Ei-uskovat "hyvikset" ja uskovat "pahikset"?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Ei-uskovat "hyvikset" ja uskovat "pahikset"?

ViestiKirjoittaja tuomarisimson777 » 19. Kesä 2011 08:26

Olen miettinyt joskus erittäin hartaasti sitä että miten Jumala mahtaa suhtautua ei uskoviin hyviksiin eli ihmisiin jotka eivät usko Raamatun ilmoittamalla tavalla mutta heidän elämäänsä voitaisiin hyvin verrata uskovaan kanssakulkijaan. Siis tekojen ja tapojen perusteella. On ei-uskovia, jotka eivät ryyppää,rellestä,kiroile ja ovat olleet yhden naisen miehiä ja yhden miehen naisia..eivätkä koskaan eronneet. Lisäksi on monia ei-uskovia hyväntekijöitä.. Moni ei uskova saattaa olla aivan 100% yhtä lempeä kuin Kristuksen tunteva uskova.. :think2: :think2:

Miten sitten uskovat "pahikset" eronneet,uudelleen naimisiin menneet.. jotka ovat kireitä,jatkuvasti ilkeitä ja piikikkäitä...jotkut jopa ryyppää.. harvinaista on tavata tosi inhottavaa uskovaista mutta olen tavannut muutaman jonka kanssa en viitsisi edes kahvikupposta juoda :( ..Joskus on havaittavissa hieman ristiriitaa ja joskus vapaa-ajattelijat ja ateistit kysyvätkin.."Miksi sarjamurhannut uskova päästetään taivaaseen, kun taas ikänsä hyvää tehnyt ateisti laitetaan helevettiin".. :think2: :think2:
Ainakin melkein oikeita uskon-näkemyksiä jo vuodesta 2004=)=)
tuomarisimson777
 
Viestit: 543
Liittynyt: 01. Maalis 2011 17:44

Re: Ei-uskovat "hyvikset" ja uskovat "pahikset"?

ViestiKirjoittaja Hessu » 19. Kesä 2011 09:36

Toisaalta ei voi arvioida pelkän ulkonaisen käytöksen perusteella asiaa. Yksi huomioon otettava asia on henkivaltojen vaikutus. Ihminen joka ei ole kiinnostunut Jumalasta, ei ole missään määrin vaarallinen sielunviholliselle, eikä tämän siksi tarvitse häiritä sellaisen ihmisen vaellusta ollenkaan, eli tämä saa aikalailla rauhassa elää hyviä tekojaan tehden. Sitten taas Jumalaa etsivä uskova saa vastaansa helvetin sotajoukot, eli tällaisen ihmisen elämä on jatkuvaa taistelua, jossa monesti tulee myös tappioita ennen voittoa. Siksi uskovan elämä saattaa ulkonaisesti näyttää jopa pahemmalta kuin osattoman.

Toisenlainen näkökulma asiaan löytyy Apostolien tekojen 10.luvusta.

Ja Kesareassa oli mies, nimeltä Kornelius, sadanpäämies niin kutsutussa italialaisessa sotaväenosastossa.
Hän oli hurskas ja Jumalaa pelkääväinen, niinkuin koko hänen perhekuntansakin, ja antoi paljon almuja kansalle ja rukoili alati Jumalaa. (Apt.10:1-2)


Kornelius ei ollut vielä uudestisyntynyt, mutta häntä sanotaan silti Jumalaa pelkääväiseksi joka harjoitti hyviä tekoja. Tämän perusteella Jumala näki hänet hurskaaksi. Ja kun Jumala sitten lähetti hänelle Pietarin viemään evankeliumia, otti Kornelius sen vastaan ja syntyi uudesti. Eli tavallaan uskosta osaton voi olla Jumalan silmissä hurskas, mutta sellainen ihminen on myös otollinen evankeliumille eikä vastusta sitä kun sen saa kuulla. Eli sanoma rististä on se, joka viime kädessä aina jakaa ihmiset kahteen leiriin. Mutta pointti on se, että uskosta osaton joka ei ole vielä saanut kuulla evankeliumia (tai soveltaen voisi ajatella, että on kuullut siitä vääristetyn version eli ei ole saanut kuulla oikeaa sanomaa) voi olla Jumalan edessä ikäänkuin uskova. Ajatusta tukee myös roomalaiskirjeen 2.luku:

Sillä kun pakanat, joilla ei lakia ole, luonnostansa tekevät, mitä laki vaatii, niin he, vaikka heillä ei lakia ole, ovat itse itsellensä laki ja osoittavat, että lain teot ovat kirjoitetut heidän sydämiinsä, kun heidän omatuntonsa myötä-todistaa ja heidän ajatuksensa keskenään syyttävät tai myös puolustavat heitä - sinä päivänä, jona Jumala on tuomitseva ihmisten salaisuudet Kristuksen Jeesuksen kautta, minun evankeliumini mukaan. (Room.2:14-16)

Asiaan löytyy varmasti vielä paljon enemmän näkökulmia, mutta tässä joitain ajatuksia.

Siunausta kaikille!

E: Lisätään vielä sen verran, että eivät kaikki uskovat, tai pikemminkin "uskovat" ole oikeasti Jumalan omia. "Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon." Eli siksi kaikki "uskovat" eivät ole välttämättä mukavempaa seuraa kuin vaikkapa uskoa avoimesti halveksuvat.
Hessu
 

Re: Ei-uskovat "hyvikset" ja uskovat "pahikset"?

ViestiKirjoittaja Masa » 19. Kesä 2011 10:08

Matt.
25:31 Mutta kun Ihmisen Poika tulee kirkkaudessaan ja kaikki enkelit hänen kanssaan, silloin hän istuu kirkkautensa valtaistuimelle.
25:32 Ja hänen eteensä kootaan kaikki kansat, ja hän erottaa toiset toisista, niinkuin paimen erottaa lampaat vuohista.
25:33 Ja hän asettaa lampaat oikealle puolelleen, mutta vuohet vasemmalle.

25:34 Silloin Kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville: 'Tulkaa, minun Isäni siunatut, ja omistakaa se valtakunta, joka on ollut teille valmistettuna maailman perustamisesta asti.
25:35 Sillä minun oli nälkä, ja te annoitte minulle syödä; minun oli jano, ja te annoitte minulle juoda; minä olin outo, ja te otitte minut huoneeseenne;
25:36 minä olin alaston, ja te vaatetitte minut; minä sairastin, ja te kävitte minua katsomassa; minä olin vankeudessa, ja te tulitte minun tyköni.'
25:37 Silloin vanhurskaat vastaavat hänelle sanoen: 'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä ja ruokimme sinua, tai janoisena ja annoimme sinulle juoda?
25:38 Ja milloin me näimme sinut outona ja otimme sinut huoneeseemme, tai alastonna ja vaatetimme sinut?
25:39 Ja milloin me näimme sinun sairastavan tai olevan vankeudessa ja tulimme sinun tykösi?'
25:40 Niin Kuningas vastaa ja sanoo heille: 'Totisesti minä sanon teille: kaikki, mitä olette tehneet yhdelle näistä minun vähimmistä veljistäni, sen te olette tehneet minulle.'
25:41 Sitten hän myös sanoo vasemmalla puolellaan oleville: 'Menkää pois minun tyköäni, te kirotut, siihen iankaikkiseen tuleen, joka on valmistettu perkeleelle ja hänen enkeleillensä.
25:42 Sillä minun oli nälkä, ja te ette antaneet minulle syödä; minun oli jano, ja te ette antaneet minulle juoda;
25:43 minä olin outo, ja te ette ottaneet minua huoneeseenne; minä olin alaston, ja te ette vaatettaneet minua; sairaana ja vankeudessa, ja te ette käyneet minua katsomassa.'
25:44 Silloin hekin vastaavat sanoen: 'Herra, milloin me näimme sinut nälkäisenä tai janoisena tai outona tai alastonna tai sairaana tai vankeudessa, emmekä sinua palvelleet?'
25:45 Silloin hän vastaa heille ja sanoo: 'Totisesti minä sanon teille: kaiken, minkä olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle.'
25:46 Ja nämä menevät pois iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään."



Roomalaiskirje:
10:5 Kirjoittaahan Mooses siitä vanhurskaudesta, joka laista tulee, että ihminen, joka sen täyttää, on siitä elävä

Jaakobin kirje:
2:10 Sillä joka pitää koko lain, mutta rikkoo yhtä kohtaa vastaan, se on syypää kaikissa kohdin.
Masa
 

Re: Ei-uskovat "hyvikset" ja uskovat "pahikset"?

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 19. Kesä 2011 10:44

Olen tavannut "hyviksiä" ja ihmettelin heidän hyvyyttä mutta heidän mielestään he eivät tarvitse Kristusta. Juuri sillä tavalla he kieltävät Herran. Se on pahempi kuin hyvyys.

Mutta huomasin että hyvät uskovat eivät rakasta teoilla kuin ne "hyvikset" jotka eivät ole uskovia mutta hyvät uskovat ovat yhä taitamattomia rakastamaan ja he ovat Jumalan rakkauden prosessissa. Ne hyvikset rakastavat teoilla mutta huomasin että se on itsekästä rakkautta.

Mutta...mietin mitä "pahis" tarkoittaa. Että hyvä hedelmä ei näy?

No haluaisin kysyä, miksi hyvä hedelmä ei näy kun sitä on odottanut jo kauan vaikka itse on yrittänyt olla hyvä uskova?
Luulen että se johtuu taitamattomuudesta.
En tiedä ymmärretäänkö täällä mitä minä meinaan mutta voisitteko katsoa itsenne peilin edessä ja katsoa onko hyvä hedelmä alkanut näkyä itsessänne. En tarkoita pahalla mitään vaan yritän vihjata. Olen tutkinut itseäni miettien näkyykö todella hyvä hedelmä itsessäni ja kannan vihdoinkin hyvän hdelmän mutta itsessäni ei asu mitään hyvää ja tarvitsen Jumalan armoa päivittäin ja näen syntisyyteni.

Room.7:19 sillä sitä hyvää, mitä minä tahdon, minä en tee, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo, minä teen.
7:20 Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole minä, vaan synti, joka minussa asuu.
7:21 Niin huomaan siis itsessäni, minä, joka tahdon hyvää tehdä, sen lain, että paha riippuu minussa kiinni;
7:22 sillä sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin,

7:23 mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on.
7:24 Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?
7:25 Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni palvelen mielellä Jumalan lakia, mutta lihalla synnin lakia.

Jos viitsitte muistaa minua rukouksin että saisin täältä kotipaikaltani terveoppisen ja viisaan siis raitishenkisen uskovan kamukseni ettei minun tarvitsisi olla yksin. Olen sitä pitkään kaivannut ja sisimmässäni itkenyt paljon kun kaipaus on niin kova... Ja haluaisin vaeltaa viisaan kanssa niin itse viisastuisin siis livenä.

Snl.13:20 Vaella viisasten kanssa, niin viisastut; tyhmäin seuratoverin käy pahoin.

Kiitos etukäteen! :hearts:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7926
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Ei-uskovat "hyvikset" ja uskovat "pahikset"?

ViestiKirjoittaja lara.tomb.raider » 19. Kesä 2011 14:21

On paljon ei-uskovia hyväntekijöitä. Heidän seurassaan voi olla miellyttävä olla, helppo jutella jne. He eivät juurikaan aja ylinopeutta, riko lakipykäliä, kohtele läheisiään inhottavasti. Jos nämä kuitenkin rikkovat ajatuksissaa Jumalaa vastaan, he tekevät väärin. Jos nämä ihmiset ovat kuulleet evankeliumin eivätkä tee parannusta, he joutuvat kadotukseen - vaikka sitten sen yhden väärän ajatuksen takia. Jokainen tekee joskus väärin. Jos on rikkonut lain yhdessä kohtaa, on rikkoja joka lakikohtaa vastaan... Eli yksi sana tai väärä ajatus on jo syntiä. Usein nämä "hyvikset" kertovat, kuinka hyviä tekoja jne. he tekevät. Hyvissä teoissa, ystävällisessä käytöksessä ja palvelevassa asenteessa ei ole mitään väärää, se on Jumalan mielen mukaista, mutta he eivät pelastu omien tekojensa kautta. Tätä monen ihmisen on vaikea ymmärtään. Entä ne, jotka eivät ole ikinä kuulleet evankeliumia, ja tekevät hyviä tekoja? Käsittääkseni Jumala tuomitsee sen mukaan, mitä omassa tunnossaan kokee oikeaksi tai vääräksi, ja toimii sen mukaan. (Korjatkaa, jos olen väärässä.) Kaikki ihmiset eivät eläessään kuule evankeliumia, mutta useat voivat valita silti hyvyyden tai pahuuden...

Sitten on niitä uskovia, joiden seurassa ei tee mieli olla. Puhutaan samoista asioista mutta ei päästä silti millään tavalla samalle aaltopituudelle. Olen joillain hengellisillä/ kristillisillä palstoilla huomannut omien kirjoitusteni (tahallista?) väärinymmärtämistä. Jos olen laajentanut jotain keskustelua, kuljetaan laput silmillä hokien samoja fraaseja. Se surettaa minua. Toivon tietysti molemminpuolista ymmärtämistä, vaikka persoonina olemme erilaisia. En tahallani provosoi ketään uskovaa tai halua tehdä kiusaa tietenkään. Olen useasti kokenut hengellistä Raamatulla päähän hakkaamista, vaikka olen sydämessäni kokenut jonkun asian oikeaksi ja koetellut asian Raamatun kautta. Jossain seurakunnissa on seurakuntalaisilla mielenterveysongelmia, ja he ovat sokeita "johtajalleen". Yhteisöissä saattaa olla sairasta vallankäyttöä. Uskon näiden kristittyjen olevan sydämessään hyveellisiä, vaikka teot saattavat näyttää suoraviivaiselta. Hienotunteisuus ja toisen huomioon ottaminen on sekin taito. Meille ei kaikille anneta tähän maailmaan syntyessä samaa kapasiteettia käsitellä asioita ja toimia yhteisössä. Minäkin voin olla jonkun mielestä "töykeä" tms. En voi muuta kuin siunata ja yrittää käyttäytyä ystävällisesti näiden uskonveljien ja -sisarten seurassa. Minulla ei ole tarvetta jakaa vapaa-aikaani kaikkien (ja tuskin kaikki tuntemani uskovat viihtyvät minunkaan seurassa), mutta voin silti käyttäytyä ystävällisesti kohdatessamme.

Ei-uskovat pahikset ovat useimmiten kaikkein helpoimpia ihmisiä kohdella. Nämä ihmiset ovat tehneet usein isoja virheitä elämässään. He saattavat istua vankilassa kavalluksesta tai taposta. Vaikka kaikki eivät joudu vankilaan, nämä ihmiset ovat tehneet isoja virheitä niin, että sosiaalinen ympäristö tuomitsee heidät. Nämä ihmiset etsivät usein tietä ulos mm. huume- tai alkoholiriippuvuudesta. Nämä ihmiset tietävät ja tunnustavat syntinsä usein ilman suurennuslasia! Osasta näistä ihmisistä tulee ehdottomia fundalistiuskovia (saarnaavat "kovaa") ja osasta tulee rakkaudellisia Kristuksen seuraajia. Minun tehtävä ei ole arvioida heidän uskonsa aitoutta. He tekevät tiliä Herran edessä. Voimme tukea uskossa kasvua ja rukoilla heidän puolestaan.

Sitten on todella rakkaudellisia kristittyjä, joiden seurassa on helppo ja hyvä olla. Nämä ihmiset ovat todella aarteita. Jokaisella meillä on kuitenkin heikkoutemme ja vikamme, vaikka olisimme kuinka uskossa kasvaneita ja hengen hedelmät näkyisivät ulospäin. Päämäärä on tulla Kristuksen kaltaiseksi. Usein matka voi olla tärkeämpi kuin päämäärä, koska päämäärää emme saavuta tässä ajassa. Olemme koko elämämme vajaavaisia, vaikka muuttuisimmekin rakkaudellisiksi, lempeiksi, pitkämielisiksi, suvaitseviksi jne.

Jokainen tarvitsee meistä Jumalan armoa joka päivä. Ainakin minä tarvitsen. Toimin ja ajattelen väärin, en aina ehdi korjata virheitäni. Joskus Jeesus on konkreettisesti siivonnut minun sotkujani ja sallinut joidenkin ihmisten tulla uskoon ehkä hyökkäävästä käytöksestäni huolimatta! Meitä ei kadota tekemämme synnin määrä vaan se, ettemme tunnusta syntejä. Joku tekee elämässään 100 kertaa syntiä, osa 1 miljoona, osa 856 miljardia - ei mitään eroa Herran edessä siinä mielessä, että jokainen tarvitsee Kristusta. Mielestäni näille hyville ei-uskoville voi olla parasta kertoa omasta elämästä ja siitä, kuinka joka päivä tarvitsee Herraa. Ehkä nämä ihmiset sitä kautta huomaavat omassa elämässään "aukkoja", joita eivät voi täyttää!

Siunattua päivää jokaiselle. Kohdelkaamme rakkaudella kaikkia niitä ihmisiä, joita tänään(kin) kohtaamme. :)
lara.tomb.raider
 
Viestit: 204
Liittynyt: 04. Tammi 2011 10:33
Paikkakunta: Satakunta

Re: Ei-uskovat "hyvikset" ja uskovat "pahikset"?

ViestiKirjoittaja toni t » 19. Kesä 2011 15:49

Efe.2:1 Ja Jumala on eläviksi tehnyt teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja synteihinne,
2:2 joissa te ennen vaelsitte tämän maailman menon mukaan, ilmavallan hallitsijan, sen hengen hallitsijan, mukaan, joka nyt tekee työtään tottelemattomuuden lapsissa,
2:3 joiden joukossa mekin kaikki ennen vaelsimme lihamme himoissa, noudattaen lihan ja ajatusten mielitekoja, ja olimme luonnostamme vihan lapsia niinkuin muutkin;

Ei ole olemassakaan ei uskovia hyviksiä. Jokainen ihminen on ennen uudesti syntymistä eli Jumalan pelastusta saatanan vallassa ja elää lihansa himoissa. Ihminen joka ei usko herraan Jeesukseen voi tehdä hyviäkin tekoja mutta silti hän on saatanan orjuudessa koska Poika ei ole häntä vielä vapauttanut.

Matt.5:44 Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihollisianne ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka teitä vainoavat,
5:45 että olisitte Isänne lapsia, joka on taivaissa; sillä hän antaa aurinkonsa koittaa niin pahoille kuin hyvillekin, ja antaa sataa niin väärille kuin vanhurskaillekin.
5:46 Sillä jos te rakastatte niitä, jotka teitä rakastavat, mikä palkka teille siitä on tuleva? Eivätkö publikaanitkin tee samoin?
5:47 Ja jos te osoitatte ystävällisyyttä ainoastaan veljillenne, mitä erinomaista te siinä teette? Eivätkö pakanatkin tee samoin?
5:48 Olkaa siis te täydelliset, niinkuin teidän taivaallinen Isänne täydellinen on."

Luuk.6:27 Mutta teille, jotka kuulette, minä sanon: rakastakaa vihollisianne, tehkää hyvää niille, jotka teitä vihaavat,
6:28 siunatkaa niitä, jotka teitä kiroavat, rukoilkaa niiden edestä, jotka teitä parjaavat.
6:29 Jos joku lyö sinua poskelle, tarjoa hänelle toinenkin, ja jos joku ottaa sinulta vaipan, älä häneltä kiellä ihokastasikaan.
6:30 Anna jokaiselle, joka sinulta anoo, äläkä vaadi takaisin siltä, joka sinun omaasi ottaa.
6:31 Ja niinkuin te tahdotte ihmisten teille tekevän, niin tehkää tekin heille.
6:32 Ja jos te rakastatte niitä, jotka teitä rakastavat, mitä kiitosta teille siitä tulee? Rakastavathan syntisetkin niitä, jotka heitä rakastavat.
6:33 Ja jos teette hyvää niille, jotka teille hyvää tekevät, mitä kiitosta teille siitä tulee? Niinhän syntisetkin tekevät
.

Herra Jeesus käskee rakastamaan vihollisiamme. Herra Jeesus siis käskee rakastamaan kaikkia ihmisiä ei ainoastaan veljiämme sillä niin pakanatkin (uskomattomat) myös tekevät vaan kaikkia ihmisiä lähimmäisinämme. Tehkää niin ihmisille kuin haluatte ihmisten tekevän teille.

Jaak.2:8 Vaan jos täytätte kuninkaallisen lain Raamatun mukaan: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi", niin te hyvin teette;
2:9 mutta jos te henkilöön katsotte, niin teette syntiä, ja laki näyttää teille, että olette lainrikkojia.

Raamattu ilmoittaa että koko maailma on pahan eli saatanan vallassa joka on sitonut ihmiset synnin orjuuteen tekemään saatanan tahdon mukaisia asioita. Jokainen ihminen on aluksi saatanan vallassa ja vasta kun ihminen tulee uskoon Herraan Jeesukseen hän pelastuu tästä saatanan vallasta Jumalan valtaan pimeydestä valkeuteen.

Ihminen ei voi elää ja rakastaa kaikkia lähimmäisiään kuin itseään omassa lihallisessa voimassaan vaan tarvitsee siihen Jumalan voimaa ja rakkautta. Kun ihminen tulee uskoon Herraan Jeesukseen ja syntyy uudesti ylhäältä Jumalan Hengestä saa ihminen Pyhän Hengen sydämeensä jonka kautta Jumalan rakkaus vuodatetaan ihmiseen. Tämä Jumalan rakkaus Pyhän Hengen kautta vaikuttaa ihmisessä sitten tahtomista ja tekemistä Jumalan tahdon mukaiseen elämään. Jumalan Henki ihmisessä kasvattaa ja opettaa ja johdattaa ihmistä ja muuttaa ihmisen sydämen ja mielen Jumalan rakkauden voimasta. Pyhän Hengen kautta Jumalan laki (10 käskyä) kirjoitetaan kivitaulujen sijaan sydämen lihatauluihin ja tämä vaikuttaa sen että uskova haluaa Pyhässä Hengessä elää 10 käskyn opetuksen mukaan tehden uskon tekoja.

Matt.22:36 "Opettaja, mikä on suurin käsky laissa?"
22:37 Niin Jeesus sanoi hänelle: "'Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi.'
22:38 Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky.
22:39 Toinen, tämän vertainen, on: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi.'
22:40 Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat."

Koko laki eli kymmenen käskyä sisältyy näihin kahteen käskyyn. Neljä ensimmäistä käskyä käsittelee ihmisen ja Jumalan välistä suhdetta ja kuusi viimeistä ihmisen ja lähimmäisen välistä suhdetta. Ihminen ei voi rakastaa lähimmäistä kuin itseään jos ei ensin rakasta Jumalaa. Voimme rakastaa Jumalaa koska Hän rakasti ensin meitä ja antoi meille uskon armolahjan Herraan Jeesukseen ja vuodatti rakkautensa meihin Pyhän Hengen kautta.

Gal.5:14 Sillä kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa, tässä: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi."

Kun ihminen rakastaa lähimmäistään (sama kuka ihminen) niin kuin itseään niin hän on jo rakastanut Jumalaa ja Jumala on vuodattanut rakkautensa ihmisen sydämeen. Uskomattomat ihmiset elävät ilman Pyhää Henkeä ja Jumalan rakkautta sisimmässään ja eivät siksi voi rakastaa kaikkia lähimmäisiä niin kuin itseään.

1.Joh.5:3 Sillä rakkaus Jumalaan on se, että pidämme hänen käskynsä. Ja hänen käskynsä eivät ole raskaat

1.Joh.3:23 Ja tämä on hänen käskynsä, että meidän tulee uskoa hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen nimeen ja rakastaa toinen toistamme, niinkuin hän on meille käskyn antanut.
3:24 Ja joka pitää hänen käskynsä, se pysyy Jumalassa ja Jumala hänessä. Ja siitä me tiedämme hänen meissä pysyvän, siitä Hengestä, jonka hän on meille antanut.

Rakkaus Jumalaan on se että pidämme Hänen käskynsä. Hänen käskynsä on että me uskomme Herraan Jeesukseen ja rakastamme toinen toistamme. Rakkaus Jumalaan on siis Jumalan armolahja sillä usko Herraan Jeesukseen on Jumalan armolahja ja tässä samassa Jumalan armossa voimme rakastaa myös lähimmäisiämme kuin itseämme. Tällöin rakkaus ei ole meidän omasta lihasta lähtöisin sillä liha ei voi niin rakastaa vaan rakkaus on Jumalasta ja Jumala lahja ja teko meissä.

Uskovastakaan ei tule tässä ajassa täydellistä vaan uskonelämä on kasvuprosessi jossa kasvetaan koko ajan enemmän Jumalan Pojan kuvan kaltaisuuteen. Uskova on kuitenkin vapautunut saatanan vallasta pimeydestä valkeuteen Jumalan valtaan uskon kautta Herraan Jeesukseen ja näin; Room.6:12 Älköön siis synti hallitko teidän kuolevaisessa ruumiissanne, niin että olette kuuliaiset sen himoille,
6:13 älkääkä antako jäseniänne vääryyden aseiksi synnille, vaan antakaa itsenne, kuolleista eläviksi tulleina, Jumalalle, ja jäsenenne vanhurskauden aseiksi Jumalalle.
6:14 Sillä synnin ei pidä teitä vallitseman, koska ette ole lain alla, vaan armon alla.
6:15 Kuinka siis on? Saammeko tehdä syntiä, koska emme ole lain alla, vaan armon alla? Pois se!


1.Joh.3:18 Lapsukaiset, älkäämme rakastako sanalla tai kielellä, vaan teossa ja totuudessa. :thumb:
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Ei-uskovat "hyvikset" ja uskovat "pahikset"?

ViestiKirjoittaja pekka » 19. Kesä 2011 18:13

toni l kirjoitti:Efe.2:1 Ja Jumala on eläviksi tehnyt teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja synteihinne,
2:2 joissa te ennen vaelsitte tämän maailman menon mukaan, ilmavallan hallitsijan, sen hengen hallitsijan, mukaan, joka nyt tekee työtään tottelemattomuuden lapsissa,
2:3 joiden joukossa mekin kaikki ennen vaelsimme lihamme himoissa, noudattaen lihan ja ajatusten mielitekoja, ja olimme luonnostamme vihan lapsia niinkuin muutkin;

Ei ole olemassakaan ei uskovia hyviksiä. Jokainen ihminen on ennen uudesti syntymistä eli Jumalan pelastusta saatanan vallassa ja elää lihansa himoissa. Ihminen joka ei usko herraan Jeesukseen voi tehdä hyviäkin tekoja mutta silti hän on saatanan orjuudessa koska Poika ei ole häntä vielä vapauttanut.

Matt.5:44 Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihollisianne ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka teitä vainoavat,
5:45 että olisitte Isänne lapsia, joka on taivaissa; sillä hän antaa aurinkonsa koittaa niin pahoille kuin hyvillekin, ja antaa sataa niin väärille kuin vanhurskaillekin.
5:46 Sillä jos te rakastatte niitä, jotka teitä rakastavat, mikä palkka teille siitä on tuleva? Eivätkö publikaanitkin tee samoin?
5:47 Ja jos te osoitatte ystävällisyyttä ainoastaan veljillenne, mitä erinomaista te siinä teette? Eivätkö pakanatkin tee samoin?
5:48 Olkaa siis te täydelliset, niinkuin teidän taivaallinen Isänne täydellinen on."

Luuk.6:27 Mutta teille, jotka kuulette, minä sanon: rakastakaa vihollisianne, tehkää hyvää niille, jotka teitä vihaavat,
6:28 siunatkaa niitä, jotka teitä kiroavat, rukoilkaa niiden edestä, jotka teitä parjaavat.
6:29 Jos joku lyö sinua poskelle, tarjoa hänelle toinenkin, ja jos joku ottaa sinulta vaipan, älä häneltä kiellä ihokastasikaan.
6:30 Anna jokaiselle, joka sinulta anoo, äläkä vaadi takaisin siltä, joka sinun omaasi ottaa.
6:31 Ja niinkuin te tahdotte ihmisten teille tekevän, niin tehkää tekin heille.
6:32 Ja jos te rakastatte niitä, jotka teitä rakastavat, mitä kiitosta teille siitä tulee? Rakastavathan syntisetkin niitä, jotka heitä rakastavat.
6:33 Ja jos teette hyvää niille, jotka teille hyvää tekevät, mitä kiitosta teille siitä tulee? Niinhän syntisetkin tekevät
.

Herra Jeesus käskee rakastamaan vihollisiamme. Herra Jeesus siis käskee rakastamaan kaikkia ihmisiä ei ainoastaan veljiämme sillä niin pakanatkin (uskomattomat) myös tekevät vaan kaikkia ihmisiä lähimmäisinämme. Tehkää niin ihmisille kuin haluatte ihmisten tekevän teille.

Jaak.2:8 Vaan jos täytätte kuninkaallisen lain Raamatun mukaan: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi", niin te hyvin teette;
2:9 mutta jos te henkilöön katsotte, niin teette syntiä, ja laki näyttää teille, että olette lainrikkojia.

Raamattu ilmoittaa että koko maailma on pahan eli saatanan vallassa joka on sitonut ihmiset synnin orjuuteen tekemään saatanan tahdon mukaisia asioita. Jokainen ihminen on aluksi saatanan vallassa ja vasta kun ihminen tulee uskoon Herraan Jeesukseen hän pelastuu tästä saatanan vallasta Jumalan valtaan pimeydestä valkeuteen.

Ihminen ei voi elää ja rakastaa kaikkia lähimmäisiään kuin itseään omassa lihallisessa voimassaan vaan tarvitsee siihen Jumalan voimaa ja rakkautta. Kun ihminen tulee uskoon Herraan Jeesukseen ja syntyy uudesti ylhäältä Jumalan Hengestä saa ihminen Pyhän Hengen sydämeensä jonka kautta Jumalan rakkaus vuodatetaan ihmiseen. Tämä Jumalan rakkaus Pyhän Hengen kautta vaikuttaa ihmisessä sitten tahtomista ja tekemistä Jumalan tahdon mukaiseen elämään. Jumalan Henki ihmisessä kasvattaa ja opettaa ja johdattaa ihmistä ja muuttaa ihmisen sydämen ja mielen Jumalan rakkauden voimasta. Pyhän Hengen kautta Jumalan laki (10 käskyä) kirjoitetaan kivitaulujen sijaan sydämen lihatauluihin ja tämä vaikuttaa sen että uskova haluaa Pyhässä Hengessä elää 10 käskyn opetuksen mukaan tehden uskon tekoja.

Matt.22:36 "Opettaja, mikä on suurin käsky laissa?"
22:37 Niin Jeesus sanoi hänelle: "'Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta mielestäsi.'
22:38 Tämä on suurin ja ensimmäinen käsky.
22:39 Toinen, tämän vertainen, on: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi.'
22:40 Näissä kahdessa käskyssä riippuu kaikki laki ja profeetat."

Koko laki eli kymmenen käskyä sisältyy näihin kahteen käskyyn. Neljä ensimmäistä käskyä käsittelee ihmisen ja Jumalan välistä suhdetta ja kuusi viimeistä ihmisen ja lähimmäisen välistä suhdetta. Ihminen ei voi rakastaa lähimmäistä kuin itseään jos ei ensin rakasta Jumalaa. Voimme rakastaa Jumalaa koska Hän rakasti ensin meitä ja antoi meille uskon armolahjan Herraan Jeesukseen ja vuodatti rakkautensa meihin Pyhän Hengen kautta.

Gal.5:14 Sillä kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa, tässä: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi."

Kun ihminen rakastaa lähimmäistään (sama kuka ihminen) niin kuin itseään niin hän on jo rakastanut Jumalaa ja Jumala on vuodattanut rakkautensa ihmisen sydämeen. Uskomattomat ihmiset elävät ilman Pyhää Henkeä ja Jumalan rakkautta sisimmässään ja eivät siksi voi rakastaa kaikkia lähimmäisiä niin kuin itseään.

1.Joh.5:3 Sillä rakkaus Jumalaan on se, että pidämme hänen käskynsä. Ja hänen käskynsä eivät ole raskaat

1.Joh.3:23 Ja tämä on hänen käskynsä, että meidän tulee uskoa hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen nimeen ja rakastaa toinen toistamme, niinkuin hän on meille käskyn antanut.
3:24 Ja joka pitää hänen käskynsä, se pysyy Jumalassa ja Jumala hänessä. Ja siitä me tiedämme hänen meissä pysyvän, siitä Hengestä, jonka hän on meille antanut.

Rakkaus Jumalaan on se että pidämme Hänen käskynsä. Hänen käskynsä on että me uskomme Herraan Jeesukseen ja rakastamme toinen toistamme. Rakkaus Jumalaan on siis Jumalan armolahja sillä usko Herraan Jeesukseen on Jumalan armolahja ja tässä samassa Jumalan armossa voimme rakastaa myös lähimmäisiämme kuin itseämme. Tällöin rakkaus ei ole meidän omasta lihasta lähtöisin sillä liha ei voi niin rakastaa vaan rakkaus on Jumalasta ja Jumala lahja ja teko meissä.

Uskovastakaan ei tule tässä ajassa täydellistä vaan uskonelämä on kasvuprosessi jossa kasvetaan koko ajan enemmän Jumalan Pojan kuvan kaltaisuuteen. Uskova on kuitenkin vapautunut saatanan vallasta pimeydestä valkeuteen Jumalan valtaan uskon kautta Herraan Jeesukseen ja näin; Room.6:12 Älköön siis synti hallitko teidän kuolevaisessa ruumiissanne, niin että olette kuuliaiset sen himoille,
6:13 älkääkä antako jäseniänne vääryyden aseiksi synnille, vaan antakaa itsenne, kuolleista eläviksi tulleina, Jumalalle, ja jäsenenne vanhurskauden aseiksi Jumalalle.
6:14 Sillä synnin ei pidä teitä vallitseman, koska ette ole lain alla, vaan armon alla.
6:15 Kuinka siis on? Saammeko tehdä syntiä, koska emme ole lain alla, vaan armon alla? Pois se!


1.Joh.3:18 Lapsukaiset, älkäämme rakastako sanalla tai kielellä, vaan teossa ja totuudessa. :thumb:




Kiitos, todella selkeä ja selventävä kirjoitus tämän ketjun aiheesta. Kiitokset myös muillekin kirjoittajille.

SUURIN KIITOS HERRALLE!
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Ei-uskovat "hyvikset" ja uskovat "pahikset"?

ViestiKirjoittaja tuomarisimson777 » 20. Kesä 2011 21:29

Hyvä huomio Tonilta vihollisen rakastamisesta. Ja kuinka VAIKEAA se onkaan :( :( :oops:

Kuvitellaan tilanne: Lauma narkkareita käy kadulla kimppusi ja ivaavat ja haukkuvat ja alkavat pahoinpidellä sinua. *jaiks* Tuossa tilanteessa sinun tulisi TÄYDESTÄ SYDÄMESTÄ rakastaa tuota inhaa narkaria :( EI millän ihmisluonne siihen kykene.. katsotaanpa Raamattua..

23:33 Ja kun saavuttiin paikalle, jota sanotaan Pääkallonpaikaksi, niin siellä he ristiinnaulitsivat hänet sekä pahantekijät, toisen oikealle ja toisen vasemmalle puolelle.


23:34 Mutta Jeesus sanoi: "Isä, anna heille anteeksi, sillä he eivät tiedä, mitä he tekevät." Ja he jakoivat keskenään hänen vaatteensa ja heittivät niistä arpaa.
23:35 Ja kansa seisoi ja katseli. Ja hallitusmiehetkin ivasivat häntä ja sanoivat: "Muita hän on auttanut; auttakoon itseänsä, jos hän on Jumalan Kristus, se valittu."


23:36 Myös sotamiehet pilkkasivat häntä, menivät hänen luoksensa ja tarjosivat hänelle hapanviiniä
23:37 ja sanoivat: "Jos sinä olet juutalaisten kuningas, niin auta itseäsi."
23:38 Oli myös hänen päänsä päällä kirjoitus: "Tämä on juutalaisten kuningas."
23:39 Niin toinen pahantekijöistä, jotka siinä riippuivat, herjasi häntä: "Etkö sinä ole Kristus? Auta itseäsi ja meitä."
Ainakin melkein oikeita uskon-näkemyksiä jo vuodesta 2004=)=)
tuomarisimson777
 
Viestit: 543
Liittynyt: 01. Maalis 2011 17:44


Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa

cron