Torinon käärinliina ja Jumalan kuva

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Torinon käärinliina ja Jumalan kuva

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 24. Syys 2018 14:56

*
Joonas, älä vääristä kirjoitustani. Ymmärrät väärin. En syyllistänyt sinua. Sinulla on oikeus olla eri mieltä kuvista, mutta miksi sinä käytät Raamattua puolustamiseen? Raamatussa ei ole yhtään kohtia kuvien varaan. Ymmärrätkö, mitä yritin ja yritän sanoa?

Joonas, ne Raamatun kohdat, joita toin esille, puhuvat Sanoista, joiden kautta uskon kanssa rakennutaan. Lukisit uudelleen ne kohdat, joiden mukaan kuvilla ei ole mitään vaikutuksia uskon kanssa. Ei mitään. Toin ne Raamatun kohdat kuvien kanssa rinnakkain, siinä yritin näyttää sinulle, että Sanojen kanssa rinnakkain kuvilla ei ole mitään vaikutusta uskon kanssa. Sinä voit puolestani pitää ne kuvat, mutta Raamatusta ei löydy kuvien varaan puolustettavaksi.

Jos Raamatussa on kohtia kuvista kehotettavaksi, jonka mukaan rakennuttaisiin uskossa, varmaan löytyisi Raamatusta ne kohdat kuvista ja voisi käyttää Raamattua puolustamiseen kuvien puolesta, muttei Raamatusta kuitenkin löydy mitään ne kohdat kuvista. Joonas, en koe keskustelua rakentuvaksi kanssasi, kun sinä kokoajan tulkkaat kirjoitusta syyllistäväksi sävyksi, vaikka sanoin monesti, että asiasta saa tokihan olla eri mieltä. Mutta en vain ymmärrä, miksi käytät Raamattua puolustamiseen kuvien puolesta, siihen sinun ei tarvitse vastata, sillä en jatka keskustelua kanssasi.

Siunausta sinulle, Joonas!
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Torinon käärinliina ja Jumalan kuva

ViestiKirjoittaja Joonas » 24. Syys 2018 15:25

Vaisuliini, en minä tarkoittanut vääristää sanojasi. Luulen että sinä kärsit yliherkkyydestä. Ei minulla eole sinua mitään vastaan henkilökohtaisesti. Ja on kohtuullista antaa vastaus mahdollisuus sille osapuolelle jolle kirjoitat. Ei toki sinun ole pakko vastata.

Missä kohtaa käytin Raamattua puolustamiseen? Raamattu ei kiellä eikä käske käyttämään kuvia. Ei kaikkea tarvitse Raamatussa erikseen sanoa. Autolla ajaminenkaan ei ole syntiä vaikka ei sitä ole mainittu Raamatussa. Jotkut käyttävät moottoripyöriäkin evankeliointiin. Sekin kaiketi on syntiä kun sitä ei ole mainittu Raamatussa? Ei kaikkea tarvitse erikseen mainita Raamatussa

Toisaalta VT:ssä kyllä Jumala käski tehdä kuvia ja jopa patsaita esittämään pyhiä asioita. Jos Jumala silloin käski tehdä kuvia ja patsaita niin olisiko hän nykyään muuttanut mieltään niin ettei mitään kuvia saa tehdä.
Joonas
 
Viestit: 334
Liittynyt: 24. Elo 2017 00:53

Re: Torinon käärinliina ja Jumalan kuva

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 24. Syys 2018 15:42

*
Joonas, sinä kirjoitit, että olen tekopyhä ja että syyllistän kirjoitukseni mukaan. Sitä koin epärakentavaksi keskusteluksi. No jätetään sen sikseen. Hyvä, että pääsit yhteisymmärrykseen kanssani.

Kun ymmärrät Raamatun auktoriteetin, että Raamatussa ei ole suoraan ohjetta kuvien varaan, siksi Jumala ei ole kirjoituttanut jotain kehotettavaa kuvien varassa. Jumala on suuressa viisaudessa kirjoituttanut Raamattuun meitä varten, että rakennumme uskossa. Varmaan sinä tiedät jo sen asian.

Mutta Raamatusta löytyy se, että taulun voisi naulata seinään kiinni, kun siinä olisi tekstiä lainaten esimerkiksi Raamatun kohdan, jossa lukisi, että Jumala on voimallinen rakentamaan meitä Sanan hallussa [Apo 20:32]. Eipäs muuta, kuin siunausta sinulle, Joonas! Ilmoitan, että minulla riittää jo tältä osalta. Jatka sinä vaan muiden kanssa - keskinäisen rauhan ohessa.

:pc:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Torinon käärinliina ja Jumalan kuva

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 24. Syys 2018 17:54

Eikö ole vain hyvä jos ajatuksia pyritään perustelemaan Raamatulla?
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Torinon käärinliina ja Jumalan kuva

ViestiKirjoittaja MrKerimäki » 24. Syys 2018 20:56

Voimme olla varma siitä ,että universumin Luoja on antanut meille raamatun tekstin siis koko maailmalle .Sen Hän on selvästi tehnyt ja on antanut sitä leipää lapsilleen.
Raamatun tekstin mukaan kun kuljemme Hengessä niin hyvin menee ,mutta menköön :)
Siinä meidän ohjenuora ja toisinpäin jos alamme itse säätämään ja kävelemään kaltevalle pinnalle niin silloin menemme poispäin Jumalan ohjauksesta .
MrKerimäki
 
Viestit: 446
Liittynyt: 23. Maalis 2017 12:49

Re: Torinon käärinliina ja Jumalan kuva

ViestiKirjoittaja Joonas » 24. Syys 2018 21:45

Vaisuliini,

Nyt sinä itse kyllä vääristät minun kirjoitustani. En sanonut että sinä olet tekopyhä vaan että teidän väitteenne ovat tekopyhiä, kun kiellätte pyhät kuvat. Teillä ei ilmeisesti myöskään ole televisiota sillä siinä vasta kuvia pyörii useita satoja joka minuutti. Ja tätä nettiäkin on vaikea käyttää jos ei halua nähdä mitään kuvia.

Vt:ssä kyllä kuvia käytettiin niin miksei voisi uudessakin? Luulen että ne jotka kieltävät kaikki kuvat itse menettävät suuren siunauksen kun eivät esim. voi katsoa mitään hengellisiä filmejä tai ohjelmia.

Ja en minä ole missään kohden sanonut että kuvilla pitäisi tai saisi kehitää mitään uutta oppia. Oppia ei saa vääristää saarnassa, ei kirjoituksissa eikä kuvissa. Mutta kuvilla voidaan kuvata Raamatussa kerrottua oppia aivan kuten sanoilla tai musiikilla. Siis on sama asia kuvailla jotain Raamatun kertomusta puheella, kirjoituksella, kuvilla tai musiikilla. Ei tapa ole ratkaiseva vaan Raamatun ilmoitus.
Joonas
 
Viestit: 334
Liittynyt: 24. Elo 2017 00:53

Re: Torinon käärinliina ja Jumalan kuva

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 24. Syys 2018 22:01

*
Joonas, hyvä, että oikaisit asian. Mitä tarkoitat VT:n kuvilla? Voisitko kertoa?

Hyvää yötä Jeesus myötä! :pc:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Re: Torinon käärinliina ja Jumalan kuva

ViestiKirjoittaja pekka » 24. Syys 2018 22:01

Joonas kirjoitti:Missä ortodoksinen kirkko on harhassa?

Tässä ketjussa on jo aika monella sivulla tuotu esiin niitä asioita missä ortodoksinen kirkko on mennyt harhaan Jumalan sanan totuudesta. En nyt ainkaan tällä hetkellä viitsisi niitä taas lähteä toistamaan. Lue edellisten sivujen kirjoitukset uudestaan, niissähän ne asiat on jo sanottu, osa niistä moneenkin kertaan. Ja muitakin Jumalan tahdon vastaisia asioita on tullut eteeni kun olen hiukan tutkinut esimerkiksi noita ortodoksi.net-sivuja mutta en ole läheskään kaikista maininnut koska niitä on aika paljon sellaisia asioita missä ortodoksinen kirkko on mennyt harhaan Jumalan sanan totuudesta. Ortodoksinen kirkko opettaa ja touhuaa hyvin pitkälti monissa asioissa omilla säännöillään joita Raamattu ei opeta eikä tue millään lailla. Se on aika sotkuinen vyyhti tuo ortodoksisen kirkon tilanne kaiken kaikkiaan.


Siunausta sinulle Joonas. Nyt menen nukkumaan, hyvää yötä.
"Sillä kärsivällisyys on teille tarpeellinen, tehdäksenne Jumalan tahtoa, että te lupauksen saisitte." Hepr. 10:36

https://annabella-wargh.webnode.fi/
Avatar
pekka
Site Admin
 
Viestit: 5194
Liittynyt: 22. Marras 2010 21:51

Re: Torinon käärinliina ja Jumalan kuva

ViestiKirjoittaja Joonas » 24. Syys 2018 23:37

Pekka,

Ortodoksien oppi eroaa monessa kohden protestanttien opista, mutta se ei tarkoita että se olisi epäraamatullinen. He vain näkevät asiat toisella tavalla. He päin vastoin sanovat että protestantit ovat epäraamatullisia.

He kritisoivat prptestanteissa ja vapaissa suunnissa mm. seuraavia asioita:

-protestantit uskovat pelastuksen tulevan yksin uskosta niin että teot täysin unohdetaan. Tätä vastaan on Raamattu.

-protestantit uskovat jo pelastuneen. Raamatun mukaan olemme matkalla pelastukseen emmekä ole vielä saavuttaneet täydellisyyttä.

-protestantit eivät kunnioita Neitsyt Mariaa eivätkä sano häntä Jumalan synnyttäjäksi vaan vain Jeesuksen äidiksi. Näin protestantit ikään korostavat vain Jeesuksen inhimillisyyttä ja unohtavat että hän oli tosi Jumala ja tosi ihminen jo syntyessään. Neitsyt Mariaa ei pidetä uskovien äitinä vaan vain sisarena. Mutta jos Hän oli Herran Kristuksen äiti niin miten hän on vain meidän sisaremme?

-Protestantit eivät usko pappeuteen eivätkä sakramentteihin

-protestantit eivät rukoile psalmeja. Orientaaliortodoksit rukoilevat kaikki psalmit läpi joka päivä ja heillä on paljon kirjoitettuja rukouksia joita he rukoilevat yhdessä ja erikseen.

-protestanteilla ei ole yhteisiä paastoja. Ortodpkseilla on paljon paastoja ja jotkut orientaaliortodoksit paastoavat puolet vuodesta. Heidän paastonsa on puolipaastoa kuten profeetta Daniel teki.

-protestantit kieltävät pyhät ja heiltä pyydetyt esirukoukset

-protestantit rukoilevat istuaaltaan tai jopa makuultaan ilman kunnioitusta Jumalaa kohtaan. Ortodoksit rukoilevat seisoaltaan tai polvistuen.

-protestantit mukautuvat maailmaan jumalanpalvelustyylillään. Ortodoksit eivät tahdo mukautua maailmaan ei vaatetuksella eivätkä tahdo muuttaa jumalanpalveluksia ajanmukaisiksi.

-jotkut protestantit vaativat Jumala parantamaan kaikki sairaat ja jos joku parantuu niin siitä tehdään suuri show. Ortodoksit rukoilevat nöyrästi Jumalan tahdon toteutumista. Jos Jumala parantaa niin siitä ei huudella. Kristus kielsi parannettuja kertomasta siitä.

Nämä siis vain esimerkkinä että myös he puolestaan näkevät meidän vapaiden suuntien olevan väärässä monessa asiassa. He eivät kuitenkaan tuomitse meitä kadotukseen kuten jotkut vapaiden suuntien jäsenet tuomitsevat toisia kirkkokuntia.

Itse kun olen vapaiden suuntien jäsen niin olen kuullut paljon hyvää vapaiden suuntien opetusta. Olen myös kuunnellut paljon ortodoksien opetusta ja heillä on todella vahvaa ja selkeää opetusta hengelliseen elämääm liittyvissä asioissa ihan kuten vapaillakin suunnilla mutta sen lisäksi heillä on hyvin selkeää ja vahvaa teologista opetusta jota vapaissa suunnissa harvoin kuulee.
Joonas
 
Viestit: 334
Liittynyt: 24. Elo 2017 00:53

Re: Torinon käärinliina ja Jumalan kuva

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 25. Syys 2018 09:05

*
Joonas, saisinko kysyä siitä, tiedätkö, että kymmenen käskyä on vielä uuden liiton voimassa?
Niin siihen sisältyy myös Jumalan asettama kuvankielto.
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Majestic-12 [Bot] ja 54 vierailijaa