Kristillinen reggae

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Kristillinen reggae

ViestiKirjoittaja Hessu » 11. Elo 2011 14:56

Tai no ehkä tästä reggae-aiheesta riittää jo..
Viimeksi muokannut Hessu päivämäärä 11. Elo 2011 15:23, muokattu yhteensä 2 kertaa
Hessu
 

Re: Kristillinen reggae

ViestiKirjoittaja Hessu » 11. Elo 2011 15:10

...
Viimeksi muokannut Hessu päivämäärä 11. Elo 2011 15:23, muokattu yhteensä 1 kerran
Hessu
 

Re: Kristillinen reggae

ViestiKirjoittaja Hessu » 11. Elo 2011 15:21

Törmäsin muutan sattumalta eilen sellaiseen tietoon, että laulu "On armo suuri ihmeinen" (Amazing Grace) tekijä on käyttänyt siinä jotain tunnettua säveltä ja laittanut siihen uudet sanat. Jos olen ymmärtänyt oikein opetuksenne, ei tuokaan laulu ole sitten hengellinen, vaan väärällä tavalla valjastettu, eli sitä ei pitäisi meidän uskovien käyttää...?
Hessu
 

Re: Kristillinen reggae

ViestiKirjoittaja PetriFB » 11. Elo 2011 16:42

Hessu kirjoitti:Törmäsin muutan sattumalta eilen sellaiseen tietoon, että laulu "On armo suuri ihmeinen" (Amazing Grace) tekijä on käyttänyt siinä jotain tunnettua säveltä ja laittanut siihen uudet sanat. Jos olen ymmärtänyt oikein opetuksenne, ei tuokaan laulu ole sitten hengellinen, vaan väärällä tavalla valjastettu, eli sitä ei pitäisi meidän uskovien käyttää...?


Et ole ymmärtänyt oikein sitä mitä olen kirjoittanut.

Edellisessä viestissäni kirjoitin mm. näin:

Joku uskova voi tehdä kappaleen, jonka musiikin hän on kopioinut suoraan maailman genreestä siis sellaisen, joka ei ole Jumalan tahdon vastaista ja sitten saa siihen Jumalalta sanat. Mielestäni tällainen vaunu ei ole huono evankeliumin vaunu. Mutta sanat saatuina Jumalalta ja Jumalan tahdon vastainen musiikki eli maallinen musa genre ei ole enää hyvä yhdistelmä, vaan vahingollinen ja epäraamatullinen.

Eli ei se ole vahingollinen jos musiikki ei ole itsessään Jumalan tahdon vastaista. Tietenkin olisi varmaan kaikkein hienointa jos Jumala antaa sävelen ja sanat, kuin että ihminen kopioi musiikin ja saa sanat Herralta. Oletko samaa mieltä?

Minusta kokonaan Jumalan antama on parempi kuin Jumalan ja osaksi ihmisen itse tekemä. Jos vertaat sitä Raamatun opetukseen, niin evankeliumin ja Jumalan sanan opetuksen tulisi olla kokonaan Jumalalta, ei niin että Jumalalta ja sitten puolet tai joitakin osia ihmiseltä.

No olemme vajavaisia ja Jumala käyttää ja toimii meidän kauttamme vaikka olemme vajavaisia, mutta tietenkin aina parempaa on mitä enemmän on Jumalasta. Siksi Jumalan antama sävel ja sanat on parasta mitä voimme musiikiillsesti saada.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Kristillinen reggae

ViestiKirjoittaja Hessu » 11. Elo 2011 17:08

PetriFB kirjoitti:
Hessu kirjoitti:Törmäsin muutan sattumalta eilen sellaiseen tietoon, että laulu "On armo suuri ihmeinen" (Amazing Grace) tekijä on käyttänyt siinä jotain tunnettua säveltä ja laittanut siihen uudet sanat. Jos olen ymmärtänyt oikein opetuksenne, ei tuokaan laulu ole sitten hengellinen, vaan väärällä tavalla valjastettu, eli sitä ei pitäisi meidän uskovien käyttää...?


Et ole ymmärtänyt oikein sitä mitä olen kirjoittanut.

Edellisessä viestissäni kirjoitin mm. näin:

Joku uskova voi tehdä kappaleen, jonka musiikin hän on kopioinut suoraan maailman genreestä siis sellaisen, joka ei ole Jumalan tahdon vastaista ja sitten saa siihen Jumalalta sanat. Mielestäni tällainen vaunu ei ole huono evankeliumin vaunu. Mutta sanat saatuina Jumalalta ja Jumalan tahdon vastainen musiikki eli maallinen musa genre ei ole enää hyvä yhdistelmä, vaan vahingollinen ja epäraamatullinen.

Eli ei se ole vahingollinen jos musiikki ei ole itsessään Jumalan tahdon vastaista.


Oikeastaan juuri tuota olen koko ajan ajanut takaa, ja olen siitä täysin samaa mieltä. Jos sinäkin olet koko ajan ollut tuota mieltä, niin sitten tässä on taidettu vääntää aikalailla turhaan.

Eri mieltä olemme siis ainoastaan siitä, onko reggae syntynyt pimeydestä vai ei, mutta minusta se ei ole kovin tärkeä kysymys. Toki jos haluat perustella näkemystäsi siitä, niin olen valmis kuulemaan, mutta ei tarvitse. Kuten sanoin Pekallekin, jos kokee omassatunnossaan Jumalan edessä jonkun asian vääräksi, kehoitan aina tekemään omantunnon mukaan, vaikka minä tai joku toinen olisi asiasta eri mieltä. Tarkoittaen tällaisia kysymyksiä, joihin ei löydy selkeää vastausta suorin sanoin Raamatusta.
Hessu
 

Re: Kristillinen reggae

ViestiKirjoittaja Hessu » 11. Elo 2011 17:23

Petrin viimeisimmän kirjotuksen valossa en ymmärrä ollenkaan aiempia opetuksia siitä, että "genreistä kopioiminen" olisi ongelma. Sillä nähtävästi ongelma mielestäsi onkin ihan yksinkertaisesti se, että tehdään sentyylistä musiikkia josta Jumala ei mielisty, riippumatta siitä onko se "kopioitu jostain genrestä" vai ei. Aiempi opetus "genreistä kopioimisesta" ainakin hämäsi minua suuresti, koska se vaikutti täysin epäloogiselta ja maalaisjärjen vastaiselta. Mutta tuo viimeisin kirjoitus selvensi näkemystäsi suuresti, eikä se enää ole epälooginen.
Hessu
 

Re: Kristillinen reggae

ViestiKirjoittaja PetriFB » 11. Elo 2011 17:24

Hessu kirjoitti:
PetriFB kirjoitti:
Hessu kirjoitti:Törmäsin muutan sattumalta eilen sellaiseen tietoon, että laulu "On armo suuri ihmeinen" (Amazing Grace) tekijä on käyttänyt siinä jotain tunnettua säveltä ja laittanut siihen uudet sanat. Jos olen ymmärtänyt oikein opetuksenne, ei tuokaan laulu ole sitten hengellinen, vaan väärällä tavalla valjastettu, eli sitä ei pitäisi meidän uskovien käyttää...?


Et ole ymmärtänyt oikein sitä mitä olen kirjoittanut.

Edellisessä viestissäni kirjoitin mm. näin:

Joku uskova voi tehdä kappaleen, jonka musiikin hän on kopioinut suoraan maailman genreestä siis sellaisen, joka ei ole Jumalan tahdon vastaista ja sitten saa siihen Jumalalta sanat. Mielestäni tällainen vaunu ei ole huono evankeliumin vaunu. Mutta sanat saatuina Jumalalta ja Jumalan tahdon vastainen musiikki eli maallinen musa genre ei ole enää hyvä yhdistelmä, vaan vahingollinen ja epäraamatullinen.

Eli ei se ole vahingollinen jos musiikki ei ole itsessään Jumalan tahdon vastaista.


Oikeastaan juuri tuota olen koko ajan ajanut takaa, ja olen siitä täysin samaa mieltä. Jos sinäkin olet koko ajan ollut tuota mieltä, niin sitten tässä on taidettu vääntää aikalailla turhaan.

Eri mieltä olemme siis ainoastaan siitä, onko reggae syntynyt pimeydestä vai ei, mutta minusta se ei ole kovin tärkeä kysymys. Toki jos haluat perustella näkemystäsi siitä, niin olen valmis kuulemaan, mutta ei tarvitse. Kuten sanoin Pekallekin, jos kokee omassatunnossaan Jumalan edessä jonkun asian vääräksi, kehoitan aina tekemään omantunnon mukaan, vaikka minä tai joku toinen olisi asiasta eri mieltä. Tarkoittaen tällaisia kysymyksiä, joihin ei löydy selkeää vastausta suorin sanoin Raamatusta.


Ok. Olen tuonut siitä reggaesta jo näkemykseni ja linkkejäkin joillekin sivustoille laitoin.

Tuon pienen näkökulman tähän jos ja kun joskus tutkit reggaen syntyä.

Monet uskovat puolustelevat historian "tosi" todistuksilla, että sunnuntai on Raamatun opettama lepopäivä ja että Jeesus syntyi 25.12. Kuitenkin se joka uskoo todelliseen totuuteen saa selville, että sunnuntai ja 25.12 eivät ole totta, vaan valhe, jolla vääristetään totuutta.

Näin on myös reggaen musiikin laita vaikka sitä jopa monet uskovat puolustavatkin. Mutta en asetu tässäkään asiassa kenenkään "hengelliseksi poliisiksi" ja ihmiset ovat itse vastuussa Jumalalle miten ja mitä uskovat.

Asia on minunkin puoleltani keskusteltu, joten Jumalan siunausta sinulle Hessu.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Kristillinen reggae

ViestiKirjoittaja PetriFB » 11. Elo 2011 17:26

Hessu kirjoitti:Petrin viimeisimmän kirjotuksen valossa en ymmärrä ollenkaan aiempia opetuksia siitä, että "genreistä kopioiminen" olisi ongelma. Sillä nähtävästi ongelma mielestäsi onkin ihan yksinkertaisesti se, että tehdään sentyylistä musiikkia josta Jumala ei mielisty, riippumatta siitä onko se "kopioitu jostain genrestä" vai ei. Aiempi opetus "genreistä kopioimisesta" ainakin hämäsi minua suuresti, koska se vaikutti täysin epäloogiselta ja maalaisjärjen vastaiselta. Mutta tuo viimeisin kirjoitus selvensi näkemystäsi suuresti, eikä se enää ole epälooginen.


No hyvä, että asia on nyt selvä.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Kristillinen reggae

ViestiKirjoittaja Hessu » 11. Elo 2011 17:34

PetriFB kirjoitti:Ok. Olen tuonut siitä reggaesta jo näkemykseni ja linkkejäkin joillekin sivustoille laitoin.

Tuon pienen näkökulman tähän jos ja kun joskus tutkit reggaen syntyä.

Monet uskovat puolustelevat historian "tosi" todistuksilla, että sunnuntai on Raamatun opettama lepopäivä ja että Jeesus syntyi 25.12. Kuitenkin se joka uskoo todelliseen totuuteen saa selville, että sunnuntai ja 25.12 eivät ole totta, vaan valhe, jolla vääristetään totuutta.

Näin on myös reggaen musiikin laita vaikka sitä jopa monet uskovat puolustavatkin. Mutta en asetu tässäkään asiassa kenenkään "hengelliseksi poliisiksi" ja ihmiset ovat itse vastuussa Jumalalle miten ja mitä uskovat.

Asia on minunkin puoleltani keskusteltu, joten Jumalan siunausta sinulle Hessu.


Kiitos näkökulmasta, on totta ettei aina kaikki totuutena kerrotut asiat ole totuutta. Tänä päivänä sen ymmärtää entistä selkeämmin, kun keskenään täysin ristiriitaista tietoa on saatavilla aivan valtavia määriä - eiväthän ne kaikki voi olla totta. Mutta tässä suhteeessa luotan itse englanninkieliseen wikipediaan, jossa aiheesta kerrotaan aika kattavasti, koska en oikein usko että joku tietoisesti haluaisi vääristellä siellä tällaista vähäpätöistä asiaa. Ja jos haluaisi, sen huomaisi aika nopeasti muut wikipedian käyttäjät.

Mutta asia ok, ja eletään sen ymmärryksen mukaan mikä kullakin on. Herra on voimallinen johtamaan totuuteen, jos olemme hairahtuneet uskomaan valheellisia lähteitä.

Siunausta kaikille!
Hessu
 

Re: Kristillinen reggae

ViestiKirjoittaja Lumina* » 16. Elo 2011 21:51

Mua pyydettiin arvioimaan tämmöstä soitantaa ja nyt pyydän samaa teiltä...mitä mieltä tästä?

http://www.youtube.com/watch?v=LdR6cOJd ... ture=share
Lumina*
 

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 23 vierailijaa