Armolahjoista

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Armolahjoista

ViestiKirjoittaja inka » 10. Elo 2011 14:18

Mulle tuli mieleen, että voiko se estää armolahjan käyttämisen/saamisen, jos pelkää jollain tavalla? En tarkoita nyt ihmispelkoa, vaan sitä, että pelkää itseään, ettei osaakaan käyttää sitä oikein tai että mitä tapahtuu, jos armolahjan saa. Ja jos epäilee, et "eihän Jumala nyt minulle mitään armolahjoja anna kun olen niin keskeneräinen ja huono". Ehkä epävarmuus on parempi sana kuin pelko. Eli voiko epävarmuus estää armolahjan käyttämisen tai saamisen?
inka
 
Viestit: 177
Liittynyt: 15. Joulu 2010 15:24

Re: Armolahjoista

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 10. Elo 2011 16:26

No luin vähän kirjoituksia ja siinä puhuu että luopumuksen takia Jumala voi ottaa pois armolahjan niin minä haluaisin kanssa sanoa tuohon.

Yksi tuttava joka on minulle tavallaan isosisko, kertoi minulle että hänellä oli jokin armolahja mutta tottelemattomuuden takia hän menetti sen armolahjan.
Tottelemattomuus voi olla myös syynä miksi Jumala ottaa sen pois. Häntä kadutti kovasti niin hän kertoi minulle...

Jumalan siunausta kaikille! :pc:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7908
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Armolahjoista

ViestiKirjoittaja Jasmiini » 11. Elo 2011 10:12

:crazy:
Viimeksi muokannut Jasmiini päivämäärä 06. Loka 2014 13:10, muokattu yhteensä 1 kerran
Jasmiini
 

Re: Armolahjoista

ViestiKirjoittaja Lumina* » 11. Elo 2011 10:39

Minäkin uskon että armolahjojen käytössä voidaan mennä helposti "ylilyöntien" puolelle.Alku voi olla semmosta joka kuulostaa Jumalalta tulleen ,mutta varsinkin rohkeimmat ja innokkaimmat voi sortua siihen että koitetaan saada lisää...jokaiselle jotakin ja siinä voi tulla myös sitä mikä on ihmisestä lähtöisin,astian makua.Mutta varmaan se vaatii harjoittelua ja kyllähän siellä Sanassa sanotaan että pitää koetella kaikki ja ottaa se mikä hyvää on.
Eikö se oo sama musiikin kohdalla..monenlaista musiikkia, mutta koetella mikä on Jumalasta lähtöisin.
Lumina*
 

Re: Armolahjoista

ViestiKirjoittaja PetriFB » 11. Elo 2011 10:52

inka kirjoitti:Mulle tuli mieleen, että voiko se estää armolahjan käyttämisen/saamisen, jos pelkää jollain tavalla? En tarkoita nyt ihmispelkoa, vaan sitä, että pelkää itseään, ettei osaakaan käyttää sitä oikein tai että mitä tapahtuu, jos armolahjan saa. Ja jos epäilee, et "eihän Jumala nyt minulle mitään armolahjoja anna kun olen niin keskeneräinen ja huono". Ehkä epävarmuus on parempi sana kuin pelko. Eli voiko epävarmuus estää armolahjan käyttämisen tai saamisen?


Jokainen tapaus on tietenkin omanlaisensa ja Jumala kykenee katsomaan jokaiseen tapaukseen oikealla tavalla. Minä uskon näin asiasta enkä sano, että minä olen täysin oikeassa, joten koetelkaa tämä kirjoitus.

Jossakin tapauksessa oma pelko tai epävarmuus että ei osaa käyttää oikein voi estää, että Jumala ei vielä anna armolahjaansa ja antaa sen myöhemmin kun ihminen on valmis sen vastaanottamaan ja antaa Jumalan toimia lahjan kautta. Tarkoitan sellaista epävarmuutta missä uskova ei millään tavalla kykene vastaanottamaan armolahjaa niin että Jumala voisi toimia sen kautta. On paljon uskovia, joille on annettu jokin armolahja ei heti kun he ovat tulleet uskoon, vaan vasta pitemmän ajan päästä. Joissakin tapauksissa on kyse ollut kasvamattomuudesta, sillä ei kaikkia armolahjoja kykene heti vastaanottamaan ja toimimaan niiden kanssa oikealla tavalla. Eli joihinkin armolahjoihin tulee kasvaa, että se toimii oikein. Tällä tarkoitan, että kaikki uskovat eivät ole valmiita heti ottamaan kaikkea vastaan, sillä esim. ylpeä ihminen ja profetian armolahja ei ole hyvä yhdistelmä. Ihmisen ylpeä liha tulee ensin murtua, että Jumala voi kirkastaa itsensä profetian armolahjan kautta. Ylpeydellä tarkoitan sellaista, missä ihminen on täysin oman lihan vallassa ja erittäin ylpeä itsestään ja on keskittynyt vain oman itsensä ympärille. Joskus käy niin, että armolahja sekoittaisi ja nousisi niin sanotusti hattuun ja siksikin uskon, että joissakin tapauksissa Jumala kasvattaa ensin ennen kuin antaa jonkun tietyn armolahjan.

Joissakin tapauksissa oma pelko tai epävarmuus ettei osaa käyttää oikein ei estä armolahjan antamista, sillä uskova voi kuitenkin jollakin tavalla antaa Jumalan toimia sen lahjan kautta.

Se tulee kuitenkin muistaa, että kukaan meistä ei ole eikä tule täydelliseksi tässä ajassa, joten saamme Jumalan armosta vajavaisina palvella myös armolahjojen kautta Jumalaa. Joten ei ole myöskään siitä kyse, että meidän pitäisi täyttää jokin uskon mitta, että kykenemme vastaanottamaan armolahjoja. Eli ei epävarmuuskaan aina estä samasta armolahjaa. Jumala näkee mitä ja milloin Hän antaa meille. Onneksi se on Jumalan kädessä, ei ihmisen.

Tietenkin sitten jos jollakin on sellainen oma pelko tai epävarmuus, joka estää ettei armolahjaa voida antaa, niin Jumala osaa tapauskohtaisesti kertoa mistä se johtuu ja miten siitä voi vapautua ja kuinka vastaanottaa armolahja ja kuinka antaa Jumalan toimia sen kautta. Joskus Hän puhuu sen suoraan uskovan sydämelle tai joskus käyttää toista uskovaa sen kertomiseen. Joskus myös asia voi avautua terveen uskonkasvun kautta, kun ihminen kasvaa siihen hetkeen, että kykenee ymmärtämään mikä on estänyt ja miten nyt mennä eteenpäin.

Eräs asia on hyvä tietää ja muistaa. Jumalan valtakunnan asiat armolahjat jne. ovat asioita joiden kautta Jumala itse haluaa toimia ja Hän on antanut meille Pyhän Hengen sitä varten, että Hän itse voi toimia kauttamme.

1 Kor 3:9 Sillä me olemme Jumalan työtovereita; te olette Jumalan viljelysmaa, olette Jumalan rakennus.

Raamattu opettaa, että olemme Jumalan työtovereita, joka tarkoittaa että yhdessä Jumalan kanssa saamme tehdä hengellistä palvelustyötä, niiden lahjojen mukaan, jotka Hän on antanut ja joiden kautta Hän itse vaikuttaa. Olemme astioita joiden kautta Jumala itse toimii sen mukaan kun Hän antaa meille lahjoja ja uskoa palvella Häntä.

1 Piet 4:
10 Palvelkaa toisianne, kukin sillä armolahjalla, minkä on saanut, Jumalan moninaisen armon hyvinä huoneenhaltijoina.
11 Jos joku puhuu, puhukoon niinkuin Jumalan sanoja; jos joku palvelee, palvelkoon sen voiman mukaan, minkä Jumala antaa, että Jumala tulisi kaikessa kirkastetuksi Jeesuksen Kristuksen kautta. Hänen on kunnia ja valta aina ja iankaikkisesti. Amen.
Seuraavaksi sitten lohduttava Jumalan sanan opetus:

Kol 2:
18 Älköön teiltä riistäkö voittopalkintoanne kukaan, joka on mieltynyt nöyryyteen ja enkelien palvelemiseen ja pöyhkeilee näyistään ja on lihallisen mielensä turhaan paisuttama
19 eikä pitäydy häneen, joka on pää ja josta koko ruumis, nivelten ja jänteiden avulla koossa pysyen, kasvaa Jumalan antamaa kasvua.

Jumala kasvattaa meitä ja opettaa meitä elämään uskossa, että osaamme palvella Häntä ja antaa Hänen toimia meidän kautta niiden lahjojen kautta, jotka Hän on itse meille antanut.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Armolahjoista

ViestiKirjoittaja PetriFB » 11. Elo 2011 11:24

Room 12:
6 ja meillä on erilaisia armolahjoja sen armon mukaan, mikä meille on annettu; jos jollakin on profetoimisen lahja, käyttäköön sitä sen mukaan, kuin hänellä uskoa on;
7 Jos virka (diakonia=palvelutehtävä), pitäköön virastaan vaarin; jos joku opettaa, olkoon uskollinen opettamisessaan;
8 jos kehoittaa, niin kehoittamisessaan; joka antaa, antakoon vakaasta sydämestä; joka on johtaja (alkutekstissä on sana johtaa), johtakoon toimellisesti; joka laupeutta harjoittaa, tehköön sen iloiten.

Usein unohdetut armolahjat ovat palvelutehtävä, sanan opettaminen, kehottaminen, antaminen, johtaminen (vanhimpana) sekä laupeuden harjoittaminen. Jokainen Herran antama palvelutehtävä on armolahja, tätä ei kovinkaan usein kuule opetettavan. Minäkään en siitä juurikaan opetusta ole kuullut, vaikka olen ollut monen eri herätysliikkeen kanssa työyhteydessä. Raamattua tutkiessani huomasin roomalaiskirjeen 12 luvun opettavan muistakin armolahjoista kuin niistä yleisistä, joista tavallisesti opetetaan.

Palvelutehtävä

Palvelutehtävä on on armolahja. 33/38 jakeessa Room 12:7 oleva virka sana on kreikaksi diakonia, joka tarkoittaa palvelutehtävää. Tässä yhteydessä se tarkoittaa nimenomaan jokaista palvelutehtävää seurakuntaruumiissa, joita Herra antaa seurakunnallensa. Ilman Herran antamia armoituksia ja palvelutehtäviä emme kykene rakentumaan seurakunnassa ja tekemään hengellistä työtä. Täten seurakunnassa jokainen Herran antama armoitus ja palvelutehtävä on armolahja. Pitäköön palvelutehtävästään vaarin tarkoittaa, että palvelkoon palvelutehtävässään sen ymmärryksen ja voiman mukaan mitä Herra Henkensä kautta vaikuttaa.

Tässä kohden täytyy valitettavasti sanoa, että jotkut uskovat kateuden, riitaisuuden sekä itsensä korottamisen kautta painavat alas toisten palvelutehtäviä. Tällainen toiminta on syntiä, jossa koitetaan tuhota ja lakkauttaa Herran antamaa palvelutehtävää ja tästä alas painamisesta tulisi pikaisesti tehdä parannus. Onneksi on myös sellaista seurakuntaelämää, jossa kehotetaan, kannustetaan ja annetaan tilaa toimia siinä palvelutehtävässä, johon Herra on kutsunut. On myös sellaistakin olemassa, että jotkut ovat paisuneet sydämeltään ja ottavat itse itselleen palvelutehtäviä joihin heitä ei ole edes kutsuttu. Tällaiseen on puututtava rakkauden sävyisästi, sillä muuten nämä paisuneet pääsevät oman lihan voimalla rikkomaan muita uskovia.

Sanan opettaminen

Sanan opettaminen on myös Raamatun mukaan armolahja, mutta harvoin tästäkään kuulee opetusta. Jumalan sanan opettaminen on siis myös armolahja, jota tuli käyttää uskollisesti. Tämä uskollisuus tarkoittaa uskollista opettamista Jumalan sanan mukaisesti, ei korvasyyhyyn, vaan rakkaudesta totuuteen ja rakkaudesta Jumalaa ja ihmisiä kohtaan. Sanan opettamisen armolahjan kautta on myös kyky opettaa oikeaan aikaan oikeita asioita erilaisiin uskonelämän kasvuvaiheisiin; eli kyky ruokkia oikealla ravinnolla eri kasvunvaiheessa olevia uskovia.

Sanan opettamista ei voi tehdä ilman ettei Jumalan Henki avaa sanan opetusta, siksi sekin on armoa ja armolahja. Tätäkään armolahjaa ei yleisesti kytketä armolahjoihin, vaikka se on sitä Jumalan sanan opetuksen mukaan.

Kehottaminen

Kehottaminen on myös armolahja, johon kytkeytyy se, että kehottaja saa kehotuksen Jumalalta ja jakaa sen sitten sille tai niille keille se on tarkoitettu. Harvoin myös kuulee opetusta, että kehottaminen on armolahja. Kehottamisen armolahja on sellainen, jossa kehotus tulee juuri ajallaan oikeaan aikaan ja paikkaan.

Kehottamisen armolahja toimii moninaisesti, sillä se voi olla kannustava, rohkaiseva, oikeaan ohjaava ja lohduttava, mutta myös varoittava ja kutsua parannukseen. Kehotus voi tulla myös rukouksen kautta. Kehottaminen voi muistuttaa profetoimista, mutta ei ole sama asia, sillä kehottamisessa ei ole sitä ulottuvuutta, joka on profetoimisessa, jossa voidaan myös kertoa tulevia tapahtumia.

Antaminen

Antaminenkin on armolahja. Tässä kohden on kyse sellaisesta lahjasta, jossa Pyhässä Hengessä antaa oikealle ihmiselle juuri sitä mitä hän tarvitsee. Omastaan antaminen kuuluu tietenkin jokaiselle uskovalle ja sen mukaan kuin mitä, eikä se mukaan mitä ei ole. Antaminen on myös armolahja ja kun se toimii armolahjana, niin silloin antaja saa Pyhässä Hengessä ilmoituksen ja ymmärryksen mitä tulee antaa ja kenelle tulee antaa. Muistuu mieleeni eräs työtoverini, jolla oli antamisen lahja. Venäjällä ollessamme hän osti eräälle uskonveljelle matkalaukun, jota hän juuri tarvitsi. Samoin Venäjällä oli eräs uskova perhe, joka oli pulassa ja tarvitsi tietyn summan rahaa ja minun työtoverini antoi omastaan juuri saman summan, (hänelle ei kukaan ihminen kertonut paljonko tuo perhe tarvitsi) jonka tuo perhe tarvitsi. Antamisen armolahja toimii yliluonnollisesti, jossa antaja toimii Pyhässä Hengessä ja apu menee oikeanlaisena oikeaan aikaan perille.

Johtaminen

Room 12:8 oleva sana johtaja on kreikaksi proistemi, joka tarkoittaa johtamista, eikä johtajaa. Seurakunnan johtaminen (kuuluu kaikille seurakunnan vanhimmille) on armolahja, josta myös harvoin kuulee opetusta.

Vanhimmat ei saa johtaa seurakuntaa herroina halliten, vaan ollen laumalle esikuvina, 1 Piet 5:3. Esikuvana oleminen tarkoittaa oman elämän hyvää esimerkkiä, jossa Jumalan armosta tulee esille Kristuksen tuoksua. Opettaminen myös kuuluu vanhimpien tehtäviin, eli johtamiseen sekä se että vanhimmat antavat kaikille "lampaille" tilaa palvella niiden armoituksien ja lahjojen kautta, jotka Jumala on omillensa antanut.

Laupeuden harjoittaminen

Laupeuden harjoittamisen Raamattu myös sanoo olevan armolahja. Tämä laupeuden harjoittaminen on sellaista, jossa laupeuden harjoittaja Pyhässä Hengessä (ei arvaillen ja umpimähkään) harjoittaa laupeutta juuri hänelle, joka sitä tarvitsee. Laupeuden harjoittaminen kuuluu myös kaikille uskoville, mutta armolahjana se toimii siten, että laupeuden harjoittaja saa Pyhässä Hengessä ymmärryksen siitä miten ja kenelle tulee osoittaa laupeutta.

Jos seurakunta ruumiissa Jumalan antamat armolahjat (ne kaikki) toimisivat rakkauden ja totuuden mukaan Pyhässä Hengessä, niin seurakunta tulisi huollettua ja hoidettua niin hengellisesti kuin aineellisesti ja kaikin tavoin. Meillä uskovilla on siis suuri haaste tässä lopun ajassa, jossa Jumala haluaa ennallistaa seurakunnan toimimaan siten kuin sanassa on kirjoitettu.

Profetoimisesta muutama sana. Roomalaiskirjeen 12 luku mainitsee myös profetoimisen ja alkutekstin mukaan kehottaa käyttämään profetoimista uskon mukaisesti; ei meidän uskomme mukaan, vaan sen uskon mukaan mistä sana opettaa. Käsittelen profetoimista myöhemmin vielä lisää.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Armolahjoista

ViestiKirjoittaja Jukka-Pekka » 13. Elo 2011 13:31

:amen4:

Erittäin hyviä kommentteja ja opetusta armolahjoista. Seurakuntaelämässä korostetaan joissain yhteyksissä kielilläpuhumisen armolahjaa ja opetetaan jopa, että et ole apostolisessa uskossakaan, ellet puhu kielillä. Mitä sanoo Sana?

1.Kor.12:30 "Eihän kaikilla ole parantamisen armolahjoja? Eiväthän kaikki puhu kielillä? Eiväthän kaikki kykene niitä selittämään?"

Henki jakaa, kuten tahtoo armolahjoja seurakunnan = elävässä uskossa olevat rakentumiseksi. On muistettava se, että juuri elävä usko Herraamme Jeesukseen on myös yksi armolahjoista ja vieläpä se tärkein! Se ei kuitenkaan Sanan mukaan estä terveellä tavalla anomaan armolahjoja seurakunnan rakentumiseksi, mutta myös omaksi rakentumiseksi.

Siunausta, :hugehug:
Jes.35:8 "Ja siellä on oleva valtatie, ja sen nimi on "pyhä tie": sitä ei kulje saastainen; se on heitä itseänsä varten. Joka sitä tietä kulkee, ei eksy - eivät hullutkaan."
Jukka-Pekka
 
Viestit: 534
Liittynyt: 18. Marras 2010 17:30

Re: Armolahjoista

ViestiKirjoittaja Lumina* » 01. Syys 2011 08:03

1 Kor 14: Tavoitelkaa rakkautta ja pyrkikää saamaan hengellisiä lahjoja, mutta varsinkin profetoimisen lahjaa.

Kreikan kielisessä Raamatussa on edellinen jae sanatarkasti näin:

Tavoitelkaa rakkautta ja kaivatkaa hengellisiä enemmän jotta profetoisitte.


Tämä lause hipaisi äsken "sydänjuuristoa" myöten,en oo ennen sitä huomannu...kiitos Jumalalle :)
Lumina*
 

Re: Armolahjoista

ViestiKirjoittaja Lumina* » 01. Syys 2011 14:41

Aamusta kun luin nuo jakeet ja mietin niitä, niin sanoilla- pyrkikää saamaan- ja -kaivatkaa- tuntui olevan valtavan suuri ero. Pyrkikää saamaan sanoissa on jotain yrittämisen makua..että vois vaikka hinnalla millä hyvänsä saada ja taas kaivatkaa- sana tuntui niin aidolta ja luonnolliselta... sydämmen halu ja kaipaus palkitaan :think2:
Lumina*
 

Edellinen

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron