Rauhaa!
Gal.3:19 "Mitä varten sitten on laki? Se on rikkomusten tähden jäljestäpäin lisätty olemaan siihen asti, kunnes oli tuleva se siemen, jolle lupaus oli annettu; ja se säädettiin enkelien kautta, välimiehen kädellä.
3:20 Välimies taas ei ole yhtä varten; mutta Jumala on yksi.
3:21 Onko sitten laki vastoin Jumalan lupauksia? Pois se! Sillä jos olisi annettu laki, joka voisi eläväksi tehdä, niin vanhurskaus todella tulisi laista.
3:22 Mutta Raamattu on sulkenut kaikki synnin alle, että se, mikä luvattu oli, annettaisiin uskosta Jeesukseen Kristukseen niille, jotka uskovat.
3:23 Mutta ennenkuin usko tuli, vartioitiin meitä lain alle suljettuina uskoa varten, joka oli vastedes ilmestyvä.
3:24 Niinmuodoin on laista tullut meille kasvattaja Kristukseen, että me uskosta vanhurskaiksi tulisimme.
3:25 Mutta uskon tultua me emme enää ole kasvattajan alaisia.
3:26 Sillä te olette kaikki uskon kautta Jumalan lapsia Kristuksessa Jeesuksessa.
3:27 Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet.
3:28 Ei ole tässä juutalaista eikä kreikkalaista, ei ole orjaa eikä vapaata, ei ole miestä eikä naista; sillä kaikki te olette yhtä Kristuksessa Jeesuksessa."
Minä olen ymmärtänyt kyseisen jakeen muuksi kuin vesikasteeksi upottamalla Herran Jeesuksen nimeen. Lain tehtävähän on saada aikaan synnintunto, jotta Jumalan Armo Herrassamme Jeesuksessa Kristuksessa kelpaisi.
Rm.3:19 Mutta me tiedämme, että kaiken, minkä laki sanoo, sen se puhuu lain alaisille, että jokainen suu tukittaisiin ja koko maailma tulisi syylliseksi Jumalan edessä;
3:20 sentähden, ettei mikään liha tule hänen edessään vanhurskaaksi lain teoista; sillä lain kautta tulee synnin tunto.
3:21 Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia,
3:22 se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta.
3:23 Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla
3:24 ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa..
Liikun tässä yhteydessä perusasioissa ja Rm3:20 vahvistaa asian. Kun palaamme edelleen otteeseen Galatalaiskirjeestä, näemme selvästi yhtäläisyyksiä otteessa Roomalaiskirjeestä vrt. Gal.3:19-28. Vesikaste ei vaikuta käsittääkseni mitenkään sellaista, että olisimme kastamalla, vesikasteen kautta Kristuksen päällemme pukeneet, vaan USKON kautta, Pyhän Hengen tullessa meihin. Jae ymmärretään yleisesti vesikasteeksi, vaikka kyseessä on uudestisyntyminen Jumalan Sanan kautta.
Ef.1:13 "Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti.,"
Gal.3:2 "Tämän vain tahdon saada teiltä tietää: lain teoistako saitte Hengen vai uskossa kuulemisesta?"
Rm.10:17 "Usko tulee siis kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen sanan kautta."
Näkemykseni mukaan Paavali puhuu Gal.3:26 jakeessa johdonmukaisesti siitä, mistä edellisissä jakeissa, minkä kautta usko tulee. Sen jälkeen hän selittää, mitä se usko on jakeessa 27. Se on siis Pyhän Hengen saamista uskon kautta. Ei siis vesikasteen.
Nyt koetelkaa tämä ja mahdollisesti oikaiskaa. Olen viime aikoina tosi usein törmännyt opetukseen, että Gal.3:27 jakeessa puhuttaisiin vesikasteesta. Voin olla erehtynytkin, mutta haluan nähdä sen henkilön, uskovan, kastajan, joka pystyy kastamaan vedessä Jeesukseen, Häneen, Hänestä osalliseksi. Se ei voi tapahtua muutoin kuin Pyhän Hengen kasteen kautta.
Siunausta