Gal.3:27 ja vesikaste.

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Gal.3:27 ja vesikaste.

ViestiKirjoittaja pekka » 25. Loka 2011 18:10

Hei JoKi! Olin tänään kaupungilla alustavasti varaamassa sitä kastepaikkaa. Kuinka haluat, että edetään tässä asiassa? Nimittäin huomenna aamupäivällä minulle soitetaan tästä asiasta.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Gal.3:27 ja vesikaste.

ViestiKirjoittaja toni t » 25. Loka 2011 18:25

JoKi kirjoitti:Hei

Kiitos vastauksista.

Olen kyllä lukenut tuosta Isän, Pojan ja Pyhän Hengen mukaan kastamisesta, mutta minulle ei ole oikein selvinnyt miksi se on väärin ?

Matt. 28:19 Tuossahan Jeesus käskee kastamaan Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Jos pitää Raamattua Jumalan sanana, niin miksi tuo olisi väärä tapa ?



Matt. 28:19 Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen

Jotkut kastavat Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen vaikka se ei ole nimi vaan Jeesus käski kastamaan Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Isä ei ole nimi ja Poika ei ole nimi vaan ne ovat ”arvoja/titteleitä”.

Mikä on se nimi johon Jeesus käski kastaa eli mikä on Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimi johon tulee kastaa? Huomioitavaa on että tulee kastaa nimeen ei nimiin eli Isällä ja Pojalla ja Pyhällä Hengellä on yksi nimi johon kastetaan.

Joh. 17:6 Minä olen ilmoittanut sinun nimesi ihmisille, jotka sinä annoit minulle maailmasta. He olivat sinun, ja sinä annoit heidät minulle, ja he ovat ottaneet sinun sanastasi vaarin.

Joh. 17:11 Ja minä en enää ole maailmassa, mutta he ovat maailmassa, ja minä tulen sinun tykösi. Pyhä Isä, varjele heidät nimessäsi, jonka sinä olet minulle antanut, että he olisivat yhtä niinkuin mekin.
17:12 Kun minä olin heidän kanssansa, varjelin minä heidät sinun nimessäsi, jonka sinä olet minulle antanut, ja suojelin heitä, eikä heistä joutunut kadotetuksi yksikään muu kuin se kadotuksen lapsi, että kirjoitus kävisi toteen.

Joh. 17:26 Ja minä olen tehnyt sinun nimesi heille tunnetuksi ja teen vastakin, että se rakkaus, jolla sinä olet minua rakastanut, olisi heissä ja minä olisin heissä."

Isä antoi Pojalleen nimensä ja Pojan nimi on Herra Jeesus joten Herra (Jahve/Jehova/Jhwh) Jeesus on nimi jonka Isä Pojalleen antoi.

Joh. 14:26 Mutta Puolustaja, Pyhä Henki, jonka Isä on lähettävä minun nimessäni, hän opettaa teille kaikki ja muistuttaa teitä kaikesta, minkä minä olen teille sanonut.

Pyhä Henki tulee Pojan nimessä eli Herran Jeesuksen nimessä. Eli Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimi on Herra Jeesus.

Opetuslapset ymmärsivät Jeesuksen kaste käskyn tarkoittavan Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeä eli Herran nimeä ja siksi opetuslapset kastoivat aina Herran Jeesuksen nimeen tai Jeesukseen Kristukseen. Opetuslapset eivät Raamatun mukaan kastaneet koskaan sanomalla Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.

Apt.8:16 sillä hän ei ollut vielä tullut yhteenkään heistä, vaan he olivat ainoastaan kastetut Herran Jeesuksen nimeen.

Apt.19:5 Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen..

Apt. 2:38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.

Apt. 10:48 Ja hän käski kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen nimeen. Silloin he pyysivät häntä viipymään siellä muutamia päiviä.

Kol. 3:17 Ja kaikki, minkä teette sanalla tai työllä, kaikki tehkää Herran Jeesuksen nimessä, kiittäen Isää Jumalaa hänen kauttansa.

Opetuslapset kastoivat vain Herran Jeesuksen nimessä koska se oli Herran Jeesuksen käsky.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Gal.3:27 ja vesikaste.

ViestiKirjoittaja lonelyrider » 25. Loka 2011 18:27

JoKi kirjoitti:Hei

Kiitos vastauksista.

Olen kyllä lukenut tuosta Isän, Pojan ja Pyhän Hengen mukaan kastamisesta, mutta minulle ei ole oikein selvinnyt miksi se on väärin ?

Matt. 28:19 Tuossahan Jeesus käskee kastamaan Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Jos pitää Raamattua Jumalan sanana, niin miksi tuo olisi väärä tapa ?


Käsittääkseni useammassa kohtaan raamatussa käsketään kastamaan Jeesuksen nimeen ja vain yhdessä kohti on Isän, Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. En tiedä miksi raamatussa sitten näin on.

Jeesukseenhan me uskomme ja Häntä seuraamme ja näin kaste myös Hänen nimeensä.

Jos voin omakohtaisen kokemuksen tuoda, niin voin kertoa etten ollut itsekään varma asiasta ja jätin asian Jumalan ratkaistavaksi, en tiennyt millainen tapa kastajalla oli. Arvaa miten Jumala ratkaisi asian? Olin oikeastaan yllättynytkin siinä mielessä, kun useammin on tapana kastaa Isän Pojan ja Pyhän Hengen nimeen vapaaseurakunnallakin, mutta kastaja kastoin Jeesuksen nimeen, näin ainakin minun kohdallani on käynyt ja tämän asian koin jättäväni Jumalan haltuun, kun ei ollut itselläni mitään käsitystä silloin miten pitäisi toimia.

Mutta selittäisin näin yksinkertaisesti tämän asian että Jeesuksen seuraajat kastetaan Jeesuksen seuraajiksi Hänen nimeensä, voisiko tuo olla looginen selitys? Ainakin itse koen niin sen olevan aika loogistakin.
lonelyrider
 

Re: Gal.3:27 ja vesikaste.

ViestiKirjoittaja JoKi » 11. Joulu 2011 19:15

Miten ymmärrätte tämän kohdan ?

"yksi Herra, yksi usko, yksi kaste;"

Kun tässä keskustelussa kun on puhuttu vesikasteesta sekä Pyhän Hengen Kasteesta.
JoKi
 
Viestit: 331
Liittynyt: 22. Loka 2011 18:16
Paikkakunta: Vaasa

Re: Gal.3:27 ja vesikaste.

ViestiKirjoittaja Masa » 13. Joulu 2011 19:21

JoKi kirjoitti:Miten ymmärrätte tämän kohdan ?

"yksi Herra, yksi usko, yksi kaste;"

Kun tässä keskustelussa kun on puhuttu vesikasteesta sekä Pyhän Hengen Kasteesta.



Ymmärrän asian seuraavasti.

Yksi Herra = Jeesus Kristus
Yksi usko = Jeesus Kristus
Yksi kaste => vain ne jotka uskovat Herraan Jeesukseen Kristukseen ovat oikeutettuja kasteeseen.

Sitten yleensä kasteesta tai kasteista paremminkin.
Ensimmäiseksi erotan vesikasteen ja Pyhän Hengen kasteen toisistaan.

Ihmisen tullessa uskoon hän saa Pyhän Hengen Kasteen eli Pyhän Hengen kaste saadaan siis heti uskoon tulossa.
Vesikasteen ottaminen Herra Jeesuksen Kristuksen nimeen on uskovalle ensimmäinen Pyhän Hengen teko/pyyntö.
Pyhä Henki pyytää/muistuttaa kuuliaisuudesta Herra Jeesusta Kristukselle joka on vesikasteen kautta Herransa tunnustaminen. Vesikaste on tavallaan aviopuolisoiden kihlasormus joka ilmoittaa kenelle ihminen kuuluu.

Sitten tulee kolmas asia joka mielestäni sekoitetaan näihin kahteen elikkä Täyttyminen Pyhällä Hengellä.
Täyttyminen voi tapahtua heti miten uskoon tulon jälkeen tai sitten vuosien päästä.
Sitten oma näkemys Pyhällä Hengellä Täyttymisestä - täyttyminen on saman kaltainen lahja kuin uskoon tulo. Ero näiden kahden välillä on täysin antautuminen Jumalan tahtoon elämässä, en nimittäin usko ihmisen saavan Pyhän Hengen täyttymistä ennen kuin uskova ihminen on siihen valmis.
Kuka sitten määrä tai määrittelee milloin ihminen on valmis täyttymiään Pyhällä Hengellä ? - vastaus on Jeesus Kristus.
Mikään seurakunta tai mikään oppi ei voi patistaa esim puhumaan kielillä tai opettamaan ilman PHT:tä
Väittäisin jopa niin että uskova ei tiedä omaa palveluspaikkaansa ennen täyttymistään.
Masa
 

Re: Gal.3:27 ja vesikaste.

ViestiKirjoittaja systeri » 16. Joulu 2011 09:35

Masa: Sitten oma näkemys Pyhällä Hengellä Täyttymisestä - täyttyminen on saman kaltainen lahja kuin uskoon tulo. Ero näiden kahden välillä on täysin antautuminen Jumalan tahtoon elämässä, en nimittäin usko ihmisen saavan Pyhän Hengen täyttymistä ennen kuin uskova ihminen on siihen valmis.


Voisin ajatella kyllä samoin masan kans.Se on vähän kuin puolisoiden välinen juttu että päästään hyvään suhteeseen...lähemmäs pyrkiminen, luottamuksen hakeminen ja halu parantua ja rakastaa ,voi vaan johtaa siihen että Jumala täyttää Hengellään jossain vaiheessa.Etäisyys välinpitämättömyys ja "vikoileminen" ei johda siihen.Näin omalla kohdalla luulisin tapahtuneen??
systeri
 

Edellinen

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa