lara.tomb.raider kirjoitti:Ala-asteella opetettiin uskonnontunnilla näin:
Usko on yhden ihmisen suhde/ usko Jumalaan. Uskonto on monien ihmisten usko samaan asiaan.
Yksi sitten voi uskoa vaikkapa suomalaiseen koivupuuhun ja sen elämänvoimaan, 20 koivuun uskovaa ihmistä voisi jo nimittää "koivu-uskonnoksi". Monilla ihmisillä on epäluuloja eri uskontoja kohtaan. Luulen vahvasti, että moni Islamin uskontokuntaa edustava ihminen uskoo sydämessään niihin asioihin. Islamin uskoinen ihminen siis edustaa kyseistä uskontokuntaa, mikä ilmenee henkilökohtaisen uskon tasolla. Ongelmia tulee, jos otetaan vaikkapa yksi terrori-isku tai vastaava asia ja yleistetään yhden ihmisen vakaumus/ usko uskontokunnaksi. Moni kristittykin haluaa sanoutua irti vaikkapa homokeskustelusta tai jostain muusta. Yhden ihmisen mielipide (harhaoppi tai mikä tahansa) ei edusta koko Jeesukseen uskovien joukkoa! Varmasti jokainen uskova ihminen edustaa mitä uskontokuntaa tahansa yrittää toimia herransa edessä oikein.
Usko, uskonto ja uskonnollisuus termejä käytetään moniin eri tarkoituksiin. Niin käytetään myös termejä henki, henkevä ja hengellinen. Samoin voidaan käyttää termiä kirkko tarkoittamaan fyysistä rakennusta, kristillisvaikutteista organisaatiota tai jossain tapauksessa seurakuntaa. Käytettävän sanan merkitys ja sisältö käyvät ilmi lause- ja asiayhteydestä. Mitä tarkoittaa sana keksi? Sana tarkoittaa syötävää "herkkua" (substantiivi), verbin keksiä imperfektiä sekä puun uitossa käytettävä työkalu (substantiivi).
Ei Raamatustakaan ole järkevää eikä käsittääkseni sallittua irroittaa yhtä lausetta tai jaetta asiayhteydestä.
(Tällä tavoin Saatana kiusasi Jeesusta. Otti jakeita sieltä täältä kirjoituksia...)
Uskontokuntaan kuuluminen ei pelasta, totta. Jos uskot Jeesuksen Kristuksen ylösnousseeksi vapahtajaksi, uskot Kristukseen. Kun monta ihmistä uskoo Kristuksen elävän ja vaikuttavan Pyhän Henkensä kautta maan päällä tällä hetkellä, sitä voidaan kutsua uskovien joukoksi, seurakunnaksi tai uskonnoksi. Meidän kielemme ja termistömme on vajaavainen, aina. Sanojen vääntely on minun mielestäni aivan yhtä turhaa kuin keskustelu siitä, täytyykö WC-paperirullan olla telineessä niin, että paperi tulee ylä- vai alapuolelta. Käsitettä uskova voidaan käyttää minkä uskontokunnan edustajasta tahansa...
Ala-asteen uskonnon tunnilla on opetettu väärin sillä Kristuksen ruumis ei edusta uskontoa vaan uskoa. Kristus on pelastanut ruumiinsa uskonnosta uskoon ja on väärin sanoa että Kristuksen ruumis edustaisi uskontoa. Kaikki maailman uskonnot eroavat uskosta sillä vain uskosta Jeesukseen Jumala pelastaa ihmisen ja antaa ihmiselle mielen muutoksen Pyhän Hengen kautta. Uskonnossa Jumala ei pelasta ihmistä vaan ihminen koittaa pelastaa itse itsensä. Tämän vuoksi ei Kristuksen ruumista (seurakuntaa) voi sanoa uskonnoksi sillä se ei harjoita uskontoa vaan ruumiilla on yksi usko.
Efe.4:4 yksi ruumis ja yksi henki, niinkuin te olette kutsututkin yhteen ja samaan toivoon, jonka te kutsumuksessanne saitte;
4:5 yksi Herra, yksi usko, yksi kaste;
4:6 yksi Jumala ja kaikkien Isä, joka on yli kaikkien ja kaikkien kautta ja kaikissa.
Tässä ei ole kyse uskonnosta vaan yhdesta seurakunnasta joka on pelastettu uskonnoista uskon kautta.
Gal.5:1 Vapauteen Kristus vapautti meidät. Pysykää siis lujina, älkääkä antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen.
5:2 Katso, minä, Paavali, sanon teille, että jos ympärileikkautatte itsenne, niin Kristus ei ole oleva teille miksikään hyödyksi.
5:3 Ja minä todistan taas jokaiselle ihmiselle, joka ympärileikkauttaa itsensä, että hän on velvollinen täyttämään kaiken lain.
5:4 Te olette joutuneet pois Kristuksesta, te, jotka tahdotte lain kautta tulla vanhurskaiksi; te olette langenneet pois armosta.
5:5 Sillä me odotamme uskosta vanhurskauden toivoa Hengen kautta.
5:6 Sillä Kristuksessa Jeesuksessa ei auta ympärileikkaus eikä ympärileikkaamattomuus, vaan rakkauden kautta vaikuttava usko.
Uskonnoissa koitetaan teoilla pelastaa itsensä ja Paavali sanoo että ne jotka lain kautta koittavat tulla vanhurskaiksi (pelastaa itsensä) ovat poikenneet pois Kristuksesta eli uskosta joka on armoa sillä uskonto ja usko eivät tarkoita samaa vaan ovat toisiaan vastaan. Ihminen joka harjoittaa uskontoa on poikennut pois uskosta ja ihminen joka on uskon eli armon alla on pelastunut uskonnosta. Kristuksessa ei auta uskonnot vaan rakkauden kautta vaikuttava usko.
Käsitettä uskova voidaan käyttää minkä uskontokunnan edustajasta tahansa mutta vain usko Herraan Jeesukseen niin kuin Raamattu sanoo pelastaa. Raamattu ei siis opeta uskontoa ja uskonnollisuutta joissa tekojen kautta koitetaan pelastaa itseä vaan Raamattu opettaa Herrasta Jeesuksesta joka pelastaa ja muuttaa ihmisen uskon kautta.
Tässä on se totaalinen ero Raamatun ja kaikkien uskontojen välillä sillä vain uskosta Herraan Jeesukseen Jumala pelastaa ja muuttaa ihmisen Jumalan temppeliksi.Raamatun ilmoittamaa uskoa ei siis voi lokeroida samaan katekoriaan uskontojen kanssa sillä usko on Jumalasta uskonnot saatanasta.
Lisäksi tämä että tehdään ero uskon ja uskonnon välille ei ole turhaa vaan todella tärkeää sillä lopun aikana uskonnot tulevat ekumenian kautta yhdistymään sillä niissä vaikuttaa sama valheen henki joka on saatanasta. Kaikki uskonnot tulevat pilkkaamaan lopun aikana Kristuksen seurakuntaa koska he eivät harjoita uskontoa sillä Kristuksen ruumis ei ole uskonnon alla vaan armon joka vaikuttaa pelastavaa uskoa Herraan Jeesukseen. Uskonnot jotka ovat saatanasta yhdistävät voimansa ja hyväksyvät toisensa mutta he eivät hyväksy ainoita oikeita uskovia eli Kristuksen seurakuntaa koska he eivät harjoita uskontoa vaan ovat uskon kautta Jeesukseen pelastuneet uskonnoista Jumalan armon alle. Uskonnollinen maailma alkaa siis vainoamaan Kristuksen ruumista lopun aikana.
Koulujen uskonnon kirjat eivät kerro totuutta vaan Jumalan sana kertoo totuuden.