Armolahjoista

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Armolahjoista

ViestiKirjoittaja PetriFB » 09. Elo 2011 19:13

Paavali lähetti kirjeen Korinton seurakunnalle. Kirjeessään hän heti aluksi tervehdysten jälkeen kiittää Jumalaa Hänen armostaan, koska korinttolaiset olivat rikastuneet Jeesuksessa Kristuksessa kaikessa puheessa ja tiedossa eikä heillä ollut puutetta missään armolahjassa. Paavali aloitti hyvillä asioilla kohteliaasti kunnes siirtyi ikävimpiin aiheisiin.

Kaikesta siitä huolimatta mitä korinttolaisilla oli, niin silti he olivat riitaantuneet keskenään seurakunnan sisällä eri puolueisiin. Seurakunnassa oli pöyhkeyttä, jonka kautta asetuttiin toinen toista vastaan. Tieto ja armolahjat eivät auttaneet Korinton seurakuntaa toimimaan siten kuin seurakunnan tulisi toimia. Korinton seurakunnan keskellä oli myös sellaista haureutta, jota ei Paavalin mukaan harjoitettu edes pakanain keskuudessa. Korinton seurakunnassa oli moni asia sekaisin ja epäkunnossa. Tähän Paavali puuttui totuuden rakkaudella sekä rakkaudella Jumalaa ja seurakuntaa kohtaan.

Korinton seurakunnalla ei ollut puutetta mistään armolahjasta, mutta heillä oli puutetta niiden oikeasta käytöstä, johon Paavali puuttui. Paavali opetti, Pyhä Henki jakaa lahjojaan itse kullekin niin kuin itse tahtoo. Hengen ilmoitus seurakunnassa annetaan yhteiseksi hyödyksi, josta kaikkien tuli rakentua. Korinttolaiskirjeestä käy ilmi, että seurakunnassa oli uskovia, jotka olivat paisuneet ja käyneet pöyhkeiksi armolahjojensa kanssa. Tämä sama vaara vaani myös meitä, sillä kenenkään liha ei ole toistaan parempi, vaan yhtä mätä ja syntinen. Korintossa oli myös vallalla sellaista käyttäytymistä, jossa armoitusten perusteella luokiteltiin uskovia paremmuusjärjestykseen. Armolahja ja armoitus ei ole palkinto ansioistamme, vaan Herran armoa. Armolahja annetaan armosta, ei ansiostamme. Armolahjojen tarkoitus on rakentaa seurakuntaa, eikä paisuttaa niiden kantajia. Tästä Paavali myös opetti. Paavali opetti, että Jumala antaa suuremman kunnian sille, jolta puuttuu enemmän kuin toisilta, ettei seurakunnassa olisi eripuraisuutta, vaan että jäsenet pitäisivät yhtäläistä huolta toinen toisestaan. 1 kor 12:25 oleva sana halvempiarvoinen on paha käännösvirhe, sillä hustereo tarkoittaa puutteenalaista, ei halvempiarvoista!

Paavali myös opettaa ettei kaikki ole apostoleja, profeettoja jne, eikä kaikilla ole profetoimisen armolahjaa eikä parantamisen armolahjoja jne. Paavali halusi saada korinttolaiset ymmärtämään, että kullakin on oma tehtävänsä ja lahjansa ja että olemme toisistamme ja toisten armoituksista riippuvaisia koskien yhteistä rakentumista. Näin ei kukaan voisi asettua pöyhkeillen toisiansa vastaan. Paavali kuitenkin opettaa, että tulee pyrkiä saamaan parhaita armolahjoja. Tällä Paavali tarkoitti että tulisi pyrkiä pyytämään seurakunnalle hyödyllisiä armoituksia, sillä ei mikään lahja ole toinen toistaan parempi, vaan jokainen armoitus tarvitsee rinnalleen toisia armoituksia, että yhteinen rakentuminen olisi mahdollisimman rikasta Kristuksessa. Armolahjat ovat annettu seurakunnalle yhteiseksi rakentumiseksi, siksi niitä on hyvä pyytää ja käyttää oikein seurakunnassa.

aavali opetti että ilman Jumalan rakkautta kaikki tieto, usko ja lahjat ovat hyödyttömiä. Koska tieto ja lahjat katoavat, mutta rakkaus ei katoa. Paavali opetti, että tärkein asia on tavoitella rakkautta ja hengellisyyttä, jonka seurauksena vain armolahjat voivat toimia oikein. Ilman rakkautta armolahjoista tulee ansiolahjoja, joilla kontrolloidaan, manipuloidaan, lyödään, pöyhkeillään sekä rikotaan seurakunta yhteyttä. Siksi Paavali painotti agape rakkauteen keskittymistä sekä hengellisyyden tavoittelemista, eli elämää Pyhässä Hengessä Jumalan tahdon mukaan, jonka jälkeen myös armolahjat toimivat seurakunnassa terveellä tavalla seurakuntaa rakentaen, ei rikkoen.

1 Piet 4:10 Palvelkaa toisianne, kukin sillä armolahjalla, minkä on saanut, Jumalan moninaisen armon hyvinä huoneenhaltijoina.

Seurakunnan tulee palvella toinen toisiaan armolahjojen kautta. Näin Jumalan hyvä ja moninainen armo pääsee tulemaan esille rikkaana ja yltäkylläisenä seurakuntaelämässä.

1 Kor 14: Tavoitelkaa rakkautta ja pyrkikää saamaan hengellisiä lahjoja, mutta varsinkin profetoimisen lahjaa.

Kreikan kielisessä Raamatussa on edellinen jae sanatarkasti näin:

Tavoitelkaa rakkautta ja kaivatkaa hengellisiä enemmän jotta profetoisitte.

Jumalan sana opettaa meitä tavoittelemaan rakkautta ja hengellisyyttä jos näissä suostumme kasvamaan, niin silloin myös armolahjatkin toimivat terveellä tavalla seurakunnan keskellä.

Orthodox Jewish Brit Chadasha kääntää myös hyvin 1Co 14:1 Pursue ahavah (agape), and eagerly desire the things of Ruach Hakodesh (matnot haRuach Hakodesh), and especially that you may speak forth a dvar hanevu’ah (word of prophecy).

Paavali painotti Agape rakkauteen keskittymistä sekä hengellisyyden tavoittelemista (elämää Pyhässä Hengessä), jonka jälkeen myös armolahjat toimivat seurakunnassa terveellä tavalla seurakuntaa rakentaen, ei rikkoen. Sitten eräs oma huomioni, jonka ovat myös monet muutkin huomanneet. Väärää armolahja opetusta on sellainen, jossa väheksytään armolahjoja ja usein väheksyjä on sellainen, joka kokee tämän alueen vieraaksi itselleen. Samoin myös väärää armolahja opetusta on sellainen, jossa jonkun tietyn armolahjan omaava asettaa oman lahjansa muita lahjoja ylemmäksi ja pakottaa muutkin hyväksymään sen tärkeyden, eli hän lyö lahjallaan muita eikä rakenna.

Room 6:23 Sillä synnin palkka on kuolema, mutta Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme.

Tärkein armolahja on pelastus ja iankaikkinen elämä Jeesuksessa Kristuksessa. Tästä armolahjasta kuulee harvoin opetusta, että se on armolahja. Tämä on kuitenkin tärkein lahjoista, sillä ilman tätä lahjaa ei ihminen voi pelastua. Jokaisella Jeesuksen opetuslapsella on siis ainakin yksi ja kaikkein tärkein armolahja. Toki armolahjoja voi olla myös enemmän kuin yksi ja näin on myös Jumalan tahto.

Tässä ketjussa on siis tarkoitus käsitellä armolahjoja. Tämä oli vain alustus aiheeseen.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Armolahjoista

ViestiKirjoittaja Jasmiini » 10. Elo 2011 00:52

:wtf:
Viimeksi muokannut Jasmiini päivämäärä 06. Loka 2014 12:58, muokattu yhteensä 1 kerran
Jasmiini
 

Re: Armolahjoista

ViestiKirjoittaja PetriFB » 10. Elo 2011 08:47

Jasmiini kirjoitti:Aika vähän olen oikeastaan kuullut puhetta armolahjojen väärinkäytöstä. On totta, että jokainen meistä on syntinen ja synti asuu meissä aina ollessamme täällä ja ollaan eri kasvuvaiheissakin. Eli siis virheitä ja lankeemuksia sattuu ja tapahtuu ja tulee törppöiltyä milloin mitäkin.
Silti ihmettelen, että kuinka pitkään armolahjoja voi käyttää väärin. Eikö Jumala ota pois, jos niitä käyttää vääryyteen ja pahuuteen? Jos siis ihminen on kovasydämminen ja vain kapinoi Jumalaa vastaan? Salliiko Jumala edes käytellä niitä vääryyteen ja viskellä mätiä hedelmiä sitten ympäriinsä? Ihminenhän voisi saada aika pahaa jälkeä aikaiseksi jos niin olisi.

Olen kuullut joskus jotain opetusta tästä kohdasta;
Room 11:29 Sillä ei Jumala armolahjojansa ja kutsumistansa kadu.

Tuohon perustuen olen sitten kuullut, että jos vaikka uskova luopuu Jeesuksesta, niin hänellä olisi silti yhä Herralta saadut armolahjat. Voisi siis muka puhua kielillä tai profetoida. En oikein usko tuota. Ja antaako Jumala armolahjojaan uppiniskaisille?

Tulipahan tuossa myös mieleen tuosta Korinttolaiskirjeestä eräs kohta, jota olen joskus miettinyt.

1 Kor 4:18 Muutamat teistä ovat paisuneet pöyhkeiksi, aivan niinkuin minä en tulisikaan teidän tykönne.
19 Mutta minä tulen pian teidän tykönne, jos Herra tahtoo, ja silloin minä otan selon, en noiden pöyhkeiden sanoista, vaan voimasta.
20 Sillä Jumalan valtakunta ei ole sanoissa, vaan voimassa.

Minä tämän jotenkin ymmärrän, että tuolla Korintton seurakunnassa eivät kaikki olisikaan toimineet tuoden esiin Jumalan valtakuntaa, vaan jotain muuta ja olisivat toimineet väärässä voimassa. Olikos näilläkin sitten armolahjoja käytössä?
Toisaalta tuo kohta on minusta kaunis huomio siitä, että Jumalan valtakunta ei myöskään ole niissä armolahjoissa, vaan Jeesuksessa ja hengellisyydessä eli voimassa ja Jumalan rakkaudessa. Me olemme vain sitten Herran työkaluja ja armolahjat ovat meille annettu yhteisiksi työkaluiksi.
Oikeastaan riitely armolahjojen paremmuudesta on kuin riitelyä siitä, kuka sai vasaran ja kuka ruuvimeisselin ja kuka kasan lautoja.

Tämmöstä tuli mieleen.. Siunausta kaikille. :hearts:


Jasmiini tämä kirjoituksesi oli todella loistava ja tärkeä.

Room 11:29 Sillä ei Jumala armolahjojansa ja kutsumistansa kadu.

Kun tutkin tuota alkutekstin valossa ja vertasin muutamiin muihin käännöksiin, niin huomasin, että 33/38 kääntää jakeen väärin. Alkutekstissä on sana ametameletos, joka tarkoittaa ei voi katua.

Alkutekstin mukaan jae kuuluu näin: Katumattomia ovat lahjat ja Jumalan kutsu.

Tämä jae siis tarkoittaa sitä, että ihmisten ei tarvitse katua (pitää huonona) Jumalan lahjoja ja kutsumista Jumala lapseuteen. Tämä ei siis tarkoita syntien katumista, vaan ettei uskovan tarvitse katua (pitää huonona) Jumalan antamaa pelastusta ja Hänen lahjojaan (armolahjat, usko ja kaikki mitä Hän antaa lapsilleen.

Youngsin käännös on onnistunut kääntämään jakeen alkutekstin mukaisesti:

Ro 11:29 for unrepented of are the gifts and the calling of God;

Armolahjoja voi käyttää väärin tiettyyn vaiheeseen saakka kasvamattomuuden tähden. Mutta tietenkin Jumala kasvattaa meitä käyttämään armolahjoja oikein kuten Hän myös opetti Korinton seurakuntaa Paavalin kautta. Jumalan voima, rakkaus Pyhässä Hengessä ja hengellinen elämä ovat ne avaimet joiden kautta armolahjat toimivat Jumalan tahdon mukaan.

Mutta jos ihminen on kovasydäminen ja kapinoi Jumalaa vastaan ja elää vääryydessä eikä halua tehdä parannusta, niin silloin tietenkin Jumala ottaa pois lahjansa (armolahjat myös) sekä myös pelastuksen, jos uskova haluaakin palvella syntiä ja saatanaa eikä Jumalaa.

Jos uskova luopuu Jumalasta, niin ne armolahjat, joita hänellä oli uskovana Jumala ottaa pois ja hyvin usein niiden tilalle tulee toinen henki, eli saatanan henki eksyttävine "lahjoineen", joiden kautta saatana koittaa jäljitellä ja matkia Jumalan tekoja.

Korinton seurakunnassa uskovat olivat kasvamattomuuden tilassa ja siksi Jumala Paavalin kautta opetti seurakuntaa kuinka tulisi elää Jumalan rakkauden voiman kautta hengellisesti, että armolahjat voivat toimia Jumalan tahdon mukaisesti.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Armolahjoista

ViestiKirjoittaja Lumina* » 10. Elo 2011 09:21

Petri: Alkutekstin mukaan jae kuuluu näin: Katumattomia ovat lahjat ja Jumalan kutsu.

Tämä jae siis tarkoittaa sitä, että ihmisten ei tarvitse katua (pitää huonona) Jumalan lahjoja ja kutsumista Jumala lapseuteen. Tämä ei siis tarkoita syntien katumista, vaan ettei uskovan tarvitse katua (pitää huonona) Jumalan antamaa pelastusta ja Hänen lahjojaan (armolahjat, usko ja kaikki mitä Hän antaa lapsilleen.


Muhun ei ihan vielä uponnu tämä...että miten se näin voi olla :) Voisin ajatella että lahja on lahja, eikä Jumala sitä kadu...ihminen voi hyljätä lahjan mutta Jumala ei ???
Lumina*
 

Re: Armolahjoista

ViestiKirjoittaja PetriFB » 10. Elo 2011 09:33

Lumina* kirjoitti:
Petri: Alkutekstin mukaan jae kuuluu näin: Katumattomia ovat lahjat ja Jumalan kutsu.

Tämä jae siis tarkoittaa sitä, että ihmisten ei tarvitse katua (pitää huonona) Jumalan lahjoja ja kutsumista Jumala lapseuteen. Tämä ei siis tarkoita syntien katumista, vaan ettei uskovan tarvitse katua (pitää huonona) Jumalan antamaa pelastusta ja Hänen lahjojaan (armolahjat, usko ja kaikki mitä Hän antaa lapsilleen.


Muhun ei ihan vielä uponnu tämä...että miten se näin voi olla :) Voisin ajatella että lahja on lahja, eikä Jumala sitä kadu...ihminen voi hyljätä lahjan mutta Jumala ei ???


Kun ihminen hylkää Jumalan ja lähtee vihollisen matkaan, niin tottakai silloin Jumala ottaa häneltä pois pelastuksen sekä antamansa lahjat. Ei kukaan synnin ja saatanan orja (elää jumalattomana ilman Jumalaa) voi omistaa Jumalan pyhiä armolahjoja.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Armolahjoista

ViestiKirjoittaja Lumina* » 10. Elo 2011 09:38

Mulle tuli mieleen että Jumala ei kadu lahjojaan ja ne jää käyttämättä jos ihminen ne hylkää..koska ihmisellähän on aikaa tulla uudistumisen kautta takaisin niinkuin tuhlaajapoika.Lahjat odottaa edelleen käyttäjäänsä koska Jumala rakastaa ja on pitkämielinen..niin toisaalta jossain vaihees Jumala joutuu kuitenkin lopuksi hyljätä ihmisen mutta silloin ihmiselle ei kelvannut :think2: Voi olla että oon väärässä.
Lumina*
 

Re: Armolahjoista

ViestiKirjoittaja PetriFB » 10. Elo 2011 09:44

Lumina* kirjoitti:Mulle tuli mieleen että Jumala ei kadu lahjojaan ja ne jää käyttämättä jos ihminen ne hylkää..koska ihmisellähän on aikaa tulla uudistumisen kautta takaisin niinkuin tuhlaajapoika.Lahjat odottaa edelleen käyttäjäänsä koska Jumala rakastaa ja on pitkämielinen..niin toisaalta jossain vaihees Jumala joutuu kuitenkin lopuksi hyljätä ihmisen mutta silloin ihmiselle ei kelvannut :think2: Voi olla että oon väärässä.


Totta on että luopumuksen tilassa (on valinnut maailman eikä halua enää elää Jumalan kanssa) oleva ihminen voi tehdä vielä parannuksen ja näin tietenkin Jumala palauttaa pelastuksen sekä lahjat uskovalle. Tämä oli tärkeä pointti sisar.

Mutta sellaisessa tapauksessa, jossa uskova ei enää halua eikä tule parannukseen, niin silloin Jumala ottaa pois pelastuksen sekä lahjansa.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Armolahjoista

ViestiKirjoittaja PetriFB » 10. Elo 2011 10:36

Eikä Jumala tietenkään kadu kutsumistaan ja lahjojaan, mutta tottakai Hän ottaa pois lahjansa sellaiselta, joka hylkää Jumalan ja palaa takaisin synnin ja saatanan orjuuteen.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Armolahjoista

ViestiKirjoittaja Jasmiini » 10. Elo 2011 10:58

:think: :wtf:
Viimeksi muokannut Jasmiini päivämäärä 06. Loka 2014 12:59, muokattu yhteensä 1 kerran
Jasmiini
 

Re: Armolahjoista

ViestiKirjoittaja PetriFB » 10. Elo 2011 11:51

Kyllä se näin on tuhlaajapoikien ja tyttöjen kohdalla, että lahjat ja pelastus odottelee heitä. Mutta se joka ei tule enää koskaan takaisin, niin sen pelastus ja lahjat otetaan kokonaan lopullisesti pois.

2 Tim 1:
5 kun mieleeni muistuu se vilpitön usko, joka sinulla on, joka ensin oli isoäidilläsi Looiksella ja äidilläsi Eunikellä ja joka, siitä olen varma, on sinullakin.
6 ¶ Siitä syystä minä sinua muistutan virittämään palavaksi Jumalan armolahjan, joka sinussa on minun kätteni päällepanemisen kautta.
7 Sillä Jumala ei ole antanut meille pelkuruuden henkeä, vaan voiman ja rakkauden ja raittiuden hengen.
8 Älä siis häpeä todistusta Herrastamme äläkä minua, hänen vankiaan, vaan kärsi yhdessä minun kanssani vaivaa evankeliumin tähden, sen mukaan kuin Jumala antaa voimaa,

Timoteus häpesi ja pelkäsi jossakin alueella todistusta Jeesuksessa, eli pelkäsi ihmisiä. Siksi Paavali kannusti ja opetti elämään Jumalan rakkauden voiman kautta, joka poistaa ihmispelon. Ihmispelon tähden Timoteus ei kyennyt antamaan Jumalan toimia täysin antamansa armolahjan mukaan. Eli tämä armolahja toimi vajaasti sekä piiputti pahoin. Tämä armolahja toimi kuitenkin jollakin tavalla, koska Paavali ei sanonut että se ei enää toiminut, vaan kehotti Timoteusta virittämään sen palavaksi. Alkuteksti käyttää sanaa herättää, eli sen mikä oli olemassa ja piiputti, niin se tuli herättää toimimaan kuten sen tulisi toimia.

Ihmispelko monissa tapauksissa estää uskovaa käyttämästä Jumalan antamia lahjoja Jumalan tahdon mukaisella tavalla. Kyllä synti voi estää Jumalan antaman lahjan käyttämisen. Muistan kun monia vuosia sitten minut oli pyydetty opettamaan ja jakamaan Jumalan sanaan erääseen paikkaan. Päivä ennen kokousta lankesin erääseen syntiin. Koin voimakkaasti sydämessäni, että olin tehnyt väärin, enkä voinut astua ihmisten eteen opettamaan ja puhumaan Jumalan pyhyydestä. Soitin ja peruin kokouksen omalta osaltani. Tietenkin sain syntini anteeksi jo samana päivänä kun tunnustin syntini, siinä ei ollut ongelmaa. Mutta koin, että minun tuli elää valkeudessa vähän aikaa ennen kuin olin taas valmis puhumaan ja opettamaan Jumalan pyhyydestä ja Hänen tahdostaan. Koin että tuo kokemus ei noussut vain minun omasta sydämestäni, vaan myös Jumalan sydämeltä. Sain kuitenkin Jumalan armosta taas palvella ja puhua kun aika oli siihen valmis ja kypsä.

Tätä voi olla jonkun vaikea käsittää. Totta kai Jumala antoi minulle anteeksi, mutta kun palvelemme Jumalaa niin meidän tulee pyrkiä elämään Hänen tahdossaan, vaikka emme olekaan täydellisiä, niin silti tietyt asiat tulee jäädä pois, että voimme palvella Jumalaa hedelmää tuottavasti.

Olen myös nähnyt sellaista, jossa uskova ei käytä saamaansa lahja se ikään kuin surkastuu käyttämättömäksi, mutta palautuu kun se "viritetään" palavaksi ja sitä aletaan käyttämään.

Tämän ketjun avauksessa toin esille sitä kuinka Paavalin opetuksen keskipiste armolahjojen käytössä oli Jumalan rakkauden voiman kautta eläen hengellisesti armolahjat toimivat niin kuin niiden pitäisi toimia. Se tietenkin täytyy muistaa että koska olemme vajavaisia niin kaikki tulee koetella.

On myös selvää, että katkeruus on sellainen ominaisuus joka saastuttaa ihmisen sydämen sekä myös tukahduttaa armolahjan puhdasta toimintaa. Olen nähnyt, että kun uskova katkeroituu, niin hänessä vaihtuu henki, joka alkaa toimimaan matkien ja jäljitellen Jumalan hengen tekoja.

Sitten tulee myös erottaa uskovan kasvun keskeneräisyys, joka ei estä armolahjan käyttämistä. Terveen kasvun kautta Pyhän Hengen rakkauden voimasta myös armolahja toimii koko ajan puhtaammin.

Otan esimerkiksi opettamisen armolahjan. Raamattu opettaa sanan opettamisen olevan armolahja, jolla tarkoitan sitä että Jumala antaa uskovalle armoituksen opettaa Jumalan sanaa siten että Raamatun opetus avaa oikean ymmärryksen mitä Raamattu opettaa sekä oikea-aikaista opetusta, jossa uskova kykenee Jumalan armosta opettamaan toisia uskovia juuri siihen kasvuvaiheeseen, jossa he ovat.

Opettamisen armolahja terveen kasvun kautta muuttuu koko ajan puhtaammaksi, eli ihminen ei opeta omiaan, vaan sitä mitä saa Herralta.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 24 vierailijaa

cron