Kirjoittaja PetriFB » 02. Joulu 2010 12:05
Yhdyn täysin Jukka-Pekan kirjoitukseen.
Tällä alueella olisi paljon ilmiöitä, joita käsitellä. Tuon tässä esille vain muutamia.
1970-luvulla alkoi vaikuttamaan ns. uuskarismaattinen liike, joka käytti itsestään nimitystä "New Wine in New Winskins" (Uusi viini uudessa nahkaleilissä). Tämä uuskarismaattinen liike alkoi julistamaan, että seurakuntien tuli vastaanottaa uusi voitelu, joka tulee muuttamaan seurakunnat jos he hylkäävät vanhat tapansa ja traditionsa. Liike julisti ettei vanhoilla arvoilla ole enää arvoa, vaan uuden voitelun avulla seurakunnat pääsevät lähemmäs Jumalaa ja vastaanottavat uuden ja todellisen voitelun, uuden hengellisen tason. Tätä liikettä johtavat voidellut "profeetat" ja "apostolit", jotka välittävät jatkuvasti uusia "profetioita" mitä Jumala tulee tekemään tulevaisuudessa. He lupaavat koko ajan herätystä, joka sijoitetaan aina tulevaisuuteen. Näiden "profeettojen" sanomana on myös jatkuvasti puhua suuresta lopun ajan herätyksestä. Herätys tulee olemaan sellainen, jossa koko maailma tulee uskomaan Jeesukseen, näin suuri osa tämä liikkeen "profeetoista" julistaa. Tämän liikkeen "perusopetus" uudelle viinille on Jeesuksen puhe, jossa Hän sanoi ettei uutta viiniä saa laskea vanhoihin nahkaleileihin. New Wine liike opettaa, että samoin mekin tarvitsemme nyt uutta voitelua ja siksi tulee luopua vanhoista tavoista ja traditiosta. Mutta mitä Jeesus tarkoitti puheellaan uudesta viinistä?
Fariseukset ja kirjanoppineet napisivat Jeesusta vastaan siitä miksi Jeesus söi ja joi syntisten kanssa. Jeesus sanoi heille, että Hän ei ole tullut kutsumaan vanhurskaita, vaan syntisiä parannukseen. Niin fariseukset ja kirjanoppineet sanoivat Jeesukselle, että Johanneksen opetuslapset paastoavat, mutta miksi sinun opetuslapsesi eivät paastoa. Jeesus vastasi heille sanoen, ettei häävieraat voi paastota niin kauan kuin Ylkä on heidän kanssaan, mutta tulee päivä jolloin Ylkä otetaan pois ja silloin he paastoavat. Jeesus sanoi heille vertauksen, ettei kukaan leikkaa uudesta vaipasta paikkaa ja pane vanhaan vaippaan; muutoin hän rikkoo uuden vaipan, eikä uudesta vaipasta otettu paikka vanhaan sovi. Samoin Jeesus sanoi: Eikä kukaan laske nuorta viiniä vanhoihin nahkaleileihin; muutoin nuori viini pakahuttaa leilit, ja viini juoksee maahan, ja leilit turmeltuvat. Vaan nuori viini on laskettava uusiin leileihin. Eikä kukaan, joka juo vanhaa viiniä, halua nuorta, sillä hän sanoo: ‘Vanha on hyvää’.
Jeesus tarkoitti uudella vaipalla ja uudella viinillä vanhurskautta Uuden Liiton mukaisesti ja elämää Pyhässä Hengessä sekä vanhalla vaipalla ja vanhalla viinillä vanhaa liittoa sekä elämää sen alaisuudessa ja vanhan Aatun hallintavaltaa sydämessä (synti). Todiste sille, että Jeesus tarkoitti uudella vaipalla ja viinillä Uuden Liiton mukaista elämää löytyy Luukkaan evankeliumin viidennen luvun jakeesta 32, jossa Herra Jeesus sanoi, ettei Hän ole tullut kutsumaan vanhurskaita, vaan syntisiä parannukseen sekä Matteuksen evankeliumin yhdeksännen luvun jakeesta 13, joka kuuluu näin alkutekstin mukaan; Mutta menkää ja oppikaa, mitä tämä on: ‘Laupeutta minä tahdon enkä uhria’. Sillä en minä ole tullut kutsumaan vanhurskaita, vaan syntisiä parannukseen.
Herra Jeesus käytti sanontaa kutsua syntisiä parannukseen. Uuden Liiton järjestyksessä kutsutaan syntisiä parannukseen. Samoin Herra Jeesus sanoi, että Hän tahtoo laupeutta eikä uhria, joka on lainaus Hoosea 6:6. Herra Jeesus siis lainaisi Hoosean kirjaa, joka menee kokonaisuudessaan näin:
Hoos 6:
1 ¶ Tulkaa, palatkaamme Herran tykö, sillä hän on raadellut meitä, ja parantaa meidät, hän on lyönyt meitä, ja sitoo meidät.
2 Hän tekee meidät eläviksi kahden päivän kuluttua, kolmantena päivänä hän meidät herättää, ja me saamme elää hänen edessänsä.
3 Niin tuntekaamme, pyrkikäämme tuntemaan Herra: hänen nousunsa on varma kuin aamurusko, hän tulee meille kuin sade, kuin kevätsade, joka kostuttaa maan.
4 ¶ Mitä on minun tehtävä sinulle, Efraim, mitä on minun tehtävä sinulle, Juuda, kun teidän rakkautenne on kuin aamun pilvi, kuin varhain haihtuva kaste?
5 Sentähden minä olen antanut heille iskuja profeettain kautta, olen kuolettanut heitä suuni sanoilla. Ja sinun tuomiosi nousevat kuin aamun valo.
6 Sillä laupeutta minä haluan enkä uhria, ja Jumalan tuntemista enemmän kuin polttouhreja;
7 mutta he ovat ihmisten tavalla rikkoneet liiton: siinä he ovat olleet minulle uskottomat.
Herran Jeesuksen lainaama Hoosean kirja kohta kertoo siitä kuinka Israelin kansa tehdään eläväksi Uuden Liiton kautta ja kuinka Uuden Liiton kautta Israelin kansa oppii elämään laupiaasti ja hylkäämään vanhan liiton järjestyksen sekä siihen kuuluvat uhrit, sillä Uudessa Liitossa on vain yksi uhri, joka on Herran Jeesuksen Kristuksen uhri Golgatalla.
On siis täysin selvä, että uusi vaippa ja viini tarkoittaa Uuden Liiton järjestyksen mukaista elämää Pyhässä Hengessä.
Uutta viiniä ei lasketa vanhaan leiliin, vaan uuteen leiliin. Tässä on kysymys liiton vaihtumisesta sekä Pyhän Hengen vuodattamisesta Jeesuksen opetuslasten sydämiin. Uusi viini, eli Pyhä Henki ei operoi vanhan liiton järjestyksen mukaan, vaan Uuden Liiton järjestyksen mukaan elämä uutena luomuksena, jonka perustuksena on Jeesuksen Kristuksen kuolema ja Hänen sovitusverensä syntien anteeksiantamukseksi sekä Kristuksen ylösnousemus todisteeksi, että Jeesus elää. Uusi viini, eli Pyhä Henki uskovan sydämessä ei toimi vanhan liiton järjestyksen mukaan, eikä fariseusten ja kirjanoppineiden oppien mukaan. Vanha leili kuvaa myös vanhaa Aatamia ja lihamme voimattomuutta synnin edessä. Vanhaa viiniä ja uutta viiniä ei saa laittaa samaan leiliin, koska molemmat turmeltuvat; vanhan liiton järjestykseen ei kuulu Uuden Liiton järjestys ,sillä Uuden Liiton järjestys tuhoaisi vanhan liiton. Samoin fariseusten hapatus sekä vanhan liiton sekoittaminen Uuteen Liittoon tuhoaa ja turmelee Uuden Liiton. Samoin vanha Aatu ja uusi luomus eivät voi yhtä aikaa hallita meidän sydäntämme, vaan toisen on väistyttävä toisen tieltä. Jeesus tietenkin tarkoitti, että uuden luomuksen Pyhässä Hengessä tulee hallita meidän sydäntämme. Uusi viini on siis uusi elämä (uusi luomus) Pyhässä Hengessä. Samoin uusi viini kuvaa elämää Pyhässä Hengessä Uuden Liiton järjestyksen mukaan, jonka avulla voidaan kukistaa syntejä, jotka hallitsevat ihmisen sydämessä.
Hebr 10:
11 Ja kaikki papit seisovat päivä päivältä palvelustaan toimittamassa ja usein uhraamassa, aina samoja uhreja, jotka eivät ikinä voi syntejä poistaa;
12 mutta tämä on, uhrattuaan yhden ainoan uhrin syntien edestä, ainiaaksi istuutunut Jumalan oikealle puolelle,
Raamattu opettaa, että vanhan liiton järjestyksen mukaan uhrattavat uhrit eivät voi ikinä poistaa syntejä, mutta Herran Jeesuksen Kristuksen Uuden Liiton uhri poistaa syntejä; eli todellinen vanhurskaus ja synnin kukistuminen voi tapahtua vain Uuden Liiton mukaisessa järjestyksessä. Siksi uusi viini ja vanha nahkaleili ei kuvaa pelkästään vanhurskautta ja syntiä, vaan myös Uuden Liiton mukaista elämää Pyhässä Hengessä ja vanhan liiton järjestyksen vaihtumista Uuteen ja parempaan liittoon.
Uutta viiniä ei saa laskea vanhaan leiliin, sillä uusi viini pakahuttaa vanhan leilin ja siksi uusi viini on laskettava uuteen leiliin. Ihminen voi kukistaa synnin vallan sydämestään, vain Uuden Liiton järjestyksen mukaisesti Pyhän Hengen vaikuttaman vanhurskaan elämän kautta. Tämäkin todistaa sen, että uusi viini kuvaa Uuden Liiton mukaista elämää Pyhässä Hengessä, jonka avulla voidaan voittaa ja poistaa syntejä. Uusi viini ja uusi leili kuvaavat uuttaa elämää Pyhässä Hengessä Uuden Liiton järjestyksen mukaisesti, jossa on ainoastaan mahdollisuus vanhurskaudessa vaeltamiseen ja synnin juurten kukistamiseen sydämessä. Jeesus Kristus puhui siis myös vanhurskaudesta ja synnistä, mutta koska Uusi Liitto on asema ja paikka, jossa voidaan vaeltaa vanhurskaudessa ja kukistaa synnin juuria, niin siksi on päivänselvää, että Jeesuksen käyttämä vertaus Uudesta viinistä ja vanhasta nahkaleilistä tarkoittaa myös Uutta ja vanhaa liittoa, eikä pelkästään vanhurskautta ja syntiä.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!