2.Kor.10:4-5

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

2.Kor.10:4-5

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 25. Marras 2010 21:49

4 sillä meidän sota-aseemme eivät ole lihalliset, vaan ne ovat voimalliset Jumalan edessä hajottamaan maahan linnoituksia.
5 Me hajotamme maahan järjen päätelmät ja jokaisen varustuksen, joka nostetaan Jumalan tuntemista vastaan, ja vangitsemme jokaisen ajatuksen kuuliaiseksi Kristukselle

Mietin mitä ne linnoitukset tarkoittaa. Sit muistin pari uskovaa jota olen tavannut ja heillä on ongelma mielen kentän kanssa. Herjauksia ja syytöksiä mielen kentässä...
Mietin tarkoittaako linnoitukset todella niitä herjauksia ja syytöksiä...

Luin uudestaan ja huomasin että meidän sota-aseemme ovat voimalliset hajottamaan maahan.
Alkoi tämä aihe minua kiinnostaa ja haluaisin tietää miten hajottaa maahan.

Järjen päätelmät ja varustukset jotka nostetaan Jumalan tuntemista vastaan (jae 5). Se kans mietityttää. Mikä ne järjen päätelmät ja varustukset ovat? :think2:

Mutta huomasin myös että siinä lukee näin:

5 Me hajotamme maahan järjen päätelmät ja jokaisen varustuksen, joka nostetaan Jumalan tuntemista vastaan, ja vangitsemme jokaisen ajatuksen kuuliaiseksi Kristukselle

Jokainen varustus ja jokainen ajatus. Se kans mietityttää.

No siitä mielen kentästä vielä... Kun on kyvytön hallitsemaan tai vangitsemaan mielen kenttää kuuliaiseksi Kristukselle. Tarvitaanko Jumalan voitelua siihen että saa vapautuksen?
Jer.30:8 Ja sinä päivänä, sanoo Herra Sebaot, minä särjen ikeen sinun kaulastasi ja katkaisen sinun siteesi. Eivät tee enää muukalaiset heitä palvelijoikseen,
Vai pitää uskovan itse hajottaa maahan...?
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: 2.Kor.10:4-5

ViestiKirjoittaja toni t » 25. Marras 2010 23:33

vaisuliini kirjoitti:4 sillä meidän sota-aseemme eivät ole lihalliset, vaan ne ovat voimalliset Jumalan edessä hajottamaan maahan linnoituksia.
5 Me hajotamme maahan järjen päätelmät ja jokaisen varustuksen, joka nostetaan Jumalan tuntemista vastaan, ja vangitsemme jokaisen ajatuksen kuuliaiseksi Kristukselle

Mietin mitä ne linnoitukset tarkoittaa. Sit muistin pari uskovaa jota olen tavannut ja heillä on ongelma mielen kentän kanssa. Herjauksia ja syytöksiä mielen kentässä...
Mietin tarkoittaako linnoitukset todella niitä herjauksia ja syytöksiä...

Luin uudestaan ja huomasin että meidän sota-aseemme ovat voimalliset hajottamaan maahan.
Alkoi tämä aihe minua kiinnostaa ja haluaisin tietää miten hajottaa maahan.

Järjen päätelmät ja varustukset jotka nostetaan Jumalan tuntemista vastaan (jae 5). Se kans mietityttää. Mikä ne järjen päätelmät ja varustukset ovat? :think2:

Mutta huomasin myös että siinä lukee näin:

5 Me hajotamme maahan järjen päätelmät ja jokaisen varustuksen, joka nostetaan Jumalan tuntemista vastaan, ja vangitsemme jokaisen ajatuksen kuuliaiseksi Kristukselle

Jokainen varustus ja jokainen ajatus. Se kans mietityttää.

No siitä mielen kentästä vielä... Kun on kyvytön hallitsemaan tai vangitsemaan mielen kenttää kuuliaiseksi Kristukselle. Tarvitaanko Jumalan voitelua siihen että saa vapautuksen?
Jer.30:8 Ja sinä päivänä, sanoo Herra Sebaot, minä särjen ikeen sinun kaulastasi ja katkaisen sinun siteesi. Eivät tee enää muukalaiset heitä palvelijoikseen,
Vai pitää uskovan itse hajottaa maahan...?


Biblia.2.Kor.10:3. Sillä ehkä me lihassa vaellamme, emmepä me sentähden lihan jälkeen sodi.
4. Sillä meidän sota-aseemme ei ole lihalliset, vaan väkevät Jumalan edessä kukistamaan varjeluksia.
5. Ja me maahan lyömme aivoitukset ja kaiken korkeuden, joka hänensä korottaa Jumalan tuntemista vastaan, ja vangiksi otamme kaiken ajatuksen Kristuksen kuuliaisuuden alle

Biblia on kääntänyt linnoituksia sanalla varjeluksia. Mielestäni tässä tarkoitetaan ihmisten keksimiä ajatuksia ja syitä (Lihan mieli ja lihan mieli pitää sisällään mm, vihamielisyyttä, riitaa, syyttelyä jne..) joita ihminen on keksinyt itselleen Jumalan tuntemista vastaan ja joita saatana lihan mielelle viljelee. Jae 5 kertoo että me hajotamme maahan järjen päätelmät ja jokaisen varustuksen, joka nostetaan Jumalan tuntemista vastaan.

Kun ihminen ei vielä tunne Jumalaa niin hän yrittää selittää kaikkea järjellään. Järjenpäätelmiä voi olla kaikki perustelut joilla Jumalan olemassa olo koitetaan kumota ja joilla koitetaan perustella syntiä sallituksi eli lihan mieli. Sitten kun ihminen kuulee Kristuksen sanaa todistaa sana ihmiselle syntisyyden ja sen että hänen tulee tehdä parannus ja uskoa Jeesukseen. Ennen Jumalan tuntemista ihminen on varjellut lihaansa ja sen himoja ja elänyt järjen päätelmissä. Evankeliumi todistaa ihmisen sydämelle että hän on syntinen ja hänen tulee tehdä parannus ja uskoa evankeliumi.

Efe.6:17 ja ottakaa vastaan pelastuksen kypäri ja Hengen miekka, joka on Jumalan sana.

Hebr.4:12 Sillä Jumalan sana on elävä ja voimallinen ja terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka ja tunkee lävitse, kunnes se erottaa sielun ja hengen, nivelet sekä ytimet, ja on sydämen ajatusten ja aivoitusten tuomitsija.

Eli meidän sota aseemme on Hengen miekka eli Jumalan sana joka tunkeutuu läpi ihmisen varjeluksen (linnoituksen) sydämeen ja tuomitsee kaikki ajatukset ja järjen päätelmät ja jokaisen varustuksen, joka nostetaan Jumalan tuntemista vastaan.

2.Kor.10:14 Sillä me emme kurota itseämme liiaksi, ikäänkuin emme teihin ulottuisikaan, sillä olemmehan ehtineet Kristuksen evankeliumin julistamisessa teihinkin asti.

Kristuksen evankeliumi on siis sota aseemme ja Hengen miekan pisto sydämessä sattuu syntiseen ihmiseen koska silloin ihminen ymmärtää että hänen on tehtävä parannus lihansa himoista ja uskottava Jeesukseen jotta voisi pelastua.

Fil.2:13 sillä Jumala on se, joka teissä vaikuttaa sekä tahtomisen että tekemisen, että hänen hyvä tahtonsa tapahtuisi.

Ihminen ei pysty omissa voimissaan tehdä parannusta lihan himoista vaan tarvitsee siihen Jumalan apua ja Kun ihminen tunnustaa syntinsä Jumalalle ja uskoo Jeesukseen niin Jumala uudestisynnyttää ihmisen Hengestä ja antaa ihmiselle voiman parannuksen tekoon kun Pyhä Henki tulee ihmisen sydämeen asumaan.

Ihminen siis tarvitsee Jumalan voitelua (Pyhää Henkeä) sydämeen jotta voi kuolla lihalleen. Omin voimin ihminen ei tähän kykene.

Gal.5:16 Minä sanon: vaeltakaa Hengessä, niin ette lihan himoa täytä.
5:17 Sillä liha himoitsee Henkeä vastaan, ja Henki lihaa vastaan; nämä ovat nimittäin toisiansa vastaan, niin että te ette tee sitä, mitä tahdotte.
5:18 Mutta jos te olette Hengen kuljetettavina, niin ette ole lain alla.
5:19 Mutta lihan teot ovat ilmeiset, ja ne ovat: haureus, saastaisuus, irstaus,
5:20 epäjumalanpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eriseurat, lahkot,
5:21 kateus, juomingit, mässäykset ja muut senkaltaiset,
joista teille edeltäpäin sanon, niinkuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka semmoista harjoittavat, eivät peri Jumalan valtakuntaa.
5:22 Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen.
5:23 Sellaista vastaan ei ole laki.
5:24 Ja ne, jotka ovat Kristuksen Jeesuksen omat, ovat ristiinnaulinneet lihansa himoineen ja haluineen.
5:25 Jos me Hengessä elämme, niin myös Hengessä vaeltakaamme.
5:26 Älkäämme olko turhan kunnian pyytäjiä, niin että toisiamme ärsyttelemme, toisiamme kadehdimme.

Room.8:3 Sillä mikä laille oli mahdotonta, koska se oli lihan kautta heikoksi tullut, sen Jumala teki, lähettämällä oman Poikansa syntisen lihan kaltaisuudessa ja synnin tähden ja tuomitsemalla synnin lihassa,
8:4 että lain vanhurskaus täytettäisiin meissä, jotka emme vaella lihan mukaan, vaan Hengen.
8:5 Sillä niillä, jotka elävät lihan mukaan, on lihan mieli, mutta niillä, jotka elävät Hengen mukaan, on Hengen mieli.
8:6 Sillä lihan mieli on kuolema, mutta hengen mieli on elämä ja rauha;
8:7 sentähden että lihan mieli on vihollisuus Jumalaa vastaan, sillä se ei alistu Jumalan lain alle, eikä se voikaan.
8:8 Jotka lihan vallassa ovat, ne eivät voi olla Jumalalle otolliset.

8:9 Mutta te ette ole lihan vallassa, vaan Hengen, jos kerran Jumalan Henki teissä asuu. Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa.
8:10 Mutta jos Kristus on teissä, niin ruumis tosin on kuollut synnin tähden, mutta henki on elämä vanhurskauden tähden.
8:11 Jos nyt hänen Henkensä, hänen, joka herätti Jeesuksen kuolleista, asuu teissä, niin hän, joka herätti kuolleista Kristuksen Jeesuksen, on eläväksitekevä myös teidän kuolevaiset ruumiinne Henkensä kautta, joka teissä asuu.
8:12 Niin me siis, veljet, olemme velassa, mutta emme lihalle, lihan mukaan elääksemme.
8:13 Sillä jos te lihan mukaan elätte, pitää teidän kuoleman; mutta jos te Hengellä kuoletatte ruumiin teot, niin saatte elää.
8:14 Sillä kaikki, joita Jumalan Henki kuljettaa, ovat Jumalan lapsia.


Gal.2:16 mutta koska tiedämme, ettei ihminen tule vanhurskaaksi lain teoista, vaan uskon kautta Jeesukseen Kristukseen, niin olemme mekin uskoneet Kristukseen Jeesukseen tullaksemme vanhurskaiksi uskosta Kristukseen eikä lain teoista, koska ei mikään liha tule vanhurskaaksi lain teoista.
2:17 Mutta jos meidät itsemmekin, pyrkiessämme vanhurskautumaan Kristuksessa, on havaittu syntisiksi, onko sitten Kristus synnin palvelija? Pois se!
2:18 Sillä jos minä uudestaan rakennan sen, minkä olen hajottanut maahan, osoitan minä olevani lain rikkoja.
2:19 Sillä minä olen lain kautta kuollut pois laista, elääkseni Jumalalle. Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu,
2:20 ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni.

Ihminen ei siis omissa voimissa saa mielen kenttää kuuliaiseksi Kristukselle vaan tarvitsee siihen Jumalan Hengen avun. Lihan mieli on vihollisuutta Jumalaa vastaan eikä lihan mieli kykene alistumaan Jumalan tahtoon mutta kun ihminen uudestisyntyy saa hän Pyhän Hengen (Kristuksen sydämeen) joka antaa ihmiselle voimaa ja tahtoa parannukseen ja kuuliaisuuteen (lihan himojen ristiinnaulitsemiseen) ja jne..

Tällaista tuli mieleen aiheesta. Siunausta ja hyvää yötä :sleep:
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: 2.Kor.10:4-5

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 26. Marras 2010 09:01

toni l kirjoitti:Biblia.2.Kor.10:3. Sillä ehkä me lihassa vaellamme, emmepä me sentähden lihan jälkeen sodi.
4. Sillä meidän sota-aseemme ei ole lihalliset, vaan väkevät Jumalan edessä kukistamaan varjeluksia.
5. Ja me maahan lyömme aivoitukset ja kaiken korkeuden, joka hänensä korottaa Jumalan tuntemista vastaan, ja vangiksi otamme kaiken ajatuksen Kristuksen kuuliaisuuden alle

Biblia on kääntänyt linnoituksia sanalla varjeluksia. Mielestäni tässä tarkoitetaan ihmisten keksimiä ajatuksia ja syitä (Lihan mieli ja lihan mieli pitää sisällään mm, vihamielisyyttä, riitaa, syyttelyä jne..) joita ihminen on keksinyt itselleen Jumalan tuntemista vastaan ja joita saatana lihan mielelle viljelee. Jae 5 kertoo että me hajotamme maahan järjen päätelmät ja jokaisen varustuksen, joka nostetaan Jumalan tuntemista vastaan.

Kun ihminen ei vielä tunne Jumalaa niin hän yrittää selittää kaikkea järjellään. Järjenpäätelmiä voi olla kaikki perustelut joilla Jumalan olemassa olo koitetaan kumota ja joilla koitetaan perustella syntiä sallituksi eli lihan mieli. Sitten kun ihminen kuulee Kristuksen sanaa todistaa sana ihmiselle syntisyyden ja sen että hänen tulee tehdä parannus ja uskoa Jeesukseen. Ennen Jumalan tuntemista ihminen on varjellut lihaansa ja sen himoja ja elänyt järjen päätelmissä. Evankeliumi todistaa ihmisen sydämelle että hän on syntinen ja hänen tulee tehdä parannus ja uskoa evankeliumi.

Efe.6:17 ja ottakaa vastaan pelastuksen kypäri ja Hengen miekka, joka on Jumalan sana.

Hebr.4:12 Sillä Jumalan sana on elävä ja voimallinen ja terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka ja tunkee lävitse, kunnes se erottaa sielun ja hengen, nivelet sekä ytimet, ja on sydämen ajatusten ja aivoitusten tuomitsija.

Eli meidän sota aseemme on Hengen miekka eli Jumalan sana joka tunkeutuu läpi ihmisen varjeluksen (linnoituksen) sydämeen ja tuomitsee kaikki ajatukset ja järjen päätelmät ja jokaisen varustuksen, joka nostetaan Jumalan tuntemista vastaan.

2.Kor.10:14 Sillä me emme kurota itseämme liiaksi, ikäänkuin emme teihin ulottuisikaan, sillä olemmehan ehtineet Kristuksen evankeliumin julistamisessa teihinkin asti.

Kristuksen evankeliumi on siis sota aseemme ja Hengen miekan pisto sydämessä sattuu syntiseen ihmiseen koska silloin ihminen ymmärtää että hänen on tehtävä parannus lihansa himoista ja uskottava Jeesukseen jotta voisi pelastua.

Fil.2:13 sillä Jumala on se, joka teissä vaikuttaa sekä tahtomisen että tekemisen, että hänen hyvä tahtonsa tapahtuisi.

Ihminen ei pysty omissa voimissaan tehdä parannusta lihan himoista vaan tarvitsee siihen Jumalan apua ja Kun ihminen tunnustaa syntinsä Jumalalle ja uskoo Jeesukseen niin Jumala uudestisynnyttää ihmisen Hengestä ja antaa ihmiselle voiman parannuksen tekoon kun Pyhä Henki tulee ihmisen sydämeen asumaan.

Ihminen siis tarvitsee Jumalan voitelua (Pyhää Henkeä) sydämeen jotta voi kuolla lihalleen. Omin voimin ihminen ei tähän kykene.

Gal.5:16 Minä sanon: vaeltakaa Hengessä, niin ette lihan himoa täytä.
5:17 Sillä liha himoitsee Henkeä vastaan, ja Henki lihaa vastaan; nämä ovat nimittäin toisiansa vastaan, niin että te ette tee sitä, mitä tahdotte.
5:18 Mutta jos te olette Hengen kuljetettavina, niin ette ole lain alla.
5:19 Mutta lihan teot ovat ilmeiset, ja ne ovat: haureus, saastaisuus, irstaus,
5:20 epäjumalanpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eriseurat, lahkot,
5:21 kateus, juomingit, mässäykset ja muut senkaltaiset,
joista teille edeltäpäin sanon, niinkuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka semmoista harjoittavat, eivät peri Jumalan valtakuntaa.
5:22 Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen.
5:23 Sellaista vastaan ei ole laki.
5:24 Ja ne, jotka ovat Kristuksen Jeesuksen omat, ovat ristiinnaulinneet lihansa himoineen ja haluineen.
5:25 Jos me Hengessä elämme, niin myös Hengessä vaeltakaamme.
5:26 Älkäämme olko turhan kunnian pyytäjiä, niin että toisiamme ärsyttelemme, toisiamme kadehdimme.

Room.8:3 Sillä mikä laille oli mahdotonta, koska se oli lihan kautta heikoksi tullut, sen Jumala teki, lähettämällä oman Poikansa syntisen lihan kaltaisuudessa ja synnin tähden ja tuomitsemalla synnin lihassa,
8:4 että lain vanhurskaus täytettäisiin meissä, jotka emme vaella lihan mukaan, vaan Hengen.
8:5 Sillä niillä, jotka elävät lihan mukaan, on lihan mieli, mutta niillä, jotka elävät Hengen mukaan, on Hengen mieli.
8:6 Sillä lihan mieli on kuolema, mutta hengen mieli on elämä ja rauha;
8:7 sentähden että lihan mieli on vihollisuus Jumalaa vastaan, sillä se ei alistu Jumalan lain alle, eikä se voikaan.
8:8 Jotka lihan vallassa ovat, ne eivät voi olla Jumalalle otolliset.

8:9 Mutta te ette ole lihan vallassa, vaan Hengen, jos kerran Jumalan Henki teissä asuu. Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa.
8:10 Mutta jos Kristus on teissä, niin ruumis tosin on kuollut synnin tähden, mutta henki on elämä vanhurskauden tähden.
8:11 Jos nyt hänen Henkensä, hänen, joka herätti Jeesuksen kuolleista, asuu teissä, niin hän, joka herätti kuolleista Kristuksen Jeesuksen, on eläväksitekevä myös teidän kuolevaiset ruumiinne Henkensä kautta, joka teissä asuu.
8:12 Niin me siis, veljet, olemme velassa, mutta emme lihalle, lihan mukaan elääksemme.
8:13 Sillä jos te lihan mukaan elätte, pitää teidän kuoleman; mutta jos te Hengellä kuoletatte ruumiin teot, niin saatte elää.
8:14 Sillä kaikki, joita Jumalan Henki kuljettaa, ovat Jumalan lapsia.


Gal.2:16 mutta koska tiedämme, ettei ihminen tule vanhurskaaksi lain teoista, vaan uskon kautta Jeesukseen Kristukseen, niin olemme mekin uskoneet Kristukseen Jeesukseen tullaksemme vanhurskaiksi uskosta Kristukseen eikä lain teoista, koska ei mikään liha tule vanhurskaaksi lain teoista.
2:17 Mutta jos meidät itsemmekin, pyrkiessämme vanhurskautumaan Kristuksessa, on havaittu syntisiksi, onko sitten Kristus synnin palvelija? Pois se!
2:18 Sillä jos minä uudestaan rakennan sen, minkä olen hajottanut maahan, osoitan minä olevani lain rikkoja.
2:19 Sillä minä olen lain kautta kuollut pois laista, elääkseni Jumalalle. Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu,
2:20 ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni.

Ihminen ei siis omissa voimissa saa mielen kenttää kuuliaiseksi Kristukselle vaan tarvitsee siihen Jumalan Hengen avun. Lihan mieli on vihollisuutta Jumalaa vastaan eikä lihan mieli kykene alistumaan Jumalan tahtoon mutta kun ihminen uudestisyntyy saa hän Pyhän Hengen (Kristuksen sydämeen) joka antaa ihmiselle voimaa ja tahtoa parannukseen ja kuuliaisuuteen (lihan himojen ristiinnaulitsemiseen) ja jne..

Tällaista tuli mieleen aiheesta. Siunausta ja hyvää yötä :sleep:


Aamunrauhaa Toni! Ymmärrän joo...

Minä katsoin myös englanninkielistä käännöstä.

4 (For the weapons of our warfare are not carnal, but mighty through God to the pulling down of strong holds;) [through God: or, to God]
5 Casting down imaginations, and every high thing that exalteth itself against the knowledge of God, and bringing into captivity every thought to the obedience of Christ;

Jakeessa 5 lukee: imaginations tarkoittaa suomeksi mielikuvituksia. Se mietityttää...

Kun Jumala vuodattaa Henkensä uskovien päälle lopunaikana. Tuleeko sen ohessa myös vapautuksia esim. ongelmallisesta mielen kentästä pois?

Jes.61:1 Herran, Herran Henki on minun päälläni, sillä hän on voidellut minut julistamaan ilosanomaa nöyrille, lähettänyt minut sitomaan särjettyjä sydämiä, julistamaan vangituille vapautusta ja kahlituille kirvoitusta,
2 julistamaan Herran otollista vuotta ja meidän Jumalamme kostonpäivää, lohduttamaan kaikkia murheellisia,
3 panemaan Siionin murheellisten päähän-antamaan heille-juhlapäähineen tuhkan sijaan, iloöljyä murheen sijaan, ylistyksen vaipan masentuneen hengen sijaan; ja heidän nimensä on oleva "vanhurskauden tammet", "Herran istutus", hänen kirkkautensa ilmoitukseksi.

Tuli mieleen vielä nisuja joita saatana viljelee...
Luuk.22:31 Simon, Simon, katso, saatana on tavoitellut teitä valtaansa, seuloakseen teitä niinkuin nisuja;
32 mutta minä olen rukoillut sinun puolestasi, ettei sinun uskosi raukeaisi tyhjään. Ja kun sinä kerran palajat, niin vahvista veljiäsi."

Miten käytännössä tapahtuu Jumalan sota-aseen kanssa suojellakseen mielen kenttää?

Muuten...Jumala avasi minun hengelliset silmät näkemään miten saatana viljeli seuloakseen nisun.
Minä sain nähdä millainen nisu oli. Se on niinkuin kahvinpapun näköinen nisu. Ja ruskeanvärinen.

Täytyy mennä töihin. Siunausta kaikille!
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: 2.Kor.10:4-5

ViestiKirjoittaja PetriFB » 26. Marras 2010 11:59

vaisuliini kirjoitti:4 sillä meidän sota-aseemme eivät ole lihalliset, vaan ne ovat voimalliset Jumalan edessä hajottamaan maahan linnoituksia.
5 Me hajotamme maahan järjen päätelmät ja jokaisen varustuksen, joka nostetaan Jumalan tuntemista vastaan, ja vangitsemme jokaisen ajatuksen kuuliaiseksi Kristukselle

Mietin mitä ne linnoitukset tarkoittaa. Sit muistin pari uskovaa jota olen tavannut ja heillä on ongelma mielen kentän kanssa. Herjauksia ja syytöksiä mielen kentässä...
Mietin tarkoittaako linnoitukset todella niitä herjauksia ja syytöksiä...

Luin uudestaan ja huomasin että meidän sota-aseemme ovat voimalliset hajottamaan maahan.
Alkoi tämä aihe minua kiinnostaa ja haluaisin tietää miten hajottaa maahan.

Järjen päätelmät ja varustukset jotka nostetaan Jumalan tuntemista vastaan (jae 5). Se kans mietityttää. Mikä ne järjen päätelmät ja varustukset ovat? :think2:

Mutta huomasin myös että siinä lukee näin:

5 Me hajotamme maahan järjen päätelmät ja jokaisen varustuksen, joka nostetaan Jumalan tuntemista vastaan, ja vangitsemme jokaisen ajatuksen kuuliaiseksi Kristukselle

Jokainen varustus ja jokainen ajatus. Se kans mietityttää.

No siitä mielen kentästä vielä... Kun on kyvytön hallitsemaan tai vangitsemaan mielen kenttää kuuliaiseksi Kristukselle. Tarvitaanko Jumalan voitelua siihen että saa vapautuksen?
Jer.30:8 Ja sinä päivänä, sanoo Herra Sebaot, minä särjen ikeen sinun kaulastasi ja katkaisen sinun siteesi. Eivät tee enää muukalaiset heitä palvelijoikseen,
Vai pitää uskovan itse hajottaa maahan...?


Todella hyviä kysymyksiä tässä ketjussa. Samoin vastaukset ovat olleet todella hyviä.

Meidän sota-aseemme uskovina ei ole meidän omiamme, vaan Jumalan armosta antamia, jotka ovat Pyhän Hengen voima sekä Jumalan sana. Sanonta meidän sota-aseemme kertoo sen, että meissä vaikuttaa Jumalan Henki Jumalan sanan opetuksen mukaisesti. Jumalan antamat sota-aseet eivät kuitenkaan vaikuta meissä väkisin, sillä meidän tulisi haluta, tahtoa ja rukouksessa pyytää, että oppisimme käyttämään Jumalan antamia sota-aseita.

Aiheeseen liittyvä linkki: http://www.kotipetripaavola.com/Jumalan%20sotaasu

Linnoitukset tarkoittavat kaikkea syntiä, ajatuksia ja tekoja, jotka ovat vastoin Jumalan tahtoa. Hajottaa maahan tarkoittaa alkukielessä tuhoamista sekä vetää alas maahan. Voimalliset tarkoittaa alkukielen mukaan voimaa ja kykyä tehdä jotakin sekä voimaa ja vahvuutta.

Lihallisuus, eli synti ja ihmisviisaus, uskonnollinen valhe, riivaajien vaikutus jne. kukistetaan siten, että uskova kuolee synnille ja oppii elämään Jumalan tahdon mukaisesti. Tämä on kasvuprosessi. Raamattu opettaa myös että pahaa tulee vastustaa. Raamattu opettaa, että kun on halu kuuliaisuuteen ja siten vastustaa syntiä (perkelettä), niin sen on paettava. Se koittaa aina uudestaan silloin tällöin, mutta kun uskossa vastustamme, niin sen on paettava. Opimme ja harjaannumme myös myös terveen uskon kasvun kautta voittamaan ja kukistamaan Jumalan voiman (Pyhä Henki) kaikkea joka on nostettu Jumalan tuntemista vastaan.

Herra Jeesus jätti myös meille esimerkin kuinka tulee toimia synnin ja saatanan edessä. Herra Jeesus käski saatanaa väistymään ja menemään pois, ja näin meidänkin tulisi tehdä silloin kun saatana hyökkää ja kiusaa meitä.

Järjenpäätelmät on alkutekstin mukaan ajatus sekä mielikuvitus. Varustuksen ja ajatus sekä mielikuvitus tarkoittaa kaikkia asioita ja tekoja, jotka on nostettu Jumalan tuntemista vastaan. Jumalan Hengen avulla (Pyhässä Hengessä) Jumalan sanan opetuksen kautta kaikki synti kukistuu sekä ajatukset tulevat kuuliaisiksi Messiaalle.

Raamattu opettaa meille, että uskon elämä on kasvuprosessi, jossa opimme kasvamaan kuuliaisuuteen. Jumalan Hengen voitelu kasvattaa meitä myös siten, että opimme elämään Jumalan voitelun mukaan aina sen mukaan mihin saakka olemme saaneet Jumalan armosta kasvaa.

Uskova ei itse voimissaan kykene hallitsemaan mielenaluettaan eikä hajottamaan maahan syntejä, vaan uskova saa siihen voiman Pyhässä Hengessä, jossa Jumala vaikuttaa tahtomista ja tekemistä sen kasvumäärän mukaisesti mihin saakka uskova on saanut kasvaa Jumalan armosta.

Katkeruus ja anteeksiantamattomuus sekä haureus jne. (monenlaiset synnit) ovat asioita, jotka estävät tervettä uskon kasvua. Jumala haluaa auttaa meitä pois kaikesta synti-elämästä ja auttaakin, jos me haluamme vastaanottaa Jumalan avun. Jumala vaikuttaa meissä tahtomista ja tekemistä myös siten, että opimme haluamaan Jumalan tahtoa sekä ottamaan vastaan Jumalan apua.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: 2.Kor.10:4-5

ViestiKirjoittaja PetriFB » 26. Marras 2010 12:08

vaisuliini kirjoitti:
Aamunrauhaa Toni! Ymmärrän joo...

Minä katsoin myös englanninkielistä käännöstä.

4 (For the weapons of our warfare are not carnal, but mighty through God to the pulling down of strong holds;) [through God: or, to God]
5 Casting down imaginations, and every high thing that exalteth itself against the knowledge of God, and bringing into captivity every thought to the obedience of Christ;

Jakeessa 5 lukee: imaginations tarkoittaa suomeksi mielikuvituksia. Se mietityttää...

Kun Jumala vuodattaa Henkensä uskovien päälle lopunaikana. Tuleeko sen ohessa myös vapautuksia esim. ongelmallisesta mielen kentästä pois?

Jes.61:1 Herran, Herran Henki on minun päälläni, sillä hän on voidellut minut julistamaan ilosanomaa nöyrille, lähettänyt minut sitomaan särjettyjä sydämiä, julistamaan vangituille vapautusta ja kahlituille kirvoitusta,
2 julistamaan Herran otollista vuotta ja meidän Jumalamme kostonpäivää, lohduttamaan kaikkia murheellisia,
3 panemaan Siionin murheellisten päähän-antamaan heille-juhlapäähineen tuhkan sijaan, iloöljyä murheen sijaan, ylistyksen vaipan masentuneen hengen sijaan; ja heidän nimensä on oleva "vanhurskauden tammet", "Herran istutus", hänen kirkkautensa ilmoitukseksi.

Tuli mieleen vielä nisuja joita saatana viljelee...
Luuk.22:31 Simon, Simon, katso, saatana on tavoitellut teitä valtaansa, seuloakseen teitä niinkuin nisuja;
32 mutta minä olen rukoillut sinun puolestasi, ettei sinun uskosi raukeaisi tyhjään. Ja kun sinä kerran palajat, niin vahvista veljiäsi."

Miten käytännössä tapahtuu Jumalan sota-aseen kanssa suojellakseen mielen kenttää?

Muuten...Jumala avasi minun hengelliset silmät näkemään miten saatana viljeli seuloakseen nisun.
Minä sain nähdä millainen nisu oli. Se on niinkuin kahvinpapun näköinen nisu. Ja ruskeanvärinen.

Täytyy mennä töihin. Siunausta kaikille!


Kun Jumala antaa Pyhän Hengen uskovalle, niin Jumala haluaa auttaa ihmisen kasvamaan siten, että ihmisen ongelmallinen mielenalue eheytyy:

Jes 61:
1 ¶ Herran, Herran Henki on minun päälläni, sillä hän on voidellut minut julistamaan ilosanomaa (basar)  nöyrille, lähettänyt minut sitomaan särjettyjä sydämiä, julistamaan vangituille vapautusta ja kahlituille kirvoitusta,
2 julistamaan Herran otollista vuotta ja meidän Jumalamme kostonpäivää, lohduttamaan kaikkia murheellisia,
3 panemaan Siionin murheellisten päähän-antamaan heille-juhlapäähineen tuhkan sijaan, iloöljyä murheen sijaan, ylistyksen vaipan masentuneen hengen sijaan; ja heidän nimensä on oleva "vanhurskauden tammet," "Herran istutus," hänen kirkkautensa ilmoitukseksi.
 
Jesajan kirja luku 61 opettaa, että Messias on Hän, joka julistaa ilosanomaa maailmalle. Luukkaan evankeliumin neljännessä luvussa Herra Jeesus ilmoittaa, että Hän, josta Jesaja 61 kertoo, eli Jeesus on Hän joka julistaa ilosanomaa (evankeliumia) maailmassa ja sitten Hän myös antaa tehtäväksi opetuslapsilleen evankeliumin julistamisen tässä maailmassa.
 
Ilosanoma nöyrille. Jesaja 61 luvun opetuksen mukaan evankeliumi julistetaan nöyrille, joka tarkoittaa sitä että ihmiset, jotka tunnustavat syntinsä ja nöyrtyvät Jumalan edessä ovat nöyriä ja he vastaanottavat evankeliumin pelastussanoman, mutta ylpeät ihmiset ja omavanhurskaat (sellainen, joka kokee, että omilla "hyvillä" töillään on kelvollinen Jumalan edessä) eivät halua vastaanottaa pelastusta. Sananlaskut 28 luku opettaa, että joka rikkomuksensa (syntinsä) salaa se ei menestys, mutta joka ne tunnustaa ja hylkää, se saa armon. Jesaja 26 luvussa sanotaan, että jos jumalaton saa armon, ei hän opi vanhurskautta; oikeuden maassa hän tekee vääryyttä eikä näe Herran korkeutta. Nöyrä ihminen on sellainen, joka tunnustaa syntinsä ja ymmärtää tarvitsevansa Jumalan armoa ja Pelastuksen Herrassa Jeesuksessa, koska hän ei kykene omin voimin pelastumaan ja pyhittymään. Evankeliumia julistetaan siis kaikille ihmisille, mutta vain nöyrät nöyrtyvät vastaanottamaan pelastuksen.
 
Särjettyjen sydämien sitominen. Jeesus Messiaan tehtävä on sitoa särjettyjä sydämiä, joka tarkoittaa sitä että Herra Jeesus eheyttää ja parantaa ihmisen mielen ja ajatusmaailman, jonka synti on täysin rikkonut. Hepreankielen sana sydän (lev) tarkoittaa sydäntä, mieltä, sisäistä ihmistä, tahtoa ja ymmärrystä. Evankeliumin tehtävänä on pelastaa ihminen synnin ja saatanan orjuudesta iankaikkiseen elämään, mutta myös se että synti, joka on pettänyt ja rikkonut ihmisen mielen eheytyisi ja parantuisi. Ihmisen mieli eheytyy ja parantuu siten, kun ihminen saa syntinsä anteeksi ja antaa Jumalan muuttaa hänen ajatusmaailmansa Jumalan tahdon mukaiseksi.
 
Julistamaan vangituille vapautusta. Herran Jeesuksen tehtävä on julistaa vapautusta synneistä synnin orjille, jotka ovat monenlaisissa synnin kahleissa. Herra Jeesus vapauttaa synnin orjista ne, jotka tunnustavat syntinsä ja haluavat vapautua niistä. Ihminen ei kykene omin voimin vapautumaan syntien orjuudesta, siksi Herra Jeesus syntyi ja kuolemallaan sovitti meidän syntimme sekä antaa meille voiman Pyhän Hengen kautta voittaa ja vastustaa syntejä sekä oppia elämään terveen uskon kasvun kautta siten, että Herran Jeesuksen opetuslapset oppivat koko ajan syvällisemmin elämään jumalisesti ja Jumalan tahdon mukaisesti tässä maailmanajassa.
 
Herran otollisen vuoden julistaminen. Vanhassa liitossa oli voimassa Herran riemuvuosi, jolloin joka viideskymmenesvuosi oli riemuvuosi, jolloin orjat vapautettiin ja julistettiin vapautta kaikille Israelin asukkaille. Vanhassa liitossa myös eläinuhrien tuli olla Herralle otollisia (hyväksyttäviä), joiden veren kautta tapahtui syntien anteeksiantamus. Vanhassa liitossa oli myös otollista Herralle se, että Hänen kansansa halusivat noudattaa Jumalan käskyjä.
 
Herran otollinen vuosi on se kun Herra Jeesus vuodatti verensä meidän syntiemme tähden ja toi sovituksen ja syntien anteeksiantamuksen verensä, kuolemansa ja ylösnousemuksensa kautta. Tämän otollisen vuoden ja Herran Jeesuksen sovituksen ansiosta syntiset ihmiset saavat Jumalan armon ja Jeesus Messiaan ansion tähden Jumala antaa iankaikkisesti anteeksi synnit, niille jotka katuvat ja haluavat hylätä syntielämän ja haluavat seurata Herraa. Herran Jeesuksen uhri Golgatalla tuo iankaikkisen sovituksen ja syntien anteeksiantamuksen ja on otollinen Herralle. Otollista on myös Herralle kun Herran Jeesuksen opetuslapset haluavat Jumalan armosta noudattaa Jumalan käskyjä ja elää niiden mukaisesti Uuden Liiton järjestyksen perustuksen mukaan. Herra myös "kostaa", eli rankaisee synnintekijöitä, niitä jotka eivät halua tehdä parannusta ja antaa heidän oman tahtonsa mukaan valita kadotukseen johtavan tien.
 
Murheellisten lohdutus. Jesajan kirjassa luvussa 61 jakeessa kaksi on sana murheellisia, joka on hepreaksi abel, joka tarkoittaa murheellista ihmistä kuoleman, onnettomuuden tai jonkun hädän takia. Herra Jeesus syntyi siksi, että Hän haluaa lohduttaa kansansa ihmisiä, jotka ovat kokeneet omaisen tai läheisen ihmisen kuoleman. Herra Jeesus syntyi myös siksi, että Hän haluaa lohduttaa kansansa ihmisiä, joiden omaiset tai jotka itse ovat kokeneet suuren onnettomuuden tai hädän. Evankeliumilla on monenlaiset kasvot, sillä se ei ainoastaan julista syntien anteeksiantamusta, vaan myös lohdutusta monien murheiden keskellä eläville.
 
Jesajan kirja 61 kuvaa lisää sitä mitä Messias tekee Jumalan kansalle. Jumalan kansan keskuudessa oleville murheellisille Jeesus Messias tuo iloöljyä Pyhässä Hengessä murheen sijaan sekä ylistyksen Hengen masentuneen hengen sijaan. Tämä ylistys tarkoittaa ensisijaisesti sitä, että uskova oppii ylistämään sydämessään Herran hyvyyttä ja rakkautta. Tässä maailmassa on monenlaista asiaa, jotka tuovat ihmisen sydämelle masennusta, mutta Herra Jeesus on tullut sitä varten, että Hän haluaa poistaa kansansa sydämestä masennuksen ja antaa tilalle ylistys ja kiitos mielen. Herra Jeesus tekee kansastansa vanhurskauden tammia sekä Herran ilo-istutuksia Hänen kirkkautensa ilmoitukseksi. Todellinen evankeliumi kirkastaa Jumalaa ja kertoo syntien anteeksiantamuksesta, iankaikkisesta elämästä uskon kautta Herran Jeesukseen sekä ihmisen elämästä jonka Jumala muuttaa, joka ylistää ja riemuitsee Jumalan suurista teoista.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: 2.Kor.10:4-5

ViestiKirjoittaja PetriFB » 26. Marras 2010 12:15

Käytännössä Jumala suojelee ihmisen mielenaluetta sanansa opetuksen kautta, siten että Hän haluaa johdattaa meidän ajatusmaailmamme Jumalan tahdon mukaisiin asioihin. Rukouksen kautta myös ajatusmaailmamme tulee suojatuksi syntiä ja saastaisuutta vastaan.

Herraan Jeesuksen uskomisen päämäärä on kasvaa kohti Jumalan kuvan kaltaisuutta. Monille uskoville opetetaan sen kirkon tai herätysliikkeen oppeja joihin hän kuuluu. Tämä johtaa usein siihen, että uskovaa ei kasvateta kasvuun koti Jumalan kuvan kaltaisuutta, vaan kasvuun jossa hänen tulee olla samaa mieltä kirkkonsa tai herätysliikkeensä teologisesti opista ja sitoutua siihen. Toki on totta se, että herätysliikkeissä, uskonsuunnissa ja uskovien yhteisöissä on mukana myös paljon hyvää Raamatun opetusta erilaisista uskon kysymyksistä. Mutta ongelma tulee siitä jos uskovaa ei opasteta kasvamaan kohti Jumalan kuvan kaltaisuutta, sillä sen tulee olla uskovan päämäärä. Ongelma on silloin todellinen, jos uskovaa opastetaan pelkästään uskomaan sen herätysliikkeen tai uskovien yhteyden teologisia opetuksia, mutta häntä ei opasteta kasvamaan kohti Jumalan kuvan kaltaisuutta.

Jokaisessa Jumalan seurakunnan paikallisseurakunnassa tulisi olla opetusta siitä, että uskovan päämäärä on kasvaa kohti Jumalan kuvan kaltaisuutta, koska vain tämä opetus takaa sen, että uskovilla on mahdollisuus Jumalan armosta kasvaa terveeseen ja kypsään uskoon.

Jumalan sana opettaa, että Herran Jeesuksen opetuslapsi muuttuu kohti Jumalan kuvan kaltaisuutta kun hän katselee Herran kirkkautta peittämättömin kasvoin. Peittämättömin kasvoin Herran kirkkautta katseleminen tarkoittaa sitä, että Herran Jeesuksen opetuslapsi suostuu katsomaan Jumalaa sellaisena kuin Hän ja siten kuinka Hän on itsensä ilmoittanut. Monenlaiset peitteet ihmisen sydämessä estää häntä näkemästä Jumalaa sellaisena millainen Hän on todellisesti. Näitä peitteitä ovat muun muassa; omien haavojen takia muodostaa kuvan Jumalasta sellaisena kuin itse haluaa Hänet nähdä, uskonnolliset perinteet estävät näkemästä Jumalaa sellaisena kuin Hän todellisuudessa on, väärä Raamatun opetus estää näkemästä Jumalaa sellaisena kuin Hän todellisuudessa on. Jumala haluaa johdattaa lapsensa näkemään Hänet sellaisena kuin Hän on ja kuinka Jumala on itse ilmoittanut itsestään sen millainen Hän on. Jos katselet Jumalaa ja Hänen kirkkauttansa, niin sinä saat muuttua kohti tervettä kasvua uskossa Herraan Jeesukseen. Uskontien alussa ja silloin jos emme ole terveessä uskossa niin katselemme itseämme sekä muita ihmisiä ja erilaisia oppeja aj vertaamme itseämme niihin väärällä tavalla.

Kun katsot itseesi, etkä Kristukseen, niin silloin kasvat ja juurrut syvemmälle omiin ongelmiisi, etkä pääse niistä irti, vaan ajaudut niihin yhä syvemmälle ja epätoivosi kasvaa kasvamistaan. Kun keskität katseesi Herraan Jeesukseen, niin silloin opit pääsemään irti ongelmistasi ja synnin haavoistasi. Siksi sinun tulisi päästä kasvamaan näkemään Herran kirkkaus ja katsella Häntä sellaisena kuin Hän on.

Muita katsomalla ihminen usein katkeroituu ja usein oman rikkinäisyyden takia ihminen rikkoutuu katsellessaan muiden ihmisten tekoja ja ajatuksia. Usein on myös niin, että rikkinäinen ihminen kohtaa toisen rikkinäisen, jonka seurauksena molempien rikkinäisyys rikkoo lisää toinen toisiaan. Siksikin sinun tulisi keskittyä katselemaan Herran kirkkautta, että pääset terveeseen uskoon kasvuun. Jumala on antanut tähän kasvuun myös hyvän ja tarpeellisen apukeinon:

Hebr 13:7 Muistakaa johtajianne, jotka ovat puhuneet teille Jumalan sanaa; katsokaa, kuinka heidän vaelluksensa on päättynyt, ja seuratkaa heidän uskoansa.

Fil 3:17 Olkaa minun seuraajiani, veljet, ja katselkaa niitä, jotka näin vaeltavat, niinkuin me olemme teille esikuvana.

1Tess 1:7 niin että te olette tulleet esikuviksi kaikille uskoville Makedoniassa ja Akaiassa.

2 Tess 3:9 ei niin, ettei meillä olisi siihen valtaa, vaan me tahdomme olla teille esikuvaksi, että te kulkisitte meidän jälkiämme.

Rikkinäinen ihminen Herran Jeesuksen opetuslapsenakaan ei heti kykene eikä osaa keskittää elämäänsä siten, että Jumala olisi hänen elämänsä keskipiste, jonka hän tuntisi hyvin. Siksi Jumala kasvattaa lapsiansa siten, että aluksi Hän opettaa meitä sellaisten uskovien kautta, jotka ovat kypsiä ja terveessä uskossa. Ihminen rikkinäisyydessään ja uskon tien alussa ei kykene katselemaan Jumalaa ja Hänen kirkkauttansa, siksi hän tarvitsee terveen ja kypsän uskovan seuraa, josta heijastuu Jumalan kuvan kaltaisuus ja Jumalan ominaisuuksia Pyhän Hengen kautta. Rikkinäinen ihminen ei mitenkään kykene heti tuntemaan Jumalaa, siksi on tärkeätä, että hänen lähellään on terveessä uskossa olevia kypsiä Herran Jeesuksen opetuslapsia. Tarkoitus ei ole juurruttaa uskovia toisiin uskoviin, vaan toisten uskovien avulla juurruttaa heidät Kristukseen.

Rikkinäinen ihminen uskontien alussa on hyvin lihallinen ja sielullinen ja tämä lihallisuus ja sielullisuus estää häntä ymmärtämästä Jumalaa ja Hänen sanaansa. Jumala antaa uskovalle Pyhän Hengen, jonka kautta ihminen oppii tuntemaan Jumalaa, mutta uskontien alussa tarvitaan Pyhän Hengen lisäksi terveitä uskossaan kypsiä uskovia, jotka auttavat vasta-alkajaa kasvamaan uskossa Jumalan tuntemiseen. Siksi on olemassa myös Jumalan seurakunta, jossa saamme kasvaa terveeseen ja turvalliseen uskoon. Rukoile sitä, että suostuisit menemään siihen seurakunta yhteyteen, jonka kautta Jumala haluaa kasvattaa sinut tuntemaan Häntä. Sellainen seurakunta on Kristus keskeinen seurakunta, jonka elämä ja opetus on Jeesus keskeistä, jossa ollaan sitouduttu Herraan Jeesukseen, ei ihmisten perinteisiin, eikä jonkun tiettyjen oppien ylläpitämiseen. Sitoutuminen Herraan Jeesukseen tarkoittaa sitä, että uskovat ja seurakunta ovat sitoutuneet juurtumaan Herran Jeesukseen Pyhän Hengen rakkauden ja Jumalan sanan totuuden kautta.

On oikein opettaa Raamatun opetusta ja oppeja, jotka koskevat Jumalan sanan erilaisia opetusaiheita. Mutta jos uskova oppii tuntemaan seurakuntansa opetuksen, mutta ei henkilökohtaisesti Herraa Jeesusta, niin silloin ei uskova kykene myöskään ymmärtämään oikein sitä mitä Jumalan sana todella opettaa. Siksi on ehdottoman tärkeää opastaa uskovia siihen että he oppisivat tuntemaan Jumalaa, koska sitä kautta he oppivat myös ymmärtämään sitä Jumalan sana todella opettaa. Jumalan sanan opetus on tärkeää Jumalan lapselle, mutta mitä syvällisemmin tunnet Jumalaa sen paremmin ymmärrät Hänen sanaansa.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: 2.Kor.10:4-5

ViestiKirjoittaja PetriFB » 26. Marras 2010 12:16

1 Aik 28:9 Ja sinä, minun poikani Salomo, opi tuntemaan isäsi Jumala ja palvele häntä ehyellä sydämellä ja alttiilla mielellä, sillä Herra tutkii kaikki sydämet ja ymmärtää kaikki ajatukset ja aivoitukset. Jos häntä etsit, niin sinä löydät hänet, mutta jos luovut hänestä, niin hän hylkää sinut iankaikkisesti.

Jumalan tunteminen on asia, jota ei kukaan osaa automaattisesti, vaan se on asia, joka tulee oppia. Oppiminen vie aikaa, siksi sinun tulisi käyttää aikaa siihen että oppisit tuntemaan Jumalan.

San 2:5 silloin pääset ymmärtämään Herran pelon ja löydät Jumalan tuntemisen.

Kun haluat oppia Jumalan tuntemista ja käytät siihen aikaa ja etsit sitä, niin sen lopputuloksena sinä opit koko ajan enemmän tuntemaan Jumalaa ja opit ymmärtämään Herran pelon (pelko sana voidaan myös kääntää alkukielestä tarkoittamaan kunnioitusta) ja Jumalan tuntemisen.

Jer 24:7 Ja minä annan heille sydämen, heidän tunteakseen minut, että minä olen Herra; ja he saavat olla minun kansani, ja minä olen heidän Jumalansa; sillä he kääntyvät minun tyköni kaikesta sydämestänsä.

Kun kokosydämestäsi etsit Jumalaa ja Hänen tuntemista, niin sinä opit tuntemaan Hänet. Ihmisen liha ei taivu Jumalan tahtoon eikä halua etsiä Jumalan tuntemista. Jumala tietää tämän ja siksi Hän antoi sinulle uudestisyntymisessä Pyhän Hengen avuksi, jonka kautta kykenet oppimaan Jumalan tuntemista. Jumalan tuntemisen prosessi ei ole sinun ihan oma prosessisi, vaan prosessi, jossa Jumala itse auttaa sinua Hänen tuntemisessaan Pyhän Hengen kautta, joka asuu sinun sydämessäsi.

Ef 1:17 anoen, että meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala, kirkkauden Isä, antaisi teille viisauden ja ilmestyksen Hengen hänen tuntemisessaan

Jumalan tuntemisen prosessiin kuuluu myös se, että anoisit, eli pyytäisit Jumalaa auttamaan sinua, että oppisit tuntemaan Hänet. Jumala ei toimi meidän elämässämme väkisin, vaan Hän haluaa sitä, että itse haluamme Hänen toimivan elämässämme. Jumala ei pakota ketään uskonelämän kasvuun, eikä Hän tee sitä väkisin ilman meidän lupaamme. Siksi meidän osamme on haluta ja antaa Jumalalle lupa muuttaa meitä. Monien uskovien ongelmat johtuvat siitä, koska he eivät anna Jumalalle lupaa, että Jumala saisi muuttaa heidät siten kun Jumala haluaa heidän muuttuvan. Tässäkin suhteessa ihmisen liha pistää hanttiin, mutta Jumala on antanut sinulle avuksi Pyhän Hengen, jonka kautta Jumala haluaa vaikuttaa sinussa tahtomista ja tekemistä, että Hänen tahtonsa saisi tapahtua sinun elämässäsi. Sinä voit ja saat pyytää Jumalaa, että Hän Pyhän Hengen kautta vaikuttaisi sinussa Hänen tahtonsa mukaista elämää; Fil 2:13 sillä Jumala on se, joka teissä vaikuttaa sekä tahtomisen että tekemisen, että hänen hyvä tahtonsa tapahtuisi.

Ef 4:13 kunnes me kaikki pääsemme yhteyteen uskossa ja Jumalan Pojan tuntemisessa, täyteen miehuuteen, Kristuksen täyteyden täyden iän määrään,

Kol 2:2 että heidän sydämensä, yhteenliittyneinä rakkaudessa, saisivat kehoitusta omistamaan täyden ymmärtämyksen koko rikkauden ja pääsisivät tuntemaan Jumalan salaisuuden, Kristuksen,

Jumalan tuntemisen saavuttamiseen tarvitaan myös osallisuutta Jumalan seurakunnasta, eli keskinäistä kanssakäymistä ja rakentumista. Tämä on erittäin tärkeätä, siksi rukoile sitä, että Jumala johdattaa sinut rakkaudelliseen ja totuudelliseen uskovien yhteyteen. Se on Jumalan tahto ja näin Hän haluaa johdattaa sinua ja johdattaa jos vain suostut siihen. Jumala ei ole tarkoittanut uskovaa kasvamaan yksinään, vaan seurakunnan keskellä, eli uskovien yhteydessä.

Jotkut epäterveessä uskossa olevat uskovat opettavat, että uskova ei ole kenenkään opetuksen tarpeessa, siis toisen uskovan, sillä he ovat yksin Pyhän Hengen johdossa sekä opetuksessa. Tällainen opetus on epätervettä, epäraamatullista sekä erittäin vahingollista, joka totuttaa uskovia sielulliseen opetukseen ja jopa riivaajahenkien johdatukseen. Tätä epätervettä opetusta perustellaan usein tämän Raamatun kohdan kautta:

1 Joh 2:
21 En minä ole kirjoittanut teille sentähden, ettette totuutta tiedä, vaan sentähden, että te tiedätte sen ja ettei mikään valhe ole totuudesta.
22 Kuka on valhettelija, ellei se, joka kieltää sen, että Jeesus on Kristus? Hän on antikristus, se, joka kieltää Isän ja Pojan.
23 Kuka ikinä kieltää Pojan, hänellä ei ole Isääkään. Joka tunnustaa Pojan, hänellä on myös Isä.
24 Minkä te olette alusta asti kuulleet, se pysyköön teissä. Jos teissä pysyy se, minkä olette alusta asti kuulleet, niin tekin pysytte Pojassa ja Isässä.
25 Ja tämä on se lupaus, minkä hän on meille luvannut: iankaikkinen elämä.
26 Tämän minä olen kirjoittanut teille niistä, jotka teitä eksyttävät.
27 Mutta te-teissä pysyy se voitelu, jonka olette häneltä saaneet, ja te ette ole kenenkään opetuksen tarpeessa; vaan niinkuin hänen voitelunsa opettaa teitä kaikessa, niin se opetus on myös totta eikä ole valhetta; ja niinkuin se on opettanut teitä, niin pysykää hänessä.

Tämä Raamatun kohta kertoo meille antikristillisestä hapatuksesta, joka uhkaa seurakuntaa ja myös siitä, että jotkut valehtelivat kieltämällä Jeesuksen olevan Kristus eli Messias ja myös että antikristuksen henki kieltää Isän ja Pojan. Koko tekstiyhteys mukaan 1 Joh 2:27 tarkoittaa, ettemme ole tällaisen valheellisen opetuksen tarpeessa. Tällaisen valhe opetuksen tarpeessa ei totisesti Jumalan seurakunta ole, mutta Jumalan sanan opetuksen tarpeessa olemme kylläkin koko loppuelämämme. Muutoinhan Jumala olisi ristiriitainen toisessa paikassa asettamalla opettajat seurakuntaan ja toisessa paikassa kieltämällä opetuksen. Pyhä Henki opettaa ja avaa Jumalan sanaa ja myös vanhimmat opettavat Jumalan sanaa sen armoituksen mukaan, jonka Jumala on heille antanut. Tekstissä esiintyvä sana kenenkään on alkutekstissä tis, joka merkitsee, eräs, jokin, joku. Tämän erään harha-opettajan opetuksen tarpeessa ei seurakunta todellakaan ole ja siitä apostoli Johannes opetti. Muutoinhan esimerkiksi Antiokian seurakunnassa olevat opettajat ja Efesolaiskirjeen opettama opettajien palvelutehtävä olisivat turhia. Mutta onneksi asia ei ole näin, vaan vanhimpien tulee opettaa Jumalan seurakuntaa, niin kuin Raamattu meille ilmoittaa. Aapeli Saarisalo kääntää 1 Joh 2:27 alkutekstin mukaisesti; Mutta te, teissä pysyy se voitelu, jonka saitte häneltä, ettekä tarvitse, että eräs teitä opettaisi, vaan niin kuin Hänen voitelunsa opettaa teitä kaikessa , niin se opetus on totta eikä ole valhetta;

Jumalan Pyhä Henki opettaa uskovia suoraan Pyhässä Hengessä sekä toisten uskovien kautta, tämä on Raamatun kokonaisilmoitus tästä asiasta.

Kol 1:10 vaeltaaksenne Herran edessä arvollisesti, hänelle kaikessa otollisesti, kaikessa hyvässä työssä hedelmää kantaen ja kasvaen Jumalan tuntemisen kautta,

Jumalan tuntemisen kautta opit kantamaan pysyvää ja hyvää hedelmää sekä palvelemaan Jumalaa Hänelle otollisesti. Jumalan tunteminen on avainkysymys terveen uskon syntymiselle.

2 Piet 1:
2 Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta.
3 Koska hänen jumalallinen voimansa on lahjoittanut meille kaiken, mikä elämään ja jumalisuuteen tarvitaan, hänen tuntemisensa kautta, joka on kutsunut meidät kirkkaudellaan ja täydellisyydellään,
4 joiden kautta hän on lahjoittanut meille kalliit ja mitä suurimmat lupaukset, että te niiden kautta tulisitte jumalallisesta luonnosta osallisiksi ja pelastuisitte siitä turmeluksesta, joka maailmassa himojen tähden vallitsee,
5 ¶ niin pyrkikää juuri sentähden kaikella ahkeruudella osoittamaan uskossanne avuja, avuissa ymmärtäväisyyttä,
6 ymmärtäväisyydessä itsenne hillitsemistä, itsenne hillitsemisessä kärsivällisyyttä, kärsivällisyydessä jumalisuutta,
7 jumalisuudessa veljellistä rakkautta, veljellisessä rakkaudessa yhteistä rakkautta.
8 Sillä jos teillä on nämä ja ne yhä enenevät, niin ne eivät salli teidän olla toimettomia eikä hedelmättömiä meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen tuntemisessa.

Armo ja rauha lisääntyy meidän elämässämme myös Jumalan tuntemisen kautta. Jumalan sana opettaa, että Jumala on lahjoittanut lapsilleen kaiken mitä tarvitaan elämään ja jumalisuuteen Hänen tuntemisen kautta. Jumalan lupauksen kautta, eli osallisuudesta elämään Pyhässä Hengessä (Gal 3:14 että Aabrahamin siunaus tulisi Jeesuksessa Kristuksessa pakanain osaksi ja me niin uskon kautta saisimme luvatun Hengen.) opimme tuntemaan Jumalaa ja Hänen voimansa (Pyhä Henki) kautta Hän auttaa meitä vapautumaan synnin turmeluksista, jotka maailmassa ja ihmisen lihassa vallitsevat. Kun kasvat uskossa Jumalan armosta, niin opit osoittamaan apua toisille ja ymmärtämään heidän tilaansa sekä opit myös hillitsemään itseäsi, jolloin opit olemaan kärsivällinen vaikeissakin tilanteissa. Opit myös elämään jumalisesti tässä synnin vallan alla olevassa maailmassa sekä opit rakastamaan kaikkia lähimmäisiäsi. Opit erottamaan sen kuinka voit puhtaasti rakastaa lähimmäistäsi, vaikka et hyväksy syntejä, joita ihmiset tekevät. Opit rakastamaan syntistä, mutta et rakasta etkä hyväksy syntiä. Opit myös kantamaan hedelmää Jumalalle, jonka kautta Hän saa siunata muita ihmisiä.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: 2.Kor.10:4-5

ViestiKirjoittaja PetriFB » 26. Marras 2010 12:17

1 Joh 4:10 Siinä on rakkaus-ei siinä, että me rakastimme Jumalaa, vaan siinä, että hän rakasti meitä ja lähetti Poikansa meidän syntiemme sovitukseksi.

Terveen ja kypsän uskon syntymiseen tarvitaan tieto ja ymmärrys siitä, että Jumala rakastaa meitä. Tämä rakkauden järjestys menee tässä järjestyksessä Jumala ensin rakasti ja rakastaa meitä, me rakastamme Jumalaa koska Hän rakasti ja rakastaa ensin meitä, me rakastamme lähimmäistämme niin kuin itseämme koska rakastamme Jumalaa, joka ensin rakasti ja rakastaa meitä. Herran Jeesuksen opetuslapsi ei voi oppia tuntemaan Jumalaa, ellei hän ymmärrä, että Jumala rakastaa häntä. Tämä asia on erittäin tärkeä ymmärtää. Jumala rakasti ja rakastaa meitä ja sen todistukseksi Hän lähetti Herran Jeesuksen meidän syntiemme sovitukseksi. Jumala rakasti ja rakastaa meitä niin paljon, että Hän antaa meille anteeksi kaikki pahat tekomme ja syntimme, jota olemme tehneet. Saamme vastaanottaa Jumalan rakkauden osoituksena syntien anteeksiantamuksen Herran Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen kautta, kun tunnustamme syntimme Hänelle ja uskomme Herraan Jeesukseen.

Jos tämän ymmärrät, että Jumala rakastaa sinua, niin silloin olet ottanut ensimmäisen askeleen kohti tervettä uskon kasvua kohti Jumalan todellista tuntemista.

Sinun tulisi myös ymmärtää, että Hän rakastaa sinua siinä kun Hän on antanut Pyhän Hengen sinetin sydämeesi uskoon tultuasi. Pyhän Hengen voiman ja rakkauden kautta sinä opit hylkäämään syntiä ja kasvamaan terveeseen uskon elämään. Ajattele Jumala rakastaa sinua niin paljon, että Hän antoi sinulle Pyhän Henkensä avuksi, että synti ei voisi sinua rikkoa ja tuhota, vaan saisit rauhan ja levon sydämeesi Jumalan lapsena. x

Tämä jälkeen sinun tulee ymmärtää, että Jumala rakastaa sinua myös siinä, että Hän haluaa pitää sinun todellisista tarpeistasi huolta (muista kaikki mitä haluamme ei ole tarpeellista, sillä vain se on tarpeellista mitä todella tarvitsemme).
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: 2.Kor.10:4-5

ViestiKirjoittaja toni t » 26. Marras 2010 13:37

Amen Petrin kirjoituksiin. Luin oikein hitaasti ja "ahmien" ja nauttien opetusta tärkeästä ja rakentavasta aiheesta Jumalan sanasta.

vaisuliini kysyi, Miten käytännössä tapahtuu Jumalan sota-aseen kanssa suojellakseen mielen kenttää?



Efe.6:10 Lopuksi, vahvistukaa Herrassa ja hänen väkevyytensä voimassa.
6:11 Pukekaa yllenne Jumalan koko sota-asu, voidaksenne kestää perkeleen kavalat juonet.
6:12 Sillä meillä ei ole taistelu verta ja lihaa vastaan, vaan hallituksia vastaan, valtoja vastaan, tässä pimeydessä hallitsevia maailmanvaltiaita vastaan, pahuuden henkiolentoja vastaan taivaan avaruuksissa.
6:13 Sentähden ottakaa päällenne Jumalan koko sota-asu, voidaksenne pahana päivänä tehdä vastarintaa ja kaikki suoritettuanne pysyä pystyssä.
6:14 Seisokaa siis kupeet totuuteen vyötettyinä, ja olkoon pukunanne vanhurskauden haarniska,
6:15 ja kenkinä jaloissanne alttius rauhan evankeliumille.
6:16 Kaikessa ottakaa uskon kilpi, jolla voitte sammuttaa kaikki pahan palavat nuolet,
6:17 ja ottakaa vastaan pelastuksen kypäri ja Hengen miekka, joka on Jumalan sana.
6:18 Ja tehkää tämä kaikella rukouksella ja anomisella, rukoillen joka aika Hengessä ja sitä varten valvoen kaikessa kestäväisyydessä ja anomisessa kaikkien pyhien puolesta;
6:19 ja minunkin puolestani, että minulle, kun suuni avaan, annettaisiin oikeat sanat rohkeasti julistaakseni evankeliumin salaisuutta

Biblia.Efe.6:17. Ja ottakaat päähänne autuuden rautalakki, ja hengen miekka, joka on Jumalan sana,
18. Ja rukoilkaat joka aika kaikella rukoilemisella ja anomisella hengessä, ja siinä valvokaat kaikella ahkeruudella ja rukouksella kaikkein pyhäin tähden.

:thumb:
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: 2.Kor.10:4-5

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 26. Marras 2010 18:32

Kiitoksia, veljet, hyvistä ja rakentavista eväistä jotka juuri tarvitsen. :GBU:

Tuli yksi uusi kyssä...

Hebr.10:25 Älkäämme jättäkö omaa seurakunnankokoustamme, niinkuin muutamien on tapana, vaan kehoittakaamme toisiamme, sitä enemmän, kuta enemmän näette tuon päivän lähestyvän.

Aamukokoukset jätetään väliin ja mennään vain rukouskokoukseen joka alkaa illalla.
Koska ajatus aamukokouksella käymisestä tuntuu vastenmieliseltä... Illalla on mukavempaa mennä kokoukseen.
Mutta onko rukousilta tarpeellinen mitä tuo hebr.10:25 sanoo?

Käyn itse rukouskokouksessa joskus 1-2 kertaa kuukaudes... Liian vähän?
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa

cron