Gal.3:27 ja vesikaste.

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Gal.3:27 ja vesikaste.

ViestiKirjoittaja Jukka-Pekka » 20. Syys 2011 21:46

Rauhaa!

Gal.3:19 "Mitä varten sitten on laki? Se on rikkomusten tähden jäljestäpäin lisätty olemaan siihen asti, kunnes oli tuleva se siemen, jolle lupaus oli annettu; ja se säädettiin enkelien kautta, välimiehen kädellä.
3:20 Välimies taas ei ole yhtä varten; mutta Jumala on yksi.
3:21 Onko sitten laki vastoin Jumalan lupauksia? Pois se! Sillä jos olisi annettu laki, joka voisi eläväksi tehdä, niin vanhurskaus todella tulisi laista.
3:22 Mutta Raamattu on sulkenut kaikki synnin alle, että se, mikä luvattu oli, annettaisiin uskosta Jeesukseen Kristukseen niille, jotka uskovat.
3:23 Mutta ennenkuin usko tuli, vartioitiin meitä lain alle suljettuina uskoa varten, joka oli vastedes ilmestyvä.
3:24 Niinmuodoin on laista tullut meille kasvattaja Kristukseen, että me uskosta vanhurskaiksi tulisimme.
3:25 Mutta uskon tultua me emme enää ole kasvattajan alaisia.
3:26 Sillä te olette kaikki uskon kautta Jumalan lapsia Kristuksessa Jeesuksessa.
3:27 Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet.
3:28 Ei ole tässä juutalaista eikä kreikkalaista, ei ole orjaa eikä vapaata, ei ole miestä eikä naista; sillä kaikki te olette yhtä Kristuksessa Jeesuksessa."

Minä olen ymmärtänyt kyseisen jakeen muuksi kuin vesikasteeksi upottamalla Herran Jeesuksen nimeen. Lain tehtävähän on saada aikaan synnintunto, jotta Jumalan Armo Herrassamme Jeesuksessa Kristuksessa kelpaisi.

Rm.3:19 Mutta me tiedämme, että kaiken, minkä laki sanoo, sen se puhuu lain alaisille, että jokainen suu tukittaisiin ja koko maailma tulisi syylliseksi Jumalan edessä;
3:20 sentähden, ettei mikään liha tule hänen edessään vanhurskaaksi lain teoista; sillä lain kautta tulee synnin tunto.
3:21 Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia,
3:22 se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta.
3:23 Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla
3:24 ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa..

Liikun tässä yhteydessä perusasioissa ja Rm3:20 vahvistaa asian. Kun palaamme edelleen otteeseen Galatalaiskirjeestä, näemme selvästi yhtäläisyyksiä otteessa Roomalaiskirjeestä vrt. Gal.3:19-28. Vesikaste ei vaikuta käsittääkseni mitenkään sellaista, että olisimme kastamalla, vesikasteen kautta Kristuksen päällemme pukeneet, vaan USKON kautta, Pyhän Hengen tullessa meihin. Jae ymmärretään yleisesti vesikasteeksi, vaikka kyseessä on uudestisyntyminen Jumalan Sanan kautta.

Ef.1:13 "Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti.,"

Gal.3:2 "Tämän vain tahdon saada teiltä tietää: lain teoistako saitte Hengen vai uskossa kuulemisesta?"

Rm.10:17 "Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta."

Näkemykseni mukaan Paavali puhuu Gal.3:26 jakeessa johdonmukaisesti siitä, mistä edellisissä jakeissa, minkä kautta usko tulee. Sen jälkeen hän selittää, mitä se usko on jakeessa 27. Se on siis Pyhän Hengen saamista uskon kautta. Ei siis vesikasteen.

Nyt koetelkaa tämä ja mahdollisesti oikaiskaa. Olen viime aikoina tosi usein törmännyt opetukseen, että Gal.3:27 jakeessa puhuttaisiin vesikasteesta. Voin olla erehtynytkin, mutta haluan nähdä sen henkilön, uskovan, kastajan, joka pystyy kastamaan vedessä Jeesukseen, Häneen, Hänestä osalliseksi. Se ei voi tapahtua muutoin kuin Pyhän Hengen kasteen kautta.

Siunausta :pc:
Jes.35:8 "Ja siellä on oleva valtatie, ja sen nimi on "pyhä tie": sitä ei kulje saastainen; se on heitä itseänsä varten. Joka sitä tietä kulkee, ei eksy - eivät hullutkaan."
Jukka-Pekka
 
Viestit: 534
Liittynyt: 18. Marras 2010 17:30

Re: Gal.3:27 ja vesikaste.

ViestiKirjoittaja pekka » 21. Syys 2011 01:04

Olen kanssasi samaa mieltä, että tuossa kyllä tarkoitetaan Pyhän Hengen kastetta joka saadaan kun uudestisynnytään ylhäältä Jeesuksessa Kristuksessa.
Löysin kirjoituksenkin aiheesta eli Pyhän Hengen kaste: http://www.arvioikaa.com/PH.html
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Gal.3:27 ja vesikaste.

ViestiKirjoittaja pekka » 21. Syys 2011 01:18

Löysin Petriltäkin aiheesta hyvän kirjoituksen: http://www.www.kotipetripaavola.com/vesikaste14.html
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Gal.3:27 ja vesikaste.

ViestiKirjoittaja Jukka-Pekka » 21. Syys 2011 07:43

Rauhaa Pekka!

Kiitos linkeistä. Petrin linkit olenkin lukenut vesikasteesta ja olen saanut muuttaa käsitystäni vesikasteesta lähinnä seuraavassa kohdassa Johanneksen evankeliumissa jakeessa 3:5

Joh.3:3 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa."
3:4 Nikodeemus sanoi hänelle: "Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä?"
3:5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
3:6 Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.
3:7 Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.
3:8 Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt."

Ennen uskoin veden tarkoittavan Jumalan Sanaa, mitä se ei tässä yhteydessä olekaan. Ei suuresti metsään mene, jos niin vaikka uskookin. Mutta asiayhteys kertookin toisin ja samoin Raamatun kokonaisilmoitus, mistä voi lukea toisaalla Petrin kirjoituksessa. Vesi siis kuvaa luonnollista syntymää ja tuohon aikaan, kun Jeesus selitti hämmästyneelle Nikodeemukselle, joka ihmetteli, kuinka hän voisi mennä takaisin äitinsä kohtuun ja uudestaan syntyä. Jeesus antaakin vastauksen jakeessa kuusi, että kyseessä onkin veteen viitattessa luonnollisesta syntymästä. Harhaan mennään AINA, jos vesi ymmärretään tässä yhteydessä vesikasteeksi.

Akselin kirjoitus onkin jo minulle tutustumisen arvoinen. En ole oikeastaan juurikaan lukenut hänen kirjotuksia. Siellähän on muutakin mielenkiintoista. Kiitos Pekka linkistä.

Herran Rauha ja Armo olkoon kanssasi :pc:
Jes.35:8 "Ja siellä on oleva valtatie, ja sen nimi on "pyhä tie": sitä ei kulje saastainen; se on heitä itseänsä varten. Joka sitä tietä kulkee, ei eksy - eivät hullutkaan."
Jukka-Pekka
 
Viestit: 534
Liittynyt: 18. Marras 2010 17:30

Re: Gal.3:27 ja vesikaste.

ViestiKirjoittaja Jukka-Pekka » 21. Syys 2011 14:41

Lisäyksenä vielä, etten ole koskaan tarkistanut alkukielestä, mitä Gal.3:27 kohdalla lukee puhuttaessa kasteesta. Voihan se ollakin niin, että kyseessä on vesikasteeseen viittaus. Tällöinhän jaetta ei tulisi irroittaa Raamatun kokonaisilmoituksen yhteydestä, opetuksesta vesikasteesta. En vaan ole sitä koskaan ymmärtänyt niin, että ko. kohta puhuisi nimenomaan vesikasteesta. :think2:
Jes.35:8 "Ja siellä on oleva valtatie, ja sen nimi on "pyhä tie": sitä ei kulje saastainen; se on heitä itseänsä varten. Joka sitä tietä kulkee, ei eksy - eivät hullutkaan."
Jukka-Pekka
 
Viestit: 534
Liittynyt: 18. Marras 2010 17:30

Re: Gal.3:27 ja vesikaste.

ViestiKirjoittaja JoKi » 24. Loka 2011 12:49

"Uskova ottaa vesikasteen uskoontulon jälkeen kun on jo uudestisyntynyt. Pelkkä luonnollinen syntymä ei riitä pelastukseen ja pääsemiseen Jumalan valtakuntaan, koska siihen tarvitaan uudestisyntyminen ylhäältä."


Tämä oli siis ote tuolta Petrin sivuilta. Voisiko joku selventää tätä, jos on jo Kastettu Pyhällä Hengellä, niin miksi mielestänne pitäisi ottaa vielä lisäksi vesikaste ?

Tai ehkä paremmin sanottuna haluan tietää, mihin Raamatunkohtiin tuo vesikasteen ottaminen liittyy ?
JoKi
 
Viestit: 331
Liittynyt: 22. Loka 2011 18:16
Paikkakunta: Vaasa

Re: Gal.3:27 ja vesikaste.

ViestiKirjoittaja PetriFB » 24. Loka 2011 14:08

JoKi kirjoitti:"Uskova ottaa vesikasteen uskoontulon jälkeen kun on jo uudestisyntynyt. Pelkkä luonnollinen syntymä ei riitä pelastukseen ja pääsemiseen Jumalan valtakuntaan, koska siihen tarvitaan uudestisyntyminen ylhäältä."


Tämä oli siis ote tuolta Petrin sivuilta. Voisiko joku selventää tätä, jos on jo Kastettu Pyhällä Hengellä, niin miksi mielestänne pitäisi ottaa vielä lisäksi vesikaste ?

Tai ehkä paremmin sanottuna haluan tietää, mihin Raamatunkohtiin tuo vesikasteen ottaminen liittyy ?



Apt 2:41 Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua.

Apt 8:12 Mutta kun he nyt uskoivat Filippusta, joka julisti evankeliumia Jumalan valtakunnasta ja Jeesuksen Kristuksen nimestä, niin he ottivat kasteen, sekä miehet että naiset.

Apt 19:
1 ¶ Kun Apollos oli Korintossa, tuli Paavali, kuljettuaan läpi ylämaakuntien, Efesoon ja tapasi siellä muutamia opetuslapsia.
2 Ja hän sanoi heille: "Saitteko Pyhän Hengen silloin, kun te tulitte uskoon?" Niin he sanoivat hänelle: "Emme ole edes kuulleet, että Pyhää Henkeä on olemassakaan".
3 Ja hän sanoi: "Millä kasteella te sitten olette kastetut?" He vastasivat: "Johanneksen kasteella".
4 Niin Paavali sanoi: "Johannes kastoi parannuksen kasteella, kehoittaen kansaa uskomaan häneen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, se on, Jeesukseen".
5 Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen.

Apt 10:47 "Ei kaiketi kukaan voi kieltää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niinkuin mekin?"

Raamatun sanan opetuksen mukaan, kun ihminen on tullut uskoon Herraan Jeesukseen ja pelastunut, niin hän pelastuksen seuraamuksena ottaa vesikasteen.

Se miksi kaste kohdissa käytetään sanajuuria baptidzoo, baptisma johtuu siitä, jotta näillä sanoilla on sellainen merkitys, jossa jokin tai jotakin upotetaan, mutta samalla nostetaan myöskin ylös vedestä. Kreikkalainen runoilija ja lääkäri Nicander, joka eli n. 200 e.Kr käytti kirjoituksessaan verbiä baptidzoo, kun hän kertoi kuinka vihannekset tuli kastaa (baptidzoo) upoksiin ja sitten nostaa ylös. Se miksi Pyhä Henki on valinnut sanan baptidzoo johtuu kasteen vertauskuvallisuudesta eli Pyhä Henki upottaa vanhan Aatamin kasteenhautaan, jonka kautta Pyhä Henki kuolettaa uskovassa lihan tekoja sekä Pyhä Henki nostaa myös uuteen elämään, jossa Pyhä Henki Jumalan sanan kautta vaikuttaa uskovan sydämessä tahtomista sekä tekemistä ja Jumalan tahdon mukaista elämää.

Kasteenhauta eli kun kastettava upotetaan kasteen hautaan ja vedetään sieltä ylös on vertauskuvaa sitä mitä Pyhä Henki tekee. Vesi ei voi antaa lihalle kuolemaa eikä ylösnousemus voimaa, mutta Pyhä Henki tekee sen.

Tämän tähden Pyhä Henki valitsi käytettävän sanaa baptidzoo, koska sillä on tuo merkitys upottaa, mutta myöskin nostaa takasin ylös. Samoin kun Pyhä Henki kuolettaa ”haudaten” meidän lihan tekomme sekä kun vesikasteen haudasta nostetaan ylös on se esikuvaa uudesta elämästä, jossa elämme Pyhän Hengen voimavaikutuksen kautta.

Lut. kirkon sekä muiden kirkkojen (katolinen sekä ortodoksi) kannattajat sanovat, että uskovien kastetta opettavat sanovat kasteen olevan kuuliaisuuden askel tai kuuliaisuuden teko ja että se on omavanhurskautta.

Uskovien vesikaste, eli vesikasteelle meno uskoontulon jälkeen on Raamatun opetuksen mukaan uskon kuuliaisuutta sekä vanhurskautta eikä suinkaan omavanhurskautta.

Room 16:25, 26: Mutta hänen, joka voi teitä vahvistaa minun evankeliumini ja Jeesuksen Kristuksen saarnan mukaan, sen ilmoitetun salaisuuden mukaan, joka kautta ikuisten aikojen on ollut ilmoittamatta,
mutta joka nyt on julkisaatettu ja profeetallisten kirjoitusten kautta iankaikkisen Jumalan käskystä tiettäväksi tehty kaikille kansoille uskon kuuliaisuuden aikaansaamiseksi,

Raamattu opettaa, että evankeliumi on julistettu uskon kuuliaisuuden aikaansaamiseksi. Uskon kuuliaisuuteen kuuluu tietenkin myös vesikasteelle meno uskoontulon jälkeen.

Apt 2:41 Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua.

Apt 8:12 Mutta kun he nyt uskoivat Filippusta, joka julisti evankeliumia Jumalan valtakunnasta ja Jeesuksen Kristuksen nimestä, niin he ottivat kasteen, sekä miehet että naiset.

Kun he olivat tulleet uskoon, niin he ottivat kasteen uskon kuuliaisuuden seurauksena. Kaikki mitä uskova tekee mistä Jumalan sana opettaa on vanhurskautta ja uskon kuuliaisuutta kun se tehdään Pyhän Hengen voimassa. Uskovien kaste on kuin onkin uskon kuuliaisuuden teko, joka ei nouse lihasta vaan Jumalan armosta sekä Jumalan sanan opetuksesta.

Ensin julistettiin evankeliumia ja kun he Jumalan armosta uskoivat evankeliumin niin heistä tuli uskovia. Uskoontulon jälkeen he ottivat uskovina vesikasteen, kuten Raamattu opettaa. Näin he uskovina toimivat uskon kuuliaisuuden mukaan kun he ottivat vesikasteen. Vesikaste on Raamatun mukaan uskon kuuliaisuutta, koska se otetaan uskoontulon jälkeen, kuten Raamattu sen selkeästi opettaa.

1 Piet 1:2 ja jotka Isän Jumalan edeltätietämisen mukaan ovat Hengen pyhittämisen kautta valitut Jeesuksen Kristuksen kuuliaisuuteen ja hänen verellänsä vihmottaviksi. Lisääntyköön teille armo ja rauha.

Uskova on valittu Jumalan armosta kuuliaisuuteen ja kasvamaan kuuliaisuudessa armon ja rauhan kautta, johon kuuluu myös Raamatullisen vesikasteen ottaminen.

http://www.kotipetripaavola.com/Vesik ... en_valossa
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Gal.3:27 ja vesikaste.

ViestiKirjoittaja tuomarisimson777 » 24. Loka 2011 18:16

On kirjoitettu myös " Olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu" voitaisiin leikkisästi ajatella että kasteen sijasta meidät hetkeksi ristiinnaulittaisiin :lol: :lol: :lol:
Ainakin melkein oikeita uskon-näkemyksiä jo vuodesta 2004=)=)
tuomarisimson777
 
Viestit: 543
Liittynyt: 01. Maalis 2011 17:44

Re: Gal.3:27 ja vesikaste.

ViestiKirjoittaja JoKi » 24. Loka 2011 18:24

Entä, mitä tämä tarkoittaa ?


"Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan." Ap. t. 2:38
JoKi
 
Viestit: 331
Liittynyt: 22. Loka 2011 18:16
Paikkakunta: Vaasa

Re: Gal.3:27 ja vesikaste.

ViestiKirjoittaja tuomarisimson777 » 24. Loka 2011 18:27

Eikait sen kummenpaa kuin että tee parannus->mee kasteelle->saat Pyhän Hengen lahjan.. sitä mitä siihen on kirjoitettu.. Tuo kirjoitus on mun mielestä selkeä ohje/käsky.. kuinka toimia :wise3:
Ainakin melkein oikeita uskon-näkemyksiä jo vuodesta 2004=)=)
tuomarisimson777
 
Viestit: 543
Liittynyt: 01. Maalis 2011 17:44

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 49 vierailijaa