Millaista oikein on Vanhoillis-lestadiolaisuus?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Millaista oikein on Vanhoillis-lestadiolaisuus?

ViestiKirjoittaja pehmytpusu777 » 11. Marras 2014 23:05

Olen havainnut että kyse on "siitä ei puhuta" -uskonnosta.. Eli tiedon jonkun olevan VL-uskoinen, saa yleensä tietää joltain muulta, kuin siltä ihmiseltä itseltään. Ja jos kysyykin yleensä vastaus tulee hyvin välttelevään sävyyn. Oliko niin että VL-uskossa ei julisteta Evankeliumia "kaikille kansoille" vaan kasvatetaan vaan oman perheen jäsenet siihen uskoon + ulkopuolisille ei asiasta puhuta..he tosin ovat aina alemmassa asemassa ja heitä kophdellaan huonommin kuin "omia"..
pehmytpusu777
 

Re: Millaista oikein on Vanhoillis-lestadiolaisuus?

ViestiKirjoittaja Leea » 11. Marras 2014 23:37

Vanhoillislestadiolaiset hyvin harvoin haluavat puhua uskonasioista liikkeen ulkopuolisille tai jos heidän kanssaan yrittää puhua Jeesuksesta niin se on todella hankalaa (voi olla toki poikkeuksiakin). Muutama kaveri kuuluu kyseiseen liikkeeseen ja kun heille kerroin aikoinaan uskoontulostani, niin tuli hyvin selväksi heidän mielipiteensä.
Vanhoillislestadiolaiset eivät käsittääkseni usko että Jeesus voi suoraan antaa ihmiselle synnit anteeksi. Tarvitaan toinen VL suorittamaan ns. synninpäästö. Vanhoillislestadiolaiset pitävät myös omaa liikettään Jumalan valtakuntana ja monesti tuntuukin että heidän uskonsa perustuu siihen että uskotaan siihen yhteisöön. Kirkolliseen vauvakasteeseen luottaminen kuuluu myös tähän liikkeeseen.
Leea
 
Viestit: 187
Liittynyt: 13. Syys 2012 14:16

Re: Millaista oikein on Vanhoillis-lestadiolaisuus?

ViestiKirjoittaja JHK » 12. Marras 2014 00:28

Mormoonit, jehovantodistajat ja katolilaiset itseasiassa ajattelevat aivan samalla tavalla: heidän yhteisönsä on välttämätön Jumalan armon ja pelastuksen välittäjä. Siten yhteisöstä tulee ikään kuin toinen kristus - antikristus.

Extra ecclesia nulla salus - kirkon (seurakunnan) ulkopuolella ei ole pelastusta. Tämä on katolilaisuuden piirissä ajateltu siten, että ilman kirkon apua pelastuminen ei ole mahdollista: tarvitaan pappien messu-uhrit, synninpäästöt ja voitelut.
JHK
 

Re: Millaista oikein on Vanhoillis-lestadiolaisuus?

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 12. Marras 2014 09:57

Minä vierastan aina tällaisia yleistyksiä, että mormonit, Jehovan todistajat ja katoliset jotain... Nämäkin ryhmät varmasti sisältävät niin sanotusti monenlaista ainesta, eli ajattelultaan hyvinkin erilaisia ihmisiä. En kylläkään tunne henkilökohtaisesti yhtään mormonia, mutta tunnen ainakin yhden Jehovan todistajan, joka ei ajattele pelastuksen olevan riippuvainen kuulumisesta Jehovan todistajiin. Tunnen myös ainakin yhden katolisen, joka ei ajattele katolisen kirkon omistavan pelastusta. Tietenkin näiden uskonnollisten yhteisöjen virallinen oppi voi olla jotain, mutta kaikki jäsenet eivät välttämättä ole virallisen opin kannalla. Kyllä minä ainakin säilytän osittain omat ajatukseni, vaikka ne olisivatkin eriävät sen porukan kanssa, jonka kanssa yhteen kokoonnun.
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Millaista oikein on Vanhoillis-lestadiolaisuus?

ViestiKirjoittaja JHK » 12. Marras 2014 18:06

Kuten totesit, näissä tapauksissa kyseiset henkilöt uskovat vastoin järjestönsä ilmaistua virallista kantaa. Yleistykset ovat vaarallisia, mutta on mahdoton puhua ilman yleistyksiä. Mormonismista saatoin jopa tulla puhuneeksi vastoin totuutta. Taitaa itseasiassa olla niin että harva jäsen missään tunnustuskunnassa uskoo aivan kaikkea tunnustuskunnan virallista oppia. Henk.koht. mielipiteeni onkin että erinäiset yhteiset tunnustukset kannattaisi pitää erittäin suppeina. Olen kuullut helluntaiseurakunnasta, jonka tunnustus on kutakuinkin "seurakunnan oppi perustuu raamattuun". Se antaa paljon tilaa liikkua suuntaan ja toiseen, hyvässä ja pahassa.
JHK
 

Re: Millaista oikein on Vanhoillis-lestadiolaisuus?

ViestiKirjoittaja pehmytpusu777 » 13. Marras 2014 00:18

Mitä jos VL-yrittäjä pitää varastossaan alkoholi-baarimainontatuotteita? Jos RY saisi tietää tuon (k.o henkilö pystyy salaamaan asian koska asuu yli 700km päässä itse sieltä missä on yrityksensä) luulen että jos saisivat sen tietää, ois edessä srk:erottaminen.. :?: :?:
pehmytpusu777
 

Re: Millaista oikein on Vanhoillis-lestadiolaisuus?

ViestiKirjoittaja Leea » 13. Marras 2014 23:18

Yleistämiseltä ei oikeastaan voi välttyä. Jos ihminen kuuluu tällaiseen liikkeeseen, usein hyväksyy ne säännöt mitä kyseinen liike opettaa, varsinkin tiukemmissa liikkeissä kuten esim. vanhoillislestadiolaisuudessa. Joissakin tietyissä syntikysymyksissä saatetaan olla nykyään eri mieltä, mutta hyvin monet kyllä nojautuvat tuohon epäraamatulliseen pelastumisoppiin. Valitettavasti vanhoillislestadiolaisista näkyy ulkoinen uskonnollisuus mutta Jeesuksen tunteminen on sitten toinen juttu.

Olen useasti ollut huolissani uskonnollisuudesta ja siitä miten se sitoo ihmistä. Koko elämä saatetaan kuulua liikkeeseen ja omalla sääntöjen noudattamisella ollaan kelpo yhteisön jäsen. Mutta sitten se tärkein eli uudestisyntymistä ylhäältä ei tapahdu, eikä ihminen tunne Jeesusta henkilökohtaisesti. Ei viitsitä itse lukea Raamattua, tosin VL-liikkeessä aikoinaan rivijäsenet eivät edes saaneet lukea Raamattua tai ainakaan sitä ei suositeltu. Seurakunnan johtajilla on suuri auktoriteetti ja harvoin halutaan kyseenalaistaa yhteisön johdon päätöksiä.
Meidän uudestisyntyneiden olisi hyvä uskaltaa varoittaa näistä harhaopeista. Emme voi vain hyssytellä näitä asioita tai jäädä pelkästään siihen ajatukseen, että kyllä näissä liikkeissä saattaa olla muutamia eri tavalla ajattelevia ihmisiä. Ehkä voi olla joitakin, mutta suurin osa on ilman Raamatullista uskoontuloa. Jeesus haluaa vapauttaa ihmiset myös uskonnollisesta orjuudesta.

Valitettavasti VL-liikkeestä tulee itselleni mieleen seuraavat kohdat:

Mutta hän sanoi heille: "Oikein Esaias on ennustanut teistä, ulkokullatuista, niinkuin kirjoitettu on: 'Tämä kansa kunnioittaa minua huulillaan, mutta heidän sydämensä on minusta kaukana; mutta turhaan he palvelevat minua opettaen oppeja, jotka ovat ihmiskäskyjä'. Te hylkäätte Jumalan käskyn ja noudatatte ihmisten perinnäissääntöä."
Mark. 7:6-8

Mutta voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun suljette taivasten valtakunnan ihmisiltä! Sillä itse te ette mene sisälle, ettekä salli meneväisten sisälle mennä.
Matt. 23:13

He sitovat kokoon raskaita ja vaikeasti kannettavia taakkoja ja panevat ne ihmisten hartioille, mutta itse he eivät tahdo niitä sormellaankaan liikuttaa.
Matt. 23:4
Leea
 
Viestit: 187
Liittynyt: 13. Syys 2012 14:16

Re: Millaista oikein on Vanhoillis-lestadiolaisuus?

ViestiKirjoittaja pehmytpusu777 » 05. Maalis 2016 12:23

Kuulin joskus radiodeillä, että lestadiolainen kastaa sylivauvat, ei siksi, että kasteessa tapahtuisi Jumalan lapseksi tuleminen, vaan että vauva on jo Jumalan lapsi, koska on syntynyt lestadiolais perheeseen. Tässä on luettu jotenkin väärin jae "pelastuva lastensynnyttämisen kautta , ja unohdetaan jae "mikä lihasta syntynyt, on liha" jotkut tunnistavat lestadiolais sukuja sukunimen mukaan ja kun noita nimiä seurasi. . On kuin he olisivat soluttautuneena aivan joka puolella. . Liikemiehiä, päättäjiä, korkeissa viroissa olevia. .
pehmytpusu777
 

Re: Millaista oikein on Vanhoillis-lestadiolaisuus?

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 05. Maalis 2016 14:04

Lestadiolaisuus uskontona on aina korostanut myös sellaista ahkeruutta tämän maailman töissä ja toimissa. Voi olla, että tämä korostus on osaltaan vaikuttanut siihen, että lestadiolaissuvuista on moni pötkinyt maallisissa töissään pitkälle. Ja täytyyhän siinä vähän tuohta tienata jos aikoo elättää sellaiset kymmenen pikkuista :D
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Millaista oikein on Vanhoillis-lestadiolaisuus?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 07. Elo 2018 16:07

*
Tätä linkkiä lukiessani minun tuli sääliksi sitä naista.

Hannan mukaan esikoislestadiolaispiireissä nainen ei saa tehdä rikosilmoitusta, jos mies on väkivaltainen tai makaa hänet väkisin. Tai jos kuulee, että lasta käytetään hyväksi tai pahoinpidellään. Hän sanoo tietävänsä, että uskovaisten piirissä tapahtuu insestiä ja pedofiliaa. ”Lastensuojeluun ei näitä asioita saisi mennä kertomaan. Lastensuojelulakikin kun on saatanasta.” :o :shock: :?

Kieltääkö lestadiolainen oppi ilmoittamasta poliisille ja lastensuojeluun? :shock: :?

Itsensä kieltäminen lestadiolaisen opin puolelta on aika tiukempi, joka tapahtuu omassa lihassa ilman Pyhän Hengen työtä ja apua, kukaan ei varmaan kestä sitä enää.

https://seura.fi/ihmiset/selviytyjat/seitseman-lasta-kymmenen-vuotta-esikoislestadiolaisen-miehen-vaimona-riitti-hannalle-avioeron-jalkeinen-terapia-vie-vuosia/?shared=1717906-dc71a122-999

Täysin järketöntä se lestadiolainen oppi on! :thumbdown:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 35 vierailijaa

cron