Monilla uskovilla on syviä sisäisiä mielenalueen haavoja ja vammoja, joiden eheytymiseen tarvitaan Jumalan työtä toisen uskovan avun, tuen ja opastuksen kautta; Pyhä Henki toimii uskovien kautta, jossa tukea tarvitsevaa uskovaa Pyhä Henki hoitaa toisen uskovan kautta. Minä itse tulin uskoon aikoinani alkoholistikodissa ja tarvitsin pitkään muiden ihmisten apua ja tukea eheytymisprosessissa. Ihmiseen tukeutuminen ei ole väärin, kun on syviä haavoja sydämessä, sillä kun ja jos tukeudumme uskovaan ihmiseen, joka auttaa ja tukee meitä kasvamaan ja juurtumaan Kristukseen, niin se ei ole väärin, vaan oikein ja suotavaa ja välttämätöntä.
Joskus myös ja usein perkele koittaa eksyttää syvästi haavaisen uskovan elämään itsenäisesti ilman muita uskovia tai muiden uskovien tukea. Tällä tavalla perkele koittaa saada uskovan pois terveestä kasvuprosessista, johon kuuluu tukeminen ja Kristukseen juurtuminen muiden uskovien avun ja tuen kautta. Sillä jos syvästi haavainen hylkää muiden tukemisen, niin hän on helppo pala sielunviholliselle, joka jatkaa omaa raakaa runteluaan ja lyö lisää haavoja entisten haavojen tilalle.
Syvästi haavoilla oleva uskova ei useinkaan kykene itse ymmärtämään Jumalan sanan opetusta ja Herran tahtoa. Siksi sielunvihollinen koittaa eristää tällaisen uskovan muiden uskovien seurasta sekä opetuksen parista.
Jokainen uskova on uskoon tultuaan vauva Kristuksessa ja kaikki me tässä vaiheessa tarvitsemme paljon tukea toisilta uskovilta. Tämä tukiprosessin tarkoitus ja tehtävä on olla eheyttämässä meitä terveeseen kasvuun Kristuksessa.
Kun saamme Jumalan armosta kasvaa ja eheytyä, niin emme tarvitse enää sellaista tukea, kuin mitä tarvitsimme kun sydämemme oli täynnä haavoja. Mutta kasvaneenakin tarvitsemme toinen toisiamme ja toinen toistemme tukea, mutta silti Herra on ylin auktoriteettimme.
Emme ehkä aina ymmärrä kuinka syviä haavoja lähimmäisellämme voi olla! Terve tukeutuminen toisen ihmisen apuun on sellaista, jossa uskovaa opastetaan eheytymään ja kasvamaan Herrassa. Kun ja jos olemme kasvaneet hengellisiksi ja ymmärrämme, että Herra on yksin uskon Auktoriteettimme, niin se synnyttää myös läheisen, kiinteän, toista uskovaa huomioivan, toista uskovaa tukevan ja suhteen jossa rakastamme toista uskovaa. Eli terve riippuvuus Herrasta vie meidät myös lähelle meidän lähimmäisiämme. Silloin kun Pää (Herra Jeesus Kristus) on meidän ylin Auktoriteettimme, niin silloin myös haluamme tukea ja auttaa muita juurtumaan Kristukseen.
Jumala hoitaa usein syviä sydämen haavoja toisen uskovan kautta, sillä syvästi haavoitettu ihminen tarvitsee käsin kosketeltavaa apua ja tukea. Kaikki eivät kykene heti ymmärtämään ja ottamaan apua vastaan suoraan Jumalalta, vaan tarvitsevat siihen toisen ihmisen. Ajallansa kun haavat ovat hoidettuja, niin hän myös kykenee kuulemaan ja ottamaan vastaan suoraan Jumalalta.
Meidän jokaisen päämäärä on kasvaa riippuvaiseksi Herrasta, mutta tämä kasvu tarvitsee myös toisen uskovan tukea. Siksi Jumala on organisoinut ja järjestänyt seurakunnan myös paikaksi uskovalle (sekä toisen uskovan), jossa hän voi rakentua ja kokea uskon yhteyttä Jumalaan ja sisariin ja veljiin Kristuksessa. Raamatullinen yhteys on kaksisuuntaista, eli ensin Jumalaan ja sitten uskon sisariin ja veljiin. Hyvin usein tämä prosessi menee siten että, syvät sydämen haavat omistava uskova on yhteydessä toisiin uskoviin, joiden kautta hänet johdatetaan syvälliseen yhteyteen Herran kanssa sekä myös seurakunnan jäsenten kanssa.
Joskus loukkaamme toista uskovaa tietämättämme, eli tuomme asian esille, joka tekee kipeää hänelle, koska se osuu hänelle arkaan kohtaan. Emme siis tässä tapauksessa tee syntiä, emmekä sinänsä mitään väärää.
Tähän tapaukseen on olemassa erilaisia ratkaisuja. Jos olemme todella tietämättämme loukanneet toista, niin silloin on hyvä pyytää anteeksi.
Asian voi katsoa myös toiselta kantilta. Jos meidän sydämessämme on syviä haavoja ja koemme, että meitä loukataan, jossa loukkaaja ei tahallisesti loukkaa meitä, vaan tuo asian esille hyvässä tarkoituksessa tai jopa Jumalan johdatuksessa. Meidän tulee myös oppia kasvun kautta kestämään tilannekuvaukset, jotka sopivat meidän tilanteeseemme. Jumala myös käyttää meitä toinen toisemme hiomiseen ja kasvattamiseen. Jos sydämessämme on syviä haavoja, niin eheytyminen vie aikaa, mutta terveen ja oikeansuuntaisen kasvun kautta eheydymme ja opimme ohittamaan kuvaukset, jotka voisivat osua meihin, emmekä loukkaannu niistä.
Raamattu opettaa meitä ottamaan heikot huomioon. Heikolla tarkoitan sellaista uskovaa:
- Joka syvien haavojen tähden ei ole kasvanut ja eheytynyt Jumalan armossa
- Joka on vasta tullut uskoon tai ollut vähän aikaa uskossa
- Sellaista uskovaa joka jollakin uskonalueella on heikko ja altis lankeamaan
Asialla on myös se puoli, että Jumala haluaa kasvattaa tätä "heikkoa" uskovaa ja vahvistaa hänen uskoansa sellaiseksi, jossa hänen sydämensä on eheytynyt Pyhän Hengen voimavaikutuksen kautta, jossa hänen elämänsä käytännössä ojentautuu yhä enenevässä määrin Jumalan sanan opetuksen mukaisesti.
Syvistä haavoista toipumiseen menee oma aikansa, emmekä saa siihen ketään pakottaa, vaan pikkuhiljaa uskovan luottamus kasvaa Jumalaa ja toisia ihmisiä (tukijoita ja auttajia ja myös muita ihmisiä) kohtaan.
Jumalan tahto on meidät kaikki kasvattaa eheytymään ja tuottamaan hyvää hedelmää Pyhän Hengen voimavaikutuksen kautta. Pyhän Hengen työ ei ole syyttelevää ja toisen lyömistä ja alas painamista. Pyhän Hengen työ meidän sydämessämme vie meidät sille paikalle, jossa meille näytetään meidän syntimme, rikkomuksemme, sisäiset kipeät haavat; jonka jälkeen Jumala alkaa eheyttämään meitä oman aikataulunsa mukaisesti ottaen huomioon meidän jokaisen haavamme ja kokemuksemme. Jumalan anteeksiantamus, armo, rakkaus ja totuus ovat balsamia meidän sydämemme haavoihin, jotka tuovat meille lohdutuksen, eheytyksen ja kyvyn Pyhässä Hengessä tuottaa ja kantaa Hengen hedelmiä.
Tämä Jumalan aikataulu on tärkeä, sillä me usein pilaamme Jumalan työn pakottamalla toisen liian nopeasti kasvamaan tai tekemään asioita, joihin hän ei ole vielä valmis.
Sitten otan esille erään asian, joka on ikävä kyllä kuitenkin arkipäivää monen uskovan kohdalla.
Heikoista huolta pitämisessä sekä heidän huomioonottamisessa on myös kyllä syntisen ihmisen toimesta eräs ikävä piirre näkyvissä. Jotkut heikot omassa katkeruudessaan koittavat orjuuttaa muita toimimaan heidän ehdoillansa, jonka kautta he koittavat alistaa muita uskovia ja koittavat myös näin tukahduttaa hyvien hedelmien kantamisen Jumalan armosta.
Usein tällainen "heikko" on katkera ja haluton toimimaan Jumalan tahdon mukaan sekä hän on usein myös ilkeä ja kostonhaluinen sekä kostaa muille oman pahan olonsa. Tällaista heikkoutta emme saa tukea, sillä muutoin kannattaisimme syntiä ja synnin tekemistä. Siksi kannattaa olla tarkkana ja ymmärtää millaista heikkoutta Raamattu kehottaa huomioimaan.
Tällaisen ilkeän "heikkouden" vallassa olevaa meidän tulee myös ymmärtää, tukea ja huomioida, mutta emme saa orjuuttaa itseämme toisen katkeruuden ja kostonhalun pelinappulaksi.
Tiit 3:
14 Oppikoot meikäläisetkin, tarpeen (anagkaios) vaatiessa, harjoittamaan hyviä tekoja, etteivät jäisi hedelmättömiksi.
14 And let ours also learn to maintain good works for necessary uses, that they be not unfruitful.
Tiituksen kirjeessä KJV kääntää tarkasti Raamatun Hengen mukaisesti:
Oppikoot meikäläisetkin, harjoittamaan hyviä tekoja välttämättömiin tarpeisiin, etteivät jäisi hedelmättömiksi.
Raamattu kehottaa ahkeroimaan hyviä tekoja (Pyhän Hengen voimavaikutuksen kautta Sanan opetuksen mukaisesti) välttämättömiin tarpeisiin, siis välttämättömiin, eli ei kaikkiin tarpeisiin, vaan vain niihin, jotka ovat välttämättömän tarpeellisia niissä tilanteissa.
Anagkaios tarkoittaa välttämätöntä, tarpeellinen sekä tekemistä jota terve velvollisuus, ystävyys ja laki edellyttää tietyssä tilanteessa.
Se mitä Tiit 3:14 ajaa takaa on se, että emme sortuisi auttamaan ja tukemaan vääryttä, syntiä, katkeruutta ja kostonhalua. Saamme siis uskovina auttaa toisia ja tehdä hyviä tekoja, mutta välttämättömiin tarpeisiin, jotka ovat Jumalan tahdon mukaisia sekä ihmistä oikeasti hyödyttäviä siinä tilanteessa. Raamattukin siis opettaa meille, ettemme tukisi ja kannattaisi ihmisten vääriä valintoja sekä synnin tekemistä. Syntisen ihmisen mieli on ilkeä ja kavala ja se kyllä juoksuttaa toista ihmistä juoksemaan vääryydellä haudottujen asioiden mukaisesti. Tähän emme saa kuitenkaan itseämme alistaa, vaan tehdä hyviä tekoja lähimmäisemme parhaaksi, ei hänen tuhokseen. Jos kannatamme toisen synnin tekemistä se on sama asia kuin osallistua toisen tuhoamiseen.