Luopion ja langenneen eroavaisuuksista?

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Luopion ja langenneen eroavaisuuksista?

ViestiKirjoittaja tuomarisimson777 » 07. Elo 2021 12:01

Haluaisin näistä keskustella.. On ikäänkuin 2 erilaista ryhmää..

Hepr 6:4. Sillä mahdotonta on niitä, jotka kerran ovat valistetut ja taivaallista lahjaa maistaneet ja Pyhästä Hengestä osallisiksi tulleet
5. ja maistaneet Jumalan hyvää sanaa ja tulevan maailmanajan voimia,
6. ja sitten ovat luopuneet - taas uudistaa parannukseen, he kun jälleen itsellensä ristiinnaulitsevat Jumalan Pojan ja häntä julki häpäisevät.<- toi ois ikäänkuin toinen, se huonompi ryhmä

Kun taas on olemassa sitten tämäkin

Jaak 5:19. Veljeni, jos joku teistä eksyy totuudesta ja hänet joku palauttaa,
20. niin tietäkää, että joka palauttaa syntisen hänen eksymyksensä tieltä, se pelastaa hänen sielunsa kuolemasta ja peittää syntien paljouden.

Matt 18:12. Mitä arvelette? Jos jollakin ihmisellä on sata lammasta ja yksi niistä eksyy, eikö hän jätä niitä yhdeksääkymmentä yhdeksää vuorille ja mene etsimään eksynyttä?
13. Ja jos hän sen löytää, totisesti minä sanon teille: hän iloitsee enemmän siitä kuin niistä yhdeksästäkymmenestä yhdeksästä, jotka eivät olleet eksyneet.

Ehkä luopion ei tarvitse neksyä räikeisiin synteihin vaan voi olla hyvinkin ulkoisesti kunniallinen tyyppi vaikka on alknut pitää Raamattua ja Jeesusta "satuna" tällaisiakin on olemas.. :think2:
Ainakin melkein oikeita uskon-näkemyksiä jo vuodesta 2004=)=)
tuomarisimson777
 
Viestit: 543
Liittynyt: 01. Maalis 2011 17:44

Re: Luopion ja langenneen eroavaisuuksista?

ViestiKirjoittaja nmn » 08. Elo 2021 18:20

Tuo Hepr. 6:4 on kyllä vaikea jae.

Äkkiseltään kun sitä vertaa tuohon Jaak 5:19 niin tulee mieleen että on eri asia vain eksyä ja siten harhailla jossain harhaopissa jonkun aikaa ja taas eri asia kieltää Kristus kokonaan.

Mutta kun itse olen senkin tehnyt, kieltänyt Kristuksen kokonaan oltuani sitä ennen hetken uskossa. Minun tarinani muistuttaakin tuhlaajapojan tarinaa hyvin vahvasti, mutta jotenkin vaan se Jumalan armo riitti minullekin. Se voi tosin olla merkitsevä asia tässä, että kenties ensimmäisellä kerralla minulla ei ollut Pyhää Henkeä, vaikka uskossa olinkin. En tiedä todella.

Sitten on muitakin mielenkiintoisia, hurjia jakeita tähän liittyen, esim 1. Kor 5:5:
"Herran Jeesuksen nimessä hyljättävä saatanan haltuun lihan turmioksi, että hänen henkensä pelastuisi Herran päivänä."

Siis sellainenkin ihminen joka on hylätty saatanan haltuun voi pelastua tuomiopäivänä? Siinä on hyvä toivo meille kaikille.
nmn
 
Viestit: 125
Liittynyt: 20. Syys 2020 21:37

Re: Luopion ja langenneen eroavaisuuksista?

ViestiKirjoittaja Juhani » 08. Elo 2021 20:38

nmn kirjoitti:
Sitten on muitakin mielenkiintoisia, hurjia jakeita tähän liittyen, esim 1. Kor 5:5:
"Herran Jeesuksen nimessä hyljättävä saatanan haltuun lihan turmioksi, että hänen henkensä pelastuisi Herran päivänä."

Siis sellainenkin ihminen joka on hylätty saatanan haltuun voi pelastua tuomiopäivänä? Siinä on hyvä toivo meille kaikille.


Tuosta 1 Kor. 5:5 jakeesta tuli mieleeni Kuningas Jaakon käännös, joka on mielestäni tässä kohtaa ehkä hieman ymmärrettävämpi käännös:
To deliver such an one unto Satan for the destruction of the flesh, that the spirit may be saved in the day of the Lord Jesus. (KJV)

"Antaa sellainen saatanalle lihan tuhoamiseksi, jotta henki saattaisi pelastua Herran Jeesuksen päivänä."

Ilmeisesti "Herran Jeesuksen päivä" tarkoittanee tässä Jeesuksen tuloa eli ylösottoa, eikä viimeistä tuomiota.
Juhani
 
Viestit: 599
Liittynyt: 31. Tammi 2018 01:34

Re: Luopion ja langenneen eroavaisuuksista?

ViestiKirjoittaja Mariini » 09. Elo 2021 17:16

Mä oon käsittänyt, että Paavali kirjoittaa 2. Kor. 2 luvussa tuosta samasta henkilöstä, joka on annettu "saatanan haltuun" 1. Kor 5:5 ssä.

2. Kor 2:
5 Mutta jos eräs on tuottanut murhetta, ei hän ole tuottanut murhetta minulle, vaan teille kaikille, jossakin määrin, etten liikaa sanoisi.
6 Semmoiselle riittää se rangaistus, minkä hän useimmilta on saanut;
7 niin että teidän päinvastoin ennemmin tulee antaa anteeksi ja lohduttaa, ettei hän ehkä menehtyisi liian suureen murheeseen.
8 Sentähden minä kehoitan teitä, että päätätte ruveta osoittamaan rakkautta häntä kohtaan;
9 sillä sitä varten minä kirjoitinkin, että saisin nähdä, kuinka te kestätte koetuksen, oletteko kaikessa kuuliaiset.
10 Mutta kenelle te jotakin anteeksi annatte, sille minäkin; sillä mitä minä olen anteeksi antanut-
jos minulla on ollut jotakin anteeksiannettavaa-sen olen anteeksi antanut teidän tähtenne Kristuksen kasvojen edessä,
11 ettei saatana pääsisi meistä voitolle; sillä hänen juonensa eivät ole meille tuntemattomat.

Paavali tuossa toisessa kirjeessään kehoitti antamaan anteeksi ja ottamaan tuon ihmisen takaisin yhteyteensä. Hän kai teki parannuksen.
Jostain luin joskus tästä opetusta, en tiedä pitääkö paikkaansa, mutta siltä vähän vaikuttaisi.
Avatar
Mariini
 
Viestit: 143
Liittynyt: 10. Syys 2018 21:04


Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 45 vierailijaa

cron