Kovat "paatos" ja "helvettisaarnat"

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Kovat "paatos" ja "helvettisaarnat"

ViestiKirjoittaja tuomarisimson777 » 17. Kesä 2011 22:12

Olen kuullut sanonnan. "Helvetti pitää saarnata tosi kuumaksi" :wise3: :wise3:

Joskus saarnasmiehet ja hengelliset kirjat kirjoittavat helvetistä mitä sadistisimpia versioita. On tosi että Raamattu sanoo että pelastuksen hylänneen osa on kurja ja siellä on "itku ja hammasten kiristys" :amen4: :amen4: Monasti myös kuulee sanottavan. "Jeesus puhui enemmän helvetistä kuin Taivaasta" ja "Jeesus puhui eniten helvetistä".. mutta Jeesus teki niin paljon muutakin ja Herramme toimintaa on katsottava Raamatun kokonaisvalossa, ja on muistettava että Raamattu on kannesta kanteen kokonaan Jumalan-Sanaa :amen4: :wise3: Jos painotetaan liikaa noita ja annetaan kuva, että Jeesus tuli maanpäälle vain varoittamaan helvetistä ja pelottelemaan sillä..ja unohdetaan kokonaan Herramme hyvät teot,parantamiset ja muut ja ennenkaikkea sovitustyö..ollaan taas metsässä.

Mitä saavat aikaan yleensä nimellä "herätyskokous" nimellä kulkevat helvetti ja sellaiset saarnat..? seurauksena on useinkin rutistettuja tupakka-askeja ja poisheitettyjä cdlevyjä ja muutamat kirjatkin ja elokuvat ja DVD:t menevät roviolle. Mutta tällaisen saarnan vaikutus on hyvältä näyttävästä alusta huolimatta ilman Totista Herran kohtaamista lyhytaikainen.. Jos aikaansaadaan kääntymystä pelolla, saadaan aikaan lyhytaikaisia hedelmiä jotka kuihtuvat viikossa parissa kun helvetinpelko hieman hellittää..


Kuuliaisuus pelkästä rangaistuksenpelosta ei ole kuuliaisuutta lainkaan. Tällainen ihminen todellisuudessa on salaisimmassa sydämen sopukassaan Jumalan vihaaja. Mutta se joka näkee synnin ja oppii näkemään sen tavalla, jolla Jumala sen näkee.. Tekee parannuksen siksi että rakastaa Herraa.. :amen4: :amen4:
Ainakin melkein oikeita uskon-näkemyksiä jo vuodesta 2004=)=)
tuomarisimson777
 
Viestit: 543
Liittynyt: 01. Maalis 2011 17:44

Re: Kovat "paatos" ja "helvettisaarnat"

ViestiKirjoittaja JHK » 17. Kesä 2011 23:52

En osaa kovin hyvin ilmaista asiaa, mutta minä ajattelen näin:

Pelottelusaarnat vetoavat ihmisen lihaan, eivät niinkään hänen henkeensä/uuteen luomukseen/sydämeen. On kirjoitettu että täydellinen rakkaus karkoittaa pelon, ja että Jumala on rakkaus. Herran tie on siinä että hän antaa ihmiselle tahdon ja kyvyn tehdä hyvää. Pyhitys tapahtuu kasvamalla Jumalan tuntemisessa Herran itsensä määräämien vaiheiden kautta. Lihallinen ihminen joka kuulee pelkojaan, sekä ihmisten että henkivaltojen pelottelua, ajautuu lihassaan suorittamaan tekoja Jumalan edessä, peläten helvetin tuomiota, kadotuksen kauhuja ja omaa kyvyttömyyttään. Pelko vääristää suhteen Jumalaan, ja vie ironisesti ihmistä kohti pimeyttä jota hän pelkää. Sillä pelkojen kuuleminen vie ajatukset pelkojen kohteeseen, pelosta tulee osa arkea ja se tunkeutuu elämän jokaiselle osa-aslueelle vääristäen kaiken ja kiduttaen uhriaan. Sellainen ei ole Herran tie.

Minkä arvoinen on kääntymys joka perustuu pelkoon? Ihminen tekisi siis pahaa, ellei pelkäisi Jumalan tuomiota? Eikö tahto tehdä pahaa tule lihasta? Hengen mukaan elävä ihminen taas ei tahdo tehdä pahaa. Hänen ei tarvitse pelätä mitään Jumalansa edessä, sillä sen minkä Herra haluaa hänen tekevän, sen Herra itse hänessä vaikuttaa. Jumala ei vaadi häneltä enempää kuin mihin hän Herran avulla pystyy. Kristus on täyttänyt vaatimukset - jos ihminen heikkouttaan ei johonkin kykene, niin sitten ei - ei Herra ole väärämielinen. Hän antoi täyden uhrin jotta ihmisen ei tarvitse täyttää tuota mittaa pelastuakseen. Puhas Herran pelko on Herran kunnioittamista puhtaasta sydämestä. Minulle on opetettu että Hebrealaisten puheessa Herran pelko tarkoittaa ennen kaikkea Herran kunnioittamista, ja omatuntoni todistaa sen oikeaksi. Epäterve pelko on lihallisuutta, ja sitä ruokkivat ja siihen houkuttelevat saarnat ovat samaten lihallisuutta. On kirjoitettu; Herran pelko on pahan vihaamista. Voidaan ajatella siis: Herran kunnioittaminen on pahan vihaamista - ja sitä juuri Jumalan henki meissä vaikuttaa - vihaa pahuutta kohtaan.

Yksi kasvun vaihe uskossa sisältää toki myös kuvatunlaista pelkoa Jumalaa kohtaan - lihallisen ihmisen osana on eräässä uskon vaiheessa pelätä Jumalaa, kenen enemmän, kenen vähemmän. Herra on kuitenkin näyttänyt minulle sen, että sen varaan ei voi elämää rakentaa - ennen pitkään lihallinen pelko muuttuu saatanan aseeksi ihmisen tuhoamiseksi.
JHK
 

Re: Kovat "paatos" ja "helvettisaarnat"

ViestiKirjoittaja lara.tomb.raider » 18. Kesä 2011 10:15

Olin teini-ikäisenä erittäin kiinnostunut Ilmestyskirjasta, riivaajista ja paholaisen töistä sekä kaikesta yliluonnollisesti. Minua kiinnosti myös Jeesuksen tekemät "ihmeet ja merkit". Ehkä se kuuluu johonkin nuoren kasvuvaiheeseen, että käy läpi näitä asioita. Asiat alkoivat myöhemmin ahdistamaan minua. Menin Kristuskeskeisyydestä pelkokeskeisyyteen. Leo Mellerin opetuksissa olen kuullut käytettävän samoja painotuksia, mistä olin itse aiemmin kiinnostunut. En kommentoi Mellerin opetuksia enempää, mutta minulle ne eivät olleet tietyssä uskon kasvuvaiheessa hyväksi.

Edelleen saarnataan "viinapiruista" ja muista pelotellen ja manipuloiden. Se ohjaa ihmiset tekemään ulkokohtaista parannusta (esim. polttamaan kirjoja ja kaatamaan viinat viemäriin). Se käsitys, mikä minulla on Laestadiuksen saarnoista, niin osa lestadiolaisista elää edelleen niiden painotusten varassa. Seuroissa (?) luetaan Lestadiuksen tekstejä. En tiedä, mikä tässä ja vastaavissa kristillisissä liikkeissä on sairasta ja mikä tervettä pelkoa. Synti tottakai sanotaan synniksi, ei sitä tarvitse yrittää selitellä sen enempää. Ihmisten pelottelu on kuitenkin väärin. Olen kuunnellut erästä saarnaajaa, joka ei ilmeiseti pidä näyttelijän ammattia millään tavalla kunnioitettavana tai hänellä on jotain omia traumoja asiasta. Lähes aina tämä saarnaaja mainitsee saarnassaan jotenkin negatiivisesti kaikki näyttelijät, mustamaalaa koko ammattikunnan.

Ristikoruja ja Raamattua käytetään myös ikään kuin talismaanina eli "Pahalta suojaavana taikakaluna". Katsoin nyt keväällä televisiosta pätkän muistaakseni amerikkalaisesta sarjasta, jossa teini-ikäisillä on kyky nähdä kuolleita, riivaajia jne. Vanhemmat (äidit) veivät nuoret tapaamaan jotain meediota tai aikuisia, joilla oli samanlaisia kykyjä. Se voi olla provosointi/ viihdesarja tai sitten nämä ihmiset oikeasti näkevät kuolleita jne. Se, mikä oli mielestäni huolestuttavaa, että "muka turvauduttiin Jumalaan" ja jonkun äiti kävi kirkossa rukoilemassakin tyttärensä puolesta. Se ei kuitenkaan muuttanut tilannetta miksikään. Kun tällaista opetetaan uskosta, se johtaa (varsinkin ei-uskovia) harhaan. Säälin myös näitä tv-sarjassa olevia ihmisiä, jotka elivät pelossa "kykyjensä" vuoksi. Jos pidämme kristinuskoa vain "Pahalta suojautumisen välineenä", se ei eroa mistään muusta uskonnosta. Silloin usko/ uskonto on todellakin vain yksi uskonto muiden joukossa. Ymmärrän Perkeleestä sen verran, ettei asiaa ei tule painaa villasella tai tehdä olemattomaksi. Sekin on väärin, että tehdään Jeesuksesta jokin liberaali ja pahasta vain joku käsitteellinen teoria. Paha on konkreettinen voima ja "hahmo", joka on todellinen. Se on asia, jonka kanssa meidän on elettävä tässä ajassa. Meillä ei itsessämme ole voimaa mutta Jeesuksella on valta ja voima vastustaa kaikkea pahaa. Terve pelko on eri asia. Se estää meitä tekemästä vääriä asioita. Joskus pelon tunne voi suojata meitä myös ajautumasta hengenvaaralliseen tilanteeseen. Pelon tunne voi olla varoitusmerkki Jumalalta.

Jumalaa tulee pelätä ja kunnioittaa, mitä se käytännön tasolla tarkoittaakaan itse kullekin tekoina ja arkipäivän valintoina. Itse haluan keskittyä lopun ajan pelkojen ja Perkeleen tutkimisen sijasta Kristuksen ylistämiseen ja kunnioittamiseen. Jos näytän ulospäin pelkoa liikkua ulkona, pelkoa puhua ihmisille, pelkoa tehdä sitä ja tätä, näytän pakkotoimintaista uskoa. Jos olisin ei-uskova, minua ei todellakaan kiinnostaisi tutustua sellaiseen uskoon/ Kristukseen, jossa pelko on suurin voima.

Ylistys Herralla, joka on kuoleman voittaja ja Perkeleen kukistaja :amen4:
lara.tomb.raider
 
Viestit: 204
Liittynyt: 04. Tammi 2011 10:33
Paikkakunta: Satakunta

Re: Kovat "paatos" ja "helvettisaarnat"

ViestiKirjoittaja Aino » 28. Kesä 2011 22:23

"Terve pelko on eri asia. Se estää meitä tekemästä vääriä asioita. Joskus pelon tunne voi suojata meitä myös ajautumasta hengenvaaralliseen tilanteeseen. Pelon tunne voi olla varoitusmerkki Jumalalta. "
Tämä menee sivuun koko helvetti-asiasta. Kirjoittaja ajattelee ilmeisesti kuolemanpelkoa. Pelko varoitusmerkki Jumalalta?
Tahtoisin tarkemman määrittelyn siitä mitä pidätte terveenä pelkona ja mikä sitten on sairasta pelkoa nimenomaan suhteessa helvettiin?
Miten helvetistä sitten pitää puhua ettei vaan tule pelotelleeksi ihmisiä, jotka silmät rävähtämättä tuijottavat TV:stä jotain teurastuselokuvaa, jossa tapahtuu useita murhia viidessä minuutissa, vertapurskuvia vampyyrielokuvia, Manaajaa, Emily Rosen riivaajaa, Elm Streetin painajaista yms. Viihteenä! Ihmisiä jotka antavat lastensa pelata nettipelejä, joissa hakataan, potkitaan, räjäytellään ja tapetaan taukoamatta? Tai jossa on hirviöitä uhkaamassa lapsia?
Entä mitäpä sanotte kertomuksesta, jossa lempeä saarnamies puhuttelee lempeästi nuorukaisia kertoen evankeliumia ja kutsuen poikia Jeesuksen luo mainiten saatanankin, ikäänkuin pelotellen. Pojat nauravat ja pilkkaavat ja sanovat saatanan kuolleen. Lempeästi saarnamies sanoo surevansa poikia jotka näin ollen ovat jääneet orvoiksi. Onko saarnamies kauhea kun noin julmasti puhuu poikaraukoille? Eihän saatana ole heidän isänsä!
Aino
 
Viestit: 14
Liittynyt: 02. Huhti 2011 11:18

Re: Kovat "paatos" ja "helvettisaarnat"

ViestiKirjoittaja Aino » 28. Kesä 2011 22:37

Jäi minulta kertomatta että itse uskoontuloni edellä koin voimakasta kuolemanpelkoa enkä tahtonut joutua helvettiin "jos se on olemassa". Siitä seurasi uskoontulo ja uudestisyntyminen!
En kauhistunut niinkään helvettiä vaan kuolemaa koska se oli tutumpi ja varmempi asia. Mutta jos kerromme tänään jollekin Herramme evankeliumin ohessa että "sinä voit kuolla vaikka huomenna", joku haluaa tulkita sen henkilökohtaiseksi uhkailuksi ja istumme pian syytettynä käräjillä. Ilman hengellistä julistamista sitä lausetta ei pidetä minään.
Kertokaapa siis miten pitää saada ihmiset tuntemaan tarvitsevansa Jeesuksen sovitustyötä ilman että heitä "syyllistetään, ahdistetaan, pelotellaan, uhkaillaan"?
Aino
 
Viestit: 14
Liittynyt: 02. Huhti 2011 11:18

Re: Kovat "paatos" ja "helvettisaarnat"

ViestiKirjoittaja JHK » 29. Kesä 2011 05:33

Ihmisille tulee lausua Jumalan sanaa - totuus. Sitä ei sen enempää tule höystää uhkauksilla tai pelottelulla. Jos sana ei synnytä ihmisessä uskoa Jumalaan, ei ihminen ole vastaanottavainen. Ylimääräinen helvetillä ja kuolemalla uhkaileminen ei siinä tilanteessa enää olennaisesti muuta mitään - voit toki saada toisen pelästytettyä ja kauhistutettua lihassa, ehkäpä jopa pyytämään "Jumala, älä annan minun joutua helvettiin." Mutta tiedä että jos Jumalan sana ei synnytä sydämen uskoa hänessä, se on kaikki arvotonta - henkiklöllä ei ole juurta, ja vaikka hän sitten näennäisesti uskoon tulisikin, luopuu hän pian, kun pelko laantuu. Näin arvelen.
JHK
 

Re: Kovat "paatos" ja "helvettisaarnat"

ViestiKirjoittaja tuomarisimson777 » 29. Kesä 2011 08:28

:amen4: :amen4: :amen4: Näin se on..Luomalla kuva mitä sadistisemmasta kohtalosta ja maalaamalla Herrasta julma sadisti, joka kiduttaa säälittä helvettiinjoutujia aiheuttaa juuri sen lyhyen "uskoontulon" joka ei ole Hengestä, vaan sielusta ja lihasta. hetken aikaa liha vapisee pelosta ja pyhittyy "lihanpuhtauteen".. Ihminen on se joka kyllä osaa piinaamisen ja kiduttamisen taidon ja keksii mitä sadistisenpia tapoja rangaista syyllistä.. :roll: :roll:

1.Pietarin kirje:
2:23 joka häntä herjattaessa ei herjannut takaisin, joka kärsiessään ei uhannut, vaan jätti asiansa sen haltuun, joka oikein tuomitsee

Psalmit:
9:9 Hän tuomitsee maanpiirin vanhurskaasti, vallitsee kansoja oikeuden mukaan. , 98:9 Herran edessä; sillä hän tulee tuomitsemaan maata. Hän tuomitsee maanpiirin vanhurskaasti ja kansat oikeuden mukaan.

1.Pietarin kirje:
1:17 Ja jos te Isänänne huudatte avuksi häntä, joka henkilöön katsomatta tuomitsee kunkin hänen tekojensa mukaan, niin vaeltakaa pelossa tämä muukalaisuutenne aika,

Katsotaanpa sitten kidutuksen kannattajien suosikkipaikkaa..

16:23 Ja kun hän nosti silmänsä tuonelassa, vaivoissa ollessaan, näki hän kaukana Aabrahamin ja Lasaruksen hänen helmassaan.
16:24 Ja hän huusi sanoen: 'Isä Aabraham, armahda minua ja lähetä Lasarus kastamaan sormensa pää veteen ja jäähdyttämään minun kieltäni, sillä minulla on kova tuska tässä liekissä!'
16:25 Mutta Aabraham sanoi: 'Poikani, muista, että sinä eläessäsi sait hyväsi, ja Lasarus samoin sai pahaa; mutta nyt hän täällä saa lohdutusta, sinä taas kärsit tuskaa.
16:26 Ja kaiken tämän lisäksi on meidän välillemme ja teidän vahvistettu suuri juopa, että ne, jotka tahtovat mennä täältä teidän luoksenne, eivät voisi, eivätkä ne, jotka siellä ovat, pääsisi yli meidän luoksemme.'
16:27 Hän sanoi: 'Niin minä siis rukoilen sinua, isä, että lähetät hänet isäni taloon
16:28 - sillä minulla on viisi veljeä - todistamaan heille, etteivät hekin joutuisi tähän vaivan paikkaan.'

Tuskan "kovuus" on jokaisen itse pääteltävissä, eikä se ole sen kovenpaa mitä teot ansaitsevat. Alapa polttaa ihmistä liekinheittimellä, kykeneekö hän edes keskustelemaan siinä tilassa.. Ja toinen kysymys..Ansaitseeko mikään teko niin suurta rangaistusta? "Tekojen mukaan" Ajatteleeko Herra näin asioista miten me ajattelemme? :wise3:
Ainakin melkein oikeita uskon-näkemyksiä jo vuodesta 2004=)=)
tuomarisimson777
 
Viestit: 543
Liittynyt: 01. Maalis 2011 17:44

Re: Kovat "paatos" ja "helvettisaarnat"

ViestiKirjoittaja PetriFB » 29. Kesä 2011 08:41

Evankeliumi Herrasta Jeesuksesta ei ole kadotuksella pelottelua. Raamattu opettaa, että Jumalan hyvyys (rakkaus) vetää ihmistä parannukseen. Ihmisille tulee kertoa Raamatun mukaista evankeliumia, jonka mukaan kaikki ihmiset ovat syntisiä ja vailla pelastusta ja syntiensä tähden kadotukseen matkalla, mutta Herra Jeesus on kuollut meidän syntiemme tähden ja pelastaa meidät jos uskomme Häneen. Jos kerromme evankeliumia Jumalan suuresta rakkaudesta syntistä ihmistä kohtaan, niin Jumalan hyvyys saa vetää ihmisen parannuksen paikalle, eikä hän tule pelastukseen helvetin pelosta, vaan sen tähden koska Jumala rakastaa häntä.

Evankeliumin sanoman julistukseen kuuluu rehellinen totuus ihmisen syntisyydestä, kadotuksesta ja pelastuksesta Jeesuksessa Kristuksessa, joka tulee Jumalan rakkaudesta. Raamattu painottaa pelastuksen evankeliumissa Jumalan rakkautta, siksi painotan sitä myös tässä kohden. Sen seurauksena ajallaan ihmiset voivat tulla elämässään synnintuntoon ja Jumalan rakkauden tähden hän haluaa vastaanottaa pelastuksen.

Kadotus ei ole pääasia, vaan Jumalan rakkaus syntisiä kohtaan. Jumalan silmien edessä syntinen ihminen on synneillään ja oman valintansa kautta matkalla kohti kadotusta. Evankeliumi kertoo Jumalan rakkaudesta ja siitä, että Jumala ei halua ihmisen joutuvan kadotukseen, mutta Hän ei pelasta väkisin ketään, vaan vain ne jotka haluavat pelastua. Evankeliumi kertoo, että sinun ei tarvitse mennä kadotukseen, vaan saa valita pelastuksen ja iankaikkisen elämän.

Terve ja oikea evankeliumi synnyttää ihmisissä rakkautta Jumalaan kohtaan, joka pelastaa heidät kadotuksesta kun he tekevät parannuksen ja uskovat Herraan Jeesukseen, koska Herra Jeesus kuoli ja kärsi meidän syntiemme tähden. Ihminen ei tule uskoon kadotuksen pelosta, vaan rakkaudesta Jumalaan, joka tarjoaa meille mahdollisuuden pelastua. Synti, kadotus, parannus, Herran Jeesuksen sovitustyö sekä usko Jumalaan kuuluvat evankeliumin julistukseen, mutta evankeliumin ydin on siinä, että Jumala rakastaa ihmisiä ja Hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka Häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Kovat "paatos" ja "helvettisaarnat"

ViestiKirjoittaja JHK » 29. Kesä 2011 09:06

Juurikin näin. Lyhyeesti ja ytimekkäästi.
JHK
 

Re: Kovat "paatos" ja "helvettisaarnat"

ViestiKirjoittaja Maria777 » 02. Heinä 2011 15:28

Enpä olekaan vuosiin kuullut kunnon paatoksellista, "tulenkatkuista" saarnaa. Parannuksenteon tarpeellisuudesta tulee saarnata, syntien palkka on kuolema, iankaikkinen ero Jumalasta... Tasapaino tässäkin, että kadotus ja helvetti ovat todellisia ja pelastus on vain Jeesuksessa Kristuksessa.
Maria777
 

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa