Raamattu vs. ihmisten tulkinta

Yleistä keskustelua, aihe on vapaa

Raamattu vs. ihmisten tulkinta

ViestiKirjoittaja vaisuliini » 19. Touko 2021 15:04

*
Ihmisten ajatukset erottaa Jumalan ajatuksista ihan selvästi niin silloin ihmisten tulkinta Raamatun kautta erottelee toisistaan erikseen ja se on vähän sama asia kuin tulkinnan kautta irrottautuminen tapahtuu muista (toisistaan) erikseen. Jos nähdään sillä tavalla tulkinnan joka erottelee kaikki Raamatun opetukset, se tarkoittaa ettei kykene näkemään Raamattua oikein tavoin.

On mielenkiintoista havaita että Raamatussa 'echad' ja 'plerosa' tekevät yhdessä töitä alusta saakka loppuun asti ja ne sanat ei koskaan palaa tyhjänä Jumalan luokse vaan valvovat toteutuakseen tai Jumala ne Sanat valvoo toteuttaakseen (Jes. 55:11). Raamattu korottaa echad ja plerosa -sanoja niin silloin ymmärretään Raamattua osittain paremmin että 'echad' ja 'pleroma' tekevät yhdessä töitä yhdistääkseen kaikki yhdeksi.

'Echad' on hepreankielen sana, se tarkoittaa yksi, ykseys, ensimmäinen ja esikoinen. 'Plerosa' on kreikankielen sana, se tarkoittaa täyteyttä. Ne sanat viittaa lopultakin kohti Jeesusta kirkastaakseen Hänet niin silloin ei kukaan sano toisille; 'tunne Herra' sillä kaikki pienimmästä suurimpaan tuntevat Hänet.

Hänessä kaikki on yhtä, siinä on täyteys niinkuin sanoissaan sanotaan. Silloin Kristus kirkastuu. Sen tulee huomata tajutakseen että 'echad' ja 'pleroma' tekevät yhdessä töitä yhdistääkseen kaikki yhdeksi Kristuksessa. Mutta ihmisten tulkinta Raamatun kautta erottaa ne erikseen toisistaan. Nämä sanat echad ja pleroma koskee juutalaisia sekä pakanakristittyjä että samaa yhteistä ylösottoa. Niin näen Raamattua sillä tavalla että siinä ei ole erotusta vaan kaikki on yhtä Kristuksessa.

Hebr. 8:11 Ja silloin ei enää kukaan opeta kansalaistaan eikä veli veljeään sanoen: 'Tunne Herra'; sillä he kaikki, pienimmästä suurimpaan, tuntevat minut.

Kol. 2:9 Sillä hänessä asuu jumaluuden koko täyteys ruumiillisesti,
10 ja te olette täytetyt hänessä, joka on kaiken hallituksen ja vallan pää,
11 ja hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella:



Juutalaiset ja pakanakristityt, joita Jumala on antanut Jeesukselle:

Joh. 6:39 Ja minun lähettäjäni tahto on se, että minä kaikista niistä, jotka hän on minulle antanut, en kadota yhtäkään, vaan herätän heidät viimeisenä päivänä.

Joh. 10:29 Minun Isäni, joka on heidät minulle antanut, on suurempi kaikkia, eikä kukaan voi ryöstää heitä minun Isäni kädestä.

Joh. 17:2 koska sinä olet antanut hänen valtaansa kaiken lihan, että hän antaisi iankaikkisen elämän kaikille, jotka sinä olet hänelle antanut.

Joh. 17:2 Sinä olet uskonut hänen valtaansa kaikki ihmiset, jotta hän antaisi iankaikkisen elämän kaikille, jotka olet hänelle antanut. Raamattu kansalle

6 Minä olen ilmoittanut sinun nimesi ihmisille, jotka sinä annoit minulle maailmasta. He olivat sinun, ja sinä annoit heidät minulle, ja he ovat ottaneet sinun sanastasi vaarin.


Juuri juutalaisia ja pakanakristittyjä nämä kohdat tarkoittaa, siinä ei ole erotusta vaan kaikki on yhtä Kristuksessa. Sama asia pätee ylösottoon, siinä ei ole erotusta vaan kaikki on yhtä Kristuksessa. Juuri Raamattu on sellainen. Kun sen tunnetaan, silloin ymmärretään mitä Herra tarkoittaa Raamatun kautta. Tällä tavalla pääsee tuntemaan Herran ajatuksiaan.

Siinä minun näkemykseni ja käsitykseni... :think2: Siukkuja! :pc:
Hoos.6:3 Niin me otamme siitä vaarin, ja sitä pyytelemme, että me Herran tuntisimme; sillä hän koittaa niinkuin kaunis aamurusko, ja hän tulee meille niinkuin sade, niinkuin ehtoosade aikanansa maan päälle. Biblia.
Avatar
vaisuliini
 
Viestit: 7913
Liittynyt: 09. Marras 2010 20:54

Paluu Yleinen keskustelu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa