Torinon käärinliina ja Jumalan kuva

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Torinon käärinliina ja Jumalan kuva

ViestiKirjoittaja PetriFB » 19. Marras 2010 14:15

Tämä aihe on todella tärkeä koska se liittyy lopun aikaan ja katoliseen eksytykseen. Aion tässä ketjussa tuoda esille kuinka Torinon käärinliina on väärennös ja huijaus ja että Raamattu kieltää Jumalan kuvan tekemisen.

Tässä asiassa ei tarvitse olla samaa mieltä, eikä tästä tarvitse tehdä kiistakapulaa, mutta itse kukin meistä voi tutkia ja koetella asiaa sydämessään. Jos joku Herran Jeesuksen opetuslapsi ei ole tästä samaa mieltä kanssani, niin silti siunaan häntä runsaasti Herran Jeesuksen nimessä. :thump3:

Lue myös: https://uskonaskel.foorumi.eu/viewtopic.php?f=2&t=111

-Juha
Viimeksi muokannut Juha päivämäärä 26. Heinä 2018 20:10, muokattu yhteensä 1 kerran
Syy: Ketjuun yhdistetty useampi Torinon liinaan liittyvä ketju
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Torinon käärinliina ja Jumalan kuva

ViestiKirjoittaja PetriFB » 19. Marras 2010 14:17

Torinon käärinliina on tärkeä "pyhäinjäännös" katoliselle kirkolle ja kirkko sekä käärinliinan aitouteen uskovat uskovaiset pitävät käärinliinaa Raamatun historian todisteena Jeesuksesta Kristuksesta. Raamatun historia on kirjoitettu Raamattuun ja yksin Raamatun sanan todistuksen tulisi olla uskovan auktoriteetti, eikä "pyhäinjäännökset". Raamatun sana on todisteena Herrasta Jeesuksesta, jonka Pyhä Henki näyttää todeksi syntinsä tunnustavalle ihmiselle. Raamattu ei opeta mitään pyhäinjäännöksistä, vaan opettaa että Jumalaa tulee palvella Hengessä ja totuudessa. Samoin uskon tulisi perustua Jumalan sanan totuuteen ei ihmisten perinteisiin tai pyhäinjäännöksiin.

Katolisen kirkon usko on mystiikka uskontoa, joka on täynnä ihmisten perinteitä sekä vääriä opetuksia koskien Jumalan sanaa. Torinon käärinliina edustaa katolisuudelle pyhää pyhäinjäännöstä. Uskonto, uskonnollisuus ja sielullisuus tarvitsee jonkun "pyhän" esineen, joka vahvistaa heidän uskoaan. Tämän "pyhän" esineen ympärille kyhätään uskonnollinen tarina, joka saa sielullisen ihmisen uskon vahvistumaan, koska uskonnollinen ja sielullinen ihminen tarvitsee perinteen ja näkyvän esineen voidakseen uskoa tai että hänen uskonsa voisi vahvistua.

Torinon käärinliinaan uskova ihminen, joka uskoo Jeesukseen on yleensä sellainen ihminen, joka kiinnitä uskoaan yksin Jumalan sanaan, vaan tarvitsee ihmisten perinteitä, "legendoja" ja mystiikkaa voidakseen uskoa tai vahvistua uskossa. Tällaiselle ihmiselle ei riitä yksin Jumalan sana, vaan hän tarvitsee sen rinnalle ihmistekoisen opin tai tarinan, joka on yleensä uskonnollinen, mutta ei Raamatullinen.

Herraan Jeesuksen uskovan tulisi uskoa Jumalan sanaa eikä arkeologisiin, tieteen tai kirkon todisteisiin, jos ne ovat ristiriidassa Jumalan sanan kanssa. Tieteen ja katolisen kirkon "todisteet" Torinon käärinliinasta ovat vastoin Jumalan sanaa, joka tarkoittaa sitä, että ne ovat valheellisia ja vääriä. Raamatun oma todistus on selkeä ja todistaa, että Torinon käärinliina ei esitä Herraa Jeesusta.

Uskonnollinen ihminen takertuu tarinaan Torinon käärinliinasta ja pitää sitä todisteena Jeesuksen ylösnousemukselle, vaikka Raamatun oman todistuksen mukaan Torinon käärinliina ei esitä Raamatun Jeesusta. Raamatun sana todistaa Herran Jeesuksen ylösnousemuksen ja se on kaikkein paras todistus. Raamatun opetuksen mukaan ihminen saa syntinsä anteeksi ja iankaikkisen elämän kun hän uskoo Jeesuksen olevan Herra. Jumala on jättänyt uskon syntymiselle kaksi tärkeää todistajaa; evankeliumi Jeesuksesta (Jumalan sana) sekä Pyhän Hengen, joka todistaa totuudesta. Näin Pyhä Henki ja evankeliumi ovat ne työkalut, joiden kautta usko syntyy ihmisen sydämeen. Pyhäinjäännös evankeliumi on tuntematon käsite Jumalan sanalle, eikä uskovan tulisi turvautua legendoihin ja taruihin, vaan Jumalan totuuden sanaan.

Raamattu sanoo, että Herran Jeesuksen ylösnousemus oli todiste sille, että Herra Jeesus elää. Herra Jeesus lähetti Pyhän Hengen opetuslapsille, jotka julistivat Jumalan sanaa, eli evankeliumia Jeesus Messiaasta. Herra Jeesus ei lähettänyt opetuslapsia näyttämään käärinliinoja, vaan julistamaan evankeliumia Pyhän Hengen voimalla. Evankeliumi ja Pyhän Hengen voima todistivat Herrasta Jeesuksesta, joka sai ja saa ihmiset uskomaan Häneen.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Torinon käärinliina ja Jumalan kuva

ViestiKirjoittaja PetriFB » 19. Marras 2010 14:17

Arkeologi Shimon Gibson kollegoineen löysi Jerusalemista haudan 2009, jossa oli leprasta (spitaali) kärsineen ja tuberkuloosin menehtyneen miehen jäännökset. Hautalöydön tutkimuksissa on käynyt ilmi vainajan eläneen noin. 1-50 jKr. Hauta on ilmeisesti yläluokan tai pappissuvun sukuhauta.

Gibson sanoi vainajan olleen haudattu sen ajan juutalaisten tapojen mukaan. Vainajan ruumis, kädet ja jalat oli kääritty käärinliinoilla, jotka koostuivat useasta osasta. Vainajan kasvot oli peitetty erillisellä irrallisella kasvoliinalla. Gibsonin mukaan sen ajan mukaisesti varauduttiin valekuolemaan, jos vainaja ei ollutkaan kuollut, niin heikkokuntoinenkin kykeni ravistamaan kasvoliinan pois päästä ja huutamaan apua. Gibsonin mukaan irrallisella kasvoliinalla varmistettiin ettei ketään haudattu elävältä.

Professori Shimon Gibson sanoi, että Torinon käärinliina ei sovi yhteen ensimmäisen vuosisadan Palestiinan hautaamistapojen kanssa. Gibsonin mukaan Jerusalemin käärinliina oli kudottu eri tavalla kuin Torinon käärinliina. Jerusalemin käärinliina koostui monesta osasta, joka oli hyvin yleistä siihen aikaan. Gibsonin mukaan Torinon käärinliinassa on käytetty monimutkaisempaa toimikassidosta, joka yleistyi vasta keskiajalla.

Shimon Gibsonin arkeologiset todisteet ovat yhtä pitäviä Raamatun todistuksen kanssa, sillä Raamattu todistaa Lasaruksen ja Jeesuksen kohdalla, että heidän ruumiinsa, kädet ja jalat käärittiin käärinliinoihin sekä pää erillisellä kasvoliinalla:

Joh 11:44 Ja kuollut tuli ulos, jalat ja kädet siteisiin käärittyinä, ja hänen kasvojensa ympärille oli kääritty hikiliina. Jeesus sanoi heille: "Päästäkää hänet ja antakaa hänen mennä".

Joh 19: 40 Niin he ottivat Jeesuksen ruumiin ja käärivät sen hyvänhajuisten yrttien kanssa käärinliinoihin, niinkuin juutalaisilla on tapana haudata.

Joh 20:
6 Niin Simon Pietarikin tuli hänen perässään ja meni sisälle hautaan ja näki käärinliinat siellä
7 ja hikiliinan, joka oli ollut hänen päässään, ei pantuna yhteen käärinliinojen kanssa, vaan toiseen paikkaan erikseen kokoonkäärittynä.

Raamattu todistaa, että Herran Jeesuksen keho, kädet ja jalat käärittiin käärinliinoihin sekä pää erillisellä kasvoliinalla. Lasaruksen kohdalla alkuteksti käyttää sanaa keiria, joka on Joh 11:44 monikossa. Tämä tarkoittaa sitä, että Lasaruksen keho, kädet ja jalat käärittiin usealla liinalla. Joh 11:44 hikiliina on alkutekstissä soudarion, joka on yksikössä. Joh 11:44 mukaan Lasaruksen pää käärittiin erillisellä liinalla kuin muut ruumiinosat. Shimon Gibsonin arkeologisen löydön vainaja oli haudattu täsmälleen samoin kuten Lasarus.

Joh 19:40 käärinliina sana on alkutekstissä othonion, joka esiintyy tässä monikossa. Joh 20:6 käärinliina sana on othonion, joka on tässä jakeessa monikossa. Joh 20:7 hikiliina on alkutekstissä soudarion, joka on yksikössä. Shimon Gibsonin arkeologinen löytö on yhtäpitävä Raamatun todistuksen kanssa, sillä Herran Jeesuksen ruumis, kädet ja jalat käärittiin alkutekstiin mukaan usealla käärinliinalla sekä Hänen päässään oli ollut erillinen kasvoliina.

Torinon käärinliinan teorian mukaan Jeesus oli käärittynä tähän yhteen käärinliinaan. Raamatun todistuksen perusteella Torinon käärinliina on huijaus ja väärennös.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Torinon käärinliina ja Jumalan kuva

ViestiKirjoittaja PetriFB » 19. Marras 2010 14:18

Torinon käärinliinan puolesta puhujien joukossa, jotkut koittavat puolustella teoriaa sanomalla, että koska Matteuksen, Markuksen ja Luukkaan evankeliumeissa sanotaan, että Jeesus käärittiin yhteen käärinliinaan, niin se on heidän mukaansa riittävä todiste, että Jeesus käärittiin vain yhteen liinaan. Tämä väite ei kuitenkaan pidä paikkaansa, sillä kun tutkimme jokaisen neljän evankeliumin alkutekstin valossa, niin näemme että Herra Jeesus käärittiin usealla hautakäärinliinalla, eikä neljässä evankeliumissa ole keskenään ristiriitaa.

Matt 27:
57 ¶ Mutta illan tultua saapui rikas mies, Arimatiasta kotoisin, nimeltä Joosef, joka hänkin oli Jeesuksen opetuslapsi.
58 Hän meni Pilatuksen luo ja pyysi Jeesuksen ruumista. Silloin Pilatus käski antaa sen hänelle.
59 Ja Joosef otti ruumiin, kääri (entulisso) sen puhtaaseen liinavaatteeseen (sindon yksikössä)
60 ja pani sen uuteen hautakammioonsa, jonka oli hakkauttanut kallioon. Ja hän vieritti suuren kiven hautakammion ovelle ja lähti pois.

Matteuksen evankeliumissa kerrotaan kuinka Joosef arimatialainen otti Jeesuksen ruumiin alas ristiltä ja kääri sen yhteen liinavaatteeseen. Alkuteksti käyttää sanaa entulisso, joka tarkoittaa kääriä. Tämä liinavaate on kreikaksi sindon, joka tarkoittaa liinaa, hienoa liinaa, asua tai vaatetta. Liinavaate ei ollut Herran Jeesuksen hautakäärinliina, vaan liinavaate jolla peitettiin Hänen ruumiinsa kun se oli ollut otettu alas ristiltä.

Matteuksen evankeliumi ei kerro juutalaista hautaustapaa, josta Johanneksen evankeliumi kertoo. Jeesusta ei pantu hautaan liinavaatteessa. Tämä käy selkeästi ilmi kun luemme kaikki neljä evankeliumia.

Mark 15:
43 tuli Joosef, arimatialainen, arvossapidetty neuvoston jäsen, joka hänkin odotti Jumalan valtakuntaa, rohkaisi mielensä ja meni sisälle Pilatuksen luo ja pyysi Jeesuksen ruumista.
44 Niin Pilatus ihmetteli, oliko hän jo kuollut, ja kutsuttuaan luoksensa sadanpäämiehen kysyi tältä, oliko hän jo kauan sitten kuollut.
45 Ja saatuaan sadanpäämieheltä siitä tiedon hän lahjoitti ruumiin Joosefille.
46 Tämä osti liinavaatteen (sindon yksikössä) ja otti hänet alas, kääri (eneileo) hänet liinavaatteeseen (sindon yksikössä) ja pani hautaan, joka oli hakattu kallioon, ja vieritti kiven hautakammion ovelle.

Markuksen evankeliumissa kerrotaan kuinka Joosef arimatialainen otti Jeesuksen alas ristiltä ja kääri Hänen ruumiinsa tällä liinavaatteella. Liinavaate oli tässä sama kuin Matteuksen evankeliumissa, eli liinavaate, joka ei ollut hautakäärinliina. Markus ei myöskään kerro juutalaisten hautaustapaa, vaan kertoo suoraan hautaan laittamisen. Herraa Jeesusta ei pantu hautaan liinavaatteessa. Tämä käy selkeästi ilmi kun luemme kaikki neljä evankeliumia.

Luuk 23:
50 ¶ Ja katso, oli neuvoston jäsen, nimeltä Joosef, hyvä ja hurskas mies, joka ei ollut suostunut heidän neuvoonsa ja tekoonsa.
51 Tämä oli kotoisin juutalaisten kaupungista Arimatiasta, ja hän odotti Jumalan valtakuntaa.
52 Hän meni Pilatuksen luo ja pyysi Jeesuksen ruumista.
53 Ja otettuaan sen alas hän kääri (entulisso) sen liinavaatteeseen (sindon yksikössä). Ja hän pani hänet hautaan, joka oli hakattu kallioon ja johon ei oltu vielä ketään pantu.

Luukkaan evankeliumi kertoo Joosef arimatialaisen ottaneen Jeesuksen ruumiin alas ristiltä ja käärineen sen liinavaatteeseen. Luukaskaan ei kerro kokonaan kaikkea ja jättää Matteuksen ja Markuksen tavoin kokonaan pois juutalaisen hautaamistavan, johon kuului hautakäärinliinojen sitominen ruumiin kehon, käsien ja jalkojen ympärille. Herraa Jeesusta ei pantu hautaan liinavaatteessa. Tämä käy selkeästi ilmi kun luemme kaikki neljä evankeliumia.

Luuk 24:
12 Mutta Pietari nousi ja juoksi haudalle; ja kun hän kurkisti sisään, näki hän siellä ainoastaan käärinliinat (othonion monikossa). Ja hän meni pois ihmetellen itsekseen sitä, mikä oli tapahtunut.

Luukkaan evankeliumin 24 luvussa Pietari näkee haudan sisällä hautausliinat (othonion). Myös Luukkaan evankeliumista löytyy kuvaus hautausliinoista, jotka olivat eri liinoja kuin liinavaate (sindon).

Herran Jeesuksen ruumis otettiin alas ristiltä ja käärittiin liinavaatteeseen, joka ei ollut hautausliina. Liinavaatteella peitettiin Jeesuksen ruumis, jonka jälkeen Herra Jeesus haudattiin juutalaisten tapojen mukaan kuten Johanneksen evankeliumi kertoo.

Joh 19:
39 Tuli myös Nikodeemus, joka ensi kerran oli yöllä tullut Jeesuksen tykö, ja toi mirhan ja aloen seosta noin sata naulaa.
40 Niin he ottivat Jeesuksen ruumiin ja käärivät (deo) sen hyvänhajuisten yrttien kanssa käärinliinoihin (othonion monikossa), niinkuin juutalaisilla on tapana haudata.
41 Ja sillä paikalla, missä hänet ristiinnaulittiin, oli puutarha, ja puutarhassa uusi hauta, johon ei vielä oltu ketään pantu.
42 Siihen he nyt panivat Jeesuksen, koska oli juutalaisten valmistuspäivä ja se hauta oli lähellä.

Johanneksen evankeliumi kertoo kaikkein tarkimmin hautaamisen yksityiskohdat. Johanneksen evankeliumi kertoo, että Herra Jeesus haudattiin juutalaisten tapojen mukaan. Juutalaisen tapaan kuului ruumiin peseminen, puhdistaminen sekä voiteleminen hyvähajuisilla yrteillä. Näin tehtiin myös Herran Jeesuksen kohdalla.

Johanneksen evankeliumi kertoo, että Jeesus sidottiin hyvänhajuisten yrttien kanssa käärinliinoihin. Alkutekstissä Johanneksen evankeliumissa esiintyy sana deo, joka tarkoittaa sitomista sekä kiinnittämistä. Muissa evankeliumeissa käytettiin sanoja entulisso ja eneileo, jotka tarkoittavat käärimistä, koska muissa evankeliumeissa kuvattiin Jeesuksen ruumiin käärimistä liinavaatteeseen, ei hautaliinoihin.

Alkutekstin sana deo tarkoittaa sitomista, sillä he sitoivat Jeesuksen ympärille useita hautausliinoja, siksi alkuteksti käyttää Johanneksen evankeliumissa sanaa othonion monikossa. Muut evankeliumit eivät käytä sanaa othonion, vaan sindon, koska muissa evankeliumeissa oli kyse liinavaatteesta ei hautausliinoista. Othonion tarkoittaa liinaa ja erikoisesti liinoja, joilla kuolleet sidottiin (käärittiin).

Johanneksen evankeliumista käy myös ilmi, että he voitelivat Jeesuksen hyvänhajuisilla yrteillä ja käärivät (sitoivat) Hänet käärinliinoihin (hautausliinat), eli useaan hautausliinaan. Muissa evankeliumeissa ei kerrota hyvänhajuisilla yrteillä voitelemisesta kun Jeesus käärittiin liinavaatteeseen, koska se ei ollut hautausliina, vaan liinavaate, johon käärittiin Jeesuksen ruumis, jonka jälkeen Herran Jeesuksen ruumis varsinaisesti käärittiin (sidottiin) hautausliinoilla.

Ruumis tuli voidella ja sitoa hautausliinoilla juutalaisen tavan mukaan ja Johanneksen evankeliumi todistaa meille selkeästi, että liinavaate ei ollut se millä Jeesus haudattiin. Raamatun todistus alkutekstin valossa on täysin ristiriidaton sillä ristiltä alas ottamisen jälkeen Herra Jeesus käärittiin liinavaatteeseen ja sen jälkeen Hänet sidottiin varsinaisilla hautaliinoilla, kuten Raamattu tämän todistaa neljässä evankeliumissa. Näin Torinon käärinliinan tarina osoittautuu taas huijaukseksi ja väärennökseksi.

Herran Jeesuksen keho, kädet ja jalat sidottiin (käärittiin) hautausliinoilla ja Hänen päähänsä asetettiin erillinen kasvoliina (hikiliina).

Joh 20:
5 Ja kun hän kurkisti sisään, näki hän käärinliinat siellä; kuitenkaan hän ei mennyt sisälle.
6 Niin Simon Pietarikin tuli hänen perässään ja meni sisälle hautaan ja näki käärinliinat siellä
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Torinon käärinliina ja Jumalan kuva

ViestiKirjoittaja PetriFB » 19. Marras 2010 14:32

2 Moos 20:
4 Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla.
5 Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat;

Toisessa käskyssä on kolme osaa älä tee epäjumalankuvaa, äläkä tee kuvaa niistä, jotka ovat ylhäällä taivaissa ja alhaalla maan päällä, äläkä kumarra ja palvele niitä. Ylhäällä taivaissa tarkoittaa myös Jumalaa sillä:

5 Moos 4:39 niin tiedä siis tänä päivänä ja paina se sydämeesi, että Herra on Jumala ylhäällä taivaassa ja alhaalla maan päällä, eikä muuta jumalaa ole.

Toinen Käsky kieltää siis selkeästi ettei Jumalasta saa tehdä kuvaa. Toisessa käskyssä on kielto, ettei saa kumartaa ja palvella niitä, joista on tehty kuvia. Tämä tarkoittaa sitä Jumala ei halua että Häntä palvellaan siten, että Hänestä tehdään kuvia. Jumala haluaa että Häntä palvellaan siten, että Hänestä ei tehdä kuvaa. Eli Toisessa Käskyssä on selkeä kielto, ettei Jumalasta saa tehdä kuvaa.

Jumala on jättänyt myös muualle Raamattuun todisteet siitä, että Toinen Käsky kieltää että Jumalasta ei saa tehdä kuvaa.

5 Moos 4:
12 Ja Herra puhui teille tulen keskeltä. Sanat te kuulitte, mutta ette nähneet hänen muotoansa, kuulitte vain äänen.
13 Ja hän ilmoitti teille liittonsa, jonka hän käski teidän pitää, nimittäin ne kymmenen käskysanaa; ja hän kirjoitti ne kahteen kivitauluun.
14 Ja minun Herra silloin käski opettaa teille käskyt ja säädökset, että te seuraisitte niitä siinä maassa, jota te menette ottamaan omaksenne.
15 Ottakaa siis itsestänne tarkka vaari-sillä te ette sinä päivänä, jona Herra puhui teille tulen keskeltä Hoorebilla, nähneet hänestä minkäänkaltaista muotoa-
16 ettette menettele kelvottomasti ettekä tee itsellenne jumalankuvaa, ette minkään muotoista patsasta, ette miehen tai naisen kuvaa,
17 ette maan päällä liikkuvan nelijalkaisen eläimen kuvaa, ette taivaan alla lentävän siivekkään linnun kuvaa,
18 ette maassa matelevaisen kuvaa ettekä vesissä maan alla olevan kalan kuvaa;
19 ja ettet, kun nostat silmäsi taivasta kohti ja katselet aurinkoa ja kuuta ja tähtiä, kaikkea taivaan joukkoa, anna vietellä itseäsi kumartamaan ja palvelemaan niitä, sillä Herra, sinun Jumalasi, on jakanut ne kaikille muille kansoille koko taivaan alla.

Tekstiyhteys sanoo meille, että 5 Moos 4:12-19 kertoo Toisesta Käskystä ja selittää sitä. Tämä kohta sanoo, että kansa ei nähnyt Jumalan muotoa, etteivät he olisi menetelleet kelvottomasti ja tehneet itselleen jumalankuvaa, ei minkään muotoista. Jumala ei näyttäytynyt heille, etteivät he olisi tehneet Jumalasta kuvaa ja näin menetelleet kelvottomasti. Menetellä kelvottomasti tarkoittaa myös alkukielellä tuhoutua sekä turmeltua. Jumala ei halunnut, että Hänestä tehdään kuvaa, siksi Hän ei näyttänyt muotoansa kansalle. Toisessa Käskyssä on siis myös selkeästi kysymys siitä, että ei saa tehdä Jumalasta kuvaa. Tuossa ei puhuttu mitään kuvan palvomisesta, vaan ettei saa tehdä kuvaa Jumalasta.

Kuvankielto on selkeä, koska jae 16 sanoo, että jos tekee kuvan, niin menettelee kelvottomasti. Jae 15 paljastaa sen, että kyseessä on juuri kuvan tekemisen kielto koskien Jumalaa, koska Jumalan muotoa ei näkynyt siitä syystä, ettei kansa päässyt tekemään Jumalasta kuvaa ja sen jälkeen Jumala opettaa, että Hänestä ei saa tehdä minkään muotoista kuvaa, eli Jumalaa ei saa kuvata minkään muotoisena, ei ihmisen muotoisena ei eläimen muotoisena.

19 jae sanoo vielä, että kansa ei saanut kumartaa ja palvella Jumalan luomia taivaan kappaleita aurinkoa, kuuta ja tähtiä. Huomaa, että 19 jae ei puhu mitään kuvista tässä kohden, vaan antaa käskyn ettei taivaankappaleita saa palvella. eli pitää epäjumalina. Jae 19 ei puhu mitään epäjumalan kuvien palvonnasta, vaan että kansa ei saa palvella ja pitää itsellään epäjumalina Jumalan luomia asioita.

Näin 5 Moos 4:12-19 todistaa sen, että 2 Moos 20:4 on myös kielto ettei Jumalasta saa tehdä kuvaa.

Nyt joku voi sanoa, että olemme Uudessa Liitossa ja ihmiset näkivät Jeesuksen ja siksi Jeesuksesta saa tehdä kuvan. Mutta meidän täytyisi ymmärtää, että Toinen Käsky kuului ja kuuluu Kymmeneen Käskyyn, joka on laki jota Herra Jeesus ei kumonnut. Kymmenen Käskyä on Uuden Liiton opetus! Herra Jeesus vaelsi maan päällä ei pelkkänä ihmisenä, vaan myös Jumalana, Luojana, sillä Hän loi Isänsä kanssa taivaat ja maat. Herra Jeesus on tietenkin myös vanhan liiton Jumala, joka oli Israelin kansan kanssa erämaassa (1Kor 10:4 ja joivat kaikki samaa hengellistä juomaa. Sillä he joivat hengellisestä kalliosta, joka heitä seurasi; ja se kallio oli Kristus.). Tämä tarkoittaa tietenkin myös sitä, että Herrasta Jeesuksesta ei saa tehdä kuvaa (piirros, patsas). Missään kohtaa Raamatussa ei ole kumottu Toista Käskyä tai annettu käskyä, että Herrasta Jeesuksesta saisi tehdä kuvan. Jos saisi, niin sen täytyisi löytyä Raamatusta, mutta sellaista opetusta ei löydy Raamatusta. Raamatusta kyllä löytyy opetus, että Jeesuksen kuvaa ei saa tehdä:

Apt 17: 29 Koska me siis olemme Jumalan sukua, emme saa luulla, että jumaluus (Theios) on samankaltainen kuin kulta tai hopea tai kivi, sellainen kuin inhimillisen taiteen ja ajatuksen kuvailema.

Theios tarkoittaa koko Jumaluutta, eli Isää, Herraa Jeesusta ja Pyhää Henkeä. Apt 17:29 sanoo, että emme saa luulla, että Isä, Jeesus ja Pyhä henki on samankaltainen kuin kulta tai hopea tai kivi, sellainen kuin inhimillisen taiteen ja ajatuksen kuvailema (piirros, patsas). Tämä kohta siis sanoo, että emme saa luulla, että Jumalaa voi kuvata (piirros, patsas) taiteen tai ajatuksen kautta. Eli tästäkin kohdasta tulee esille kielto että Jumalasta ei saa tehdä kuvaa. Jos Jeesuksesta saisi tehdä kuvan, niin Paavali olisi opettanut tuossa väärin ja jos Jeesuksesta saisi tehdä kuvan, niin Paavalin olisi pitänyt sanoa tuossa, että jumaluudesta ei saa tehdä kuvaa, paitsi Jeesuksen Pelastajan voi kuvata piirtämällä tai tekemällä patsaan, sillä Hän on ainoa Pelastaja. Paavali ei kuitenkaan sanonut niin, vaan hän toi esille, että Jumaluutta (Isä, Jeesus ja Pyhä Henki) ei saa kuvata (piirros, patsas) taiteen tai ajatuksen kautta piirtämällä tai tekemällä patsaan.

Lisähuomiona tähän se vielä, että juutalaiset uskoivat, että Jumalasta ei saa tehdä kuvaa, ei edes sellaista kuvaa jota ei palvota. Raamatussa ei ole yhtään kohtaan, jossa on käsky tai opetus, että Jumalasta saa tehdä kuvan. On siis täysin selvää näiden Raamatun jakeiden kautta että Jumalasta ei saa tehdä kuvaa.

Ikävä tosiasia on se, että 787 jKr. katolinen kirkko määräsi käskyn, jossa sanotaan, että Jumalasta/Jeesuksesta saa tehdä kuva ja joka ei tätä tunnusta hän olkoon kirottu. Alkuseurakunta uskoi, että Jeesuksesta ei saa tehdä kuvia, mutta 787 jKr. katolinen kirkko sai väkisin runnottua väärän opetuksen kuvan tekemisestä. He koittivat pelotella vastustajiaan kirousten kera. Näin ikävää on se että katolinen kirkko toi kuvan tekemisen kristikuntaan ja uskovien enemmistö pitää sitä hyväksyttävänä, koska se on niin yleistä.

Jos Raamattu opettaisi Jumalan/Jeesuksen kuvan tekemistä, niin se pitäisi löytyä selkeästi Raamatusta. Raamatussa olisi opetus että Jumalasta saa tehdä kuvan jos se olisi Raamatun opetus. En ole löytänyt yhtään kohtaa Raamatusta, jossa käsketään tekemään kuva Jumalasta tai Jeesuksesta. Miksi tekisimme sellaista Jumalasta/Jeesuksesta, josta ei löydy Raamatun opetusta? Minä sanon sellaista vääräksi opetukseksi, jota ei löydy Raamatusta, koska kaikki mikä meidän täytyy tietää koskien Jumalaa/Jeesusta on kirjoitettu Raamattuun. Voin siis hyvällä omallatunnolla uskoa että Jumalasta/Jeesuksesta ei saa tehdä kuvaa, vaikka kuinka monta ihmistä syyttäisi minua tässä kohden harhaoppiseksi.

Uskon että Jumala haluaa puhdistaa seurakuntansa Baabelin opeista myös tässä kuva asiassa. Ymmärrän sen että tämä asia on hyväksytty totuuten seurakunnan historiassa jo pitkään, vaikka se onkin väärä opetus, jonka katolinen kirkko toi kristikuntaan. Ymmärrän myös sen, että joskus tiettyjen asioiden ymmärtäminen sekä niiden poispaneminen voi viedä aikaa. En syyllistä enkä syytä ketään, vaan haluan tuoda esille sen mitä Raamattu opettaa. Tästä saa olla eri mieltä ja Herran Jeesuksen opetuslapsina meidän tulisi mennä yhdessä eteenpäin, vaikka emme olisi kaikesta samaa mieltä.

On myös täysin selvää, että Torinon käärinliina on väärennös ja huijaus.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Torinon käärinliina ja Jumalan kuva

ViestiKirjoittaja PetriFB » 24. Marras 2010 21:52

Olen kirjoittanut jo pitemmän aikaa kirjoitusta Jumalan kuvan kielto / Älä tee Jumalan kuvaa

Kirjoituksen voi lukea (ei ole pakko) tuolta: http://www.kotipetripaavola.com/Jumalankuvankielto.html

Jos aiheeseen tulee lisää ajatuksia, niin päivitän sitä sitten joskus.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Torinon käärinliina ja Jumalan kuva

ViestiKirjoittaja toni t » 25. Marras 2010 12:42

PetriFB kirjoitti:Olen kirjoittanut jo pitemmän aikaa kirjoitusta Jumalan kuvan kielto / Älä tee Jumalan kuvaa

Kirjoituksen voi lukea (ei ole pakko) tuolta: http://www.kotipetripaavola.com/Jumalankuvankielto.html

Jos aiheeseen tulee lisää ajatuksia, niin päivitän sitä sitten joskus.


Amen! :thumb:
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Re: Torinon käärinliina ja Jumalan kuva

ViestiKirjoittaja PetriFB » 16. Joulu 2010 11:18

Kun Herra Jeesus ristiinnaulittiin niin se tapahtui suuren sapatin (pääsiässapatin) valmistuspäivänä. Ruumiit tuli ottaa alas ristiltä ennen sapatin alkamista. Herra Jeesus kuoli n. kolme tuntia ennen sapatin alkamista. Kun ruumiit otettiin alas ristiltä pestiin ja voideltiin sekä käärittiin käärinliinoihin ja hikiliinaan ja laitettiin hautaan, niin se vei aikaa. Heillä oli kolme tuntia aikaa selviytyä tästä urakasta. Koko tämä tapahtuma ristiltä alas ottaminen, ruumiin pesu ja voitelu sekä hautaan siirtäminen vei aikaa ja varmasti yli tunnin verran. Koska aikaa oli noin kolme tuntia, niin siitä voidaan päätellä, että tähän tapahtumaan saattoi kului lähes tuo aika, eli melkein kolme tuntia, tai ainakin tunnin tai kaksi.

Jos tapahtui niin, että veri kuivui todella nopeasti, kuten on verellä on taipumus kuivua, niin varmasti tapahtui myös siten, että ruumis pestiin puhtaaksi verestä. Näin käärinliinaan ja hikiliinaan käärittiin puhdas ruumis, jossa ei ollut verta ja johon ei valunut verta. Jos veri oli jo kuivunut ja pestiin pois se tarkoittaisi sitä, että Jeesuksen ruumis oli puhdas, jossa ei ollut enää verta. Tämä kumoaisi Torinon käärinliinan tarinan, sillä liinassa oli verta.

Juutalaisen tavan mukaan ruumis pestiin ensin ja suoristettiin. Iholla ollut veri puhdistettiin. Tämän jälkeen vainajan ruumis, kädet ja jalat käärittiin käärinliinoihin. Aromaattisia mausteita hierottiin ruumiiseen ja kääriinliinaan. Aromaattisten mausteiden kuten mirhan ja aloen tarkoitus oli liimata käärinliinat tiukasti ruumiin ympärille. Pää peitettiin erillisellä irtonaisella kasvoliinalla. Mirha ja aloe toimivat myös käärinliinojen liimausaineena, joka kovettui yleensä todella kovaksi.

Raamattu sanoo, että Nikodeemus toi sata naulaa mirhan ja aloen sekoitusta, jolla Jeesuksen käärinliinat sekä ruumis voideltiin. Naula oli roomalainen paino n. 327 grammaa. Jeesuksen ruumiin ja käärinliinojen voiteiden yhteispaino oli n. 32 kiloa. On sanottu että tuohon aikaan sadan naulan painoisella voiteella olisi pystynyt voitelemaan noin kaksisataa ruumista. Toinen tärkeä seikka on se, että tuollainen määrä mirhaa ja aloeta kovettaa kääriinliinat koviksi ja liimaa käärinliinat tiukasti ruumiin ympärille.

Kolmessa päivässä käärinliinat olisivat olleet kuin kivikovaa kangasta. Torinon käärinliina ei ole kivikovaa kangasta. Tämä todistaa myös sen, että Torinon käärinliinassa ei ole Raamatun Jeesuksen kuvaa.

Miksi he toivat niin suuren määrän mirhaa ja aloeta mukanansa? Se oli kunnoituksen osoitus vainajalle. Uskon kuitenkin, että Jumala näkee asioita ennalta ja siksi niin suuri määrä mirhaa ja aloeta, joka kovetti Jeesuksen käärinliinat koviksi sekä pilasi ne käyttökelvottomiksi. Jumala esti ettei näitä käärinliinoja voida enää mitenkään käyttää, sillä niissä oleva suunnattoman suuri määrä mirhaa ja aloeta pilaisi ne käyttökelvottomiksi. Torinon käärinliina paljastuu myös tässä kohdassa huijaukseksi.

Jotkut Torinon käärinliinan puolustajat sanovat, että Maria Magdaleena ja Maria, Jaakobin äiti, ja Salome ostivat hyvänhajuisia yrttejä, että he sapatin jälkeen voitelisivat Jeesuksen, koska Jeesusta ei ehditty pestä ja voidella ennen sapatin alkamista. Tämä väite ei pidä paikkaansa Ruumiin peseminen ja voitelu oli jo tapahtunut heti kuoleman jälkeen. Naiset eivät olisi saaneet enää avata käärinliinoja, jotka olivat kääritty Jeesuksen ruumiin, käsien ja jalkojen ympärille. Naisten tarkoitus oli voidella Herran Jeesuksen kasvot, sillä se olisi käynyt helposti ottamalla pois irrallisen kasvoliinan, jolla kasvot peitettiin. Herra Jeesus oli jo kuitenkin pois haudasta, sillä Hän nousi ylös, kuten Raamattu opettaa.

Herran Jeesuksen ruumistakin olisi ollut aika mahdotonta koittaa varastaa ja ottaa pois käärinliinoista, koska ne olivat kovettuneet koviksi Hänen ruumiinsa ympärille. Vain Jumalan ylösnousemus voima sai käärinliinat irtoamaan Jeesuksen ruumiin ympäriltä.

On myös esitetty väite, että Herraa Jeesusta ei haudattu juutalaisen tavan mukaan, vaan Hänen kohdallaan tehtiin poikkeus, eikä Häntä keritty hautamaan juutalaisten tapojen mukaisesti.

Joh 19: 40 Niin he ottivat Jeesuksen ruumiin ja käärivät sen hyvänhajuisten yrttien kanssa käärinliinoihin, niinkuin juutalaisilla on tapana haudata.

John 19: 40 Then took they the body of Jesus, and wound it in linen clothes with the spices, as the manner of the Jews is to bury. (KJV)

Raamatun todistuksen mukaan Herra Jeesus haudattiin juutalaisten tapojen mukaan. Hänen ruumiinsa puhdistettiin verestä! Torinon käärinliinan tarinan mukaan liinasta löytyy Jeesuksen verta. Torinon käärinliina osoittautuu tässäkin kohden huijaukseksi.

Juutalaisen hautaustavan mukaan ruumiin kädet asetettiin rinnan päälle. Ruumiin yläruumista ja jalkoja ei saanut laittaa kumaraan, vaan ruumiin tuli olla suorassa. Torinon käärinliinassa hahmon kuvat ovat sukupuolielimen päällä ja tämäkin yksityiskohta paljastaa sen että Torinon käärinliina on huijaus.
Sisarille ja veljille, jotka ovat Isässä Jumalassa rakastetut ja Jeesuksessa Kristuksessa pelastetut, lisääntyköön teille laupeus, rauha, armo, totuus ja rakkaus Pyhässä Hengessä!
Avatar
PetriFB
 
Viestit: 3609
Liittynyt: 09. Marras 2010 12:30

Re: Torinon käärinliina ja Jumalan kuva

ViestiKirjoittaja lähtökuoppa » 31. Joulu 2010 01:09

kerran katsoin kuvaa tuosta.. olen oikeastaan jopa 'kokenut', että sellainen olisi päinvastainen kuva siitä, millainen Herra on.
lähtökuoppa
 

Re: Torinon käärinliina ja Jumalan kuva

ViestiKirjoittaja toni t » 31. Joulu 2010 14:49

1.Sam.15:22 Silloin Samuel sanoi: "Haluaako Herra polttouhreja ja teurasuhreja yhtä hyvin kuin kuuliaisuutta Herran äänelle? Katso, kuuliaisuus on parempi kuin uhri ja tottelevaisuus parempi kuin oinasten rasva.
15:23 Sillä tottelemattomuus on taikuuden syntiä, ja niskoittelu on valhetta ja kuin kotijumalain palvelusta. Koska sinä olet hyljännyt Herran sanan, on myös hän hyljännyt sinut, etkä sinä enää saa olla kuninkaana."
15:24 Saul sanoi Samuelille: "Minä olen tehnyt syntiä, kun olen rikkonut Herran käskyn ja sinun sanasi; sillä minä pelkäsin kansaa ja kuulin heidän ääntänsä.

Biblia.1.Sam.15:22. Mutta Samuel sanoi: kelpaako Herralle paremmin polttouhri ja uhri, kuin että sinä kuulisit Herran äänen? Katso, kuuliaisuus on parempi kuin uhri, ja totella parempi kuin oinasten lihavuus.
23. Sillä tottelemattomuus on noituuden synti, ja vastahakoisuus on taikaus ja epäjumalan palvelus: ettäs siis olet hyljännyt Herran sanan, on hän sinun myös hyljännyt, ettei sinun silleen pidä kuningasna oleman.
24. Niin sanoi Saul Samuelille: minä olen syntiä tehnyt rikkoissani Herran käskyn ja sinun sanas; sillä minä pelkäsin kansaa ja kuulin heidän äänensä.

Tämä kohta on väkevä todistus sitä vastaan kun jotkut sanoo ja opettaa että kyllä Jumalasta/jumalista saa kuvia tehdä kunhan niitä ei palvo.

Herra kieltää tekemästä kuvaa itsestään niin kuin Petri edellä toi esille ja jos ihminen ei tottele tätä kieltoa vaan tekee silti itselleen muka Herran kuvia joista muodostuu epäjumalan kuvia koska eivät oikeaa Herraa kuvaa siinä luulossa että saa niitä tehdä jos ei palvo niin tällöin ihminen on tottelematon käskyllä älä tee kuvaa äläkä minkään muotoista patsasta Herrasta!

Tämä tottelemattomuus on taikuuden syntiä ja niskoittelua/vastahakoisuus selvää käskyä vastaan on kuin kotijumalain/epäjumalain palvelusta. Eli se että tiedetään Jumalan käsky mutta venkoillaan/niskoitellaan/vastahakoillaan sitä vastaan koska halutaan noudatta perinnäissääntöjä eli tehdään kuvia Herrasta mutta ei palvota niitä on kuitenkin rinnastettava kotijumalain/epäjumalain palvelemiseen.

Ihmisen on turha koittaa huijata tai kiertää Jumalan säätämiä lakeja sillä ei ihminen voi Jumalaa huijata. Tähän sopii hyvin Petrin tutkima asia.

2 Moos 32:
1 ¶ Mutta kun kansa näki, että Mooses viipyi eikä tullut alas vuorelta, kokoontui kansa Aaronin ympärille ja sanoi hänelle: "Nouse, tee meille jumala, joka käy meidän edellämme. Sillä me emme tiedä, mitä on tapahtunut Moosekselle, tälle miehelle, joka johdatti meidät Egyptin maasta."
2 Niin Aaron sanoi heille: "Irroittakaa kultarenkaat, jotka ovat vaimojenne, poikienne ja tyttärienne korvissa, ja tuokaa ne minulle".
3 Ja kaikki kansa irroitti kultarenkaat, jotka heillä oli korvissaan, ja he toivat ne Aaronille;
4 ja hän otti vastaan kullan heidän käsistään, kaavaili sitä piirtimellä ja teki siitä valetun vasikan. Ja he sanoivat: "Tämä on sinun jumalasi, Israel, se, joka on johdattanut sinut Egyptin maasta".
5 Kun Aaron tämän näki, rakensi hän sille alttarin; ja Aaron julisti ja sanoi: "Huomenna on Herran juhla".
6 Ja he nousivat varhain seuraavana päivänä ja uhrasivat polttouhreja ja toivat yhteysuhreja; ja kansa istui syömään ja juomaan, ja sitten he nousivat iloa pitämään.
7 ¶ Silloin Herra sanoi Moosekselle: "Mene, astu alas, sillä sinun kansasi, jonka johdatit Egyptin maasta, on turmion tehnyt.
8 Pian he poikkesivat siltä tieltä, jota minä käskin heidän kulkea; he tekivät itselleen valetun vasikan. Sitä he ovat kumartaneet, ja sille he ovat uhranneet ja sanoneet: ‘Tämä on sinun jumalasi, Israel, se, joka on johdattanut sinut Egyptin maasta’."
9 Ja Herra sanoi vielä Moosekselle: "Minä näen, että tämä kansa on niskurikansa.

Jotkut ymmärtävät tämän kohdan väärin ajattelemalla, että koska Israelin kansa koitti tehdä jumalasta kuvan, niin olisi oikein tehdä Jumalasta kuva jos ei palvo tätä kuvaa. Sitten he ajattelevat että tämä kohta todistaa sen, että Jumalasta saa tehdä kuvan tai patsaan, mutta Jumalan kuvaa tai patsasta ei saa palvoa. Edellä oleva ajatus ja opetus on kuitenkin väärä ja epäraamatullinen.

Toisessa Käskyssä Jumala kielsi tekemästä Jumalan sekä epäjumalankuvaa. Jumala ei rikkonut käskyään eikä käskenyt israelilaisia tekemään itsestään patsasta, joka esittää Häntä kultaisena vasikkana. Israelilaiset rikkoivat Jumalan käskyä vastaan ja päättivät tehdä itselleen Jumalasta kuvan kultaisen vasikan muodossa. He rikkoivat Jumalan Toista Käskyä vastaan jo siinä kun tekivät itselleen jumalankuvan ja sen jälkeen he alkoivat palvomaan ja kumartamaan kultaista vasikkaa. Mikä oli syy josta Herra rankaisi Israelin kansaa kun he olivat tehneet kultaisen vasikan ja palvoneet? Tämä syy selviää Raamatusta:

2 Moos 32:
30 ¶ Seuraavana päivänä Mooses sanoi kansalle: "Te olette tehneet suuren synnin. Minä nousen nyt Herran tykö-jos ehkä voisin sovittaa teidän rikoksenne."
31 Ja Mooses palasi Herran tykö ja sanoi: "Voi, tämä kansa on tehnyt suuren synnin! He ovat tehneet itselleen jumalan kullasta.
32 Jospa nyt antaisit heidän rikoksensa anteeksi! Mutta jos et, niin pyyhi minut pois kirjastasi, johon kirjoitat."
33 Mutta Herra vastasi Moosekselle: "Joka on tehnyt syntiä minua vastaan, sen minä pyyhin pois kirjastani.
34 Mene nyt ja johdata kansa siihen paikkaan, josta minä olen sinulle puhunut; katso, minun enkelini käy sinun edelläsi. Mutta kostoni päivänä minä kostan heille heidän rikoksensa."
35 Niin Herra rankaisi kansaa, koska he olivat teettäneet vasikan, jonka Aaron teki.

Raamattu ilmoittaa, että syy oli kultaisen vasikan tekeminen ja tästä Jumala rankaisi kansaa, koska he olivat tehneet Jumalasta kuvan, kultaisen vasikan. Tämäkin todistaa sen, että Raamattu kieltää Jumalan kuvan tekemisen, sillä rangaistus tuli siitä kun he tekivät Jumalasta kuvan. Kuvan tekeminen johti sen lisäksi kuvan, eli patsaan palvomiseen, mutta rangaistus tuli kuvan (patsaan) tekemisestä.

Egyptissä Memphisissä palvottiin Apis-härkää sekä Hierapolissa Mnevis härkää. Israelilaiset olivat olleet neljäsataa vuotta Egyptin orjuudessa ja siellä he olivat oppineet epäjumalan palvelusta, johon kuului egyptiläisten härkä epäjumalanpalvelus. Israelilaiset kuvailivat jumalaansa egyptiläisen härkäjumalan kautta. Jumala kielsi Toisessa Käskyssä, että Hänestä ei saa tehdä minkään muotoista kuvaa (patsasta), joka tarkoittaa sitä, että israelilaiset olisivat rikkoneet Toista Käskyä vastaan vaikka he olisivat tehneet Jumalasta minkä muotoisen kuvan tahansa.



Rankaisu tuli siis vasikan tekemisestä sillä Herra oli kieltänyt tekemästä itsestään minkäänlaista kuvaa ei myöskään vasikan näköistä. Jo kuvan tekeminen on niskoittelua Jumalaa vastaan jos käskyt tiedetään ja niskoittelu/vastahakoisuus Jumalan käskujä vastaan on kuin kotijumalain palvelusta eli epäjumalan palvelusta. Turha on siis mennä sen taakse piiloon käskyjen rikkomisessa että kun emme palvo niin saamme rikkoa käskyjä.

Tämä tuli mieleen tuosta 1.Samuelin kirjan kohdasta.
Armo olkoon kaikkein kanssa, jotka meidän Herraa Jesusta Kristusta lakkaamatta rakastavat, amen!
Avatar
toni t
Site Admin
 
Viestit: 2068
Liittynyt: 09. Marras 2010 17:19

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 38 vierailijaa