tuomarisimson777 kirjoitti:Bruttokymmenys tuloista on rasitteeltaan tolkuton yksinasuvalle sinkulle.. minulla on ollut joskus 1000euron tulot joista känppä imaissut lähes kaiken. 630euroa..tuosta summasta bruttokymmenys on aivan kohtuuton. Sen sijaan 3000tienaavalle kymmenys ei ole "hikikään" maksaa.. sen vaikutus elämään on hyvin pieni. Kymmenysjärjestelmä on oikeudenmukainen vain maksettuna AIVAN pakollisten menojen jälkeen jäävästä summasta. 1000eur - 630 on 370eur.. eli 37euroa kymmenyksiä ei olisi kohtuuton.. Kymmenysjärjestelmä brutosta on köyhälle kuin Kataisen hallitus - Köyhät kyykkyyn
Hebr 7:
4 Katsokaa, kuinka suuri hän on, jolle itse kantaisä Aabraham antoi kymmenykset parhaimmasta saaliistaan.
5 Onhan niillä Leevin pojista, jotka saavat pappeuden, käsky lain mukaan ottaa kymmenyksiä kansalta, se on veljiltään, vaikka nämä ovatkin Aabrahamin kupeista lähteneet;
Leeviläisille annettiin käsky ottaa kymmenyksiä kansalta, koska heille ei annettu perintöosaa maasta, vaan heidän tehtävänsä oli palvella ilmestysmajassa. Leeviläisillä ei ollut perintömaata, mistä olisivat saaneet elantonsa, vaan koska he palvelivat ilmestysmajassa, niin kymmenysten avulla Herra piti huolta heidän maallisista tarpeistaan. Tämä lain käsky oli seremonialaissa, ei Kymmenessä Käskyssä.
Hebr 7:
6 mutta hän, jonka sukua ei johdeta heistä, otti kymmenykset Aabrahamilta ja siunasi sen, jolla oli lupaukset.
7 Mutta kieltämätöntä on, että halvempi saa siunauksen paremmaltaan.
8 Ja täällä kuolevaiset ihmiset ottavat kymmenyksiä, mutta siellä se, jonka todistetaan elävän.
9 Ja Aabrahamin kautta, niin sanoakseni, on Leevikin, joka kymmenyksiä ottaa, maksanut kymmenyksiä;
10 sillä hän oli vielä isänsä kupeissa, kun Melkisedek meni tätä vastaan.
11 ¶ Jos siis täydellisyys olisi saavutettu leeviläisen pappeuden kautta, sillä tähän on kansa laissa sidottu, miksi sitten oli tarpeen, että nousi toinen pappi Melkisedekin järjestyksen mukaan eikä tullut nimitetyksi Aaronin järjestyksen mukaan?
12 Sillä pappeuden muuttuessa tapahtuu välttämättä myös lain muutos.
Melkisedekin pappeus ei periytynyt leeviläisiltä, mutta silti hän otti kymmenykset Aabrahamilta. Aabraham antoi kymmenykset Melkisedekille parhaimmasta saalistaan. Kymmenykset ja niiden antaminen ei kuulunut Kymmeneen Käskyyn, joka on laki, jota Jeesus ei kumonnut. Kymmenykset kuuluivat lakiliittoon israelilaisille sekä ennen lain antamista Aabraham antoi kymmenyksiä. Näen, että Uudessa Liitossa on vapaus antaa sydämensä halunsa mukaan omastansa apua tarvitseville sekä sinne minne Herra kehottaa antamaan. Aabrahamin esimerkin mukaisesti antakaamme parastamme kaikesta hengellisestä ja maallisesta mitä Jumala meille siunaa. Melkisedek siunasi Aabrahamin, jolle Jumala antoi lupauksen, että Aabrahamin siemenestä tulevat siunatuksi kaikki maan kansakunnat, koska Messias syntyy Aabrahamin siemenestä.
Jotkut opettavat, että Hebr 7:8 opettaa kymmenysten olevan voimassa Uudessa Liitossa, koska siinä sanotaan, että täällä kuolevaiset (alkuteksti sanoo jotka kuolevat) ihmiset ottavat kymmenyksiä. Tämä väärä tulkinta nousee tämän yhden jakeen irrottamisen seurauksena koko tekstiyhteydestään. Koko konteksti sanoo puhuu Leevistä, joka otti kymmenyksiä ja leeviläisistä, jotka vanhan liiton perusteella vastaanottivat kymmenyksiä lain käskynä, mutta jae 12 sanoo, että pappeuden muuttuessa (Melkisedekin järjestyksen mukaiseksi) tapahtuu myös välttämättä lain muutos, joka tarkoitti myös kymmenyskäskyn kumoutumista, sillä Uudessa Liitossa ei ole enää leeviläistä pappeutta eikä siten käskyä heille kymmenysten maksamisesta. Hebr 7:8 on sidottu koko tekstiyhteyteen ja tarkoittaa, että leeviläiset olivat ne jotka ottivat kymmenyksiä. Tämä ei kohta siis opeta, että Uudessa Liitossa on voimassa kymmenysten maksaminen, eikä Uudessa Testamentissa ole opetusta tai käskyä Uuden Liiton seurakunnalle kymmenysten maksamisesta. Uudessa Liitossa saamme antaa omastamme sen mukaan kuin meillä on tahtoa, halua ja varallisuutta sekä mitä Jumala puhuu meille ja se voi olla myös joskus paljon enemmän kuin kymmenykset siitä mitä ansaitsemme.
Monet uskovat opettavat kymmenysten antamista pakollisena toimenpiteenä Uudessa Liitossa ja he usein perustelevat sitä, että Aabraham antoi kymmenyksiä ennen vanhaa liittoa ja lain antamista. Kaikki asiat mitä on tapahtunut ennen lakiliittoa eivät ole kuitenkaan voimassa Uudessa Liitossa. Esimerkiksi Abraham uhrasi eläinuhreja jo ennen vanhaa liittoa ja lain antamista, mutta siitä huolimatta Uusi Liitto on kumonnut eläinuhrit. Uskova saa tietenkin antaa kymmenykset tai enemmänkin Uudessa Liitossa, mutta ei lain pakko käskynä, vaan omasta tahdostaan ja Pyhän Hengen vaikuttaman rakkauden kautta Jumalaa ja lähimmäisiään kohtaan. Uuden Liiton järjestyksessä tietenkin Jumala vaikuttaa tahtomista ja tekemistä myös siten että haluamme antaa omastamme Herran työhön sekä niille jotka ovat taloudellisen avun tarpeessa. Mutta Uudessa Liitossa tämä tapahtuu rakkauden kautta ei lain pakko käskynä. On myös huomattava, että Jeesuksen Kristuksen kuolema ja ylösnousemus sekä sovitustyö kumosi vanhan liiton seremonialait, joihin myös kuului käsky kymmenysten antamisesta leeviläisille. Uudessa Liitossa ei ole käskyä, joka pakottaisi antamaan kymmenyksiä, mutta Uudessa Liitossa on käsky, joka opettaa antamaan sydämensä halun mukaan:
2 Kor 9: 6 ¶ Huomatkaa tämä: joka niukasti kylvää, se myös niukasti niittää, ja joka runsaasti kylvää, se myös runsaasti niittää.
7 Antakoon kukin, niinkuin hänen sydämensä vaatii, ei surkeillen eikä pakosta; sillä iloista antajaa Jumala rakastaa.
8 Ja Jumala on voimallinen antamaan teille ylenpalttisesti kaikkea armoa, että teillä kaikessa aina olisi kaikkea riittävästi, voidaksenne ylenpalttisesti tehdä kaikkinaista hyvää;
Antakoon kukin sen mukaan kuin kokee sydämessään (varojensa mukaan), ei pakosta (eli, ei lain käskynä!). Uudessa Liitossa tulee myös huomata se, että kukin saa sydämensä kylvön mukaisesti. Kuka runsaasti kylvää se myös runsaasti niittää ja kuka niukasti kylvää se myös niukasti niittää. On hyvä kylvää runsaasti, ei hyödyn tavoittelun toivossa, vaan rakkauden halun kautta.