Pitäkää toista itseänne parempana

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Pitäkää toista itseänne parempana

ViestiKirjoittaja PetriFB » 01. Syys 2011 09:14

Fil 2:
1 ¶ Jos siis on jotakin kehoitusta Kristuksessa, jos jotakin rakkauden lohdutusta, jos jotakin Hengen yhteyttä, jos jotakin sydämellisyyttä ja laupeutta,
2 niin tehkää minun iloni täydelliseksi siten, että olette samaa mieltä, että teillä on sama rakkaus, että olette sopuisat ja yksimieliset
3 ettekä tee mitään itsekkyydestä tai turhan kunnian pyynnöstä, vaan että nöyryydessä pidätte toista parempana kuin itseänne
4 ja että katsotte kukin, ette vain omaanne, vaan toistenkin parasta.
5 Olkoon teillä se mieli, joka myös Kristuksella Jeesuksella oli,

Edellä olevat jakeet ja niiden oikein ymmärtäminen ja niiden eläminen käytännössä todeksi on tärkeä tekijä sille, että seurakunta saa oppia kasvamaan rakastamaan ja kunnioittamaan toisiaan.

Olen huomannut että varsinkin jae 3 ymmärretään usein väärin ja varsinkin kovasydäminen ja voimakastahtoinen uskova ei tahdo uskoa sitä mitä jae 3 opettaa. Jae 3 opettaa ettemme Jeesuksen opetuslapsina tekisi mitään itsekkyydestä käsin tai turhan kunnian pyynnöstä, vaan että Jumalan vaikuttaman nöyryyden kautta pidämme toista Jeesuksen opetuslasta itseämme parempana. Tämän jakeen opetus on kuin turvaverkko seurakunnalle, että kukaan ei nousisi toisen yläpuolella ja pitäisi itseään muita parempana, vaan että hän pitäisi sisarensa ja veljensä Kristuksessa itseään parempana. Se ei tarkoita että kukaan tekeytyy toista huonommaksi tai että seurakunnassa olisi parempia ja huonompia uskovia, vaan sitä että kun kaikki uskovat tuon jakeen opetuksen, niin olemme silloin taas tasoissa kaikkien kanssa, eikä kukaan ole toistaan parempi eikä huonompi.

Tämä parempana pitäminen tarkoittaa että rakastamme sisariamme ja veljiämme Kristuksessa ja asetamme heidät meidän edelle, emmekä nouse heidän yläpuolelle. Meidän tulee pitää heitä parempina sen aseman tähden mikä heillä on, eli sen tähden että he ovat Jumalan lapsia. Tässä ei siis saa verrata uskonvaellukseen ja asettaa toinen toisiaan paremmuus- tai huonommuusjärjestykseen sen mukaan kuin vaellamme, sillä itse kukin Jumalan lapsi on eri kasvuvaiheessa uskontiellä, kuka vasta alussa opettelemassa ja kuka jo Jumalan armosta pitemmälle kasvanut.

Toisen parempana pitäminen estää sen ettei kukaan nouse toisen yläpuolelle Jumalan lapsena ja veljenä ja sisarena. Tällä tavoin ei ole parempia ja huonoja, vaan olemme yhtä arvokkaita Jeesuksen opetuslapsina Jumalan silmissä. Sanat pidätte toista parempana kuin itseänne ovat kompastuskivinä sellaiselle, joka on lihan vallassa eikä kykene ymmärtämään jakeen hengellistä opetusta. Tällainen lihan vallassa oleva vertailee aina opin ymmärryksen ja vaelluksen kypsyyden määrällä paremmuutta ja huonommuutta seurakunnassa. Kun kysymys on vain siitä että emme nouse kenenkään yläpuolelle, vaan suostumme kunnioittamaan ja rakastamaan toinen toisiamme Jeesuksen opetuslapsina sen kasvun määrän mukaan missä itse kukin olemme.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Pitäkää toista itseänne parempana

ViestiKirjoittaja PetriFB » 01. Syys 2011 09:15

Näyttää siltä, että meidän uskovien ongelmana voi olla se, että emme ymmärrä Raamatun hengellistä opetusta, vaan koitamme luonnollisen lihan mielen mukaan ymmärtää Raamattua. Silloin tulee aina suuria ongelmia.

Matt 23:11 Vaan joka teistä on suurin, se olkoon teidän palvelijanne.

Tuossakin on samanlainen ajatusmalli kuin Fil 2:3:ssa. Eli suurin ei ole suurin, vaan kaikkien palvelija. Jos takerrumme sanaan suurin ja ajattelemme sitä luonnollisen lihan mielen mukaan, niin silloin emme kykene ymmärtämään sitä kuinka suurin hengellisessä mielessä voi kaikkia palvella. Matt 23:11 selittää itse itsensä hengellisen ajattelutavan mukaan, eikä kysymys ole siitä, että asetun toista suuremmaksi lihan mielen mukaan, vaan siitä että asetun muita palvelemaan, enkä pidä itseäni muita suurempana ("parempana"), vaan todellinen suuruus on kaikkien palvelemista ja silloin ei ole enää kysymys lihan ajatusmallin mukaisesta suuruudesta, vaan hengellisestä asiasta. Eli hengellinen suuruus Matt 23:11 ei ole luonnollisen mielen mukaista suuruutta, vaan hengellinen asia, jossa asetutaan sille tasolle, jossa on kaikkia palveleva mieli ja tällaisen mielen omaava ei edes ajattele lihan mielen mukaisesti olevansa muita suurempi ("parempi").

Kun ymmärrämme tämä asian hengellisesti, niin silloin ymmärrämme, että suurinta ja parasta on palvella kaikkia, emmekä ole muita suurempi luonnollisen lihan mielen mukaan. Tämä ajatus suurin ja parasta kohdistuu lähimmäiseemme ja on hänen parhaaksensa, kun me rakastamme ja kunnioitamme häntä ja haluamme palvella häntä ottamalla huomioon hänet ja hänen tarpeensa. Hengellisesti suurin ei ole muita suurempi, vaan kaikkien palvelija; eli hengellinen suuruus on nöyrtymistä palvelemaan muita, mutta lihan mielen mukainen suuruus on itsensä jalustalle nostamista ja muiden aliarvioimista ja väheksymistä.

Eli kysymys on hengellisestä asiasta Fil 2 ja Matt 23:11, jonka hengellinen ihminen ymmärtää, koska hänellä on Hengen mieli, ei lihan mieli.

Fil 2:
1 ¶ Jos siis on jotakin kehoitusta Kristuksessa, jos jotakin rakkauden lohdutusta, jos jotakin Hengen yhteyttä, jos jotakin sydämellisyyttä ja laupeutta,
2 niin tehkää minun iloni täydelliseksi siten, että olette samaa mieltä, että teillä on sama rakkaus, että olette sopuisat ja yksimieliset
3 ettekä tee mitään itsekkyydestä tai turhan kunnian pyynnöstä, vaan että nöyryydessä pidätte toista parempana kuin itseänne
4 ja että katsotte kukin, ette vain omaanne, vaan toistenkin parasta.
5 Olkoon teillä se mieli, joka myös Kristuksella Jeesuksella oli,
6 joka ei, vaikka hänellä olikin Jumalan muoto, katsonut saaliiksensa olla Jumalan kaltainen,
7 vaan tyhjensi itsensä ja otti orjan muodon, tuli ihmisten kaltaiseksi, ja hänet havaittiin olennaltaan sellaiseksi kuin ihminen;
8 hän nöyryytti itsensä ja oli kuuliainen kuolemaan asti, hamaan ristin kuolemaan asti.
9 Sentähden onkin Jumala hänet korkealle korottanut ja antanut hänelle nimen, kaikkia muita nimiä korkeamman,
10 niin että kaikkien polvien pitää Jeesuksen nimeen notkistuman, sekä niitten, jotka taivaissa ovat, että niitten, jotka maan päällä ovat, ja niitten, jotka maan alla ovat,
11 ja jokaisen kielen pitää tunnustaman Isän Jumalan kunniaksi, että Jeesus Kristus on Herra.
12 ¶ Siis, rakkaani, samoin kuin aina olette olleet kuuliaiset, niin ahkeroikaa, ei ainoastaan niinkuin silloin, kun minä olin teidän tykönänne, vaan paljoa enemmän nyt, kun olen poissa, pelolla ja vavistuksella, että pelastuisitte;
13 sillä Jumala on se, joka teissä vaikuttaa sekä tahtomisen että tekemisen, että hänen hyvä tahtonsa tapahtuisi.


Fil 2 sanoo, että älä ole itsekäs, älä pyydä turhaa kunniaa itsellesi, vaan nöyryyden kautta pidä toista itseäsi parempana ja ole sydämellinen ja laupias toista kohtaan; eli koko konteksti jo itsessään selittää mistä on kysymys, eli siitä, että ei asetu lihallisesti toisen yläpuolelle, vaan Jumalan Hengen vaikuttamassa nöyryydessä pitää toista itseään parempana, eli kunnioittaa ja rakastaa toista, eikä nouse toisen yläpuolelle. Fil 2 selittää myös itse itsensä ja selittää sen, että kun hengellisesti eläen Hengen vaikuttamassa nöyryydessä pidämme toista itseämme parempana, kysymys ei ole siitä, että tutkisimme itseämme opin ymmärryksen tai vaelluksen kautta (kuka on onnistunut parhaiten ja on paras, eli ei näin!), vaan nöyryydessä asetamme toisen uskovan meidän edelle ja kunnioitamme ja rakastamme häntä sen aseman tähden mikä hänellä on, eli Jumalan lapseuden tähden.

Fil 2 koko tekstiyhteydessään opettaa, että Jeesuksen mieli oli sellainen, että vaikka Hänellä oli Jumalan muoto, niin silti Hän tyhjensi itsensä ja otti orjan (palvelijan) muodon nöyrtymällä (lue nöyrtymällä, ei nöyristelemällä!) tulemaan ja olemaan kuin ihminen. Jeesus Jumalan Poikana ja Taivaan kirkkauden omistavana nöyrtyi palvelemaan syntistä ihmistä. Herra Jeesus Kristus tiesi syntisen ihmisen synnin likaisuuden ja saastaisuuden, mutta siitä huolimatta Hän nöyrästi palveli ja rakasti ihmisiä ja asetti ihmisten palvelemisen itsensä edelle. Jeesus ei ajatellut, että kun olen moraalisesti ja kaikin tavoin näitä syntisiä parempi, niin siksi nyt minä nyt asettumalla heidän yläpuolelleen palvelen heitä, ei vaan siksi Jeesus heitä palveli, koska Hän rakasti heitä ja Hän tiesi tietenkin sen, että Hän oli synnitön ja muut syntisiä, mutta Jeesus ei keskittynyt tuomaan esille omaa synnittömyyttänsä, vaan Hän keskittyi muiden auttamiseen. Tästä on kysymys kun ymmärrämme oikein Fil 2:3 sanoman, eli me rakastamme ja asetamme toisen etusijalle ja haluamme palvella ja auttaa häntä. Palvelija osoittaa olevansa palvelija muita palvelemalla, joka tarkoittaa sitä, että palveltava asettaa muut ja muiden asiat tärkeämmiksi kuin itsensä. Palvelija ei asetu toisen yläpuolella, vaan asettaa palveltavat itsensä yläpuolelle, eikä tässä ole kysymys siitä kuka on moraalisesti paras, vaan halusta rakastaa ja auttaa toista, eli eläen, niin etten enää minä elä, vaan Kristus asuu minussa ja sen minkä nyt elän, elän Jumalan Pojan uskossa, eli elän kuten Hän eli sen kasvun ja voiman mukaan minkä Jumalan Pyhä Henki minussa vaikuttaa.

Me uskovina emme kuitenkaan kykene elämään täydellisesti kuten Jeesus Kristus, mutta Jumalan armosta saamme kuitenkin kasvaa ja kypsyä elämään koko ajan kypsempää elämää Pyhässä Hengessä.


Mark 10:45 Sillä ei Ihmisen Poikakaan tullut palveltavaksi, vaan palvelemaan ja antamaan henkensä lunnaiksi monen edestä."

Mark 10:45 valaisee hyvin myös tätä ajatusta mistä on kysymys kun on kysymys hengellisistä asioista. Jeesus oli synnitön ja hyvä, mutta silti Hän nöyryytti itsensä ja otti palvelijan muodon ja palveli ja rakasti syntisiä ihmisiä. Hengellisen työn A ja O on ymmärtää toisten kunnioitus ja rakastaminen sekä palveleminen, vain siten voimme tehdä hengellisesti hengellistä työtä.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Pitäkää toista itseänne parempana

ViestiKirjoittaja Jukka-Pekka » 01. Syys 2011 09:48

PetriFB kirjoitti:Näyttää siltä, että meidän uskovien ongelmana voi olla se, että emme ymmärrä Raamatun hengellistä opetusta, vaan koitamme luonnollisen lihan mielen mukaan ymmärtää Raamattua. Silloin tulee aina suuria ongelmia.

Matt 23:11 Vaan joka teistä on suurin, se olkoon teidän palvelijanne.

Tuossakin on samanlainen ajatusmalli kuin Fil 2:3:ssa. Eli suurin ei ole suurin, vaan kaikkien palvelija. Jos takerrumme sanaan suurin ja ajattelemme sitä luonnollisen lihan mielen mukaan, niin silloin emme kykene ymmärtämään sitä kuinka suurin hengellisessä mielessä voi kaikkia palvella. Matt 23:11 selittää itse itsensä hengellisen ajattelutavan mukaan, eikä kysymys ole siitä, että asetun toista suuremmaksi lihan mielen mukaan, vaan siitä että asetun muita palvelemaan, enkä pidä itseäni muita suurempana ("parempana"), vaan todellinen suuruus on kaikkien palvelemista ja silloin ei ole enää kysymys lihan ajatusmallin mukaisesta suuruudesta, vaan hengellisestä asiasta. Eli hengellinen suuruus Matt 23:11 ei ole luonnollisen mielen mukaista suuruutta, vaan hengellinen asia, jossa asetutaan sille tasolle, jossa on kaikkia palveleva mieli ja tällaisen mielen omaava ei edes ajattele lihan mielen mukaisesti olevansa muita suurempi ("parempi").

Kun ymmärrämme tämä asian hengellisesti, niin silloin ymmärrämme, että suurinta ja parasta on palvella kaikkia, emmekä ole muita suurempi luonnollisen lihan mielen mukaan. Tämä ajatus suurin ja parasta kohdistuu lähimmäiseemme ja on hänen parhaaksensa, kun me rakastamme ja kunnioitamme häntä ja haluamme palvella häntä ottamalla huomioon hänet ja hänen tarpeensa. Hengellisesti suurin ei ole muita suurempi, vaan kaikkien palvelija; eli hengellinen suuruus on nöyrtymistä palvelemaan muita, mutta lihan mielen mukainen suuruus on itsensä jalustalle nostamista ja muiden aliarvioimista ja väheksymistä.

Eli kysymys on hengellisestä asiasta Fil 2 ja Matt 23:11, jonka hengellinen ihminen ymmärtää, koska hänellä on Hengen mieli, ei lihan mieli.

Fil 2:
1 ¶ Jos siis on jotakin kehoitusta Kristuksessa, jos jotakin rakkauden lohdutusta, jos jotakin Hengen yhteyttä, jos jotakin sydämellisyyttä ja laupeutta,
2 niin tehkää minun iloni täydelliseksi siten, että olette samaa mieltä, että teillä on sama rakkaus, että olette sopuisat ja yksimieliset
3 ettekä tee mitään itsekkyydestä tai turhan kunnian pyynnöstä, vaan että nöyryydessä pidätte toista parempana kuin itseänne
4 ja että katsotte kukin, ette vain omaanne, vaan toistenkin parasta.
5 Olkoon teillä se mieli, joka myös Kristuksella Jeesuksella oli,
6 joka ei, vaikka hänellä olikin Jumalan muoto, katsonut saaliiksensa olla Jumalan kaltainen,
7 vaan tyhjensi itsensä ja otti orjan muodon, tuli ihmisten kaltaiseksi, ja hänet havaittiin olennaltaan sellaiseksi kuin ihminen;
8 hän nöyryytti itsensä ja oli kuuliainen kuolemaan asti, hamaan ristin kuolemaan asti.
9 Sentähden onkin Jumala hänet korkealle korottanut ja antanut hänelle nimen, kaikkia muita nimiä korkeamman,
10 niin että kaikkien polvien pitää Jeesuksen nimeen notkistuman, sekä niitten, jotka taivaissa ovat, että niitten, jotka maan päällä ovat, ja niitten, jotka maan alla ovat,
11 ja jokaisen kielen pitää tunnustaman Isän Jumalan kunniaksi, että Jeesus Kristus on Herra.
12 ¶ Siis, rakkaani, samoin kuin aina olette olleet kuuliaiset, niin ahkeroikaa, ei ainoastaan niinkuin silloin, kun minä olin teidän tykönänne, vaan paljoa enemmän nyt, kun olen poissa, pelolla ja vavistuksella, että pelastuisitte;
13 sillä Jumala on se, joka teissä vaikuttaa sekä tahtomisen että tekemisen, että hänen hyvä tahtonsa tapahtuisi.


Fil 2 sanoo, että älä ole itsekäs, älä pyydä turhaa kunniaa itsellesi, vaan nöyryyden kautta pidä toista itseäsi parempana ja ole sydämellinen ja laupias toista kohtaan; eli koko konteksti jo itsessään selittää mistä on kysymys, eli siitä, että ei asetu lihallisesti toisen yläpuolelle, vaan Jumalan Hengen vaikuttamassa nöyryydessä pitää toista itseään parempana, eli kunnioittaa ja rakastaa toista, eikä nouse toisen yläpuolelle. Fil 2 selittää myös itse itsensä ja selittää sen, että kun hengellisesti eläen Hengen vaikuttamassa nöyryydessä pidämme toista itseämme parempana, kysymys ei ole siitä, että tutkisimme itseämme opin ymmärryksen tai vaelluksen kautta (kuka on onnistunut parhaiten ja on paras, eli ei näin!), vaan nöyryydessä asetamme toisen uskovan meidän edelle ja kunnioitamme ja rakastamme häntä sen aseman tähden mikä hänellä on, eli Jumalan lapseuden tähden.

Fil 2 koko tekstiyhteydessään opettaa, että Jeesuksen mieli oli sellainen, että vaikka Hänellä oli Jumalan muoto, niin silti Hän tyhjensi itsensä ja otti orjan (palvelijan) muodon nöyrtymällä (lue nöyrtymällä, ei nöyristelemällä!) tulemaan ja olemaan kuin ihminen. Jeesus Jumalan Poikana ja Taivaan kirkkauden omistavana nöyrtyi palvelemaan syntistä ihmistä. Herra Jeesus Kristus tiesi syntisen ihmisen synnin likaisuuden ja saastaisuuden, mutta siitä huolimatta Hän nöyrästi palveli ja rakasti ihmisiä ja asetti ihmisten palvelemisen itsensä edelle. Jeesus ei ajatellut, että kun olen moraalisesti ja kaikin tavoin näitä syntisiä parempi, niin siksi nyt minä nyt asettumalla heidän yläpuolelleen palvelen heitä, ei vaan siksi Jeesus heitä palveli, koska Hän rakasti heitä ja Hän tiesi tietenkin sen, että Hän oli synnitön ja muut syntisiä, mutta Jeesus ei keskittynyt tuomaan esille omaa synnittömyyttänsä, vaan Hän keskittyi muiden auttamiseen. Tästä on kysymys kun ymmärrämme oikein Fil 2:3 sanoman, eli me rakastamme ja asetamme toisen etusijalle ja haluamme palvella ja auttaa häntä. Palvelija osoittaa olevansa palvelija muita palvelemalla, joka tarkoittaa sitä, että palveltava asettaa muut ja muiden asiat tärkeämmiksi kuin itsensä. Palvelija ei asetu toisen yläpuolella, vaan asettaa palveltavat itsensä yläpuolelle, eikä tässä ole kysymys siitä kuka on moraalisesti paras, vaan halusta rakastaa ja auttaa toista, eli eläen, niin etten enää minä elä, vaan Kristus asuu minussa ja sen minkä nyt elän, elän Jumalan Pojan uskossa, eli elän kuten Hän eli sen kasvun ja voiman mukaan minkä Jumalan Pyhä Henki minussa vaikuttaa.

Me uskovina emme kuitenkaan kykene elämään täydellisesti kuten Jeesus Kristus, mutta Jumalan armosta saamme kuitenkin kasvaa ja kypsyä elämään koko ajan kypsempää elämää Pyhässä Hengessä.


Mark 10:45 Sillä ei Ihmisen Poikakaan tullut palveltavaksi, vaan palvelemaan ja antamaan henkensä lunnaiksi monen edestä."

Mark 10:45 valaisee hyvin myös tätä ajatusta mistä on kysymys kun on kysymys hengellisistä asioista. Jeesus oli synnitön ja hyvä, mutta silti Hän nöyryytti itsensä ja otti palvelijan muodon ja palveli ja rakasti syntisiä ihmisiä. Hengellisen työn A ja O on ymmärtää toisten kunnioitus ja rakastaminen sekä palveleminen, vain siten voimme tehdä hengellisesti hengellistä työtä.


:amen4: :amen4: :amen4: :GBU: kirjoituksesta :thumb:
Jes.35:8 "Ja siellä on oleva valtatie, ja sen nimi on "pyhä tie": sitä ei kulje saastainen; se on heitä itseänsä varten. Joka sitä tietä kulkee, ei eksy - eivät hullutkaan."
Jukka-Pekka
 
Viestit: 534
Liittynyt: 18. Marras 2010 17:30

Re: Pitäkää toista itseänne parempana

ViestiKirjoittaja PetriFB » 01. Syys 2011 12:28

Olen huomannut, että edellä oleva opetus Fil 2 luvun alussa aiheuttaa vihaa ja närästystä sellaisten uskovien sydämessä, jotka ovat kovasydämisiä sekä ylpeitä ja muita halveksuvia ja itseään korottavia. Heidän on vaikea nähdä asian opetusta oikeassa valossa, koska ovat lihan vallassa. He myös luulevat että tällainen opetus on lässyn lässyn rakkauden lässytystä, joka johtaa hyljeksimään totuutta. Mutta tässä he erehtyvät, koska se on juuri totuuden noudattamista, että rakastamme ja kunnioitamme toinen toisiamme. Tämä asenne myös todistus siitä, että uskova haluaa uskoa Jumalaa ja totella Jumalan sanan opetusta ja tietenkin haluaa ojentautua ja kasvaa Jumalan totuuden tuntemisessa Jumalan rakkauden voiman kautta.

Uskon että olemassa ongelmia joihin emme uskovina ole kyenneet tai halunneet auttaa. Tiedän myös sen että on olemassa uskovia Jumalan armosta, jotka ovat kykeneviä ja halukkaita tukemaan ja auttamaan kanssa sisariaan ja veljiään Kristuksessa Jeesuksessa. Tiedän myös sen, että jotkut eivät saa tukea ja apua kanssa matkaajiltaan siksi, koska ylpeydessään, rikkinäisyydessään kieltävät tuen ja avun, vaatimalla tukea ja apua heidän omilla ehdoillaan, jossa motiivit ja halu on väärä sekä usein (ei aina) katkeruuden myrkyttämä. Siksi he syyttävät muita ja kovaa ääneen tuovat esille sitä ettei ole auttajia ja ymmärtäjiä.

Valitettavasti on olemassa myös uskovia, jotka lyövät, syyllistävät ja tekevät väärin toisia uskovia kohtaan. Kun ja jos huomaat tällaista, niin usein paras tapa on irtaantua sellaisesta toiminnasta, jossa toimitaan sekä kohdellaan väärin toisia ihmisiä. Tietenkin ihanne tilanne olisi se, että väärintekijät tekisivät parannuksen, mutta jos he eivät sitä tee, niin kaikkein parasta on irtaantua sellaisesta toiminnasta.

Pieni lapsi usein haluaa jotakin mitä ei todella tarvitse eikä kykene ymmärtämän aikuisen ihmisen tavoin, vaan vaatii itselleen oikeuksia ja asioita pienen lapsen ajatusmaailman kautta. Kun hän ei saa sitä mitä vaatii vanhemmiltaan, niin hän suuttuu ja syyttää heitä. Sitten nämä pikkulapset yhdessä hiekkalaatikolla syyttävät vanhempiaan sekä valitsevat toinen toisistaan esimerkkejä ja idoleita ketä seurata ja kuka saa johtaa. Edellinen esimerkki on valitettavan usein totta myös uskovien keskuudessa.

Sitten on niitä uskovia jotka omassa farisealaisuudessaan lyövät ja rikkovat muita asettaen heille yhä uusia vaatimuksia sekä syyttäen menneistä. Olemme kaikki tehneet virheitä uskovina ja saaneet kokea Jumalan anteeksiantamuksen, siksi voimme Jumalan armosta kasvaa antamaan anteeksi toisillemme ja kohtaamaan toisemme sen mukaan kuin olemme saaneet ymmärrystä ja kasvua Herrassa Jeesuksessa Kristuksessa.

Älkäämme halveksu ketään riippumatta missä kasvun vaiheessa olemme. Kannattaa kuunnella tarkasti sitä mitä toinen sanoo ja edustaa, sillä usein kuulemme ja näemme "väärin" haavojemme takia. Kun uskova ihminen oman rikkinäisyytensä kautta sekä toisten lyöntien takia ei kykene kasvamaan uskossa Jumalan tahdon suuntaan, niin jotkut hakeutuvat ammentamaan apua maailman viisaudesta, josta Jumala sanoo sanassaan:

Kol 2:8 Katsokaa, ettei kukaan saa teitä saaliikseen järkeisopilla ja tyhjällä petoksella, pitäytyen ihmisten perinnäissääntöihin ja maailman alkeisvoimiin eikä Kristukseen.

1Kor 3:19 Sillä tämän maailman viisaus on hullutus Jumalan silmissä. Sillä kirjoitettu on: "Hän vangitsee viisaat heidän viekkauteensa";

Tämän maailman viisaus ei ole Jumalalle mieleen.

Efes 1:17 anoen, että meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala, kirkkauden Isä, antaisi teille viisauden ja ilmestyksen Hengen hänen tuntemisessaan

Jumala todellakin eheyttää meidät Henkensä kautta, joka antaa meille viisautta eheytyä synnin haavoista sekä viisautta kasvaa terveeseen uskoon. Jumala tekee eheyttävän työnsä Jumalan rakkauden ja viisauden kautta Pyhän Hengen voiman kautta Jumalan sanan opetuksen mukaisesti. Jeesuksen opetuslapset auttavat siis kanssa sisariaan ja veljiään Jumalan rakkauden ja viisauden kautta, koska se on ikuista ja kestävää perustusta, kaikki muut perustukset pettävät.

Jumala rakastaa sinua Jeesuksen opetuslapsi ja Jeesuksen opetuslapsina me saamme myös oppia ja kasvaa rakastamaan toinen toisiamme, amen!

Siunatkoon Jumala meitä yhä syvempään uskonelämään Jeesuksen Kristuksen kautta Pyhässä Hengessä rakkaus ja totuus sydämissämme kasvaen päivä päivältä Jumalan armosta.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Pitäkää toista itseänne parempana

ViestiKirjoittaja todael » 07. Syys 2011 03:41

:D :amen4:

Ehdottoman tärkeää sanomaa. Kristuksen mielenlaatu ei katso omaa etuaan, eikä etsi ihmiskunniaa vaan Jumalan kunniaa, ja TÄSSÄ juuri - se rakastaa toista lähimmäistään pitämällä toista parempana, ts. ei aseta omia itsekkäitä pyyteitään etusijalle. Toivoisin että Jumala nostaisi veljiä ja sisaria tukemaan niitä heikkoja ja poljettuja, joita Jumala haluaa käyttää kunniansa esille tuomiseen.

Siunausta meille kaikille.
- todael :prayer4:
todael
 


Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 3 vierailijaa

cron