Se opetuslapsi jota Jeesus rakasti

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Se opetuslapsi jota Jeesus rakasti

ViestiKirjoittaja Lumina* » 28. Kesä 2011 09:04

Useassa Raamatunkohdassa on maininta "se opetuslapsi jota Jeesus rakasti" Pysähdyin yks päivä tähän lauseeseen jossain Raamatun sivulla ja tajusin että se onkin joku muu kuin hän, jota olin mahdollisesti ajatellut.
Tästä on varmaan väännetty monet kerrat, mutta minä en oo törmänny näillä foorumeilla niihin vääntöihin.
Siis kuka hän oli, josta hieman peitellysti Raamatussa kerrotaan?? :)
Lumina*
 

Re: Se opetuslapsi jota Jeesus rakasti

ViestiKirjoittaja Lumina* » 28. Kesä 2011 09:36

Joh 19

25 Mutta Jeesuksen ristin ääressä seisoivat hänen äitinsä ja hänen äitinsä sisar ja Maria, Kloopaan vaimo, ja Maria Magdaleena.
26 Kun Jeesus näki äitinsä ja sen opetuslapsen, jota hän rakasti, seisovan siinä vieressä, sanoi hän äidillensä: "Vaimo, katso, poikasi!"

Joh 20

1 Mutta viikon ensimmäisenä päivänä Maria Magdaleena meni varhain, kun vielä oli pimeä, haudalle ja näki kiven otetuksi pois haudan suulta.
2 Niin hän riensi pois ja tuli Simon Pietarin luo ja sen toisen opetuslapsen luo, joka oli Jeesukselle rakas, ja sanoi heille: "Ovat ottaneet Herran pois haudasta, emmekä tiedä, mihin ovat hänet panneet".


Joh 21

7 Silloin se opetuslapsi, jota Jeesus rakasti, sanoi Pietarille: "Se on Herra". Kun Simon Pietari kuuli, että se oli Herra, vyötti hän vaippansa ympärilleen, sillä hän oli ilman vaatteita, ja heittäytyi järveen.

Kirjoittaisiko Johannes itsestään että "se opetuslapsi jota Jeesus rakasti" ja toisessa paikkaa saa sen käsityksen että hän olis joku noista ristin juurella seisovista naisista..mutta ei oo Maria Magdaleena?
Lumina*
 

Re: Se opetuslapsi jota Jeesus rakasti

ViestiKirjoittaja Lumina* » 28. Kesä 2011 09:55

Miksi tuota poikaa (vaimo katso poikasi) ei oo lueteltu tuohon.Voisiko se tarkoittaa että se vois olla kuka tahansa Jeesuksen opetuslapsista,vai miksi sitä ei kerrota...eikö Jeesus rakasta kaikkia opetuslapsiaan. Onko joku erityinen syy miksi tuota yhtä poikaa? sanotaan erityisen rakkaaksi??
Lumina*
 

Re: Se opetuslapsi jota Jeesus rakasti

ViestiKirjoittaja PetriFB » 28. Kesä 2011 10:28

Kun tutkimme Raamattua, niin se opetuslapsi, jota Jeesus rakasti on Johannes, joka kirjoitti Johanneksen evankeliumin.

Vaimo katso poikasi kohta paljastaa, että kyseessä on mies, eli Johannes.

Uskon, että Johannes ei halunnut mainostaa itseään ja siksi hän kirjoitti itsestään se opetuslapsi jota Jeesus rakasti. Jeesus rakastaa opetuslapsiaan tasapuolisesti ja sen myös Johannes toi esille Pyhässä Hengessä:

Joh 11:5 Ja Jeesus rakasti Marttaa ja hänen sisartaan ja Lasarusta.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Se opetuslapsi jota Jeesus rakasti

ViestiKirjoittaja Lumina* » 28. Kesä 2011 12:21

Niin onhan Johannes tosin ollut paikalla kun kerran kertoo tuosta tapahtumasta, mutta miksei se voisi tarkoittaa että siinä oli joku muu kuin Johannes itse?
Kysyin äsken tyttäreltä että ootko koskaan ajatellu näitä kohtia että kuka oli tuo salaperäinen "se opetuslapsi jota Jeesus rakasti" ja kun juteltiin, niin hän tuumas että miksei se vois tarkoittaa ihan "yleismaailmallisesti" kuka tahansa opetuslapsi.Se mullekkin tuli mieleen :think2: Johannes saattoi puhua tuossa salaisuuksia Jumalalta ..miksi siitä muuten mainittais monessa paikassa..ihan kuin siitä pitäis avautua jotain :)
Lumina*
 

Re: Se opetuslapsi jota Jeesus rakasti

ViestiKirjoittaja PetriFB » 28. Kesä 2011 12:38

Lumina* kirjoitti:Niin onhan Johannes tosin ollut paikalla kun kerran kertoo tuosta tapahtumasta, mutta miksei se voisi tarkoittaa että siinä oli joku muu kuin Johannes itse?
Kysyin äsken tyttäreltä että ootko koskaan ajatellu näitä kohtia että kuka oli tuo salaperäinen "se opetuslapsi jota Jeesus rakasti" ja kun juteltiin, niin hän tuumas että miksei se vois tarkoittaa ihan "yleismaailmallisesti" kuka tahansa opetuslapsi.Se mullekkin tuli mieleen :think2: Johannes saattoi puhua tuossa salaisuuksia Jumalalta ..miksi siitä muuten mainittais monessa paikassa..ihan kuin siitä pitäis avautua jotain :)


Joh 21:
20 ¶ Niin Pietari kääntyi ja näki sen opetuslapsen seuraavan, jota Jeesus rakasti ja joka myös oli aterioitaessa nojannut hänen rintaansa vasten ja sanonut: "Herra, kuka on sinun kavaltajasi?"
21 Kun Pietari hänet näki, sanoi hän Jeesukselle: "Herra, kuinka sitten tämän käy?"
22 Jeesus sanoi hänelle: "Jos minä tahtoisin, että hän jää tänne siihen asti, kunnes minä tulen, mitä se sinuun koskee? Seuraa sinä minua."
23 Niin semmoinen puhe levisi veljien keskuuteen, ettei se opetuslapsi kuole; mutta ei Jeesus sanonut hänelle, ettei hän kuole, vaan: "Jos minä tahtoisin, että hän jää tänne siihen asti, kunnes minä tulen, mitä se sinuun koskee?"
24 Tämä on se opetuslapsi, joka todistaa näistä ja on nämä kirjoittanut; ja me tiedämme, että hänen todistuksensa on tosi.


Tässä kohdassa Johannes paljastaa olevansa se opetuslapsi, jota Jeesus rakasti. Jeesus rakastaa kaikkia opetuslapsiaan kuten myös Johannes toi senkin esille:

Joh 11:5 Ja Jeesus rakasti Marttaa ja hänen sisartaan ja Lasarusta.

Uskon, että Johannes ei halunnut mainostaa itseään ja siksi hän käytti itsestään sanontaa opetuslapsi, jota Jeesus rakasti. Meidän tulisi nähdä ja tuntea samalla tavalla kuin Johannes, eli Jeesus rakastaa Luminaa jne. Johannes kuvaa evankeliumissa hyvin voimakkaasti Jumalan rakkautta ja siksi hän myös on sen tuonut esille hyvin henkilökohtaisella tasolla, mutta ei kuitenkaan unohtaen muita, siksi hän on myös kuvannut kuinka Jeesus rakastaa myös muita opetuslapsia sekä kuinka Jumala rakastaa koko maailmaa.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Se opetuslapsi jota Jeesus rakasti

ViestiKirjoittaja inka » 28. Kesä 2011 13:38

Rakastiko Jeesus Johannesta kuitenkin enemmän kuin muita opetuslapsia, koska siitä mainitaan niin monesti? Ja jos rakasti, niin miksi?
inka
 
Viestit: 177
Liittynyt: 15. Joulu 2010 15:24

Re: Se opetuslapsi jota Jeesus rakasti

ViestiKirjoittaja PetriFB » 28. Kesä 2011 13:46

inka kirjoitti:Rakastiko Jeesus Johannesta kuitenkin enemmän kuin muita opetuslapsia, koska siitä mainitaan niin monesti? Ja jos rakasti, niin miksi?


Se mainitaan siksi muutaman kerran Johanneksen evankeliumissa, koska Johannes kirjoitti itse Johanneksen evankeliumin ja koska niissä tapahtumissa oli kyse Johannes opetuslapsesta. Minun mielestäni Jeesus ei rakastanut Johannesta enemmän kuin muita opetuslapsiaan, sillä Jeesuksen rakkaus on tasapuolista kaikkia opetuslapsiaan kohtaan.

Pitää muistaa, että Pyhä Henki on nostanut esille Johanneksen evankeliumin kautta hyvin voimakkaasti Jumalan rakkauden. Tämä tulee esille kirjoittajan kautta henkilökohtaisesti sekä muut huomioiden.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Se opetuslapsi jota Jeesus rakasti

ViestiKirjoittaja Lumina » 28. Kesä 2011 14:08

Munmielestä kuulostais jotenkin "hassulta" jos vaikka Petri luettelis että siellä/jossain oli paikalla vaikka Lumina Inka Toni ja hänen äitinsä :) ja se opetuslapsi jota Jeesus rakasti..tarkoittaen itseään??
Johannes tosiaan opettaa Jumalan rakkaudesta väkevästi ja se on tärkeimmäksi Raamatus mainittu, mutta eikö myös lähimmäisten rakastamisesta.Miksi ei sanoisi että siellä oli paikalla kaikki joita Jeesus rakasti...ja minä myös?

Onkohan tuo oikein käännetty?
Viimeksi muokannut Lumina päivämäärä 28. Kesä 2011 14:34, muokattu yhteensä 1 kerran
Lumina
 

Re: Se opetuslapsi jota Jeesus rakasti

ViestiKirjoittaja Lumina » 28. Kesä 2011 14:33

Sanotaanko Raamatus jossain että se oli Johannes joka nojasi tai lepäsi ateriodessa Jeesuksen rintaa vasten..en löydä?
Lumina
 

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa

cron