Jumala ei tee kenellekkään mitään väkisin..

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Jumala ei tee kenellekkään mitään väkisin..

ViestiKirjoittaja Lumina* » 05. Heinä 2011 21:27

..vai tekeekö :)
Usein kuulee sanottavan että Jumala ei pelasta, muuta tms. ketään väkisin, mutta mitä tapahtuu esim.psalmissa 38 Daavidille ...painaako Jumalan käsi vai mistä johtuu moinen tuskailu..ovatko Jumalan nuolet uponneet lihaan?
En uskokkaan että Jumala käyttäis väkivaltaa mutta vetää ja taivuttelee aika voimallisestikkin kunnes ihminen taipuu...johonkin suuntaan,vai mitä?

Psalmit 38

1 Daavidin virsi; syntiä tunnustettaessa.(38:2) Herra, älä rankaise minua vihassasi, älä kiivastuksessasi kurita minua.
2 (38:3) Sillä sinun nuolesi ovat uponneet minuun, sinun kätesi painaa minua.
3 (38:4) Ei ole lihassani tervettä paikkaa sinun vihastuksesi tähden eikä luissani rauhaa minun syntieni tähden.
4 (38:5) Sillä minun pahat tekoni käyvät pääni ylitse, niinkuin raskas kuorma ne ovat minulle liian raskaat.
5 (38:6) Minun haavani haisevat ja märkivät minun hulluuteni tähden.
6 (38:7) Minä käyn kumarassa, aivan kyyryssä, kuljen murheellisena kaiken päivää.
7 (38:8) Sillä minun lanteeni ovat polttoa täynnä, eikä ole lihassani tervettä paikkaa.
8 (38:9) Minä olen voimaton ja peräti runneltu, minä parun sydämeni tuskassa.
9 (38:10) Herra, sinun edessäsi on kaikki minun halajamiseni, eikä minun huokaukseni ole sinulta salassa.
10 (38:11) Minun sydämeni värisee, minun voimani on minusta luopunut, minun silmieni valo-sekin on minulta mennyt.
11 (38:12) Minun ystäväni ja läheiseni pysyvät syrjässä minun vitsauksestani, ja minun omaiseni seisovat kaukana.
12 (38:13) Jotka minun henkeäni etsivät, ne virittävät pauloja; ja jotka minulle pahaa suovat, ne puhuvat turmion puheita ja miettivät petosta kaiket päivät.
13 (38:14) Mutta minä olen kuin kuuro, en mitään kuule, kuin mykkä, joka ei suutansa avaa.
14 (38:15) Minä olen kuin mies, joka ei mitään kuule ja jonka suussa ei vastausta ole.
15 (38:16) Sillä sinua, Herra, minä odotan, sinä vastaat, Herra, minun Jumalani.
16 (38:17) Minä sanon: älkööt iloitko minusta, älkööt ylvästelkö minua vastaan, kun jalkani horjuu.
17 (38:18) Sillä minä olen kaatumaisillani, ja minun tuskani on aina edessäni;
18 (38:19) sillä minä tunnustan pahat tekoni, murehdin syntieni tähden.
19 (38:20) Mutta minun viholliseni elävät ja ovat väkevät, ja paljon on niitä, jotka minua syyttä vihaavat,
20 (38:21) jotka hyvän pahalla palkitsevat ja vihaavat minua, koska minä hyvään pyrin.
21 (38:22) Älä hylkää minua, Herra, minun Jumalani, älä ole kaukana minusta.
22 (38:23) Riennä avukseni, Herra, minun pelastukseni.
Lumina*
 

Re: Jumala ei tee kenellekkään mitään väkisin..

ViestiKirjoittaja Lumina* » 15. Heinä 2011 11:08

Uudistumisen alkuaikoihin joku vuosi sitten koin usean kuukauden jotain samaa kuin tuo Daavid tuossa psalmissa ja en oo oikein päässy käsitykseen siitä että oliko käsi Jumalan käsi joka painoi mua kumaraan vai se taistelu joka johtui siitä että huusin tuskissani Jumalaa ja vihollinen riepoi toiseen suuntaan.
Eilen aamulla herättyäni muistui mieleen yks uni jonka näin silloin joskus.Istuttiin auton takapenkillä ystäväni kans, josta katteltiin talon seinälle heijastettua hengellistä elokuvaa,kunnes kaks miestä lähti viemään autolla mua ja ystävää vähän niinku vastentahtoisesti toiseen kaupungiin..mä sanoin että haluan kotiin..mutta he veivät talolle jossa mentiin ahtaasta ovesta sisään huoneistoon, jossa oli monta isoa ikkunaa ja niistä avautua laajat vesistöiset maisemat.Ihastuksissani huokasin että ompa mahtavaa..vähän toisenlaista kuin kotona pohjanmaalla, kuivaa peltoa :)
Sitten laskivat meidät ulos talosta ja lähdettiin kävellen tietä pitkin kotiin.
Nyt koin eilen aamulla kun mietin tuota unta, että kuinka paljon se vaatis että sais nuo tosi "mahtavat maisemat" omaan hengelliseen elämään.Se vaatis paljon...ei vaan kymmentä prosenttia tuloista, vaan koko elämän.
Ihan kuin olisin tässä viime aikoina ollu vastahakoisesti kyytissä ja ymmärtäny asioita, mutta halunnu työntää syrjään...
Ehkä Jumala halusi puhua taas jotain ...en tiedä mutta pisti miettimään :think2:
Lumina*
 

Re: Jumala ei tee kenellekkään mitään väkisin..

ViestiKirjoittaja PetriFB » 16. Heinä 2011 10:02

Lumina* kirjoitti:Uudistumisen alkuaikoihin joku vuosi sitten koin usean kuukauden jotain samaa kuin tuo Daavid tuossa psalmissa ja en oo oikein päässy käsitykseen siitä että oliko käsi Jumalan käsi joka painoi mua kumaraan vai se taistelu joka johtui siitä että huusin tuskissani Jumalaa ja vihollinen riepoi toiseen suuntaan.
Eilen aamulla herättyäni muistui mieleen yks uni jonka näin silloin joskus.Istuttiin auton takapenkillä ystäväni kans, josta katteltiin talon seinälle heijastettua hengellistä elokuvaa,kunnes kaks miestä lähti viemään autolla mua ja ystävää vähän niinku vastentahtoisesti toiseen kaupungiin..mä sanoin että haluan kotiin..mutta he veivät talolle jossa mentiin ahtaasta ovesta sisään huoneistoon, jossa oli monta isoa ikkunaa ja niistä avautua laajat vesistöiset maisemat.Ihastuksissani huokasin että ompa mahtavaa..vähän toisenlaista kuin kotona pohjanmaalla, kuivaa peltoa :)
Sitten laskivat meidät ulos talosta ja lähdettiin kävellen tietä pitkin kotiin.
Nyt koin eilen aamulla kun mietin tuota unta, että kuinka paljon se vaatis että sais nuo tosi "mahtavat maisemat" omaan hengelliseen elämään.Se vaatis paljon...ei vaan kymmentä prosenttia tuloista, vaan koko elämän.
Ihan kuin olisin tässä viime aikoina ollu vastahakoisesti kyytissä ja ymmärtäny asioita, mutta halunnu työntää syrjään...
Ehkä Jumala halusi puhua taas jotain ...en tiedä mutta pisti miettimään :think2:


Tästä tuli mieleeni Jumalan mahtavat aarteet uskovalle ihmiselle.

Ahtaasta portista tarkoittaa sitä, että synti, joka tuhoaa ihmistä saa kuolemantuomion ja purkutuomion Herrassa Jeesuksessa ja Pyhässä Hengessä, että ihmisen liha vapautetaan (prosessi) synnistä joka meitä tuhoaa.

Ahtaan portin jälkeen Herrassa Jeesuksessa ja Pyhässä Hengessä me saamme kasvaa Jumalan armosta elämään Jumalan laajan ja mittavan taivaallisen aarteiston täyttämää elämää.

Mahtavaa, ihanaa, ihmeellistä on Jumalan armo sekä taivaallisten asioiden laajuus ja rikkaus.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Jumala ei tee kenellekkään mitään väkisin..

ViestiKirjoittaja Masa » 17. Heinä 2011 08:31

Jumala tekee ja toimii väkisin. Jumala ajaa uskovan usein tienristeykseen,valinnan paikan eteen.

Jeesus Kristus on sanonut ettei kukaan ota Hänen kädestään ellei Hän sitä itse anna.
Näin Kristus suojelee uskovaa maailmalta. Ongelmaksi vain muodostuu ihmisen oma tahto. Juuri tuo ihmisen oma tahto tai vapaatahto joutuu törmäyskurssille Jumalan tahdon kanssa.
Mikäli Jumala haluaa meidän nöyrtyvän jokin asian edessä, hän kyllä osaa tehdä elämän sellaiseksi ettei ihmiselle jää kuin kaksi vaihtoehtoa. Joko luopuminen tai uskossa pysyminen kivun kautta.

Uskovillakin on tapana selittää ja kiertää joku ongelma ts. ihmisellä ei ole uskallusta tai on muuten sokea kohtaamaan jotain elämänsä aikana tullutta ongelmaa.
Näissä tilanteissa Jumala voi viedä uskovan tilanteeseen jossa uskova kokee olevansa laatikon sisällä ja vaikka kuinka yrittäisi etsiä ulospääsyä sitä ei löydy.
Näin Jumala tekee tavallaan väkisin. Ulospääsy kun tapahtuu vasta sitten kuin ihminen on päättänyt vapaantahtonsa kautta joko seurata tai luopua Jumalan tahdosta.

On hyvin todennäköistä ettei Jumala salli ihmisen mennä syvemmälle Kristukseen ennen kuin on selvittänyt ongelman jossa liha joutuu nöyrtymään.
Mikäli uskova jatkaa pakenemistaan hän palaa uudestaan ja uudestaan saman ongelman eteen vaikka kuinka haluaisi välttää ongelmaa.
Tämä edellä mainittu on juuri Jumalan tekoa Hän pakottaa ja laittaa ihmisen kulkemaan väkisin ahtaasta portista jos ja kun uskova haluaa seurata Kristusta.

On myös tilanteita jolloin Jumala toimii rankalla kädellä. Yksi tilanne on sellainen jossa Jumala näkee uskovan rakastuvan liikaa ihmisiin/tavaraan eli luotu tulee suuremaksi rakkauden kohteeksi kuin Luoja.
Näin Jumala voi ottaa pois sen jota ihminen rakastaa liikaa jotta Hän saisi sen paikan jolle Hän kuuluu.
Masa
 

Re: Jumala ei tee kenellekkään mitään väkisin..

ViestiKirjoittaja pekka » 17. Heinä 2011 15:35

Kiitos, todella hyvä ja puhutteleva kirjoitus.

Suurin kiitos Herralle.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Jumala ei tee kenellekkään mitään väkisin..

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 18. Heinä 2011 17:48

PetriFB kirjoitti:
Ahtaasta portista tarkoittaa sitä, että synti, joka tuhoaa ihmistä saa kuolemantuomion ja purkutuomion Herrassa Jeesuksessa ja Pyhässä Hengessä, että ihmisen liha vapautetaan (prosessi) synnistä joka meitä tuhoaa.


Purkutuomio Herrassa Jeesuksessa, se minua mietityttää mitä tarkoittaa? Voisitko sinä selittää vai joku muu mitä purkutuomio tarkoittaa? Onko Raamatussa sellainen juttu?

Siunattuja kesäpäiviä kaikille! :pc:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7926
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Jumala ei tee kenellekkään mitään väkisin..

ViestiKirjoittaja PetriFB » 18. Heinä 2011 21:22

vaisuliini kirjoitti:
PetriFB kirjoitti:
Ahtaasta portista tarkoittaa sitä, että synti, joka tuhoaa ihmistä saa kuolemantuomion ja purkutuomion Herrassa Jeesuksessa ja Pyhässä Hengessä, että ihmisen liha vapautetaan (prosessi) synnistä joka meitä tuhoaa.


Purkutuomio Herrassa Jeesuksessa, se minua mietityttää mitä tarkoittaa? Voisitko sinä selittää vai joku muu mitä purkutuomio tarkoittaa? Onko Raamatussa sellainen juttu?

Siunattuja kesäpäiviä kaikille! :pc:


Raamatussa ei lue purkutuomio Herrassa Jeesuksessa, mutta minä tarkoitin sillä lihan kuolemaa Pyhässä Hengessä, eli syntien hylkäämistä Pyhän Hengen voimassa, jossa Jumala vaikuttaa tahtomista tekemsistä, että haluamme ja kykenemme kasvamaan uskossa sekä hylkäämään syntiä.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Jumala ei tee kenellekkään mitään väkisin..

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 19. Heinä 2011 20:27

PetriFB kirjoitti:
vaisuliini kirjoitti:
PetriFB kirjoitti:
Ahtaasta portista tarkoittaa sitä, että synti, joka tuhoaa ihmistä saa kuolemantuomion ja purkutuomion Herrassa Jeesuksessa ja Pyhässä Hengessä, että ihmisen liha vapautetaan (prosessi) synnistä joka meitä tuhoaa.


Purkutuomio Herrassa Jeesuksessa, se minua mietityttää mitä tarkoittaa? Voisitko sinä selittää vai joku muu mitä purkutuomio tarkoittaa? Onko Raamatussa sellainen juttu?

Siunattuja kesäpäiviä kaikille! :pc:


Raamatussa ei lue purkutuomio Herrassa Jeesuksessa, mutta minä tarkoitin sillä lihan kuolemaa Pyhässä Hengessä, eli syntien hylkäämistä Pyhän Hengen voimassa, jossa Jumala vaikuttaa tahtomista tekemsistä, että haluamme ja kykenemme kasvamaan uskossa sekä hylkäämään syntiä.


Okkay, nyt ymmärrän. Kiitos ja Jumalan siunausta sinulle!
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7926
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Jumala ei tee kenellekkään mitään väkisin..

ViestiKirjoittaja PetriFB » 19. Heinä 2011 20:56

vaisuliini kirjoitti:
Okkay, nyt ymmärrän. Kiitos ja Jumalan siunausta sinulle!


Amen kiitos, Herralle.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Jumala ei tee kenellekkään mitään väkisin..

ViestiKirjoittaja Lumina* » 20. Heinä 2011 12:05

PetriFB kirjoitti:
Lumina* kirjoitti:Uudistumisen alkuaikoihin joku vuosi sitten koin usean kuukauden jotain samaa kuin tuo Daavid tuossa psalmissa ja en oo oikein päässy käsitykseen siitä että oliko käsi Jumalan käsi joka painoi mua kumaraan vai se taistelu joka johtui siitä että huusin tuskissani Jumalaa ja vihollinen riepoi toiseen suuntaan.
Eilen aamulla herättyäni muistui mieleen yks uni jonka näin silloin joskus.Istuttiin auton takapenkillä ystäväni kans, josta katteltiin talon seinälle heijastettua hengellistä elokuvaa,kunnes kaks miestä lähti viemään autolla mua ja ystävää vähän niinku vastentahtoisesti toiseen kaupungiin..mä sanoin että haluan kotiin..mutta he veivät talolle jossa mentiin ahtaasta ovesta sisään huoneistoon, jossa oli monta isoa ikkunaa ja niistä avautua laajat vesistöiset maisemat.Ihastuksissani huokasin että ompa mahtavaa..vähän toisenlaista kuin kotona pohjanmaalla, kuivaa peltoa :)
Sitten laskivat meidät ulos talosta ja lähdettiin kävellen tietä pitkin kotiin.
Nyt koin eilen aamulla kun mietin tuota unta, että kuinka paljon se vaatis että sais nuo tosi "mahtavat maisemat" omaan hengelliseen elämään.Se vaatis paljon...ei vaan kymmentä prosenttia tuloista, vaan koko elämän.
Ihan kuin olisin tässä viime aikoina ollu vastahakoisesti kyytissä ja ymmärtäny asioita, mutta halunnu työntää syrjään...
Ehkä Jumala halusi puhua taas jotain ...en tiedä mutta pisti miettimään :think2:


Tästä tuli mieleeni Jumalan mahtavat aarteet uskovalle ihmiselle.

Ahtaasta portista tarkoittaa sitä, että synti, joka tuhoaa ihmistä saa kuolemantuomion ja purkutuomion Herrassa Jeesuksessa ja Pyhässä Hengessä, että ihmisen liha vapautetaan (prosessi) synnistä joka meitä tuhoaa.

Ahtaan portin jälkeen Herrassa Jeesuksessa ja Pyhässä Hengessä me saamme kasvaa Jumalan armosta elämään Jumalan laajan ja mittavan taivaallisen aarteiston täyttämää elämää.

Mahtavaa, ihanaa, ihmeellistä on Jumalan armo sekä taivaallisten asioiden laajuus ja rikkaus.


Ahdas portti voi olla siinäkin, uskaltaako tunnustaa että Jeesus on Herra tai yleensä näyttää maailmalle että uskon Jumalaan ja Jeesuksen ristin työhön.Tuli mieleen synnytyskanava...joskus synnytys voi kestää 5 minuuttia joskus 24 tuntia tai enemmän...voiko Hengestä syntymisen ahdasta porttia verrata mitenkään tähän luonnolliseen syntymään :think2: :)?? Vauvahan vaikuttaa elottomalta niin kauan kuin kuullaan sen rääkäisevän ensimmäisen kerran...niin, tai kyllähän eloa syntyy vaikka ympärillä olevat olisivat kuuroja :think2: :)
Lumina*
 


Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa

cron