Torinon käärinliina ja Jumalan kuva

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Torinon käärinliina ja Jumalan kuva

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 09. Syys 2018 20:26

*
Jatkan vielä... Jeesus ilmaantui Paavalille, niin Paavali sai nähdä Hänet [Apo 22:17-18]. Paavalin mukaan luonto opettaa, että pitkät hiukset ovat miehelle häpeäksi, niin silloin se aiheuttaisi ihmetystä, kun jos Jeesuksella siitä Paavalin kirjoituksesta huolimatta olisi poikkeavasti pitkä tukka [1Kor. 11:14].

Apo 22:17 Kun olin palannut Jerusalemiin, tapahtui minun rukoillessani pyhäkössä, että minä jouduin hurmoksiin

18 ja näin hänet. Ja hän sanoi minulle: 'Riennä ja lähde pian pois Jerusalemista, sillä he eivät ota vastaan sinun todistustasi minusta'. RK

1Kor. 11:14 Eikö itse luontokin opeta teille, että jos miehellä on pitkät hiukset, se on hänelle häpeäksi; RK

Jeesus ei ole nasiiri, mitä tänään yksi mies epäilee Häntä nasiiriksi. Jos Jeesus olisi ollut nasiiri, niin ennen Hänen syntymää enkeli olisi varmaan sanonut Marialle; 'Älä leikkaa Jeesuksen hiuksiaan, sillä hiuksissa on voimaa'. Sitä sanaakaan ei ole vielä tavattu Raamatusta.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Torinon käärinliina ja Jumalan kuva

ViestiKirjoittaja Jukka » 10. Syys 2018 01:02

vaisuliini kirjoitti:Jukka, voimia sinulle. Älä yritä vastata noihin kysymyksiini, joilla ei ole väliä. Sinulla on väliä, koita levätä ja anteeksi puolestani, kun tein liian vaikeat kysymykset.


Kiitos lempeistä sanoistasi.

Mitä kysymyksiisi tulee niin ne eivät ole "liian vaikeita", mutta jokin on estänyt minua kirjoittamasta vielä vastauksia (olen jäänyt miettimään kuinka vastaukset muotoilisin). Palstaa lukee monenlaisia ihmisiä ja joukossa on varmasti niitä, jotka etsivät apua ja kyselevät pelastuksesta. Heidän mieliään voi sekoittaa entisestään kysymyksemme ja pitkät vastauksemme, joita meidän on vaikea perustella Raamatun sanalla.

Olen välttänyt puheissani ja kirjoituksissani käsittelemästä "evankeliumin kehällisiä asioita", jolla tarkoitan evankeliumin (sielun pelastuksen) kannalta toisarvoisia asioita ja kysymyksiä. Uskosta osattomille on turhaa,ehkä jopa haitallista, selittää Raamatun yksityiskohtia, sillä he eivät voi niitä ymmärtää ennen kuin tulevat sisälle pelastukseen. Tämän tähden olen noudattanut seuraavaa Paavalin ohjetta:

Veljet, minä johdatan teidät tuntemaan sen evankeliumin, jonka minä teille julistin, jonka te myöskin olette ottaneet vastaan ja jossa myös pysytte ja jonka kautta te myös pelastutte, jos pidätte siitä kiinni semmoisena, kuin minä sen teille julistin, ellette turhaan ole uskoneet.
Ja mikä sitten oli se evankeliumin ydin jota Paavali julisti:
Sillä minä annoin teille ennen kaikkea tiedoksi sen, minkä itse olin saanut: että Kristus on kuollut meidän syntiemme tähden, kirjoitusten mukaan, ja että hänet haudattiin ja että hän nousi kuolleista kolmantena päivänä, kirjoitusten mukaan... näin me saarnaamme, ja näin te olette uskoon tulleet.

Vältän kiistelyjä laista, kasteista, Pyhästä Hengestä ja monesta muustakin mistä riitaa syntyy. Niiden sijasta korostan , että jokaisen ihmisen tärkein asia on saada syntinsä anteeksi. Muutamalla raamatunpaikalla osoitan Jeesuksen sovittaneen syntimme ristillä ja Jumalan vakuuttavan, että uskomalla tähän Jeesukseen saamme syntimme anteeksi ja iankaikkisen elämän. Jumalan sanat luettuani jätän kuulijan Jumalan armon haltuun. En yritä painostaa häntä mihinkään ratkaisuun, mutta mielelläni rukoilen kuulijan kanssa jos hän sitä pyytää. Itse uskon, että lukemani Jumalan sanan kohdat jatkavat kuulijalle puhumista sen jälkeen kun itse olen lopettanut.

Hupsista, kirjoittelen taas puolinukuksissa. Jatketaan päivällä.
Jukka
 

Re: Torinon käärinliina ja Jumalan kuva

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 10. Syys 2018 10:54

*
Huomenta, Jukka. Selvä, asia on ihan ok. Kiitos, Jukka. :)

--------------------------------------------------

Palaan vielä miesten hiuksiin. Huomioin tämän luvun alussa päärooli. Mitä päärooliin tulee, se on se mies, niin siinä näen maskuliinisuutta. Ikäänkuin miehen kuva olisi oltava maskuliininen - hiusten asiassa. Luulen, että kyse on hiuksista, jotka viittaa miehen maskuliinisuuteen. Niin se oli tarpeellista kirjoittaa, kun Paavali korinttolaiskirjeissä kirjoitti tuon jutun opetukseksi, 'eikö luonto opeta, että mies olisi feminiininen eli naismainen mies, kun on pitkät hiukset, se olisi hänelle häpeäksi?'

Se varmaan herättäisi ihmetystä, jos väitetään esim. torinon käärinliinan mukaan, että Jeesuksella oli pitkä tukka - nähdessään maskuliiniseen päärooliin. Niin Jeesuksen ei voinut poiketa siitä maskuliinisesta pääroolin jutusta.

:think2:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Torinon käärinliina ja Jumalan kuva

ViestiKirjoittaja Ulppa » 10. Syys 2018 14:25

Linkeissä kuvia kahdesta aidosta 2000 vuotta vanhasta roomalaisesta kolikosta. Hiusten ihannepituus näyttänyt pysyneen kaksituhatta vuotta ihan samana.

https://youtu.be/9pgkUFQoOJ0/
https://www.google.fi/amp/s/www.cnn.com ... rce=images
Ulppa
 
Viestit: 20
Liittynyt: 14. Elo 2018 17:14

Re: Torinon käärinliina ja Jumalan kuva

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 10. Syys 2018 16:42

*
Oho selvän keltaisen kullanvärinen kolikko :shock:.

---------------------------------------------

1Kor. 11:4 Jokainen mies, joka rukoilee tai profetoi pää peitettynä, häpäisee päänsä.

1Kor. 11:14 Eikö itse luontokin opeta teille, että jos miehellä on pitkät hiukset, se on hänelle häpeäksi;

Korinttolaiskirjeissä Paavali puhui siis hiuksista. Pitkät hiukset ovat miehelle häpeäksi, kun jos mies profetoi tai rukoilee pää peitettynä, häpäisee päänsä. Tämä luku ei ole irrottava, vaan kokonainen opetus. Paavali tarkoittaa peittämisellä hiuksiaan siis 15 jakeen mukaan, että Paavalin mukaan naisten hiukset ovat hunnuksi. Eli mies pitkillä hiuksilla peittää päänsä, häpäisee päänsä.

Sillä mies on Jumalan kuva ja kunnia [jae 7].

1Kor. 11:15 ja että jos vaimolla on pitkät hiukset, se on hänelle kunniaksi? Sillä ovathan hiukset annetut hänelle hunnuksi.

-----------------------------------

3Moos. 19:27 Älkää leikatko hiuksianne lyhyiksi ohimoilta älkääkä leikkaamalla turmelko parran reunaa. Biblia

Siinä mainitaan turmelemisen, niin tuli kans ymmärrettyä sen mukaan, mitä siinä sanotaan, että siksi Jumala kielsi turmelemasta partaa leikkaamalla, mikäli tarkoittaa, että leikkaamalla saa bakteereja ja ihotulehtuksia. Nykyajan partavaahto estää bakteereja ja ihotulehduksia.

Juutalaispoloiset ottavat ihan liian kirjaimellisesti tuon tulkinnan mukaan ja kasvattavat partaa. Mutta parrakkaat miehet ovat ihan jees. ;)
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Torinon käärinliina ja Jumalan kuva

ViestiKirjoittaja Joonas » 16. Syys 2018 14:13

Minä uskon että torinon kääriliina on todellinen ja aito. Ja jos se on aito niin todellakin se on pyhäinjäännös termin korkeimmassa merkityksessä. Siitä on myös tieteellistä todistusaineistoa ja on niitäkin jotka ovat tulleet kristityiksi sen tähden että ovat alkaneet tutkia kyseistä käärettä. Tässä linkki eräästä sellaisesta:

https://www.seurakuntalainen.fi/uutiset ... x.facebook

Raamatun tapahtumat kuten ylösnousemus on todellisia tapahtumia jotka ovat tapahtuneet tässä maailmassa fyysisesti. Eivät ne ile vain joitain keksittyjä kertomuksia jotka antavat hyviä opetuksia. En ymmärrä miksi uskovatkin epäilevät tällaisia konkreettisia todisteita. Jos asiat ovat konkreettisesti tapahtuneet niin onko niin outoa jos niistä on jäänyt konkreettisia todisteita?

Minusta pikemminkin olisi outoa jos apostolit olisivat vain jättäneet kääriliinat hautaan vaikka tiesivät että ihmiset olivat parantuneet vain koskettaessaan Herran Kristulsen vaatteita.

Ja toisekseen miten kyseinen liina olisi kyetty väärentämään? Sen on mitattu olevan noin 2000 vuotta vanha ja siinä on sen ajan ja paikan hajusteista jälkiä. Myöskin veren jäännöksistä on selvitetty että kyseinen mies on kärsinyt paljon ennen kuolemaansa.

Minuk uskoani tällaiset todisteet ainakin vahvistavat. Olisi outoa jos ei Herra olisi jättänyt meille mitään todisteita itsestään myös jälkipolville.
Joonas
 
Viestit: 334
Liittynyt: 24. Elo 2017 00:53

Re: Torinon käärinliina ja Jumalan kuva

ViestiKirjoittaja pekka » 16. Syys 2018 16:18

Joonas kirjoitti:Minä uskon että torinon kääriliina on todellinen ja aito. Ja jos se on aito niin todellakin se on pyhäinjäännös termin korkeimmassa merkityksessä. Siitä on myös tieteellistä todistusaineistoa ja on niitäkin jotka ovat tulleet kristityiksi sen tähden että ovat alkaneet tutkia kyseistä käärettä. Tässä linkki eräästä sellaisesta:

https://www.seurakuntalainen.fi/uutiset ... x.facebook

Raamatun tapahtumat kuten ylösnousemus on todellisia tapahtumia jotka ovat tapahtuneet tässä maailmassa fyysisesti. Eivät ne ile vain joitain keksittyjä kertomuksia jotka antavat hyviä opetuksia. En ymmärrä miksi uskovatkin epäilevät tällaisia konkreettisia todisteita. Jos asiat ovat konkreettisesti tapahtuneet niin onko niin outoa jos niistä on jäänyt konkreettisia todisteita?

Minusta pikemminkin olisi outoa jos apostolit olisivat vain jättäneet kääriliinat hautaan vaikka tiesivät että ihmiset olivat parantuneet vain koskettaessaan Herran Kristulsen vaatteita.

Ja toisekseen miten kyseinen liina olisi kyetty väärentämään? Sen on mitattu olevan noin 2000 vuotta vanha ja siinä on sen ajan ja paikan hajusteista jälkiä. Myöskin veren jäännöksistä on selvitetty että kyseinen mies on kärsinyt paljon ennen kuolemaansa.

Minuk uskoani tällaiset todisteet ainakin vahvistavat. Olisi outoa jos ei Herra olisi jättänyt meille mitään todisteita itsestään myös jälkipolville.


Koitappa Joonas lukea tämä seuraava PP:n kirjoitus läpi kaikessa rauhassa, jos sulla vain on aikaa siihen:

"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Torinon käärinliina ja Jumalan kuva

ViestiKirjoittaja Joonas » 16. Syys 2018 16:57

Tuosta kirjoituksesta haiskahtaa protestanttinen ajattelumalli että vain Raamattuun voi luottaa ja kaikki muu traditio ja kirkon oppi on harhaa.

Kuulun itsekkin vapaisiin suuntiin, mutta silti eikö tälläinen ajattelumalli sodi istseään vastaan? Jos Raamattu kerran on totta niin täytyyhän olla nyös raamatun ulkopuolisia todisteita siitä että tämä usko on todellista eikä vain yhden kirjakokoelman esittämä uskonto. Muutoinhan voisimme väittää että mikä muu tahansa uskonto on yhtä paikkaansa pitävä jos täytyy uskoa vain uskonnon pyhään kirjaan. Jos Raamatulliselle uskolle ei ole mitään muita todisteita kuin raamattu niin miksi se olisi luotettava? Miksei yhtä hyvin jokin muu uskonto? Jos kiellämme kaiken historian ja tradition ja reliikit ja otamme vain raamatun niin emmekö ole silloin heittäneet kaikki tärkeät todisteet pois? Eikö raamtun ulkopuoliset todisteet ole juurikin tarpeellisia? Toki niiden tulee olla raamatun kanssa samassa linjassa että ne voidaan hyväksyä. En nyt tällä tarkoita tuota kääreliinaa vaan yleensäkin traditioita ja muitakin Pyhiä kirjoituksia.

Juudaksen kirjeen kirjoittaja viittaa kertomukseen Enkeli Miikaelin ja Saatanan keskustelusta koskien Mooseksen ruumista. Missä Raamatussa on tämä kertomus? Eikö ennemminkin Raamtun ulkopuolisessa lähteessä?

Juudaan kirjeen kirjoittaja viittaa myös Eenoksen ennustukseen. Missä tämä ennustus on Raamatussa? Eikö ennemminkin Raamatun ulkopuokisessa lähteessä?

Myös apostoli Paavali viittasi toisessa timoteuskirjeessään kertomukseen janneksesta ja jambreesta. Missä tämä on mainittu Raamatussa? Eikö ennemminkin Raamatun ulkopuolisessa lähteessä?

Jos Raamatun kirjoittajat itse viittasivat Raamatun ulkopuolisiin lähteisiin niin voidaanko sanoa että vain Raamattu yksin on luotettava ja kaikki muu on hylättävä?

Toki kuten sanoin kaikki on oltava sopusoinnussa raamatun kanssa että sitä voidaan pitää luotettavana.

Hyväksymmehän me nykypäivän profetoinninkin vaikka sekin on raamatun ulkopuolelta tulevaa. Eikö siis ole tekopyhää kieltää Raamatun ulopuoliset todisteet ja sitten kuitenkin hyvälsyö profetointi ja muut nykypäivänä toimivat lahjat?
Joonas
 
Viestit: 334
Liittynyt: 24. Elo 2017 00:53

Re: Torinon käärinliina ja Jumalan kuva

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 18. Syys 2018 10:36

*
Joonas, anteeksi taas tää kommentoiminen. :) Uskon sinun tietävän asiaa jo, että kaikki tarpeelliset tiedot, joita Jumala on suuressa viisaudessa kirjoituttanut Raamattuun meidän turvaksi, emme eksyisi totuuden raiteilta pois. Ja kaikki ulkopuoliset lähteet, jotka olisivat Raamatun kanssa sopusoinnussa, niin voisi luottaa ja Raamattu puolesta voisi kans todistaa. Mutta mitä käärinliinaan tulee; sopusointi käärinliinan kanssa ei kuitenkin löydy Raamatusta. Käärinliina arveluttaa, onko Jumalan tahdonmukaista, koska Hän on asettanut kuvankiellon, siinä lukee; 'älä pidä muita jumalia Minun rinnallani.' Ja vielä Jes. 46 luku kertoo hyvästä esimerkistä.


Jes. 46:1 Beel vaipuu, Nebo taipuu; heidän kuvansa joutuvat elukkain ja juhtain selkään; mitä te kulkueessa kannoitte, se sälytetään kuormaksi uupuville.

2 He taipuvat, he vaipuvat molemmat; he eivät voi pelastaa kuormaa, ja itse he vaeltavat vankeuteen.

3 Kuulkaa minua, te Jaakobin heimo, te kaikki Israelin heimon tähteet, te, joita on pitänyt kantaa äidinkohdusta asti, nostaa hamasta äidinhelmasta.

4 Teidän vanhuuteenne asti minä olen sama, hamaan harmaantumiseenne saakka minä kannan; niin minä olen tehnyt, ja vastedeskin minä nostan, minä kannan ja pelastan.

5 Keneenkä te vertaatte minut, kenenkä rinnalle minut asetatte, kenenkä kaltaiseksi te minut katsotte, että olisimme toistemme vertaiset?

6 He kaatavat kultaa kukkarosta ja punnitsevat hopeata vaa'alla; he palkkaavat kultasepän, ja hän tekee siitä jumalan, jonka eteen he lankeavat maahan ja jota he kumartavat.

7 He nostavat sen olallensa, kantavat ja asettavat sen paikoilleen, ja se seisoo eikä liikahda paikaltansa. Sitä huudetaan avuksi, mutta se ei vastaa, hädästä se ei pelasta.

8 Muistakaa tämä ja olkaa vahvat. Menkää itseenne, te luopiot.

9 Muistakaa entisiä ikiajoista asti, sillä minä olen Jumala, eikä toista ole; minä olen Jumala, eikä ole minun vertaistani.

10 Minä ilmoitan alusta asti, mitä tuleva on, ammoisia aikoja ennen, mitä ei vielä ole tapahtunut; minä sanon: minun neuvoni pysyy, kaiken, mitä tahdon, minä teen.

11 Minä olen kutsunut kotkan päivänkoitosta, kaukaisesta maasta neuvopäätökseni miehen. Minkä olen puhunut, sen minä myös toteutan; mitä olen aivoitellut, sen minä myös teen.

12 Kuulkaa minua, te kovasydämiset, jotka olette kaukana vanhurskaudesta.

13 Minä olen antanut vanhurskauteni lähestyä, se ei ole kaukana; ei viivy pelastus, jonka minä tuon. Minä annan Siionissa pelastuksen, annan kirkkauteni Israelille.

Niin siinä Jes. 46 luvun alussa mainitaan, että heidän kuvansa joutuvat vetoeläinten ja kuormajuhtien selkään. He kulkueessaan kantoivat ne kuvat ja kuvien kuorma uuputtaa heitä. He taipuivat ja vaipuivat, eivätkä he voi pelastaa kuormaa ja he itse vangittavat itseään kuormalla kuormaan rasitukseksi. Jumala sanoi; 'Kuulkaa Minua, Jaakobin heimo, te Israelin heimon koko jäännös, te, joita on pitänyt kantaa äidinkohdusta asti, nostaa äidinhelmasta alkaen. Että vanhuuteenne asti Minä olen sama, vielä harmaantuneinakin Minä teitä kannan. Niin Minä olen tehnyt, ja vastedeskin Minä nostan, Minä kannan ja pelastan.

Keneen te Minua vertaatte, kenen rinnalle Minut asetatte, kenen kaltaisena pidätte Minua, että hän olisi Minun vertaiseni? Nuo kaatavat kultaa kukkarosta ja punnitsevat hopeaa vaa'alla. He palkkaavat kultasepän, ja hän tekee siitä jumalan, jonka eteen he kumartuvat ja jota he palvovat. He nostavat sen olalleen, kantavat sitä ja asettavat sen paikoilleen, ja siinä se seisoo, paikaltaan se ei liikahda. Sitä huudetaan avuksi, mutta se ei vastaa, hädästä se ei pelasta.

Tämä luku puhuu Jumalan vertailemisesta kuvanteon ja kuvan kanssa. Tämän luvun mukaan Jumala sanoo olevansa edelleen sama meidän vanhuuteemme asti ja harmaantuneinakin meitä Jumala kantaa ja vastedeskin Jumala nostaa, kantaa ja pelastaa meitä. Koen, että tämä luku yrittää sanoa, että 'älä pidä muita kuvia Jumalan rinnalla, jotka ovat ihmisten mielestään Hänen kaltaiseksi', kun tämän luvun mukaan Jumala sanoo; 'kenen kaltaisena pidätte Minua, eli se tarkoittaa, että ne kuvat olisi Hänen vertaisenaan?'.

itse tiedät, että vain ainoastaan Sana kuvaa Jumalaa ja kun asettaa uskoa Sanaan, usko tulee suoraan Jumalaan ja osuvasti. Kun kuvaa katsomalla tietää, että kuva kertoo Hänestä, mutta kuva ei voi olla Jumalan kaltainen, eikä voi olla Jumalan vertainen. Esimerkiksi kun katsoo kuvaa tai taulua ja pitää sitä Jumalan kaltaisena ja vertaisenaan, että se on se Jeesus, niin siinä ei voi kohdata Jumalaa. Siksi Jumala asettaa kuvankieltoa sanomalla; 'älä pidä Jumalan rinnalla niitä, jotka olisivat Hänen kaltaisena ja vertailenaan'.

Mitä kuviin tulee, kun Jumala sanoo, että 'vanhuuteenne asti Minä olen sama, vielä harmaantuneinakin Minä teitä kannan. Niin Minä olen tehnyt, ja vastedeskin Minä nostan, Minä kannan ja pelastan.' Se on lohdullinen opetus, jonka mukaan yksin Hän riittää ja ilman muuta.

:pc:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Torinon käärinliina ja Jumalan kuva

ViestiKirjoittaja MrKerimäki » 18. Syys 2018 14:23

Tämä kirjoitukseni ei todista suuntaan eikä toiseen ,mutta olen seuraillut tuota kääriliina asiaa jonkun vuosikymmenen ja ihan tuorejuttu on se kun kuulin selvästi sanottavan lauseen ...tuo ei ole SE liina .Lauseessa oli ihmeellinen voima ja jälleen sanat merkitsivät enemmän .Jäi sydämmelle sellainen tunne ,että liinoja olisi ollut useampi tai ainakin kaksi ja tuo liina siis ei olisi ollut se hautaus liina ?? enempää en tähän asiaan puutu enkä tartu.
MrKerimäki
 
Viestit: 446
Liittynyt: 23. Maalis 2017 12:49

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa

cron