Hengellisiä lauluja

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Re: Hengellisiä lauluja

ViestiKirjoittaja Iustus » 20. Touko 2017 23:53

Ehkäpä on hyvä tarkentaa, etten ajattele, ettei lauluissa saisi olla ollenkaan "minä-puhetta". Kuten huomautit, psalmeissakin on niitä. Eivät ne minua häiritse. Harvassa ovat ne psalmit (jos niitä on ollenkaan), jossa minä-puheen lisäksi ei kuulutettaisi Jumalan tekoja ja hyvyyttä. Joo, kyllä tuossa laulussakin mainittiin sanat "pyhä" ja "iankaikkinen", mutta vain irrallisina sanoina. Toki kristittynä ymmärrän, että ne ovat Jumalan ominaisuuksia, mutta silloinkaan ne eivät kerro, mitä Jumala tekee.

Luulen, että me näemme hengellisten laulujen tarkoituksen eri tavalla, eikä siinä mielestäni ole mitään väärää. Itselleni hengellisten laulujen ei tulisi olla pelkästään kuunneltavia vaan myös yhdessä seurakunnan kanssa laulettavia. Siksi pidän tärkeänä, että sanoituksen sisältö ankkuroituu meistä ihmisistä riippumattomiin Jumalan objektiivisiin tekoihin, sillä yhdessä laulavaan seurakuntaan mahtuu monenlaisissa elämäntilanteissa ja uskonvaiheissa elävää henkilöä. Tästä voi myös päätellä, etten ole mikään suuri ylistyslaulujen kannattaja.

Mutta mielipide-erojahan nämä taitaa olla.
Iustus
 
Viestit: 283
Liittynyt: 29. Huhti 2015 13:10

Re: Hengellisiä lauluja

ViestiKirjoittaja Peace In Rest » 21. Touko 2017 00:02

Iustus kirjoitti:Luulen, että me näemme hengellisten laulujen tarkoituksen eri tavalla, eikä siinä mielestäni ole mitään väärää. Itselleni hengellisten laulujen ei tulisi olla pelkästään kuunneltavia vaan myös yhdessä seurakunnan kanssa laulettavia.


Minun mielestäni molemmille on paikkansa.
Peace In Rest
 
Viestit: 468
Liittynyt: 09. Loka 2016 21:47

Re: Hengellisiä lauluja

ViestiKirjoittaja Peace In Rest » 21. Touko 2017 00:11

Voisin kirjoittaa tähän vielä parin muun laulun sanat tuon esittäjän levyltä, jota Jukka pelkäsi eksyttäjäksi.

ARMOA RISTILLÄ

Siellä missä on synti tullut suureksi
Siellä veri Jeesuksen kaiken puhdistaa
Missä rikkomus on tullut suureksi
Siellä veri Jeesuksen kaiken sovittaa

Sillä armoa ristillä riittää
Ristin työ on täydellinen
Niin kauaksi kuin itä lännestä on
sinun syntisi heitetään pois

Vain pisara Jeesuksen verta
synnin kahleet katkeemaan saa
Niin puhtaaksi kuin ensilumi vain on
tulet Mestarin kädessä

Ylistetty Uhrikaritsa
Hän syntimme kantaa

RUKOUS SUOMELLE

Jeesus, Herramme
verelläsi maamme peitä
Jeesus, Herramme
kasta kansa parannukseen

Sillä syntimme ovat niin suureksi tulleet
Meidän rikkomuksemme taivaisiin ulottuu
emme kestä katsettasi

Armoa, armoa
polvillamme huudamme
Anna vielä anteeksi, verelläs puhdista
Poista valhe ja vääryys
sydämemme luopumus armahda

Suomi-neito kuuntele
veriruskeat syntisi
puhdistetaan yksin ristillä
Vaatteesi niin risaiset
siellä uusiin vaihdetaan
Sinun kruunusi on totuus
armo ja rauha
Pyhyys, jumalanpelko

Jeesus, Herramme ylistetty nimesi on
Peace In Rest
 
Viestit: 468
Liittynyt: 09. Loka 2016 21:47

Re: Hengellisiä lauluja

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 22. Touko 2017 20:28

Simojoen lauluista pidän yleensä todella paljon. Sanoitukset ovat usein hyviä. Tämäkin oli hyvä, vaikka ei minulle entuudestaan tuttu laulu enkä löytänyt sanoja äkkiseltään. Ilman sanoja luettavana en tietenkään saa kaikesta selvää.
Viimeksi muokannut Juha päivämäärä 13. Syys 2018 00:30, muokattu yhteensä 1 kerran
Syy: Poistettu toimimaton linkki
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Hengellisiä lauluja

ViestiKirjoittaja Jukka » 23. Touko 2017 00:32

Aamu-Usva kirjoitti:Simojoen lauluista pidän yleensä todella paljon. Sanoitukset ovat usein hyviä. Tämäkin oli hyvä, vaikka ei minulle entuudestaan tuttu laulu enkä löytänyt sanoja äkkiseltään. Ilman sanoja luettavana en tietenkään saa kaikesta selvää.


Kotisivuni tunnuslaulu on Exit-hymni https://www.youtube.com/watch?v=Xc3QwGUoPeo
jossa Pekka Simojoki on tulkinnut tuhlaajapojan tuntoja "kotimatkalla" Luukkaan 15 luvun tekstistä.


Katsooko Hän vielä ikkunastaan
vain nähdäkseen yhden eksyneen?
Juokseeko Hän vielä meitä vastaan,
kun tuhlaajan näkee palaavan?

Lausuuko Hän vielä syytetylle:
"Armahdetaan tänään kahleistaan?"
Antaako Hän puhtaat vaatteet ylle,
kun syntinen tulee itkien?

Sama vanha ristinpuu
kaiken ylle kaareutuu,
risti vain, ei kestä mikään muu.
Ei ole muuta pysyvää,
jälkemmekin häviää.
Risti vain jäljelle jää.

Huomaako Hän, kuinka kaiken tuhlaan?
Näkeekö sen, kuinka harhailen?
Kutsuuko Hän silti minut juhlaan
ja tulla saan kotiin uudestaan?

Sama vanha ristinpuu
kaiken ylle kaareutuu,
risti vain, ei kestä mikään muu.
Ei ole muuta pysyvää,
jälkemmekin häviää.
Risti vain jäljelle jää.

Säv./San. Pekka Simojoki
Jukka
 

Re: Hengellisiä lauluja

ViestiKirjoittaja Jukka » 23. Touko 2017 01:08

Peace In Rest kirjoitti:Siunausta Jukka :)

Pakko vielä kysyä sinulta, että pelkäätkö ihan oikeasti että joku eksyy pois Kristuksesta kuuntelemalla tämän laulun jonka tänne laitoin? Vai pelkäätkö että joku muukin kiinnostuu sen kautta esittäjästä niin paljon että etsii hänen nimellään googlesta ja päätyy TV7 sivuille, jonka kautta päätyy kuuntelemaan opetusta jonka kautta eksyy? Vai oliko viestisi vain yleinen purkaus joka nyt vaan sattui osumaan tämän lähettämäni laulun kohdalle?

Kysyn kun minua aidosti kiinnostaa minkälainen ajatuskuvio ja motiivi toimintasi taustalla tässä kohtaa on. Kun se jäi minulle vähän epäselväksi oliko taustalla jokin näistä esittämistäni vaihtoehdoista, tai mahdollisesti jokin muu. Minua on alkanut jostain syystä kiinnostamaan eksytyksiin keskittyvät ihmiset ja tahtoisin oppia ja ymmärtää lisää heidän mielenmaailmasta ja tavasta katsella maailmaa.


Vastasin tähän tekstiisi sunnuntai-iltana, mutta se on näemmä kadonnut bittiavaruuteen. Kysymykseesi vastaan uudelleen lähipäivinä, mutta tietenkin minä pelkään niiden puolesta, joita eksytetään. Musiikki ei ole eksytyksen aseista pienin.

Veljeni Paavo Lievonen piti lyhyen esitelmän tästä ylistysmusiikista jo 2000-luvun alkupuolella. Musiikkimiehenä hän havaitsi ylistysbuumin eksyttävän hengen. Kopioin kotisivultani tallenteen tänne, en sinun takiasi vaan sielujen takia, jotka eivät ehkä vielä ole ottaneet tuota eksyttävää ylistysbuumihenkeä vastaan.

http://www.evankeliumikoulu.fi/wp-conte ... iikki1.mp3
Jukka
 

Re: Hengellisiä lauluja

ViestiKirjoittaja Peace In Rest » 23. Touko 2017 09:03

Peace In Rest
 
Viestit: 468
Liittynyt: 09. Loka 2016 21:47

Re: Hengellisiä lauluja

ViestiKirjoittaja Aamu-Usva » 23. Touko 2017 16:27

:hearts:
Aamu-Usva
 
Viestit: 3102
Liittynyt: 16. Loka 2011 20:57

Re: Hengellisiä lauluja

ViestiKirjoittaja Peace In Rest » 29. Touko 2017 10:35

Peace In Rest
 
Viestit: 468
Liittynyt: 09. Loka 2016 21:47

Re: Hengellisiä lauluja

ViestiKirjoittaja Peace In Rest » 31. Touko 2017 17:32

Peace In Rest
 
Viestit: 468
Liittynyt: 09. Loka 2016 21:47

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa

cron