Paavali lähetti kirjeen Korinton seurakunnalle. Kirjeessään hän heti aluksi tervehdysten jälkeen kiittää Jumalaa Hänen armostaan, koska korinttolaiset olivat rikastuneet Jeesuksessa Kristuksessa kaikessa puheessa ja tiedossa eikä heillä ollut puutetta missään armolahjassa. Paavali aloitti hyvillä asioilla kohteliaasti kunnes siirtyi ikävimpiin aiheisiin.
Kaikesta siitä huolimatta mitä korinttolaisilla oli, niin silti he olivat riitaantuneet keskenään seurakunnan sisällä eri puolueisiin. Seurakunnassa oli pöyhkeyttä, jonka kautta asetuttiin toinen toista vastaan. Tieto ja armolahjat eivät auttaneet Korinton seurakuntaa toimimaan siten kuin seurakunnan tulisi toimia. Korinton seurakunnan keskellä oli myös sellaista haureutta, jota ei Paavalin mukaan harjoitettu edes pakanain keskuudessa. Korinton seurakunnassa oli moni asia sekaisin ja epäkunnossa. Tähän Paavali puuttui totuuden rakkaudella sekä rakkaudella Jumalaa ja seurakuntaa kohtaan.
Korinton seurakunnalla ei ollut puutetta mistään armolahjasta, mutta heillä oli puutetta niiden oikeasta käytöstä, johon Paavali puuttui. Paavali opetti, Pyhä Henki jakaa lahjojaan itse kullekin niin kuin itse tahtoo. Hengen ilmoitus seurakunnassa annetaan yhteiseksi hyödyksi, josta kaikkien tuli rakentua. Korinttolaiskirjeestä käy ilmi, että seurakunnassa oli uskovia, jotka olivat paisuneet ja käyneet pöyhkeiksi armolahjojensa kanssa. Tämä sama vaara vaani myös meitä, sillä kenenkään liha ei ole toistaan parempi, vaan yhtä mätä ja syntinen. Korintossa oli myös vallalla sellaista käyttäytymistä, jossa armoitusten perusteella luokiteltiin uskovia paremmuusjärjestykseen. Armolahja ja armoitus ei ole palkinto ansioistamme, vaan Herran armoa. Armolahja annetaan armosta, ei ansiostamme. Armolahjojen tarkoitus on rakentaa seurakuntaa, eikä paisuttaa niiden kantajia. Tästä Paavali myös opetti. Paavali opetti, että Jumala antaa suuremman kunnian sille, jolta puuttuu enemmän kuin toisilta, ettei seurakunnassa olisi eripuraisuutta, vaan että jäsenet pitäisivät yhtäläistä huolta toinen toisestaan. 1 kor 12:25 oleva sana halvempiarvoinen on paha käännösvirhe, sillä hustereo tarkoittaa puutteenalaista, ei halvempiarvoista!
Paavali myös opettaa ettei kaikki ole apostoleja, profeettoja jne, eikä kaikilla ole profetoimisen armolahjaa eikä parantamisen armolahjoja jne. Paavali halusi saada korinttolaiset ymmärtämään, että kullakin on oma tehtävänsä ja lahjansa ja että olemme toisistamme ja toisten armoituksista riippuvaisia koskien yhteistä rakentumista. Näin ei kukaan voisi asettua pöyhkeillen toisiansa vastaan. Paavali kuitenkin opettaa, että tulee pyrkiä saamaan parhaita armolahjoja. Tällä Paavali tarkoitti että tulisi pyrkiä pyytämään seurakunnalle hyödyllisiä armoituksia, sillä ei mikään lahja ole toinen toistaan parempi, vaan jokainen armoitus tarvitsee rinnalleen toisia armoituksia, että yhteinen rakentuminen olisi mahdollisimman rikasta Kristuksessa. Armolahjat ovat annettu seurakunnalle yhteiseksi rakentumiseksi, siksi niitä on hyvä pyytää ja käyttää oikein seurakunnassa.
aavali opetti että ilman Jumalan rakkautta kaikki tieto, usko ja lahjat ovat hyödyttömiä. Koska tieto ja lahjat katoavat, mutta rakkaus ei katoa. Paavali opetti, että tärkein asia on tavoitella rakkautta ja hengellisyyttä, jonka seurauksena vain armolahjat voivat toimia oikein. Ilman rakkautta armolahjoista tulee ansiolahjoja, joilla kontrolloidaan, manipuloidaan, lyödään, pöyhkeillään sekä rikotaan seurakunta yhteyttä. Siksi Paavali painotti agape rakkauteen keskittymistä sekä hengellisyyden tavoittelemista, eli elämää Pyhässä Hengessä Jumalan tahdon mukaan, jonka jälkeen myös armolahjat toimivat seurakunnassa terveellä tavalla seurakuntaa rakentaen, ei rikkoen.
1 Piet 4:10 Palvelkaa toisianne, kukin sillä armolahjalla, minkä on saanut, Jumalan moninaisen armon hyvinä huoneenhaltijoina.
Seurakunnan tulee palvella toinen toisiaan armolahjojen kautta. Näin Jumalan hyvä ja moninainen armo pääsee tulemaan esille rikkaana ja yltäkylläisenä seurakuntaelämässä.
1 Kor 14: Tavoitelkaa rakkautta ja pyrkikää saamaan hengellisiä lahjoja, mutta varsinkin profetoimisen lahjaa.
Kreikan kielisessä Raamatussa on edellinen jae sanatarkasti näin:
Tavoitelkaa rakkautta ja kaivatkaa hengellisiä enemmän jotta profetoisitte.
Jumalan sana opettaa meitä tavoittelemaan rakkautta ja hengellisyyttä jos näissä suostumme kasvamaan, niin silloin myös armolahjatkin toimivat terveellä tavalla seurakunnan keskellä.
Orthodox Jewish Brit Chadasha kääntää myös hyvin 1Co 14:1 Pursue ahavah (agape), and eagerly desire the things of Ruach Hakodesh (matnot haRuach Hakodesh), and especially that you may speak forth a dvar hanevu’ah (word of prophecy).
Paavali painotti Agape rakkauteen keskittymistä sekä hengellisyyden tavoittelemista (elämää Pyhässä Hengessä), jonka jälkeen myös armolahjat toimivat seurakunnassa terveellä tavalla seurakuntaa rakentaen, ei rikkoen. Sitten eräs oma huomioni, jonka ovat myös monet muutkin huomanneet. Väärää armolahja opetusta on sellainen, jossa väheksytään armolahjoja ja usein väheksyjä on sellainen, joka kokee tämän alueen vieraaksi itselleen. Samoin myös väärää armolahja opetusta on sellainen, jossa jonkun tietyn armolahjan omaava asettaa oman lahjansa muita lahjoja ylemmäksi ja pakottaa muutkin hyväksymään sen tärkeyden, eli hän lyö lahjallaan muita eikä rakenna.
Room 6:23 Sillä synnin palkka on kuolema, mutta Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme.
Tärkein armolahja on pelastus ja iankaikkinen elämä Jeesuksessa Kristuksessa. Tästä armolahjasta kuulee harvoin opetusta, että se on armolahja. Tämä on kuitenkin tärkein lahjoista, sillä ilman tätä lahjaa ei ihminen voi pelastua. Jokaisella Jeesuksen opetuslapsella on siis ainakin yksi ja kaikkein tärkein armolahja. Toki armolahjoja voi olla myös enemmän kuin yksi ja näin on myös Jumalan tahto.
Tässä ketjussa on siis tarkoitus käsitellä armolahjoja. Tämä oli vain alustus aiheeseen.