Jeesus on Herra!

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Jeesus on Herra!

ViestiKirjoittaja toni t » 27. Joulu 2010 16:10

pekka kirjoitti:Tämä on tosiaan hiukan mutkikasta. Jeesus on Jumalan Poika ja myös Jumala. Jeesus on Herra ja myös Herramme Jeesus Kristus ja messias. Siis ut:n ilmoituksen mukaan. Taivaan Isä on Jumala mutta myös Jeesus on siis Jumala mutta kuitenkin Jumalan Poika. Taivaan Isä ja Jeesus on yksi eli molemmat yhdessä loivat kaiken. Kun puhuu Jeesuksesta niin voiko hänestä siis käyttää myös nimeä Jumala? Ja kun puhuu Herrasta niin sekö tarkoittaa aina Jeesusta armoliitossamme, ei koskaan Taivaan Isää?


Kyllä Jeesus on Isän Poika ja Isä on Jumala ja Poika on Jumala sillä yksi Jumala on Isässä ja Pojassa ja Pyhässä Hengessä. Poika ei ole ikinä syntynyt vaikka suomalainen käännös niin väärin kääntääkin vaan Poika on iankaikkinen aina olemassa ollut Jumala joka Isänsä kanssa kaiken taivaissa ja maan päällä on luonut.

Mark.12:28 Silloin tuli hänen luoksensa eräs kirjanoppinut, joka oli kuullut heidän keskustelunsa ja huomannut hänen hyvin vastanneen heille, ja kysyi häneltä: "Mikä on ensimmäinen kaikista käskyistä?"
12:29 Jeesus vastasi: "Ensimmäinen on tämä: 'Kuule, Israel: Herra, meidän Jumalamme, Herra on yksi ainoa;
12:30 ja rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi ja kaikesta voimastasi.'
12:31 Toinen on tämä: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi.' Ei ole mitään käskyä, suurempaa kuin nämä."
12:32 Niin kirjanoppinut sanoi hänelle: "Oikein sanoit, opettaja, totuuden mukaan, että yksi hän on, ja ettei ketään muuta ole, paitsi hän.
12:33 Ja rakastaa häntä kaikesta sydämestään ja kaikesta ymmärryksestään ja kaikesta voimastaan, ja rakastaa lähimmäistään niinkuin itseänsä, se on enemmän kuin kaikki polttouhrit ja muut uhrit."
12:34 Kun Jeesus näki, että hän vastasi ymmärtäväisesti, sanoi hän hänelle: "Sinä et ole kaukana Jumalan valtakunnasta." Eikä kukaan enää rohjennut häneltä kysyä.
12:35 Ja opettaessaan pyhäkössä Jeesus puhui edelleen ja sanoi: "Kuinka kirjanoppineet sanovat, että Kristus on Daavidin poika?
12:36 Onhan Daavid itse sanonut Pyhässä Hengessä: 'Herra sanoi minun Herralleni: Istu minun oikealle puolelleni, kunnes minä panen sinun vihollisesi sinun jalkojesi alle.'
12:37 Daavid itse sanoo häntä Herraksi; kuinka hän sitten on hänen poikansa?" Ja suuri kansanjoukko kuunteli häntä mielellään.

Jakeessa 29 Jeesus sanoo että Herra on yksi ja ainoa. Jakeessa 36 Jeesus siteeraa psalmia jossa Daavid sanoo Herra sanoi minun Herralleni eli Isä sanoi Pojalleen istu minun oikealle puolelleni, kunnes minä panen sinun vihollisesi sinun jalkojesi alle.'

1.Kor.15:23 mutta jokainen vuorollaan: esikoisena Kristus, sitten Kristuksen omat hänen tulemuksessaan;
15:24 sitten tulee loppu, kun hän antaa valtakunnan Jumalan ja Isän haltuun, kukistettuaan kaiken hallituksen ja kaiken vallan ja voiman.
15:25 Sillä hänen pitää hallitseman "siihen asti, kunnes hän on pannut kaikki viholliset jalkojensa alle."

Daavid sanoo Isää Herraksi ja Poikaa Herraksi eli kutsuu kumpaakin Jumalaksi/Luojaksi ja Jeesus siis kysyy miten Kristus voisi olla Daavidin poika koska Daavid sanoo Kristusta Herraksi eli Jumalaksi/Luojaksi.

Kristus tarkoittaa voideltua ja myös Jumalaa/Herraa niin kuin Jeesus tuossa kertoi ja myös nämä kohdat kertovat Kristuksen tarkoittavan myös Jumalaa.

Room.9:5 heidän ovat isät, ja heistä on Kristus lihan puolesta, hän, joka on yli kaiken, Jumala, ylistetty iankaikkisesti, amen!

1.Joh.20. Mutta me tiedämme, että Jumalan Poika tuli ja on meille mielen antanut, että me sen totisen tunnemme, ja olemme siinä totisessa, hänen Pojassansa Jesuksessa Kristuksessa: Tämä on totinen Jumala ja ijankaikkinen elämä.

1.Joh.4:2 Tästä te tunnette Jumalan Hengen: jokainen henki, joka tunnustaa Jeesuksen Kristukseksi, lihaan tulleeksi, on Jumalasta;
4:3 ja yksikään henki, joka ei tunnusta Jeesusta, ei ole Jumalasta; se on antikristuksen henki, jonka olette kuulleet olevan tulossa, ja se on jo nyt maailmassa.

Tuossa sanotaan jokainen joka tunnustaa Jeesuksen Kristukseksi eli jokainen joka tunnustaa Jeesus Nasaretilaisen Kristukseksi lihaan tulleeksi. Eli Kristus tarkoittaa Jumalaa niin kuin nuo lainaamani paikat osoittaa ja Jeesus pitää siis tunnustaa Kristukseksi lihaan tulleeksi Jumalaksi/ Herraksi.

Room.10:9 Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut;
10:10 sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.

Eli Jeesuksen tunnustaminen Herraksi ja Kristukseksi tarkoittaa samaa sillä kummassakin tapauksessa Jeesus tunnustetaan Jumalaksi jota Herra ja Kristus kummatkin tarkoittavat.

Vain Jumalasta uudestisyntyneet voi rehellisesti tunnustaa Jeesuksen Kristukseksi/Herraksi sillä tämä on pelastus kysymys ja ainoa oikea uskon tunnustus.

1.Kor.12:3 Sentähden minä teen teille tiettäväksi, ettei kukaan, joka puhuu Jumalan Hengessä, sano: "Jeesus olkoon kirottu", ja ettei kukaan voi sanoa: "Jeesus olkoon Herra", paitsi Pyhässä Hengessä.

Me sanomme yleensä aina Herra Jeesus ja tällöin siis jos tarkoitamme sitä mitä Raamattu tarkoittaa Herralla niin sanomme Herra eli Jumala/Luoja Jeesus. Koska Herra (Jhwh/Jahve/Jehova/Kyrios) tarkoittaa Jumalaa/Luojaa.

Joh.20:27 Sitten hän sanoi Tuomaalle: "Ojenna sormesi tänne ja katso minun käsiäni, ja ojenna kätesi ja pistä se minun kylkeeni, äläkä ole epäuskoinen, vaan uskovainen."
20:28 Tuomas vastasi ja sanoi hänelle: "Minun Herrani ja minun Jumalani!"

Tässä Tuomas tunnustaa Jeesuksen Herraksi ja Jumalaksi jotka kummatkin tarkoittavat samaa eli Luojaa.

Isää ja Poikaa kumpaakin kutsutaan Jumalaksi ja Herraksi sillä yksi Jumala on Isä ja Poika ja Pyhä Henki.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Jeesus on Herra!

ViestiKirjoittaja pekka » 27. Joulu 2010 21:44

Kiitos, mielenkiintoista luettavaa. Eli jos sanon Herra, auta minua niin sekö tarkoittaa, että rukoukseni menee sekä Jeesukselle kristukselle että myös Isälle ja jos sanon Herra Jeesus, auta minua niin sekin rukous menee Jeesukselle kristukselle ja Isälle koska Isä ja Poika on yksi? Ja molemmat aina kuulevat rukouksen vaikka sen osoittaisi vain Jeesukselle tai vain Isälle? Näin ainakin olen ymmärtänyt, että molemmat aina kuulevat koska Isä, Poika ja Pyhä Henki on yksi kolmiyhteinen Jumalamme. Selitinkö nyt oikein vai sekosinko jo sanoissani? Ja Isää voi siis armoliitossa kutsua Herraksi tai Jumalaksi tai Luojaksi mutta silloin samalla tarkoitetaan myös Poikaa koska Jumala ja Luoja ja Herra on yksi? Ja Herramme Jeesus Kristus ja Messias on Jumalan Poika ja Hänellä on Isä mutta molemmat ovat yksi Jumala ja Jeesus on Herra ja Isäkin on Herra ja Jumalamme koska molemmat tarkoittavat Jumalaa? Menikö nyt kaikki oikein vai menikö joku kohta nyt jo väärin?
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Jeesus on Herra!

ViestiKirjoittaja toni t » 27. Joulu 2010 23:10

pekka kirjoitti:Kiitos, mielenkiintoista luettavaa. Eli jos sanon Herra, auta minua niin sekö tarkoittaa, että rukoukseni menee sekä Jeesukselle kristukselle että myös Isälle ja jos sanon Herra Jeesus, auta minua niin sekin rukous menee Jeesukselle kristukselle ja Isälle koska Isä ja Poika on yksi? Ja molemmat aina kuulevat rukouksen vaikka sen osoittaisi vain Jeesukselle tai vain Isälle? Näin ainakin olen ymmärtänyt, että molemmat aina kuulevat koska Isä, Poika ja Pyhä Henki on yksi kolmiyhteinen Jumalamme. Selitinkö nyt oikein vai sekosinko jo sanoissani? Ja Isää voi siis armoliitossa kutsua Herraksi tai Jumalaksi tai Luojaksi mutta silloin samalla tarkoitetaan myös Poikaa koska Jumala ja Luoja ja Herra on yksi? Ja Herramme Jeesus Kristus ja Messias on Jumalan Poika ja Hänellä on Isä mutta molemmat ovat yksi Jumala ja Jeesus on Herra ja Isäkin on Herra ja Jumalamme koska molemmat tarkoittavat Jumalaa? Menikö nyt kaikki oikein vai menikö joku kohta nyt jo väärin?


Rukous menee varmasti sekä Jeesukselle ja Isälle jos sanot Herra auta. Isä ja Poika ovat yksi Jumala mutta Isä ei ole Poika eikä Poika ole Isä he ovat eri persoonia mutta yksi Jumala.

Mark.10:7 Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa.
10:8 Ja ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi.' Niin eivät he enää ole kaksi, vaan yksi liha.

Mies ja vaimo tulevat yhdeksi lihaksi avioliitossa. He ovat kaksi eri persoonaa mutta yksi liha. Isä ja Poika ovat kaksi eri persoonaa mutta yksi Jumala. Isällä ei tarkoiteta Poikaa eikä Pojalla Isää vaan Isä on yksin kaikkivaltias Jumala joka antoi kaiken vallan Pojalleen ja Pyhä Henki ottaa Pojalta. Eli Jumalassa on kolme eri persoonaa ja siinä hierarkiassa että Isä on suurin ja sitten Poika ja sitten Pyhä Henki. Pyhä Henki kirkastaa Pojan ja Poika kirkastaa Isän.

Joh.16:13 Mutta kun hän tulee, totuuden Henki, johdattaa hän teidät kaikkeen totuuteen. Sillä se, mitä hän puhuu, ei ole hänestä itsestään; vaan minkä hän kuulee, sen hän puhuu, ja tulevaiset hän teille julistaa.
16:14 Hän on minut kirkastava, sillä hän ottaa minun omastani ja julistaa teille.
16:15 Kaikki, mitä Isällä on, on minun; sentähden minä sanoin, että hän ottaa minun omastani ja julistaa teille.

Joh.17:4 Minä olen kirkastanut sinut maan päällä: minä olen täyttänyt sen työn, jonka sinä annoit minun tehtäväkseni.

Joh.14:28 Te kuulitte minun sanovan teille: 'Minä menen pois ja palajan jälleen teidän tykönne.' Jos te minua rakastaisitte, niin te iloitsisitte siitä, että minä menen Isän tykö, sillä Isä on minua suurempi.

1.Kor.15:27 Sillä: "kaikki hän on alistanut hänen jalkojensa alle." Mutta kun hän sanoo: "kaikki on alistettu", niin ei tietenkään ole alistettu se, joka on alistanut kaiken hänen allensa.
15:28 Ja kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin alistetaan sen valtaan, joka on alistanut hänen valtaansa kaiken, että Jumala olisi kaikki kaikissa.

Näistä Raamatun paikoista käy ilmi Jumalan hierarkia ja se ei ole kirkon opettama jossa Isä ja Poika ja Pyhä Henki ovat kaikki yhtä suuria vaan Isä on yksin kaikkivaltias joka antoi vallan Pojalleen ja kaikki mikä on Isän on Pojan ja Pyhä Henki ottaa Pojan omasta.

1.Kor.3:16 Ettekö tiedä, että te olette Jumalan temppeli ja että Jumalan Henki asuu teissä?
3:17 Jos joku turmelee Jumalan temppelin, on Jumala turmeleva hänet; sillä Jumalan temppeli on pyhä, ja sellaisia te olette.

Uudestisyntynyt ihminen on Jumalan temppeli jossa Jumala asuu Henkensä kautta. Jumala on yksi Isässä ja Pojassa ja Pyhässä Hengessä ja näin Isä ja Poika tulee Jumalan temppeliin (uudestisyntynyt ihminen) asumaan kun ihminen syntyy uudesti Jumalan Hengestä.

Joh.14:16 Ja minä olen rukoileva Isää, ja hän antaa teille toisen Puolustajan olemaan teidän kanssanne iankaikkisesti,
14:17 totuuden Hengen, jota maailma ei voi ottaa vastaan, koska se ei näe häntä eikä tunne häntä; mutta te tunnette hänet, sillä hän pysyy teidän tykönänne ja on teissä oleva.
14:18 En minä jätä teitä orvoiksi; minä tulen teidän tykönne.
14:19 Vielä vähän aikaa, niin maailma ei enää minua näe, mutta te näette minut; koska minä elän, niin tekin saatte elää.
14:20 Sinä päivänä te ymmärrätte, että minä olen Isässäni, ja että te olette minussa ja minä teissä.

Uudestisyntynyt ihminen saa totuuden Hengen eli Pyhän Hengen jota maailma ei voi ottaa vastaan. Tämä Henki on oleva Jumalan lasten tykönä ja heissä sillä uudestisyntynyt ihminen on Jumalan temppeli. Jakeessa 18 Jeesus sanoo en jätä teitä orvoiksi MINÄ tulen teidän tykönne.

Jeesus tarkoittaa että kun ihminen syntyy uudesti ylhäältä Hengestä niin Jeesus tulee tässä Hengessä ihmisen tykö (sydämeen). Jae 20 ja MINÄ teissä!

Joh.14:21 Jolla on minun käskyni ja joka ne pitää, hän on se, joka minua rakastaa, mutta joka minua rakastaa, häntä minun Isäni rakastaa, ja minä rakastan häntä ja ilmoitan itseni hänelle."
14:22 Juudas, ei se Iskariot, sanoi hänelle: "Herra, mistä syystä sinä aiot ilmoittaa itsesi meille etkä maailmalle?"
14:23 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Jos joku rakastaa minua, niin hän pitää minun sanani, ja minun Isäni rakastaa häntä, ja me tulemme hänen tykönsä ja jäämme hänen tykönsä asumaan.

Joka rakastaa Jeesusta pitää Hänen käskynsä ja Jeesus ilmoittaa itsensä hänelle ja Isä ja Poika rakastavat tätä ihmistä ja tulevat Pyhän Hengen kautta Jumalan temppeliin (uudestisyntynyt ihminen) asumaan!

Tässä tulee Jumalan ykseys hyvin esille eli on vain yksi Jumala (Isä ja Poika sekä Pyhä Henki) He ovat yksi mutta kolme eri persoonaa ja Isä ja Poika tulee Pyhässä Hengessä Jumalan temppeliin asumaan.

Näin olen tällä hetkellä sanasta ymmärtänyt Jumalaa mutta emme pysty Jumalaa edes täydellisesti käsittämään vaan vain sen verran kun Hän meille avaa.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Jeesus on Herra!

ViestiKirjoittaja pekka » 27. Joulu 2010 23:52

Kiitos, niin, me tiedämme sen mitä tiedämme ja emme tiedä sitä mitä emme tiedä ja ymmärrä mutta Jumala avaa meillle aina sen verran asioita lisää mitä tarvitsemme mutta kaikkeahan meidän ei tosiaankaan tarvitse edes tietää, riittää vain kun tiedämme ja ymmärrämme aina olennaisen ja vain sen minkä Jumala katsoo meidän tarvitsevan. Kaiken me kuitenkin aina saamme lahjaksi, mitään emme omista, vain uskomme on lopulta tärkeää. Sehän se juuri onkin kun maailma opettaa kumartamaan maailmaa mutta Hengessä vaeltaminen onkin se ihmisen todellinen rikkaus. Olemme vain heikkoja saviastioita ja välillä sirpaleinakin mutta taivaalliseen Isäämme ja Jeesukseen turvautumalla saamme aina eheytyä sen verran kuin tarpeellista on. Ylpeys on maailman henki mutta nöyrän sydän vie perille. Kiittäkäämme kun saamme ja antakaamme ilolla kun annamme.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Jeesus on Herra!

ViestiKirjoittaja toni t » 27. Joulu 2010 23:56

pekka kirjoitti:Kiitos, niin, me tiedämme sen mitä tiedämme ja emme tiedä sitä mitä emme tiedä ja ymmärrä mutta Jumala avaa meillle aina sen verran asioita lisää mitä tarvitsemme mutta kaikkeahan meidän ei tosiaankaan tarvitse edes tietää, riittää vain kun tiedämme ja ymmärrämme aina olennaisen ja vain sen minkä Jumala katsoo meidän tarvitsevan. Kaiken me kuitenkin aina saamme lahjaksi, mitään emme omista, vain uskomme on lopulta tärkeää. Sehän se juuri onkin kun maailma opettaa kumartamaan maailmaa mutta Hengessä vaeltaminen onkin se ihmisen todellinen rikkaus. Olemme vain heikkoja saviastioita ja välillä sirpaleinakin mutta taivaalliseen Isäämme ja Jeesukseen turvautumalla saamme aina eheytyä sen verran kuin tarpeellista on. Ylpeys on maailman henki mutta nöyrän sydän vie perille. Kiittäkäämme kun saamme ja antakaamme ilolla kun annamme.


Kyllä näin on. Petrin sivuilla oli oiva esimerkki tästä Isän ja Pojan (Jeesuksen) suhteesta jossa Petri käyttää hienosti itseään ja poikaansa esimerkkinä. Minulle tämä avasi hyvin tätä Jumala asiaa.

Simon Pietari vastasi ja sanoi: "Sinä olet Kristus, elävän Jumalan Poika". Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Autuas olet sinä, Simon, Joonaan poika, sillä ei liha eikä veri ole sitä sinulle ilmoittanut, vaan minun Isäni, joka on taivaissa, Matt 16: 16,17

Pietarille tämän asian ilmoitti Jeesuksen Isä. Onko Jeesus Jumala vai vain Jumalan Poika. Otan erään esimerkin, olen Isä ja nimeni on Petri ja sukunimeni on Paavola, ja minulla on poika nimeltä Miika. Miika on Petrin poika ja Petri on Miikan isä. Onko Miika Paavola vai Paavolan poika. Miika on Paavola ja samalla myös Paavolan poika. On vain yksi Paavola, jossa on Petri ja Miika, toista samanlaista Paavolaa ei ole. Petri ei ole Miika, eikä Miika ole Petri. Petri on suurempi Miikaa, onhan isä aina pojallensa auktoriteetti, mutta Miika jää silti Paavolaksi. Näin on myös Jeesuksen ja Isän laita. Jeesuksen sanoessa, Isä on minua suurempi, se ei kuitenkaan tee tyhjäksi sitä tosiasiaa, että Jumala (Isä ja Poika) loi taivaan ja maan.

http://www.kotipetripaavola.com/Jeesus_on_Jumala
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Jeesus on Herra!

ViestiKirjoittaja pekka » 28. Joulu 2010 03:24

Kiitos, luin tuon Petrin kotisivuilla olevan kirjoituksen ja se avasi kyllä vielä lisää tätä Isä ja Poika teemaa. Kiitos teille molemmille.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Jeesus on Herra!

ViestiKirjoittaja toni t » 29. Joulu 2010 22:03

Tiit.2:13 odottaessamme autuaallisen toivon täyttymistä ja suuren Jumalan ja Vapahtajamme Kristuksen Jeesuksen kirkkauden ilmestymistä,
2:14 hänen, joka antoi itsensä meidän edestämme lunastaakseen meidät kaikesta laittomuudesta ja puhdistaakseen itselleen omaisuudeksi kansan, joka hyviä tekoja ahkeroitsee.

Biblia. Tiit.2:13. Ja odottamaan autuaallista toivoa, ja suuren Jumalan ja meidän Lunastajamme Jesuksen Kristuksen ilmestystä,
14. Joka itsensä antoi meidän edestämme, että hän meitä kaikesta vääryydestä lunastais ja itsellensä erinomaiseksi kansaksi puhdistais, ahkeraksi hyviin töihin.

2.Tess.1:7 ja antaa teille, joita ahdistetaan, levon yhdessä meidän kanssamme, kun Herra Jeesus ilmestyy taivaasta voimansa enkelien kanssa

2.Tim.1:10 mutta nyt ilmisaatettu meidän Vapahtajamme Kristuksen Jeesuksen ilmestymisen kautta, joka kukisti kuoleman ja toi valoon elämän ja katoamattomuuden evankeliumin kautta

1.Joh.3:2 Rakkaani, nyt me olemme Jumalan lapsia, eikä ole vielä käynyt ilmi, mitä meistä tulee. Me tiedämme tulevamme hänen kaltaisikseen, kun hän ilmestyy, sillä me saamme nähdä hänet sellaisena, kuin hän on.

Fil.3:20 Mutta meillä on yhdyskuntamme taivaissa, ja sieltä me myös odotamme Herraa Jeesusta Kristusta Vapahtajaksi,
3:21 joka on muuttava meidän alennustilamme ruumiin kirkkautensa ruumiin kaltaiseksi sillä voimallaan, jolla hän myös voi tehdä kaikki itsellensä alamaiseksi.

Herra Jeesus Kristus on suuri Jumala Vapahtajamme ja Lunastajamme ja me odotamme milloin suuri Jumalamme Herra Jeesus ilmestyy taivaasta voimansa enkelien kanssa ja silloin saamme nähdä Hänet sellaisena kuin Hän on ja silloin me muutumme Jumalan Pojan kuvan kaltaisiksi!

:GBU: :thumb:
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: jahuwšu'a messias on hallitsija!

ViestiKirjoittaja uuhi » 30. Joulu 2010 20:58

on hiukan hämäävää kun suomenkielisissä raamatun käännöksissä käytetään joissain sanoissa isoja kirjaimia sanan alussa, hebreassahan isoja alkukirjaimia ei ole.

(seuraavassa raamatun lauseessa sana adown on käännetty sanalla hallitsija)

ilmaisu jhwh:n hallitsijalleni istu oikealleni kunnes-asetan
sinua-kohtaan-vihamieliset astinlaudaksi jaloillesi

(psalmi 110:1, siteerattu mark.12:36, mat. 22:44, luuk. 20:42, apt.t. 2:34 , osittain siteerattu myös kirjeessä hebrealaisille 1:13)
Viimeksi muokannut uuhi päivämäärä 19. Maalis 2011 11:32, muokattu yhteensä 1 kerran
uuhi
 
Viestit: 532
Liittynyt: 30. Joulu 2010 14:39

Re: Jeesus on Herra!

ViestiKirjoittaja toni t » 30. Joulu 2010 21:30

Ps 110:1 Herra(Jhwh) sanoi minun herralleni(Adonai): "Istu minun oikealle puolelleni, kunnes minä panen sinun vihollisesi sinun jalkojesi astinlaudaksi".

Psalmi 110:1 on mielenkiintoinen psalmi, sillä tässähän kuningas Daavid puhuu Isästä ja Pojasta, Herrasta, joka puhu Herralle, että istu Minun oikealle puolelleni. vain Herra Jeesus Kristus pääsee istumaan ja istuu Isän oikealle puolella; eli Herra, joka istuu Isän oikealla puolella on Herra Jeesus Kristus. Tämä Ps 110:1 on mielenkiintoinen, sillä tässä hebr. teksti erottaa Herra sanat toisistaan eri sanoilla. Herra sana on Jhwh sekä Herralleni sana on Adonai. Tämä sanojen erotus todistaa myös sen että Isä ei ole Poika, eikä Poika ole Isä. Jos Poika olisi Isä, niin silloin tässä Ps 110:1:sa oli kaksi kertaa sana Jhwh.

Raamattu käyttää Jumalasta myös sanaa Adon-Adonai. Otan tähän muutaman esimerkin.

2 Moos 34:23 Kolme kertaa vuodessa kaikki sinun miesväkesi tulkoon Herran (JHWH), sinun Herrasi (JHWJ), Israelin Jumalan, kasvojen eteen.

5Moos 10:17 Sillä Herra, teidän Jumalanne, on jumalain Jumala ja herrain (Adonai) Herra (JHWH), suuri, voimallinen ja peljättävä Jumala, joka ei katso henkilöön eikä ota lahjusta,

Sak 4:14 Hän sanoi: "Nämä ovat ne molemmat öljyllä voidellut, jotka seisovat kaiken maan Herran (Adonai edessä".

Jesaja 10:33 katso, silloin Herra (Adonai), Herra (JHWH) Sebaot, katkaisee hänen latvansa kauhistavalla voimalla, vartevat rungot kaadetaan, ja korkeat kukistuvat.

Jes 1:24 Sentähden sanoo Herra(Adonai), Herra (JHWH) Sebaot, Israelin Väkevä: Voi! Minä viihdytän vihani vastustajissani, minä kostan vihollisilleni;

Psalmit 135:5 Sillä minä tiedän, että Herra (JHWH) on suuri, ja meidän Herramme (Adonai) korkeampi kaikkia jumalia.

Raamattu siis käyttää sanaa Adon-Adonai myös Jumalasta. Tosin Adonai sanaa käytetään Raamatussa myös ihmisistä, mutta samoin myös sanaa Elohim- Jumala Raamattu käyttää ihmisistä, Ps 86:2. Tämä johtuu siitä, että sana Elohim tarkoittaa Jumalaa ja tuomaria. Samoin myös sana Adon tarkoittaa Herraa, Jumalaa ja myös herraa kun puhutaan ihmisistä. Mutta Adonai sana tarkoittaa myös Jumalaa niin kuin sen Raamatusta näimme.

http://www.kotipetripaavola.com/Jeesus_on_Jumala

Matteuksen ja Luukkaan evankeliumeissa Jeesus todistaa olevansa Herra JHWH (hwhy) kun perkele kiusasi erämaassa Jeesusta.

Luuk 4:9-12 Niin hän vei hänet Jerusalemiin ja asetti hänet pyhäkön harjalle ja sanoi hänelle: "Jos sinä olet Jumalan Poika, niin heittäydy tästä alas;10 sillä kirjoitettu on: ’Hän antaa enkeleilleen käskyn sinusta, että he varjelevat sinua’, 11 ja: ’He kantavat sinua käsillänsä, ettet jalkaasi kiveen loukkaisi’." 12 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Sanottu on: ’Älä kiusaa Herraa, sinun Jumalaasi’."

Matt 4:5-7 Silloin perkele otti hänet kanssansa pyhään kaupunkiin ja asetti hänet pyhäkön harjalle 6 ja sanoi hänelle: "Jos sinä olet Jumalan Poika, niin heittäydy tästä alas; sillä kirjoitettu on: ’Hän antaa enkeleilleen käskyn sinusta’, ja: ’He kantavat sinua käsillänsä, ettet jalkaasi kiveen loukkaisi’." 7 Jeesus sanoi hänelle: "Taas on kirjoitettu: ’Älä kiusaa Herraa, sinun Jumalaasi’."

Jeesus siteeraa erämaassa:

5 Moos 6:16 Älkää kiusatko Herraa, teidän Jumalaanne, niin kuin kiusasitte häntä Massassa,

Kun perkele kiusasi Jeesusta erämaassa Jeesus sanoi hänelle: kirjoitettu on: Älä kiusaa Herraa sinun Jumalaasi. Jeesus vetosi Jumalan sanaan joka löytyy 5:sta Mooseksen kirjasta. Tuossa kohdassa oleva sana Herra JHWH (hwhy) ja Jumala on ELOHIM. Erämaassa ei ollut muita kuin Jeesus ja perkele kiusasi siellä Jeesusta eikä ketään muuta. Tuo kiusauksen kohde oli siis Jeesus ja Jeesuksen vastaus osoittaa Hänen olevan JHWH (hwhy) ja ELOHIM.

Perkele siis kiusasi Jeesusta, mutta miksi Jeesus sanoi hänelle: Älä kiusaa Herraa sinun Jumalaasi? Sen tähden, koska Raamatun todistus on, että Jeesus on Jumala!

http://www.kotipetripaavola.com/Jhwh

Moni suomalainen ymmärtää Jeesuksen Herruuden tarkoittavan vain vaikutusvaltaista miespuolista henkilöä. Raamattu ei kuitenkaan tarkoita Herra sanalla Jeesuksen kohdalla tätä vaan Herra sana tarkoittaa Jumalaa/Luojaa.

Raamatun uskontunnustuksessa ei tunnusteta Jeesusta vaikutusvaltaiseksi mieheksi vaan Luojaksi jota Herra tarkoittaa.

Jesaja.45:18 Sillä näin sanoo Herra, joka on luonut taivaan - hän on Jumala - joka on valmistanut maan ja tehnyt sen; hän on sen vahvistanut, ei hän sitä autioksi luonut, asuttavaksi hän sen valmisti: Minä olen Herra, eikä toista ole.

Room.10:9Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut;
10:10 sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.
10:11 Sanoohan Raamattu: "Ei yksikään, joka häneen uskoo, joudu häpeään."
10:12 Tässä ei ole erotusta juutalaisen eikä kreikkalaisen välillä; sillä yksi ja sama on kaikkien Herra, rikas antaja kaikille, jotka häntä avuksi huutavat. 10:13 Sillä "jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu."

Paavali siteeraa roomalaiskirjeen luvun 10 jakeessa 13 vanhan testamentin Jooel.2:32 Ja jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu.

Tässä kohdassa Herra sana on (Jhwh/Jahve/Jehova joka tarkoittaa itsestään aina olemassa ollutta Jumalaa joka on kaiken Luonut ja juuri tästä Herrasta Jeseja 45:18 kertoo) eli paavali siteeraa tätä kohtaa ja sanoo että joka tunnustaa Jeesuksen täksi Herraksi pelastuu!

Jeesus pitää siis tunnustaa Herraksi joka tarkoittaa Jumalaa joka on kaiken luonut. Tätä moni ei ymmärrä kun puhutaan siitä että tulee tunnustaa ja uskoa Jeesuksen Herruuteen. Moni uskosta osatonkin sanoo Jeesusta Herraksi koska he eivät tarkoita Herra sanalla Luojaa vaan vaikutusvaltaista miestä. Sellainen uskontunnustus ei ole Raamatullinen jos Jeesusta ei tunnusteta Herraksi joka on Jumala.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Jeesus on Herra!

ViestiKirjoittaja uuhi » 31. Joulu 2010 16:00

eikö siinä joel 2:32 ssa lue oikeasti käännettynä
... nimessä jhwh:n ...



ja psalmi 118:26 ssa :

siunattu tuleva nimessä jhwh:n

(psalmi 118:26, siteerattu mat. 21:9,23:39, mark11:9, joh.12:13)
uuhi
 
Viestit: 532
Liittynyt: 30. Joulu 2010 14:39

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 33 vierailijaa