Esikartano

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Esikartano

ViestiKirjoittaja Lumina* » 03. Syys 2011 07:52

Mikä tuo ilm 11 luvussa oleva esikartano on? Eilen aamulla mietin näitä Israel ja Palestiina ym asioita ja pyysin Jumalalta ymmärrystä asioihin että tajuais edes vähän jostain niin avattuani Raamatun törmäsin heti tähän esikartanoon...mietin että ei kai siinä puhuta Palestiinan alueesta kun rakennetaan uutta Jerusalemia :think2:
Ilm 11
1 Ja minulle annettiin sauvan kaltainen ruoko ja sanottiin: "Nouse ja mittaa Jumalan temppeli ja alttari ja ne, jotka siinä kumartaen rukoilevat.
2 Mutta temppelin ulkopuolella oleva esikartano erota pois, äläkä sitä mittaa, sillä se on annettu pakanakansoille; ja he tallaavat pyhää kaupunkia neljäkymmentäkaksi kuukautta.

Huomautan tässä vaiheessa että oon hyvin pihalla kaikesta mikä liittyy tähän aiheeseen..olis oikeasti hyvä saada vähän ymmärrystä Israel asioihin :)
Lumina*
 

Re: Esikartano

ViestiKirjoittaja pekka » 03. Syys 2011 11:56

Tuo esikartano kuvaa ilmeisesti kaikkia niitä maailman ihmisiä jotka eivät usko Herraan Jeesukseen eli eivät kuulu Jumalan seurakuntaan.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Esikartano

ViestiKirjoittaja Lumina* » 03. Syys 2011 12:43

Ahaa...niin kyllä mä ymmärrän sen että siinä tarkoitetaan Jumalan temppeliä, mutta ajatelin sitä vertauskuvallisesti , mittaillaan ja siitä puhutaan kuin kaupungista ja rakennuksesta niin mietin vaan että onko se joku alue "esikartano" ja ne ihmiset ja kansat jotka tunnustaa sen alueen itsenäiseksi valtioksi,eli tallaavat sitä maata...okei,mutta taitaa olla aika kaukaa haettua ja pielessä heti kättelys koko juttu :)
Lumina*
 

Re: Esikartano

ViestiKirjoittaja Lumina* » 04. Syys 2011 08:58

Voi että :) Aina vaan tää esikartano tuppaa mulle mieleen.Luin psalmia ja mietin että onko sittenkin kysymys Israelin jakamisesta ja konkreettisesti kysymys Pyhästä maasta tai Luvatusta maasta? Psalmin kirjoittaja luvussa 84 ikävöitsee Herran esikartanoihin..onko kysymys samasta esikartanosta kuin ilm kirjas?? Ja mietin että kun maa on jaettu, Herran kansa alkaa rukoilla uutta armoa niinkuin luvussa 85 ...pistäkää nyt stoppi tälle mun kirjoittelulle jos ei täs oo mitään johdatusta :)
Lumina*
 

Re: Esikartano

ViestiKirjoittaja Lumina* » 04. Syys 2011 11:14

Ihan vaan "huvikseni" laitan tähän jakeita näistä esikartano asioista :) Aika mielenkiintoisia juttuja löytyy kun lukee koko luvun...esikuvallista??

1. Aik. 23:28
Heidän tehtäväkseen tuli: olla Aaronin poikien apuna Herran temppelin töissä; pitää huoli esikartanoista ja kammioista, kaiken pyhän puhtaana pitämisestä ja Jumalan temppelin töistä,
1. Aik. 28:6
Ja hän sanoi minulle: 'Sinun poikasi Salomo on rakentava minun temppelini ja esikartanoni; sillä minä olen valinnut hänet pojakseni ja minä olen oleva hänen isänsä.
1. Aik. 28:12
sekä määräykset kaikesta, mitä hänellä oli mielessään: Herran temppelin esikartanoista ja kaikista kammioista yltympäri, Jumalan temppelin ja pyhien lahjojen aarrekammioista,
2. Aik. 4:9
Ja hän teki pappien esipihan ja suuren esikartanon sekä esikartanon ovet; ja ovet hän päällysti vaskella.
2. Aik. 6:13
Salomo oli näet teettänyt lavan vaskesta, viittä kyynärää pitkän, viittä kyynärää leveän ja kolmea kyynärää korkean, ja asettanut sen esikartanon keskelle. Sille hän nousi, polvistui koko Israelin seurakunnan nähden, ojensi kätensä taivasta kohti
2. Aik. 23:5
kolmas osa miehittäköön kuninkaan linnan ja kolmas osa Jesod-portin, ja koko kansa Herran temppelin esikartanot.
Ps. 65:4
(65:5) Autuas se, jonka sinä valitset ja otat tykösi, esikartanoissasi asumaan! Salli meidän tulla ravituiksi sinun huoneesi hyvyydellä, sinun temppelisi pyhyydellä.
Ps. 84:2
(84:3) Minun sieluni ikävöitsee ja halajaa Herran esikartanoihin, minun sydämeni ja ruumiini pyrkii riemuiten elävää Jumalaa kohti.
Ps. 84:10
(84:11) Sillä yksi päivä sinun esikartanoissasi on parempi kuin tuhat muualla; mieluummin minä olen vartijana Jumalani huoneen kynnyksellä, kuin asun jumalattomien majoissa.
Ps. 96:8
Antakaa Herralle hänen nimensä kunnia, tuokaa lahjoja, tulkaa hänen esikartanoihinsa.
Ps. 100:4
Käykää hänen portteihinsa kiittäen, hänen esikartanoihinsa ylistystä veisaten. Ylistäkää häntä, kiittäkää hänen nimeänsä.
Ps. 116:19
Herran huoneen esikartanoissa, sinun keskelläsi, Jerusalem. Halleluja!
Ps. 135:2
jotka seisotte Herran huoneessa, meidän Jumalamme huoneen esikartanoissa.
Jes. 1:12
Kun te tulette minun kasvojeni eteen, kuka sitä teiltä vaatii-minun esikartanoitteni tallaamista?
Jes. 62:9
Vaan jotka viljan kokoavat, ne sen syövät ja ylistävät Herraa; ja jotka viinin korjaavat, ne sen juovat minun pyhissä esikartanoissani.
Jer. 19:14
Ja Jeremia tuli Toofetista, johon Herra oli lähettänyt hänet ennustamaan, ja asettui Herran huoneen esikartanoon ja sanoi kaikelle kansalle:
Sak. 3:7
"Näin sanoo Herra Sebaot: Jos sinä vaellat minun teilläni ja hoidat minun säätämäni tehtävät, saat sinä myös tuomita minun huonettani ja vartioida minun esikartanoitani, ja minä annan sinulle pääsyn näiden joukkoon, jotka tässä seisovat.
Ilm. 11:2
Mutta temppelin ulkopuolella oleva esikartano erota pois, äläkä sitä mittaa, sillä se on annettu pakanakansoille; ja he tallaavat pyhää kaupunkia neljäkymmentäkaksi kuukautta.
Lumina*
 

Re: Esikartano

ViestiKirjoittaja Mallu » 04. Syys 2011 16:27

Ilm 11
1 Ja minulle annettiin sauvan kaltainen ruoko ja sanottiin: "Nouse ja mittaa Jumalan temppeli ja alttari ja ne, jotka siinä kumartaen rukoilevat.
2 Mutta temppelin ulkopuolella oleva esikartano erota pois, äläkä sitä mittaa, sillä se on annettu pakanakansoille; ja he tallaavat pyhää kaupunkia neljäkymmentäkaksi kuukautta

Mä oon kans ihan pihalla näistä asioista,mutta kuitenkin kiinnostunut kaikesta mikä liittyy Israelin historiaan ja tulevaisuuteen.Mutta ihan yksinkertainen kysymys,että mitä tuo mittaaminen tarkoittaa,kai se oli ihan konkreettista mittaamista kun annettiin joku kepin kaltainen,kai? mutta miksi käskettiin mitata? Ja miten se liittyy tuleviin tapahtumiin kun on kerran ilmestyskirjasta? Tuo neljäkymmentäkaksi kuukautta tarkoittaa kai seitsemän vuoden vihan ajasta kolme ja puoli vuotta pyhän kaupungin tallaamista :?:
Mallu
 

Re: Esikartano

ViestiKirjoittaja pekka » 04. Syys 2011 16:37

Arvioisin, että siinä mittaillaan koska pakanain täysi luku (täyteys) on tullut sisälle Jumalan seurakuntaan ja uskottomat jäävät ulkopuolelle...
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Esikartano

ViestiKirjoittaja Lumina* » 12. Syys 2011 21:07

pekka kirjoitti:Tuo esikartano kuvaa ilmeisesti kaikkia niitä maailman ihmisiä jotka eivät usko Herraan Jeesukseen eli eivät kuulu Jumalan seurakuntaan.


Tätä mä mietin tänään että miten ne pakanakansat tallaavat maailman ihmisiä jos esikartano kuvaa maailman ihmisiä?Eikös maailma oo kuvattu pelloksi ja ihmiset on viljaa ts. siemeniä ja lusteita?
Lumina*
 

Re: Esikartano

ViestiKirjoittaja pekka » 12. Syys 2011 21:32

Ymmärsinköhän oikein mutta noilla pakanakansoilla juuri tarkoitetaan niitä maailman ihmisiä jotka kuuluvat esikartanoon ja heitä ei tule mitata koska he eivät kuulu Jumalan seurakuntaan. He jäävät ulkopuolelle koska he eivät usko Herraan Jeesukseen. Ja he tallaavat oliko se kolme ja puoli vuotta (?) eli saavat antikristuksen kanssa vainota uskovia tuon ajan eli saavat vallan tuoksi ajaksi maan päällä. Minun täytyy nyt vielä itsekin tarkistaa oliko noin. Korjatkoon joku jos tarpeelliseksi näkee.

Niin, pyhää kaupunkia eli he tallaavat Jerusalemia vai kuinka? Ja juutalaiset joutuvat lopuksi huutamaan Herraa Jeesusta avukseen, ne siis jotka uskovat Häneen.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Esikartano

ViestiKirjoittaja pekka » 12. Syys 2011 22:00

Katsoin Petrin kotisivuilta ja siellä luki muistaakseni, että kun pakanat ovat saavuttaneet täyteyden uskossa niin sen jälkeen juutalaiset pelastuvat. Ja tietenkin pakanakristittyjä ja juutalaisia muulloinkin vainotaan kun vain tuo viimeinen kolmen ja puolen vuoden ajanjakso.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 45 vierailijaa

cron