuoteen 2011- ylöstempaukseen ja maailman tuomioon.

Harold Camping tuli tunnetuksi jo 1994, koska hän julisti kirjassaan ylöstempauksen tapahtuvan sinä vuonna.


Camping unohtaa teoriassaan täysin sen että Raamatun mukaan ennen Herran päivää jolloin ylöstempaus ja Jeesuksen paluu on tapahtuu seurakunnan luopumus ja antikristus astuu valtaan.

Lainaan Jari Iivanaisen hyvää kirjoitusta aiheesta.

2 Tess 2:1-3,8

Mutta mitä tulee meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen tulemukseen (=parusia)ja meidän kokoontumiseemme hänen tykönsä, niin me pyydämme teitä, veljet,

2. ettette anna minkään hengen ettekä sanan ettekä minkään muka meidän lähettämämme kirjeen heti järkyttää itseänne, niin että menetätte mielenne maltin, ettekä anna niiden itseänne peljästyttää, ikäänkuin Herran päivä jo olisi käsissä.

3. Älkää antako kenenkään vietellä itseänne millään tavalla. Sillä se päivä ei tule, ennenkuin luopumus ensin tapahtuu ja laittomuuden ihminen ilmestyy, kadotuksen lapsi,

8. niin silloin ilmestyy tuo laiton, jonka Herra Jeesus on surmaava suunsa henkäyksellä ja tuhoava tulemuksensa (=parusia)ilmestyksellä,

Kun tutkimme 2. Tessalonikalaiskirjeen 2. lukua, käy ensinnäkin jakeesta 1 selville Jeesuksen tulemuksen ja tempauksen - "kokoontumisemme hänen tykönsä" - samanaikaisuus. Tässä jakeessa rinnastetaan ajallisesti nämä kaksi asiaa toisiinsa.

Toiseksi kun jakeissa 1 ja 8 on "tulemus"-sana (molemmissa kreikankielen sana "parusia"), viittaa se nimenomaan Jeesuksen julkiseen tulemukseen, koska jakeen 8:n mukaan hän juuri silloin kukistaa antikristuksen. Tempauksen täytyy siis selvästi ajoittua Jeesuksen julkisen tulon yhteyteen ja kun antikristuksen valta kukistetaan.

Lisäksi tekstistä käy toisellakin tavalla selville, miten tempaus tapahtuu vasta Jeesuksen julkisen tulemuksen yhteydessä. Sillä kun katsotaan jakeita 2 ja 3, täytyisi niiden mukaan ennen "Herran päivää" (asia, joka tässä viittaa selvästi 1. jakeen Jeesuksen Kristuksen tulemukseen ja meidän kokoontumiseemme hänen tykönsä) luopumuksen ja antikristuksen ilmaantua. Toisin sanoen näiden jakeiden valossa näyttää aivan selvältä, ettei tempaus voi tapahtua ennenkuin Jeesuksen julkisen tulon yhteydessä ja kun antikristus on sitä ennen ilmestynyt.

Herran päivä. Kun tutkimme sanontaa "Herran päivä" 2 Tess 2:2:ssa, on toisinaan annettu ymmärtää, että se tarkoittaisi jotakin erillistä Jeesuksen tulemukseen kuulumatonta ajanjaksoa, jonkinlaista antikristillistä vaivanaikaa, maailman lopussa.

Kuitenkin, kun katsomme alkukieltä, on tässä jakeessa oleva sana "Herran päivä" oikeasti "Hëmera tü Khristü" eli "päivä Kristuksen Herran", joten kyseessä on varmasti viittaus Jeesuksen tulemukseen ja tempaukseen, joista jae 1 puhuu. C. Skovgaard-Petersen on kirjoittanut samasta asiasta. Hän viittaa siihen, miten Herran päivä tässä luvussa tarkoittaa nimenomaan Jeesuksen tulemusta kirkkaudessaan ja voimassaan. Muuhun yhteyteen sitä ei voi sovittaa:

En voi käsittää, kuinka ei tämä kohta ole päässyt ratkaisemaan kaikkien Raamattuun uskovien ihmisten kantaa, sillä onhan siinä selvästi sanottu, että ensin (ennen Herramme Jeesuksen Kristuksen tulemusta ja meidän kokoontumistamme hänen tykönsä) täytyy suuren luopumuksen ja antikristuksen tulla.

Luonnollisesti tiedän hyvin, miksi tästä kohdasta tahdotaan päästä. Yritetään pitää "Herran päivää" jonain Jeesuksen Kristuksen tulemukseen kokonaan kuulumattomana. Herran päivä olisi muka tuomiopäivä maailman lopussa. Sillä tavalla katsotaan lauseen merkitsevän, että ennenkuin tuomiopäivä saapuu, tulee ensin luopumus ja antikristus; mutta silloin se ei merkitsisi, että antikristus tulee ennen Jeesuksen Kristuksen tulemusta ja meidän kokoontumistamme hänen tykönsä.

Mutta tämä on aivan mielivaltainen ja typerä käsitys. "Herran päivä" (päivä, jolloin Herra ilmoittaa itsensä erikoisella tavalla) on semmoisenaan verraten epämääräinen nimitys, joka saa lähemmän merkityksensä siitä yhteydestä, jossa se esiintyy. Sentähden voi "Herran päivä" yhteydessä, jossa ajatus Herran ilmestyksestä (1:7) ja tulemuksesta (2:1) on kokonaan vallitsevana, merkitä vain samaa kuin Herran tulemus. – Sitä paitsi käyttää Paavali näitä kahta nimitystä aivan samaa tarkoittaen ensimmäisessä Tessalonikalaiskirjeessään. Siinä hän puhuu neljännen luvun lopussa "Herran tulemuksesta" (4:15) ja sitten hän jatkaa: "Mutta aikakausista ja määrähetkistä ei teille, veljet, ole tarvis kirjoittaa; itsehän varsin hyvin tiedätte, että Herran päivä tulee kuin varas yöllä - " (5:1). On aivan varmaa, että Herran päivä tässä merkitsee samaa kuin Herran tulemus; sitä ei yleensä voi ymmärtää millään muulla tavalla. Mutta mitähän järkeä olisi siinä, että apostoli käyttäisi ensimmäisessä Tessalonikalaiskirjeessään "Herran tulemusta" ja "Herran päivää" samassa merkityksessä ja sitten toisessa kirjeessään samalle seurakunnalle käyttäisi samoja kahta nimitystä tarkottaen kahta aivan eri asiaa? Semmoista sekavuutta ei käy paneminen Herran suuren apostolin laskuun. (61)

Lisäksi, kun katsomme "Herran päivän" käyttöä Uuden testamentin puolella, viittaa se melkein aina Jeesuksen tulemukseen. Näissä kohdissa puhutaan siitä, miten "Herran päivä" eli Jeesuksen tulemus tulee niinkuin varas yöllä, ja samoin on vastaavia viittauksia tähän tärkeään päivään eli Herran Jeesuksen päivään:

- (1 Tess 4:15-5:2) Sillä sen me sanomme teille Herran sanana, että me, jotka olemme elossa, jotka jäämme tänne Herran tulemukseen, emme suinkaan ehdi ennen niitä, jotka ovat nukkuneet.

16. Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin;

17. sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa.

18. Niin lohduttakaa siis toisianne näillä sanoilla.

1. Mutta aikakausista ja määrähetkistä ei teille, veljet, ole tarvis kirjoittaa;

2. sillä itse te varsin hyvin tiedätte, että Herran päivä tulee niinkuin varas yöllä.

- (Matt 24:30,42,43 - [vrt Ilm 16:15]) Ja silloin Ihmisen Pojan merkki näkyy taivaalla, ja silloin kaikki maan sukukunnat parkuvat; ja he näkevät Ihmisen Pojan tulevan taivaan pilvien päällä suurella voimalla ja kirkkaudella.

42. Valvokaa siis, sillä ette tiedä, minä päivänä teidän Herranne tulee.

43. Mutta se tietäkää: jos perheenisäntä tietäisi, millä yövartiolla varas tulee, totta hän valvoisi, eikä sallisi taloonsa murtauduttavan

- (1 Kor 1:8) Hän on myös vahvistava teitä loppuun asti, niin että te olette nuhteettomat meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen päivänä.

- (2 Kor 1:14) - niinkuin meitä osaksi myös olette oppineet ymmärtämään - että me olemme teidän kerskauksenne, samoin kuin tekin meidän, Herramme Jeesuksen päivänä.

- (Fil 2:16) tarjolla pitäessänne elämän sanaa, ollen minulle kerskaukseksi Kristuksen päivänä siitä, etten ole turhaan juossut enkä turhaan vaivaa nähnyt.

- (1 Tess 5:23) Mutta itse rauhan Jumala pyhittäköön teidät kokonansa, ja säilyköön koko teidän henkenne ja sielunne ja ruumiinne nuhteettomana meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen tulemukseen.

http://www.jariiivanainen.net/viimeiset_paivat10.html


Jari opettaa tempauksesta todella hyvin ja ainoastaan siitä keitä Herran mukana tulevat Pyhät ovat olen jarin kanssa hieman eri mieltä ja tutkin vielä asiaa ja kirjoitan siitä sitten oman kirjoituksen.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Ylöstempauksesta ajatuksia

ViestiKirjoittaja toni t » 22. Tammi 2011 16:16

Matt.13:24. Toisen vertauksen pani hän heidän eteensä, sanoen: taivaan valtakunta on ihmisen vertainen, joka kylvi hyvän siemenen peltoonsa.
25. Mutta ihmisten maatessa tuli hänen vihollisensa ja kylvi ohdakkeita nisuin sekaan, ja meni pois.
26. Mutta kuin oras rupesi kasvamaan ja hedelmän kantoi, silloin näkyivät myös ohdakkeet.
27. Mutta perheen isännän palvelijat tulivat ja sanoivat hänelle: Herra, etkös hyvää siementä kylvänyt peltoos? kusta siis sillä on ohdakkeet?
28. Niin sanoi hän heille: vihamies sen teki. Mutta palveliat sanoivat hänelle: tahdotkos, että me menemme ja kokoomme ne?
29. Mutta hän sanoi: en, ettette ohdakkeita kootessanne myös tempaisi ynnä heidän kanssansa nisuja pois.
30. Sallikaat molemmat kasvaa elon-aikaan asti/elonleikkuuseen; ja elon-ajalla sanon minä elomiehille/leikkuumiehille: kootkaat ensin ohdakkeet, ja sitokaat heitä lyhteisiin poltettaa, mutta nisut kootkaat minun aittaani.

Tämä Jeesuksen vertaus kertoo lopun ajasta ja tässä tulee hyvin ilmi se että uskovia (nisuja) ei temmata pois ennen vihan aikaa vaan uskovat ja uskomattomat molemmat pysyvät maan päällä elon -aikaan asti eli Herran päivään asti jolloin Jeesus palaa ja silloin uskomattomat tuomitaan ja uskovat kootaan Herran Jeesuksen aittaan (iankaikkiseen elämään) ;gladly:

Matt.13:36. Silloin laski Jesus kansan menemään, ja tuli kotia. Ja hänen opetuslapsensa tulivat hänen tykönsä, sanoen: selitä meille sen vertaus pellon ohdakkeista.
37. Niin hän vastasi ja sanoi heille: joka kylvää hyvän siemenen, se on Ihmisen Poika.
38. Mutta pelto on maailma; vaan hyvä siemen, ne ovat valtakunnan lapset; mutta ohdakkeet ovat pahan lapset.
39. Vihollinen, joka ne kylvi, on perkele; elonaika on maailman loppu; mutta elomiehet/leikkuumiehet ovat enkelit.
40. Niinkuin siis ohdakkeet haetaan kokoon ja tulella poltetaan, niin pitää myös tämän maailman lopulla oleman.
41. Ihmisen Poika lähettää enkelinsä, ja heidän pitää kokooman hänen valtakunnastansa kaikki pahennukset, ja ne jotka vääryyttä tekevät,
42. Ja heittävät heidät tuliseen pätsiin: siellä pitää oleman itku ja hammasten kiristys.
43. Silloin pitää vanhurskaat kiiltämän niinkuin aurinko isänsä valtakunnassa. Jolla on korvat kuulla, se kuulkaan!

Tässä Jeesus selvittää vertaustaan ja Jeesus siis sanoi että molemmat nisut ja ohdakkeet säilytetään elonaikaan asti ja tässä Jeesus selventää että elonaika on maailman loppu! Eli uskovat ja uskomattomat kummatkin säilyvät maailmassa maailman loppuun asti.

Enkelit kokoavat kaikki ohdakkeet eli pahat (uskomattomat) ja heittää tuli pätsiin (helvettiin). Samoin enkelit kokoavat Nisut eli Herran omat elonaikana eli ahdistuksen ajan jälkeen Herran paluussa.

Matt.24:29 Mutta kohta niiden päivien ahdistuksen jälkeen aurinko pimenee, eikä kuu anna valoansa, ja tähdet putoavat taivaalta, ja taivaitten voimat järkkyvät.
24:30 Ja silloin Ihmisen Pojan merkki näkyy taivaalla, ja silloin kaikki maan sukukunnat parkuvat; ja he näkevät Ihmisen Pojan tulevan taivaan pilvien päällä suurella voimalla ja kirkkaudella.
24:31 Ja hän lähettää enkelinsä suuren pasunan pauhatessa, ja he kokoavat hänen valittunsa neljältä ilmalta, taivasten ääristä hamaan toisiin ääriin.

Jeesuksen mukaan seurakunnan tempaus ei siis tapahdu ennen vihan aikaa vaan uskovat ja uskomattomat kerätään yhtä aikaa omiin paikkoihinsa elonaikana eli Herran päivänä. Uskomattomat kadotukseen ja uskovat iankaikkiseen elämään.

Opetus tempauksesta ennen ahdistuksen aikaa ei kestä Raamatun opetuksen valossa.

Ps, käytin Bibliaa Matteuksen 13 luvun lainauksissa mutta 38 antaa yhtä selkeän kuvauksen tapahtumasta.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Ylöstempauksesta ajatuksia

ViestiKirjoittaja toni t » 18. Helmi 2011 03:18

Matt. 24:14 Ja tämä valtakunnan evankeliumi pitää saarnattaman kaikessa maailmassa, todistukseksi kaikille kansoille; ja sitten tulee loppu.

Väkevä jae todistamaan sen että seurakunta on loppuun asti todistamassa Herrasta Jeesuksesta maailmalle. Jos seurakunta temmataan ennen ahdistuksen aikaa niin ketkä saarnaavat evankeliumia todistukseksi kaikille kansoille?
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Ylöstempauksesta ajatuksia

ViestiKirjoittaja PetriFB » 18. Helmi 2011 09:46

Minä uskon, että kun lopun aikana viimeisinä päivinä Israelin kansan jäännös (kolmasosa), joka jää jäljelle Jaakobin ahdistuksesta tekee parannuksen ja uskoo Herran Jeesuksen olevan Messias, niin vasta sen jälkeen voi ylöstempaus tapahtua. Uskon että Israelin kansan jäännös (Jeesukseen uskovat juutalaiset päivien lopulla) ja pakanaseurakunta ylöstemmataan yhdessä Karitsan häihin. En usko oppia, joka opettaa, että kun pakanaseurakunta ylöstemmataan ja menee Karitsan häihin, niin juutalaiset jäävät tänne yksin kärsimään Jaakobin ahdistuksen aikana. Minä uskon, että pakanaseurakunta ja Israelin kansan jäännös, joka vastaanottaa Herran Jeesuksen ylöstemmataan yhdessä Karitsan häihin. Tämä asia selviää helposti jo siten, että Karitsan häistä ei voi puuttua se osa morsiusjoukkoa (Israelin kansan jäännös), jota ollaan Jaakobin ahdistuksen kautta valmistelemassa Karitsan hääjuhliin. Karitsan häitä ei pidetä ennen kuin Israelin kansan jäännös on tehnyt parannuksen ja uskoo Herran Jeesuksen olevan Messias.

Jotkut opettavat, että Ilm 3:10 opettaa, että Jumala lupaa pelastaa uskovat antikristuksen vihan ajasta. Mutta ei siinä kuitenkaan niin sanota, että Jumala ottaisi (ylöstempaus) kansansa pois viimeisten päivien vihan ajasta.

Biblia Ilm 3:
10 Ettäs pidit minun kärsivällisyyteni sanat, niin minä tahdon sinun varjella kiusauksen hetkestä, joka koko maan piirin päälle tuleva on, niitä kiusaamaan, jotka maan päällä asuvat.
11 Katso, minä tulen pian: pidä mitä sinulla on, ettei kenkään sinun kruunuas ottaisi.

Tuossa on tarkempi käännös kuin 33/38. Alkutekstissä ei ole sanaa pelastan, vaan varjella, pitää huolta.

Vanha Biblia kääntää Ilm 3:10 alkutekstin mukaisesti. Alkutekstissä on sana tereo (tereso), joka tarkoittaa pitää huolta jostakin, varjella, vartioida ja ottaa vaarin. Kuvaannollisesti tereo sana tarkoittaa, että joku pidetään siinä tilassa missä hän on.
Ilm 3:10 sanoma on selkeästi sellainen, jossa Jumala lupasi varjella Filadelfian seurakunnan kiusauksen hetkestä, joka on tuleva koko maailmaan. Alkutekstissä Ilm 3:10 on sana peirasmos, joka tarkoittaa kiusausta. Ilm 3:10 ei kerro mitään vihasta, vaan kiusauksesta, josta Jumala varjelee Filadelfian seurakunnan. Peirasmos tarkoittaa sellaista kiusausta, jossa ihmistä koitetaan eksyttää tekemään syntiä.

Alkuteksti käyttää kahta sanaa Ilm 3:10 peirasmos (kiusaus, jonka kautta koitetaan langettaa syntiin) ja peiradzo (kiusaaminen ja koettelu, koetella uskoa sekä pahan koetus). Ilm 3:10 jae tarkoitti aikaa, jossa Johannes eli. Johannes kirjoitti Ilmestyskirjan n. 90 Jkr. Tämä tarkoittaa sitä, että vuoden 90 jKr. jälkeen täytyisi tapahtua jotakin jonka seurauksena koko maailman piiriä tultaisiin kiusaamaan (koettelemaan). Ilm 3:10 ei voi tarkoittaa uskovien ylöstempausta, koska alkuteksti sanoo, että Jumala varjelee ja pitää heistä huolta koko maailmanpiiriä koettelevan kiusauksen hetken ajan. Ilm 3:10 ei puhu mitään vihasta tai jonkun pois ottamisesta, vaan että Jumala varjelee ja pitää huolta omistansa.

Paavali kirjoitti, että hänen lähtönsä jälkeen seurakunnan keskuuteen nousee miehiä, jotka väärällä puheella vetävät opetuslapset mukaansa. Ignatius vaikutti 100-luvulla Antiokian seurakunnassa ja hän vaati itselleen asemaa seurakunnan johtajana, jonka seurauksena hän nousi seurakunnassa yli muiden vanhempien. Hän alkoi pitämään itseään piispana ja vuonna 110 jKr. hän kirjoitti kirjeen Smyrnaan, jossa hän ensimmäistä kertaa historian aikana käytti seurakunnasta nimitystä katolinen seurakunta (kirkko) (he katholike ekklesia). Jeesus ja apostolit eivät koskaan käyttäneet seurakunnasta sanaa katholike. Ignatiuksen toiminta laski perustusta tulevalle katoliselle porttokirkolle. Voisiko tämä tapahtuma olla se tapahtuma, josta Jumala lupasi varjella Filadelfian seurakuntaa, etteivät he eksyisi rakentamaan katolista kirkkoa, joka on noussut eksyttämään koko maanpiiriä? En tiedä varmuudella mitä tapahtumaa Ilm 3:10 tarkoitti kiusauksen hetkestä, josta Jumala varjelee Filadelfian seurakunnan. Sen kuitenkin uskon, että Ilm 3:10 ei opeta uskovien ylöstempausta.

Vaikka Ilm 3:10 olisi esikuvallinen profetia lopun ajan tapahtumista viimeisinä päivinä, niin Ilm 3:10 ei opeta ylöstempaamisesta, vaan siitä että Jumala varjelee ja pitää huolta kansastansa myös antikristuksen vihan aikana.

Ilm 1:19 Kirjoita siis, mitä olet nähnyt ja mikä nyt on ja mitä tämän jälkeen on tapahtuva.

Ilmestyskirjan tapahtumat koskien seitsemää seurakuntaa olivat tapahtumia, jotka olivat nyt hetkessä, eli kysymys oli siitä hetkestä ja ajasta missä Johannes eli. Johanneksen aikaisten seurakuntien kuvaaminen alkaa Ilm 1:20 kohdasta ja päättyy Ilm 4:1 kohtaan. Seitsemän seurakunnan kuvauksen jälkeen Johannekselle sanottiin:

Ilm 4:1 ¶ Sen jälkeen minä näin, ja katso: taivaassa oli ovi avoinna, ja ensimmäinen ääni, jonka minä olin kuullut ikäänkuin pasunan puhuvan minulle, sanoi: "Nouse ylös tänne, niin minä näytän sinulle, mitä tämän jälkeen on tapahtuva".

Johannekselle siis sanottiin Ilm 4:1, että mitä tämän jälkeen on tapahtuva, joka kuvaa aikaa tulevaisuudessa, eli aikaa nyt hetken (seitsemän seurakuntaa) jälkeen. Seitsemän seurakunta kuvausta olivat siis kuvausta sen aikaisista seurakunnista ja on todella tärkeä ymmärtää mitä ajanjaksoa seitsemän seurakuntaa kuvaavat, että voimme ymmärtää oikein sen mitä Ilm 1-4 luvut opettavat. Vaikka siinä olisikin profetialista aikajaksoa seurakunta kausista, niin silti ajankohta, jota ne kuvasivat oli Johanneksen aika, jossa hän eli. Ilm 3:10 ei ole todiste tempaukselle ennen antikristuksen vihan aikaa, vaan pikemminkin todiste siitä, että Herra pitää huolen omistaan myös vihan aikana. Sillä Ilm 3:10 ei kerro, että Jumala ottaa kansansa pois vihan ajasta, vaan sen että Jumala varjelee kansaansa kiusauksen hetkellä.


1 Tess 5:
1 ¶ Mutta aikakausista ja määrähetkistä ei teille, veljet, ole tarvis kirjoittaa;
2 sillä itse te varsin hyvin tiedätte, että Herran päivä tulee niinkuin varas yöllä.
3 Kun he sanovat: "Nyt on rauha, ei hätää mitään," silloin yllättää heidät yhtäkkiä turmio, niinkuin synnytyskipu raskaan vaimon, eivätkä he pääse pakoon.
4 Mutta te, veljet, ette ole pimeydessä, niin että se päivä voisi yllättää teidät niinkuin varas;
5 sillä kaikki te olette valkeuden lapsia ja päivän lapsia; me emme ole yön emmekä pimeyden lapsia.
6 ¶ Älkäämme siis nukkuko niinkuin muut, vaan valvokaamme ja olkaamme raittiit.
7 Sillä ne, jotka nukkuvat, ne yöllä nukkuvat, ja jotka juovat itsensä juovuksiin, ne yöllä juovuksissa ovat.
8 Mutta me, jotka olemme päivän lapsia, olkaamme raittiit, ja olkoon pukunamme uskon ja rakkauden haarniska ja kypärinämme pelastuksen toivo.
9 Sillä ei Jumala ole määrännyt meitä vihaan, vaan saamaan pelastuksen Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta,

Yhdeksäs jae sanoo ettei meitä ole määrätty vihaan, vaan saamaan pelastuksen Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta. Tuossa ei sanota, että Jumala tempaa meidät pois vihasta. Siinä sanotaan, että saamaan pelastuksen Herramme Jeesuksen kautta. Edellä oleva kohta ei opeta uskovien tempausta pois vihan ajasta, vaan sen ettei uskovaa ole määrätty kokemaan Jumalan vihaa. Alkuseurakuntaa ei otettu pois Rooman vainojen tähden, vaikka uskovia syötettiin leijonille. Alkuseurakunta koki saatanan vihan, mutta ei Jumalan vihaa ja Rooman vainojen marttyyrit saivat kuolemansa kautta pelastuksen Herrassa Jeesuksessa Kristuksessa. Määrännyt meitä vihaan ei siis tarkoita ylöstempausta. Jumala ei ole määrännyt meitä kokemaan Hänen vihaansa, vaan Hän on määrännyt ja asettanut Jeesuksen opetuslapset saamaan pelastuksen Herran Jeesuksen Kristuksen kautta.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Ylöstempauksesta ajatuksia

ViestiKirjoittaja majeca » 18. Helmi 2011 11:21

Kuinka käsitätte Jes.26:20 Mene, kansani, kammioihisi ja sulje ovet jälkeesi, lymyä hetkinen, kunnes viha on ohitse mennyt.

Olen huomannut että jotkut perustelevat tällä että tempaus tapahtuisi ennen vihan maljoja...

Sitten kuka on morsian ja keitä ovat häävieraat? Jostain muistaakseni lukenut että Israel olisi morsian ja "me muut" vieraita... en ole perehtynyt paljoa asiaan mutta nämä ovat olleet viime päivinä mielessä :think2:
majeca
 
Viestit: 24
Liittynyt: 12. Joulu 2010 22:39

Re: Ylöstempauksesta ajatuksia

ViestiKirjoittaja PetriFB » 18. Helmi 2011 13:45

majeca kirjoitti:Kuinka käsitätte Jes.26:20 Mene, kansani, kammioihisi ja sulje ovet jälkeesi, lymyä hetkinen, kunnes viha on ohitse mennyt.

Olen huomannut että jotkut perustelevat tällä että tempaus tapahtuisi ennen vihan maljoja...



Jes 26:
18 Me olimme raskaina, vääntelehdimme, mutta oli niinkuin olisimme synnyttäneet tuulta: emme saaneet aikaan pelastusta maalle, maanpiirin asukkaat eivät ilmoille päässeet.
19 Mutta sinun kuolleesi virkoavat eloon, minun ruumiini nousevat ylös. Herätkää ja riemuitkaa, te jotka tomussa lepäätte, sillä sinun kasteesi on valkeuksien kaste, ja maa tuo vainajat ilmoille.
20 ¶ Mene, kansani, kammioihisi ja sulje ovet jälkeesi, lymyä hetkinen, kunnes viha on ohitse mennyt.

Jes 27:
1 ¶ Sinä päivänä Herra kostaa kovalla, suurella ja väkevällä miekallansa Leviatanille, kiitävälle käärmeelle, ja Leviatanille, kiemurtelevalle käärmeelle, ja tappaa lohikäärmeen, joka on meressä.
2 Sinä päivänä sanotaan: "On viinitarha, tulisen viinin tarha; laulakaa siitä:21 Sillä katso, Herra lähtee asuinsijastaan kostamaan maan asukkaille heidän pahat tekonsa, ja maa paljastaa verivelkansa eikä surmattujansa enää peitä."

Tekstiyhteys puhuu samasta asiasta kuin Ilmestyskirja:

Ilm 13:1 ¶ (12:18) Ja se asettui seisomaan meren hiekalle. (13:1) Ja minä näin pedon nousevan merestä; sillä oli kymmenen sarvea ja seitsemän päätä, ja sarvissansa kymmenen kruunua, ja sen päihin oli kirjoitettu pilkkaavia nimiä.

Ilm 20:2 Ja hän otti kiinni lohikäärmeen, sen vanhan käärmeen, joka on perkele ja saatana, ja sitoi hänet tuhanneksi vuodeksi

Jesaja 26 luku kertoo ylöstempauksesta, joka tapahtuu tämän maailmanajan loppupuolella, jolloin myös Jumala tuomitsee saatanan, eli lohikäärmeen, joka on meressä ja joka nousi merestä. Jesaja ja ilmestyskirja kertovat saatanan olevan meressä, joka kuvaa kansoja (antikristuksen ikeen alla olevia).

Jesaja 26 luku ei siis opeta, että tempaus tapahtuu ennen antikristuksen vihan aikaa eikä ennen Jumalan vihan maljoja. Jumalan viha ei koskaan kohdistu Hänen omaan kansaansa, joka on veren sovitusmerkin suojassa ja turvassa. Egyptissä Jumalan viha kohdistui egyptiläisiin, mutta samassa maassa Goosenin laaaksossa oleva Jumalan kansa oli turvassa ja säästyi jokaiselta kymmeneltä vitsaukselta.

Tempaus tapahtuu aivan tämän armotalousaikakauden lopussa ja Jumalan viha ei ulotu Herran Jeesuksen todellisten opetuslasten päälle, vaan jumalattomien antikristuksen ja saatanan päälle. Jumala varjelee omansa lopunajan melskeissä, eikä meidän tarvitse pelätä mitään.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Ylöstempauksesta ajatuksia

ViestiKirjoittaja PetriFB » 18. Helmi 2011 13:55

majeca kirjoitti:
Sitten kuka on morsian ja keitä ovat häävieraat? Jostain muistaakseni lukenut että Israel olisi morsian ja "me muut" vieraita... en ole perehtynyt paljoa asiaan mutta nämä ovat olleet viime päivinä mielessä :think2:



Raamatun kielikuva morsian, vaimo ja häävieraat kuvaavat yhtä ja samaa joukkoa, eli Jumalan pelastamia ihmisiä, niin juutalaisia kuin pakanoitakin.

Morsian kuvaa Yljän (Jeesus) ja morsiamen välistä rakkautta, joka rakastaa meitä ja jota me rakastamme. Raamatun opetuksen mukaan morsian valmistautui häihin kohtaamaan sulhastaan. Samoin meidän tulee Herran Jeesuksen opetuslapsina valmistautua kohtaamaan Herra Jeesus, joka tulee ja vie morsiamensa hääjuhlaan.

Vaimo kuvaa sitä kuinka Herran Jeesuksen opetuslasten tulee olla alamaisia Herralle Jeesukselle, kuten vaimo on alamainen miehelleen, joka rakastaa vaimoaan. Herra Jeesus rakastaa meitä ja siksi olemme Hänelle alamaisia Hänelle.

Häävieraat kuvaavat sitä kuinka meidät kutsutaan häihin ilman omaa ansioitamme, sillä Ylkä (Jeesus) on ostanut ja kihlannut meidät itselleen verensä, kuolemansa ja ylösnousemuksen kautta.

Israel ei siis yksin ole pelkästään morsian, vaan kaikki Jumalaan uskovat. Häävieraita Jumalan armosta olemme kaikki Jumalan pelastamat, niin juutalaiset kuin pakanatkin.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Ylöstempauksesta ajatuksia

ViestiKirjoittaja PetriFB » 18. Helmi 2011 14:05

Mutta mitä tulee meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen tulemukseen ja meidän kokoontumiseemme hänen tykönsä, niin me pyydämme teitä, veljet, ettette anna minkään hengen ettekä sanan ettekä minkään muka meidän lähettämämme kirjeen heti järkyttää itseänne, niin että menetätte mielenne maltin, ettekä anna niiden itseänne peljästyttää, ikäänkuin Herran päivä jo olisi käsissä. Älkää antako kenenkään vietellä itseänne millään tavalla. Sillä se päivä ei tule, ennenkuin luopumus ensin tapahtuu ja laittomuuden ihminen ilmestyy, kadotuksen lapsi, tuo vastustaja, joka korottaa itsensä yli kaiken, mitä jumalaksi tai jumaloitavaksi kutsutaan, niin että hän asettuu Jumalan temppeliin ja julistaa olevansa Jumala. Ettekö muista, että minä, kun vielä olin teidän tykönänne, sanoin tämän teille? Ja nyt te tiedätte, mikä pidättää, niin että hän vasta ajallansa ilmestyy. Sillä laittomuuden salaisuus on jo vaikuttamassa; jahka vain tulee tieltä poistetuksi se, joka nyt vielä pidättää, niin silloin ilmestyy tuo laiton, jonka Herra Jeesus on surmaava suunsa henkäyksellä ja tuhoava tulemuksensa ilmestyksellä, tuo, jonka tulemus tapahtuu saatanan vaikutuksesta valheen kaikella voimalla ja tunnusteoilla ja ihmeillä ja kaikilla vääryyden viettelyksillä niille, jotka joutuvat kadotukseen, sentähden etteivät ottaneet vastaan rakkautta totuuteen, voidaksensa pelastua. Ja sentähden Jumala lähettää heille väkevän eksytyksen, niin että he uskovat valheen, että kaikki ne tuomittaisiin, jotka eivät ole uskoneet totuutta, vaan mielistyneet vääryyteen. Mutta me olemme velvolliset aina kiittämään Jumalaa teidän tähtenne, veljet, te Herran rakastetut, sentähden että Jumala alusta alkaen valitsi teidät pelastukseen Hengen pyhityksessä ja uskossa totuuteen. Siihen hän on myös kutsunut teidät meidän evankeliumimme kautta, omistamaan meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kirkkauden. Niin seisokaa siis, veljet, lujina ja pitäkää kiinni niistä opetuksista, joita olette oppineet joko meidän puheestamme tai kirjeestämme. Ja meidän Herramme Jeesus Kristus itse ja Jumala, meidän Isämme, joka on rakastanut meitä ja armossa antanut meille iankaikkisen lohdutuksen ja hyvän toivon, lohduttakoon teidän sydämiänne ja vahvistakoon teitä kaikessa hyvässä työssä ja puheessa,
2 Tess 2:1-17

Paavali kirjoittaa tessalonikaisille, jotta he eivät antaisi itseänsä vieteltäväksi. Tessalonikassa oli jotkut ymmärtänyt väärin Raamatun ilmoituksen, ilmeisesti myös siellä oli joku opettanut vastoin Jumalan sanaa. Tessalonikan seurakuntaan oli livahtanut ajatus, jotta Herran Jeesuksen tulemus sekä Herran päivä olisi jo pian tapahtumassa.

Paavali opetti Herran päivän ja Jeesuksen Kristuksen tulemuksen olevan sama asia: Mutta mitä tulee meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen tulemukseen ja meidän kokoontumiseemme hänen tykönsä, niin me pyydämme teitä, veljet, ettette anna minkään hengen ettekä sanan ettekä minkään muka meidän lähettämämme kirjeen heti järkyttää itseänne, niin että menetätte mielenne maltin, ettekä anna niiden itseänne peljästyttää, ikäänkuin Herran päivä jo olisi käsissä. Älkää antako kenenkään vietellä itseänne millään tavalla. Sillä se päivä ei tule, , ennenkuin luopumus ensin tapahtuu ja laittomuuden ihminen ilmestyy, kadotuksen lapsi, tuo vastustaja, joka korottaa itsensä yli kaiken, mitä jumalaksi tai jumaloitavaksi kutsutaan.

Herran Jeesuksen tulemus ja Herran päivä on siis sama asia, ei erillinen tapahtuma.

Paavali opetti, jotta Jeesus Kristus ei tule ennen kuin luopumus ensin tapahtuu ja laittomuuden ihminen ilmestyy. Raamatullinen järjestys on, että ensin ilmaantuu antikristus, jonka Jeesus tulemuksessaan tuhoaa. Raamattu kyllä kertoo selvästi, jotta seurakunta näkee antikristuksen ilmaantumisen ja joutuu olemaan antikristuksen ajassa.

Monet uskovat opettavat, että ensin tulee Jeesus ja tempaa omansa pois, jonka jälkeen vasta ilmaantuu antikristus, jolloin alkaa ahdistuksen aika. Tämän opin on kehittänyt alunperin katolinen kirkko. 1500- luvulla Euroopassa vaikutti ns. uskonpuhdistuksen aika, jossa vaikutti mm. Calvin ja Luther hyvin voimakkaasti. Uskonpuhdistuksen seurauksena katolinen kirkko alkoi menettää jäseniään Calvinin sekä Lutherin kannattajille. Uskonpuhdistajat myös opettivat voimakkaasti paavin olevan antikristus sekä että katolisen kirkon oppi on antikristillistä.

Tämän seurauksena katolisen kirkkoon perustettiin jesuiitta järjestö, jonka tehtävänä oli alun perin suorittaa vasta uskonpuhdistus, jotta saadaan väki takaisin katolisen kirkkoon. Antikristus sekä antikristillisyys syytteet olivat aluksi kova pala jesuiitoille. Mutta Jesuiitat sekä katolinen kehitti uuden opin, jossa se vaihtoi antikristuksen ja Jeesuksen tulo järjestystä. Katolinen kirkko alkoi opettaa vastoin Raamattua, että Jeesus tulee ensin, jonka jälkeen vasta tulee antikristus. Katolinen kirkko ajatteli, jotta tämä oppi poistaa kaikki antikristus epäilyt katolisesta kirkosta, jos uskoo katolisen kirkon opettaman järjestyksen tästä asiasta. Johannes kirjoittaa selvästi, jotta antikristillinen vaikutus oli jo vaikuttamassa hänen päivinään: Lapsukaiset, nyt on viimeinen aika. Ja niinkuin te olette kuulleet, että antikristus tulee, niin onkin nyt monta antikristusta ilmaantunut; siitä me tiedämme, että nyt on viimeinen aika. 1 Joh 2:18

Valitettavasti monet meidän aikamme sanan julistajat opettavat katolisten vääristämää järjestelmää, jossa ensin tulee Jeesus ja vasta sitten tulee antikristus. Tämä väärä järjestys johtaa myös ekumeenisen työn hyväksymiseen, niin kuin jotkut tämän opin kannattajat ovatkin nykyään mukana ekumeenisissa yhteyksissä, koska he opettavat että ensin tulee tempaus ja sitten ja sitten vasta tulee antikristus. Usein tällä tavalla opettavat, että antikristus eikä antikristillinen toiminta ala ennekuin tempaus on tapahtunut, niinpä tämä oppi sokeuttaa ja johtaa usein ekumenian kannattamiseen, joka on antikristillistä toimintaa. Samoin tämä väärä tempaus oppi johdattaa joitakin uskovia antikristuksen syliin, sillä he eivät usko olevansa vihan- ja ja antikristuksen ajassa. Mikä olisikaan parempi saatanan ansa uskoville minkä kautta hän voisi heitä eksyttää? Jos uskova uskoo, ettei hän ole vihan- ja antikristuksen ajassa, niin hän voi täysin sokeutua sinä päivänä kun alkaa vihan aika ja antikristillinen aika viimeisinä päivinä. Tosin jo apostolit kirjoittivat antikristuksen hengen olevan maailmassa heidän päivinään. Lopun aikana astuu esiin viimeinen eksyttäjä, laiton, antikristus, joka eksyttää ihmiskuntaa. Raamatullinen järjestys on ensin antikristuksen ilmaantuminen, jonka jälkeen tulee herrojen Herra ja kuningasten Kuningas Jeesus Kristus.

Raamattu opettaa selvästi, jotta ensin tulee antikristus ja seurakunta on antikristuksen aikana maan päällä.

Uskovien ei tarvitse pelätä mitään, sillä Jeesus sanoi nämä sanat, jotka Häneen uskovien tulee omistaa, kun odotamme Jeesusta: Älkää pelätkö, sillä se päivä on teille vapautuksen päivä!!! Kristuksen morsian odottaa ylkäänsä Jeesusta Kristusta, Amen!

Toisessa tessalonikaiskirjeessä on selvästi kirjoitettuna, että tuo laiton, joka asettaa itsensä Jumalaksi (antikristus on sijaiskristus sekä Kristusta vastaan) asettuu Jumalan temppeliin ja julistaa olevansa Jumala. Mikä on tuo Jumalan temppeli?

Paavali tiesi sen, että vanhassa liitossa temppelin kaikkein pyhimmässä ilmestyi Jumala, siellä oli Hänen läsnäolonsa. Paavali tiesi myös sen, että temppelin esiripun repeydyttyä Jeesuksen kuollessa päättyi vanhan liiton temppeli jumalanpalvelus järjestys uuteen liiton mukaiseen palvelukseen. Paavali myös tiesi sen, että vanhan liiton temppeliä ei enää uudessa liitossa kutsuta nimellä Jumalan temppeli, koska uudessa liitossa uskova on Jumalan temppeli, jossa Jumalaa asuu Pyhän Hengen kautta. Kun uuden liiton kirjoitukset puhuvat Jumalan temppelistä, niin se aina tarkoittaa uskovia ihmisiä, joissa asuu Jumalan Henki. Uskon kylläkin juutalaisten rakentavan kolmannen temppelin ja uskon, että juutalainen valhemessias ilmestyy tähän temppeliin.

- Ettekö tiedä, että te olette Jumalan temppeli ja että Jumalan Henki asuu teissä?
1 Kor 3:16
- Ja miten soveltuvat yhteen Jumalan temppeli ja epäjumalat? Sillä me olemme elävän Jumalan temppeli, niinkuin Jumala on sanonut: "Minä olen heissä asuva ja vaeltava heidän keskellään ja oleva heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani".
2 Kor 6:16

Paavali tarkoitti, että ennen Jeesuksen tulemista tulee uskovien keskuuteen suuri luopumus, jonka tuo laiton saa aikaan suurilla ja väärillä ihmeillä ja tunnusteoilla. Tessalonikaiskirjeen mukaan jotkut uskovat luopuvat uskostaan ja vastaanottavat väärän antikristuksen valhe-evankeliumin ja väärän voitelun sydämeensä vähän ennen Jeesuksen tulemusta. Ilm 17, 1 tim 4:1 kertoo tästä sekä Matt 24:ssa Jeesus kertoo, jotta vähän ennen Hänen tulemustaan rakkauden kylmetessä monet luopuvat uskostaan laittomuuden päästyä valtaan. Jeesus sanoi selvästi myös, että uskovat joutuvat kaikkien kansojen vihattaviksi (ekumeeninen porttokirkko) ja joitakin uskovia myös tapetaan. Lue tarkasti Matt 24 ja Ilm 17 sekä 2 Tess 2, 1 Tim 4:1 niin näet kuinka ne kaikki puhuvat samasta asiasta.

Luopumus tulee siis Jumalan temppeliin eli jotkut uskovat luopuvat pois uskosta ja he vastaanottavat väärän voitelun, jonka seurauksena he joutuvat kadotukseen, koska eivät halunneet pysyä Jumalan rakkaudessa ja totuudessa. Siis rakkaudesta ja totuudesta luopuminen johtaa ihmisen kadotukseen. Jumala on kuitenkin valinnut meidän pysymään pelastuksessa Hengen pyhityksessä ja uskossa totuuteen.

Monet uskovat, jotta 2 Tess 2:ssa oleva temppeli on Jerusalemin temppeli, joka rakennetaan sinne viimeisinä päivinä. Tuo temppeli tullaan rakentamaan Jerusalemiin, kolmas temppeli ei ole Jumalan temppeli Uuden Liiton järjestyksessä. Uudessa liitossa on vain yksi Jumalan temppeli, joka tarkoittaa niitä uskovia, jotka ovat uudesti syntyneet Jumalan Hengestä. Paavali ei voi tarkoittaa 2 Tess 2:ssa olevaa temppeliä temppeliksi, jonka juutalaiset rakentavat käsillään, koska vanhan liiton temppelipalvelus lakkautettiin ja nyt on voimassa uuden liiton temppelipalvelus. Mutta juutalainen valhemessias varmasti kyllä tulee myös lopun ajan kolmanteen temppeliin Jerusalemissa ja julistaa siellä olevansa Messias ja Jumala.

Jotkut uskovat, että Danielin kirjan kuvaama hävityksen kauhistus on sama kuin 2 Tess 2:ssa oleva Jumalan temppeli. Mutta Jumalan temppeli ei ole hävityksen kauhistus, vaan paikka missä Jumala asuu. Hävityksen kauhistus voisi kyllä liittyä lopun ajalla rakennettavaan temppeliin Jerusalemissa, jossa uhrataan vanhan liiton uhreja. Uskon kuitenkin, että valhemessias kytkeytyy voimakkaasti hävityksen kauhistukseen.

2 Tess 2 kirjeessä pidättäjä on juuri tuo suuri luopumus. Kun lopun aikana tämä suuri luopumus saavuttaa huippunsa niin pidättäjä otetaan silloin pois ja laiton ilmestyy. Seurakunta on siis se pidättäjä, mutta seurakunnan suuri luopumus poistaa pidättäjän eikä uskovien ylöstempaus. Tessalonikalaiskirjeessä lukee: jahka vain tulee tieltä poistetuksi se, joka nyt vielä pidättää. Siinä lukee tieltä poistetuksi. Miltä tieltä poistetaan?? Kun suuren luopumuksen tähden monet uskovat lankeavat pois Jeesus tieltä, niin silloin tuo suuri luopumus poistaa pidättäjän, jonka jälkeen laiton ilmestyy.

Sillä laittomuuden salaisuus on jo vaikuttamassa; jahka vain tulee tieltä poistetuksi se, joka nyt vielä pidättää, niin silloin ilmestyy tuo laiton,

Edellä on avain tähän asiaan. Minkä jälkeen laiton ilmestyy ja mikä pidättää laittoman tuloa?

Älkää antako kenenkään vietellä itseänne millään tavalla. Sillä se päivä ei tule, ennenkuin luopumus ensin tapahtuu ja laittomuuden ihminen ilmestyy.

Luopumuksen jälkeen laiton ilmestyy eli vanhurskaus seurakunnassa estää laittoman tuloa, mutta uskovien suuren luopumuksen tähden pidättäjä poistuu ja laittomuuden ihminen ilmestyy.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Ylöstempauksesta ajatuksia

ViestiKirjoittaja onefortruth » 21. Helmi 2011 14:29

Tässä olen itsekin tätä asiaa miettinyt ja ollut ylöstempausopin kannattaja, että Jeesus hakee ennen ahdistuksen aikaa. Kuitenkin joutui uusiksi ajattelemaan koko asian, koska Raamattu ei yksinkertaisesti tue tätä ajatusta, että Jeesus tempaisisi salaa seurakuntansa täältä pois.
Kun oikein ajattelee juutalaisia häitä, niin eihän missään tapauksessa morsianta tulla salaa hakemaan ilman että kukaan näkee.
Ylöstempausoppi on suhteellisen uusi oppi ja teoria, joka on 200 v. aikana syntynyt.
Olen itsekin ollut tosiaan tämän opin vaalija, mutta enää en sitä usko sillä tavalla kuin sitä on opetettu.
Se mitä Petrin olen kuullut sanovan tästä, kuulosti järkeenkäypältä.

Ap. t. 2:20
Aurinko muuttuu pimeydeksi ja kuu vereksi, ennenkuin Herran päivä tulee, se suuri ja julkinen.

Herran päivä on siis näkyvä ja julkinen.

Tämmöinen ylöstempausoppi tässä välissä (ennen Herran päivää) on väkevä eksytys ja todella iso harhautus, koska se selkeästi kuuluu saatanan juoniin eksyttää uskovia. Rohkenen sanoa näin, koska on hyvin mahdollista että tällä opilla halutaan pettää uskovat.
Parempi siis vain valvoa ja olla joka hetki valmiina.
Jeeushan sanoi palaavansa takaisin hetkenä minä hyvänsä ja meille jätettiin ajan merkit tutkittaviksi ja luettaviksi.
Uskon itse että tämä loppu voi olla jopa tällä vuosikymmenellä, niin uskomattomalta kuin se kuulostaakin (itselleni), voi olla hyvinkin lähellä...
Vauhti on kova pimeyden valloilla toimia sen eteen.

En ole löytänyt varsinaista selitystä Raamatusta siihen että Jeesus tulisi salaa tempaamaan omiaan pois, enkä tukea tälle teorialle. Kyllä Jeesus tullaan näkemään silloin kun hän palaa.
onefortruth
 
Viestit: 194
Liittynyt: 12. Joulu 2010 09:20

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 31 vierailijaa

cron