Millainen on "leiviskänkätkijä"?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Millainen on "leiviskänkätkijä"?

ViestiKirjoittaja tuomarisimson777 » 01. Syys 2011 00:02

Matt 25:25:15 yhdelle hän antoi viisi leiviskää, toiselle kaksi ja kolmannelle yhden, kullekin hänen kykynsä mukaan, ja lähti muille maille

Leiviskät annettiin "kykynsä mukaan"

25:18 Mutta yhden leiviskän saanut meni pois ja kaivoi kuopan maahan ja kätki siihen herransa rahan.

Miksi kätki?

25:24 Sitten myös se, joka oli saanut yhden leiviskän, tuli ja sanoi: 'Herra, minä tiesin sinut kovaksi mieheksi; sinä leikkaat sieltä, mihin et ole kylvänyt, ja kokoat sieltä, missä et ole eloa viskannut.
25:25 Ja peloissani minä menin ja kätkin sinun leiviskäsi maahan; katso, tässä on omasi.'
25:26 Mutta hänen herransa vastasi ja sanoi hänelle: 'Sinä paha ja laiska palvelija! Sinä tiesit minun leikkaavan sieltä, mihin en ole kylvänyt, ja kokoavan sieltä, missä en ole viskannut

Mikä on tää "rahanvaihtaja"?

25:27 Sinun olisi siis pitänyt jättää minun rahani rahanvaihtajille, niin minä tultuani olisin saanut omani takaisin korkoineen.

Joutui helvettin?

25:30 Ja heittäkää tuo kelvoton palvelija ulos pimeyteen; siellä on oleva itku ja hammasten kiristys.'
Ainakin melkein oikeita uskon-näkemyksiä jo vuodesta 2004=)=)
tuomarisimson777
 
Viestit: 543
Liittynyt: 01. Maalis 2011 17:44

Re: Millainen on "leiviskänkätkijä"?

ViestiKirjoittaja Minä vain » 02. Syys 2011 17:36

Tässä on kyse siitä, jolle paljon on annettu, siltä paljon vaaditaan.
Kykyjensä mukaan jaetut osoittaa mikä on palvelijan kyky.
Jolla ei ole kykyjä, sille ei voi paljon uskoa, jolla taas on kyky sille voi paljon uskoa.

Rahanvaihtaja on kuin pankki/sijoittaja, sijoittaa ja tekee voittoa.
Hänen olisi tullut antaa saamansa edes toisen käyttöön, eikä vain kätkeä sitä.

Asian ydin on vielä siinä, että tuo "paha palvelija" tiesi, muttei tehnyt mitä olisi tullut tehdä.

Ja jotta silmät avautuisivat kerron, että nuo leiviskät ovat kuin vertaus evankeliumista, Jeesuksen sanoista, viisaudesta, armolahjoista tms. ( Siitä kaikesta mitä Jumala on lahjoittanut ihmiselle )

Eli avautuvampi versio....
1.Palvelija sai paljon Armolahjoja ja käytti niitä ja toi ihmisiä herralle.
Herra oli katsonut, että hänellä oli kykyjä ja hän sai paljon ja siksi häneltä vaadittiinkin paljon.
2.Palvelija sai myös lahjoja oman kykynsä mukaan ja sen mukaan häneltä vaadittiin.
3.Palvelija sai "vain" evankeliumin ja sitä kautta myös tiedon evankeliumin eteenpäin kertomisesta....
Hänen olisi tullut edes kertoa eteenpäin, jos joku sitten olisi ollut vastaanottavaisempi, mutta hän kätki koko asian.
Asia oli huono hänelle, sillä hän tiesi miten olisi tullut toimia, mitä odotettiin jne.
Häneltä odotettiin vain vähän, siksi hänelle vähän annettiin (kykyjensä mukaan), mutta vaikka hänellä oli kyky, hän ei käyttänyt ja siksi Herra sanoi häntä Pahaksi ja Laiskaksi.
Herra: 'Sinä paha ja laiska palvelija! Sinä tiesit minun leikkaavan sieltä, mihin en ole kylvänyt, ja kokoavan sieltä, missä en ole viskannut. Sinun olisi siis pitänyt jättää minun rahani rahanvaihtajille, niin minä tultuani olisin saanut omani takaisin korkoineen.


Selitys:
Laiska ja paha sai vähän ja häneltä vaadittiin vähän, ( laiskalta ja pahalta voi vaatia, että hän antaisi muiden tehdä työn puolestaan )
Antaa rahan pankkiin kasvamaan itsestään korkoa, (kertoa jollekin kuulemansa ja antaa hänen tuottaa satoa).
Olisin saanut omani korkoineen tarkoittaa olisin saanut SINUT, ja myös ne jotka mahdollisesti olisivat sinun kauttasi tulleet minulle. (Hän olisi todistanut täyttäneensä vaaditun pienen tehtävän ja se olisi tuottanut satoa).
Leiviskä olisi mennyt käyttöön eikä jäänyt käyttämättömäksi, mutta palvelija kätki maahan, (eli ei käyttänyt edes itse leiviskäänsä, mutta kuitenkin tiesi vastuunsa).

Pavelijalla ei ollut enää virkaa, sillä palvelija ei palvellut.
Mitä virkaa on mauttomalla suolalla tai tottelemattomalla palvelijalla?
Vaikka sinulla olisi näitä talossasi loputtomasti, ne veisivät vain tilaa, etkä pystyisi niitä mihinkään käyttämään.
Tarpeeton heitetään pois, jotta tarpeelliselle jää tilaa....

Ps. Muista että kaikki 3 olivat PALVELIJOITA
Minä vain
 


Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron