Käännynnäinen

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Käännynnäinen

ViestiKirjoittaja Lumina* » 19. Elo 2011 12:44

Pakko aloittaa ihan oma juttunsa päivän polttavasta aiheesta..käännynnäinen.Tänään oli yks yllättävä hetki tämän asian tiimoilta.

Yleensä kun oon kuullu uskovien keskuudes sanan käännynnäinen, niin siinä on ollu jotenkin semmonen negatiivinen sävy, että on tullu tunne ,ovatko uskovia ollenkaan.Ja muistan yks päivä heittäneeni täällä kysymyksen jonkin ketjuun että "miten tehdään käännynnäisiä,pakottamallako"?,sen kummemmin ymmärtämätte itse asiaa ja edes vaivautua tutkimaan että mikä se oikein on ja mitä tarkoittaa??

Ap. t. 6:5
Ja se puhe kelpasi kaikelle joukolle; ja he valitsivat Stefanuksen, miehen, joka oli täynnä uskoa ja Pyhää Henkeä, ja Filippuksen ja Prokoruksen ja Nikanorin ja Timonin ja Parmenaan ja Nikolauksen, antiokialaisen käännynnäisen,

mä en ollu ikinä huomannu tuota että Nikolaus oli käännynnäinen ja jäin ihmettelemään että miksi siitä asiasta puhutaan negatiiviseen sävyyn kun näittenkin joukossa oli semmonen ja Jumalan Sana menestyi ja opetuslasten luku lisääntyi ym.

No sitten kattoin tuon Matt. 23:15
Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te kierrätte meret ja mantereet tehdäksenne yhden käännynnäisen; ja kun joku on siksi tullut, niin teette hänestä helvetin lapsen, kahta vertaa pahemman, kuin te itse olette!

Tässä nämä tekivät käännynnäisen ja hänestä pahemman jne.

Sitten löysin vielä tämmösen kohdan:

Ap. t. 13:43
Kun synagoogasta hajaannuttiin, seurasivat monet juutalaiset ja jumalaapelkääväiset käännynnäiset Paavalia ja Barnabasta, jotka puhuivat heille ja kehoittivat heitä pysymään Jumalan armossa.

Tarvitaan syvällistä opetusta tähän käännynnäisasiaan...onko käännynnäinen uskovainen ja mitä jos joku luulee/pelkää olevansa käännynnäinen? :)
Lumina*
 

Re: Käännynnäinen

ViestiKirjoittaja Hessu » 19. Elo 2011 12:59

Sana käännynnäinen ei sinänsä ole mitenkään negatiivinen, mutta nykyään sitä käytetään usein sellaisista ihmisistä jotka omaksuvat uskonnollisuuden mutta eivät kuitenkaan tosissaan sydämestään seuraa Jeesusta.
Hessu
 

Re: Käännynnäinen

ViestiKirjoittaja PetriFB » 19. Elo 2011 13:15

Juutalaiset rabbit tekivät erotuksen kahdenlaisista pakana käännynnäisistä. Ensin oli vanhurskauden käännynnäiset, jotka oli ympärileikattu ja he pitivät koko Mooseksen lain sen kaikkine vaatimuksineen. Toinen ryhmä pakana käännynnäisiä olivat sellaisia, jotka eivät ympärileikkauttaneet itseään eivätkä pitäneet koko lakia, vaan osia siitä.

Uusi testamentti puhuu myös kahdesta erilaisista käännynnäistä, toiset ovat Jumalaa pelkääväisiä pakanauskovia, jotka uskovat Herraan Jeesukseen.

Toiset olivat juutalaisia käännynnäisiä, jotka kääntyivät pois todellisesta totuudesta ja he seurasivat kirjanoppineiden ja fariseusten uskonnollisia perinnäissääntöjä, joiden opetus oli monin paikoin vastoin Jumalan sanan opetusta.

Heidän oppinsa oli niin vastoin Jumalan sanaa, että Jeesus heidän tekevänsä itselleen käännynnäisiä, josta tulee helvetin lapsia.

Herralle Jeesukselle Jumalan sanaa vastaan olevat uskonnolliset perinnäissäännöt olivat kauhistus, joiden kautta ihmisiä eksytetään iankaikkiseen kadotukseen.

Tätä seuraavaa saa tutkia ja koetella. On siis olemassa uskovia, jotka ovat kääntyneet uskomaan Jumalaan kuten Raamattu sanoo ja on ihmisiä jotka ovat kääntyneet uskomaan uskonnollisia perinteitä (vääriä uskomuksia, katolinen kirkko, uskontojen opit, epäraamatulliset lahkot kuten Jehovan todistajat jne.), jotka kuitenkin ovat matkalla kadotukseen.

Käännynäisen ero on siis siinä mihin ja miten hän uskoo. Uskooko Raamatun Jumalaan Raamatun mukaisesti vai ei tai uskooko johonkin muuhun.

Oikea käännynnäinen uskoo Herraan Jeesukseen niin kuin Raamattu sanoo ja väärä käännynnäinen ei usko Raamatun sanaan, vaikka usein he niin luulevat.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Käännynnäinen

ViestiKirjoittaja Jukka-Pekka » 19. Elo 2011 14:25

PetriFB kirjoitti:Juutalaiset rabbit tekivät erotuksen kahdenlaisista pakana käännynnäisistä. Ensin oli vanhurskauden käännynnäiset, jotka oli ympärileikattu ja he pitivät koko Mooseksen lain sen kaikkine vaatimuksineen. Toinen ryhmä pakana käännynnäisiä olivat sellaisia, jotka eivät ympärileikkauttaneet itseään eivätkä pitäneet koko lakia, vaan osia siitä.

Uusi testamentti puhuu myös kahdesta erilaisista käännynnäistä, toiset ovat Jumalaa pelkääväisiä pakanauskovia, jotka uskovat Herraan Jeesukseen.

Toiset olivat juutalaisia käännynnäisiä, jotka kääntyivät pois todellisesta totuudesta ja he seurasivat kirjanoppineiden ja fariseusten uskonnollisia perinnäissääntöjä, joiden opetus oli monin paikoin vastoin Jumalan sanan opetusta.

Heidän oppinsa oli niin vastoin Jumalan sanaa, että Jeesus heidän tekevänsä itselleen käännynnäisiä, josta tulee helvetin lapsia.

Herralle Jeesukselle Jumalan sanaa vastaan olevat uskonnolliset perinnäissäännöt olivat kauhistus, joiden kautta ihmisiä eksytetään iankaikkiseen kadotukseen.

Tätä seuraavaa saa tutkia ja koetella. On siis olemassa uskovia, jotka ovat kääntyneet uskomaan Jumalaan kuten Raamattu sanoo ja on ihmisiä jotka ovat kääntyneet uskomaan uskonnollisia perinteitä (vääriä uskomuksia, katolinen kirkko, uskontojen opit, epäraamatulliset lahkot kuten Jehovan todistajat jne.), jotka kuitenkin ovat matkalla kadotukseen.

Käännynäisen ero on siis siinä mihin ja miten hän uskoo. Uskooko Raamatun Jumalaan Raamatun mukaisesti vai ei tai uskooko johonkin muuhun.

Oikea käännynnäinen uskoo Herraan Jeesukseen niin kuin Raamattu sanoo ja väärä käännynnäinen ei usko Raamatun sanaan, vaikka usein he niin luulevat.


:amen4:

Erityisesti tuo viimeinen lause on tärkeä. Raamattu puhuu kääntymisestä eri yhteyksissä. Itse sain vähän noottia eräältä henkilöltä (ei täältä foorumilta), kun minusta sana uskovainen on oikea sana käyttää heistä, jotka ovat tehneet parannuksen syntien anteeksi saamiseksi. Hänen mielestään opetuslapsi, oppilas olisi ollut parempi nimitys, ja siinä asiayhteydessä, missä hän sen julkitoi, niin näinhän olikin. En kuvaa nyt kuitenkaan enempää asiayhteyttä. Sanassa käännynnäinen ei sinänsä ole mitään negatiiviselta kalskahtavaa, kunhan ymmärtää, mistä on kyse kääntymisessä raamatullisessa mielessä. Harvemmin minä olen kuullut veljistä, sisarista Herrassa käytettävän nimeä käännynnäinen. Mutta kuten kirjoitin, Raamatussa puhutaan kääntymisestä. Otan yhden esimerkin:

Apt.3:19 "Tehkää siis parannus ja kääntykää, että teidän syntinne pyyhittäisiin pois." Kun siis tekee parannuksen ja nöyrtyen kääntyy Jumalan puoleen tunnustamaan syntinsä, Jumala armahtaa ja vanhurskauttaa syntisen. Tuosta sanasta kääntykää, voi tulla sitten nimitys käännynnäinen positiivisessa mielessä = uskova =kristitty = opetuslapsi...pääasia, että on pelastunut :) ja kilvoittelu uskossa pysymisessä alkaa.

Rauhaa kaikille sisarille ja veljille Herrassamme Jeesuksessa Kristuksessa :hearts:
Jes.35:8 "Ja siellä on oleva valtatie, ja sen nimi on "pyhä tie": sitä ei kulje saastainen; se on heitä itseänsä varten. Joka sitä tietä kulkee, ei eksy - eivät hullutkaan."
Jukka-Pekka
 
Viestit: 534
Liittynyt: 18. Marras 2010 17:30

Re: Käännynnäinen

ViestiKirjoittaja Lumina* » 19. Elo 2011 14:57

Ei oo totta :cry: ...onnistuin kadottamaan suht pitkän kirjoituksen jonka kirjoitin aamullisesta tapahtumasta josta tää sai alkunsa :cry: Nyt ottaa pattiin tosi paljon :x Täytyy hetken rauhoittua jos jaksais ottaa illemmalla uuusiksi :think2:
Lumina*
 

Re: Käännynnäinen

ViestiKirjoittaja Lumina* » 19. Elo 2011 20:55

No niin..otampas uusiksi!

Joku aika sitten sovittiin erään sisaren kans, että nähdään jonain aamuna ja rukoillaan yhdes kun harvemmin se mahdollisuus on ja hän heitti sitten erään asian rukousaiheeksi jonka on saanut sydämmelleen.

Tänä aamuna ennenkö lähdin hänen luokseen,menin Jumalan eteen polvilleni rukoilemaan ja samalla pyytämään jotain rohkaisua tai vahvistusta tai Sananpaikkaa,mikä Herran tahto olis ja olisko jotain "viemistä" mukaan mahdollisesti.

Avasin sitten Raamatun ja otin ihan sattuman varaisesti jälleen paikan ja jämähdin ensin tuohon ap 6 kohtaan että siellä oli mukana käännynnäinen mies Nikolaus ja ihmettelin että miten en oo sitä ennemmin huomannu.

Sitten kun otin hakusanalla nuo pari muuta paikkaa jotka laitoin tuohon aloitukseen, niin ajattelin että on kaksi tietä jolla käännynnäinen voidaan joko viedä kirjanoppineisuden kautta pahempaan tai Jumalan armon kautta Jumalan tuntemiseen.

Lähdin sitten sisaren luo ja ajattelin että, no eipä mulla nyt ollutkaan mitään siihen hänen rukousaiheeseensa valaistusta ja tämä asia ei koskettanut mitenkään sitä mitä meidän piti rukoilla.

Aloin kuitenkin hälle kertoa että pähkäilin tuon käännynnäisasian kans ja miten se mulle avutui,Hän kattoi mua silmät pyöreänä ja sanoi että kun hän on just sen asian kans ollu tuumingeis ja otti ihan käden ulottuviltaan vihkosen josta luki näistä asioista ihmisistä jotka on tullu Jumalan luo mutta ei oo kokenut synnintuntoa vaan jonku kahleen tai taakan painamana halunnu tulla, mutta ei oo päässy vapaaksi ja nyt kokee etteikö ookkaan uudestisyntyny vaan käännynnäinen kun ei oo ollu synnintuntoa.

Saatiin kantaa kaikki asiat Jumalan eteen ja jättää ne Hänelle.

Meillä oli tosi hyvä juttu ja rukoushetki ja oltiin ihmeissään siitä että asiat johdattui näin :) Kun tulin kotia niin olin niin ilahtunut asiasta ja lauloin vaan laulua Tule kaikeksi mulle Herra Jeesus,rukous tää hiljainen on sydänten....sinä kyllä näet sen olen lammas viluinen :) :hearts: :musics:
Lumina*
 

Re: Käännynnäinen

ViestiKirjoittaja Lumina* » 19. Elo 2011 21:13

Siis Paavali ja Barnabas kehoittivat Jumalaa pelkääväisiä käännynnäisiä pysymään Jumalan armossa.Kirjanoppineet olisivat mielellään lukeneet heille vähän lakia ja vaatineet toimimaan siten vaikka ei ollut mahdollista???
Lumina*
 

Re: Käännynnäinen

ViestiKirjoittaja Mallu » 19. Elo 2011 22:21

Niin tosiaan,minä olen se sisar,jota Lumina kävi aamulla tapaamassa.Ensin se meinas mennä mönkään kun tuli pieniä järjestelyjuttuja ja ajateltiin siirtää tätä sovittua rukous ja juttelu tuokiota.Mutta tuli vain tunne,että pitää sittenkin rukoilla,kun on ajankohtainen asia ja siihen tarvisisi rukousta ja Jumalan johdatusta.Tämä oli ihan oma asia erikseen.Mulla oli mielessä tämä toinenkin aihe...

Mulla oli valmiina vihossa otteita kirjasta,jota olen täs lueskellut.Lumina alkoi puhua siitä "käännynnäisestä"
tosiaan kuuntelin silmät pöyreänä :shock: että vähän saman suuntaisia mietteitä mulla on ollut ja en ole sitä kehdannut/kautta kerinnyt keltään kysyä.En tiedä ymmärränkö täysin tuon "käännynnäisen" .

Miten auttaa sellaista ihmistä,joka on elämänsä elänyt olemuksellisesti "häpeätilassa",joka on lähtenyt jo sieltä lapsuudesta.Taustalla on huonnommuuden tunne,riittämättömyys,pelot,vaikeat tunnesuhteet,moitituksi tuleminen ja etäiset välit vanhempiinsa.Sellaiset olosuhteet jotka ovat omiaan luomaan ihmiselle "häpeäidentiteetin".Sitten kun tällainen ihminen hakeutuu Jeesuksen luo ja tekee uskonratkaisun,jotta pääsisi vapaaksi,mutta ei koe oikeastaan "synnintuntoa",ei koe sisimmässään että olisi tehnyt mitään sellaista pahaa,joka vaatisi "anteeksiantoa".Raamatusta lukemalla tämäkin kyllä selviää,että jokainen ihminen on syntiä tehnyt ja on Jumalan armoa vailla.Onko auttava elementti anteeksiantamus,jossa hänen "olemistilansa" "annetaan anteeksi".

Kuinka tällainen ihminen pääsee uskossaan eteenpäin,kun edelleen kantaa "taakkaansa".Onko niin,että sellainen ihminen,joka tulee Jeesuksen luo syntikuormansa painamana ja hän saa kokea anteeksantamuksen armon,niin sellaisen on helpompi päästä uskossaan eteenpäin kun "häpeäidentiteetin" omaava.Onko niin että seurakunnissa pyritään vapauttamaan ihmisiä syyllisyydestä,mutta häpeä on jäänyt syrjään :?:

Tällaista pähkäilyä mulla...

Niin ja kiitos Luminalle juttelu ja rukoustuokiosta,jännä huomata kuinka Jumala toimii :D
Mallu
 

Re: Käännynnäinen

ViestiKirjoittaja Mallu » 21. Elo 2011 21:20

Eipä tänne ole paljoa kukaan kommentoinut,mutta lisään itse sen verran,että en tiedä miksi yleensä kirjoitin tästä aiheesta eli "häpeästä".Häpeääkin on kahdenlaista,häpeää johon on tavallaan syyllinen eli tekojen kautta ja sitten häpeää mikä ei tule tavallaan omista teoista,eikä koe olevansa "syyllinen mihinkään,omistaa vain sellaisen "häpeäidentiteetin".Näitä voi olla joskus vaikea erottaa toisista.Mulle tuli heti kirjoituksen jälkeen sellainen outo olo,että miksi menin kirjoittamaan :? itse häpeäidentiteetin omaavana olen saanut kuitenkin eheytystä tällä alueella.Tämä kokemus on ollut mulle todella tärkeä ja aina kun sitä ajattelen ja useinkin kun vihollinen haluaa mua lannistaa ja ottaa tämän kokemuksen multa pois,alan vain kiittää Jeesusta,mulle tulee valtavan kiitollinen olo.Saan uskossa turvautua Jeesuksen armoon tässäkin asiassa.Tämän samaisen ihmisen kautta on tullut se suurin "häpeä" ja Jeesus on parantanut haavoja niin, että tilalle on tullut täydellinen anteeksianto,rakkaus ja ikävä.Ehkä tämä tapaus on alkua sille,että jonain päivänä olen täysin vapaa kaikesta häpeästä.Tuon kirjoituksen jälkeen tuli kuitenkin tunne,että en halua katsoa taakseni,vaan kiittää siitä mitä Jeesus on jo tehnyt ja että tämä kokemus ei raukea tyhjiin.Mutta jospa se eka kirjoitukseni oli jotakin toista varten,kenties :)
Mallu
 

Re: Käännynnäinen

ViestiKirjoittaja PetriFB » 21. Elo 2011 21:24

Mallu kirjoitti:Eipä tänne ole paljoa kukaan kommentoinut,mutta lisään itse sen verran,että en tiedä miksi yleensä kirjoitin tästä aiheesta eli "häpeästä".Häpeääkin on kahdenlaista,häpeää johon on tavallaan syyllinen eli tekojen kautta ja sitten häpeää mikä ei tule tavallaan omista teoista,eikä koe olevansa "syyllinen mihinkään,omistaa vain sellaisen "häpeäidentiteetin".Näitä voi olla joskus vaikea erottaa toisista.Mulle tuli heti kirjoituksen jälkeen sellainen outo olo,että miksi menin kirjoittamaan :? itse häpeäidentiteetin omaavana olen saanut kuitenkin eheytystä tällä alueella.Tämä kokemus on ollut mulle todella tärkeä ja aina kun sitä ajattelen ja useinkin kun vihollinen haluaa mua lannistaa ja ottaa tämän kokemuksen multa pois,alan vain kiittää Jeesusta,mulle tulee valtavan kiitollinen olo.Saan uskossa turvautua Jeesuksen armoon tässäkin asiassa.Tämän samaisen ihmisen kautta on tullut se suurin "häpeä" ja Jeesus on parantanut haavoja niin, että tilalle on tullut täydellinen anteeksianto,rakkaus ja ikävä.Ehkä tämä tapaus on alkua sille,että jonain päivänä olen täysin vapaa kaikesta häpeästä.Tuon kirjoituksen jälkeen tuli kuitenkin tunne,että en halua katsoa taakseni,vaan kiittää siitä mitä Jeesus on jo tehnyt ja että tämä kokemus ei raukea tyhjiin.Mutta jospa se eka kirjoitukseni oli jotakin toista varten,kenties :)


Ihan hyvä kun kirjoitit kirjoituksesi siinä oli paljon hyvää asiaa.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 38 vierailijaa

cron